|
گزارش «وطنامروز» از شانزدهمین شب طنز انقلاب اسلامی به بهانه تولد ملکه انگلیس
جشن تولد فلافلی ملکه عجوزه!
گروه فرهنگ و هنر: شانزدهمین شب شعر طنز انقلاب اسلامی عصر روز سهشنبه 28 خرداد همراه با اجرای برنامههایی نظیر شعرخوانی طنز، استندآپ کمدی و ترانهخوانی طنز از سوی باشگاه طنز و کاریکاتور دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در محل تالار اجتماعات حسینیه هنر برگزار شد. به گزارش «وطنامروز»، در ابتدای این مراسم که اجرای آن را علی زکریایی بر عهده داشت، محمدرضا شکیبایی، از شاعران طنزپرداز کشور شعری انتقادی قرائت کرد که در ادامه میخوانید. ارسال به دوستان
چالش شوخی با « وزیرنفت مزگان»
در بخشی از این مراسم، محمدامین میمندیان اجرای استندآپ کمدی را بر عهده داشت. او در قسمتی از برنامه خود گفت: آقای روحانی یک صحبتی کردند و گفتند ظرفیت فشار به پایان رسید. درست میگویند. من خودم دیگه چیزی حس نمیکنم. یعنی ما فشار رو روی درجه سطح کلید تنظیم کرده بودیم اما فشار وارده روی درجه خیلی بالاتری است. وی افزود: اینجا جشن تولد ملکه است. حالا گیر میدن که این بنده خدا 70 ساله ملکه است و اینها، اما ما خودمون «وزیر نفت مزگان» داریم. یعنی هر کسی دیگه اینقدر وزیر نفت بود خودش تا حالا تبدیل به نفت شده بود. وزیر نیرو هم از اونور گفته شما خیلی غذا میخورید، از چینیها یاد بگیرید که مثلا یک وعده میخورند. اینکه چینیها یک وعده میخورند برای این نیست که غذا کمه، هشت پا دیرهضمه. ارسال به دوستان
از موفقیتهای کاذب جشنوارهای تا باز شدن پای دلالان به سینما
دردسرهای موفقیت در شبهجشنوارههای خارجی
محمد اطبایی با تاکید بر اینکه بحران فعلی ما در حوزه بینالملل سینما، کمبود دانش و بینش است، برخی سیاستهای نهادهای رسمی و دولتی سینمایی را عامل مهمی در به راه افتادن سینمای جشنوارهای دانست. به گزارش «وطن امروز»، این پخشکننده و کارشناس بینالمللی سینما در کارگاهی که با موضوع «جشنوارههای فیلم» در جشنواره فیلم نهال برگزار کرد، ضمن توضیح جزئیاتی درباره ماهیت جشنوارههای خارجی به فیلمسازان جوان توصیه کرد فیلم خودشان را بسازند نه اینکه به دنبال ساخت فیلم برای جشنوارهها باشند. او در این زمینه گفت: جشنوارههای فیلم به دلایل فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به وجود آمده و دستاندرکاران این جشنوارهها آنها را به فرصتی برای ابراز هویت و فرهنگ ملی خود تبدیل کردهاند. جشنوارههای فیلم به بخش مهمی از دیپلماسی فرهنگی کشورها تبدیل شده و در رشد صنعت سینمای کشور میزبان تأثیر بسیار دارند. اطبایی همچنین با اشاره به برخی فیلمها بویژه در حوزه فیلم کوتاه که فهرست چند صدتایی از حضور بینالمللیشان منتشر میشود، گفت: زمانی دستاندرکاران حوزه پخش بینالملل جشنوارههای فیلم را بر اساس کیفیت و میزان تأثیرگذاری این رویدادها تقسیمبندی کرده و راهبردهای عرضه و پخش فیلمها را بر همین مبنا طراحی میکردند اما متأسفانه با حضور فناوریهای جدید، شمار جشنوارههای دروغین افزایش چشمگیری پیدا کرده، به گونهای که هماکنون ما جشنوارهها را به 3 دسته واقعی، شبهجشنواره و دروغین تقسیمبندی میکنیم! این پخشکننده بینالمللی، سینماگران را از حضور در این جشنوارهها بر حذر داشت و اضافه کرد: هیچگاه به جشنوارههای آنلاین، جشنوارههای هفتگی، ماهانه و فصلی فیلم ندهند و از رویدادهایی با عنوان جایزه... و جشنواره مستقل... دوری کنند. این جشنوارههای دروغین و شبهجشنوارهها که متأسفانه پای دلالان آن به کشور ما هم باز شده تنها فرصتی برای گرفتن پول از فیلمسازان هستند به طوری که برخی از آنها بدون هیچ تلاش و برپایی جشنوارهای، سالانه تا ۱۰ هزار دلار درآمد نامشروع از همین راه کسب میکنند. این کارشناس بینالمللی سینما در ادامه گفت: متأسفانه آمارهایی که درباره شماری از فیلمهای ایرانی، بویژه فیلمهای کوتاه و موفقیتهای آنها در رسانهها درج میشود شامل شمار بسیاری از این جشنوارههای دروغین و شبهجشنوارهها بوده و برای نمونه فهرست 150 جشنوارهای یک فیلم کوتاه را اخیراً بررسی کردم که تنها یک جشنواره قابل اعتنا در آن فهرست وجود داشت و ۱۴۹ جشنواره فاقد اعتبار یا دروغین بودهاند! در این بین نقش رسانهها بسیار مهم است و بخش عمده رسانههای کشورمان فاقد دانش و شناخت لازم از حوزههای بینالملل بوده و این خبرهای موفقیت کاذب فیلمها در جشنوارههای دروغین را منتشر کرده و همین اخبار راه میانبر شناختهتر شدن این دسته از سینماگران و رسیدن به موقعیتهای بالای هنری و اجتماعی و صنفی شده است. همچنین متأسفانه شماری از نهادهای رسمی و دولتی با اعمال سیاستهای اشتباه در دهههای گذشته، کسب موفقیتهای بینالمللی را عاملی برای تولید فیلمهای بعدی سینماگران دانسته و خود به ترویج به اصطلاح «فیلم جشنوارهای» پرداختند. چرا باید انجمن سینمای جوان کتابی درباره حضورهای بینالمللی فیلمهای کوتاه به چاپ برساند که خود نوعی تشویق این حضورها و جایزههای بیشتر کاذب بوده؟ بماند که چقدر هم در این کتاب اشتباه وجود دارد! واقعیت این است جشنوارهها پدیدهای پیچیده بوده و حضور در جشنوارههای معتبر سال به سال برای فیلمها، چه ایرانی و چه محصولات کشورهای دیگر دشوارتر شده، هر چند این مشکلات برای فیلمهای ایرانی به دلایل مختلف بیشتر است. ارسال به دوستان
سر و کله رقیبی جدید برای نتفلیکس پیدا شد
خیز «اپل» برای گرفتن اسکار
محمد حسینآبادی: درست چند ماه پیش بود که با اعلام حضور یکی از آثار تولید شده توسط کمپانی اینترنتی نتفلیکس در جمع مدعیان کسب جایزه اسکار در رشتههای مختلف، بحث حضور این کمپانیها در عرصه رقابت با کمپانیهای سینمایی تبدیل به یکی از جنجالیترین بحثهای تاریخ سینما شد؛ بحثی که نتیجه آن میتواند مسیر فعلی سینمای جهان را به سمتی تازه ببرد. در آن زمان نتفلیکس به عنوان مهمترین رقیب یا شاید هم بهتر باشد بگوییم مهمترین مزاحم برای کمپانیهای سینمایی وارد گود فیلمسازی شده بود اما حالا و بتازگی خبر رسیده که کمپانی اپل نیز قصد دارد برای شرکت در مراسم اسکار، سالانه 6 فیلم قابل رقابت را برای این رویداد سینمایی بسازد. خبری که احتمالا گروهی از اهالی سینما از جمله استیون اسپیلبرگ را که از مخالفان حضور کمپانیهای اینترنتی در صنعت سینمای جهان است تا آستانه سکته پیش خواهد برد! موفقیت «رُما» که از شرکت استریم نتفلیکس بود، سایر شبکههای استریم را نیز ترغیب کرد با ساخت فیلمهای ارزشمند شانس خود را در اسکار امتحان کنند. نتفلیکس در تلاش است حضور خود در اسکار را با فیلم جدید مارتین اسکورسیزی به نام «مرد ایرلندی» تداوم ببخشد. حالا کمپانی اپل نیز تصمیم دارد یکی از قطبهای این مراسم باشد. براساس آنچه نیویورکپست منتشر کرده، کمپانی اپل به ساخت 6 فیلم سینمایی هم سطح اسکار علاقه نشان داده و تصمیم دارد توسط سیستم نوپای خود با نام اپل پلاس (Apple+) که در پاییز امسال کار خود را شروع میکند، این فیلمها را بسازد. بودجهای که برای این فیلمها در نظر گرفته شده بین ۵ تا ۳۰ میلیون دلار است. اپل قصد دارد در این هدف با کمپانی A24 همکاریهایی داشته باشد. نکته مهم در این میان این است که فیلمهای این کمپانی از جمله «مهتاب» و «لیدی برد» سابقه بردن اسکار را دارند و با این جوایز ناآشنا نیستند. تمایل کمپانی اپل برای شرکت در بازی اسکار عجیب نیست، این روزها جنگ بین کمپانیهای استریم از جمله نتفلیکس و آمازون بیشتر از گذشته شده و با ورود دیزنی و اپل این بازار داغتر خواهد شد. اگر اپل پلاس از آکادمی اسکار جایزه دریافت کند میتواند تعداد کسانی که عضو این سرویس میشوند را دو چندان کند اما این هدف با وجود رقیبی مثل دیزنی کمی سخت به نظر میرسد. ارسال به دوستان
ناصر فیض:
طنز خوب، منبری برای وعظ است
ناصر فیض درباره شاخصه طنز گفت: اگر اثری هم از نگاه منتقدان و اصول طنز عدول نکند و هم بتواند مردم را شاد کند، به هدف واقعی طنز نزدیک شده است. به گزارش «وطنامروز»، مدیر دفتر طنز حوزه هنری گفت: امروز وضع طنز ما خیلی هم بد نیست، در شرایطی هستیم که معضلات مقداری زیاد شده و قطعاً طنزپردازان به سوژههای بهتری دست پیدا کردهاند. کسانی که طنز را خوب میشناسند، میدانند نباید توهین کنند و اصطلاحاً یقه خود را به دست دیگران ندهند؛ باید ذوق هنری داشت. امروز شما مشاهده میکنید که زبان طنز زبانی شده برای بیان مسائلی که گاه نمیتوان با زبان جدی به آنها پرداخت. به قدری ظرفیت این لحن بالاست که یک روحانی هم از این تریبون به عنوان منبر برای وعظ استفاده میکند. شاید به ظاهر گفتههای او خنده بر لبهای مخاطبان بیاورد ولی به نکاتی اشاره میکند که نکات جدی و مورد توجه مردم و البته خواص است. فیض با اشاره به اینکه بخشی از هدف طنز بیان دور از توهین معضلات اجتماعی است، تصریح کرد: عدهای به اسم طنز میگویند دور هم جمع شویم تا بخندیم؛ این تلف کردن وقت مردم است. آورده و آموزشی برای مخاطبان ندارد، ما باید این مسیر را تغییر دهیم و با بیان حرفهای درست و سازنده، در عین خنداندن مردم، اوقات پرباری را برای مخاطبان فراهم کنیم. ما در سینما یا رشتههای دیگر هنری شاهدیم که هنرمند عامه مردم را در نظر میگیرد و توجه هنرش به سمت عامه است اما این نگاه درست نیست؛ هنرمند نباید برای درک اثر سطح هنر را پایین بیاورد، بلکه باید سطح توقع مردم و سطح دانش مردم را بالا ببرد. ارسال به دوستان
حمله به ستاره هالیوود بابت یک توئیت ضد اسرائیلی
توی کدوم سیاره زندگی میکنید؟
«جان کیوسک» پس از انتشار جملهای از یک نئونازی آمریکایی، مجبور به عذرخواهی و حذف توئیتش شد. به گزارش تسنیم، بازیگر مطرح و سرشناس سینمای هالیوود پس از انتشار یک توئیت ضدیهودی مورد هجمه قرار گرفت. کیوسک یک نقلقول را که همراه با تصویر ستاره داوود بود ریتوئیت کرد. این نقلقول را که به اشتباه به ولتر منتسب میکنند چنین است: «برای آموختن آنکه چه کسی بر تو حکمرانی میکند، به سادگی دریاب چه کسی به تو اجازه انتقاد نمیدهد.» اما برخلاف تصور این نقلقول متعلق به «کوین آلفرد استورم» یک نئونازی آمریکایی است. کیوساک سپس در توئیتر افزود: «دنبال پول باش!» وی سپس این توئیت را پاک کرد. کیوسک در ابتدا در دفاع از توئیت خود در فضای توئیتر چند پست دیگر منتشر میکند که در آنها اظهار نظر میکند: «شما فکر میکنید اسرائیل علیه فلسطینیها جنایتی مرتکب نمیشود؟ توی کدوم سیاره زندگی میکنید؟» وی البته با پذیرش اصالت ضدیهودی توئیت خود، در توئیتر نوشت: «حتی اگر شما رگ و پی ضدیهودی در بدنتان نداشته باشید، هنوز یک کارتان ضدیهودی هست». این توئیت نشان میدهد او با استفاده از این نقلقول قصد حمله به سیاست اسرائیل را داشته است. او افزوده: «استفاده از ستاره، حتی اگر نشان دهنده وضعیت اسرائیل باشد- که علیه حقوق بشر مرتکب خشونت شده است- زمانی که که با ضدیت نیروهای یهودی در قدرت ترکیب میشود، ضدیهودیگری است و ضدیهودیگری هیچ جایی در دیالوگ سیاسی منطقی ندارد». کیوسک البته در نهایت نتوانست این بخش از توئیت خود - «دنبال پول باش» - را به گروهی از مخاطبانش بفهماند و همین موضوع موجبات اتهامات ضدیهودیگری بعدی را فراهم کرد. ارسال به دوستان
مستند «امتحان» آماده نمایش شد
مستند سینمایی «امتحان» پس از ۲ سال آماده نمایش شد. مستند سینمایی «امتحان» به کارگردانی سجاد ریاحی و تهیهکنندگی خانه مستند انقلاب اسلامی آماده نمایش شد. این مستند ۶۰ دقیقهای، داستان مواجهه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در دوران ریاستجمهوری آیتالله خامنهای بر سر تعیین نخستوزیر است. ناصر طهماسب این مستند را روایت میکند. ارسال به دوستان
اخبار
راهاندازی «باشگاه طنز مرکز موسیقی حوزه هنری» ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|