|
ثبت جهانی موکبهای پیادهروی اربعین حسینی در یونسکو
رئیس سازمان توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی، سیاحتی و زیارتی ایران و عراق از ثبت جهانی موکبهای پیادهروی اربعین حسینی در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) خبر داد. حسن پلارک در گفتوگو با مهر اظهار کرد: موکبهای پیادهروی اربعین حسینی در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت جهانی شد.
ارسال به دوستان
«وطن امروز» از افزایش نرخ کرایه تاکسیهای اینترنتی برخلاف وعده دولت گزارش میدهد
دربست گرانی!
مدیرعامل اسنپ در گفتوگو با «وطن امروز»: قرار بود به تاکسیهای اینترنتی سهمیه بنزین تعلق گیرد اما تاکنون این وعده محقق نشده است
اسدالله خسروی*: دولتیها وقتی از یک ماه پیش وعده افزایش نیافتن کرایهها را میدانند فکرش را هم نمیکردند که نظارت و پایش عملکرد تاکسیها و مسافربرهای اینترنتی اینقدر زمانبر و تقریبا ناممکن باشد و هماکنون هم راهکار خاصی برای جلوگیری از گرانی کرایهها ارائه نمیکنند.
به گزارش «وطنامروز»، درست یک ماه پیش طرح سهمیهبندی بنزین مجددا آغاز شد و نرخ بنزین آزاد 200 درصد افزایش یافت اما با وجود اختصاص سهمیه به تاکسیها و وانتبارها نرخ کرایهها بشدت افزایش یافت تا جایی که وزیر صنعت هم به آن واکنش نشان داد. رضا رحمانی، وزیر صمت اعلام کرد قرار نبود کرایهها گران شود اما شد! وی 2 هفته پیش در سفر به آذربایجان شرقی گفته بود: افزایش قیمت بنزین باعث افزایش قیمت در حوزه حملونقل شده که این افزایش قیمت نباید اتفاق بیفتد و تاثیر گرانی بنزین در این حد نیست که یک عده کرایه را افزایش میدهند.
این اظهارات بخش کوچکی از یک واقعیت بزرگ است و آن اینکه افزایش کرایه حملونقل موجب افزایش نرخ نهایی اکثر کالاها و خدمات شده است.
نرخ کرایهها در تهران تقریبا به شکل مندرآوردی تعیین میشود و برخی خطوط تاکسی تا 100 درصد افزایش قیمت داشته است. رانندههای تاکسی معتقدند با وجود اختصاص سهمیه بنزین، افزایش هزینه نگهداری خودرو اجازه ثبات نرخ کرایهها را نمیدهد. از طرفی رانندگان تاکسیهای اینترنتی نیز از وعده و وعیدهای مسوولان خسته شدهاند، چرا که قرار بود وزارت کشور به تاکسیهای اینترنتی هم سهمیه جداگانه بنزین دهد اما عملا این اتفاق تاکنون که یک ماه از آغاز اجرای سهمیهبندی سپری شده، رخ نداده تا دخل و خرج رانندگان با هم نخواند. مدیرعامل اسنپ، یکی از بزرگترین شرکتهای تاکسی اینترنتی با تایید این موضوع به خبرنگار «وطنامروز» گفت: ما مدتها پیش اسامی رانندگان را برای پایش و اختصاص سهمیه بنزین به وزارت کشور اعلام کردیم اما هنوز سهمیهای به ما تعلق نگرفته و راننده اسنپ نیز حق دارد که با کرایه گرانتر مسافر جا به جا کند.
مدیرعامل اسنپ در پاسخ به این سؤال «وطن امروز» که آیا با افزایش قیمت بنزین، نرخ کرایه تاکسیهای اینترنتی (اسنپ) افزایش یافته است یا خیر؟ گفت: پس از افزایش قیمت بنزین، تاکنون کرایه تاکسیهای اینترنتی اسنپ بهصورت رسمی افزایش نیافته است، البته در حال رایزنی با شهرداری، وزارت کشور و ستاد تنظیم بازار هستیم تا تغییراتی در نرخ کرایهها متناسب با افزایش قیمت بنزین ایجاد شود. ژوبین علاقبند به اجرایی نشدن افزایش 2 درصدی نرخ کرایه اسنپ اشاره کرد و افزود: مطابق دستورالعمل ابلاغ شده، قرار بر این بود که قیمت کرایه تاکسیهای اینترنتی اسنپ 2 درصد افزایش یابد، بنابراین این شرکت با ارسال پیامی به رانندگان اعلام کرد اعمال افزایش 2 درصدی کرایهها بلامانع است اما از وزارت کشور با ما تماس گرفتند که حناچی، شهردار تهران، فعلا مخالف افزایش نرخ کرایههاست، بنابراین طرح افزایش 2 درصدی کرایه اسنپ، متوقف شد.
وی در پاسخ به این سؤال «وطن امروز» که برخی رانندگان اسنپ در جابهجایی مسافران رقم بالاتر از نرخ مصوب را به مسافر میگویند، گفت: رانندگان حق دارند قیمت را توافقی با مسافر افزایش دهند، چرا که قیمت بنزین 50 درصد افزایش یافته است و افزایش نرخ کرایه اسنپ در چنین شرایطی حق رانندگان است، البته هنوز نرخ رسمی جدید کرایهها پس از افزایش نرخ بنزین به ما اعلام نشده و ما نیز رسما افزایش قیمتی نداشتهایم.
وی افزود: در حال مذاکره هستیم تا شهرداری و ستاد تنظیم بازار را برای افزایش نرخ کرایههای اسنپ متقاعد کنیم. وی افزود: پیشنهاد ما افزایش قیمت 15 درصدی است که البته هنوز در این باره تصمیمی گرفته نشده است.
مدیرعامل شرکت اینترنتی تاکسی اسنپ درباره زمان واریز سهمیه بنزین به کارت رانندگان اسنپ توضیحاتی ارائه کرد. ژوربین علاقبند در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به برخی گلایههای رانندگان اسنپ مبنی بر واریز نشدن سهمیه بنزین آنها به کارت بانکی گفت: در پاسخ به انتقاد برخی رانندهها مبنی بر دیرکرد پرداخت اعتبار هزینه بنزین باید بگویم ما همکاری خوبی با وزارتخانههای نفت و کشور داریم و اطلاعات رانندهها با ۳ مرجع مختلف راستیآزمایی میشود. همچنین سامانه ثبت اسناد، سامانه ناجا (برای استعلام وضعیت خودرو) و سامانه بانک مرکزی (جهت تطبیق شماره کارت با راننده) ۳ نهادی هستند که استعلام رانندگان تاکسیهای اینترنتی را انجام میدهند. علاقبند با تاکید بر این نکته که تعداد رانندگان حاضر در شرکتهای تاکسی اینترنتی نزدیک به ۲ میلیون نفر است، بیان کرد: استعلام و تعیین وضعیت ۲ میلیون راننده امری زمانبر است و به همین دلیل این امکان فراهم نشد تا در بازه زمانی از پیش وعده داده شد سهمیه بنزین رانندگان اسنپ به کارت بانکی آنها واریز شود. او در تشریح نحوه اعتباردهی به رانندگان تاکسی اینترنتی اسنپ گفت: ما اسامی رانندههای خود را به وزارت کشور اعلام میکنیم و وزارت کشور پس از پایش اسامی نهایی را به وزارت نفت اعلام میکند تا این وزارتخانه سهمیه بنزین را به کارتهای رانندگان واریز کند و این موضوع بیانگر این است که پولی به حساب وزارت کشور یا اسنپ واریز نمیشود. مدیرعامل شرکت اینترنتی تاکسی اسنپ با تاکید بر این نکته که بخشی از تاخیر ایجاد شده در واریز اعتبار سوخت رانندگان به دلیل ایراد در کارتهای بانکی رانندگان بود، ادامه داد: در حال حاضر اصلاح کارتهای بانکی رانندگان در حال انجام است و امیدواریم در هفته جاری اعتبار هزینه سوخت رانندگان تاکسی اینترنتی اسنپ به همراه سهمیه هفته گذشته به کارت بانکی آنها واریز شود. علاقبند با تاکید بر این نکته که ما با توجه به افزایش نرخ بنزین، بهای سفر را افزایش ندادیم، گفت: به دلیل ایجاد توان مالی برای سوختگیری، ما از منابع اسنپ مبلغی به شکل وام در اختیار رانندگان قرار دادیم و پس از واریز سهمیه اعتباری آنها این پول از سوی رانندگان بازپرداخت میشود. امیدواریم با ایجاد هماهنگی بیشتر بین دستگاهها از هفته آینده اعتبار سوختگیری رانندگان بهصورت هفتگی پرداخت شود.
***
[کارت سوخت تاکسیونها امروز تحویل میشود]
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور گفت: با اجرای طرح سهمیهبندی سوخت، کارتهای سوخت جدید تاکسیهای ون با ۶۰۰ لیتر سهمیه از امروز یکشنبه ۲۴ آذرماه تحویل میشود. مرتضی ضامنی افزود: در تهران برای آن دسته از رانندگان تاکسیهای ون که پروانه فعالیت آنها دارای اعتبار است، پیامک ارسال خواهد شد و آنها باید با مراجعه به محل اعلامی نسبت به دریافت کارت سوخت خود اقدام کنند. وی افزود: آن دسته از رانندگانی هم که پروانه فعالیت آنها منقضی شده است، باید با مراجعه به سازمان تاکسیرانی تهران نسبت به تمدید پروانه خود اقدام کنند تا کارت سوخت برای آنها صادر شود. ضامنی خاطرنشان کرد: در سایر شهرهای کشور نیز رانندگان تاکسیهای ون میتوانند از روز دوشنبه ۲۵ آذرماه برای دریافت کارت سوخت جدید خود به سازمانهای تاکسیرانی مراجعه کنند و کارت خود را تحویل بگیرند.
ارسال به دوستان
همه مدارس استان تهران جز فیروزکوه، دماوند و پردیس به علت آلودگی هوا امروز تعطیل است
پایتخت غرق در دود و آلودگی
گروه اجتماعی: آلودگی هوا باز هم تهران را فرا گرفت تا جایی که افق دید برای شهروندان کم شده است. مسؤولان تنها راه چاره در مواجهه با معضل را تشکیل جلسه اضطرار میدانند که خروجی این جلسات هم تاکنون جز تعطیلی مدارس چیز دیگری نبوده است. دیروز هم در پی تشدید آلودگی هوا این اتفاق تکرار و جلسه کمیته اضطرار تشکیل شد و نمایندگان دستگاههای حاضر در این جلسه تصمیم گرفتند همه مدارس استان تهران جز فیروزکوه، دماوند و پردیس روز یکشنبه (امروز) تعطیل شود. به گزارش «وطنامروز» روزهای خاکستری تهران در پی آلودگی مستمر هوا گویا پایانی ندارد و در این بین فقط به لطف باد و باران، چند روز هوای پایتخت سالم بوده است. از سویی پاسخ مدیران شهری به مردم درباره علت کمتوجهی به معضل آلودگی هوای تهران این است که شهرداری به تنهایی مسؤول نیست و 18 ارگان، نهاد، دستگاه و... در این موضوع سهیم هستند. این پاسخ بیمنطق از سوی مدیران شهری نشان از ناکارآمدی و ناتوانی آنها در رفع مشکل آلودگی هوای تهران دارد. شهردار تهران برای رفع آلودگی هوا به باد پناه میبرد و پاسخ معاون امور عمرانی استانداری تهران هم به پرسشها درباره بازگشت آلودگی هوا به پایتخت این است: «با توجه به افزایش آلودگی هوا توصیه میشود دانشآموزان و سالمندان در فضای باز فعالیت ورزشی نداشته باشند». محمد تقیزاده میگوید: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی تا روز دوشنبه شاهد پایداری هوا و افزایش آلایندهها در تهران خواهیم بود. به هر حال توصیه میشود دانشآموزان و سالمندان تا دوشنبه فعالیت بدنی و ورزشی در فضای باز نداشته باشند.
* تأثیر طرحهای کاهش و ترافیک در کنترل آلودگی هوا فقط ۷ درصد!
با آنکه نفس تهرانیها در پی آلودگی هوا به شماره افتاده اما رئیس کمیسیون سلامت و محیطزیست شورای شهر تهران میگوید: در جلسه کمیته کاهش آلودگی هوا گزارشی از اقدامات نهادهای مختلف و همچنین مطالعه دانشگاه تهران ارائه شد که نشان میداد طرح کاهش آلودگی هوا و ترافیک توانسته حدود ۶ الی ۷ درصد آلودگی هوا را کاهش دهد. زهرا صدراعظم نوری درباره نتیجه مطالعات انجام شده درباره تأثیر اجرای طرح ترافیک جدید شهر تهران در کاهش آلودگی هوا، میگوید: طرح ترافیک و محدوده کاهش آلودگی هوا با هدف مدیریت تقاضای سفر و برقراری عدالت بین شهروندان مورد تصویب قرار گرفت و در حال اجراست. بر این اساس با اجرای این طرح، سفر شهروندان مدیریت میشود به این معنا که فردی که ضرورتی برای حضور در پیک ترافیک ندارد، میتواند در زمانهای غیرپیک وارد محدوده شود که این امر کمک میکند این دسته از شهروندان هزینه کمتری پرداخت کنند و ترافیک نیز کاهش یابد که به تبع آن آلودگی هوا نیز کمتر خواهد شد. در همین ارتباط از کمیته ملی کاهش آلودگی هوا خواستیم میزان آلایندگی منابع متحرک را مورد بررسی قرار دهد و منابع ثابت آلودگی نیز مورد توجه قرار گیرد تا بر این اساس به منابعی که تولید آلودگی دارند اخطار داده یا کمک شود منبع آلودهکننده خود را رفع کنند. وی معتقد است: به عنوان مثال کارخانه سیمان تهران از جمله منابع ثابت آلودهکننده است که در آلودگی هوا موثر است اما سالهاست این کارخانه فعالیت دارد و انتظارمان این است که به خارج از محدوده بزرگ شهر تهران منتقل شود. طبق گزارش مطالعات دانشگاه تهران، 25 درصد آلودگی ذرات کمتر از 5/2 میکرون از طریق سایش لنت، لاستیک و آسفالت است و این موضوع نکتهای است که کمتر به آن توجه شده است. نوری به فارس گفته است: 5/4 درصد آلودگی، ناشی از اگزوز خودروهای سواری است و چندین برابر آن از سایش قطعات اشاره شده در وسایل سواری است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت باید میزان تردد خودروها کاهش یابد.
* «آلودگی هوا» ششمین عامل مرگ و میر در دنیا
آلودگی هوا علاوه بر ایجاد بیماریهای تنفسی برای شهروندان، آمار رجوع بیماران قلبی و تنفسی را به مراکز درمانی افزایش میدهد به طوری که معاون وزیر بهداشت، آلودگی هوا را ششمین عامل مرگومیر و دومین علت مرگ در بیماریهای غیرواگیر دنیا اعلام میکند. علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آلودگی هوا را ششمین عامل مرگ و میر و دومین علت مرگ در بیماریهای غیرواگیر در دنیا اعلام کرده و میگوید: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه ۷ میلیون انسان بر اثر آلودگی هوا در دنیا میمیرند که این امر نشاندهنده وسعت درگیری کشورها با این موضوع و اهمیت توجه به آن است. نگرانی شدید سازمان بهداشت جهانی از تاثیر آلودگی هوا بر کودکان به عنوان آیندهسازان و مولدان جامعه فرداست. از طرفی عوارض کاهش وزن نوزادان، کاهش وزن زمان تولد، بیشفعالی، اوتیسم، کاهش رشد مغزی، عفونت دستگاه تحتانی تنفس، آسم و سرطان خون در کودکان بر اثر آلودگی ثابت شده است. معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به مرگ سالانه ۶۰۰ هزار کودک زیر ۵ سال ناشی از آلودگی هوا در جهان، میگوید: ۳۶ درصد علت مرگها مرتبط با مشکلات ریوی، ۳۴ درصد سکتههای مغزی و ۲۵ درصد سکتههای قلبی در افراد ناشی از آلودگی هواست. رئیسی افزود: آلودگی هوا بیماریهای زیاد و بار بیماریهای گستردهای به کشورها تحمیل میکند، لذا این مسأله نیازمند توجه ویژه است.
* مدیریت کلانشهرها نیاز به بازنگری جدی دارد
در حقیقت کارآمدی مدیریت شهری در رفع آلودگی هوا باید حرف اول را بزند، این در حالی است که اکنون مدیران شهری در حل این مشکل ناتوانند. معاون عمرانی وزیر کشور در این باره میگوید: مدیریت کلانشهرها در کشور نیاز به بازنگری جدی دارد. مهدی جمالینژاد در یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و ششمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی گفت: بهرغم برخورداری از داراییها و پتانسیلهای موجود در کشور اما امروز در بسیاری از موضوعات دست به گریبان مشکلات هستیم و باید بپرسیم چرا امروز آلودگیها بیشتر شده است؟ چرا امروز درگیر آلودگی خاک هستیم و این نوع آلودگی هم به انواع آلودگیها اضافه شده است؟ جمالینژاد گفت: چرا حس تعلق شهروندان به شهرها و روستاها کم شده است؟ چرا امروز برخلاف این همه پتانسیل هنوز عملکردها آنگونه که باید بازدهی ندارد؟ وی خاطرنشان کرد: من هفتهای نیست که با اعضای شوراها در ارتباط نباشم اما چرا هنوز در دیدارها و ملاقاتها آن کارکردی که باید را از شوراها ببینیم نمیبینیم؟ جمالینژاد گفت: نقد جدی ما این است که امروز نیاز به یک بازاندیشی در حوزههای کاریمان داریم و باید بار دیگر شهرها را مرور کرده و اقداماتمان را هم مرور کنیم. معاون وزیر کشور تصریح کرد: استدعای من این است که در حوزه مدیریت شهری، انسانهای عاشق و جوانان مشتاق را درگیر کنید برای ساخت از نوی شهرها.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
شهردار تهران:
هدیه به اعضای شورای عالی استانها در عوض هدیههایی است که ما میگیریم
شهردار تهران در پاسخ به این سوال که چرا در شب برگزاری انتخابات شورای عالی استانها به اعضای این شورا شام انتخاباتی و هدایایی حدود 3 میلیون تومان اهدا شده است، گفت: رقم هدایا این میزان نبوده است. این یک موضوع طبیعی است که وقتی اعضای شورای عالی استانها را به بازدید از اراضی عباسآباد دعوت میکنیم به آنها شام داده و هدایایی هم به رسم یادبود بدهیم. ما هم وقتی به شهرهای دیگر میرویم از ما پذیرایی میکنند و هدایایی نیز میدهند.
ارسال به دوستان
نجفی به قتل عمد و 7 سال و 8 ماه حبس محکوم شد
محمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران به علت قتل عمد میترا استاد در دادگاه تجدیدنظر به 6 سال و نیم حبس محکوم شد. حمیدرضا گودرزی در گفتوگو با فارس گفت: 6 سال و نیم حبس برای قتل عمد و یک سال و 3 ماه حبس نیز برای نگهداری سلاح غیرمجاز برای موکلم «محمدعلی نجفی» صادر شده است. وی ادامه داد: ما به این رأی اعتراض خواهیم کرد و به دیوان عالی فرجامخواهی میکنیم. گودرزی با تاکید بر اینکه حتما نسبت به رای صادرشده اعتراض میکنیم، گفت: ما این قتل را شبهعمد میدانیم، چراکه نظرات کارشناسی دلالت بر شبهعمد بودن آن دارد؛ موکلم تعادل و اختیاری در ارتکاب جرم نداشته است. ما در این رای عدالت قضایی را ندیدهایم و برای فرجامخواهی اقدام میکنیم تا پرونده به شعبه همعرض ارسال شود. به گزارش «وطن امروز»، درحکم دادگاه اول نجفی، وی به اعدام و 5 سال حبس به خاطر قتل عمد و 2 سال حبس به علت حمل سلاح غیرمجاز محکوم شد اما اکنون با توجه به رضایت اولیای دم مقتول، وی به 6 سال و نیم حبس برای قتل عمد و یک سال و 3 ماه حبس برای نگهداری سلاح غیرمجاز محکوم شده است.
ارسال به دوستان
حملونقل
پیشفروش خودرو با آلایندگی یورو 4
شرکت ایرانخودرو با نقض قانون هوای پاک به پیشفروش 4 محصول دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 برای آذرماه سال 99 اقدام کرده است که در اینباره سازمان محیطزیست اعلام کرد: در صورت عدم توقف پیشفروش خودرو، برخورد قانونی در دستور کار قرار میگیرد. به گزارش فارس، شرکتهای خودروساز باز هم به قانونشکنی خود ادامه میدهند. در جدیدترین اقدام شرکت ایرانخودرو اقدام به پیشفروش 4 محصول دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 برای آذرماه سال 99 کرده است. سیدمحمد میرزاییقمی، رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیطزیست در واکنش به این قانونشکنی با ارسال نامهای خطاب به مقیمی، مدیرعامل شرکت ایرانخودرو خواستار توقف این پیشفروش شد و اظهار داشت: در صورت انجام پیشفروش محصولات این سازمان پیگیری قانونی را در دستور کار خود قرار خواهیم داد.
***
آموزش اجباری به موتورسواران متخلف
رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: موتورسوارانی که توسط پلیس متوقف میشوند، آموزش میبینند و در صورت تخلف، جریمه میشوند. سرهنگ محمد رازقی در گفتوگو با میزان درباره طرح ساماندهی موتورسواران گفت: در ۹۰ نقطه از شهر تهران، این طرح از یک ماه پیش اجرا شده است. وی افزود: در صورت نیاز رانندگان متخلف اعمال قانون و جریمه میشوند. کمترین میزان جریمه، ۲۰ هزار تومان و بیشترین میزان جریمه که به عبور از چراغ قرمز تعلق دارد، ۲۰۰ هزار تومان است. سرهنگ رازقی گفت: تردد در خط ویژه، عبور یکطرفه، حرکات نمایشی و توقف در پیادهرو از دیگر تخلفاتی است که توسط پلیس راهنمایی و رانندگی بررسی میشود.
***
روایت پورسیدآقایی از سنگاندازیها
استعفای معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران
معاون حملونقل شهرداری تهران با شدت گرفتن اختلافات با حناچی استعفا کرد و از قطار مدیریت شهری پایتخت پیاده شد. به گزارش «وطنامروز»، شهردار تهران دیروز با استعفای محسن پورسیدآقایی، معاون حملونقل و ترافیک خود موافقت کرد. پورسیدآقایی علت استعفا را عدم اجرای برنامههایی که مدنظر داشته اعلام کرده است. وی به وسیله نامهای با کارکنان معاونت حملونقل خداحافظی کرد، متن این نامه به شرح ذیل است:
«با سلام خدمت همه عزیزان و مدیران گرامی
با توجه به شرایط فعلی شهرداری و شورا و عدم امکان اجرای برنامههایی که مدنظر داشتم هفته قبل استعفای خود را تقدیم جناب آقای دکتر حناچی نمودم و دلایل آن را توضیح دادم و بحمدالله امروز مورد موافقت ایشان قرار گرفت و قرار است سرپرست را تعیین نمایند. به جهت رسم ادب قبل از انتشار رسمی موضوع خواستم شما در جریان قرار بگیرید». پورسیدآقایی که پیش از این مدیرعامل راهآهن بود، شهریورماه سال ۹۶ با حکم محمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران به عنوان معاون حملونقل و ترافیک منصوب شد. در دوره مدیریت وی مرحله دوم طرح LEZ، تغییر در اجرای طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا اجرایی شد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|