|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
پس از استقبال مخاطبان، «پویش با کتاب در خانه» تا «روز معلم» تمدید شد
همنشینی دلنشین با کتاب
اگر در روال طبیعی سالیان پیش بودیم، این روزها انتشارات کشور غرفههایشان را در نمایشگاه کتاب چیده بودند و پارچهها را از روی کتابها برمیداشتند تا از دوستداران کتاب و کتابخوانی استقبال کنند اما کرونا همه معادلات را به هم ریخت تا اردیبهشت امسال بعد از سالها از این اتفاق بزرگ محروم باشد. اما از همان ابتدای ورود کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاهها اقدامات مختلفی برای آنکه ارتباط جامعه و کتابخوانی قطع نشود انجام شد. انتشارات امیرکبیر ارسال رایگان کتاب برای مخاطبانش را پیشبینی و پکهای تخفیفی کتابهایش را نیز معرفی کرد، بعضی از انتشاراتیها نسخههای دیجیتال کتابهایشان را عرضه کردند و بعضیها هم در فضای مجازی اقدام به تشویق مردم برای کتابخوانی کردند؛ از «معرفی کتابهای دوست داشتنی» تا پویش «با کتاب در خانه» که از اقدامات موفقی بوده که حالا تمدید میشود. پویش «با کتاب در خانه» به مناسبت آخرین نوروز قرن و بنا به شرایط خانهنشینی بر اثر شیوع کرونا، ویژه کودکان و نوجوانان برگزار شد. این پویش با هدف استفاده از فراغت به وجود آمده در خانهها، بهره بردن از امکانات موجود در فضاهای مجازی برای ترویج اجتماعی کتابخوانی در سراسر ایران، تشویق کودکان و نوجوانان به گفتوگو پیرامون کتابهای مطالعه شده و همچنین گسترش بهداشت در فضاهای فردی و اجتماعی و پر کردن اوقات فراغت شکل گرفت. ابراهیم حیدری، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامهریزیهای فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به استقبال خوب از این پویش گفت: تاکنون کودکان و نوجوانان بسیاری از سراسر ایران اعم از شهری و روستایی در این پویش شرکت کردهاند. آنها با کتابخوانی و صحبتهای ساده و صمیمی درباره کتاب لحظات به یادماندنی و شیرینی را در این روزهای دشوار برای همه ما خلق کردند. همچنین کلیپهای زیبایی را تهیه و تدوین کرده و در شبکههای اجتماعی بارگذاری کردند. وی ادامه داد: با توجه به استقبال گسترده خانوادهها در روزهای آخر و درخواست همکاران ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور و نیز استمرار شرایط و فرصت بیشتر برای دانشآموزان و غنی کردن اوقات فراغت آنها، شورای برنامهریزی این پویش را تا پایان روز ۱۲ اردیبهشتماه تمدید کرد. حیدری در ادامه گفت: پویش «با کتاب در خانه» در نوروز امسال، بر اساس طرحی از دفتر مطالعات و برنامهریزی فرهنگی و کتابخوانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری خانه کتاب، شبکه شهرها و روستاهای دوستدار کتاب و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام استانها به راه افتاده است. در این پویش، کودکان و نوجوانان سراسر ایران در کلیپهای کوتاه 2 دقیقهای که در شبکههای اجتماعی منتشر میکنند، به معرفی کتابی میپردازند که در فضاهای قرنطینه خانگی مطالعه کردهاند. آنها در این کلیپ گاهی از معرفی ساده کتاب فراتر رفته و وارد گفتوگو با نویسنده، شخصیتها و دوستانشان میشوند و نظرشان را درباره کتاب میگویند. این پویش در ادامه برگزاری جام باشگاههای کتابخوانی کودک و نوجوان برگزار میشود اما محدود به شرکتکنندگان جام باشگاهها نیست و همه کودکان و نوجوانان ساکن در شهرها و روستاهای ایران میتوانند در آن شرکت کنند. مخاطبان میتوانند از طریق خواندن کتاب در جمعهای کوچک خانگی و نقد و بررسی آن، تهیه یک فیلم کوتاه درباره کتاب و کتابخوانی، انتشار فیلم کوتاه در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، آپارات و... و اشتراک آن با «#با_کتاب_در_خانه» در این کمپین شرکت کنند. ارسال به دوستان
کسب بیش از 110 جایزه داخلی و خارجی برای آثار باشگاه فیلم سوره
موفقیتهای جشنوارهای یک باشگاه
مدیرعامل باشگاه فیلم سوره از کسب بیش از 110 جایزه داخلی و خارجی توسط آثار باشگاه فیلم سوره خبر داد. به گزارش «وطن امروز»، محمدرضا شفاه گفت: در مدت حدود 6 سالی که از فعالیت این مجموعه هنری سینمایی میگذرد علاوه بر 2 فیلم سینمایی «بیستویک روز بعد» و «دیدن این فیلم جرم است» و سریال «کتونی زرنگی» که جزو آثار بلند تولیدشده در باشگاه فیلم سوره هستند، آثار کوتاه این مجموعه نیز توانستهاند در محافل سینمایی داخلی و خارجی خوش بدرخشند و حاصل این حضور هم بیش از 110 جایزه و حضور موفق در جشنوارههای معتبر داخلی و خارجی بوده است. محمدرضا شفاه ادامه داد: در میان آثار کوتاه باشگاه فیلم سوره، فیلمهای کوتاه «ولد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی، «علمک» به کارگردانی حسین دارابی و «دایو» به کارگردانی حسین دارابی بیشترین جوایز بینالمللی را به خود اختصاص دادهاند. ضمن آنکه فیلم سینمایی «بیستویک روز بعد» هم بیش از 20 حضور بینالمللی را تجربه کرده که حاصل آن چندین جایزه معتبر بینالمللی بوده است. مدیرعامل باشگاه فیلم سوره درباره حضور بینالمللی آثار کوتاه توضیح داد: آثار باشگاه فیلم سوره در این مدت در بیش از 40 جشنواره معتبر خارجی حضور داشته و موفق به کسب جایزه شده است که از این میان میتوان به جشنواره انیمیشن سئول (سیکاف)، جشنواره خیرونای اسپانیا، جشنواره یونیورسال ترکیه، فستیوال فیلم کلکته، جشنواره رجینا کانادا و... اشاره کرد. ارسال به دوستان
دلایل عدم تبلیغات «خروج» در صداوسیما تشریح شد
اگر در 3 پلتفرم اکران میشد، مشکلی نداشت
مدیر حفاظت از مالکیت فکری و صیانت از داده «ساترا» ضمن تأکید بر جلوگیری از هر گونه انحصار تأکید کرد اگر «خروج» در ۳ پلتفرم اکران اینترنتی میشد، مشکلی برای تبلیغ در تلویزیون نداشت. اصغری با اشاره به بیانیه اخیر ساترا مبنی بر اعطای تسهیلات تبلیغاتی به اکران اینترنتی و نیز شایعه مطرحشده درباره نقش «روبیکا» در محرومیت فیلم «خروج» از تبلیغات تلویزیونی، عنوان کرد: در بیانیه ساترا عنوان شده است اگر فیلمها روی چند پلتفرم به نمایش دربیایند، از تسهیلات تبلیغاتی میتوانند استفاده کنند. کلمه «چند» در ادبیات حقوقی 2 معنی دارد؛ برخی حقوقدانان آن را شامل ۲ مورد و برخی آن را شامل ۳ مورد به بالا میدانند. بنابراین اگر «خروج» روی 3 ویاودی اکران میشد از این امکان بهرهمند میشد. بنابراین باید عنوان کنم اگر حتی روبیکا حق اکران یک فیلم را به صورت انحصاری خریداری کند باز هم ما به آن فیلم تبلیغات نمیدهیم، یعنی ما به عنوان ویاودی نگاه نمیکنیم بلکه به شرایط توجه داریم. اصغری عنوان کرد: ساترا شاید زیرمجموعه صداوسیما باشد اما اساسا ساختار آن به گونهای است که به عنوان نهاد تنظیمگر شناخته میشود و عمل میکند. وقتی نهادی میخواهد تسهیلات بدهد، این تسهیلات باید به کسانی تعلق بگیرد که طبق قوانین کشور به طور مشخص اثری را تولید و منتشر میکنند. ارسال به دوستان
برگزارکنندگان جشنواره فیلم ونیز امیدوارند این رویداد را سپتامبر برگزار کنند
جشنواره ونیز برگزار میشود؟ نمیشود؟
برگزارکنندگان جشنواره فیلم ونیز که باید چهار ماه و نیم دیگر برگزار شود، امیدوارند بتوانند طبق روال معمول کار خود را انجام دهند. به گزارش «وطن امروز»، ربرتو سیکاتو، رئیس «بینال ونیز» سازمان مادر فستیوال فیلم ونیز، در مصاحبهای ضمن اعلام برنامه قطعی برگزاری رویداد امسال جشنواره بینالمللی فیلم ونیز در ماه سپتامبر گفت: در حال حاضر هیچ گزینهای برای همکاری مشترک بین جشنواره ونیز و کن روی میز نیست. جشنواره فیلم ونیز که قرار است از ۲ تا ۱۲ سپتامبر (۱۲ تا ۲۲ شهریور) برگزار شود، بزرگترین رویداد بعدی پس از جشنواره فیلم کن در تقویم سینمایی سال محسوب میشود. رئیس بینال ونیز همچنین گفته است: ما داریم برنامههایمان را پیش میبریم. تکلیف مسؤولان کن با خودشان مشخص نیست و چنانچه «کن» همچنان در حال بررسی شرایط باشد دیگر دیالوگی برقرار نخواهد شد. اسکرین البته در اینباره نوشته است: با وجود اینکه چهار ماه و نیم تا زمان برگزاری جشنواره فیلم ونیز باقی مانده اما هنوز درباره اینکه میتوان این رویداد را برگزار کرد یا نه، قطعیتی وجود ندارد. با این حال امید میرود روند بهبود این اوضاع شروع شده باشد. قرنطینه کامل ایتالیا تا سوم ماه مه (۱۴ اردیبهشت) ادامه دارد اما برخی بر این باورند که سینماها و دیگر مراکز اجتماعی مانند کنسرتها همان زمان یا پیش از شروع تابستان کار خود را از سر میگیرند. برخی افراد از جمله فرانچسکو روتلی، رئیس انجمن ملی تهیهکنندگان و توزیعکنندگان ایتالیا نیز پیشنهاد داده است این کشور به مقیاس وسیع به سینماهای درایو- این (با اتومبیل) توجه کند اما این گزینهای برای ونیز نیست. گفته شده تیم بررسی جشنواره فیلم ونیز در حال بررسی فیلمهایی هستند که تا پیش از قرنطینه تکمیل شده بودند تا بتوانند حاضران جشنواره امسال را انتخاب کنند. این بررسیها از طریق ویدئوکنفرانسها با سازندگان فیلمها در سراسر جهان انجام میشود. آلبرتو باربرا، مدیر جشنواره پیشتر امکان برگزاری آنلاین جشنواره فیلم ونیز را رد کرده بود. وی با «تیری فرمو» مدیر جشنواره کن رابطه نزدیکی دارد و این دو این روزها بیش از هر زمان دیگری با هم در ارتباط هستند.
ایتالیا که تا اینجا 24 هزار تلفات ناشی از ویروس کرونا داشته، یکی از بحرانیترین کشورهای جهان در این مورد به شمار میرود.
ارسال به دوستان
انتشار کتاب صوتی «خون دلی که لعل شد»
کتاب صوتی «خون دلی که لعل شد»، ترجمه فارسی کتاب «إنّ مع الصّبر نصراً» زندگینامه رهبر حکیم انقلاب، به همت انتشارات انقلاب اسلامی تولید و منتشر شد. این کتاب شامل بیان حکمتها، درسها و عبرتهایی است که به فراخور بحثها بیان شده و هر کدام از آنها میتواند چراغ راهی برای آشنایی مخاطب کتاب بویژه جوانان عزیز با فجایع رژیم منحوس پهلوی و همچنین سختیها، مرارتها و رنجهای مبارزان و در مقابل، پایمردیها، مقاومتها، خلوص و ایمان انقلابیون باشد. نسخه صوتی کتاب حاضر در 14 فصل به مدت زمان 550 دقیقه (91ساعت و 15 دقیقه) با فرمت MP3 ضبط و عرضه شده است. این نسخه به صورت رایگان در سایت book-khamenei.ir در اختیار علاقهمندان قرار گرفت.
ارسال به دوستان
تیتراژخوانی معتمدی و صادقی
پس از پیوستن ناصر طهماسب به عنوان راوی سریال «سرباز» که شبهای ماه مبارک رمضان از شبکه 3 روی آنتن میرود، سید محمد معتمدی به عنوان خواننده به این پروژه تلویزیونی پیوست. آلبوم «حالا که میروی» محمد معتمدی از محبوبترین آثار پرونده کاری این هنرمند است. سریال «سرباز» به کارگردانی هادی مقدمدوست و تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی که در 50 قسمت ساخته شده، پس از اتمام شبهای ماه مبارک رمضان نیز به پخش خود در شبکه 3 سیما ادامه خواهد داد. آرش مجیدی، الیکا عبدالرزاقی، پدرام شریفی، رویا تیموریان، نیما شعباننژاد، سیاوش خیرابی، علی عاملهاشمی، جمال اجلالی، اسماعیل محرابی، گلوریا هاردی و... از بازیگران این مجموعه هستند. همچنین تیتراژ ابتدایی برنامه «دعوت» که به مناسبت ماه مبارک رمضان پخش میشود، با صدای «رضا صادقی» ضبط شد. به گزارش فارس، شبکه یک سیما امسال هم به روال سال گذشته بنا دارد برنامه «دعوت» را روانه آنتن کند. این برنامه سال گذشته نیز به روی آنتن رفت و از جمله برنامههای متفاوتی بود که با توجه به سبک زندگی و میهمانانی که دعوت میکرد، خیلی زود توانست توجهات را به خود جلب کند. بنا بر این گزارش، تیتراژ ابتدایی برنامه دعوت را رضا صادقی با ترانهای از پیام ربیعی، آهنگسازی و تنظیم مهدی ابراهیمینژاد خوانده است و بناست اولین قسمت از این برنامه روز شنبه مصادف با اولین روز ماه مبارک رمضان روانه آنتن شود.
ارسال به دوستان
سینما
«آن شب» مناسب اکران اینترنتی نیست
تهیهکننده فیلم سینمایی «آن شب» به کارگردانی کورش آهاری، تاکید کرد این فیلم به دلیل فضای حاکم بر آن باید در سالن سینما دیده شود و مناسب عرضه در ویاودیها نیست. به گزارش مهر، محمد درمنش گفت: ما نیز مانند دیگر صاحبان فیلمها منتظر باز شدن سینماها هستیم تا بتوانیم برنامهریزی مناسبی برای اکران فیلم داشته باشیم. وی بیان کرد: این فیلم ۶ باند صدا دارد، چرا که صدا در این فیلم ژانر وحشت، نقش مهمی را ایفا میکند، زمانی که «آن شب» در سینماهای جشنواره نمایش داده شد، احساس کردیم که سطح بعضی باندها را باید بالا ببریم تا مخاطب صدا را بهتر بشنود. درمنش درباره احتمال عرضه اینترنتی این فیلم در صورت ادامه یافتن تعطیلات سالنهای سینما هم گفت: اگر این فیلم یک اثر ملودرام، اجتماعی یا کمدی بود حتما آن را در «VOD»ها نمایش میدادیم اما فیلمهای ژانر وحشت مبتنی بر سالن تاریک و صدای مناسب تولید میشوند و به همین دلیل صبر میکنیم فیلم را برای مخاطب در سینماها اکران کنیم.
***
آغاز ثبت اطلاعات فعالان آسیبدیده سینما از کرونا
سامانه ثبت اطلاعات فعالان سینما که بر اثر کرونا دچار آسیب شدهاند آغاز به کار کرد. به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، این سامانه پیرو مصوبه دولت درباره حمایت و جبران بخشی از خسارات ناشی از اشاعه ویروس کرونا با اولویت اعضای صنوف سینمایی آماده شده است. متقاضیان میتوانند تا چهارم اردیبهشتماه با مراجعه به این سامانه به نشانی hemayat.samfaa.ir اطلاعات خود را ثبت کنند تا امکان بررسی درخواست آنان برای کارگروه مستقر در سازمان امور سینمایی و سمعی- بصری فراهم شود. تعیین اولویتها و میزان حمایت با توجه به اطلاعات دریافتی به تصویب کارگروه بررسی آسیبهای کرونا در سینما خواهد رسید.
ارسال به دوستان
صدرینیا، مدیر ارتباطات سازمان اوج شد
سید علی صدرینیا به سمت مدیر ارتباطات و رسانه سازمان هنری رسانهای اوج منصوب شد. پیش از این محمد ذوقی، مدیریت روابط عمومی این سازمان را برعهده داشت. صدرینیا که از چهرههای فرهنگی شاخته شده است، کارگردانی مستندهای قائم مقام، تهران- دمشق، چشم در برابر چشم، جزیره فارسی، کارگردانی طنز دکتر سلام و اجرای برنامه به اضافه مستند را در کارنامه کاری خود دارد. همچنین گفتنی است محمد ذوقی به عنوان دستیار ارشد رئیس سازمان اوج به فعالیت خود در این سازمان ادامه خواهد داد.
ارسال به دوستان
تصویر هالیوود از پایان دنیا چگونه با چالش معنا مواجه شد
تغییر آخرالزمان
گروه فرهنگ و هنر: ویروس کرونا تصویری را که هالیوود از نظم سرمایهداری ساخته بود، برهم زد. هالیوود تابعی از نظم سرمایهداری است و در عمده بازنماییهایی که دارد تلاش میکند کاپیتالیسم را توجیه کند. «کرونا» حالا تلاشهای گسترده هالیوود در همه این سالها را با یک چالش جدی مواجه کرده است. کرونا دارد همه ادعاهای هالیوود را راستیآزمایی میکند و هر روز از حقیقتی تازه که پشت پرده اغواگرایانه سینما پنهان شده بود، رونمایی میکند. قهرمانپردازیهای هالیوود و منجینمایی سینمای آمریکا بیش از همیشه، در روزگار کرونا و منفی شدن قیمت نفت (برای نخستینبار در تاریخ) سوالبرانگیز شده است. حتی توجیهات آخرالزمانی و هالیوود نیز به چالش کشیده شده است. طی روزهای اخیر، ماهنامه آمریکایی (wired) که با سیاست «چگونگی تأثیر فناوریهای جدید و در حال رشد بر فرهنگ، اقتصاد و سیاست» منتشر میشود، سر مقالهای را با عنوان «این آخرالزمانی نیست که به دنبال آن هستید» (This Is Not the Apocalypse You Were Looking For) منتشر کرد. این مقاله به افول نظام سرمایهداری و تمدن غرب در مواجهه با چالش کرونا پرداخته است. آن فرهنگ غنی و تمدن آرمانی که غرب ترسیم کرده بود، به اذعان این ماهنامه فقط در هالیوود و رمانها یافت میشود. نویسنده مقاله با طرح این سوال که آیا نباید در مواجهه با چالشها آمادگی بیشتری داشته باشیم، مینویسد «هیچ کدام از اینها ما را برای واقعیت جدید آماده نکردهاند». بر اساس آنچه تسنیم از این مقاله در گزارش خود آورده است، در این مقاله، درباره تفاوت آنچه درباره آخرالزمان از طریق هالیوود به جامعه آمریکا ارائه شده بود، با حقیقتی که در حال تحقق است بحث میشود؛ حقیقتی تلخ که جامعه را آماده رویارویی با پایانی سخت و سهمگین میکند. در این مقاله نام فیلمهایی همچون پس فردا (The Day After Tomorrow)، زامبیلند (Zombieland)، مرده متحرک (The Walking Dead)، فرزندان انسان (Children of Men) و آخرین ما (The Last of Us) مورد اشاره قرار میگیرد: «همان داستانهای تکراری؛ ما را به این عقیده میرساند که آینده نابود میشود و زمانی نزدیک همه چیز به هم میریزد و چیزی نخواهد ماند و کاری نمیتوانیم درباره آن انجام دهیم!»
نویسنده در این این مقاله میافزاید: کروناویروس ناگهان همه چیز را تغییر داد. خیزش عظیم و هراسناک به راه افتاد؛ این مسأله به این معناست که هیچ چیز نمیتواند به حالت عادی بازگردد؛ با آنچه تصور میکردیم بسیار متفاوت است. من انتظار (جنگ جهانیZ ) World War Z داشتم. من از سال 2003 در لباس ماتریکس Matrix هستم. مثل سالهای قبل در ماتریکس لباس پوشیدهام. من انتظار نداشتم با جورابهای زیبا و لباس راحتی، هزاران مایل از خانه فاصله داشته باشم و با هراس و هوس یک فنجان چای بنوشم. این آخرالزمان کمترِ «دنی بویل» (Danny Boyle) و بیشترِ «داگلاس آدامز» (Douglas Adams) است.
اشاره این مقاله به تفاوت معنای آخرالزمان و فاجعه قابل تامل است: فاجعه ویرانی کامل است و چیزی از آن نمانده است. «آخرالزمان»- بویژه در معنای کتاب مقدس- به معنای زمان بحران و تغییر است؛ از حقایق پنهان آشکار. وقتی درباره پایان هر رویدادی صحبت کردیم، انتظار هیچ مکاشفهای را نداشتیم. ما انتظار نداشتیم آنقدر احمقانه، شیرین و بسیار غمانگیز باشد. دلیلش آن است که سرمایهداری دیرینه همیشه فرقه مرگ بوده است. سرمایهداری هرگز فضایی برای تصور آیندهای که شامل چندین دهه تلاش برای خدمت به بدهیهای مادامالعمر نیست، نداشت. سرمایهداری این را از ما میخواهد. سرمایهداری نمیتواند آیندهای فراتر از خود تصور کند. ناتواناییهای ذهنی کوچک نمیتواند با قربانی کردن افراد فقیر و آسیبپذیر مشکلی را حل کند. آنها در مواجهه با یک بحران، با خشونت نمیتوانند آن را حل کنند.
پیشتر درباره دوگانه تصویر برساخته شده و بحران حقیقی در نظم سرمایهداری در روزنامه نوشتهایم. سرمایهداری حتی وقتی شرایط را به نفع خود نمیبیند و «بحران والاستریت» باعث آبروریزی در آمریکا میشود، تجویزی که دارد این است: همینی که هست! «In time» را در بحبوحه همین بحران والاستریت میسازند که فیلم مهمی است. پاسخها در نظام بازار از پیش مشخص است، البته نظام سرمایهداری مرزهای اخلاقی مشخصی دارد اما خط قرمزی جز حفظ نظام سرمایهداری ندارد، چرا که پای «پول» در میان است. «In time» یعنی خریدن زمان برای زندگی بیشتر و کمک به حفظ نظام سرمایهداری! حالا اما همین حداقل هم، در روزگار کرونایی به امری دست نیافتنی تبدیل شده است. مقاله ماهنامه آمریکایی (wired) در این باره تاکید مهمی دارد: از نظر ثروتمندان، بسیاری از اقدامات اقتصادی لازم برای جلوگیری از این ویروس به قدری غیرقابل تصور است که ترجیح میدهد میلیونها نفر از دنیا بروند. این مسأله فراتر از اخلاق و بیش از حد غیرقانونی و اشتباه است؛ وادار کردن افراد بیمار و مسری به کار برای نجات والاستریت، همه ما را در معرض خطر قرار میدهد.
ارسال به دوستان
چطور این غذا از گلویم پایین برود؟!
45 روزی میشد صمد [شهید ستار (صمد) ابراهیمیهژیر] رفته بود. زندگی بدون او سخت میگذشت. این انتظارها آنقدر کشدار و سخت شده بود که یک روز بچهها را برداشتم و پرسانپرسان رفتم سپاه. آنجا با هزار مصیبت توانستم خبری از او بگیرم. گفتند: «حالش خوب است». نمیدانم چقدر گذشت که یک شب یک نفر پتو را آرام از رویم کشید. سایهای بالای سرم ایستاده بود، با ریش و سیبیل سیاه. چراغ که روشن شد، دیدم صمد است. دستم را روی قلبم گذاشتم و گفتم: «ترسیدم. چرا در نزدی؟!» خندید و گفت: «خانم! به در زدم، نشنیدی. قفل در را باز کردم، نشنیدی. آمدم تو صدایت کردم، جواب ندادی. چه کار کنم. خوب برای خودت راحت گرفتهای خوابیدی». رفت سراغ بچهها. خم شد و تا میتوانست بوسشان کرد. نگفتم از سرشب خوابهای بدی دیدم. نگفتم ترس برم داشته بود و از ترس گوشهایم را گرفته بودم و صدایش را نشنیدم. پرسید: «آبگرمکن روشن است؟!» بلند شدم و گفتم: «این وقت شب؟!» گفت: «خیلی خاکی و کثیفم. یک ماه میشود حمام نکردهام». رفتم آشپزخانه، آبگرمکن را روشن کردم. دنبالم آمد و شروع کرد به تعریف کردن که عراقیها وارد خرمشهر شدهاند. خرمشهر سقوط کرده. خیلی شهید دادهایم. آبادان در محاصره عراقیهاست و هر روز زیر توپ و خمپاره است. از بیلیاقتی بنیصدر گفت و نداشتن اسلحه و مهمات. پرسیدم: «شام خوردهای؟!»، گفت: «نه، ولی اشتها ندارم». کمی از غذای ظهر مانده بود. برایش گرم کردم. سفره انداختم. یک پیاله ماست و ترشی و یک بشقاب سبزی که عصر صاحبخانه آورده بود، گذاشتم توی سفره و غذایش را کشیدم. کمی اشکنه بود. یکی دو قاشق که خورد، چشمهایش قرمز شد. گفتم: «داغ است؟!» با سر اشاره کرد که نه و دست از غذا کشید. قاشق را توی کاسه گذاشت و زد زیر گریه. با نگرانی پرسیدم: «چی شده؟! اتفاقی افتاده؟!» باورم نمیشد صمد اینطور گریه کند. صورتش را گرفته بود توی دستهایش و هقهق گریه میکرد. گفتم: «نصف جان شدم. بگو چی شده؟!» گفت: «چطور این غذا از گلویم پایین برود. بچهها توی مرز گرسنهاند. زیر آتش توپ و تانک این بعثیهای از خدا بیخبر گیر کردهاند. حتی اسلحه برای جنگیدن ندارند. نه چیزی برای خوردن، نه جایی برای خوابیدن. بد وضعی دارند طفلیها». دستش را گرفتم و کشیدمش جلو. گفتم: «خودت میگویی جنگ است دیگر. چارهای نیست. با گریه کردن تو و غذا نخوردنت آنها سیر میشوند یا کار درست میشود؟! بیا جلو غذایت را بخور». خیلی که اصرار کردم، دوباره دست به غذا برد. برگرفته از کتاب «دختر شینا» خاطرات قدمخیر محمدیکنعان ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|