|
روند نزولی قیمت خانه در تهران
قیمت خانه در تهران پس از یک ماه ثبات، مجددا روند نزولی به خود گرفت و در آبانماه 8/1 درصد نسبت به مهرماه کاهش یافت. بر اساس ارقام مرکز آمار، آبانماه ۱۳۹۸ میانگین قیمت مسکن در تهران به ۱۲ میلیون و ۶۱۷ هزار تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه قبل 8/1 درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۷ درصد افزایش یافته است.
ارسال به دوستان
«وطن امروز» از خواستههای مردم پس از گرانی بنزین گزارش میدهد
مطالبات اقتصادی مردم پا برجاست
گروه اقتصادی: دیروز سراسر ایران شاهد حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی تحت عنوان «اقتدار و امنیت» بود. اغلب افراد حاضر در این حرکت ملی با وجود نقدهایی که به سیاست اجرایی دولت تحت عنوان گرانی بنزین داشتند اما خط خود را با اشرار و کسانی که به منابع عمومی آسیب زدند، جدا و با نظام اسلامی بیعت کردند. حاضران در تجمعات دیروز مطالبات بحقی هم داشتند؛ مطالباتی که دولت میتواند با برآورده کردن آنها تا حدودی از بار اعتراض مردم بکاهد. به گزارش «وطن امروز»، بلافاصله پس از افزایش قیمت بنزین، مسؤولان مختلف دولتی سعی در اطمینانبخشی به جامعه درباره کنترل قیمتها و تاثیر اندک افزایش قیمت بنزین بر نرخ سایر کالاها داشتند. چنانچه عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در توئیتی نوشت: «محاسبات اداره بررسیهای اقتصادی بانک مرکزی نشان میدهد تاثیر افزایش قیمت بنزین در تورم، حدود 4 واحد درصد در سال خواهد بود». در ادامه بسیاری دیگر از مسؤولان نیز بر همین موضوع تاکید کردند. از جمله محمدعلی دهقان، معاون وزیر اقتصاد که اعلام کرد: «تاثیر تغییر قیمت بنزین فقط روی آن بخش از مصرف که مربوط به بنزین است خواهد بود و سهم بنزین در قیمت تمام شده بسیاری از کالاها و خدمات صفر است و محاسبات وزارت اقتصاد نشان میدهد اثر مستقیم این افزایش قیمت، کمتر از ۲ درصد و جمع آثار مستقیم و غیرمستقیم، بیش از 5/3 درصد نخواهد بود».
* قیمتها کنترل شود!
اولین مطالبه جدی درباره کنترل قیمتها و جلوگیری از سرایت تورم از بنزین به سایر کالاها در جلسه خارج فقه هفته گذشته رهبر معظم انقلاب مطرح شد. پس از آن بود که مسؤولان دستگاههای نظارتی با اعزام تیمهای بازرسی، نظارت گسترده بر قیمتها در بازار را آغاز کردند. رضا رحمانی، وزیر صنعت نیز در جلسه ستاد تنظیم بازار از دستور رئیسجمهور مبنی بر رد تقاضای افزایش قیمت کالاها و خدمات دستگاههای دولتی خبر داد.
* لاریجانی: دولتیها قیمتها را بالا بردند
در جریان نشست علنی دیروز مجلس هم که به منظور بررسی تأثیر افزایش قیمت بنزین بر کالاها و خدمات تشکیل شده بود، رئیس مجلس خبر از اقدام خودسرانه برخی شرکتهای دولتی در افزایش قیمت کالاهای خود داد. علی لاریجانی ضمن توصیه به وزارت صمت، سازمان تعزیرات و ستاد تنظیم بازار برای کنترل هر چه بیشتر بازار، از گزارشهایی گفت که درباره افزایش قیمت کالاهای شرکتهای دولتی به او رسیده است. رئیس مجلس در این باره گفت: «برخی افراد قیمت اجناس و کالاهای خود را افزایش دادهاند، ضمن اینکه برخی خودروسازان هم نرخ محصولات خود را بالاتر بردهاند که وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار باید بر این موضوع کنترل و نظارت داشته باشند و اجازه این کار را ندهند».
* هزینهکرد درآمدهای جدید، شفاف شود
علاوه بر تاثیر تورمی افزایش قیمت بنزین، یکی دیگر از دغدغههای جدی مردم در این طرح، محل هزینهکرد درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین بوده و هست. مقامات دولتی در پاسخ به این دغدغه، حسابهای مردم را تنها هدف واریز درآمدهای این طرح عنوان کردند. در اولین روز اجرای طرح، حسن روحانی در دیدار اعضای دولت اعلام کرد:«این را برای مردم توضیح دهیم که این اقدام به نفع آنان خواهد بود و دولت بهرغم مشکلات اقتصادی که دارد، هرگز قصد برداشت از این پول را نداشته و هر چه درآمد از این محل عاید شود، به خانوارها بازخواهد گشت». فردای آن روز بیژن زنگنه، وزیر نفت در این باره گفت: «همه درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به طبقات متوسط و ضعیف جامعه پرداخت میشود و یک ریال آن صرف کار دیگری نخواهد شد». در ادامه نمایندگان مجلس نیز در جلسه یکشنبه این هفته با یک فوریت طرح الزام دولت به پرداخت تمام درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به مردم موافقت کردند. در همین راستا نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در تشریح این طرح گفت: «در این طرح تاکید شده است که عواید حاصل از این افزایش قیمت در حساب خزانهداری آورده شده و 100 درصد آن در مسیر ارائه یارانه به مردم و مازاد بر یارانه قبلی پرداخت شود». وی افزود: «سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و سازمان حسابرسی در این طرح مکلف به ارائه گزارشهای هفتگی و علنی به منظور شفافیت به مردم شدند. در این راستا باید تلاش کنیم هزینهکرد و درآمدهای حاصل از افزایش قیمت بنزین را کاملا برای مردم شفاف کنیم». یک هفته پیش از تصویب این طرح هم، رئیس قوهقضائیه، سازمان بازرسی را مکلف به نظارت بر محل هزینهکرد درآمدهای ناشی از افزایش قیمت بنزین کرد.
* واریز پرحاشیه
بنا بر طرح اولیه دولت، قرار بود یارانههای جدید بنزین در پایان هر ماه واریز شود. روند فزاینده نگرانی عمومی درباره نتایج این طرح اما دولت را به واریز پیش از موعد یارانهها مجاب کرد. احمد توکلی، نماینده پیشین مجلس و عضو کنونی مجمع تشخیص مصلحت در این باره گفت: «روز جمعه هنگام ملاقات مسؤولان نظام با رهبر انقلاب به مناسبت ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) آقای روحانی به حضرت آیتالله خامنهای اطلاع میدهد که از شب گذشته افزایش قیمت بنزین اعمال شده است». وی در ادامه افزود: «رهبر انقلاب در پاسخ به رئیسجمهور میگویند اگر میخواستید چنین کنید، چند روز زودتر یارانهای را که به مردم وعده داده بودید، به حسابشان واریز میکردید». وی همچنین گفت: «رهبر انقلاب در ادامه تاکید کردهاند حالا هم ظرف یکی 2 روز وجه مورد نظر را به حساب مردم واریز کنید».
در نهایت قرار شد یارانههای جدید طی 3 نوبت در تاریخهای 28 و 30 آبان و 2 آذر و هر نوبت برای 20 میلیون نفر واریز شود. چند روز پس از آغاز واریز یارانهها، اشتباهات واریز یارانه خبرساز شد؛ جایی که برخی خانوارهای مشمول یارانه که بعضا حتی فاقد مسکن هم بودند، از دریافت یارانههای جدید جا ماندند. خبرهای دیگری هم از واریز اشتباه یارانهها حکایت میکرد. مثلا واریز یارانه خانوار 5 نفره برای خانوار 2 نفره! این اشتباهات چنان عجیب بود که «کار کارشناسی و برنامهریزی پیش از اجرا»ی مورد ادعای دولت را زیر سوال برد. ابهامات واریز درآمد این طرح تا جایی بود که نادر قاضیپور، نماینده مردم تبریز در جلسه علنی دیروز ضمن تذکری در این باره گفت: «از ۶۰ میلیون نفری که آقای نوبخت گفتند برای آنها مبلغی پرداخت میشود، چیزی به کشاورزان و کارگران ارومیه پرداخت نشده است. این ۶۰ میلیون نفری که به آنها پول تعلق گرفته کجا هستند؟ آنها را به ما نشان دهید».
***
[آنچه مردم میخواهند]
- مدل کارشناسی برای قیمت بنزین
مردم انتظار داشتند مدل قیمتگذاری کارشناسی برای اصلاح قیمت بنزین انتخاب میشد، همانند مدل قیمتگذاری پلکانی گاز و برق که به نسبت مصرف، قیمت افزایش مییابد و اینگونه عدالت بیشتری میان مشترک کممصرف و پرمصرف برقرار میشود. در سهمیهبندی بنزین هم مدل پلکانی میتوانست اعمال شود، بدین گونه که یک یا 2 پله قیمتی بین پل 1500 تومان تا 3000 تومان قرار بگیرد تا کسانی که مصرف معمولی دارند، بهای کمتری برای بنزین بپردازند و پرمصرفها هم بهدلیل مصرف زیادشان، گرانتر بنزین را بخرند. دولت میتوانست پس از جمعآوری دادههای کارت سوخت و مشخص کردن الگوی مصرف، میزان سهمیه و قیمت هر کدام از پلهها را مشخص کند. دولت در عوض بدترین شیوه را برای سهمیهبندی انتخاب کرد و بدون احترام گذاشتن به مردم بهطور دفعی قیمت بنزین را تا 3 برابر افزایش داد.
- گسترش خدمات الکترونیک
پس از افزایش قیمت بنزین بهطور طبیعی مردم کمتر از خودروهای شخصی استفاده میکنند و به جای آن جایگزینهای دیگر را برمیگزینند؛ جایگزینهایی که اکنون باید آمادهتر از قبل برای پذیرش کوچ مصرفکنندگان بنزین باشند. اولین جایگزینی که نیاز به حملونقل را از بین میبرد، خدمات الکترونیک است. گسترش خدمات الکترونیک باید در صدر برنامههای دولت باشد. برنامههایی نظیر توسعه خدمات پلیس +10، توسعه خدمات غیرحضوری بانکها نظیر افتتاح حساب و... و تسهیل دورکاری در ادارات باید هر چه سریعتر اجرایی شود. باید سعی شود نیاز به سفرهای درونشهری برای انجام امور اداری از بین برود.
- ساماندهی وانتبارها و تاکسیهای شخصی
مطالبه دیگر مردم، ساماندهی خدماتی است که قیمتشان با بنزین رابطه مستقیمی دارد مانند خدمات پیک موتوری، وانتبارها و تاکسیها. بخشی از این خدمات ساماندهی شدهاند مانند تاکسیهای شهری که قیمت مصوب دارند و در صورت عدم رعایت قیمت مصوب با آنها برخورد خواهد شد. بخش دیگر تاکسیها و پیک موتوریهای اینترنتی هستند که باز هم در چارچوب مشخصی فعالیت میکنند اما تاکسیها و وانتبارهای شخصی به این علت که نظارتی بر آنها نیست، خدمات خود را گرانتر ارائه میکنند. بعضی از تاکسیها یا وانتبارهای بینشهری ممکن است بهخاطر افزایش قیمت بنزین کرایه خود را تا 30 درصد افزایش دهند. دولت میتواند برای ساماندهی این خدمات از روش اعطای سهمیه بر اساس پیمایش استفاده کند و به مسافربرها و وانتبارهای شخصی فرصت دهد تا در سامانهای ثبت شوند و از این طریق بر آنها نظارت کرده و بر اساس مسافتی که میپیمایند به آنها یارانه بنزین 1500 تومانی اعطا کند. این موضوع مورد تأکید دولت هم هست. در این باره معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: سهمیه تخصیصی وانتبارها برای ۱۵ روز کارکرد آنها کفایت میکند و ضروری است که برای بقیه ایام ماه بازنگری لازم انجام شود. «عباس قبادی» در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار کشور در جمع خبرنگاران گفت: بخشی از کالاهایی که تاثیر بیشتری از طرح اصلاح قیمت بنزین داشتند با نوسانات قیمتی مواجه شدند، بویژه در حوزه حملونقل بار با وسایل نقلیهای که سوخت بنزین مصرف میکنند این موضوع مشهودتر است. بنابراین مقرر شد در سهمیه تخصیصی به این بخش تجدید نظر شود و نتیجه به سرعت به اطلاع مردم برسد. وی ادامه داد: پیرو مصوبه ستاد تنظیم بازار، وزارت کشور و وزارت نفت مکلف شدند در این خصوص بررسی کارشناسی و دقیقتری داشته باشند که با توجه به قول مساعد وزارت نفت امیدواریم بزودی این تصمیم عملیاتی شود. معاون وزیر صنعت درباره باقی مانده سهمیه آبانماه وانتبارها و انتقال آن به ماه جاری گفت: در این خصوص موارد به وزارت نفت منعکس شده است و با توجه به ظرفیتهای فنی، این وزارتخانه در این باره تصمیمگیری و اقدام میکند. وی افزود: موضوع حملونقل بار بویژه در برخی اقلام کالایی و ثبات قیمت آنها تاثیر بسزایی دارد و انتظار داریم در موارد ضروری هر چه سریعتر تجدیدنظر شود و اقدام لازم نیز از سوی دستگاههای مرتبط از جمله وزارت نفت انجام شود.
- توقف تولید خودروهای پرمصرف داخلی
مساله دیگری که مردم به آن معترض هستند بحث متوسط مصرف سوخت خودروهاست. خودروهایی که در هر 100 کیلومتر 12 لیتر سوخت مصرف میکنند با خودروهای اروپایی که در هر 100 کیلومتر 5 لیتر مصرف میکنند، قابل مقایسه نیستند، بنابراین قیمت بنزین هم باید متناسب با مصرف سوخت خودروهای داخلی باشد. دولت باید با ایجاد رقابت و تشویق خلاقیت، صنعت خودروسازی را به سمت تولید خودروهای باکیفیت و کممصرف سوق دهد، لذا مطالبه دیگر مردم این است که خودروهایی که تولید میشوند کممصرف باشند.
- گسترش جایگاههای CNG
مطالبه بعدی مربوط به کسانی است که خودروی دوگانهسوز دارند. قبل از گران شدن بنزین قیمت بنزین و CNG فاصله زیادی از هم نداشت و مردم بیشتر از بنزین استفاده میکردند اما حالا اختلاف قیمت معنادار شده است و اقبال به مصرف CNG هم رو به فزونی گذاشته است. وضعیت جایگاههای CNG مطلوب نیست. پس از حذف سهمیهبندی بنزین، توسعه جایگاههای CNG هم متوقف شد و هماکنون کشور با کمبود جایگاههای CNG روبهرو است. در حال حاضر جایگاههای CNG بسیار شلوغ هستند و برخی از آنها در جای مناسبی قرار ندارند. مشکل اصلی توسعه نیافتن جایگاههای CNG در شهرهای بزرگ مانند تهران، زمین است. شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی مسوول توسعه جایگاههای CNG است و وظیفه دارد زمینهای مناسبی را برای تاسیس جایگاه در اختیار متقاضیان قرار دهد.
- توسعه حملونقل عمومی
مطالبه دیگر، توسعه حملونقل عمومی است. ظرفیت حملونقل عمومی باید در زمان اوج مصرف بخوبی نیاز را برطرف کند. زمانهای پیک در بخش حملونقل صبح و عصر است، هنگامی که کارمندان، کسبه و دانشجویان به محل کار و دانشگاه میروند و عصر که بازمیگردند. در حال حاضر، حملونقل عمومی بویژه در تهران نیاز مردم را در هنگام پیک پاسخ نمیدهد و مردم مجبورند در صفهای طولانی و بهصورت فشرده مسیر رفتوبرگشت را تحمل کنند. در این باره رئیس اتاق اصناف ایران اعلام کرد ۴۰۰ هزار راننده تاکسی تلفنی در سطح کشور هنوز از سهمیه بنزین برخوردار نشدهاند.
سعید ممبینی بیان کرد: در ۱۰ روز گذشته آژانسها با صرفنظر از کارمزد سعی کردند قیمتهای سابق را حفظ کنند.
ممبینی تصریح کرد: برای آژانسهایی که افزایش قیمت داشتهاند نیز پرونده تشکیل شده است، البته ما از اعلام تشکیل پرونده خوشحال نمیشویم و امیدواریم تخلفی صورت نگیرد. رئیس اتاق اصناف ایران گفت: از آغاز طرح سهمیهبندی بنزین، موضوع اطلاعرسانی و پیگیری مصوبات ستاد تنظیم بازار در دستور کار بوده و با طرح تشدید بازرسی تا به امروز عملیات نظارت بر بازار به صورت جدی در حال پیگیری است.
وی با بیان اینکه تغییر قیمت بنزین قطعا بر قیمت کالا و خدمات تاثیرگذار است، افزود: در حوزه کالا نرخ بنزین بر کالاهای موجود اثر نخواهد داشت، چراکه پیشتر بازار در رکود قرار داشت.
رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به نرخ خدمات تصریح کرد: از آنجا که قیمت بنزین بیشتر بر خدمات تاثیرگذار است، نگرانیهایی در این زمینه وجود داشته است. اگر تعهدات تامین سهمیههای مقرر به موقع انجام شود، امیدواریم در کنترل قیمتها موثر باشد. ممبینی ادامه داد: همچنین اگر لازم باشد قیمتگذاری شود، باید متناسب با سازوکارهای پیشبینی شده و متوازن با افزایش قیمت سوخت باشد.
ارسال به دوستان
ابزار مقابله با قاچاقچیان بنزین را چه کسی حذف کرد؟
چاقشدن قاچاق سوخت
در کنار مطالبات بیان شده، مردم احتیاج به پاسخگویی درباره ابهامات حذف کارت سوخت و توقف سیاست سهمیهبندی بنزین دارند. یکی از دلایل اعلامشده برای بازگشت سهمیهبندی توسط دولتمردان در روزهای اخیر جلوگیری از قاچاق سوخت است. علی ربیعی، سخنگوی دولت در این باره گفت: مبارزه با قاچاق سوخت مهمترین هدف طرح مدیریت مصرف است. سوال اینجاست اساسا چرا کارت سوخت حذف شد؟ و اگر بخواهیم صریحتر بیان کنیم چه گروهی برای تقویت قاچاق در کشورمان تصمیم گرفتند کارت سوخت را حذف کنند؟ برآوردها ضرر و زیان هزاران میلیارد تومانی به کشور بهخاطر حذف کارت سوخت را نشان میدهد. یک نماینده مجلس اخیرا این رقم را 200 هزار میلیارد تومان اعلام کرده است. ابوالفضل ابوترابی با اشاره به افزایش قیمت بنزین گفته است: در رابطه با اغتشاشات اخیر و هزینههای ناشی از آن بهطور خاص 2 نفر باید پاسخگو باشند که مسبب اصلی این ماجراها هستند، چرا که این مسائل و این ناآرامیها به تصمیم این 2 نفر برمیگردد؛ یکی آقای روحانی و دیگری آقای زنگنه وزیر نفت که کارت سوخت را حذف کردند. وی افزود: حذف کارت سوخت تاکنون حدود 200 هزار میلیارد تومان برای کشور خسارت به همراه داشته و عامل قضایای اخیر هم حذف کارت سوخت بود که این 2نفر از سر لجبازی و سیاسیکاری تصمیم به این کار گرفتند. نماینده مردم نجفآباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنده از آقایان روحانی و زنگنه به قوهقضائیه شکایت میکنم و بزودی متن شکایت و شکواییه خود را درباره این 2 نفر به قوهقضائیه تسلیم خواهم کرد، چرا که این 2 نفر باید تحت تعقیب قرار گیرند. باید توجه داشت استفاده از کارت سوخت ذیل سهمیهبندی از سال 86 در کشور اجرا شد و تمام مصرفکنندگان موظف به استفاد از کارت شدند اما از خرداد سال 94 بیژن نامدار زنگنه به یکباره استفاده از این کارتها را ملغی کرد. یعنی اولا کارتهای جایگاه محدودیت خود را از دست دادند و دوما بنزین تکنرخی شد. وی در 7 تیرماه سال 95 درباره حذف کارت سوخت گفت: کارت سوخت هیچگونه تاثیری بر کنترل مصرف سوخت ندارد؛ چرا ما میخواهیم مردم را اذیت کنیم؟ بهتر است یک چیز به شما بگویم، کاری که هیچکس در دنیا انجام نمیدهد و تنها ما انجام میدهیم را باید به آن شک کنیم!
اگر حرف ربیعی را در شرایط کنونی قبول کنیم وقت آن رسیده است هرچه زودتر تکلیف وزیر نفت یا توسط نمایندگان یا توسط قوهقضائیه مشخص شود.
* استیضاح زنگنه کلید خورد
یک عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت استیضاح وزیر نفت با ۵۰ امضا به هیأت رئیسه ارائه شد. احمد امیرآبادی فراهانی در حاشیه جلسه علنی عصر یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح استیضاح بیژن زنگنه، وزیر نفت با ۵۰ امضا به هیأت رئیسه ارائه شد. به گفته وی، این استیضاح دارای محورهایی همچون علت حذف کارت سوخت و راهاندازی مجدد آن، افزایش قاچاق سوخت، ارائه اطلاعات غلط درباره افزایش قیمت بنزین، عدم صداقت درباره علت گران شدن نرخ بنزین، وجود دستگاه کارتخوان در دفتر وزارت نفت، عدم کارآمدی در انعقاد قراردادهای میادین مشترک گازی و نفتی، اتخاذ برخی تصمیمات نادرست در واگذاریها و عدم توجه به توسعه پالایشگاهها، پتروشیمیها و فرآوردههای نفتی است. صبح دیروز هم احمد مازنی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از جمعآوری امضا برای استیضاح وزیر کشور خبر داده بود.
ارسال به دوستان
عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی شد
سخنگوی هیأترئیسه مجلس از نامه معاون پارلمانی رئیسجمهور درباره قبول استعفای وزیر جهاد کشاورزی از سوی روحانی خبر داد. اسدالله عباسی، سخنگوی هیأترئیسه مجلس شورای اسلامی دیروز از موافقت حجتالاسلام حسن روحانی رئیسجمهور با استعفای محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیسجمهور امروز نامهای به هیأترئیسه مجلس ارائه داد و در آن اعلام کرد رئیسجمهور با استعفای وزیر جهاد کشاورزی موافقت کرده و خواست تا مجلس نیز طرح استیضاح وزیر جهاد را از دستور کار خود خارج کند. سخنگوی هیأترئیسه مجلس به تسنیم گفت: به این ترتیب و بعد از نامهای که معاون پارلمانی رئیسجمهور ارائه داد، هیأترئیسه مجلس نیز طرح استیضاح حجتی را از دستور کار خارج کرد. همچنین عباس کشاورز توسط رئیسجمهور بهعنوان سرپرست این وزارتخانه معرفی شد.
ارسال به دوستان
باید برنامه افزایش قیمت گازوئیل را کنار گذاشت
سخنگوی کمیسیون حمایت از تولید مجلس شورای اسلامی گفت: میگویند به دولتمردان یارانه داده شده اما هنوز اقشار ضعیف و کمدرآمد دریافت نکردهاند. رحیم زارع اظهار داشت: لازم است در رابطه با قیمتها، مقایسه قیمت چند کالا را اعلام کنم. وی افزود: دولت و وزرای اقتصادی بدانند محصولات فولادی پس از افزایش قیمت بنزین 15 درصد افزایش قیمت داشتند. وی با اشاره به افزایش صددرصدی کرایه وانتهای کرایه حمل بار طی یک هفته اخیر گفت: تاکسیهای درونشهری و برونشهری طی روزهای اخیر 30 درصد افزایش نرخ کرایه داشتهاند. زارع با بیان اینکه کودهای شیمیایی 25 درصد و گوجهفرنگی 700 درصد افزایش قیمت داشتهاند، گفت: این افزایش پس از افزایش قیمت بنزین صورت گرفته و قیمت گوجهفرنگی هم از 2 هزار تومان به 14 هزار تومان افزایش یافته است. وی ادامه داد: پس از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین هر کیسه آرد 1300 تومان، گاز مایع 40 درصد، ماهی 25 درصد، برنجهای وارداتی 25 درصد و تخممرغ 20 درصد افزایش قیمت داشته است. همچنین داروها بسیار کمیاب و گران شده است.
سخنگوی کمیسیون حمایت از تولید ملی همچنین یادآور شد: بحث بنزین امروز اقتصاد کشور را مختل کرده است. لازم است به دولت بگوییم اگر قیمت گازوئیل را افزایش دهیم باید فاتحه کشور را بخوانیم. لذا هر برنامهای برای افزایش قیمت گازوئیل دارید را کنار بگذارید، چرا که خسارت آن دو برابر بنزین میشود.
زارع خطاب به دولت گفت: امروز برای قیمت کالاها برنامه دارید اما برنامه شما برای بخش غیردولتی چیست؟ وی با انتقاد از تعداد اندک بازرس برای نظارت بر بازار گفت: تعزیرات نباید احساساتی عمل کند، چرا که برخی عملکرد این سازمان در سال گذشته و پس از افزایش قیمت دلار احساسی بود. سخنگوی کمیسیون حمایت از تولید ملی ادامه داد: دولت لازم است در پرداخت یارانه همان 30درصد و 50 درصد را برای بستههای حمایتی راه بیندازد و پولی را که از افزایش قیمت حاصل میشود صرف مردم کند. زارع همچنین با انتقاد از اینکه پس از 11 سال هنوز سیستم شناسایی خانوارها مشخص نیست ابراز تأسف کرد. وی خطاب به دولت گفت: چگونه یارانه معیشتی را پرداخت کردید در حالی که هنوز خیلیها آن را دریافت نکردهاند. سخنگوی کمیسیون حمایت از تولید ملی در خاتمه سخنانش خاطرنشان کرد: افزایش قیمت بنزین، ارز و گازوئیل روی قیمت کالاها تاثیرگذار است.
ارسال به دوستان
افت ۹۴ درصدی واردات اروپا از ایران
آمار منتشر شده از سوی اداره اطلاعات اقتصادی اتحادیه اروپایی (یورو استات) نشان میدهد مبادلات تجاری ایران و 28 عضو این اتحادیه در 9 ماهه سال جاری میلادی با افت قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مواجه شده است.
مبادلات دو طرف در 9 ماهه 2018 بالغ بر 41/15 میلیارد یورو بوده که این رقم در 9 ماهه امسال با افت 75درصدی به 866/3 میلیارد یورو رسیده است.
صادرات اتحادیه اروپایی به ایران در ماههای ژانویه تا سپتامبر 2019 به کمتر از نصف صادرات این اتحادیه به ایران در مدت مشابه سال قبل رسیده است. صادرات اتحادیه اروپایی به ایران در 9 ماهه سال 2018 بالغ بر 867/6 میلیارد یورو اعلام شده بود اما این رقم در مدت مشابه امسال با افت 51 درصدی به 3 میلیارد و 352 میلیون یورو کاهش یافته است.
واردات اتحادیه اروپایی از ایران در 9 ماهه 2019 نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 94 درصدی داشته و به 514 میلیون یورو رسیده است. اتحادیه اروپایی در 9ماهه نخست سال قبل 543/8 میلیارد یورو کالا از ایران وارد کرده بود. افت قابل توجه تجارت اتحادیه اروپایی با ایران در سال 2019 در پی بازگشت تحریمهای هستهای آمریکا علیه کشورمان نشان میدهد این اتحادیه بهرغم وعدههای خود نتوانسته است از منافع ایران در چارچوب توافق هستهای دفاع کند. کشورهای اروپایی با پیروی از تحریم نفتی آمریکا علیه ایران واردات نفت از کشورمان را در سال 2019 متوقف کردهاند و صادرات کالا به ایران را به کمتر از نصف رساندهاند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|