|
درباره یک نزاع سینمایی که احتمالاً بعد از این بیشتر هم خواهد شد
سینمای اینترنتی؟!
احسان سالمی: «اینترنت» بدون شک یکی از پیچیدهترین پدیدههای عصر ما است؛ پدیدهای که تاثیرش حالا به سینما رسیده تا یکی از داغترین بحثهای این روزهای سینمای جهان، تاثیر حضور کمپانیهای اینترنتی تولید محصولات نمایشی بر نظام فیلمسازی هالیوود و فرآیند تماشای فیلم توسط مخاطبان در سالن سینما باشد؛ بحثی که امسال به واسطه حضور پرقدرت فیلم سینمایی «رما» از تولیدات کمپانی اینترنتی نتفلیکس در فصل جوایز سینمایی آغاز شد و حالا با نزدیک شدن به زمان اکران تازهترین ساخته مارتین اسکورسیزی که آن هم با حمایت همین کمپانی تولید شده، یک بار دیگر در صدر اخبار سینمایی جهان قرار گرفته است.
فیلمهایی که برای تلویزیون هستند، نه سینما ارسال به دوستان
حاشیههایی که با «رما» آغاز شد
شاید اگر فیلم «رما» در فصل جوایز تا این اندازه به چشم منتقدان سینما و برگزارکنندگان جوایز سینمایی نمیآمد و انبوهی از جوایز معتبر سینمایی به پای این اثر ساخته شده توسط «آلفونسو کوارون» کارگردان مکزیکی هالیوود ریخته نمیشد، فعلا بحث سرمایهگذاری کمپانیهای اینترنتی در جریان فیلمسازی آمریکا تا این اندازه مورد توجه فیلمسازان بزرگ هالیوودی از جمله استیون اسپیلبرگ و برخی مالکان کمپانیهای بزرگ فیلمسازی در آمریکا قرار نمیگرفت. در واقع نزاع اصلی در ارتباط با ورود بازیگرانی جدید و پرقدرت در فرآیند فیلمسازی در سینمای آمریکا درست با موفقیت چشمگیر «رما» آغاز شد؛ موفقیتی که تیر خلاص آن میتوانست اهدای اسکار بهترین فیلم امسال به این اثر باشد که البته با تدبیر برگزارکنندگان این دوره آکادمی اسکار فعلا متوقف شد، هر چند که با پیوستن چهرههای نامداری همچون مارتین اسکورسیزی به فهرست بلندبالای فیلمسازانی که با این کمپانی همکاری میکنند، عملا این تدبیر اسکار نیز به حاشیه رانده شد، چرا که بدون شک در سالهای آینده، آکادمی اسکار نمیتواند نسبت به فیلمهای ساخته شده توسط این چهرههای نامدار بیتوجه باشد. «رما» بهترین فیلم جوایز سینمایی «بفتا» شد و در جوایز سالانه انتخاب منتقدان نیز با دریافت 4 جایزه از جمله 2 جایزه اصلی بهترین فیلم و بهترین کارگردانی توانست موفقیتش را بیش از پیش به رخ رقبای قدری همچون «سوگلی» و «کتاب سبز» بکشد. به نظر میرسد با این روندی که نتفلیکس در همکاری با کارگردانهای مهم در پیش گرفته، در سالهای آینده باید شاهد موفقیتهای متعدد تولیدات این کمپانی در فصل جوایز سینمایی باشیم. ارسال به دوستان
آخرین جزئیات از سیوهفتمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر
از نمایش پشت صحنه «گاو» تا حضور 255 میهمان خارجی
در حالی که تنها چند روز به آغاز جشنواره جهانی فیلم فجر باقی مانده است، جزئیات این اتفاق هنری مورد توجه رسانهها قرار گرفته است. به گزارش «وطنامروز»، لادن طاهری، مدیر فیلمخانه ملی ایران از پیدا شدن تصاویری مربوط به پشت صحنه و تستهای بازیگری فیلم سینمایی «گاو» ساخته داریوش مهرجویی و نمایش این تصاویر در سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، همزمان با پنجاهمین سال اکران این فیلم خبر داد. وی ادامه داد: امسال پنجاهمین سال نمایش فیلم سینمایی «گاو» ساخته داریوش مهرجویی است و به این مناسبت تصمیم گرفته شد کار ویژهای انجام شود و به همین منظور تمام نگاتیوهای اضافی این فیلم که روی آنها عباراتی همچون «استفاده شده»، «اوتی»، «دورانداختنی» نوشته شده بود، مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا نگاه این بود که مثلا برداشتهای متعدد یا متنوع نماهای مختلف جستوجو و پیدا شود اما حین جستوجو، نگاتیوهایی مربوط به پشت صحنه فیلم «گاو» و تستهای بازیگری بازیگران این فیلم کشف شد؛ تصاویری که تا به حال دیده نشده است. گفتنی است «دونده» به کارگردانی امیر نادری، «دیدهبان» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا، «طلسم» به کارگردانی داریوش فرهنگ، «جادههای سرد» به کارگردانی مسعود جعفریجوزانی و «پرده آخر» به کارگردانی واروژ کریم مسیحی آثار ایرانی بخش «نمایش فیلمهای کلاسیک مرمت شده» این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر هستند. همچنین امیر اسفندیاری معاون بینالملل سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه 109 اثر خارجی در این جشنواره حضور خواهند داشت، بیان کرد: تا به امروز بیش از 255 میهمان حضور خود را در جشنواره قطعی کردهاند و جشنواره سیوهفتم، میزبان نمایندگان و آثار 75 کشور جهان خواهد بود. اسفندیاری با اشاره به اینکه 6 گروه داوری مختلف در جشنواره سیوهفتم حضور خواهند داشت، اضافه کرد: به غیر از بخش بینالملل که 5 داور خارجی و 2 داور ایرانی فیلمهای آن را قضاوت میکنند، داوران بقیه بخشها مانند بخش آسیا، فیلمهای اول، منتقدان بینالمللی، نت پک و جایزه بینالادیان برای هر بخش بین 3 تا 5 نفر تعیین شده است. ارسال به دوستان
با حضور علاقهمندان حوزه کتاب و فعالان فرهنگ و هنر
کافه کتاب نشر «اسم» افتتاح شد
مراسم افتتاحیه کافه کتاب نشر اسم با حضور اهالی فرهنگ و ادب، عصر پنجشنبه ۲۲ فروردین برگزار شد. به گزارش «وطنامروز»، در این مراسم که با حضور اهالی قلم، مدیران فرهنگی و علاقهمندان حوزه نشر برگزار شده بود، افرادی چون امید مهدینژاد، محمدرضا زائری، نیکنام حسینپور، نادر قدیانی، محمد حنیف، مجید قیصری و حسامالدین مطهری حضور داشتند. در این مراسم سعید مکرمی، مدیر انتشارات و کتابفروشی اسم در سخنان کوتاهی از تمام افرادی که در سالهای گذشته با وی همکاری داشتند، تشکر کرد. مکرمی همچنین اعلام داشت سود حاصل از فروش روز افتتاحیه کتابفروشی کتاب اسم به طور کامل به سیلزدگان سیل اخیر در استانهای شمالی و جنوبی کشور تقدیم میشود. در ادامه این مراسم محمدرضا زائری، فعال فرهنگی در سخنانی کوتاه افتتاح این کتابفروشی را به اهالی فرهنگ تبریک گفت. سعید مکرمی پیش از این ۵ سال مدیریت کتابفروشی و کافه کتاب ترنجستان سروش، ۳ سال مدیریت نشر اسم و مدیریت کافه نخلستان را در کارنامه داشته است. این کافه کتاب از امروز در خیابان ولیعصر(عج)، نرسیده به میدان ونک، روبهروی ایستگاه پل همت، نبش ساختمان خانه مهر امام رضا(ع) فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. ارسال به دوستان
انتقاد دهنمکی نسبت به برخی کمدیهای گیشهای
دیگر خط قرمزی در فیلمها وجود ندارد
مسعود دهنمکی شامگاه پنجشنبه با حضور در برنامه اختیاریه نسبت به کمدیهای روی پرده و اقتصاد سینما صحبتهایی را بیان کرد. به گزارش «وطنامروز»، دهنمکی در این برنامه درباره وضعیت فیلمهای روی پرده و فرآیند جذب مخاطب برای برخی فیلمها گفت: «مثلا در فیلم «آدمبرفی» به نوعی معترضان را بازیچه قرار دادند و از احساساتشان استفاده کردند تا تنها فیلم بفروشد. الان اما فیلمی را از پرده پایین نمیآورند و هر کاری میخواهند میکنند. الحمدلله میبینید که در فیلمها همه چیز هست و آنها که میگفتند خط قرمز، دیگر خط قرمزی در فیلمها وجود ندارد. فقط وقتی بچهها را میبریم سینما باید گوشهایشان را بگیریم. بعضی فیلمها اینطور است و قرار است آزادی بیحد وجود داشته باشد و اعتراضی هم دیگر وجود ندارد. شاید غیرتی هم دیگر در جامعه وجود ندارد!» وی همچنین پیرامون چالش اقتصادی سینما اظهار داشت: «کنترل دستمزدها و هزینهها بخش خصوصی را نابود میکند، یعنی هیچوقت تهیهکنندهای نمیتواند با سرمایه شخصی یک فیلم بسازد. فیلمی که 5 میلیارد تومان هزینه داشته باشد چقدر باید بفروشد که سودآور باشد؟ بالای ۱۵ میلیارد تومان! چند درصد از فیلمهای سینما این میزان فروش دارند؟ آنهایی که دنبال حاشیهسازی و مطرح کردن بحثهای پولشویی و... هستند بیایند اصل قضیه را مدیریت کنند؛ با این وضعیت بخش خصوصی در سینما خواهد مرد». ارسال به دوستان
محمدحسین مهدویان در نشست «سه روز با مرتضی آوینی»:
نگاه آوینی متکی به یقین بود اما فیلمهای من با تردید شروع میشود
سومین شب از برنامه «سه روز با مرتضی آوینی» پنجشنبه ۲۲ فروردین در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد. به گزارش «وطنامروز»، در این برنامه نسخه ترمیمشده فیلم «شب عاشورایی» به نمایش در آمد و در ادامه پنل تخصصی با حضور فریدون جیرانی، محمدحسین مهدویان و شهاب اسفندیاری برگزار شد. فریدون جیرانی در ابتدای پنل تخصصی گفت: امیدوارم تأثر و گریههایی که در سالن دیدم همچنان در تاریخ باقی بماند و ۱۰ سال دیگر هم هنگام نمایش «شب عاشورایی» باز هم همه مخاطبان گریه کنند و متأثر شوند و خاطرهای برایشان زنده شود. دلم نمیخواهد این فیلمها ۱۰ سال دیگر تبدیل به یک سند صرف در موزههای سینمایی شود. از این نگاه عرفانی و روحانی به جبههها تا نگاه واقعگرایانه و کمی تلخ «ایستاده در غبار» و از «دیدهبان» تا «مزرعه پدری»، در طول این سالها اتفاقاتی افتاده است و گذر زمان آن نگاه عرفانی را به نگاه «ایستاده در غبار» تبدیل کرده است. وی ادامه داد: برای بررسی شخصیت و آثار آوینی لازم است بافت سیاسی و تاریخی دوره او را مدنظر قرار دهیم، نه اینکه نگاه امروز خودمان به تاریخ را ملاک قرار دهیم. آوینی ۴۶ سال زندگی کرد و از زمانی که پیرامون خود را درک کرد، در 3 مقطع تاریخی زندگی کرد. دوران استبداد پهلوی از ۴۳ تا ۵۷ که آوینی در سال ۴۴ وارد دانشکده هنرهای زیبا شد که در دل دانشگاه تهران یک دانشکده مدرن به حساب میآمد. دوران انقلاب و جنگ از ۵۷ تا ۶۷ و مقطع بعد از پایان جنگ که دوران توسعه اقتصادی و بازسازی خرابههای جنگ بود. «شب عاشورایی» مربوط به دوران جنگ است و رفتن آوینی به جهاد سازندگی. شهاب اسفندیاری نیز در این نشست در توضیحاتی گفت: در این ۲۶ سال درباره شهید آوینی در دورههای مختلف با برخورد روایتها مواجه بودهایم. گریزی از این مساله نیست چون افراد بهواسطه شناخت خودشان از ابعاد مختلف شخصیت شهید آوینی روایت میکنند؛ همچنین بهدلیل اینکه اساساً شهید آوینی یک شخصیت جستوجوگر و در حال تحول داشت و هیچ دوره سکون و جمودی در زندگی او شاید پیدا نشود، پس طبیعی است روایتهایی که ناظران از این شخصیت ارائه میکنند با هم تفاوتها و گاه تعارضهایی داشته باشد اما در روایتها گاهی با سادهسازی مفاهیم، رویدادها و معناها مواجه میشویم که شاید مقداری آسیبزننده باشد. همینطور دوقطبیها و برچسبهایی که ساخته میشوند، نمیتوانند همه حقیقت درباره یک شخصیت را انعکاس دهند. محمدحسین مهدویان دیگر سخنران این مراسم بود که در ابتدای صحبتهایش گفت: آوینی در فیلمهایش نگاهی مبتنی بر یک یقین داشت، در حالیکه نگاه من از شک و تردید شروع میشود. این شاید فرق عمده فیلمهایی باشد که در این سالها در مقایسه با فیلمهای سیدمرتضی آوینی ساختهام. ایمان و یقین آوینی برای من شگفتانگیز است؛ ما در زمانه شک و تردیدها زندگی میکنیم و آوینی این بخت را داشت که در زمانه یقین زندگی کند. او میگوید «غایت خلقت جهان، پرورش انسانهایی است که بر شک و تردید غلبه کنند». یکی از جستوجوهای آوینی این بود که چگونه بر شک و تردیدهای بشری غلبه کند و این امر طبیعتاً در آثارش هم منعکس میشود. اما تجربیات ما شبیه به تجربیات مرتضی آوینی نیست و طبیعتاً نگاهمان در فیلمسازی متفاوت است. وی ادامه داد: من از 3 جنبه از سیدمرتضی آوینی تاثیر پذیرفتهام؛ یکی از لحاظ سبک و ظاهر. فیلمهای «روایت فتح» شکل و ظاهری دارد و من و هادی بهروز در فکر کردن به فیلمسازی بویژه از فیلم «شب عاشورایی» تاثیر زیادی گرفتهایم. از شیوه فیلمبرداری مصطفی دالایی آموختهایم و برای ساخت «آخرین روزهای زمستان» با او مشورت کردهام تا فیلمم شبیه فیلمهای «روایت فتح» شود. انتخاب دوربین ۱۶ میلیمتری و دوربین روی دست و میزانسن شلوغ فیلم تحت تاثیر «روایت فتح» است. این یک میراث بصری است که از زمان جنگ باقی مانده و ما با آن خو گرفتهایم. فرم بصری فیلمهای متاثر از فضای بصری «روایت فتح» است. ارسال به دوستان
اخبار
تازهترین خبرها درباره فعالیتهای یک مرکز نوپا در شبکه 3 ارسال به دوستان
کتاب خاطرات علی نصیریان منتشر میشود
در همنشینیای که علیرضا اسماعیلی سرپرست فرهنگستان هنر، علی منتظری رئیس گروه تخصصی نمایش و ادبیات نمایشی و جمعی از مدیران فرهنگستان هنر حضور داشتند پیشنهاد شد کتاب خاطرات استاد علی نصیریان که به کوشش محمدعلی منصوری تدوین شده، برای انتشار در اختیار فرهنگستان هنر قرار گیرد. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|