|
گزارش «وطنامروز» از نشست خبری افتتاحیه نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «ملکه کشتیربا»
جنگ با طعم تصویر و تلخند!
محسن شهمیرزادی: کاریکاتور به عنوان یکی از پرسرعتترین گونههای هنری در واکنش به اتفاقات روز است. ماجرای کشتیربایی انگلستانیها و واکنش مقتدرانه سپاه پاسداران در مقابله به مثل با این اتفاق موجب شد نمایشگاهی از آثار کارتونی با این موضوع در محل سالن اسوه برگزار شود. این نمایشگاه از روز شنبه ۵ تا ۲۵ مرداد ماه از ساعت ۹ الی ۱۹ در مجتمع فرهنگی و هنری اسوه میزبان علاقهمندان خواهد بود. در نشست خبری آیین افتتاحیه این نمایشگاه، مسعود شجاعیطباطبایی دبیر نمایشگاه و مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی سازمان نیروهای مسلح و محمد حبیبی مدیر انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاعمقدس با همراهی کارتونیستهای مطرح کشور و اهالی هنر و رسانه حضور داشتند.
دیگر نتوانستند انکار کنند!
3 روز برای خلق یک نمایشگاه بینالمللی!
دفع تهدید و سلب فرصت از دشمن
اینکه فرهنگ دست چه کسانی باشد مهم است ارسال به دوستان
نگاهی به مستند پرتره «خرگوش سفید را دنبال کن» اثر محمدحسین سلطانی
هیاهوی بسیار برای هیچ
محمود صادقلو: میلوش فورمن، کارگردان افسانهای چکتبار سینمای آمریکا که فیلمهای «آمادئوس» و «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» او 2 بار برایش جایزه اسکار بهترین کارگردانی را به ارمغان آورد، در چکسلواکی کمونیستی دهه ۶۰ که خود در آن فیلم ساخت حرفهای وحشتناکی میزد. از آنجا که تمام هنرمندان کارمند دولت بودند، اگر کارگردانی فیلم بدی میساخت، او را به دلیل هدر دادن منابع دولتی به زندان میانداختند. در کشورهای آزاد اما یک نقد خوب میتواند باعث شود که یک فیلمساز اشکالات کار خود را بفهمد و اگر دید نمیتواند فیلم بسازد فیلمسازی را کنار بگذارد و دنبال شغل دیگری که در آن عملکرد بهتری دارد برود. کارگردان فیلم «خرگوش سفید را دنبال کن» اگر در چکسلواکی دهه ۶۰ زندگی میکرد صددرصد به زندان میافتاد، نه صرفا به خاطر اینکه منابع مالی را هدر داده است، بلکه چون به جای اینکه از موضوع بسیار فوقالعاده خود یک فیلم درخشان بسازد یکی از بدترین مستندهای چندین سال اخیر سینمای ایران را ساخته است. «خرگوش سفید را دنبال کن» داستان فرانسوا ازوتف، آشپز فرانسوی را روایت میکند که مسلمان شده و در ایران زندگی میکند. او به چندین رستوران مشاوره میدهد و شیفته زندگی ایرانی است. عجب سیناپس فوقالعادهای اما عجب فیلم بدی برای این سیناپس عالی. فیلم گویی به کل فاقد فیلمنامه بوده و بسیار بیسر و ته و کسلکننده است. کل فیلم به زبان انگلیسی است اما گویا کارگردان نتوانسته خود را متقاعد کند که یک مترجم زبان فرانسه سر صحنه بیاورد تا مجبور نباشیم انگلیسی صحبت کردن افتضاح فرانسوا را بشنویم، آن هم با زیرنویس فارسی که لااقل در آن میتوان ۵۰ غلط پیدا کرد. علاوه بر این، زیرنویس سفید برای فیلمی که 90 درصد سکانسهای آن در پلانهای نورپردازی روشن روایت میشود از دیگر اشکالات این اثر است. مخاطب فیلم کیست؟ داستان فیلم چیست؟ داستان آشپزی که به سبک آشپزی ایرانی نقد دارد؟ یا آدمی که شیفته زندگی کردن در ایران است؟ چرا از گذشتهاش میگوید؟ چرا عکس دخترانش را نمیبینیم و متوجه نمیشویم اسم آنها چیست؟ چرا جاهایی که انگلیسی را با لهجه فرانسوی حرف میزند زیرنویس غلط است؟ چرا نورپردازی تمام سکانسها با هم فرق دارد؟برای کسی که به آشپزهای فرانسوی علاقه دارد و همیشه دنبال این بوده که ببیند یک آشپز فرانسوی درباره غذاهای ایرانی و فرهنگ آشپزی ایرانی چه میگوید، شروع فیلم یک هیجان تمامعیار است اما کارگردان در همان ۵ دقیقه اول فاتحه فیلم خود را میخواند. فیلمهای مستند زیادی ساخته میشوند که با یک دوربین و یک میکروفن ساده روایتی دقیق از زندگی انسانها دارند اما «خرگوش سفید را دنبال کن» از اسم پرطمطراقش گرفته تا کلیت داستان و روایتش پرمدعا رفتار میکند ولی در نهایت هیچ چیزی کف دست تماشاگر نمیگذارد. کمتر فیلمی در جشنواره امسال وجود دارد که تا این حد بیربط باشد و هیچ چیزش به هیچ چیزش نیاید. ارسال به دوستان
فصل هشتم «خانه ما» در مشهد کلید خواهد خورد
درخواست 1500 خانواده برای حضور در خانه ما!
فصل هشتم مستند مسابقه «خانه ما» با استقبال گسترده خانوادههای مشهدی آخر هفته در این شهر کلید میخورد. به گزارش «وطن امروز»، پیشتولید فصل جدید «خانه ما» با ثبتنام ۱۵۰۰ خانواده مشهدی از اواسط خردادماه شروع شده است و عوامل پروسهای طولانی را برای گزینش و مصاحبه با این خانوادهها پشت سر گذاشتهاند. طی ۲ ماه گذشته پس از مصاحبه با ۴۰۰ خانواده، 3 خانواده اصلی انتخاب شدهاند تا «خانه ما» پس از تولید 7 فصل در شهرهای تهران، اصفهان، اهواز، رشت، تبریز و شیراز وارد فصل هشتم خود شود. زمان احتمالی پخش این فصل زمستان ۹۸ خواهد بود و حدود یک ماه هم است که از آغاز پخش فصل هفتم «خانه ما» از شبکه نسیم میگذرد. عوامل «خانه ما» عبارتند از کارگردان: احسان عمادی و امین کفاشزاده، طراح و مشاور کارگردان: حسام اسلامی، تهیهکننده: حسین افشار، مدیر تولید و برنامهریز: محسن مرادی، گروه فیلمبرداری: محمد رحیمی، مسلم تهرانی، علیاکبر عطایی و حسن ناهی، صدابرداران: سهراب سمرقندی و علیرضا سمرقندی و کارگردان پشت صحنه: مصطفی آتشمرد، محصول سازمان هنری - رسانهای اوج، تهیه شده در استودیوی نوبین. ارسال به دوستان
حسین قناعت، کارگردان سینمای کودک و نوجوان:
بسیاری از بازیگران به سینمای کودک «نه» میگویند!
حسین قناعت، کارگردان سینمای کودک و نوجوان که این روزها با «تپلی و من» در گیشه حضور دارد، با اشاره به اهمیت عنصر قهرمان در سینمای کودک اظهار داشت: اگر به فیلمهای مخصوص کودک و نوجوان دقت کنید، متوجه میشوید که عنصر مشترکی در همه آنها وجود دارد؛ این عنصر قهرمان بودن و موثر بودن کودک فیلم است. وی افزود: فیلم «تپلی و من» هم چنین ویژگیای داشت و نشان میداد که بچههای امروزی از نظر نگاه به جامعه، قدرتمندتر از گذشته هستند. من قبل از اینکه فیلمنامهای بنویسم به همین نکته توجه دارم و اگر چنین ویژگیای داشت سراغ ساخت فیلم میروم. زمانی که شخصیت کودک فیلم منفعل باشد اصلا جذبش نمیشوم و سراغ ساخت چنین متنی هم نمیروم. وی همچنین پیرامون چالشهای سینمای کودک اظهار داشت: در تمام سالهایی که برای کودک و نوجوان کار کردهام، خیلی وقتها در مرحله پیشتولید با بازیگران تماس میگیریم که به ما میگویند کار کودک انجام نمیدهند درحالیکه اگر به هنرمندان جهان نگاه کنید، میبینید آنها اتفاقا برای این گروه سنی ارزش زیادی قائل هستند؛ مثلا نیکول کیدمن بهخاطر بچههایش در فیلمهای گروه سنی کودک و نوجوان حاضر میشود. ارسال به دوستان
رضا میرکریمی در میزگرد نقد برنامه «هفت»:
در بازاریابی سینما دچار بیماری غربگرایی هستیم
شانزدهمین قسمت از برنامه تلویزیونی «هفت» با موضوع بررسی فیلم «قصر شیرین» و مستند «خبرنگاری جنگ» روی آنتن رفت. به گزارش «وطن امروز»، در این برنامه رضا میرکریمی، کارگردان فیلم «قصرشیرین» میهمان این هفته میز گرد نقد برنامه «هفت» بود. میرکریمی در این برنامه با اشاره به جهان فیلمسازی خود، اظهار داشت: در فیلمهای خود به دنبال این هستم که حال آدمها خوب باشد، چون اساساً آدم امیدواری هستم. معنای تلخی در فیلمهای خود را نمیفهمم، باید یاد بگیریم در شرایطی که هستیم امیدوار باشیم. وقتی تمام کرامات شخصیت قهرمان محو و همسو با شرایط تلخ اطراف خود میشود میتوان آن فیلم را تلخ نامید. فیلمهای من تلخ منفی نیست. در «یک حبه قند» سرخوشی و شادابی جزو داستان است؛ یک نیمه شاداب دارد و در نیمه دوم با مرگ شوخی میکند. وی با اشاره به دشواریهای کار با کودک، اظهار داشت: وقتی فیلمنامه را مینوشتیم نمیدانستم بچهها را از کجا پیدا کنم، چون بازی گرفتن از بچهها سخت است. بچههایی که آوردیم با سختی کار آشنا بودند، باید یاد میگرفتند بدون اینکه کسی مقابلشان باشد بازی کنند. باید4-3 نقطه حسی را بازی کنند، بچهها باهوش بودند. تکنیکهایی هم وجود دارد. میرکریمی همچنین در این برنامه پیرامون ظرفیتهای بازار فیلم جشنواره جهانی فیلم فجر، اظهار داشت: در جشنوارههای اروپایی فیلم ایرانی فروش نمیرود و اگر هم فروش برود اندک است. درباره قاعده صحبت میکنم. الآن 2 قطب داریم؛ یکی آمریکای شمالی است که اقبال کمی به فیلمهای ایرانی نشان میدهد و دیگری چین است که تمایل به فیلمهای ایرانی دارد. استقبال از سریال یوسف پیامبر در بنگلادش واقعاً عجیب بود. یک بیماری از زمان قاجار در ما وجود دارد که همیشه تمایل به غرب داریم، درحالیکه کشورهای دیگر هم بازار محسوب میشوند. درباره حضور در سینمای افغانستان و پاکستان نیز تمایلی وجود ندارد. در ادامه این برنامه حسن شمشادی میهمان «هفت» بود تا درباره مستند «خبرنگاری جنگ» اثر وحید چاوش با بهروز افخمی به گفتوگو بنشیند. شمشادی در این برنامه با اشاره به سابقه خود در خبرنگاری جنگ، اظهار داشت: ۲۰ فروردین ۸۳ به عراق اعزام شدم و 3 سال در عراق بودم و دوباره 4 سال و نیم به سوریه اعزام شدم. عراق و سوریه تجربهای جدید برای من بود. شدت درگیریها و تلفات غیرنظامیها در عراق در آن زمان بسیار زیاد بود. وی درباره حضور برخی خبرنگاران اروپایی-آمریکایی در عراق اظهار داشت: بنا بر آنچه عیناً در عراق دیدم و حضوری صحبت کردم، خیلی از این خبرنگاران در امنترین نقطه عراق بودند. خیلیها میگفتند از منطقه سبز بیرون نمیآییم و این را با آژانسی که خبرنگار میفرستد در ابتدا مطرح میکردند. آنها با محافظ رفتوآمد میکردند. در مناطقی که امکان درگیری بود کمتر آنها را میدیدیم. خانم کریستین امانپور را دیدم که خیابان را بستند و آرایش نظامی گرفتند و از ماشین بهسرعت پیاده شدند و یک دقیقه فیلم گرفتند و سریع سوار ماشین شدند. آنها از این طریق سعی دارند گزارشها را باورپذیرتر کنند. ارسال به دوستان
ثبت سوژههای ادبیات پایداری در سایت «روایت فتح»
سایت انتشارات «روایت فتح» به تازگی قابلیت جدیدی در این سامانه فراهم آورده تا نویسندگان، خانواده شهدا، جانبازان و علاقهمندان بتوانند با مراجعه به بخش تکمیل فرم ارسال سوژه، طرحها و موضوعات خود را در زمینه زندگینامه شهدا و خاطرات دفاعمقدس ارسال کرده تا در صورت تصویب و تایید کارشناسان، کتاب خود را در انتشارات روایت فتح منتشر کنند. ارسال به دوستان
اخبار
تازهترین محصول سینمایی سازمان اوج معرفی شد ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|