|
گزارش «وطنامروز» از دهمین گردهمایی رمضانی فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
افطار فرهنگ در حسینیه هنر
گروه فرهنگ و هنر: افطاری «دفتر مطالعات فرهنگی جبهه فرهنگی انقلاب» حالا تبدیل به یکی از سنتهای همیشگی ماه رمضان شده است. یک گعده و دورهمی بزرگ برای فعالان جبهه فرهنگی انقلاب که بعد از 10 دوره برگزاری حسابی جای خود را در میان فعالان این حوزه باز کرده و دیگر برای همه عادت شده که حداقل اگر شده سالی یک بار در این ضیافت دور هم جمع شوند و دیداری تازه کنند.
یک نمونه از صدها پیشرفت دیده نشده! ارسال به دوستان
حجتالاسلام قاسمیان در بیستودومین برنامه سحرگاهی «بهار انقلاب قرآنی»:
قرآن را به عنوان کتاب انقلاب نگاه نمیکنیم!
حجتالاسلام غلامرضا قاسمیان در قسمت بیستودوم برنامه سحرگاهی «بهار انقلاب قرآنی» شبکه اول با اشاره به حکمتهای سوره بقره اظهار داشت: این سوره از لحاظ نظم تدوینی، بعد از سوره حمد اولین سوره و به جهت تنظیمی هم اولین سورهای است که در مدینه بر پیغمبر نازل شده است. این سوره به این سوال پاسخ میدهد که پیغمبر بر اساس چه قانونی حکومت میکند. به گزارش «وطنامروز»، وی در این برنامه افزود: نهتنها قرآن، بلکه کتاب پیغمبران دیگر نیز کتاب انقلابشان محسوب میشود به طوری که حضرت موسی(ع) نیز به این دلیل به کوه طور رفته بود تا کتاب انقلابش را بیاورد، در حالی که ما اصلا به قرآن به عنوان کتاب انقلاب نگاه نمیکنیم و تنها به عنوان یک کتاب اخلاقی، احکامی و... نگاه میکنیم، در حالی که قرآن همه اینها هست ولی هیچکدام نیست. حجتالاسلام قاسمیان بیان داشت: به قرآن نگاه کنیم که مثلا موضوع روزه را در وسط آیاتی که مربوط به جهاد و جبهه است، میآورد یا موضوع را به بحث منافقین ارتباط داده است و حتی خانواده را در ارتباط با ولایت مطرح میکند؛ همه این مسائل سوال است که باید به جواب آنها برسیم. او با بیان اینکه رهبری نیز میگویند قرآن کتاب انقلاب پیغمبر و انقلاب ما است، تصریح کرد: و این همان نکته اساسی است که به دنبال آن بودیم. سوره بقره در این جایگاه میگوید این کتاب 3 دسته آدم در مقابل خودش دارد؛ عدهای افرادی هستند که قلبهای مریض دارند، عدهای کفار و دیگری نیز مومنان هستند. البته قرآن در بحث مومنان، آنها را با شاخص بسیار مهمی معرفی میکند و آن هم اینکه آنها کسانی هستند که معادلاتشان با معادلات زمینی یکسان نیست. حجتالاسلام قاسمیان خاطرنشان کرد: اینکه جوانان با انرژی خود پای انقلاب ایستادهاند، یک سنت قدیمی است و حتی در قرآن نیز به آن اشاره شده است؛ حتی خدا میگوید به انبیا در دوران جوانیشان علم و حکمت میدادیم؛ همچنین در روایات داریم که اصحاب حضرت مهدی(عج) نیز اکثریت جوان هستند و تنها تعدادی از پیرمردان در بین آنها حضور دارد. ارسال به دوستان
یک شایعه ترسناک درباره کوئنتین تارانتینو
خداحافظی آقای خاص با سینما؟!
حتی فکر کردن دربارهاش هم ترسناک است که روزی سینمای جهان خالی از چهرههای نامدار و صاحبسبکی همچون کوئنتین تارانتینو، مارتین اسکورسیزی، استیون اسپیلبرگ و... شود، البته در نهایت هر فیلمسازی روزی باید خود را بازنشسته کند ولی حداقل برای آقای خاص سینمای جهان یعنی کوئنتین تارانتینو 56 سالگی برای بازنشسته شدن و خداحافظی با دنیای سینما خیلی زود است. کوئنتین تارانتینو پیش از این همیشه گفته پس از ساخت نهمین فیلم خود از سینما خداحافظی میکند و حالا نهمین فیلم او «روزی روزگاری در هالیوود» آماده نمایش است؛ خبری که این روزها بسیاری از علاقهمندان سینمای جهان بویژه طرفداران آثار این فیلمساز نامدار را نگران کرده است. آیا تارانتینو پس از اکران این فیلم برای همیشه از سینما خداحافظی میکند؟ سوالی که فعلا در حد یک گمانهزنی رسانهای باقیمانده و مشخص نیست در نهایت به چه نتیجهای منتج میشود. تارانتینو ۲۸ ساله بود که «سگهای انباری» را ساخت؛ فیلمی که از آن به عنوان بزرگترین فیلم مستقل تاریخ سینما یاد میشود. او 2 سال بعد با «پالپ فیکشن داستان عامهپسند» توانست جایزه نخل طلای جشنواره کن را بگیرد. البته این احتمال هم وجود دارد که او نیز از این بعد به جای سینما سراغ سریالسازی برود، همانگونه که فیلم «هشت نفرتانگیز» او قرار است تبدیل به یک مینیسریال شود. ارسال به دوستان
ابوالقاسم طالبی در برنامه «میدان انقلاب»:
سریال جدیدم درباره مفاسد اقتصادی است
ابوالقاسم طالبی، کارگردان سینما و تلویزیون شامگاه شنبه میهمان وحید یامینپور در برنامه تلویزیونی «میدان انقلاب» بود. به گزارش «وطنامروز»، در این برنامه طالبی با اشاره به انگیزههای مختلف برای ورود به سینما اظهار داشت: کارهای من در سینما انتحاری نیست، استشهادی است. هر کسی انگیزهای برای ورود به سینما دارد، یکی برای شغل یکی برای پول، یکی برای شهرت؛ هر کس هدفی دارد. موضوع آثار من سیاسی- اجتماعی است. انگیزههای من برای ورود به سینما تغییر نکرده است. من از نوجوانی خودم را سرباز امام دانستم و یک «یاعلی» به ایشان گفتم و شروع کردم. طالبی افزود: امام سرمایهداری مرفهین بیدرد را قبول نداشت، اسلام منافقین را قبول نداشت. منافق در همین صنف ما هم هست؛ از بابک زنجانی بنز میگیرد، از محمد خاتمی خانه میگیرد، به دفتر احمدینژاد وصل میشود و آخرش تفکر آمریکایی را در فیلمهایش تبلیغ میکند! تکلیف خودتان را روشن کنید. طالبی ادامه داد: کار جدید من درباره مفاسد اقتصادی است که الان در مرحله پیشتولید به سر میبرد. خدمت رهبری گفتم تلویزیون شجاعت پخش این کار را ندارد اما ایشان گفتند باید شجاعت پیدا کنند و پخش کنند. من این را امروز نقل کردم اما حالا صبر کنیم و 2 سال دیگر ببینیم این شجاعت در مجموعه تلویزیون وجود دارد یا خیر. ارسال به دوستان
در نشست خبری سریال رمضانی شبکه سوم سیما چه گذشت؟
«برادر جان» سوررئال نیست!
با فرارسیدن آخرین روزهای ماه رمضان و نزدیک شدن سریالهای رمضانی سیما به آخرین روزهای پخش خود، نشست خبری سریال «برادر جان» با حضور عوامل این سریال از جمله محمدرضا آهنج کارگردان مجموعه و محمدرضا شفیعی تهیهکننده آن و جمعی از بازیگران این مجموعه تلویزیونی از جمله علی نصیریان، آفرین عبیسی، حسام منظور، سعید چنگیزیان، شیوا ابراهیمی و ندا جبرائیلی و حمید خواجهنژاد مدیر روابط عمومی معاونت سیما در دفتر موسسه فرهنگی وصف صبا برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، در این نشست که سعید نعمتالله فیلمنامهنویس این مجموعه از جمله غایبان برجسته آن بود، محمدرضا آهنج کارگردان «برادر جان» پیرامون تکراری بودن مضمون سریال اظهار داشت: «از همان زمان که قتل هابیل شکل گرفت، حقالناس مطرح شد و تا ابد عالم هم مطرح است. نوع این قصه خیلی مسائل مبتلابه روز را در نظر گرفته و همین باعث اقبال به آن شده است». شیوه دیالوگنویسی در سریال چالش دیگری بود که عوامل به آن پاسخ دادند. محمدرضا شفیعی در این باره اظهار داشت: «هر نویسندهای امضایی دارد؛ اگر فیلمنامههای نعمتالله را بدون اسم هم بخوانید باز هم میتوان سبک او را تشخیص داد». حسام منظور، از بازیگران اصلی این سریال نیز درباره دیالوگهای سریال گفت: «من ادبیات دراماتیک خواندم و از این منظر میتوانم به دیالوگها نگاه کنم. نباید انتظار داشت دیالوگها شبیه زندگی واقعی باشد. از طرفی هر نویسنده استایل خودش را دارد و با آن شناخته میشود». منظور در بخش دیگری از نشست در سوالی پیرامون وفور خشونت و تنش در پاسخ به سریال گفت: «اگر این صحنهها نباشد بازیگری کسلکننده میشود. همه این فراز و فرودها و کنشهای دراماتیک نقش را جذاب میکند. خشونت هیچ حد و مرزی ندارد. اگر حد و مرز قائل شویم آن وقت درباره فیلمهای تارانتینو چه باید بگوییم؟». علی نصیریان، دیگر بازیگر این سریال که بازی ویژه او در این اثر بیش از سایرین به چشم اهالی رسانه و منتقدان آمد، درباره تکرار مضمون حقالناس عنوان کرد: «اگر غزلهای حافظ را بخوانید تم و موضوع آن شاید با بسیاری از شاعران قبل از خودش تکراری باشد اما نوع آن به گونهای است که انگار تازه است». وی درباره دیالوگهای سریال نیز گفت: «من کمی نسبت به دیالوگها ایراد دارم. نعمتالله خیلی خوب نوشته است اما گاهی اوقات پیچیدگی باعث میشد برای ما هم به لحاظ حفظ کردن دشواری ایجاد کند». در بخش دیگری از این نشست محمدرضا آهنج با پرسشی درباره فضای سریال «برادرجان» مواجه شد که سوررئال است و با واقعیتهای جامعه همخوانی ندارد. او در این زمینه اظهار کرد: «دوستان ما برنامه «در شهر» نمیسازند! ما در فضای رئالیستی فیلم و سریال میسازیم. این سریال در قالب و فرم در نظر برخیها غیراینجایی است اما وقتی ما بحث نمایش را پذیرفتیم، نباید این پرسشها مطرح شود. سریال برادر جان پیامهای مستتری داشته است که کاملاً از آن دفاع میکنم. باید بگویم ما اصلاً در این سریال سوررئال کار نکردیم. وی در بخشی دیگر به فضای ملودرام 2 سریال دیگر رمضان اشاره و بیان کرد: «خاطرم میآید سالی که سریال «جراحت» را روی آنتن داشتم شبکه دیگر کار طنز داشت و این باید رعایت شود اما امسال همه کارها ملودرام بودند». ارسال به دوستان
«آن دختر یهودی» چاپ دومی شد
کتاب «آن دختر یهودی» داستان زندگی انسانهایی با ادیان مختلف است که در کنار یکدیگر قرار میگیرند. در این کتاب جزئیات دینی و سیاسی فراوان و بسیاری از ابعاد ذهنی صاحبان این دیانتها به شیوهای روان ضمن داستانی عاشقانه پیشروی خواننده قرار گرفته است. «کتابستان معرفت» این رمان را در 382 صفحه منتشر کرده است. ارسال به دوستان
اخبار
رونمایی از مستند «این کوچه بنبست نیست» در شبکه مستند ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|