|
نگاهی به فیلم سینمایی «زهرمار» نخستین اثر سینمایی سیدجواد رضویان
اشتباهی!
محسن شهمیرزادی: فیلم ساختن و سخن گفتن از مسائلی که به گونهای با مقدسات در ارتباط هستند، پیچیدگیهای فراوانی دارد، بویژه اگر این فیلم طنز باشد و سوژه مداحان! سیدجواد رضویان که همواره در سینما و تلویزیون به عنوان شخصیتی اخلاقمدار و باادب به شمار میرود، سوژه «زهرمار» را حول زندگی یک مداح روایت کرده است که بنا دارد بهعنوان نامزد انتخابات وارد عرصه سیاست شود. رضویان در فیلم خود به دنبال کنار زدن پردهها از حاشیههایی است که حول مداحان به وجود آمده و تلاش دارد روایتی از یک مداح نسبتا ایدهآل و کاملا اخلاقمدار ارائه دهد. در حسن نیت رضویان برای ارائه روایتی صادقانه و مثبت از جامعه مداحان تردیدی نیست اما از حسن نیت صرف تا خلق یک اثر در مدیوم سینما که از اثرگذاری و فروش بالا برخوردار باشد، فاصله بسیاری است.
حاشیههای زهرماری ارسال به دوستان
یادداشتی درباره کتاب «در جستوجوی الگوی سبک زندگی از سیره رضوی» به بهانه میلاد امام رضا(ع)
آزاداندیشی درباره امر قدسی
گروه فرهنگ و هنر: اگرچه تاکنون چند هزار جلد کتاب از احادیث و روایات درباره اهلبیت(ع) نوشته و چاپ شده اما کمتر از منظر «سبک زندگی» و با اشاره به حل مسائل جاری اجتماعی به سیره زندگی آنها نگریسته شده و مجلدهایی فراهم آورده شده است. «در جستوجوی الگوی سبک زندگی از سیره رضوی (ازخلال تحلیل محتوای روایات و احادیث شیعه مربوط به سیره امام رضا علیهالسلام)»؛ کتابی که به پژوهش «نسیم کاهیرده» جمع شده، تلاش کرده است این مسیر را دنبال کند. این کتاب طبق آنچه مؤلف در مقدمه آورده، در راستای توجه به این واقعیت است که دین در جامعه ایران، بهواسطه امامان شیعه گسترش و مشروعیت یافته است، از اینرو محبت و ارادت به امامان معصوم از قویترین دلالتهای دینداری مردم محسوب میشود؛ واقعیتی که بهزعم وی به گذشتهای دور و تاریخی طولانی بازمیگردد و در حافظه جمعی مردم جا گرفته و با گذر زمان جایگاهی مستحکمتر و خدشهناپذیرتر یافته است. مؤلف کتاب به این نکته تأکید کرده است که اگرچه از دیرباز تاکنون برای اکثریتی از مسلمانان، اهلبیت و معصومان(ع) بهواسطه برخورداری از منزلتی قدسی مورد احترام فراوان قرار داشتهاند اما بعدها، این منزلت با معانی جدیدی همراه شده است که قائل به نوعی هویت فراانسانی و ماورایی برای ائمه است؛ هویتی که بهنوعی دستنیافتنی نشان داده شده و همین امر موضوع مهم الگو و اسوه بودن آنها را مغفول باقی گذاشته است. به نظر مؤلف، در چنین فضایی همواره غلبه با متون و آثار نقلی با رویکرد دروندینی بوده است و مطالعات با رویکرد تحلیلی و بروندینی کمتر امکان بروز داشته و معتقد است در این میان یکی از مباحث مهم که مغفول مانده، مقوله روش و سبک زندگی است. وی در تبیین این موضوع نوشته است: «اگرچه پیرامون «سبک زندگی» بهعنوان یک مبحث نظری مهم از مباحث جامعهشناسی متأخر، تحقیقات متعددی انجام شده است اما در سالهای اخیر در جامعه دینی ایران، عطش پرداختن به این موضوع- بهتبع احساس نیاز و ضرورت اجتماعی- بالا گرفته است و بیشمار مقالات و پژوهشها با موضوع و عنوان «سبک زندگی» نگاشته میشود. در تمام این موارد آنچه بهعنوان نقطه اشتراک قابلمشاهده است تلاش برای امتزاج مبانی نظری علمی با محتوای استخراجشده از متون دینی است بدون آنکه اساساً به امکان نظری چنین ترکیبی بهصورت جدی و قابل دفاعی اندیشیده و پرداختهشده باشد. در این میان به نظر میرسد ماهیت محتوای دینی و قداست پیرامونی آن یکی از عوامل بازدارنده مهم در مقابل آزاداندیشی علمی و پرداختن به بحث نظری در این حوزه است؛ این مانع بزرگ و فقدان عزم جدی، در کنار چالشهای دیدگاهی و اختلافات رویکردی میان صاحبنظران مختلف علوم انسانی در ارتباط با پرداختن به موضوع دین، توأمان موجب فقر نظریهای کنونی در این حوزه مطالعاتی شده است».لذا به نظر میرسد کتاب حاضر با علم و آگاهی به وضعیت موجود و نقدهای جدی به رویکرد مطالعات انجامشده در این حوزه با هدف تلاش برای نزدیک شدن به گفتمان علمی قابل قبول با پشتوانه نظریهای غنیتر نسبت به نمونههای پیشین نگاشته شده است. وجه تمایز کتاب نسبت به سایر آثار مشابه- با عنوان سیره، روش یا سبک زندگی امام رضا(ع)- اتخاذ رویکردی بروندینی است که با هدف ارائه نظام معنایی سازنده یک سبک زندگی شیعی، حول «ایدهآل تایپی» به نام «مؤمن» صورت گرفته است و طبق ادعای مؤلف کتاب، خروجی آن برساخت «الگوی مثالی» خواهد بود که هر مؤمن خوانش خاص خود را از آن خواهد داشت. ارسال به دوستان
اسطورهای که پس از مرگ هم خبرساز است
3 فیلمنامه جدید از کوبریک پیدا شد!
ظاهرا محتوای متنی 3 فیلم ساختهنشده از استنلی کوبریک اخیرا یافت شده که حول محور ازدواج است. به گزارش «وطنامروز»، استنلی کوبریک از جمله اسطورههای کارگردانی در سینمای جهان است که بسیاری از علاقهمندان سینما او را با شاهکارهایی همچون «دکتر استرنجلاو»، «غلاف تمام فلزی»، «تلالو»، «2001: یک ادیسه فضایی» و «پرتقال کوکی» به خاطر میآورند؛ فیلمسازی که سال 1999 فوت کرد. اما کوبریک پس از مرگ نیز همچنان خبرساز است و براساس آنچه تسنیم منتشر کرده، خبر رسیده محتوای متنی 3 فیلم سینمایی که گفته میشود به سالهای 1954 تا 1956 برمیگردد از او یافت شده است. آثاری که وی در بحران ازدواج دومش نگاشته و هر سه پیرامون موضوعات مربوط به ازدواج و زندگی زناشویی است. یکی از این آثار «مرد متاهل» نام دارد. برای این فیلم 35 صفحه فیلمنامه تایپ شده همراه با حاشیهنویسیهای کوبریک یافت شده و چند صفحهای هم به صورت دستنویس موجود است. بخشهایی از این دستنوشتهها به صورت غیر منظم با خط خود کوبریک و با مداد نوشته شده است. فیلم دیگر «ازدواج بینظیر» است که یادداشتهایی همراه با 7 صفحه صحنهپردازی برای آن پیدا شده است. در نهایت سومین اثر هم با نام «حسادت» معرفی شده که 13 صفحه تایپ شده همراه با محتوایی دستنویس برای آن موجود است. این 3 طرح و فیلمنامه اخیرا به آرشیو کوبریک در دانشگاه هنرهای لندن منتقل شده است. گفته میشود اگرچه این آثار ساخته نشده است اما میتوان رگههایی از آنها را 4 دهه بعد در فیلم «آیز واید شات» دید، آخرین اثر کوبریک که سال 1999 در میانه ساخت آن درگذشت. ارسال به دوستان
پاسخ دوباره نویسنده «گاندو» به چند حاشیه
پرونده رضاییان در «گاندو» عین واقعیت است
نویسنده سریال «گاندو» درباره حواشی پیشآمده درباره تخیلی بودن فیلمنامه این سریال بار دیگر به ارائه توضیحاتی پرداخت. به گزارش «وطنامروز»، آرش قادری درباره حواشی پیش آمده اخیر نسبت به قصه این سریال و واکنشهای مختلف به آن گفت: انتشار اصل خبر مبتنی بر صحبتهای خود من بود و فکر میکنم تمام صحبتهای من منتشر شده بود و مشکلی با متن آن مصاحبه نداشتم ولی درباره تیتر خبر که انتخاب شده بود احساس من این است بدون غرضورزی و صرفاً بهخاطر بازدید بیشتر این تیتر انتخاب شده چون اکثر رسانهها برای بازدید بیشتر تیترهای حاشیهای را انتخاب میکنند. اما به نظر من تیتر انتخابی بدون در نظر گرفتن فضای سریال و حساسیتهای بالایی که برای این سریال وجود داشته صورت گرفته بود. قادری با اشاره به نگاه مسؤولان دولتی گفت: من یکبار در نشست خبری به حواشی پیش آمده پاسخ دادم ولی گویا مسؤولان دولتی به صحبتهای من در نشست خبری سریال «گاندو» توجهی نکردهاند و به همین دلیل دوباره توضیحات خود را مطرح میکنم که شاید اینبار حواشی پایان یابد. من قویاً تکذیب میکنم که سریال بر اساس تخیل بوده است. تمام تحقیقاتی که مؤسسه اندیشه شهید آوینی درباره این پرونده انجام داده بود در اختیار من قرار گرفت و بر اساس آن پرونده جیسون رضاییان را به صورت 100 درصد تحلیل و در فیلمنامه به صورت 100 درصد واقعی روی کاغذ پیاده کردم. تاکید میکنم تمام پرونده جیسون رضاییان به صورت کاملاً واقعی در فیلمنامه منعکس شده و هیچ تخیلی در پرونده جیسون رضاییان و شخصیت مایکل هاشمیان در سریال وجود نداشته است. ارسال به دوستان
نادر طالبزاده: از مستندسازی در یمن غافل شدیم
بخشی از برنامه تلویزیونی جمعهشب «نقد سینما» به بیستوچهارمین سال نسلکشی سربرنیتسا (قتلعام هزاران مسلمان بوسنیایی توسط صربها) اختصاص داشت. در این برنامه، نادر طالبزاده، کارگردان مستند «خنجر و شقایق»، پیرامون جنگ بوسنی در آینه سینما گفتوگو کرد و از اولین فعالیت بینالمللی جمهوری اسلامی ایران در حوزه «مستند بحران» سخن گفت. طالبزاده پس از ذکر خاطراتی از چگونگی ساخت مستند «خنجر و شقایق» و اتفاقاتی که منجر به حذف صدای شهید مرتضی آوینی از این مستند شد، به اهمیت مستندسازی وقایع کنونی در کشور یمن اشاره کرد و گفت: خیلی مشکل است که بتوان داخل شد اما کاش چند مستندساز و فیلمساز میرفتند، چون از داخل یمن هیچ چیزی نداریم. هیچ تلاشی هم نکردهایم که یکجوری مستندساز به داخلش بفرستیم. درباره یمن باید فکر کنیم و استراتژی داشته باشیم. اگر هم نمیتوانیم برویم، باید فیلمسازان یمنی را تجهیز کنیم که بتوانند کار کنند و تصاویری را بیرون بفرستند که تدوین و پخش شود، چون در عرصه جنگ نرم بسیار اهمیت دارد. ما درباره سوریه و عراق خوب کار کردیم و مستندسازهای خیلی خوبی در آنجا بودند. شاید مهیجترین صحنه روزگار امروز، یمن باشد؛ ابعاد عجیبی دارد اما مغفول مانده است. بیش از ۱۴ میلیون نفر در خطر مرگ بر اثر گرسنگی هستند، در زمان جنگ بوسنی سلاح یا غذای برده میشد اما نسبت به یمن نمیدانیم آیا کمکی میشود یا نه؟ طالبزاده گفت: من فکر میکنم اگر «مرتضی» زنده بود و ماجرای یمن را میدید، چه میکرد؟ چه روایتی از این مردم میتوان داشت؟ میگویند یمنیها از حزبالله لبنان هم عجیبتر هستند، چون با کمترین امکانات بیشترین تأثیر را دارند. اخبار خوبی هم از یمن میرسد؛ پیشرفت و حال خوبشان که حال روحانی و مصممی است که آینده را میبینند، دیده میشود. وی در بخش دیگری از این گفتوگو در اولویتدهی به روایت مستند یا داستانی از وقایع تاریخی گفت: هر دو مهم است اما با دراماتیزه کردن، یک موضوع تبدیل به مقولهای دیگر میشود که باید از آن یک تعهد، عشق و بیداری و شعور حاصل شود، مثل «بازمانده» سیفالله داد. اما به نظرم مستند در اولویت است. ارسال به دوستان
چاپ شانزدهم «اقیانوس مشرق» همزمان با میلاد امام رئوف(ع)
«اقیانوس مشرق» داستان سرگشتگی عمران و وصال شورانگیزش به ولایت علیبنموسیالرضا (ع) است. این رمان برنده جایزه کتاب سال پژوهشهای دینی در سال 1392 و همچنین کتاب سال رضوی در شاخه رمان در همان سال است. چاپ شانزدهم «اقیانوس مشرق» نوشته مجید پورولی کلشتری به همت انتشارات عهدمانا منتشر شده است. ارسال به دوستان
اخبار
ارسال 475 اثر به نخستین دوره جایزه «شهید اندرزگو» ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|