|
موفقیت کنفرانس بن، مرهون حمایتهای سردار سلیمانی بود
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در مراسم گشایش «انجمن علمی دیپلماسی ایران» گفت: در «مذاکرات بن» در صلح افغانستان اگر حمایتهای سردار سلیمانی نبود امکان نداشت توفیقات را در کنفرانس بن به دست آوریم. میزان کمکی که سردار سلیمانی برای دستیابی به توافق بن کرد، از میزان کمک هر کسی بیشتر بود. دیپلماسی و توان میدانی مکمل هم است نه تضعیف کننده هم.
ارسال به دوستان
واکنش دولتیها به اظهارات اغراقشده مقامات آمریکایی درباره کانال مالی سوییس و نمایش دوربینی سفیر سوییس در پی ورود بستههای دارو
شوآف قاتل پروانهها
جهانگیری: آمریکا دروغ میگوید، کانال سوییس تبلیغاتی است
گروه سیاسی: یک روز پس از آنکه جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در دیدار روحانی از اینکه طرفهای اروپایی نتوانستند به تعهدات خود در برجام عمل کنند، اظهار تاسف کرد، معاون اول رئیسجمهور واردات دارو از کانال مالی سوییس را موضوعی تبلیغاتی خواند.
به گزارش «وطن امروز»، اسحاق جهانگیری دیروز در اجلاس سراسری رؤسای دانشکدهها و آموزشکدههای دانشگاه فنی و حرفهای کشور که در دانشگاه فنی و حرفهای دخترانه شریعتی برگزار شد، از تحریمهای آمریکا علیه ملت ایران به عنوان تحریمهایی بیسابقه یاد کرد و گفت: آمریکا دروغ میگوید که محدودیتی برای واردات دارو و مواد غذایی به کشورمان اعمال نکرده است. میلیاردها دلار پول خودمان را که در کشورهای مختلف داریم، وقتی میخواهیم از محل این پولها یک دلار برای خرید دارو و مواد غذایی جابهجا کنیم، آمریکا اجازه نمیدهد. وی واردات دارو از کانال مالی سوییس را موضوعی تبلیغاتی توصیف کرد و گفت: اینکه برای واردات 2 میلیون دلار دارو از طریق کانال مالی سوییس اجازه داده میشود این یعنی اقتصاد بزرگ و کشور ما را بهدرستی نشناختهاند. میزان واردات دارو به ایران فقط در سال جاری بیش از ۳ میلیارد دلار بوده که برای آن پول پرداخت کرده و واردات انجام دادهایم.
مقامات ایران تاکنون چندینبار از اقدام آمریکا در تحریم دارو و لوازم پزشکی انتقاد کردهاند؛ یکی از مواردی که سبب افزایش انتقادات به آمریکا درباره تحریم دارویی ایران شد، مرگ چند نفر از بیماران پروانهای بر اثر تحریم باندهای مخصوص مربوط به این بیماری بوده است.
مجید تختروانچی، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت در اینباره گفته بود: تحریمهای آمریکا غیرمشروع، غیراخلاقی، غیرانسانی و ظالمانه است. شرمآور است که زورگویی آمریکا باعث توقف صادرات برخی داروها به ایران و کابوس برخی بیماران شده است. بهطور مثال، یک شرکت اروپایی تحت فشار تحریمهای آمریکا، صادرات باندهای مخصوص بیماران «ای-بی» را که حاصل شرایط ژنتیکی نادر است و منجر به تاول زدن آسان پوست میشود، متوقف کرده است. وی افزود: آوا، دختر 2 ساله اهوازی، که از «ای-بی» رنج میبرد یکی از کودکان پروانهای بود. در این روزها، واردات باندهای مخصوص برای بیماران پروانهای تقریبا غیرممکن شده و حیات سایر کودکان بیگناه پروانهای، نظیر آوا را به خطر انداخته است.
* دولت با اروپا چند چند است؟
چند روز پیش از موضعگیری صریح معاون اول دولت علیه کانال مالی سوییسی، رئیسکل بانک مرکزی نیز این سازوکار را ناکافی ارزیابی کرده بود. همتی در اینباره نوشته بود: داروی مبادله شده با پیگیری و درخواست سفارت سوییس و در حد 5/2 میلیون دلار آن هم از طریق منابع موجود بانک مرکزی نزد یک بانک سوییسی و از طریق شرکتهای این کشور بوده است. همتی با اشاره به کارشکنی مداوم آمریکاییها در نقل و انتقال منابع برای مبادلات کالاهای اساسی و دارو تاکید کرد: اگر آمریکاییها واقعا مدعی همراهی برای تأمین دارو و کالاهای کشاورزی هستند، باید مکانیزم بانکی برای انتقال و تأمین منابع خرید کالاهای اساسی را فراهم کنند. رئیسکل بانک مرکزی صرف انجام مکانیزم فنی مبادله بدون امکان انتقال منابع را کافی ندانست و فراهمسازی مکانیزم انتقال منابع و تأمین مالی آن را معیار مهمی برای ارزیابی صحت ادعای آمریکاییها اعلام کرد.
علاوه بر این، انتشار ویدئویی از نمایش تحقیرآمیز سفیر سوییس در مقابل دوربینها در پی ورود ۱۸۰ هزار بسته داروی پیوند اعضا به ایران واکنش تند همتی را به دنبال داشت. رئیسکل بانک مرکزی در واکنش به این موضوع تاکید کرد: میزان دارو و ملزومات پزشکی که توسط بانک مرکزی تامین ارز و در ۱۰ماه امسال وارد کشور شده است بیش از ۴ میلیارد دلار بوده است. همتی اضافه کرد: ما برای این بخش از امور ضروری کشور وابسته به تصمیمات و اقدامات دیگران نیستیم و در یک سال و نیم گذشته نیز آمریکا حداکثر تلاش خود برای جلوگیری و اختلال در واردات دارو برای بیماران کشورمان را انجام داده است. ضمن اینکه نفس اعلام صدور مجوز توسط آمریکا برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی نشان میدهد بهرغم ادعای آمریکا مبنی بر تحریم نبودن دارو و اقلام بشردوستانه، این اقلام عملا توسط آمریکا تحریم شده است اگرنه نیازی به مجوز نداشت. با این حال، با تلاشهای انجامشده توسط بانک مرکزی و سایر دستگاهها، با این تحریمها مقابله شده است و داروهای مورد نیاز مردم تاکنون تامین شده و این روند در آینده نیز ادامه خواهد یافت. اینگونه مواضع دولتیها درباره کانال مالی سوییس از جهاتی بسیار شبیه موضعگیری روحانی و برخی وزرا در قبال سامانه موسوم به اینستکس است؛ چنانکه روحانی چندماه پس از رونمایی کاغذی از ابزار پشتیبان مالی اروپا، آن را توخالی و به دردنخور توصیف کرد و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز رویکرد برجامی اروپا را تقویتکننده رویکرد فشار آمریکا علیه ایران توصیف کرد. ضمن اینکه زنگنه، وزیر نفت نیز چند بار تاکید داشت که اینستکس بدون واریز پول نفت به آن ارزشی ندارد. با این اوصاف مماشات برجامی دولت با تروئیکای اروپایی سوالبرانگیز است؛ چه اینکه دولت در مقابل یک سال وقتکشی اروپا برای راهاندازی SPV و پس از آن اینستکس عملا سکوت کرد و پس از آن نیز از اردیبهشتماه امسال اقداماتی کمرمق را در قالب گامهای کاهش تعهدات هستهای در دستور کار قرار داد و تنها در جریان گام نهایی کاهش تعهدات هستهای بود که محدودیتهای برجامی برداشته و موجب شد 3 کشور اروپایی در قالب اجرای مکانیسم ماشه به آن واکنش نشان دهند.
***
[چند نکته درباره مکانیزم پرداخت سوییس]
فارغ از نوع واکنش مقامات دولتی به کانال مالی سوییس، درباره نوع کارکرد این سامانه و نسبت تحریمهای آمریکا با آن نکاتی قابل تامل وجود دارد، از جمله اینکه دارو و غذا بر اساس قوانین بینالمللی حقوق بشر تحریم نبوده و اینکه تحریمهای ظالمانه آمریکا مانع دسترسی عادی ایران به غذا و دارو شده، خلاف تمام قوانین بینالمللی حقوق بشری است. کشورهای مختلفی که به بهانه تحریمهای ظالمانه آمریکا از همکاری در تهیه اقلام بشردوستانه برای ایران خودداری میکنند، در واقع خلاف منشور سازمان ملل و قوانین حقوق بشر رفتار میکنند. نکته دیگر اینکه مکانیزم پرداخت سوییس، یک اقدام تحقیرآمیز برای ملت ایران است بویژه که طبق اعلام رسمی دولت سوییس این مکانیزم بر اساس قواعد وزارت خزانهداری آمریکا عمل میکند. این موضوع نیز قابل توجه است که وزارت خزانهداری آمریکا در پی دستیابی به اطلاعات فعالان تجاری ایرانی است و برای دولت آمریکا دسترسی ایران به غذا و دارو صرفا بهانه و سرپوشی برای هدف اصلیشان است، چرا که اگر غیر از این بود در 2 سال گذشته که تحریمهای ظالمانهشان مانع دسترسی ایران به غذا و دارو شده بود، اقدامی انجام میدادند. این همان هدفی است که از مسیر FATF دنبال میشد اما به نتیجه نرسیدند. ضمن اینکه آمریکا تلاش دارد چهره خصمانه و غیرانسانی تحریم ایران را با این اقدامات تغییر و بازسازی کند. طرف ایرانی باید مراقب باشد که چه اطلاعاتی را در قالب این مکانیزم به طرف سوییسی ارائه میدهد؛ باید این اطلاعات با هماهنگی دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی کشور باشد. نکته آخر نیز به این مهم برمیگردد که منابع مالی خرید در قالب این مکانیزم نامشخص است. اگر قرار باشد طرف سوییسی از ایران نفت بخرد، مناسب است اما به نظر میرسد سوییس حاضر به این کار نباشد. لذا این مکانیزم بدون خرید نفت از ایران مضر خواهد بود.
ارسال به دوستان
گزارش «وطن امروز» از علت تمایل احزاب اصلاحطلب به عدم مشارکت فعال در انتخابات 2 اسفند
چالش کارآمدی و پوشش رد صلاحیتها
روزشمار یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی به تکرقمی شدن نزدیک میشود که کماکان برجستهترین اخبار از فعالیتهای سیاسی اصولگرایان و اصلاحطلبان را مسأله «لیست انتخاباتی» آنها تشکیل میدهد، با این حال در فضای رسانهای اصلاحات کماکان سوژه «تحریم انتخابات» بهعنوان یکی از گزینههای اصلی تکرار میشود، تا جایی که اخبار منتشر شده حکایت از دودستگی میان احزاب این جناح پیرامون در پیش گرفتن استراتژی «مشارکت/ عدم مشارکت» دارد، به گونهای که احزابی همچون اعتماد ملی و اتحاد ملت ایران بیشترین تلاش خود را معطوف به اجماعسازی برای تحریم انتخابات از سوی اصلاحطلبان کردهاند اما احزابی همچون کارگزاران سازندگی و مردمسالاری در طیف مقابل آنان به دنبال تقویت گزینه مشارکت حداکثری و تکرار تجربهای همانند اسفند سال 94 هستند.
* آیا متغیر اصلی شورای نگهبان است؟
با پایان یافتن پروسه بررسی صلاحیت متقاضیان شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و تایید نشدن صلاحیت تعدادی از کاندیداهای جریان اصلاحات، بار دیگر سناریوی فعالان این جریان سیاسی به سمت نشانهگیری شورای نگهبان بهعنوان عاملی برای طراحی شکست اصلاحطلبان رفت، بهگونهای که حتی حملات به این شورا پای حسن روحانی را نیز به معرکه باز کرد و او در یک ماه گذشته حمله به این شورا را تبدیل به یکی از سوژههای سخنرانیهای خود کرد. با این اوصاف، آیا چالش اصلی اصلاحطلبان را باید در ردصلاحیت برخی گزینههای آنان دانست؟ به نظر میآید تردیدهای جدی و اساسی زیادی را میتوان به این گزاره وارد کرد، چرا که در وهله نخست تجربه مجلس فعلی حکایت از آن دارد که اصلاحطلبان اگر احتمالی برای پیروزی خود بدهند توانایی بالایی برای شناسایی افراد نزدیک به خود و حتی کنار گذاشتن گزینه اصلی خود (همانند انصراف اجباری عارف به نفع روحانی در انتخابات سال92) دارند. مضاف بر اینها، طبق آمارهای موجود وضعیت اردوگاه اصلاحات برای معرفی کاندیدا هیچ شباهتی به مواضع تبلیغاتی آنان ندارد. برای مثال به نقل از خبرگزاری تسنیم، طبق اطلاعات بهدستآمده از 6800 نفری که تاکنون تأیید صلاحیت شدهاند حدود 580 نفر اصلاحطلب قطعی هستند. همچنین از جمع 114 نفر اصلاحطلب «حزبی» که از حوزه انتخابیه تهران ثبتنام کرده بودند 25 نفر تأییدصلاحیت شدند و با لحاظ کاندیداهای اصلاحطلب تأییدشده غیرحزبی در تهران، دست اصلاحطلبان برای بستن فهرستی (بدون ائتلاف با اعتدالگراها یا اصولگرایان میانهرو) کاملاً باز است. مشابه چنین خبری را چندی پیش سیدافضل موسوی، مدیر مسؤول روزنامه سازندگی نیز در یادداشتی با اشاره به همین مسأله نوشته بود: «از نگاه بنده به اندازه پر شدن لیست، کاندیداهای اصلاحطلب تایید صلاحیت شدند. بر خلاف برخی ادعاها و فضاسازیها معتقدم با فقدان و فقر کاندیدای اصلاحطلب روبهرو نیستیم».
با این اوصاف، تمایل به عدم مشارکت در میدان رقابتی انتخابات اسفندماه به علت نبود کاندیدایی از این جناح دور از ذهن و خلاف واقعیت است.
* برگه سفید در آزمون کارآمدی
در اختیار داشتن قوه مجریه در 6 سال و نیم گذشته، دست یافتن به درصد قابل توجهی از ترکیب قوه مقننه در مجلس دهم و در نهایت فتح مطلق صندلیهای شورای شهر تهران و به دست گرفتن مدیریت شهری پایتخت، اصلاحطلبان را هر روز بیش از روز قبل از میدان اعتراض به اتاق اجرا رهسپار کرد، به گونهای که با افزایش سهم این جناح و گفتمان سیاسی در کانون تحولات کشور، اصلاحطلبان بعد از سالها عادت به تعریف کردن خود در قالب جریانی «بر قدرت» ناگزیر خود را «در قدرت» و جایگاه پاسخگویی یافتند. شکست ایدههای اجرایی دولت حسن روحانی، شرایط سخت اقتصادی و زمین خوردن پروژه سیاست خارجی او، انفعال و سکوت مطلق نمایندگان فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی و در نهایت تعطیلی ساحت اجرایی پایتخت در سایه مدیریت اصلاحطلبان باعث شده است گزاره «ناکارآمدی اصلاحطلبان» یکی از مورد اجماعترین گزارههای حال حاضر فضای سیاسی کشورمان شود و حتی مورد اذعان شناختهشدهترین تئوریسینهای این جریان نیز قرار گیرد. برای مثال محمدرضا تاجیک در بخشی از یادداشت روز دوشنبه خود در روزنامه اعتماد با تشویق اصلاحطلبان به کنار کشیدن از فضای رقابت انتخابات پیش رو نوشت: «حکایت «اصلاحطلبی در قدرت» همچون حکایت آن قورباغه چینی است که تا وقتی در قعر چاه است، نه تصویری از چاه دارد و نه تصویری از بیرون چاه. جریان اصلاحطلبی نیز تا زمانی که در قعر چاه قدرت گرفتار است، نه تصویری واقعی از جامعه دارد و نه تصویری حقیقی از خود. تنها در جایی در فاصله با قدرت است که جریان اصلاحطلبی میتواند طرحی نو دراندازد و از رهگذر واسازی و بازسازی خود، کماکان خود را به مثابه برترین و کارآمدترین و استعاریترین بازیگر در شهر مطرح کند. شاید زمان آن فرارسیده که اصلاحطلبان نقش و نقاشی خود را نه در قاب قدرت و سیاست که در قاب اجتماع و فرهنگ و هنر قرار دهند و زنگار از رخسار برگیرند و آینه نقد خود را غماز کنند. حتی اگر اصلاحطلبان در تسابقهای بزرگ پیشرو (مجلس و ریاستجمهوری و...) پیروز هم شوند، از امکان و استعدادی بیش از دولت کنونی برای بهبود امور (داخلی و خارجی) برخوردار نیستند؛ لذا شایسته آن است که عرض خود نبرند و زحمت مردمان ندارند و عاقلانه چندی از دیار قدرت رخت بربندند».
ارسال به دوستان
اروپا پس از آغاز فرآیند مکانیسم ماشه به دنبال گفتوگو با ایران است
هم فشار، هم مذاکره
گروه سیاسی: مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی گفته است که این اتحادیه برای جلوگیری از ارجاع موضوع توافق هستهای به شورای امنیت سازمان ملل یا اعمال تحریم جدید علیه ایران تلاش میکند.
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی که روز دوشنبه به تهران سفر و با مقامات ایرانی دیدار کرده بود، پس از پایان سفر خود در جمع خبرنگاران تصریح کرد: اتحادیه اروپایی بهطور نامحدود مهلت حلوفصل اختلافات در رابطه با توافق هستهای 2015 (برجام) را تمدید خواهد کرد تا از ارجاع این موضوع به شورای امنیت سازمان ملل یا اعمال تحریم جدید علیه ایران جلوگیری کند.
وی ادامه داد: ما اتفاق نظر داریم که مستقیما در یک محدوده زمانی دقیق حرکت نکنیم، چیزی که ما را ملزم به رفتن به شورای امنیت میکند. خواست ما این است، روندی را آغاز نکنیم که به پایان برجام میانجامد، بلکه میخواهیم این توافق را حفظ کنیم.
مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی همچنین در اظهارات خود تصریح کرد با تروئیکای اروپا توافق کرده است که محدوده زمانی 15 روزه برای حل اختلافات را بهطور متوالی به تعویق بیندازند، هرچند حصول پیشرفت در این زمینه منوط به ادامه حضور آژانس بینالمللی انرژی اتمی در ایران برای راستیآزمایی و نظارت بر فعالیتهای هستهای این کشور است.
* مکانیسم ماشه، از عجایب حقوقی
3 کشور اروپایی 24 دی با انتشار بیانیهای به صورت رسمی از آغاز روند فرآیند حلوفصل اختلافات موسوم به مکانیسم ماشه خبر دادند. مکانیسم ماشه از آن جهت به سازوکار حلوفصل اختلافات هستهای اطلاق شده است که کشورهای غربی از این مکانیسم در عمل برای تهدید ایران استفاده میکرده و میکنند؛ تهدید به اینکه اگر ایران در واکنش به عدم اجرای تعهدات طرف غربی از تعهدات خود سر باز بزند، روند حلوفصل اختلافات را آغاز میکنند و اگر مهلت گفتوگوها برای حلوفصل اختلافات تمدید نشود، به صورت خودکار و طی 60 روز تحریمهای شورای امنیت علیه ایران برمیگردد. به بیان دیگر، آغاز روند اجرای حلوفصل اختلافات را میتوان به مثابه چکاندن ماشهای در نظر گرفت که منجر میشود به اینکه به صورت خودکار در مدت کوتاهی و پس از چند مرحله، گلوله از تفنگ شلیک شود.
تصمیم به آغاز به کار مکانیسم ماشه توسط کشورهای اروپایی آن هم به دلیل آنچه نقض توافق از سوی ایران خوانده شده در حالی است که اروپاییها بهواسطه 20 ماه وقتکشی در انجام تعهدات برجامیشان در موضع متهم و بدهکار قرار دارند، نه ایران. جمهوری اسلامی پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام در اردیبهشت سال 97 میتوانست بر مبنای همین توافق از آن خارج شود، با این حال با توجه به وعدههای یازدهگانه اروپا، حضور خود در برجام را تداوم بخشید. تضمین فروش نفت و برقراری مبادلات بانکی و مالی از جمله وعدههای اروپا به ایران در اردیبهشت و خرداد سال گذشته بود؛ وعدههایی که هیچگاه محقق نشد.
* بورل: متأسفم
کشورهای اروپایی علاوه بر نادیده گرفتن بیعملیشان در اجرای تعهدات برجامی در قبال ایران، ژست حق به جانب گرفته و مدعی شدند که اقدام ایران در کاهش تعهداتش برخلاف برجام است. علاوه بر این، نمایندگان مجلس نیز با تدوین طرحی خواستار آن شدند در صورتی که موضوع هستهای ایران به شورای امنیت ارجاع شود علاوه بر خروج از انپیتی، نظارتهای آژانس از برنامه هستهای ایران تعلیق شود. در بخشی از متن این طرح که به امضای 19 نماینده مجلس رسیده و به هیأترئیسه مجلس تقدیم شده، آمده است: دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است به منظور اقدام متقابل در برابر نقض تعهدات طرفهای آمریکایی و اروپایی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در صورت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل، بلافاصله ضمن خروج از پیمان منع گسترش سلاحهای هستهای (انپیتی)، اجرای تمام الزامات ذیل این پیمان را ملغی و انجام همه همکاریهای نظارتی با آژانس بینالمللی انرژی اتمی را قطع کند. در چنین شرایطی هماهنگکننده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپایی شامگاه دوشنبه به دیدار روحانی رفت.
جوزپ بورل در این دیدار با اشاره به نقش تأثیرگذار ایران در مسائل منطقهای و توسعه صلح، ثبات و امنیت در منطقه، اظهار داشت: توسعه همکاریها با ایران در این راستا همواره برای اتحادیه اروپایی حائز اهمیت بوده است.
هماهنگکننده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپایی با بیان اینکه باید تلاش کنیم مشکلات در مسیر اجرای برجام رفع شود، گفت: از اینکه طرفهای اروپایی نتوانستند به تعهدات خود در برجام عمل کنند، متأسفم. بورل با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی امروز به دنبال حفظ برجام و حلوفصل مسائل برای پا برجا نگه داشتن برجام هستند، افزود: به عنوان هماهنگکننده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپایی، همه توان خود را برای ایجاد تعاملی قدرتمند در راستای حفظ برجام به کار خواهم بست. جوزپ بورل پیشتر نیز گفته بود که فعالسازی این مکانیسم به معنی ارجاع موضوع به شورای امنیت یا بازگشت تحریمها علیه ایران نیست و تضمین میدهد که این کشورها تنها برای حل مسائل موجود پیرامون توافق هستهای دست به این اقدام زدهاند.
ارسال به دوستان
سخنگوی قوهقضائیه در پاسخ به سؤالی پیرامون احضار پروانه سلحشوری به دادسرا:
آیا پول گرفتن از موکل هم از وظایف نمایندگی است؟
احضار پروانه سلحشوری که در روزهای گذشته با انعکاس گستردهای در فضای سیاسی کشور و رسانههای خارج کشور همراه شده بود، روز گذشته با واکنش و پاسخگویی سخنگوی قوهقضائیه همراه شد. غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به سوالی در ارتباط با جزئیات اتهام پروانه سلحشوری و اینکه آیا احضار نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دادسرا خلاف قانون اساسی نیست و باعث نمیشود آزادی اظهارنظر آنها گرفته شود؟ گفت: من نمیدانم آیا شما اصل قانون اساسی در ارتباط با مصونیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی را مطالعه کردهاید یا خیر اما توصیه میکنم قدری فرصت بگذارید و در ارتباط با سوالتان مواد قانونی را مطالعه کنید. وی با اشاره به این مسأله که مصونیت نمایندگان مجلس در ارتباط با وظایف نمایندگی، رای و نطق آنها در مجلس در نظر گرفته شده است، گفت: به عنوان مثال آیا افترا زدن و کتک زدن و پول گرفتن از موکل و... هم از وظایف نمایندگی است؟ نمیخواهم بگویم ایشان این کار را کرده است و در حال حاضر نیز نمیتوانم اتهامات ایشان را بگویم چون هنوز اثبات نشده است. اسماعیلی خاطرنشان کرد: ما وقتی کسی را احضار میکنیم این احضار بر مبنای گزارشها، شکایات و تشخیص مقام قضایی است که این موضوعات جنبه اتهامی دارد و باید رسیدگی شود. همچنین درباره مصادیق وظایف نمایندگی هم با هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مکاتبه میکنیم که آیا این ادعاها را جزو وظایف نمایندگی میدانید یا خیر. وی با بیان اینکه از افتخارات ما در نظام جمهوری اسلامی این است که همه در برابر قانون مساوی باشیم، گفت: تعجب من از سیاسیونی است که وقتی کسی از خودشان تحت تعقیب قانونی قرار میگیرد از مصونیت صحبت میکنند. ما در دستگاه قضا برنامهمان این است که در چارچوب قانون عمل کنیم، اتهامات ایشان در دست بررسی است و هنوز به نتیجه نرسیده و از بیان موارد اتهامی معذوریم. گفتنی است چند روز پیش در حالی خبر بازداشت پروانه سلحشوری، نماینده اصلاحطلب تهران در مجلس شورای اسلامی خبرساز شد که پس از موجسواری رسانههای ضدانقلاب، این خبر تکذیب و مشخص شد وی به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده و پس از تفهیم اتهام برای وی قرار کفالت صادر شده است.
ارسال به دوستان
اخبار
چارچوب ذهنی برخی مدیران مقهور غرب است
مهرداد بذرپاش، نماینده سابق مردم تهران در مجلس در جمع مردم شرق تهران با بیان اینکه منکر کم و کاستیها نیستم و به شرایط فعلی نقد دارم ولی باید شرایط قبل و بعد از انقلاب را با هم مقایسه کنیم و تحولات را بسنجیم، تصریح کرد: زمانی که امام خمینی علم قیام علیه رژیم سابق را برافراشت دو قطب کمونیسم و لیبرالیسم بر جهان حکومت میکرد و کسی جمهوری اسلامی را جدی نمیگرفت. امروز شاهد یک دو قطبی دیگر هستیم و در برابر لیبرالیسم، جمهوری اسلامی است که تعریف میشود. بذرپاش گفت: تصمیم مردم بهترین تصمیمهاست اما برخی اشتباهات انتخابی و عملکرد غلط بعضی مسؤولان را نباید به حساب انقلاب امام(ره) گذاشت. پذیرفتن مسؤولان شکمسیر و کمبازده، اشکال کار ما است. وی ادامه داد: هنوز دولت و سایر نهادهای حاکمیتی به معنای واقعی کلمه مردمی نشدهاند. مردم فقط در انتخابات دارای نقش نیستند. وی با بیان اینکه چارچوب ذهنی برخی مدیران ما مقهور غرب و بیاعتماد به داخل است و همین نگاه غلط، ۷ سال کشور را در شرایط انتظار نگاه داشته است، تصریح کرد: مسیر اصلی انقلاب به سمت هدف مشخص در حال حرکت است اما گاهی برخی انتخابها، سرعت رسیدن به هدف را تند و کند میکند. بحمدالله با حضور ولایت فقیه در رأس این نظام، برای انحراف در مسیر جای نگرانی وجود ندارد.
***
اظهارات تاجزاده بهترین سند آزادی بیان در کشور است
حمیدرضا مقدمفر با اشاره به فضای سیاسی کشور گفت: فردی مثل آقای تاجزاده که خودش از افراد تندروی سالهای ابتدای انقلاب بود و بعدها نیز در عرصه سیاسی یکی از رادیکالهای جناح اصلاحطلب است، سعی میکند با اتخاذ مواضع تند و افراطی یکسری از حساسیتها را هم در جامعه و هم میان نهادهای انقلاب برانگیزد که این رفتار وی نیاز به واکاوی و بررسی دارد. به گزارش تسنیم، مقدمفر اضافه کرد: مواضع افرادی مانند آقای تاجزاده اگرچه ممکن است برای برخی دوستداران انقلاب سخت و گزنده باشد ولی وقتی به لایههای عمیقتر این رفتار نگاه میکنیم میبینیم که همین رفتارها در واقع سودهایی نیز برای انقلاب اسلامی دارد. مشاور فرماندهکل سپاه این دست رفتارها را بهترین سند و گواه برای وجود دموکراسی و آزادی بیان در کشور عنوان کرد و توضیح داد: وجود امثال تاجزاده که آزادانه تندترین مواضع را علیه مقامات ارشد نظام اتخاذ و بیشرمانه ادعاهای ناروایی را درباره آنان مطرح میکنند نشانه رسوایی آنان در ادعای نبود آزادی در کشور است تا جایی که این شائبه برای برخی ایجاد شده است که چرا وی تا این حد از آزادی عمل برخوردار است؟
***
اقدام جالب توجه سخنگوی وزارت امور خارجه
سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در اقدامی جالب توجه در پیام ویدئویی با زبان چینی از دولت و مردم چین برای مبارزه با ویروس کرونا حمایت کرد. در پایان این پیام کوتاه دو فرد چینی نیز عبارتی با زبان چینی خطاب به مردم این کشور بیان کردند. پیش از این نیز موسوی با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشته بود: ویروس کرونا فاجعهای جهانی است که همه جهان باید برای ریشهکنی آن با دولت و ملت چین همکاری کنند. یقین دارم چینیها با مدیریت قوی، احساس مسؤولیت و پشتکاری که در آنها سراغ داریم از این مرحله سخت عبور خواهند کرد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|