|
زندگی شهید ایتالیایی برای کودکان چاپ شد
«ادواردو؛ مسافری از رم» به قلم فهیمه نیکومنظر نگاهی کوتاه و جذاب است به زندگی «ادواردو آنیلی» پسر سناتور آنیلی یکی از ثروتمندترین خانوادههای ایتالیا که برای کودکان نوشته شده است. ادواردو بعد از تحقیقات زیاد، شیعه میشود و نام مهدی را برای خودش انتخاب میکند. این کتاب را انتشارات عهدمانا در 68 صفحه و با قیمت 7 هزار تومان منتشر کرده است. ارسال به دوستان
جستاری پیرامون اقبال نوجوانان به موسیقیهای سخیف
من نوجوان نیستم!
محسن شهمیرزادی: «بله رو بگو د پدر سوخته حداقل دوقلو یه خونه دوبلکسه تو جردن، عروسی و نازی والا بیا بکن با ما بازی یالا با من بمون بی بی بیبه بی من نرو عی عی عیبه»؛ اینها بخشی از متن آهنگی است که سالهای تحصیلی نسل دهه 70 در دوران ابتدایی و راهنماییاش با آن طی شد، به همان اندازهای که امروز قطعه موسیقی سخیف «جنتلمن» در میان نوجوانان رواج پیدا کرده است؛ با این تفاوت که تکنولوژی آن روزگار امکان دسترسی آسان به هرگونه موسیقی را نمیداد و طبعا تعداد مخاطبان را تحت تاثیر خود قرار میداد. برای من که اهل موسیقی هم نبودم، تجربه مواجهه با «ساسیمانکن» تنها در سرویس مدرسه و نوارضبط رانندهاش ممکن بود. از همان سالها تا امروز بدون اینکه بخواهم، هیچکدام از کلمات آهنگ عروسی این خواننده از ذهنم محو نشده است، در حالی که یادآوری بخش عمدهای از خاطرات و اتفاقات آن دوره بسیار دشوار است. اکنون و پس از انتشار کلیپهای بازخوانی قطعه «جنتلمن»، بسیاری از انتقادات به سمت شعری رفته که دانشآموزان متن آن را تکرار میکنند، در حالی که به هیچ عنوان متوجه معنای آن نیستند. عباراتی چون «ای وقتشه بدی لبه رو بِیبی/ بدو بدو بگیر کمرو هی قر/ بیا بیا قرش بده سکسی» نه فقط بیمعنا و پر از ابتذال است، که در دنیای نوجوانانه عملا معنایی ندارد و همین مساله نگرانیهای بسیاری را برانگیخته است، چرا که نسل جدید را با عباراتی آشنا میکند که فرسنگها از دنیای نوجوانان دور است. این نگرانیها اگرچه معتبر و محترم است اما نمیتوان چندان روی آنها متوقف ماند، چرا که اصل ثابتی در فلسفه موسیقی وجود دارد و آن تقدم موسیقی بر کلام است. ممکن نیست ابتدا مخاطب با کلام ارتباط برقرار کند و بعد موسیقی، چرا که ابتدا موسیقی توسط احساس ادراک شده و بر شنونده تاثیر میگذارد، سپس عقل متن شعر و کلام خواننده را درک میکند. نوجوان هم بیش از آنکه به دنبال عقلانیت و تعالی(!) با شعر موسیقی باشد، در پی ارضای نیازهای نوجوانانه خود با موسیقی است؛ نیازی سرشار از انرژی، تحرک، نوعی رهاشدگی و اندکی هم موضع متفاوت از وضع موجود. امروز تکنولوژی انتقال فایل و پخش موسیقی در کنار شبکههای اجتماعی نظیر اینستاگرام توانسته موسیقیها و خوانندگان مبتذل را بیش از پیش مطرح کند و الا نیاز نوجوانان به خوراک روحی تغییری نکرده است. شاید اگر همین تکنولوژیها در یک دهه پیش هم وجود داشت، تفاوتی در اقبال به ساسیمانکنها مشاهده نمیشد. بخش زیادی از این توجه به این گونه موسیقایی و خوانندگان پرایرادش این است که نسل نوجوان در سبد تولید آثار هنری مغفول واقع شده و تنها موسیقیهای نزدیک به ذائقه این نسل توسط خوانندگانی چون «تتلو» و «ساسیمانکن» در خارج از کشور یا «ماکانبند» و «آرش و مسیح» در داخل کشور تولید میشود. اگر بیشترین مخاطب موسیقیهای مبتذل، نوجوانان هستند، به این دلیل است که هیچگاه موسیقیهای به اصطلاح «تینیجری» در بازار موسیقی ایران اهمیت نداشته است. این در حالی است که نهتنها از لحاظ فرهنگی، نوجوانی مهمترین دوره زندگی به حساب میآید، بلکه از جنبه تجاری، این نسل بیشترین ظرفیت را برای سرمایهگذاری هنری و کسب سود ناشی از آن دارند. این چالش صرفا به حوزه موسیقی محدود نمیشود. صنعت سینما، نشر، سریالسازی، انیمیشن، تئاتر و برنامههای تلویزیونی هر کدام دچار خلائی بزرگ در تولید محصولاتی مناسب مخاطب نوجوان هستند. در سالهای اخیر کمتر محصولی را میتوان یافت که مختص مخاطب نوجوان بوده باشد، در حالی که «هریپاتر»، «نارنیا»، «نیروی اهریمنی» و... تنها بخشی از کارنامه سینمای جهان در خلق آثار موفق و پرفروش با مخاطب نوجوان است. در این میان «قصههای مجید» در ایران جزو معدود سوابق تولید اثر هنری با مخاطب نوجوان به حساب میآید که همچنان در ذهنها باقی مانده است. اگرچه قصههای مجید در نوع خود کمنظیر بود اما ماندگاری آن بیشتر به خلأ سریالهای مشابهی در این زمینه باز میگردد. یگانه اتفاق مبارک برای نسل نوجوان ایجاد شبکه «امید» در تلویزیون است که بنا داشت به تولید برنامه برای مخاطبان این نسل اقدام کند. این شبکه اما به دلیل خلأ محصولات هنری نوجوانانه چندان نتوانست موفق عمل کند و در بسیاری اوقات مجبور شد به محصولات مناسب برای مخاطب بزرگسال یا نمونههای غربی و کرهای متوسل شود. عدم تولید محصول برای مخاطب نوجوان نیاز آنها به این محصولات را کور نمیکند، بلکه این نسل انتخابهای متفاوتی را پیش رو دارد؛ از سویی امکان استفاده از محصولات غربی با جهانبینی مختص به خود را دارد که استفاده بیرویه و بدون دانش رسانهای از این محصولات همان «تربیت رعیت برای غرب» بهحساب میآید و از سوی دیگر امکان حرکت به سمت محصولاتی با مخاطب بزرگسال که نمونه آن در استفاده از موسیقی مبتذل رقم خورده، است. نوجوانان یکی از جدیترین مخاطبان سریالهای هالیوودی هستند که عدم دانش رسانهای و تجربه پایین آنها آسیبهای بسیاری را برایشان در پی داشته است. تمام این موارد منتج به یک گزاره خواهد شد؛ بحران هویت برای نسل نوجوان ایرانی که تلاش میکند خیلی زود از وضعیت موجود خود فرار کند، چرا که تعریفی مشخص از نوجوانی، دغدغهها و نیازهای این سن برای او وجود ندارد و در هیچکدام از محصولات هنری مورد توجه قرار نمیگیرد. میتوان حکم داد که کلیپ «جنتلمن»، از همان ابتدا برای مخاطبان نوجوان تولید شده است. میتوان مطمئن شد که ویدئوموزیک این کلیپ حکایت از برنامهای از پیش تعیینشده برای ساختارشکنی در مدارس ایرانی دارد. حتی میتوان گروه 3 نفرهای را مأمور کرد از چند و چون ماجرا خبر بیاورند و عوامل انتشار هماهنگ ویدئوهای بازخوانی این موزیک همراه با رقص دانشآموزان را به محکمه بکشانند. مسأله میتواند مقوله خطیر نفوذ باشد یا عمل ناآگاهانه چند مدیر مدرسه... اما هیچکدام از این دلایل نمیتواند جای صورت مسأله اصلی را پر کند؛ اینکه چرا نوجوانان در عصر کنونی به این موسیقیهای سخیف تمایل نشان میدهند در حالی که همه معتقدند این آثار برای آنها نیست؟ ارسال به دوستان
فانتزی نوجوانی
صنعت نشر و سینما در جهان بخش مهمی از بازار خود را به مخاطبان نوجوان اختصاص داده است. تعامل بین ادبیات داستانی نوجوان و سینمای این نسل موجب شده است آثاری ماندگار در این حوزه خلق شود. محصولاتی که تبدیل به خاطره مشترک نسل نوجوان در سراسر دنیا شده و علاوه بر تاثیرگذاری فرهنگی، از فروش قابل توجهی نیز برخوردار شده است. «هریپاتر» در زمره پرفروشترین رمانهای گروه نوجوان در جهان به حساب میآید که توسط جی. کی رولینگ نوشته شده است. هفتگانه هریپاتر تا سال ۲۰۱۱، در حدود ۴۵۰ میلیون نسخه فروش داشته و به ۶۷ زبان دنیا ترجمه شده است. این درحالی است که 4 کتاب پایانی این مجموعه بهطور متوالی رکورد سریعترین فروش را در جهان دارد. از کتابهای هریپاتر، 8 فیلم سینمایی تولید شد که هر کدام به صورت مجزا فروش قابل توجهی را تجربه کردند. «ارباب حلقهها» دیگر اثر پرفروشی است که برای مخاطب نوجوان تولید شده است. این اثر یک مجموعه کتاب به سبک خیالپردازی حماسی به قلم جی.آر.آر تالکین نگاشته شده است که میتوان آن را ادامه «هابیت» در همین ژانر دانست. علاوه بر این کتابها و فیلمهایی چون «گرگ و میش»، «هزارتوی پن»، «تبدیلشوندگان»، «هابیت»،«نارنیا» و... دیگر محصولاتی هستند که نهتنها از فروش خیرهکنندهای برخوردار شدند که به عنوان آثار خاطرهساز در میان چندین نسل نوجوان ماندگار شدند. این درحالی است که در بازار فیلم و کتاب نوجوانان شاهد روند رو به رشد انتشار کتابهای ترجمهای و فیلمهای دوبله شده هستیم و کمتر اثر ایرانی مطابق با دغدغه این نسل تولید شده است. ارسال به دوستان
سخنگوی شورای صنفی نمایش خبر داد
ثبت درجهبندی سنی فیلمهای سینمایی روی بلیت سینماها
سخنگوی شورای صنفی نمایش از ثبت درجهبندی سنی آثار سینمایی روی بلیت فیلمها خبر داد. به گزارش «وطنامروز»، هفته پیش بود که انتشار خبر درجهبندی آثار سینمایی با واکنشهای مختلفی از سوی رسانهها روبهرو شد. برخی از این اتفاق استقبال کردند و آن را نشانهای برای حرکت رو به جلوی سینمای ایران معرفی کردند و برخی دیگر هم با بیان دلایل مخالفت خود با این طرح اعلام کردند اجرای آن بیشتر از آنکه بهانهای برای دوری سینمای ایران از آثاری مبتذل باشد، راه را برای اکران آثار 18+ به بهانه اعمال محدودیتهای سنی باز میکند. غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفتوگو با مهر، درباره تازهترین مصوبات این شورا که اتفاقا به ماجرای انتشار دستورالعمل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ممیزی آثار سینمایی مربوط است، صحبت کرده است. سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره مصوبه جدید این شورا گفت: «از آنجایی که مالیات بر ارزش افزوده و بهای بلیت سینماها به صورت مشترک از مخاطب در گیشه و سایت سینماتیکت منظور میشد، در این جلسه که نماینده سینماتیکت هم حضور داشت، قرار شد بهای هر قطعه بلیت و مالیات بر ارزش افزوده به صورت تفکیکشده در سیستم درج و به مخاطب اطلاع داده شود. در این جلسه همچنین مقرر شد درجهبندی سنی هر فیلم روی بلیت سینما همانطور که در پروانه نمایش درج شده، ثبت شود». با این کار از این به بعد هر خانواده پیش از خرید بلیت سینما میتواند از ردهبندی سنی آن اثر مطلع شود. جلسه اخیر این شورا البته مصوبات دیگری نیز داشته که فرجی درباره آن گفت: در این جلسه قرارداد اکران فیلم سینمایی «جانان» ساخته کامران قدکچیان به سرگروهی سینما ایران بعد از پایان نمایش فیلم سینمایی «ایکس لارج» به کارگردانی محسن توکلی و قرارداد فیلم سینمایی «نیوکاسل» ساخته حسن قصابیان بعد از «سامورایی در برلین» به کارگردانی مهدی نادری به سرگروهی باغ کتاب ثبت شد. ارسال به دوستان
خبرهای ضدونقیض درباره دنباله اکشن آخرالزمانی «ماتریکس»
«ماتریکس ۴» بدون واچوفسکیها!
روز گذشته خبری در ارتباط با ساخت قسمت جدید فیلم «ماتریکس» به کارگردانی واچوفسکیها منتشر شد؛ خبری که عمر آن کمتر از یک روز بود! به گزارش «وطنامروز»، روز گذشته «چاد استاهلسکی» کارگردان نسخه سوم مجموعه فیلمهای اکشن «جان ویک» در مصاحبهای مدعی شد واچوفسکیها در حال ساخت قسمت چهارم فیلم ماتریکس هستند. او گفت نه تنها از بازگشت لیلی و لانا واچوفسکی برای ساخت قسمت جدید این فیلم اکشن خوشحال است، بلکه آنها آزادی عمل زیادی برای انجام هرکاری که دوست دارند انجام دهند، خواهند داشت. استاهلسکی پیش از این در سهگانه فیلم ماتریکس با واچوفسکیها و کیانو ریوز همکاری کرده بود و رابطه نزدیکی نیز با این دو دارد و در ادامه گفت مطمئن نیست چه کسی قرار است کارگردان اصلی فیلم باشد اما تایید کرد آنها در این پروژه که هنوز رسما تایید نشده، قطعا حضور خواهند داشت. این خبر که اتفاقا با استقبال بالایی هم از سوی دوستداران این سهگانه ماندگار تاریخ سینما روبهرو شده بود اما عمر کوتاهی داشت، چرا که وکیل مجموعه ماتریکس و واچوفسکیها این خبر را تکذیب کرد. او در واکنش به مصاحبه اخیر استاهلسکی در رابطه با ساخت قسمت چهارم فیلم The Matrix توسط کارگردانهای سهگانه اصلی گفت: «صحبتهای او در واکنش به سناریوی فرضی بوده که واچوفسکیها درگیر آن هستند و او تایید نکرد آنها در فیلم جدید این مجموعه حضور دارند». همچنین سخنگوی شرکت برادران وارنر نیز در گفتوگویی گفته اگر نیاز باشد. اخبار تکمیلی در اینباره را اعلام خواهد کرد. با این حال، اکنون تنها ساخت قسمت جدید فیلم ارسال به دوستان
انتشار تازهترین سرانه مطالعه و مصرف محصولات فرهنگی در ایران
چند درصد از خانوادههای ایرانی مخاطب سینما تئاتر و کتاب هستند؟
محمد حسینآبادی: شورای عالی انقلاب فرهنگی در تازهترین گزارش خود درباره مصرف فرهنگی خانوارهای ایرانی، آمار جدیدی را از سرانه مطالعه، حضور در سینما، تماشای تئاتر و شنیدن موسیقی ارائه کرد. این گزارش که با عنوان رصد فرهنگ رفتار خانواده ایرانی در سال 1396 منتشر شده دارای آمارهایی تازه و جالب توجه از مصرف فرهنگی خانوارهای ایرانی است. نتایج این پژوهش که مجری آن بیان داشته در نقاط شهری و روستایی و برای افراد 15 ساله و بیشتر اجرا شده است، معطوف به سنجش رفتارهای فرهنگی خانواده ایرانی در سال 1396 است؛ پژوهشی که مجری آن تاکید کرده مهمترین و تا حدودی تنها طرح آماری رسمی در کشور است که دادههای متقنی برای تحلیل سبک زندگی ایرانیان ارائه داده است. در این پژوهش حدود 58 درصد افراد 15 ساله و بیشتر باسواد (معادل 30786726 نفر) طی سال قبل از آمارگیری، مطالعه کتاب غیردرسی داشتهاند، سرانه مطالعه کتاب غیردرسی افراد 15 ساله و بیشتر، 7 ساعت و 41 دقیقه در ماه است که از این میزان سرانه ماهانه، مطالعه قرآن و ادعیه 3 ساعت و 7 دقیقه بوده است. یکی دیگر از آمارهای جالب این پژوهش مربوط به نسبت تماشای سینما و تئاتر در میان مخاطبان بالای 15 سال است. بر مبنای این پژوهش حدود 19 درصد (معادل 11411979 نفر) از افراد 15 ساله و بیشتر، در سال قبل از آمارگیری به سینما رفتهاند، حدود 1/5 درصد (معادل 3095981 نفر) از افراد 15 ساله و بیشتر در سال قبل از آمارگیری به تئاتر رفتهاند؛ آمارهای جالبی که نشان میدهد برخلاف ادعای برخی فعالان این حوزه که بر فروش آثار سینمایی یا برخی نمایشها استناد میکنند، همچنان درصد استفاده از سینما و تئاتر در میان جامعه ایرانی کم است. همچنین بر اساس این پژوهش، 4/91 درصد (55132860 نفر) افراد 15 ساله و بیشتر برنامههای سیمای جمهوری اسلامی ایران را دیدهاند که 5/99 درصد مخاطبان در روزهای غیرتعطیل و 94 درصد در روزهای تعطیل سیمای جمهوری اسلامی ایران را تماشا کردهاند. اما در ادامه این گزارش آمارهای جالب دیگری نیز وجود دارد؛ سرانه تماشای برنامههای سیمای جمهوری اسلامی ایران توسط افراد 15 ساله و بیشتر 4 ساعت و 52 دقیقه در روز بوده است. نکته جالب دیگر در این آمار آن است که 8/67 درصد افراد 15 ساله و بیشتر در زمان آمارگیری موسیقی گوش دادهاند. همچنین سرانه هفتگی گوش دادن به موسیقی توسط افراد 15 ساله و بیشتر 2 ساعت و 21 دقیقه در روز بوده است. در حوزه مصرف شبکههای اجتماعی نیز 53 درصد (معادل 31978910 نفر) افراد 15 ساله و بیشتر، عضو شبکههای اجتماعی بودهاند و سرانه حضور افراد 15 ساله و بیشتر در شبکههای اجتماعی، یک ساعت و 4 دقیقه در روز بوده است. همچنین درباره نحوه تأثیر تبلیغات در انتخاب نوع پوشش و لباس نتایج ذیل حاصل شده است: 5/81 درصد از افراد 15 ساله و بیشتر اعلام کردهاند پوشاک خود را با توجه به ویترین فروشگاههای پوشاک انتخاب میکنند و همچنین 3/1 درصد بر اساس تبلیغات محیطی، 7 درصد بر اساس پیشنهاد دوستان و نزدیکان، 2/6 درصد مطابق مد در جامعه، 2/0 درصد بر اساس مشاهده برنامههای سیمای جمهوری اسلامی ایران پوشاک خود را انتخاب میکنند. ارسال به دوستان
اخبار
درگذشت کارگردان فیلم «تویی که نمیشناختمت» ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|