|
سفر بنعلوی در چارچوب رایزنیهای ایران و عمان است
وزیر خارجه عمان برای دومین بار طی 2 هفته گذشته به ایران آمد. سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در صفحه توئیترش درباره اهداف این سفر نوشت: آقای یوسف بنعلوی، وزیر خارجه عمان در چارچوب رایزنیهای مستمر میان مقامات 2 کشور وارد تهران شد. جمعه هفته گذشته نیز ظریف در عمان با یوسف بنعلوی دیدار و رایزنی کرده بود.
ارسال به دوستان
«وطن امروز» گزارش میدهد؛ واکنش دولت و مجلس به اقدام اخیر اروپا چه باید باشد؟
لغو بازرسیها، برگ برنده ایران
گروه سیاسی: اظهارات وزیر امور خارجه درباره احتمال اتخاذ تصمیم خروج از انپیتی در صورت ارجاع موضوع هستهای به شورای امنیت سازمان ملل با بازخوردهای متفاوتی مواجه شده است. به گزارش «وطن امروز»، محمدجواد ظریف روز دوشنبه پس از حضور در بهارستان در گفتوگویی در پاسخ به این سوال که واکنش ایران به اقدام اروپا در بازگشت تحریمهای شورای امنیت چه خواهد بود، گفت: اظهارات اروپاییها هیچ وجه قانونی ندارد، لذا ما از بلاوجه بودن اقدام اروپاییها استفاده میکنیم. اگر اروپاییها اقدام دیگری انجام دهند طبق نامه رئیسجمهور در همان اردیبهشت 1397، موضوع خروج ایران از انپیتی مطرح میشود. وی افزود: در صورتی که اروپاییها به تعهدات خود برگردند ایران هم کاهش تعهدات را متوقف میکند اما اگر اروپاییها به رویه خود بر اساس بازیهای سیاسی ادامه دهند- زیرا هیچ محمل قانونی ندارد- ما امکانات متعددی داریم. در نامه رئیسجمهور آمده اگر این موضوع به شورای امنیت ارجاع شود، خروج ایران از انپیتی مطرح خواهد بود اما پیش از آن برنامههای دیگری را میتوان در دستورکار قرار داد. در حالی ظریف خروج از انپیتی را به عنوان پاسخ ایران به ارجاع پرونده هستهای به شورای امنیت عنوان کرده است که توافق برجام همچنان پابرجاست و در نتیجه تعهداتی که ایران در این توافق پذیرفته گستردهترین رژیم بازرسیها علیه ایران اعمال میشود. «میخائل اولیانف» نماینده روسیه در سازمانهای بینالمللی هفته گذشته با انتشار آمارهایی از میزان بازرسیهای آژانس بینالمللی انرژی اتمی از ایران، نوشت اکنون بیشترین بازرسیهای هستهای جهان در ایران انجام میشود. وی در اینباره در توئیتر نوشت: «واقعیت جالب، بویژه برای آنها که درباره فعالیتهای راستیآزمایی در ایران شبههافکنی میکنند. سال ۲۰۱۸ آژانس بینالمللی انرژی اتمی از کشورهایی که توافقنامه جامع پادمانی (CSA) و پروتکل الحاقی (AP) در آنها اجرا میشود، مجموعا ۱۱۲۴ بازرسی انجام داده است». اولیانف افزود: «۹۸۹ مورد از این بازرسیها در ایران انجام شده است. این کشور همچنان راستیآزماییشدهترین کشور در جهان است». بر اساس آماری که این دیپلمات روس داده است، ۸۸ درصد بازرسیهای پادمانی آژانس در جهان از ایران انجام شده است.
اما سوال این است: چرا دولت به جای خروج از انپیتی که گزینه دور از دسترس و دستنیافتنی است، نظارتهای گستردهای را که توسط آژانس در نتیجه برجام اعمال میشود لغو نمیکند؟ پاسخی که میتوان به این سؤال داد آن است که برجام هرچند برای ایران عایدیای نداشته اما برای غربیها که خواستار ایجاد محدودیت در برنامه هستهای ایران بودند نتایج بزرگی داشته است. از کار افتادن 13 هزار سانتریفیوژ، از بین بردن ذخایر اورانیوم 20 درصد، بتنریزی در قلب رآکتور اراک و تعطیلی تاسیسات فردو تنها بخشی از امتیازاتی بوده که در برجام تیم مذاکرهکننده ایران به طرف غربی داده است. دولت اما همین برجامی را که هماکنون عیار آن برای همگان مشخص شده، فتحالفتوح نامید و با «بادکردن» برجام تمام کاستیها و ضعفهای مدیریتی خود را زیر سایه آن قرار داد. نگاهی به کارنامه 6 سال گذشته دولت نشان میدهد غیر از برجام، روحانی دستاورد دیگری نداشته است. حال او میآید خودش تنها دستاوردش را زیر سوال ببرد؟ نگاهی به اظهارات رئیس دولت و اعضای کابینهاش نشان میدهد که در کمال تعجب آنها همچنان از برجام دفاع میکنند. توجیهات آنان در دفاع از برجام نیز جالب است. آنها میگویند برجام توافق بینظیری بود که رئیسجمهور آمریکا سبب تضعیف آن شد. مقامات دولتی البته این نکته را نمیگویند که منتقدان متفقالقول اظهار میکردند با تغییر سیاست کشورها در نتیجه تغییر دولتها، این کشورها تعهدات نیمبند هستهای خود را نیز اجرا نمیکنند. به عنوان مثال در آمریکا با روی کار آمدن ترامپ عملا این کشور از برجام خارج شد، هرچند در زمان اوباما نیز رئیسجمهور آمریکا از اجرای تعهدات کشورش در قبال برجام سر باز زد. همه این رفتارها باعث خروج ایران از برجام نشد، هر چند ایران میتوانست پس از خروج آمریکا بر اساس برخی بندهای برجام از این توافق خارج شود. حسن روحانی که همه تخممرغهایش را در درون سبد برجام قرار داده، حاضر نمیشود جسد برجام را رها کند. به همین دلیل در واکنش به اقدام اروپا راه سختتر، دورتر و پرهزینهتر خروج از انپیتی مطرح میشود. در صورتی که راه آسانتر و نزدیکتر لغو نظارتهایی چون اقدامات شفافساز یا پروتکل الحاقی است که میتواند اقدامی بازدارنده در ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت باشد.
* واکنش مجلس چه می تواند باشد؟
هرچند دولت برجام را به مثابه خط قرمز خود میداند و برای حفظ آن حاضر است هزینههای بیشتری بر کشور تحمیل کند، با این حال نمایندگان مجلس میتوانند با اتخاذ رویکرد صحیح دولت را به انجام اقدام مناسب مجبور کنند.
چرا که هماکنون 5 قانون وجود دارد که بر مبنای آن، دولت باید در جهت رفع نیازهای هستهای اقدامات مناسب را به اجرا بگذارد. از این 5 قانون، 4 قانون آن پیش از برجام و یک قانون پس از برجام تصویب شده است.
ارسال به دوستان
اخبار
ترور شبانه شهید سلیمانی در هیچ مکتبی قابل قبول نیست
آیتالله العظمی عبدالله جوادیآملی از مراجع عظام تقلید در پیام تصویری به «دومین کنفرانس بینالمللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری با محوریت تروریسم دولتی آمریکا و انتقام سخت» با بیان اینکه در سوره «مدثّر» 3 بار کلمه بشر آمده است، گفت: قرآن مدعی 2 رسالت است؛ سفیری از آسمان به نام جبرئیل به زمین آمد و وحی آورد و یک سفیر به نام پیامبر اکرم(ص) آمد و وحی را گرفتند و به بشریت مطالب ارزشمندی آموختند.
مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: در قرآن به مباحث مختلف ملی و بینالمللی اشارههایی شده و وجود مبارک پیامبر، ستمهای فراوانی از مشرکان دید اما نسبت به هیچ کافری شبانه حمله نکرد و در مکتب اسلام چنین چیزی وجود ندارد اما ترامپ کافر، شبانه حاج قاسم سلیمانی را ترور کرد و این مسأله در هیچ مکتبی قابل قبول نیست. آیتالله جوادیآملی ادامه داد: در قرآن آمده که با رهبران کفر مبارزه کنید، چرا که اینها به هیچ امضا و میثاقی پایبند نیستند و این مبارزه نه بهخاطر کفر آنها بلکه بهخاطر پایبند نبودنشان به میثاقشان است.
***
نباید اقتصادمان را شرطی کنیم که دیگران تصمیم بگیرند
رئیس قوهقضائیه در همایش «نقش پلیس در امنیت اقتصادی و رونق تولید» با اشاره به لزوم کاهش میزان اثرگذاری کشورهای خارجی بر اقتصاد کشور گفت: نگاه به بیگانه داشتن و منتظر اقدام او شدن و اقتصاد را شرطی کردن؛ به شرطی که او امضا کند، به شرطی که او موافقت کند، به شرطی که او لبخند بزند، خطاست.
آیتالله سید ابراهیم رئیسی با تاکید بر اینکه اقتصاد باید در تعامل با همه کشورها باشد، گفت: رویه ما تعامل با دنیاست، مگر کشورهایی که با ما دشمنی میورزند. در اقتصاد هم همینطور است؛ باید با همه تعامل کرد اما نباید منتظر لبخند دیگران شد. منتظر اقدام و اراده دیگران نباید شد؛ نباید اقتصادمان را شرطی کنیم که دیگران تصمیم بگیرند. تجربه نشان داده نباید به دیگران اعتماد کرد و باید روی پای خود بایستیم. رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: باید به داشتههای بسیاری که در این کشور وجود دارد و به دستان توانای فعالان اقتصادی اعتماد کرد. در عرصههای پیچیدهای که دشمن تصور نمیکرد این افراد در عرصههای مختلف وارد شدند و موفقیت کسب کردند.
***
جمهوری اسلامی به هر تهدیدی پاسخ خواهد داد
امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خطبههای اخیر نماز جمعه تهران گفت: برای قوی شدن باید تمام مولفههای قدرت از جمله قدرت اقتصادی، فرهنگی، علمی، دفاعی و نظامی را فراهم کرد و در واقع قدرت دفاعی است که توان مقاومت و ایستادگی در برابر زیادهخواهیهای دشمنان را فراهم کرده و قادر خواهیم بود از منافع ملی دفاع کنیم. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده است براساس قدرت و اقتدار درونی هرگونه تهدیدی در هر سطحی را پاسخ خواهد داد و بر اساس تدبیر حکیمانه فرمانده معظم کل قوا مبنی بر قوی شدن، این راهبرد را به عنوان یک تکلیف بر خود واجب میدانیم. وی با بیان اینکه در سالهای ۹۷ و ۹۸ به دستاوردهای چشمگیری در حوزه هوایی دست یافتیم، گفت: ساخت جت جنگنده کوثر، جت آموزش پیشرفته یاسین و موتور ملی اوج از شاخصترین اقداماتی بود که در دوران مسؤولیت امیر سرتیپ بنیطرفی، مدیرعامل سابق سازمان صنایع هوایی از آنها رونمایی شد و به بهرهبرداری رسید.
***
در کشور ناکارآمدی اشباعشده داریم
محمدباقر قالیباف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بعدازظهر دیروز در نشست کاندیداهای معرفیشده به مجمع عمومی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه امروز مهمترین چالش کشور ما چالش کارآمدی و مدیریتی است، گفت: ما بعد از این دیگر فرصت نداریم این سیستم نظام اجرایی و مدیریتی کشور را متحول، دگرگون و درست کنیم. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: یک سال و نیم آینده از دید من مقطع عاشورای مدیریتی کشور است چون بعد از سال ۱۴۰۰ هرچه به میدان بیاییم عمل ما مثل توابین و مختارهای بعد از عاشورا خواهد شد. قالیباف با بیان اینکه ما امروز در یک برهه خاص قرار داریم، افزود: اگر یک ۸ سال دیگر بر این کشور بگذرد، دیگر یا نیروهای انقلاب در قید حیات نیستند یا دیگر توان اجرایی ندارند و کارآیی نخواهند داشت. وی ضمن هشدار نسبت به وضعیت کنونی کشور در زمینههای مختلف، تصریح کرد: امروز در کشور ناکارآمدی اشباع شده داریم؛ یعنی اگر مسؤولان هیچ کاری نکنند وضع بهتر از حالت موجود خواهد بود.
***
عربستان در لغو میزبانی تیمهای ایرانی نقش دارد
حسینعلی حاجیدلیگانی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی گفت: تصمیم AFC در لغو میزبانی تیمهای ایران در مسابقات فوتبال یک کار کاملا سیاسی است، چرا که ایران امنترین نقطه دنیاست و شیطنتهای عربستان که گاو شیرده آمریکاست، به جایی نمیرسد. نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: قطعا با اقداماتی که مسؤولان ما بویژه وزیر ورزش و جوانان انجام خواهند داد این مشکل حل میشود و کسانی که این تصمیم نادرست را گرفتهاند پشیمان خواهند شد.
ارسال به دوستان
«وطن امروز» در گفتوگو با کارشناسان پیشنهاد هستهای جدید دولت را بررسی کرد
محدودیت بازرسیها بهجای خروج از «انپیتی»
گروه سیاسی: وزیر امور خارجه پریروز گفت اگر اروپاییها به رفتار بلاوجه خود درباره موضوع هستهای ایران ادامه دهند، موضوع خروج ایران از «انپیتی» مطرح میشود. با این حال برخی کارشناسان معتقدند خروج از انپیتی یک آدرس غلط برای حفظ برجام بوده و خروج عاقلانه و بر اساس مکانیسم حقوقی ایران از برجام یا لغو رژیم گسترده بازرسیها شامل پروتکل الحاقی و اقدامات شفافساز راهکارهایی موثرتر خواهد بود. «وطن امروز» در گفتوگو با 2 تن از کارشناسان و اساتید دانشگاه این موضوع را پیگیری کرده است.
***
محدود کردن نظارتهای آژانس چقدر مؤثر است؟
نوذر شفیعی*: اینکه تهدید به خروج از انپیتی در شرایط فعلی به نفع منافع ملی کشورمان است یا نه، بستگی به ارزیابی کلی ایران از رفتار اروپاییها و آمریکا دارد. یک ارزیابی کلی این است که اروپا و آمریکا نهتنها از ایران، بلکه از همه کشورها میخواهند که در مسیر مورد نظر آنها حرکت کنند. دوم اینکه اروپا و آمریکا از بقیه کشورها میخواهند که تعهدات را به صورت یک طرفه اجرا کنند و ما به ازای اجرای این تعهد نیز دستاورد زیادی نباشد. اینگونه رفتارها تحقیرآمیز بوده و نوعی از محرومیتها را برای سایر کشورها به دنبال دارد. به نظرم این تصمیم ایران بر اساس برآوردی است که مقامات کشور از رفتار آمریکا و اروپا در 40 سال اخیر به دست آوردهاند. درباره اینکه خروج از انپیتی چه تبعات یا دستاوردهایی برای ایران به دنبال خواهد داشت، باید گفت خود انپیتی بویژه مفاد آخر آن اعلام میکند که اگر ماندن کشورها در انپیتی مصالح عالی آنها را به خطر میاندازد میتوانند چند ماه قبلتر اعلام کنند که میخواهند از انپیتی خارج شوند. این یک وجه حقوقی آن است. وجه حقوقی دیگر آن که کلا یکی از دلایل انصراف کشورها از معاهدات محسوب میشود، این است که طرفهای مقابل آن معاهده را اجرا نمیکنند یا اینکه آن معاهده صرفا تعهد ایجاد کرده و منفعت و حقوقی را برای آن کشور به دنبال ندارد. بنا به این دو پایه حقوقی، ایران مطرح کرده است که از انپیتی خارج میشود. حالا پیامد این تصمیم چه خواهد بود؟ متاسفانه ما چه عضو باشیم و چه عضو نباشیم در عمل فشارهایی به کشورمان وارد خواهد شد، البته اگر شما عضو یک معاهده باشید، به لحاظ استدلالهای حقوقی دست شما برای دفاع از منافعتان باز خواهد بود اما وقتی ببینید که چه عضو آن معاهده باشید و چه نباشید، فشارها به صورت یکسان به شما وارد میشود، نهتنها ایران، بلکه هیچ کشوری ماندن در چنین نهادهایی را مفید به حال خود نمیداند. ضمن اینکه اگر کشوری مانند ایران بخواهد از انپیتی خارج شود، باید اهداف بلندپروازانهتری را دنبال کند، نه اینکه صرفا بخواهد از یک معاهده خارج شود. البته برخی معتقدند بهتر است به جای خروج از انپیتی، نظارتهای آژانس بینالمللی انرژی اتمی محدود شود که در این باره هم باید گفت چون که صد آید نود هم پیش ماست. میتوان به عنوان اقدام ماقبل آخر و قبل از خروج از انپیتی این کارها را انجام داد اما وقتی شما میبینید که محدود کردن بازرسان آژانس یا متوقف کردن دوربینهای آژانس اتمی و... عملا نتیجه خیلی موثری را به دنبال ندارد به این نتیجه میرسید که بهتر است گام نهایی را بردارید. من فکر میکنم ایران در مقطع فعلی به چنین نتیجهای رسیده است. در این چارچوب، محدود کردن نظارتهای آژانس صرفا اتلاف وقت است.
عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان*
***
ما به ازای همکاری گسترده با آژانس چیست؟
اکبر ولیزاده*: تهدید اخیر مقامات دولتی به خروج ایران از انپیتی بیشتر ترسیم فرآیندی است که در انتهای آن خروج از انپیتی قرار دارد. این فرآیند در واکنش به اقدامات آمریکا و اروپا در قبال ایران نظیر خروج آمریکا از برجام و تعلیق و بیتعهدی اروپاییها در انجام تعهدات برجامیشان مطرح شده است. بالاخره اروپاییها بعد از مدتها وقتکشی، بحث مکانیسم ماشه و ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت را پیش کشیدهاند و طبیعی است جمهوری اسلامی به این مواضع واکنش نشان دهد. انتهای این مسیر و فرآیند، خروج از انپیتی خواهد بود. این نکته را باید در نظر داشت که ما ابزارهای متعددی برای پیشبرد سیاستهایمان و بویژه پاسخ به غرب داریم، از جمله توان منطقهای و موضوعات امنیتی. تعاملات با کشورهای همسایه و ظرفیتهای گسترده جمهوری اسلامی ایران در مراودات با چین و روسیه هم در همین راستا قابل استفاده است. یکی از اقدامات ایران در این راستا میتواند محدودسازی نظارتهای گسترده ماموران آژانس بینالمللی انرژی اتمی از تاسیسات هستهای کشورمان باشد.
در سالهای اخیر به دفعات آژانس بیانیه داده و تاکید داشته بر همکاریهای گسترده ایران با این نهاد و تایید صلحآمیز بودن فعالیتهای هستهای کشورمان. بالاخره باید مشخص شود ما به ازای این همکاری گسترده با آژانس چیست. یک پیشنهاد در شرایط فعلی میتواند تقلیل همکاری ایران با آژانس باشد. این نکته را هم باید در نظر داشت که برجام خلأهای زیادی داشت و بسیاری از مشکلاتی که الان با آن مواجهیم به خلأهای برجام بازمیگردد.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران*
ارسال به دوستان
گزارش «وطن امروز» از آخرین فعالیتهای انتخاباتی جناحهای سیاسی
گام رو به جلوی اصولگرایان با جوانان
روزشمار یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حالا عدد 30 را نشان میدهد تا تنها یک ماه با برگزاری این انتخابات فاصله داشته باشیم؛ انتخاباتی که از جهاتی میتواند آغاز روندی جدید برای تغییر ریل سیاستگذاری کشور محسوب شود تا مجلس و حواشی بیپایان آن که جایی برای متن باقی نمیگذاشت، به مسیری خلاف «بیعملی» تثبیتشده در دوره دهم حرکت کند.
در این فضا کنشهای گروههای سیاسی بر مداری که پیش از این نیز قابل پیشبینی بود، حرکت میکند؛ اصلاحطلبانی که 4 سال پیش با کسب سهمی قابل توجه از کرسیهای بهارستان به کارنامه موفقی دست نیافتند کماکان بر طبل «تحریم» میکوبند تا از صدای آن بتوانند بدنه به خوابرفته خود را بیدار کنند و در نهایت با شکل دادن به فضایی هیجانی، اقدامی دیرهنگام کرده و همانند تجربه سال 94 در روزهای پایانی به یکباره به میدان رقابتها پا بگذارند. در همین زمینه سیدافضل موسوی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران و مدیر مسؤول روزنامه «سازندگی» در شماره روز گذشته این روزنامه با یادآوری تجربه دوره قبل اصلاحطلبان نوشت: «نباید از یاد برد که در دوره قبلی انتخابات نیز اصلاحطلبان در شرایطی که کم و بیش مشابه امروز بود، در انتخابات شرکت کردند و پیروز انتخابات نیز شدند، بنابراین نباید از یاد برد که هرگز اعلام نتایج و رد صلاحیت تعدادی از چهرهها به معنی از دست رفتن مفهوم رقابت نیست و نباید میدان انتخابات را از واهمه اینکه در یک یا چند شهر کاندیداهای اصلاحات رد صلاحیت شدهاند، خالی کرد». وی در بخش دیگری از این یادداشت تاکید کرد: «همانطور که در انتخابات اسفند 94 با وجود شرایط سخت و حواشی، اصلاحطلبان یک لیست تهیه کردند، این بار نیز باید بر همین مدار حرکت کرد. 4 سال گذشته اصلاحطلبی از یک لیست حمایت کرد و رمز پیروزی نیز همین حمایت همهجانبه از یک لیست بود، بنابراین نباید از یاد برد که هنوز هم فرصت تکرار همین تجربه وجود دارد»، تا به این ترتیب فرضیههایی که دال بر مشارکت و فعالیت حداکثری اصلاحطلبان در دقیقه 90 انتخابات بود بیش از پیش به یقین نزدیک شود. در چنین فضایی قابل پیشبینی خواهد بود که با نزدیک شدن روزشمار انتخابات به سمت عددی تکرقمی باید به انتظار تغییر گمانهزنیها و تاکیدی همهجانبه برای تکرار تجربه سال 94 از سوی اصلاحطلبان نشست.
اما در جبهه اصولگرایان دیروز لیست اولیه ۱۵۹ نفره نامزدهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس در تهران اعلام شد تا فضای کلی لیست نهایی که به 30 منتخب خواهد رسید بیش از پیش روشن شود. آنچه در لیست اولیه 159 نفره اصولگرایان بیش از پیش به چشم میآید وجود اسامی متعددی از کاندیداهای جوانی است که آزمون انتخابات، نخستین میدان جدی رقابت آنها در فضای سیاسی کشور محسوب میشود و طبق تصمیمی که بر مبنای نظرسنجیها اتخاذ شده است 13 عضو مرد و 3 عضو زن از 30 عضو نهایی را تشکیل خواهند تا بیش از نیمی از لیست نهایی سهمیه جوانان حاضر در لیست اصولگرایان باشد. بر این اساس قرار نهایی بر آن شده است که ۴ روحانی، ۱۳ جوان، ۷ چهره شاخص و ۶ نفر از بانوان ترکیب لیست را تشکیل دهند که 5 نفر از 7 چهرهای که در لیست نهایی قرار خواهند گرفت از تهران و 2 چهره دیگر از ری و اسلامشهر خواهند بود. همچنین ۳ نفر از بانوان حاضر در لیست زیر ۵۰ سال و ۳ نفر دیگر بالای ۵۰ سال سن خواهند داشت. محمدباقر قالیباف، حسن فدائی، غلامرضا مصباحیمقدم، حسین مظفر، فیروز اصلانی، لاله افتخاری، زهره الهیان، مرتضی آقاطهرانی، سیدمصطفی میرسلیم، سیدمحمد حسینی، حمید رسایی، فاطمه رهبر، الیاس نادران، بیژن نوباوهوطن و عبدالحسین روحالامینی را میتوان از چهرههای شناختهشده لیست منتشر شده برشمرد که عمده آنها سابقه نمایندگی در مجلس را در ادوار مختلف با خود به همراه دارند. اما از میان کاندیداهای جوانی که به لیست مذکور راه یافتهاند میتوان به اسامی متعددی همچون وحید یامینپور، فرشاد مهدیپور، سیدنظامالدین موسوی، علی خضریان، سیدامیر سیاح، احمد نادری، علی جعفری و محمدصادق شهبازی اشاره کرد که عمدتا تا پیش از این با صبغه و سابقه رسانهای و دانشگاهی شناخته میشدند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|