|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
مشابهتهایی که کاربران شبکههای اجتماعی میان شخصیتهای «خروج» و مسؤولان دولتی برقرار میکنند
تهدید آشنای آتشکار
محمدرضا کردلو:
در همان موعد جشنواره حاشیههای بیشتر از متنی که برای «خروج» حاتمیکیا ایجاد شد، باعث شد نشست خبری بیستمین فیلم حاتمیکیا به شلوغترین نشست خبری جشنواره، طولانیترین آن و همینطور جذابترین آن تبدیل شود.
***
به قول یکی از دوستان رسانهای، شاید آن نشست به اندازه یک فیلم وجوه سینمایی داشت؛ از خداحافظی دراماتیک فرامرز قریبیان از دنیای بازیگری گرفته تا گلایههای حاتمیکیا از سیاسیکاری در بیرون آوردن «خروج» از آرای مردمی تا تشنجی که در میان نشست توسط یکی از عوامل ایجاد شد و سوالهای پیدرپی که نشست خبری فیلم «خروج» را پرریتم و کمی برای خبرنگاران خاطرهانگیز کرد. یکی از میهمانان آن نشست مشاور رئیسجمهور بود؛ کسی که خطاب یکی از اشارههای مهم فیلم حاتمیکیاست؛ آقای «آتشکار» که با نقشآفرینی محمدرضا شریفینیا دقیقا در شمایل یک مشاور اعصاب خردکن است که با حرف و حدیث میخواهد در مقابل معترضان بایستد؛ معترضانی که به سرکردگی پیرمردی کشاورز یعنی رحمت بخشی، پدر شهید و رزمنده دفاعمقدس راه افتادهاند تا مطالبات خود را با رئیسجمهور مطرح کنند. این روزها و در شرایطی که پروژه اکران آنلاین «خروج» در پی استقبال علاقهمندان حاتمیکیا، روزهای نسبتا موفقی را پشت سر میگذارد، واکنشهای کاربران شبکههای اجتماعی به بخشهایی از این فیلم قابل تامل است. یکی از سکانسهایی که بیشتر مورد اشاره مخاطبان قرار میگیرد، سکانس دیالوگ آتشکار، مشاور رئیسجمهور با معترضان است که تلاش دارد آنها را از ادامه این حرکت باز دارد. مشاور با اظهاراتی امنیتی، گروه معترضان را مخاطب قرار میدهد و آنها را تهدید میکند در صورت ادامه این عمل جزو اغتشاشگران به حساب خواهند آمد. انتقاد حاتمیکیا به بخشی از مواجههای است که دولتیها، بعد از ماجرای افزایش قیمت بنزین اعمال کردند؛ مواجههای که موجب خسارتهای جدی شد، اگرچه حاتمیکیا در نشست خبری گفت وقتی تصمیم به ساخت این فیلم را گرفته بود، وقایع آبان اتفاق نیفتاده بود. کارگردان «خروج » در نشست خبری، در پاسخ به این پرسش که آیا فیلم شما به این معناست که سازوکاری برای اعتراض وجود ندارد؟ گفت: «وقتی میخواستم این فیلمنامه را شروع کنم، قضیه آبانماه پیش نیامده بود. شدت تحولات به قدری بود که مثل اصحاب کهف شده بودیم، به نظرم این مطالبهگری باید اتفاق بیفتد. امیدوارم با آمدن سازوکارهای پارلمانی جدید راهکاری پیدا شود که پاسخگو باشند. خوشحالم که سهمی در این مطالبهگری داشتهام». حالا اما در شرایط کرونایی که عدم توجه دولت به گروههای آسیبپذیر و مدیریت ضعیف در مواجهه با کرونا با انتقادهای مردم همراه شده است، تماشای خروج لطف دیگری دارد. آن هم وقتی همه اتفاقات فیلم را نظیر به نظیر میتوان در آنچه از عملکرد دولت در رسانهها مطرح میشود، دید. بیش از همه هم همان اشاره به چهره امنیتی دولت که آتشکار نمایندگیاش میکند و چه پیرمردی فوتوژنیکتر و ماندگارتر از رحمت بخشی که تا آخر پای اعتراض به این رویکرد امنیتی بایستد. فرامرز قریبیان در «خروج» توانسته یکی از بهترین پیرمردهای سینما باشد؛ یکی از درستترین آنها. از سکانسی که سوار تراکتور میشود تا آنجا که راه آب را باز میکند، آنجا که تلاش میکند جلوی سرازیر شدن آب شور را به مزرعه پرناز پنبه بگیرد، آنجا که قشنگ شبیه پیرمردها به سمتی میخوابد و خر و پف میکند، وقتی میدود، وقتی مینشیند، وقتی تامل میکند، وقتی تصمیم میگیرد و... در همه این حالتها شمایل درستی از یک پیرمرد است. پیرمردی که وقتی اعتراض میکند همه میفهمند هنوز دود از کُنده بلند میشود. درباره این نقش خیلی بیشتر از آنچه صحبت شده باید صحبت شود؛ یکی از درستترین انتخابهای حاتمیکیا. در سکانس مواجهه با آتشکار، وقتی رحمت خودش را معرفی میکند او را درستتر میشناسیم. اهل عدلآباد قرار نیست با چشمغره رفتن مشاور امنیتی دولت پشیمان شود. او کاری خواهد کرد که داستان «خروج»اش همهجا صدا کند. او اما این کار را نه برای پرکردن آنتن رادیوها و تلویزیونهای بیگانه و نه برای گرفتن حال امنیتیها که همیشه یکطرف فیلمهای حاتمیکیا بودهاند که برای احقاق حقی که از او و همولایتیهایش ضایع شده است، انجام میدهد. و فرامرز قریبیان این کار را خیلی خوب انجام میدهد. دیالوگهایش را درست و با طمانینهای که از یک پیرمرد کارکشته سراغ داریم بر زبان میآورد و چقدر حیف که داوران جشنواره فیلم فجر این قهرمان نوی سینمای ایران را که در 80 سالگی وجوه تازهای از یک قهرمان را برای مخاطب ساخته و پرداخته است، ندیدند.
چقدر حیف که به پاس یک عمر تلاش در ایفای نقش در شمایل قهرمان معترض از فرامرز قریبیان قدردانی نشد. آن هم در روزهایی که جرأت کرد و نقش مقابل آتشکار دولت را بازی کرد. باری در همین روزنامه نوشتیم درباره او؛ بازیگری که بازگشت این روزهایش به سینما ما را یاد فصل به یادماندنی دیالوگهای «سید» خطاب به «قدرت» در «گوزنها» میاندازد: «وقتی رفتی نفهمیدیم کی رفته، حالا که اومدی میفهمیم کی اومده، هنوزم کم حرف میزنی، هنوزم ماتی، هنوز تو چشات عشقه... صفای قدمت».
ارسال به دوستان
انارهایی که بهانه شوخی «نون خ» با شیوه داوری جشنواره فیلم فجر شد
دورهمی هیأت داوران!
احسان سالمی: سریال «نون خ» در قسمت سهشنبهشب خود با زبان طنز به نقد عملکرد جشنواره فیلم فجر و مناسبات غیرسینمایی آن پرداخت. به گزارش «وطن امروز»، سعید آقاخانی که خود در چند سال اخیر به عنوان بازیگر چند باری در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرده و حتی برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد هم شده، حالا در یکی از قسمتهای سریال «نون خ 2» که خود کارگردانی آن را برعهده دارد، به نقد عملکرد داوران جشنواره فیلم فجر و برخی مناسبات غیرسینمایی مرسوم در این جشنواره پرداخت؛ مناسباتی که بویژه در دوره اخیر این رویداد در زمینه اهدای جوایزی همچون جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد خود را بشدت نشان داد و موجب نادیده گرفتن بازیگری چون جواد عزتی شد تا آش آنقدر شور شود که صدای همه اهالی رسانه و بسیاری از سینماگران را نسبت به این اتفاق درآورد. در قسمت مورد اشاره از سریال «نون خ» در جریان برگزاری جشن انار و انتخاب کشاورز نمونه سال، 3 نفر از شخصیتهای اصلی سریال یعنی نورالدین، کیوان و کاووس تصمیم میگیرند با داوری انارها به انتخاب بهترینهای آنها بپردازند. در جریان این داوری آنها برای آنکه دل همه شرکتکنندگان را به نوعی به دست آورده باشند، به تقسیم جوایز پرداختند و با انتخاب اسمهایی همچون «انار هنر و تجربه»، «انار معناگرا» و... به شوخی با جوایزی پرداختند که در جشنواره فیلم فجر تقسیم میشود. البته فارغ از شوخی با جوایز، آنچه در لایه زیرین این شوخی با داوری جوایز فیلم فجر دیده میشد، اشارات کنایهگونه به نحوه داوری این آثار بود؛ از گعده دورهمیگونه داوران برای انتخاب بهترینها و توجه نکردن به ملاکهای حرفهای تا تعارفات مرسوم سینمای ایران که باعث شده در برخی موارد جایزهها براساس همین تعارفها تقسیم شود و نه ملاکهای هنری. شاهد مثال این موضوع را درباره نتایج عجیب سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر و نادیده گرفتن بازیگرانی چون جواد عزتی و هادی حجازیفر یا فیلمسازانی چون ابراهیم حاتمیکیا میتوان در صحبتهای مازیار میری، یکی از داوران جشنواره سیوهشتم دید. او پس از اتمام جشنواره در گفتوگویی با اعتراف به اشتباه در داوری این جشنواره گفت: «فکر میکنم همه ما ۹ نفر اعضای هیات داوران جشنواره فیلم فجر 2 اشتباه کردیم. ما باید تحت هر شرایطی که بود جواد عزتی را برای بازی در «شنای پروانه» و هادی حجازیفر را برای بازی در «آتابای» کاندیدای بهترین بازیگر مرد میکردیم و ما در این زمینه اشتباه کردیم». این البته تنها اعتراف و اشاره یکی از داوران این رویداد به اشتباهاتی است که در مسیر داوری جشنواره فیلم فجر بویژه در دوره اخیر آن به وقوع پیوست؛ اشتباهاتی که منجر به اهدای جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد به بازیگری شد که حتی زحمت حضور برای دریافت جایزهاش در اختتامیه جشنواره را به خود نداد. حالا شاید حداقل این شوخی «نون خ» بتواند تلنگری به برگزارکنندگان این رویداد و داوران دورههای آتی آن برای توجه بیشتر به ملاکهای هنری متناسب با رویکردهای جشنواره فجر انقلاب اسلامی باشد.
ارسال به دوستان
جشنوارههای بزرگ تا اواسط ماه جولای اجازه برگزاری نخواهند داشت
کن تا اطلاع ثانوی تعطیل
برگزارکنندگان جشنواره فیلم «کن» اعلام کردند به دلیل همهگیری کرونا در جهان، این جشنواره امسال در شکل اصلی آن برگزار نخواهد شد. به گزارش تارنمای شبکه خبری فرانس ۲۴، در بیانیه تیم برگزاری این جشنواره آمده است: دشوار است که تصور کنیم جشنواره کن را میتوان امسال در شکل اصلی آن برگزار کرد. ما تایید میکنیم که موکول کردن زمان برگزاری به اواخر ماه ژوئن تا اوایل ماه جولای دیگر یک گزینه نیست. «جشنواره کن ۲۰۲۰» که ابتدا قرار بود در اواسط ماه مه برگزار شود به دلیل شیوع کروناویروس به اواخر ماه ژوئن و اوایل ماه جولای موکول شد اما پس از آنکه امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد جشنوارههای فرهنگی نهایت تا اواسط ماه جولای نمیتوانند فعالیت خود را در این کشور از سرگیرند، برگزارکنندگان این بزرگترین جشنواره سینمایی سال، گزینه برگزاری فیزیکی جشنواره امسال را حذف کردند. برگزارکنندگان این مراسم سینمایی در بخش دیگری از بیانیه خود در این باره اعلام کردند که در حال بررسی تمام احتمالات و گزینههای موجود هستند تا به هر شکل و قالب جایگزینی که ممکن باشد کن ۲۰۲۰ را میزبانی کنند. ارسال به دوستان
انتقاد تند رئیس جامعه صنفی تهیهکنندگان از امضای نامه برای آزادی امامی
میرسد روز حساب!
پس از آنکه شورای عالی تهیهکنندگان سینمای کشور در اطلاعیهای از نامه هنرمندان برای آزادی محمد امامی، متهم اقتصادی، انتقاد کرد، حالا سید ضیا هاشمی، رئیس جامعه صنفی تهیهکنندگان خطاب به امضاکنندگان نامه آزادی امامی نوشته است: «مگر میشود با دستمال کثیف شیشه را تمیز کرد؟» به گزارش «وطن امروز»، هاشمی در متن خود آورده است: «بیمایهگان عزت و آبرو به پشتوانه خراج بهدست آمده از چپاول ملت، هوابُرد شدهاند در میانه حیرانی سینما و چونان دلبرکان غمگین جا خوش کردهاند! در حالی که سینمای ایران مالامال است از میراث هنرمندانی که با عشق به مردم آثاری پاک تولید کردند و امروز میراثخوران با پولهای کثیف...! و مگر میشود با دستمال کثیف شیشه را تمیز کرد؟» ضیا هاشمی در نوشته خود میافزاید: «امروز در عین انفعال دولت، دستگاه قضا با ارادهای محکم بنای برخورد جدی با مفسدان اقتصادی را دارد که ضمن سپاس از این همت بلند، انتظار میرود بهدلیل تأثیرات مخرب ورود سرمایههای مشکوک به حوزه فرهنگ که متأسفانه کماکان نیز استمرار داشته، در شناسایی آنان و محاکمه فوری متهمان، اهتمام ویژه داشته و اجازه ندهند با اطاله دادرسی، فرصت عرض اندام وقیحانه را داشته باشند که من به خویش نمودم صد اهتمام و نشد. و حرف آخر اینکه روزگار چنین نخواهد ماند، میرسد روزی که مدیران عافیتطلب سهلتی سینمای ایران در محکمه افکار عمومی پاسخگوی تصمیمات غلطی باشند که اینچنین چوب حراج به تاریخ، فرهنگ و اخلاق در این کشور زده است! این چند صباح را به ظاهر آسوده باشید، میرسد روز حساب!»
ارسال به دوستان
مستندسازانی که به روایت کرونا میپردازند
با دوربین در بیمارستان
روایت آدمهای بحران و تصاویری که مستندسازان در روزهای کرونایی ضبط میکنند، یکی از کارهای ضروری در این ایام است.
مجموعههای مستندسازی نیز این روزها مشغول رقم زدن این اتفاق مهم هستند. به گزارش «وطن امروز»، گروه مستند روایت فتح، موسسه سفیر و مستندسازان آزاد دوربین خود را روی سوژههای کرونایی متمرکز کردهاند. از ایثار نیروهای بهداشتی و کادر درمانی تا بازنمایی کاستیها، نمایش تلاشهای بخشهای مختلف مردم و گروههای جهادی تنها بخشی از سوژههایی است که مستندسازان سراغ آنها رفتهاند. روز گذشته در گزارشی با عنوان «تصویر آدمهای بحران» با محمدرضا امامقلی یکی از این مستندسازان گفتوگو کردیم. بتازگی اما شهنام صفاجو، مدیر روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از تلاشهای این مرکز برای پرداختن به سوژههای کرونایی خبر داد. صفاجو در گفتوگو با ایرنا گفته است: در حوزه مستند یکی از مهمترین پروژهها با عنوان تنگناست که توسط 2 کارگردان، جواد یقموری و مهدی امینی در بیمارستان کامکار قم کلید خورد. از آنجا که قم قلب و نقطه آغاز کرونا در ایران است، این مستند تلاش کادر درمانی را به تصویر کشیده است. وی دیگر پروژه در حال تولید این حوزه را به همت حامد شکیبانیا مطرح کرد و گفت: این تهیهکننده مطرح سینمای مستند نیز تیمی را تشکیل داده که در بیمارستانهای «مسیح دانشوری»، «امام خمینی(ره)» و «سینا» مشغول کار هستند و با پروژههایی تحت عنوان «در خط مقدم» را تولید میکند و فعلا در مرحله فیلمبرداری است. مدیر روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی افزود: هاشم مسعودی و محسن جهانی نیز در حال تهیه پروژه خاصی در بیمارستان امام رضای شهر مشهد هستند. صفاجو با بیان اینکه 2 مستند با نگاه متفاوت نیز درباره کرونا در حال تهیه است، گفت: محمد کیاسالار به کمک برخی پزشکها و پرستاران بیمارستانهای دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران از آنها خواسته تصاویر خاص در این حوزه را با موبایل خود ضبط کنند که ایده محوری آن بحث سوگ است و اینکه بستگان بیماران مانند گذشته نمیتوانند سوگواری انجام دهند. به گفته صفاجو، میثم شاهبابایی، لیلا امینی، الهام اسحاقی، مسعود زارعیان و جابر مطهریزاده از دیگر مستندسازان فعال در این روزها هستند.
ارسال به دوستان
انتشار نمایشنامه ریحانه
نمایشنامه «ریحانه» به نویسندگی سیروس همتی، برگرفته از نمایشنامههای اجرا نشده به چاپ دوم رسید. به گزارش فارس، مجموعه 3 نمایشنامه «ریحانه» به نویسندگی سیروس همتی بتازگی از سوی نشر نیستان در شمارگان 800 نسخه به چاپ دوم رسید. این نمایشنامه برگرفته از 3 نمایشنامه «ریحانه»، «کاش میشد سرنوشت از سر نوشت» و «قره نی» است. سیروس همتی علت به چاپ دوم رسیدن این کتاب را استقبال از متون آن عنوان کرد و گفت: مهمترین ویژگیهای این نمایشنامهها، امروزی کردن قصههای دینی و توجه به شرایط روز است. به طور مثال عشق دختر چینی، برگرفته از نسخه تعزیه گوشه است و داستان ریحانه برگرفته از قضیه فدک است. نمایش «قره نی» نیز پیش از شروع توسط نویسنده به بمباران شیمیایی سردشت در تاریخ 7/4/66 و نمایشنامه «کاش میشد سرنوشت از سر نوشت» به تعزیه دختر ختن تقدیم شده است. مجموعه نمایشنامه ریحانه در چاپ دوم با قیمت 26هزار تومان از سوی نشر نیستان منتشر شد.
ارسال به دوستان
امکان آغاز به کار گالریها از اول اردیبهشت
به گفته مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، گالریها میتوانند با ثبتنام در سامانه اصناف و صنایع و رعایت همه نکات بهداشتی فعالیت خود را از اول اردیبهشتماه آغاز کنند. به گزارش ایسنا، هادی مظفری اعلام کرد با توجه به ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا برای اجرای طرح فاصلهگذاری هوشمند و حمایت از فعالیت نگارخانهها با اولویت صیانت از سلامت کارکنان، هنرمندان و بازدیدکنندگان، این واحدهای صنفی میتوانند درصورت تمایل به بازگشایی، فعالیتهای خود را از اول اردیبهشت آغاز کنند. او افزود: پیش از آن ضرورت دارد نگارخانههای هنرهای تجسمی برای شروع فعالیتهای خود در «سامانه ثبتنام اصناف و صنایع» وزارت بهداشت ثبتنام و با رعایت نکات بهداشتی اعلام شده فعالیت کنند.
ارسال به دوستان
خانواده نشر بیشترین زیان را دیده است
مدیر انتشارات قدیانی گفت: این هشدار را میدهم اگر تا 2 ماه آینده به شرایط عادی باز نگردیم، ورشکستگی تمام حوزههای فرهنگ را در برمیگیرد. به گزارش فارس، نادر قدیانی درباره وضعیت نشر و نمایشگاه کتاب اظهار داشت: کرونا یکی از بلایای طبیعی است که دامنگیر جهان شده است. ما باید فرهنگ کتاب و کتابخوانی را توزیع کنیم، چرا که بهترین دورانی که میشد این فرهنگ را گسترش داد، همین دوران قرنطینه بود که همه در منزل هستند. وی گفت: در شرایط فعلی به خاطر کرونا دولت میتوانست با همان محدودیتهایی که برای سوپرمارکتها و نانواییها در نظر گرفته شده بود، محدودیتهایی را برای کتابفروشیها در نظر بگیرد البته بخشی از کتابفروشیها که شرایط استاندارد را دارند. این ناشر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه این روزها شاهدیم حرکتهای خودجوش مردمی صورت میگیرد اما از جانب مسؤولان عملا در بخش نشر و چاپ که زیانهای زیادی دیده است اتفاقی نمیافتد، گفت: این هشدار را میدهم که اگر تا 2 ماه آینده به شرایط عادی بازنگردیم، ورشکستگی تمام حوزههای فرهنگ را در برمیگیرد. این ورشکستگی تنها مربوط به اهالی قلم، گرافیستها، کتابفروشها و ناشران نیست، چرا که تمام حوزههای فرهنگ شرایط نگرانکنندهای دارند ولی خانواده نشر بیشترین زیان را دیده است. ما همچنان به تخصیص امکانات دولتی به فضای نشر امیدواریم.
ارسال به دوستان
سیامک شایقی درگذشت
سام شایقی، فرزند سیامک شایقی از درگذشت این کارگردان باسابقه سینمای ایران که از ابتدای هفته به دلیل ابتلا به سرطان به کما رفته بود، خبر داد. به گزارش مهر، سیامک شایقی، کارگردان باسابقه سینمای ایران صبح دیروز چهارشنبه ۲۷ فروردینماه در ۶۶ سالگی دار فانی را وداع گفت. سیامک شایقی متولد ۱۳۳۳ در آبادان از کارگردانان سینمای ایران بود که آثاری همچون «جهیزیهای برای رباب»، «ستاره و الماس»، «در کمال خونسردی»، «مادرم گیسو»، «باغ فردوس، پنج بعدازظهر» و «خواب زمستانی» را در کارنامه کارگردانی خود داشت.
ارسال به دوستان
«میدون» بدون تماشاگر پخش میشود
فصل دوم مسابقه تلویزیونی «میدون» از امروز (۲۸ فروردین) بدون حضور تماشاگر و با در نظرگرفتن تمهیدات بهداشتی ضبط و روانه آنتن شبکه 3 سیما میشود. به گزارش «وطن امروز»، فصل دوم رقابت کسبوکار «میدون» پنجشنبه و جمعهشبهای هر هفته، بعد از خبر ساعت ۲۲ شبکه 3 سیما روی آنتن میرود. این مسابقه تلویزیونی که محوریت «جهش تولید» را در فصل دوم تولید خود دنبال میکند، کاری از گروه اجتماعی شبکه 3 سیما به تهیهکنندگی سیدمحمدحسین هاشمیگلپایگانی است. سری دوم این برنامه تا اطلاع ثانوی بدون تماشاگر و با در نظر گرفتن تمهیدات بهداشتی ضبط و پخش میشود. مینا مهرنوش، علیرضا نبی، علیرضا یونچی، پرویز کرمی و امیرحسین اسدی گروه داوران سری جدید مسابقه تلویزیونی «میدون» را تشکیل میدهند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|