|
احسان خاندوزی KhandooziS@
فروش اموال دولتی پارسال ۳۷۰ میلیارد تومان، امسال ۱۰۰۰ میلیارد تومان و در لایحه بودجه سال بعد ۴۹ هزار میلیارد تومان!!! اگر این رقم غیرواقعی و برای پوشاندن کسری نیست، لطفا نصف همت این جهش بزرگ را صرف درآمد از طریق صفر کردن فرار مالیاتی بفرمایید، البته اگر جیغ طبقه ذینفع گذاشت. #بودجهـ 99
ارسال به دوستان
«وطن امروز» از افزایش 31 درصدی مالیات بر حقوق کارگران و کارمندان بخش خصوصی در لایحه بودجه سال آینده گزارش میدهد
تأمین بودجه از بخش خصوصی
محمد نجارصادقی*: بررسی فصل درآمدهای بودجه سال 99 نشان میدهد دولت بنا دارد بیش از 30 درصد بر میزان مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی که قاطبه آن را کارگران تشکیل میدهند بیفزاید. حال سوال اینجاست: چرا دولت به دیگر منابعی که میتواند از آنها برای کسب درآمد مالیاتی استفاده کند بیتوجه است؟
به گزارش «وطن امروز»، لایحه بودجه سال آینده چند روزی است تقدیم مجلس شورای اسلامی شده و در حال بررسی توسط نمایندگان است. بررسی سند دخل و خرج سال آینده کشور نشان میدهد دولت از خیر بخش قابل توجهی از درآمدهای بالقوه مالیاتی خود گذشته اما مالیات بخش خصوصی را افزایش داده است. بررسی درآمدهای دولت در لایحه بودجه سال آینده در فصل مالیات دریافتی از حقوق کارکنان بخش خصوصی نشان میدهد رقم 6424 میلیارد تومان سال جاری به 8400 میلیارد تومان رسیده است. این یعنی بخش خصوصی باید 31 درصد بیشتر از سال گذشته مالیات بر حقوق بپردازد. باید توجه داشت اکثر مشمولان این مالیات کارگرانی هستند که ذیل قانون کار و به عنوان بخش خصوصی مشغول فعالیت هستند. با در نظر گرفتن این رشد
31 درصدی، چند گزاره را میتوان مدنظر داشت؛ اول اینکه تصمیمی برای افزایش قابل توجه حقوقها وجود دارد که دولت برنامه رشد 31 درصدی در دریافت مالیات برای آن در نظر گرفته است.
دومین مورد این است دولت پیشبینی کرده شرایط اقتصادی در سال آینده به قدری مناسب شود که بخش خصوصی بیش از 31 درصد بهرهوری داشته باشد و بتواند چنین مبلغی را بپردازد. اما سومین فرضیه که میتوان قویترین فرضیه هم آن را نامید، این است که چنین درآمدی اساسا محقق نمیشود و دولت یک رقم غیرمنطقی درج کرده است. جالب اینجاست که دولت با پیشبینی وضعیت بد اقتصادی در سال 99 مالیات بر حقوق بخش عمومی را که میتوان استخدامشدههای دولتی دانست، تنها 6 درصد افزایش داده است. تنها نکته مثبتی که در رابطه با مالیاتهای دریافتی از افراد میتوان در لایحه بودجه مشاهده کرد، افزایش 50 درصدی مالیات مشاغل است که به نظر میرسد بخش قابل توجهی از آن هم مربوط به مالیات پزشکان است.
موضوع دریافت مالیات از سلبریتیها هم پرسروصدا شد که به سرانجامی نرسید. موارد دیگری هم وجود داشت که با وجود پیشنهاد کارشناسان، از درآمدهای دولتی که مجبور است فروش نفت خود را کاهش دهد، حذف شده؛ مالیات وکلا، مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر زمین، مالیات بر ثروت و مالیات خودروها و خانههای لوکس از آن جمله است.
افزایش مالیات حقوق کارمندان و کارگران بخش خصوصی در حالی است که دولت اقدام چندانی در راستای مبارزه با فرار مالیاتی، افزایش پایههای مالیاتی و ساماندهی معافیتهای مالیاتی انجام نداده است.
* فرار مالیاتی وکلا؛ 7 هزار میلیارد تومان
سیداحسان حسینی، کارشناس اقتصادی درباره فرار مالیاتی و عدالت مالیاتی گفت: متاسفانه اعداد و ارقام در حوزه مالیاتستانی از دهکهای مختلف نشان از وجود تبعیض مالیاتی در اقتصاد کشور دارد. در فضای فعلی اقتصاد کشور، قبل از پرداخت حقوق معلم، از درآمدش مالیات کسر میشود اما گروههایی مانند پزشکان یا وکلا که درآمدهای بالایی هم دارند فرار مالیاتی میکنند.
وی ادامه داد: هر چند درباره فرار مالیاتی وکلا رقم دقیقی وجود ندارد ولی تخمینهایی زده شده که این تخمینها صرفاً میتواند بزرگ یا کوچک بودن مقدار فرار مالیاتی را مشخص کند. آقای بیمقدار عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس رقم 6 هزار میلیارد تومان، آقای حاجیدلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه رقم 7 هزار میلیارد تومان و آقای نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی رقم 12 هزار میلیارد تومان را بیان کردند.
حسینی اظهار داشت: برای تعیین دقیق فرار مالیاتی وکلا باید نخست درآمد وکلا شفاف شود. به طور کلی حقالوکالههایی که وکلا میگیرند به 2 بخش تقسیم میشود؛ یکی بر مبنای تعرفه قانونی و یکی بر مبنای قرارداد خصوصی. اگر پروندهها کیفری باشد مثل جرائم دزدی و قتل، رقم حقالوکاله بر مبنای تعرفه قانونی حدود چندصد هزار تومان است ولی در پرونده حقوقی ملک یا زمین، 6 درصد از ارزش آن ملک را به عنوان حقالوکاله میگیرند.
* 12 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی با کارتهای بازرگانی
فرار مالیاتی به پزشکان و وکلا خلاصه نمیشود و برخی سودجویان با سوءاستفاده از کارتهای بازرگانی براحتی از پرداخت مالیات فرار میکنند. مدیرکل دفتر حقوقی و قراردادهای سازمان امور مالیاتی درباره مشکلات کارتهای بازرگانی یکبارمصرف گفت: سوءاستفاده از کارتهای بازرگانی چه در حوزه صدور و چه در حوزه استفاده از آن حدود 12 تا 15 هزار میلیارد تومان مالیات معوقه روی دست دولت باقی گذاشته است.
تاجمیر ریاحی ادامه داد: بخشی از کارتهای بازرگانی به افرادی واگذار شده که شرایط و صلاحیت لازم را برای آن نداشتهاند. باید قبول کنیم این آسیب در حوزه بازرگانی وجود دارد و به طور مثال برای خانمی مسن که دارایی و تحصیلات نداشته، کارت صادر شده و از قبل آن واردات انبوهی انجام شده که 40 میلیارد تومان بدهی مالیاتی داشته است. ریاحی افزود: وزارت صمت این اختیار را دارد که اگر کارت بازرگانی مورد سوءاستفاده قرار گرفت، آن را باطل کند. همچنین گمرک هم میتواند این موارد را به وزارت صمت اعلام کند.
غفلت از مالیات بر عایدی سرمایه
مالیات بر عایدی سرمایه، یکی از آن مالیاتهایی است که دولتها میتوانند هم با استفاده از آن درآمدزایی و هم تنظیمگری کنند. این نوع مالیات برای جلوگیری از هجوم سرمایه به سمت بازارهای رقیب تولید طراحی شده و هدف از آن، ناامن کردن فعالیتهای سوداگرانه به نفع تولید است. به طور مثال اگر شخصی کالایی را به قیمت مشخص خریده و پس از مدتی همان کالا را با قیمتی چند برابر به فروش برساند، سود به دست آمده از این خرید و فروش مشمول مالیات سنگینی میشود که به این نوع مالیات، مالیات بر عایدی سرمایه میگویند. چنانچه مشخص است، در صورت وضع این مالیات، انگیزه تقاضاهای کاذب در کشور بشدت فروکش کرده و افزایش قیمت ناشی از فشار تقاضای سرمایهای به صفر میل میکند. این همان کارکرد مالیات بر عایدی سرمایه است؛ یعنی از بین بردن انگیزه سفتهبازی. مالیات بر عایدی سرمایه شامل مواردی است که بر اثر خرید و فروشهای مکرر، سودهای هنگفتی نصیب افراد شده و این سودها مشمول مالیات میشود. با این اوصاف، جامعه هدف این مالیات، تقاضای سرمایهای و صاحبان ثروتهای بادآوردهای هستند که با سرمایهگذاری کلان در بازارهایی چون سکه و ارز و ایجاد تقاضاهای زیاد و کاذب، سودهای کلانی را به دست میآورند. بنابراین تولیدکنندهها و تقاضای عادی و مصرفی مردم هیچگاه مشمول این مالیات نمیشود. بیش از 98 درصد مردم معاف از پرداخت این مالیات هستند و تنها کمتر از 2 درصد مردم را شامل میشود. ایران جزو معدود کشورهای جهان است که در آن از عواید سرمایهای هیچگونه مالیاتی اخذ نمیشود، در حالی که بازار اغلب داراییهای منقول و غیرمنقول به دلیل نبود مالیات بر عایدی سرمایه، همواره جولانگاه سفتهبازان و سوداگران بوده است.
شیوههای افزایش درآمدهای غیرنفتی در لایحه بودجه 99 نشان میدهد دولت اعتقاد چندانی به افزایش درآمدهای پایدار از طریق نظام مالیاتستانی ندارد. بنابراین انتظار میرود نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه، پیشنهادهایی را در راستا افزایش درآمدهای مالیاتی ارائه دهند.
***
[شفافیت حسابهای بانکی؛ راهکاری برای مقابله با فرار مالیاتی]
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم ایجاد شفافیت در حسابهای بانکی گفت: هر چه این شفافیت بیشتر شود، فرار مالیاتی و پولشویی کمتر خواهد شد و همچنین این کار میتواند مانع بسیاری از اختلاسها شود.
فاطمه ذوالقدر در گفتوگو با «وطن امروز» درباره مقابله با فرار مالیاتی با هدف جبران کسری بودجه گفت: دولت باید افزایش درآمدهای مالیاتی و مقابله با پدیده فرار مالیاتی را در دستور کار خود قرار دهد. بسیاری از کشورها به همین شکل عمل میکنند، یعنی منابع تامین بودجه آنها مالیات است اما در ایران متاسفانه همیشه کمترین درآمد دولت از مالیات بوده است.
وی با اشاره به فرار مالیاتی در کشور تصریح کرد: در حالی که کارمندان و کارگران مالیات میپردازند، بسیاری از اصناف با درآمدهای زیاد به دلیل کمتوجهیهای دولت و بیتوجهی به اصلاح قوانین فرار مالیاتی دارند. نماینده مردم تهران درباره معافیت مالیاتی هنرمندان و همچنین مناطق آزاد اظهار داشت: باید در این معافیتها تجدیدنظر شود. در واقع نباید معافیت مالیاتی بدون در و پیکر باشد. این مساله نیازمند چارچوب است. یعنی در مواردی که مستحق معافیت هستند، این اتفاق بیفتد اما جایی که درآمدهای بالا وجود دارد، مالیات وصول شود. ذوالقدر با تاکید بر لزوم شفافسازی مالی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از به کارگیری ابزارهایی مانند حسابهای نیابتی و کارتهای بازرگانی اجارهای در بحث فرار مالیاتی، لازم است حسابها کنترل شود. در این راستا مانند سایر کشورها باید سازوکاری فراهم شود. باید ماخذ و منبع واریز مثلا یک میلیارد تومان به حساب یک فرد در یک شبانهروز مشخص شود. هر چه شفافسازی حسابهای بانکی بیشتر باشد، قطعا فرار مالیاتی و پولشویی کمتر میشود، همچنین این کار میتواند جلوی بسیاری از اختلاسها را بگیرد. وی با بیان اینکه در لایحه بودجه سال ۹۹ قرار است موضوع مالیاتها اصلاح شود، گفت: ما میتوانیم از طریق مقابله با فرار مالیاتی، کسری بودجه را جبران کنیم. ضمن آنکه قرار است لایحه 4 اسفند به صحن مجلس بیاید. تا آن زمان نمایندگان فرصت مطالعه بودجه سال آینده را دارند و در این مدت میتوان راهکارهای بیشتری را مدنظر قرار داد.
روزنامهنگار اقتصادی*
ارسال به دوستان
با وجود انتقادات بیشمار، نمایندگان مجلس از استیضاح بیژن زنگنه عقبنشینی کردند
پاییز بهارستان
در نهایت یک ماه پس از طرح استیضاح بیژن زنگنه، وزیر نفت، با وقتکشی و طولانی شدن روند بررسی استیضاح در کمیسیون انرژی، نمایندگان متقاضی استیضاح با وجود 2 بار قانع نشدن در برابر پاسخهای زنگنه و کارنامه سیاه او، امضای خود را برای این موضوع پس گرفتند.
اظهارات روز گذشته نادر قاضیپور، نماینده ارومیه مبنی بر «اقدام خلاف قانون رئیس کمیسیون انرژی در ممانعت از ارسال استیضاح وزیر نفت به هیأترئیسه مجلس» جنجالبرانگیز شد.
عضو کمیسیون صنایع مجلس دیروز در مصاحبهای اعلام کرد: رئیس کمیسیون انرژی مجلس برخلاف قانون، استیضاح وزیر نفت را اعلام وصول نکرده و به هیأترئیسه مجلس ارسال نمیکند. وی افزود: دیروز صبح با لاریجانی، رئیس مجلس این موضوع را در میان گذاشتیم و رئیس مجلس اعلام کرد این موضوع باید اعلام وصول شود اما همچنان رئیس کمیسیون انرژی آن را اجرایی نمیکند.
قاضیپور در پاسخ به این سوال که احتمال دارد رئیس مجلس شورای اسلامی به دلیل تعلل رئیس کمیسیون انرژی در اعلام وصول، خود شخصا استیضاح وزیر نفت را انجام و اعلام وصول کند، گفت: باید ابتدا رئیس کمیسیون انرژی آن را اعلام و سپس رئیس مجلس شورای اسلامی آن را اعلام وصول کند اما رئیس مجلس و رئیس کمیسیون انرژی مجلس نظرشان این است که اعلام وصول استیضاح وزیر نفت انجام نشود، البته باز هم تاکید نمایندگانی که استیضاح وزیر نفت را امضا کردهاند این است که استیضاح اعلام وصول شود. سخنان قاضیپور در کنار اخبار دیگری که تا پیش از این از تلاش هیأترئیسه بویژه فریدون حسنوند، رئیس این کمیسیون برای بستن پرونده استیضاح زنگنه منتشر شده بود، اعتبار مجلس و آییننامه داخلی آن را بشدت زیر سوال برده است.
اظهارات قاضیپور مبنی بر مانعتراشی حسنوند در ارسال استیضاح به هیأترئیسه در حالی است که طی روزهای گذشته تصویر نامه حسنوند به زنگنه برای یک استخدام خاص در فضای خبری دستبهدست شد. در این نامه حسنوند سفارش استخدام یک فرد خاص با تحصیلات فوقلیسانس حقوق را به زنگنه میکند و وزیر نفت هم خطاب به یکی از مدیران زیرمجموعه مینویسد: راهی پیدا کنید که مشکل ایشان حل شود. همزمانی این اخبار با این سند، شائبههای زیادی مبنی بر ممانعت حسنوند از استیضاح زنگنه را ایجاد کرده است.
در همین رابطه، هدایتالله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با «وطن امروز»، درباره استیضاح زنگنه گفت: زمانی که استیضاح یک وزیر از طرف هیأترئیسه به کمیسیون مربوط ارجاع میشود، کمیسیون طبق آییننامه 7 روز فرصت دارد جواب آن را بدهد. این جواب هم به 2 گونه است؛ یا باید گفته شود نمایندگان به کلی انصراف دادند یا اینکه بگویند از استیضاح منصرف نشدند که باید رئیس کمیسیون، استیضاح را به هیأترئیسه تقدیم کند و در صحن علنی اعلام وصول شود. وی افزود: متاسفانه اتفاق عجیب و غریبی رخ داد، الان نزدیک به یک ماه است که استیضاح وزیر نفت به کمیسیون آمده و همین طور در حال چرخش است. 2 بار وزیر به کمیسیون آمد و نمایندگان استیضاحکننده پاسخهای او را شنیدند اما قانع نشدند و جمعبندی این بود که استیضاح به صحن علنی برود اما نرفته و همینطور مانده است.
خادمی درباره همکاری نکردن برخی اعضای کمیسیون انرژی در رابطه با تعیین تکلیف استیضاح وزیر نفت، گفت: فضایی ایجاد شده که برخی نمایندگان میگویند «از بیرون دستور آمده استیضاح به صلاح نیست!» البته نمیگویند دقیقا چه کسی چنین گرایی میدهد؟ ترسی هم در برخی نمایندگان است که در آستانه تایید صلاحیت برای انتخابات پیش روی مجلس، مشکلی برای آنها رخ دهد. عضو کمیسیون انرژی اظهار داشت: این وقفه یکماهه برای کمیسیون انرژی مطلوب نیست، البته تفسیر از قانون این است که کمیسیون برای اظهار نظر، یک هفته کاری زمان دارد که در آن صورت هم زمان گذشته و باید اتفاقی روی دهد. وی گفت: حرف و حدیثهایی در رابطه با اینکه نمایندگان لابی کردهاند یا کمیتهای تحت عنوان «دلالان منصرفکننده از استیضاح» تشکیل شده، زیبنده نمایندگان نیست و باید در این باره شفافسازی شود. نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس در پایان گفت: جمعبندی کمیسیون این است که باید استیضاح انجام شود اما خب! این اتفاق رخ نمیدهد. دیروز به آقای پزشکیان، نایبرئیس مجلس هم این موضوع را گفتیم که گفتند: چه کار کنیم؟ منتظر کمیسیون هستیم.
ارسال به دوستان
عقبنشینی مجمع تشخیص در برابر لاریجانی
سیدمصطفی میرسلیم، عضو هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتوگو با فارس، در پاسخ به اینکه اخیرا شنیده شده هیأت عالی نظارت مجمع، جلسهای تشکیل داده است و نظر قبلی خود در مخالفت با طرح تشکیل وزارت بازرگانی را پس گرفته است، گفت: نظریه هیأت عالی نظارت بر این بوده که تفکیک مجدد وزارت بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت بر خلاف سیاستهای کلی ابلاغی است. میرسلیم ادامه داد: اخیرا رئیس محترم مجلس که مانند بقیه سران قوا عضو هیأت عالی نظارت نیست، نامهای را با مجموعهای از استدلالها ارائه داده است که در جلسه گذشته هیأت عالی مطرح و پس از بررسی مقرر شد نظریه جدید هیأت عالی نظارت درباره عدم مخالفت با طرح، به اطلاع شورای محترم نگهبان برسد تا مراحل قانونی را طی کند.
حدود یک ماه قبل، هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در قالب نامهای، رسما به شورای نگهبان اعلام کرده بود مصوبه تشکیل وزارت بازرگانی با بند 10 سیاستهای کلی نظام اداری و بند 16 سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد. گفتنی است هنگام بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی، اداره کل تدوین قوانین مجلس، مغایرتهای این طرح با قوانین و اسناد بالادستی را اعلام کرده بود.
ارسال به دوستان
ممنوعیت واردات خودرو لغو نمیشود
قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در امور بازرگانی با اشاره به مشکل آلودگی هوا از آمادگی برخی تولیدکنندگان برای تولید وسایل نقلیه برقی ظرف یک سال خبر داد و با تاکید بر اینکه سیاست ممنوعیت واردات خودرو تغییرپذیر نیست، گفت انتقال تکنولوژی تولید وسایل نقلیه برقی باید ابتدا با واردات تعداد اندکی خودروهای برقی به کشور انجام شود. به گزارش ایسنا، حسین مدرسخیابانی با بیان اینکه تمام موانع توسعه کشور شناسایی شده و در حال حاضر باید راهکارها ارائه شوند، اظهار کرد: با توجه به سیاستهای تجاری اخیر و ممنوعیت واردات بخش عمده کالاها، صنعت کشور نیازمند کار تحقیقاتی است. این مقام مسؤول در ادامه با اشاره به سخنان دبیر انجمنهای تحقیق و توسعه کشور که گفته بود آمادگی تولید خودروهای برقی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: بخشهای پژوهشی کشور در حال حاضر روی تولید خودروهای برقی کار میکنند اما به نظر میرسد لازم است شرکتهای خودروسازی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و معاونت صنایع، با همکاری انجمنهای تحقیق و توسعه کشور یک فعالیت جدی برای انتقال فناوری خودروهای برقی به کشور انجام دهند. وی افزود: برخی انتقاد میکنند که دولت میخواهد به بهانه خودروهای برقی واردات خودرو را از سر بگیرد اما سیاست دولت در واردات خودرو تغییرناپذیر است و هدف ما این است که از صنایع داخلی خود حمایت کنیم اما برای توسعه ناوگان حملونقل عمومی برقی لزوم ایجاد این خلاقیت و انتقال تکنولوژی و فناوری تولید خودروهای برقی انکارناپذیر است.
ارسال به دوستان
دریافت رمز دوم پویا با سامانه پیامکی
مدیرکل اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی درباره مشکلات دانلود اپلیکیشن رمز پویای بانکها برای گوشیهای اپل، گفت: مشتریان بانکها میتوانند به جای دانلود اپلیکیشن از سامانه پیامکی رایگان بانک برای دریافت رمز دوم پویا استفاده کنند. از اوایل دیماه استفاده از رمز دوم یک بار مصرف الزامی میشود و در همین راستا بانکها اپلیکیشنهای دریافت رمز پویای خود را برای مشتریان عرضه کردهاند. اپلیکیشنهای دریافت رمز پویای اغلب بانکها در برنامه بازار قرار داده شده و با توجه به اینکه دارندگان گوشیهای تلفن همراه اپل به دلیل تحریم این شرکت برای کاربران ایرانی، قادر به دریافت اپلیکیشن رمز پویای بانک خود از برنامه بازار نیستند، بانکها برای این مشتریان، اپلیکیشن رمز پویا را در برنامههای سیباپ، اناردونی و... هم ارائه کردهاند.
اما عضویت در این برنامهها، نیازمند پرداخت هزینه و دریافت حق اشتراک است. داوود محمدبیگی، مدیرکل اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی در اینباره به فارس گفت: اگر بانکی این کار را کرده است و کاربر تمایلی به پرداخت هزینه حق اشتراک به آن برنامهها را ندارد، میتواند از بانک تقاضا کند به جای اپلیکیشن از سامانه پیامکی رایگان استفاده کند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|