|
ارسال به دوستان
گزارشی درباره جایزه ادبی جلال و حواشی دوازدهمین دوره آن
وضعیت بیعاری
احسان سالمی: خدا رحمت کند جلال آلاحمد را! هر چقدر خودش در زندگی سعی کرد آدم صریح و شفافی باشد و در هر مرحله از زندگی هر آنچه به ذهنش درست و صحیح میرسید، بدون واهمه و ترس مینوشت و میگفت اما جایزرهای که پس از سالها به اسم او بنیان گذاشتند، حالا به مرحلهای رسیده که همه از صراحت نداشتن آن گلایه دارند؛ جایزهای که «تقسیم جوایز» آن چند سالی است بیشتر شبیه «تقسیم غنائم» شده و انتخاب این رویکرد در ظاهر میانهرو باعث اعتراض برخی اهالی ادبیات شده است. روندی که شاید بتواند گروههای بیشتری را راضی نگه دارد ولی واقعیت این است که تناسبی با خلق و خوی صریح آقا جلال و مواضع شفاف و بدون تعارف او ندارد. آقا جلالی که برای نقد غربزدگی با کسی تعارف نداشت؛ همچنان که در سفرنامههایش هم هر آنچه از فرهنگ و آداب و رسوم درست یا غلط مردمان شهرهای مختلف ایران دیده و شنیده بود، مینوشت.
* قضاوت کردن با نامهای نه چندان بزرگ!
این قاعده کلی در همه جوایز و جشنوارههای فرهنگی و هنری است که شما به عنوان برگزارکننده آن رویداد هر چقدر هم که تلاش کنید تا ترکیبی از هیأت داوران را معرفی کنید که باعث اعتراض هیچ کس نشود، باز هم گروهی هستند که در ارتباط با این ترکیب اعتراض خواهند کرد و از این نظر اعتراض به هیأت داوران جایزه ادبی جلال آلاحمد در سال جاری اتفاق تازهای نبود اما روی دیگر این ماجرا ترکیب نه چندان متناسب داوران این جایزه در بعضی رشتهها بود. برای مثال در رشته داستان بلند و رمان که به عبارتی باید آن را مهمترین بخش این جایزه ادبی دانست ترکیب 3 نفره هیأت داوران جایزه در این بخش شامل «شهریار عباسی»، «هادی خورشاهیان» و «احسان رضایی» میشود؛ هر چند خورشاهیان نویسندهای فعال و پرکار است اما کارنامه کاری او فاقد اثری است که در جامعه ادبی کشور گل کرده باشد و از این نظر حضورش برای قضاوت و داوری آثار مهمترین جایزه ادبی کشور توجیه مناسبی نداشت. احسان رضایی نیز از جمله منتقدان فعال چند سال اخیر در حوزه کتاب است اما مسأله رضایی و کارنامه کاریاش و همچنین حضورش در این ترکیب، دقیقا مثل همان ماجرای هادی خورشاهیان است.
نمونه مشابه این موضوع که باعث اعتراض گروهی از اهالی رسانه و کارشناسان شد را میتوان در ارتباط با هیأت داوران بخش «مجموعه داستان کوتاه» دید؛ آنجا نیز حضور خسرو باباخانی تناسب چندانی با این جایزه نداشت. این انتقادها به معنی ضعیف بودن این چهرهها یا حوزه کاری آنها نیست، بلکه اعتراض از آن جهت است که نام جلال آلاحمد و جایزهای که به نام او است، آنقدر بزرگ است که برای قضاوت آثار حاضر در آن باید از نامهایی بزرگتر استفاده میشد. همچنین در بخش مستندنگاری این دوره نیز اعتراض منتقدان به حضور داوری بود که کارنامه چندانی در حوزه مستندنگاری نداشت.
* تقسیم غنائم کجا و منش صریح آقا جلال کجا؟
روز گذشته اختتامیه جایزه جلال برگزار شد و جوایز بخشهای مختلف آن اهدا شد، البته جوایز که نه! بیشتر بخشهای این جایزه در دوره دوازدهم به جای برگزیده، اثر شایسته تقدیر داشتند! این یعنی یا آثار حاضر در این بخشها از کیفیت لازم برای برگزیده شدن برخوردار نبودند یا اینکه داوران ترجیح دادند به جای انتخاب یک اثر برگزیده، با اعلام چند اثر شایسته تقدیر به نوعی همه را راضی به خانه بفرستند. هیات داوران جایزه امسال در بخش داستان کوتاه اثری را برگزیده اعلام نکرد و مجموعه داستان «افتاده بودیم در گردنه حیران» شایسته تقدیر اعلام شد. همچنین در بخش داستان بلند و رمان نیز که معمولا بیش از همه بخشهای جایزه مورد توجه رسانههاست، باز هم هیات داوران به جای انتخاب یک برگزیده، با اعلام 2 اثر شایسته تقدیر، جوایز را تقسیم کردند! البته بگذریم از اینکه انتخاب رمان پرحاشیه «وضعیت بیعاری» به عنوان اثری شایسته تقدیر در جایزه جلال به عنوان مهمترین جایزه حاکمیتی جمهوری اسلامی در حوزه ادبیات، تناسبی با رویکردهای این رویداد ادبی نداشت؛ تا آنجا که به تعبیر رضا رسولی، نویسنده و از اعضای انجمن قلم ایران «معلوم نیست این وضعیت بیعاری، تا کی در دستگاههای فرهنگی باقی خواهد ماند». این ماجرا وقتی جالبتر میشود که بدانید رمان مهم «پس از بیست سال» که میتوانست یکی از گزینههای جدی جایزه جلال امسال باشد، حتی به جمع نامزدهای نهایی این جایزه نیز راه پیدا نکرد.
* مسألهای فراتر از آنکه چه کسی مدیر باشد!
این جایزه در 7 دوره اخیر خود با مدیریت مهدی قزلی به عنوان دبیر اجرایی و مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان کار خود را دنبال کرده و معمولا در همه این دورهها نوک تیز انتقادات بیشتر از دبیران علمی و ادبی جایزه به سمت قزلی به عنوان متولی اصلی برگزاری این جشنواره بوده است. البته بر اساس آنچه خبرگزاری مهر در گزارش روز گذشته خود آورده، اگر اخبار و اطلاعات منتشر شده درباره ادغام موسسات تابع معاونت فرهنگی صحیح باشد و مدیران این معاونت در سال آینده و حتی اواخر امسال تصمیم به تغییر رویه خود درباره این مهم نگیرند، دوازدهمین دوره این جایزه، آخرین دوره جایزه ادبی جلال آلاحمد با مدیریت نهادی با عنوان بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان است. البته واقعیت این است که مسأله جایزه جلال و انتقادات اصلی وارد بر آن بیشتر از اینکه به واسطه این باشد که کدام نهاد و زیرمجموعه ارشاد مدیریت آن را برعهده داشته باشد، در واقع حول محور سرگردانی محتوایی این جایزه و عدم تعیین معیارهایی مشخص برای حضور آثار در این جایزه و انتخاب برگزیدگان است؛ اتفاقی که نمونه اخیر آن را باید انتخاب رمان «وضعیت بیعاری» به عنوان اثری شایسته تقدیر در این جایزه دانست؛ اثری که انتقادات گستردهای در ارتباط با مضمون و محتوای آن در مجامع ادبی مطرح شده بود و حداقل آنچه با قطعیت میشد درباره آن گفت، عدم تناسب محتوای این رمان برای مورد تقدیر واقع شدن در جایزهای همچون جایزه ادبی جلال بود.
* جایزهای که باید جایزه ادبی انقلاب و جمهوری اسلامی باشد
شاید بهترین و درستترین انتقادات به آنچه پیشتر به عنوان اصلیترین ضعف فعلی جایزه جلال از آن یاد کردیم را احمد شاکری در جریان تقدیر از او در مراسم اختتامیه جایزه جلال امسال مطرح کرد؛ آنجا که در نطق خود پس از دریافت جایزهاش در بخش نقد ادبی گفت: «اگر ما امروز از جایزه ادبی جلال آلاحمد یاد میکنیم، در واقع این جایزه، جایزه ادبی انقلاب و جمهوری اسلامی ایران است. جایزه جلال از جلال و برای جلال نیست، بلکه به نام جلال است. او خطای خود را شناخت و به دامن اسلام بازگشت. باید در نظر داشته باشیم جایزه جمهوری اسلامی را تقلیل به یک شخص ندهیم. ما امسال پس از اعلام نامزدها از دیدن برخی اسامی خون دل خوردیم اما باز هم در این اختلافها وقتی یک کتابی دربارهاش توافقی حاصل میشود، جرقه امیدی است، یعنی حرفی وجود دارد که بین ما و طرف مقابل مشابه است. بنده طی این سالها منتقد جایزه جلال بودم اما نه باندی و نه جناحی موضوعی را مطرح نمیکردم هر نقدی که میکردم بر اساس مبنا بود».
ارسال به دوستان
نشست ادبی «صدای مردم» امروز عصر در حوزه هنری برگزار میشود
صدای گلایه مردم از زبان هنرمندان
عباس اسماعیلگل: نشست «صدای مردم» با عنوان صدای گلایه مردم با زبانی دیگر و هنرمندانه، با حضور شاعران، مدیحهسرایان و اصحاب رسانه عصر امروز برگزار میشود. در این مراسم که به همت مرکز آفرینشهای هنری بسیج برگزار خواهد شد، شاعران، مدیحهسرایان، هنرمندان و اصحاب رسانه قرار است با زبانی هنرمندانه و نخبگانی، گلایههای مردم را به گوش مسؤولان برسانند؛ در واقع قرار است با حضور چهرههای سرشناسی چون ناصر فیض، میثم مطیعی، مجید بنیفاطمه، محمدحسین پویانفر، قاسم صرافان، ولیالله کلامیزنجانی، عبدالرضا هلالی، احمد بابایی، حسین حقیقی، میلاد عرفانپور و مهدی سیار زبان گویای انتقادات مردم به شرایط فعلی جامعه باشند. در این مراسم که شرکت برای عموم آزاد است از ساعت 18 امروز دوشنبه 25 آذرماه در خیابان سمیه سالن سوره حوزه هنری تهران آغاز خواهد شد.
* سلبریتیهایی که آتش بیار معرکه نیستند
شاید بتوان نشست «صدای مردم» را ادامه حرکت اصولی سلسله نشستهای «شبهای شعر اعتراض» دانست که تاکنون 2 نشست آن به همت شهرستان ادب برگزار شده است. در نشست اول که بنمایه آن قیام مبتنی بر امر به معروف و نهی از منکر بود، جمعی از شاعران انقلابی و آیینی جدیدترین اشعار خود را خواندند. شاعران حاضر در این برنامه نیز در سرودههای خود به موضوعات امروزی و امر به معروف و نهی از منکر مسؤولان توجه نشان داده بودند.
لزوم شفافیت آرای نمایندگان مجلس، برخورد با فساد اقتصادی، نقد رانتخواری، آفت آقازادگی، نفی امیدواری مفرط به غرب و دوری از آفات اخلاقی از جمله مفاهیمی بود که در اشعار نخستین شب شعر «اعتراض» مورد توجه شاعران قرار گرفته بود که اشعار این شعرا بازخوردهای فراوانی در رسانهها و فضای مجازی داشت. برخی شاعران برجسته و جوان آیینی از جمله سعید حدادیان، محسن ناصحی، قاسم صرافان، احمد بابایی، مهدی زنگنه، میلاد عرفانپور، سیدمحمدمهدی شفیعی، رحمان نوازانی، امیررضا یزدانی، محمد رسولی و پیمان طالبی در نخستین «شب شعر اعتراض» حضور داشتند و سرودههای خود را خواندند. اما این پایان کار نبود و شهرستان ادب پس از 3 ماه دومین شب «شعر اعتراض » خود را با چهرههای کمتر شناخته شده برگزار کرد که از این نشست هم استقبال خوبی شد. در مجموع باید گفت برپایی اینگونه نشستها که با استقبال اهالی فرهنگ و هنر و رسانهها همراه بوده است یک پیام ویژه در بطن خود دارد و آن اینکه اگر هنرمندی به معنای واقعی، دغدغه مشکلات و گرفتاریهای مردم جامعه خود را دارد میتواند در یک چارچوب مشخص قانونی در فضای محترمانه و منطبق بر رشته هنری خود، صدای رسای گلایهها و انتقادات مردم باشد اینکه همانند برخی سلبریتیها در بستر آلوده فضای مجازی و بدون کوچکترین اطلاعات بر مشکلات موجود اضافه کند و به نوعی آتشبیار معرکه شود.
ارسال به دوستان
تلویزیون
«کتونی زرنگی» در میانه راه
تصویربرداری سریال کمدی «کتونی زرنگی» به کارگردانی علی ملاقلیپور و تهیهکنندگی محمدرضا شفاه از نیمه گذشت. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کار تدوین و صداگذاری «کتونی زرنگی» بهطور همزمان توسط سیاوش کردجان و رامین ابوالصدق پیش میرود تا طبق برنامهریزیها، این مجموعه زمستان امسال روی آنتن شبکه 3 برود. هدایت هاشمی، افسانه چهرهآزاد، برزو ارجمند، محمود جعفری، علیرضا جعفری، ملیکا شریفینیا، علی سلیمانی، مصطفی ساسانی، جواد پورزند و شاپور کلهر بازیگران اصلی و رادمهر رزمجوی و عماد شعبانی بازیگران خردسال «کتونی زرنگی» را تشکیل میدهند. بازیگران دیگری نیز در ادامه مسیر به پروژه خواهند پیوست. «کتونی زرنگی» یک کمدی اجتماعی است که نگارش فیلمنامه آن را محسن ملکی و حسین حقیقی در حدود ۲۰ قسمت برعهده داشتهاند.
***
«پدر جامعهشناسی ارتباطات در ایران» در شوکران
قسمت بیستوچهارم برنامه تلویزیونی «شوکران» با حضور دکتر باقر ساروخانی «پدر جامعهشناسی ارتباطات در ایران» امشب ساعت۲۱ روی آنتن شبکه 4 سیما میرود. به گزارش «وطن امروز»، دکتر باقر ساروخانی ملقب به «پدر جامعهشناسی ارتباطات در ایران»، دانشآموخته علوم اجتماعی دانشگاه تهران و فارغالتحصیل دکترای دولتی جامعهشناسی دانشگاه سوربن پاریس، پژوهشگر و استاد تمام بازنشسته دانشگاه تهران، در شوکران بیستوچهارم به ارزیابی شرایط اجتماعی امروز ایران پرداخته و پیرامون مباحثی چون «قدرت مردم برای بازسازی جامعه و اینکه آیا اساسا انرژیای برای مردم باقی مانده تا جامعه را بازسازی کنند؟!»، «چگونگی ایستادگی در برابر انحطاط کشور» و «نسبت سرطان سرمایهداری رانتی با به حاشیه رانده شدن محرومان از کردستان تا سیستان و بلوچستان» با پیام فضلینژاد، سردبیر شوکران به گفتوگو نشسته است. «شوکران» که به اساسیترین مسائل فکری کشور میپردازد، به تهیهکنندگی و سردبیری پیام فضلینژاد، محصول مشترک شبکه 4 سیما و حوزه هنری است. بازپخش «شوکران» روزهای سهشنبه ۱۰ صبح، جمعه ۱۴ ظهر و شنبه یک بامداد است.
ارسال به دوستان
سینما
«آشفتهگی» به زندگی رسید
«آشفتهگی» به کارگردانی فریدون جیرانی و «مشت آخر» به کارگردانی مهدی فخیمزاده از این هفته اکران میشوند. به گزارش مهر، غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره تازهترین مصوبات این شورا گفت: فیلم سینمایی «مشت آخر» به کارگردانی مهدی فخیمزاده از چهارشنبه ۲۷ آذرماه در گروه فرهنگ روی پرده میرود. وی در پایان تاکید کرد: فیلم سینمایی «آشفتهگی» به کارگردانی فریدون جیرانی نیز از چهارشنبه ۲۷ آذرماه در گروه زندگی اکران میشود، همچنین کف فروش فیلمها بررسی شده و نمایش آثار دیگری که روی پرده هستند، ادامه دارد.
***
کدام فیلمنامهها مجوز ساخت گرفتند؟
شورای صدور پروانه ساخت در جلسه اخیر با 4 فیلمنامه موافقت کرد. به گزارش «وطن امروز»، فیلمنامههای «روشن» به تهیهکنندگی، کارگردانی و نویسندگی سیدروحالله حجازی و «نه سالگی» به تهیهکنندگی بهروز مفید، کارگردانی سیدعلی سیدحاتمی و نویسندگی امیرمحمد عبدی موافقت شورای ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند. همچنین با ساخت «خطهای فرضی» به تهیهکنندگی علی مصفا، کارگردانی و نویسندگی فرنوش صمدی و «فروپاشی» به تهیهکنندگی محسن محسنینسب، کارگردانی و نویسندگی محمد عبدیزاده موافقت شد.
ارسال به دوستان
«انگل» به چشم منتقدان شیکاگو آمد
منتقدان فیلم شیکاگو جایزه بهترین فیلم سال ۲۰۱۹ را به «انگل» دادند و بونگ جون هو، کارگردان فیلم را هم به عنوان بهترین کارگردان برگزیدند. به گزارش مهر به نقل از ددلاین، انجمن منتقدان فیلم شیکاگو (CFCA) اسامی برندگان جوایز ۲۰۱۹ خود را اعلام کردند و «پارازیت» یا «انگل» ساخته بونگ جون هو را به عنوان بهترین فیلم و بهترین فیلم خارجیزبان برگزیدند. این درام همچنین جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اورجینال سال را هم از آن خود کرد. در کنار «انگل» فیلم «زنان کوچک» ساخته گرتا گرویگ نیز موفق شد تا جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین موسیقی متن، برترین طراحی لباس و بهترین بازیگر زن نقش مکمل را برای بازی فلورانس پیو از آن خود کند. «روزی روزگاری در هالیوود» ساخته کوئنتین تارانتینو نیز ۲ جایزه برد که شامل بهترین کارگردانی هنری و بهترین بازیگر مرد نقش مکمل برای بازی برد پیت بود. جوایز بهترین بازیگر مرد به آدام درایور برای «داستان ازدواج» و بهترین بازیگر زن به لوپیتا نیونگو برای «ما» رسید.
ارسال به دوستان
کار سخت مریلا زارعی در «کارو»
در شمایل یک زن قهرمان
بازگشت احمد مرادپور به عرصه کارگردانی فیلمهای دفاع مقدسی اتفاق خوشایندی برای علاقهمندان به این ژانر است. مرادپور که این روزها مشغول کارگردانی «کارو» فیلم تازه سازمان هنری- رسانهای اوج است، باز دوربین خود را روی سوژهای سخت در لوکیشنی متفاوت متمرکز کرده است. به گزارش «وطن امروز»، اتفاق ویژه «کارو» البته حضور مریلا زارعی به عنوان بازیگر نقش اصلی این فیلم است؛ مادری که در دل جنگ دچار مصیبتها و سختیهای فراوان میشود. شنیدهها حاکی از متمایز و خاص بودن نقش مریلا زارعی در کارو است که بیتردید مانند باقی حضورهایش در سینما و تلویزیون تاثیرگذار خواهد بود و در کارنامه سینماییاش ماندگار خواهد شد. امسال نیز مانند چند جشنواره اخیر فیلم فجر، سازمان اوج تهیهکننده مهمترین آثار دفاع مقدسی است. «اوج 110»، «آبادان یازده60» و «کارو» از جمله فیلمهای سازمان اوج هستند که برای حضور در سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر آماده میشوند. «کارو» را البته میتوان متمایز از دیگر آثار سازمان اوج در این ژانر دانست، چرا که این اثر یک کارگردان سینمای دفاعمقدس که دارای تجربههای موفقی در این زمینه است، کارگردانی میکند. از طرفی در میان آثار تولید شده در حوزه فیلمهای دفاع مقدس، کمتر به جایگاه زنان در جنگ توجه شده و کارو با این کار ویژه تهیه و تولید شده است؛ مادری قهرمان که سر از جبهه و جنگ درمیآورد. عوامل سازنده این فیلم برای اینکه فضاسازی درستی از آن سالها و وقایع داشته باشند، خلخال و سرعین را با توجه به ویژگیهای مناطق کوهستانی به عنوان لوکیشن انتخاب کردهاند که طبیعتا به اهمیت کار میافزاید. مریلا زارعی، پیمان مقدمی و علی پاینده از جمله بازیگران فیلم سینمایی «کارو» هستند. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی از سوی تولیدکنندگان آمده است: «کارو نوجوان کرمانشاهی بعد از سالها تمرین به تیم ملی کشتی دعوت میشود اما او...». فیلم سینمایی «کارو» بعد از فیلمهای سینمایی «سجاده آتش» و «رنجر» و سریال «رقص پرواز» چهارمین اثر بلند احمد مرادپور خواهد بود. این فیلم که اثر سازمان هنری رسانهای اوج و اولین محصول «مرکز فیلم و سریال عصر» است، در سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی میشود. ارسال به دوستان
جزئیات تازه درباره «پایتخت6»
دروازهبانی بهتاش برای نساجی قائمشهر!
سیروس مقدم، کارگردان «پایتخت» توضیحات تازهای درباره شخصیتهای پایتخت 6، ارائه کرد. به گزارش «وطنامروز»، سیروس مقدم با اشاره به فوت بابا پنجعلی در فصل ششم گفت: بابا پنجعلی (علیرضا خمسه) در فصل ششم فوت کرده است اما در طول سریال کماکان دربارهاش صحبت و برخی از اتفاقاتش برای مخاطب یادآوری میشود. مثل قسمت قبل که بهبود (مهران احمدی) نبود و مدام مثل انسان زنده کنار قصه قرار داشت. مقدم بازگشت «بهبود» به قصه پایتخت را شگفتانه این فصل دانسته و اضافه کرده است: بهبود از شاخ آفریقا پیدایش میشود. وی درباره پررنگ شدن نقش بهرام افشاری یا همان کاراکتر بهتاش فریبا، تأکید کرد: بهرام افشاری در این قسمت یکی از نقشهای کلیدی کار را بازی میکند؛ به خاطر فیزیک و قد و قامت رعنایی که دارد آقای تنابنده کار جدیدی برای او خلق کرده و از تستهای گریم با کلاه پیترچکیاش معلوم است که در این فصل دروازهبانی میکند. خودش قصههای جدید و با مزهای را خلق میکند؛ بهواسطه آن وارد فضاهای جدیدی از سریال «پایتخت» میشویم که پررنگ و جذاب هستند. برخی رسانهها نوشتهاند که بهتاش دروازهبان نساجی قائمشهر خواهد شد. مقدم درباره جای خالی مرحوم خشایار الوند، خاطرنشان کرد: دقیقاً 2 هفته پیش از تهران حرکت کردم به طرف شیرگاه تا کار را شروع کنم، در داخل اتاق کارم عکس بزرگی از خشایار الوند دارم؛ از او اجازه گرفتم و رفتم. کار هم با خانوادهاش کلید خورد و پلان نمادین را هم با حضور یادگاریهایشان گرفتیم. واقعیت این است که 10 سال شبانهروز با خانواده «پایتخت» زندگی کرد و به جای همه کاراکترها صحبت میکرد. قصه روان و شیوایی داشت؛ روحش شاد و یادش گرامی باد. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|