|
ارسال به دوستان
23 نظامی دیگر آمریکایی بهخاطر آسیب دیدن در حمله موشکی ایران تشویق شدند
مدال شجاعت برای بزدلان عینالاسد
در چند روز گذشته خبر اعطای مدال شجاعت به سربازان آمریکاییای که زمان حمله موشکی ایران در پایگاه عینالاسد حضور داشتند خبرساز شد. اعطای مدال شجاعت به این سربازان در حالی است که این افراد تنها کاری که در زمان حمله ایران انجام داده بودند پنهان شدن و تلاش برای حفظ جان بوده است. این اقدام ارتش آمریکا نوعی روحیهدهی به سربازان این کشور محسوب میشود.
حمله به عینالاسد اولین حمله یک کشور عضو سازمان ملل به آمریکا در سالهای بعد از جنگ دوم جهانی بوده است. این حمله به عنوان سیلی موشکی ایران در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی و 5 روز بعد از شام شوم فرودگاه بغداد اتفاق افتاد. به نظر میرسد آمریکاییها با اهدای این مدالها در پی فراموشی واقعه و روایت وارونه تاریخ هستند.
به گزارش «وطن امروز»، ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای مسلح ایالاتمتحده آمریکا همچنین اعلام کرد ۲۳ سرباز دیگر حادثهدیده بر اثر حمله موشکی ایران به عینالاسد برای دریافت جایزه موسوم به «پرپل هارت» مجاز شدهاند و طی روزهای آینده این جایزه را دریافت خواهند کرد.
پیش از این فرماندهی نیروهای تروریست آمریکایی در منطقه اعلام کرده بود به ۶ سرباز ارتش این کشور که در حمله موشکی ایران زخمی شدهاند مدال شجاعت اعطا کرده است. مدال شجاعت آمریکا به مجروحان و کشتهشدگان جنگ اختصاص مییابد.
«بیل اربن»، ناخدای نیروی دریایی آمریکا گفته مجوز اعطای این جوایز را «پت وایت»، فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در عراق صادر کرده است. اربن گفته ۶ مدال شجاعت اول به سربازانی که در حال حاضر در عراق و کویت هستند اعطا شده است.
سربازان دیگر در ایالاتمتحده هستند و جوایزشان را در روزهای آینده دریافت خواهند کرد. او گفت ابتدا ۸۰ سرباز برای دریافت این مدال در نظر گرفته شدند اما بعد از بررسیهای انجامشده این ۲۹ نفر برای دریافت مجاز تشخیص داده شدند. اربن گفت اینکه سربازی مبتلا به جراحت مغزی تشخیص داده شود به خودی خود او را برای دریافت جایزه «پرپلهارت» محق نمیکند. خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته ۱۱۰ نفر از سربازان آمریکا بر اثر حمله موشکی ایران به پایگاه «عینالاسد» در عراق به آسیب شدید مغزی دچار شدهاند. حدود 3 ماه قبل پایگاه عینالاسد به عنوان یکی از بزرگترین مقرهای استقرار نظامیان آمریکایی در عراق هدف حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. هرچند آمار رسمی تلفات این حمله تاکنون اعلام نشده است اما برخی منابع از کشته و زخمی شدن چند صد نفر از نیروهای نظامی آمریکا خبر دادند. در این مدت دولت «دونالد ترامپ»، بابت پنهانکاری درباره تلفات این حادثه بشدت از سوی رسانهها و برخی نمایندگان مجلس آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته است.
مقامهای دولت ترامپ ابتدا ادعا میکردند این حمله هیچ تلفاتی نداشته است اما در مراحل بعد به صورت قطرهچکانی به زخمی شدن شمار زیادی از نیروهای خود اعتراف کردند. دولت آمریکا تا چند روز اجازه ورود رسانهها به عینالاسد را صادر نکرد. شبکه خبری «سیانان» در گزارشی که چند روز بعد از حادثه عینالاسد و پس از حضور خبرنگارش در این پایگاه تهیه کرده بود به نقل از نظامیان حاضر در عینالاسد گفت: این حمله گستردهترین و بزرگترین حمله به یک پایگاه آمریکایی طی دهههای گذشته بود.
سربازان آمریکایی مستقر در این پایگاه به سیانان گفتند نبود تلفات در آن شب حمله، تقریبا چیزی شبیه یک معجزه میماند. تقریبا یکسوم این پایگاه توسط ایالاتمتحده کنترل میشود. موشکهای ایرانی که از سیستمهای هدایت هوایی استفاده میکردند، علاوه بر اقامتگاه اپراتورهای هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا، توانستند سایتهای حساس ارتش آمریکا را هم خراب کنند و به یک مجتمع نیروهای ویژه و 2 آشیانه آسیب برسانند.
10 فروند از 11 فروند موشکی که ایران به این پایگاه شلیک کرد در مواضع آمریکایی این پایگاه نشست.
***
با وجود اختلافات پیرامون ترکیب کابینه عراق
الکاظمی فهرست نهایی کابینه را به پارلمان ارائه کرد
سرانجام در واپسین روزهای مهلت قانونی نخستوزیر مکلف، الکاظمی توانست اسامی وزرای پیشنهادی خود برای تشکیل کابینه جدید را به پارلمان ارسال کند. این در حالی است که به رغم همه حمایتهای ابتدایی از زمان معرفی وی به عنوان نخستوزیر مکلف، اختلافات جدی بین گروههای سیاسی پیرامون وزرای پیشنهادی به وجود آمد. به گزارش «وطن امروز»، در فاصله 2 روز مانده به پایان مهلت قانونی نخستوزیر مکلف برای تشکیل کابینه، سرانجام مصطفی الکاظمی عصر دیروز فهرست وزرای پیشنهادی خود برای دولت آینده را به پارلمان ارائه کرد تا عراق در آستانه تشکیل دولت قرار گیرد. نکته قابل توجه در این باره این است که در فهرست نهایی اعضای کابینه نامی از وزرای نفت و خارجه نیامده و این یعنی دولت الکاظمی در بهترین حالت به شکل ناقص تشکیل خواهد شد. پایگاه خبری بغداد الیوم در این ارتباط نوشت: بر اساس سندی که به دست این پایگاه خبری رسیده است، تنها اسامی ۲۰ وزیر کابینه الکاظمی به پارلمان ارائه شده و وزرای خارجه و نفت به دلیل عدم توافق سیاسی نهایی، هنوز مشخص نیستند. بر اساس این گزارش، گزینه تصدی وزارت دارایی که سهم کردهاست و جنجال زیادی برای باقی ماندن یا رفتن فواد حسین در این پست برپا شد نیز مشخص شده و الکاظمی «علی حیدر عبدالامیر عباس» را برای این پست انتخاب کرده است.
* موافقان و مخالفان کابینه
امجد العقابی، از نمایندگان ائتلاف سائرون وابسته به جریان صدر در ارتباط با رویکرد کلی پارلمان درباره وضعیت 2 وزارتخانه نفت و خارجه گفت: به رغم تلاشهای صورت گرفته تکلیف این دو وزارتخانه در مذاکرات تشکیل دولت نهایی نشد و به همین سبب ترکیب کابینه بدون اسامی وزیران خارجه و نفت تقدیم پارلمان شده است. العقابی احتمال داد که تمام اعضای کابینه نتوانند رای اعتماد نمایندگان را کسب کنند.
از سوی دیگر، ائتلاف دولت قانون که تا پیش از این اعلام کردهبود به کابینه اعلامی الکاظمی رای نخواهد داد، در موضعگیری جدیدی از وجود توافقاتی برای دادن رأی اعتماد به کابینه الکاظمی خبر داد. عبدالهادی السعداوی، از نمایندگان ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی در گفتوگو با خبرگزاری رسمی عراق اظهار داشت ائتلاف دولت قانون به برخی وزیران پیشنهادی به سبب اتهامات وارده درباره فساد اعتراض دارد و با آنها مخالف است و در صورت تغییر این افراد، نظر دولت قانون تغییر خواهد کرد. در همین حال، «حسن فدعم» نماینده جریان «الحکمه» عراق اعلام کرد: کابینه وزارتی با نظارت گروههای شیعه، سنی و کرد تشکیل شده است و اسامی مورد بحث و جدل میان نامزدها وجود ندارد، البته ممکن است برخی اسامی در جلسه رأی اعتماد کنار بروند و بستگی به نظر اعضای پارلمان دارد. وی افزود: کابینه جدید متشکل از وزرای مستقلی است که نخستوزیر به فراکسیونهای سیاسی معرفی کرده است و اکثر نامزدهای پستهای وزارتی از کارمندان وزارتخانههای مربوط هستند و معیار تشکیل دولت جدید بر اساس شایستگی و پاکدستی و کارآمد بودن است؛ با وجود این شاید اسامی برخی نامزدها در پارلمان رد شود.
ائتلاف الوطنیه عراق، به عنوان جدیترین مخالف کابینه الکاظمی هم اعلام کرد که اگر کابینه «مصطفی الکاظمی» مأمور تشکیل کابیه عراق رأی بیاورد، این ائتلاف به اپوزیسیونهای پارلمان عراق خواهد پیوست. «کاظمی الشمری» رئیس فراکسیون الوطنیه در گفتوگو با خبرگزاری رسمی عراق گفت که میان فراکسیونهای مخالف برای براندازی دولت الکاظمی و جلوگیری از رأی آوردن آن هماهنگی وجود ندارد.
* فهرست وزرای پیشنهادی
بر اساس فهرست منتشر شده در رسانهها، اسامی وزرای پیشنهادی کابینه الکاظمی به این شرح است:
وزیر کشور: سرلشکر عثمان علی فرهود مشیر، وزیر دفاع: سرلشکر جمعه عناد سعدون خطاب، وزیر مسکن و شهرسازی: نازنین محمد وسو شیخ محمد، وزیر بهداشت و محیط زیست: حسن محمد عباس سلمان، وزیر آموزش، علوم و تکنولوژی: نبیل کاظم عبدالصاحب عباس، وزیر جوانان و ورزش: عدنان درجال مطر جاسم، وزیر ارتباطات: ارکان شهاب احمد کاظم، وزیر دادگستری: عبدالرحمان مصطفی فتاح احمد، وزیر حمل و نقل: ناصر حسین بندر حمد، وزیر بازرگانی: نوار نصیف جاسم حمود، وزیر دارایی: علی حیدر عبدالامیر عباس، وزیر آموزش و پرورش: علی حمید مخلف محسن، وزیر صنعت و معدن: منهل عزیز محمود عبدالرحمن، وزیر برق: ماجد مهدی حنتوش علی، وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی: حشام صالح داوود سلمان، وزیر برنامهریزی: خالد بتال نجم عبدالله، وزیر امور مهاجران: ثنا حکمت ناصر جرجیس، وزیر کشاورزی: محمد کریم جاسم صالح، وزیر کار و امور اجتماعی: عبیر مهدی محسن سعید، وزیر منابع آب: مهدی رشید مهدی جاسم.
ارسال به دوستان
ادامه روند پرشتاب ابتلای به کرونا در کشور
تب ابتلا بالا رفت
* بر اساس گزارش وزارت بهداشت آمار مبتلایان به کرونا در کشور طی 24 ساعت به 1680 مورد رسید
گروه اجتماعی: همزمان با شیب تند افزایش ابتلا به کروناویروس در کشور سطح هشدارها نیز افزایش یافت.
به گزارش«وطنامروز»، از زمانی که به دستور دولت کسب و کارها و مشاغل در ایران بازگشایی شد، جامعه پزشکی بارها نسبت به عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی و جدی نگرفتن شعار «در خانه بمانید» هشدار داد و حتی فرمانده ستاد مقابله با کرونای وزارت بهداشت تهران از روند نگرانکننده افزایش بیماران «کووید- 19» در پایتخت خبر داد، با این وجود دولت بر آغاز فعالیت مشاغل اصرار کرد و مشاغل بتدریج فعالیت خود را آغاز کردند. در این میان با انتشار آمارهای امیدوارکننده ابتلا و کاهش مرگ و میر ناشی از «کووید- 19» بخشی از مردم هشدارها را نادیده گرفتند و از طرفی خیلیها با توجه به آغاز فعالیتهای اقتصادی چارهای جز خروج از خانه نداشتند. همزمان دولت کشور را به 3 منطقه سفید، زرد و قرمز تقسیم کرد تا در مناطق کمخطرتر فعالیتها بیشتر شود اما طبق گزارشهای وزارت بهداشت حداقل در 15 استان روند ابتلا افزایشی شد تا اینکه روند کاهش ابتلا متوقف و در نهایت از روز دوشنبه تعداد مبتلایان روزانه 4 رقمی شد.
وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد در مدت یک شبانهروز 1680 مورد ابتلای جدید به ثبت رسید که بیشترین میزان از 21 فروردین محسوب میشود. کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین آمار گفت: از ظهر سهشنبه تا ظهر چهارشنبه و بر اساس گزارش آزمایشگاهها و دانشگاههای علوم پزشکی ۱۶۸۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید- 19» در کشور شناسایی شد و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به «کووید- 19» در کشور به ۱۰۱ هزار و ۶۵۰ نفر رسید.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: در طول ۲۴ ساعت گذشته ۷۸ بیمار دیگر مبتلا به «کووید-19» در کشور جان خود را از دست دادند که به این ترتیب از زمان شیوع این بیماری در کشور تاکنون ۶۴۱۸ نفر جان خود را از دست دادهاند.
جهانپور بیان کرد: بر اساس این گزارشها تاکنون ۸۱ هزار و ۵۸۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شدهاند که حدود ۸۰ درصد مبتلایان است. ۲۷۳۵ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری و به نوعی بحرانی تحت مراقبت قرار دارند که امیدواریم شفا پیدا کنند.
وی گفت: تاکنون ۵۳۱ هزار و ۲۷۵ آزمایش تشخیص «کووید- 19» در ۱۲۶ آزمایشگاه کشور انجام شده است.
* چرا میزان ابتلا افزایش یافت؟
با وجود شتاب گرفتن آمار ابتلا به کرونا در کشور، معاون وزیر بهداشت اعتقاد دارد فقط در استان خوزستان سیر صعودی بستری کرونایی داشتهایم. دکتر قاسم جانبابایی درباره افزایش آمار مبتلایان در برخی استانها گفت: 2 آمار داریم؛ یکی آمار غربالگری است که معاونت بهداشت انجام میدهد و بر اساس نتایج تست در ۱۳۰ آزمایشگاه است که تست را انجام میدهند. موضوع دیگر، آمار بیمارستانی است که اکنون فقط در دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور خوزستان و برخی شهرها از جمله اهواز و دزفول است که روند افزایش بستری داشتهاند. این هفته 2 تیم را برای بررسی به این استان فرستادیم. بررسیها نشان میدهد در 3 بیمارستان این استان ۲۰ درصد افزایش بستری داشتیم که البته این روند افزایشی اکنون متوقف شده است.
وی گفت: در تهران شرایط آرامی داریم و شاهد روند ملایم رو به کاهش بستری هستیم و میزان بیماران بدحال هر روز کمتر میشود. میزان بیماران سرپایی هم رو به کاهش است اما چون اجتماعات و ترددها بیشتر شده است، سرعت کند شدن بیماری کمتر شده است، هر چند روند رو به افزایش هم نداریم.
معاون درمان وزیر بهداشت درباره پروتکلهای درمانی کرونا گفت: تاکنون ۶ پروتکل تشخیصی و درمانی کرونا ابلاغ شده است. آخرین پروتکل درمانی سرپایی و بستری 3 روز پیش ابلاغ شد. بر این اساس برای موارد سرپایی از داروی کلرکین استفاده میشود. برای بستریها میتوانند کلرکین ندهند اما گاهی در کنار کلرکین یک داروی ضدویروس دیگر هم داده میشود. در مجموع به نقطه مطمئنی از پروتکل درمانی رسیدهایم و اینطور نیست که از دنیا عقب باشیم.
وی افزود: درباره داروهای جدید در چین مطالعه وسیعی درباره کاهش مرگ و میر بعد از مصرف داروی رمدسیویر انجام شد اما نشان داد که فقط میتواند دوره بستری و درمان را کاهش دهد. درباره فاویپیراویر هم اثری در کاهش مرگومیر نداشتیم و فقط دوره بیماری و درگیری را کم میکند، درباره سایر داروها نیز هنوز مطالعات در ایران کامل نشده است وی ادامه داد: هنوز دانش ما درباره این بیماری تکمیل نشده است. حداقل از این بیماری باید یکی دو سال بگذرد تا ببینیم آیا افراد مبتلا دوباره مبتلا میشوند یا نه. در مطالعات کوچکی که در کرهجنوبی و ژاپن انجام شد، اعلام کردند بین ۱۰ یا ۱۵ نفر دوباره مبتلا شدهاند که مطالعه قابل اطمینانی نیست.
وی درباره تعداد کودکان جانباخته از کرونا گفت: در کشور ما تاکنون کمتر از ۱۰ کودک بر اثر کرونا فوت کردهاند که همه آنها نیز بیماری زمینهای داشتهاند و متاسفانه به خاطر بیماری زمینهای، سیستم ایمنی ضعیفی داشتند و فوت کردند.
وی درباره کیتهای تشخیصی نیز گفت: درباره کیفیت کیتهای تشخیصی انستیتو پاستور و اداره کل آزمایشگاهها نظر میدهند. تست «پیسیآر» خیلی غلط ندارد ولی کیتهای سرولوژی که در برخی آزمایشگاهها استفاده میشود، ممکن است دقت متفاوت داشته باشد اما کیت تولید داخل «پیسیآر» مشکلی ندارد و قابلیت صادرات هم دارد.
***
[میانگین سنی فوتشدگان کرونا در ایران؛ 70 سال]
گزارشهای رسمی وزارت بهداشت نشان میدهد اکثر قربانیان کرونا بیش از 66 سال سن داشتهاند.
بر اساس گزارشها، میانگین سنی مبتلایان به کرونا در کشور طی ۷۲ ساعت 8/51 سال بوده است. همچنین طبق بررسیهای انجامشده، میزان ابتلا به کرونا در مردان 8/51 و در زنان 2/48 درصد بوده است. در عین حال 1/26 درصد مبتلایان به کرونا دارای حداقل یک بیماری زمینهای بودند. همچنین طی ۷۲ ساعت 2/12 درصد بیماران در آیسییو بستری شدند و 1/13 درصد بیماران کرونایی نیز جزو موارد شدید بیماری محسوب میشوند. بر اساس اعلام کمیته اپیدمیولوژیک وزارت بهداشت، هفته گذشته میانگین سنی فوتشدگان ناشی از کرونا 8/66 سال و 5/73 درصد فوتشدگان سن بالای ۶۰ سال داشتهاند. همچنین 3/58 درصد فوتشدگان در بین مردان و 7/41 درصد نیز در میان زنان مبتلا بوده است. 3/36 درصد فوتشدگان هم حداقل یک بیماری زمینهای داشتهاند. در عین حال ۸۰ درصد فوتیهای ناشی از «کووید-۱۹» در کشورمان یا در سن بالای ۶۰ سال قرار داشتند یا دارای حداقل یک بیماری زمینهای بودهاند.
ارسال به دوستان
انگلیس؛ دومین قربانگاه کرونا
* کرونا تاکنون در انگلیس 29,427 تلفات گرفته است
گروه بینالملل: آمار مبتلایان به کرونا در دنیا دیروز به 3,747,313 و آمار فوتشدگان بر اثر این بیماری بر اساس اعلام رسمی دولتها به 258,962 نفر رسید. 1,250,602 هم در سراسر دنیا بهبود یافتهاند. کیسهای فعال کرونا در دنیا تا عصر دیروز 2,237,749 نفر بود که از این تعداد حال 49,282 نفر وخیم گزارش شده است.
* رتبه دوم تلفات به انگلیسیها رسید
انگلیسیها به سرعت در حال تبدیل شدن به درگیرترین کشور اروپایی با کرونا هستند. برای نخستینبار در 3 ماه گذشته، انگلیسیها در 2 روز متوالی پرتلفاتترین کشور دنیا بعد از آمریکا بودهاند. بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت آمار تلفات این کشور در کرونا دیروز به 29,427 نفر رسید. ایتالیاییها با 100 نفر کمتر تلفات در رده بعدی بعد از انگلیس قرار دارند. خبر بدتر اینکه بر اساس آمارها و برآوردهای رسانههای انگلیسی، آمار واقعی تلفات به دلیل پنهانکاری بالای دولت انگلیس بسیار بالاتر از عدد اعلام شده فعلی است. یکی از مهمترین دلایل رتبه بالای انگلیس در تلفات چیزی نیست جز روشی که بوریس جانسون در ابتدای شیوع کرونا در پیش گرفت. وی بر خلاف توصیه پزشکان از ابتدای کرونا حاضر به قرنطینه نشد و با سیاست مصونیت گلهای کار را به جایی رساند که بسیاری از مردم انگلیس درگیر کرونا شدند.
وی تنها پس از فشار افکار عمومی و جامعه پزشکان حاضر به جدی تلقی کردن توصیههای پزشکان و انجام قرنطینه شد و این زمانی بود که فرصت طلایی قرنطینه اولیه از بین رفته بود و انگلیسیهای بسیاری گرفتار شده بودند. بوریس جانسون در اوج درگیری کشورش با کرونا خود کرونا گرفت و کشورش در یک بلبشوی تصمیمگیری گرفتار شد. حالا افزایش تلفات در کنار کمبود تجهیزات در انگلیس، این کشور را با افتضاح بزرگی مواجه کرده است.
* فقرا و سیاهپوستان قربانیان اصلی کرونا در انگلیس
یکی از مهمترین نتایج شیوع کرونا آسیبپذیرتر کردن اقشار کمدرآمد و ناتوان است. در میان اروپاییها، انگلیسیها آسیب بیشتری از کرونا دیدهاند و اکنون به واسطه از دست دادن دوره طلایی قرنطینه در اوایل شروع کرونا، به پرتلفاتترین کشور دنیا بعد از آمریکا تبدیل شدهاند. در همین ارتباط دیروز حزب کارگر انگلیس هشدار داد با وجود اینکه ویروس کرونا در انگلیس متوجه همه افراد در جامعه میشود اما نمیتوان از تأثیر این ویروس بر جوامع فقیر، سیاهپوست، آسیایی و اقلیتهای قومی چشمپوشی کرد.
«جاناتان آشورت» وزیر بهداشت دولت سایه انگلیس اعلام کرد تست کرونا در انگلیس و تمدید قرنطینه مردم مبتلا به این ویروس باید در مناطق محروم انگلیس نیز انجام شود، بویژه مناطقی که دارای جمعیت زیادی از اقلیتهای قومی و سیاهپوست در این کشور هستند. آشورت همچنین از سرویس سلامت همگانی انگلیس خواست بودجه خود را بر بیماریهایی غیر از کرونا نیز متمرکز کند. به نوشته ایندیپندنت، حزب کارگر انگلیس از دولت این کشور خواسته یک کمیسیون برای نابرابریهای درمانی به منظور بررسی تأثیرات اقتصادی و اجتماعی تعطیلیها بر نابرابریهای درمانی و بهداشتی تشکیل دهد و روند امید به زندگی و سلامتی مردم انگلیس را گزارش کند. ایندیپندنت در ادامه نوشت: این اظهارات از سوی حزب کارگر انگلیس بعد از اینکه دفتر آمار ملی انگلیس هفته گذشته بر اساس تحلیلهایی اعلام کرد میزان مرگومیر ناشی از ویروس کرونا در مناطق محروم نسبت به دیگر مناطق در انگلیس 2 برابر شده ، بیان شده است. به نوشته ایندیپندنت، حزب کارگر انگلیس اظهار نگرانی کرده از آنجایی که بیماریهای ریوی، سرطان و سکته قلبی در جوامع محروم و فقیر در این کشور آمار بالایی دارند، ممکن است موقعیت کنونی (دوره بیماری کرونا) نیازهای برآورده نشده این جوامع محروم در کشور انگلیس را افزایش دهد.
***
مرد انگلیسی فراری از ووهان:
ای کاش چین را ترک نمیکردم
روزنامه مترو نوشت: «مت رو» ۳۸ ساله که ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن) پس از گذراندن دوران قرنطینه در بیمارستانی در «مرسیساید» فریاد شادی «من آزاد شدم» سر میداد، اکنون میگوید خود را از چاله به چاه انداخته است. او میگوید: من و همسرم نباید چین را ترک میکردیم. اولین مورد مثبت در بریتانیا زمانی که در قرنطینه بودم اعلام شد و فکر میکردم مسؤولان انگلیسی به سرعت دست به کار میشوند اما هیچ کاری نکردند. چین در مقابله با شیوع کرونا سریعتر و با شدت بیشتری در مقایسه با بریتانیا برخورد کرد.
ارسال به دوستان
«وطن امروز» از لایحه «مشارکت عمومی- خصوصی» گزارش میدهد
نوشدارویی که مسموم شد
در روزهای اخیر مخالفتها نسبت به تصویب لایحه «مشارکت عمومی- خصوصی» (Public–Private Partnership) شدت گرفته است. مشارکت عمومی- خصوصی (PPP) یکی از روشهایی است که در قالب آن همه بخشهای عمومی از جمله دولت و سایر نهادهای حکومتی به منظور تأمین خدمات زیربنایی مانند آب و فاضلاب، حملونقل، سلامت و آموزش از ظرفیتهای بخش خصوصی مانند تخصص، تجربه و منابع مالی استفاده میکنند. در واقع در این روش بخش خصوصی به نمایندگی از دولت در برخی وظایف و مسؤولیتهای تأمین خدمات نقشآفرینی میکند. در مشارکت عمومی- خصوصی قراردادی بین بخش عمومی و بخش خصوصی برای تسهیم ریسک، مسؤولیتها، منافع و همافزایی منابع و تخصص هر دو بخش در ارائه خدمات زیربنایی تنظیم میشود. در این نوع قرارداد نقش دولت از سرمایهگذار، مجری و بهرهبردار در پروژههای زیرساختی به سیاستگذار و تنظیمکننده مقررات و ناظر بر کیفیت و کمیت ارائه خدمات تبدیل میشود.
یکی از اهداف مهم اجرای مشارکت عمومی- خصوصی در کشور استفاده از ظرفیتهای مختلف بخش خصوصی برای اتمام پروژههای نیمهتمام است. طبق گفته سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در شرایط کنونی کشور حدود ۷۰ هزار پروژه نیمهکاره در کشور وجود دارد که اجرا و تکمیل آنها به اعتباری حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد.
* سرگذشت لایحه از ابتدا تاکنون
لایحه مشارکت عمومی- خصوصی در ۳۰ ماده و ۲۲ تبصره به موضوعات مربوط به اجرای پروژههای عمرانی و شیوه جذب سرمایههای داخلی و خارجی میپردازد. سازمان برنامه و بودجه لایحه مشارکت عمومی- خصوصی را در تاریخ ۱۸ آذر ۹۷ در جلسه هیأتوزیران مصوب کرد و یکم بهمن همان سال با امضای رئیسجمهور به مجلس ارسال شد.
سال ۹۸ لایحه مشارکت عمومی- خصوصی در دستور کار کمیسیون عمران مجلس قرار گرفت که به دلیل روند طولانی بررسی آن در سال گذشته بررسی آن به صورت کامل به اتمام نرسید. طولانی شدن روند تصویب این لایحه در مجلس، موجب شد دولت پیگیر تصویب لایحه مشارکت عمومی- خصوصی از طریق اصل ۸۵ قانون اساسی شود. بر اساس این اصل، مجلس میتواند در صورتی که ضروری تشخیص دهد، اختیار تصویب آزمایشی بعضی قوانین را که جنبه دائمی دارند، به کمیسیونهای خود و تصویب دائمی اساسنامه سازمانها، شرکتها و مؤسسات دولتی یا وابسته به دولت را به کمیسیونهای خود یا به دولت تفویض کند.
درخواست دولت برای خارج کردن صحن علنی از فرآیند تصویب این لایحه با اعتراض برخی نمایندگان مواجه شد. محسن کوهکن، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مخالفت با درخواست دولت گفت: «اصل ۸۵ طبق آییننامه مجلس قواعدی دارد و استفاده از این اصل به این راحتی نیست. همچنین لایحهای با این حجم و اهمیت را نمیتوان در اختیار یک کمیسیون ویژه یا حتی یک کمیسیون مشترک قرار داد و درباره چنین لایحه مهمی باید همه نمایندگان آن را بررسی و نظرات خود را بیان کنند».
الیاس نادران، منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم نیز طی یادداشتی در فضای مجازی نوشت: «لایحه مشارکت عمومی- خصوصی سال ۹۷ در دولت تصویب شد و دیروز (سهشنبه 9 اردیبهشت) به مجلس رسید؛ قرار است لایحهای با این حجم و اهمیت ذیل اصل ۸۵ بررسی شود، یعنی بدون تصویب در صحن اجرا شود؛ مجلس چرا زیر بار این ننگ میرود؟!»
* در تصویب لایحه عجله نکنید
درخواست دولت برای بررسی این مشارکت عمومی- خصوصی ذیل اصل 85 و حذف صحن مجلس از فرآیند بررسی و تصویب این لایحه در حالی است که مرکز پژوهشهای مجلس پریروز با ارائه گزارشی، ضمن برشمردن ایرادهای لایحه یادشده از نمایندگان خواست با درخواست دولت مبنی بر رسیدگی به این لایحه طبق اصل 85 مخالفت کنند تا مفاد لایحه پس از بررسی و رفع ایرادهای آن تصویب شود. مهمترین ایرادهای مرکز پژوهشها به این لایحه به شرح زیر است:
1- یکسانانگاری فرآیند مشارکت عمومی- خصوصی انواع پروژههای عمرانی
2- در نظر نگرفتن ضمانتهای اجرایی لازم جهت شناسایی پروژههای مستعد مشارکت و معرفی آنها
3- تشکیل یک شورای ملی؛ ضروری اما ناکارآمد (موضوع ماده ۵)
4- جایگزینی دستورالعمل به جای قوانین معاملات دولتی و قانون مناقضات (موضوع ماده ۱۰)
5- تعریف مضیق از طرف خصوصی (موضوع ماده ۱)
6- حل نشدن مشکل تأمین مالی زیرساخت در فرآیند مشارکت عمومی- خصوصی
7- عدم برنامهریزی مدون برای کنترل تعهدات دولت ذیل قراردادهای مشارکتی (موضوع ماده ۲۲)
8- ناکارآمدی سازوکار در نظر گرفته شده برای صندوق توسعه و ضمانت مشارکت عمومی- خصوصی (موضوع ماده ۲۱)
9- عدم رفع مشکل حق بیمه تأمین اجتماعی در قراردادهای مشارکتی (موضوع ماده ۲۸)
* ملاحظات حقوقی
از منظر حقوقی علاوه بر ملاحظات جدی مرتبط با نحوه نگارش مواد و اصطلاحات به کار گرفته شده که در جای خود قابل بحث است توجه به نکات زیر ضروری است.
1- مغایرت با سیاستهای کلی مندرج در برنامه ششم توسعه به دلیل استفاده از منابع صندوق توسعه ملی
2- مغایرت با قانون برنامه ششم توسعه
مرکز پژوهشهای مجلس همچنین در بخش جمعبندی گزارش خود، با اشاره به توضیحات زیر خواستار مخالفت نمایندگان با بررسی این لایحه طبق اصل 85 قانون اساسی شده است:
به نظر میرسد یکی از علتهایی که این لایحه تهیه و تصویب ۱۸ آییننامه و دستورالعمل (در زمینه موضوعاتی اساسی که اساسا شأنیت حکم قانونی دارند و در سطح آییننامه و دستورالعمل نیستند) را لازم دیده است همین امر است که یا راهکاری قانونی برای رفع یا حل آن مشکلات تدبیر نشده است یا اتفاق نظری بر سر آن موضوعات وجود نداشته است و در نتیجه پرداختن به این موضوعات به آینده موکول شده است. با توجه به نکات مطرح شده در بخشهای قبل گزارش لایحه مشارکت عمومی- خصوصی دارای ایرادات و چالشهایی است که امکان برطرف کردن آنها وجود دارد و برطرف نشدن برخی از آنها مانند محور بسیار مهم نحوه انتخاب طرف خصوصی (فرآیند ارجاع کار) و اعطای این اختیار به دستورالعملهایی که در آینده تدوین خواهند شد، میتواند مشکلات متعددی را به همراه داشته باشد. به عبارتی اهمیت مشکلات یاد شده به حدی است که میتواند همه دستاوردهای لایحه مشارکت و اصلاحات انجام شده توسط کمیسیون تخصصی را تحتالشعاع قرار دهد و این موضوع را به تجربهای ناموفق در کشور تبدیل کند.
***
[لایحه فعلی، فاجعه اقتصادی- امنیتی است]
درخواست دولت برای بررسی لایحه ذیل اصل 85 و حذف صحن از فرآیند بررسی، تنها حاشیه لایحه مشارکت عمومی- خصوصی نیست. مفاد این لایحه اکنون مورد اعتراض تهیهکنندگان اولیه آن است. بهروز علیشیری، معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان سرمایهگذاری خارجی و کمکهای فنی و اقتصادی در دولتهای نهم و دهم که مسؤول طراحی این لایحه در دهه 80 بود، اکنون به یکی از جدیترین مخالفان آن تبدیل شده است. وی معتقد است لایحه کنونی به کلی با لایحهای که وی در پایان سال 91 موفق به نهایی کردن آن شده بود متفاوت است. علیشیری ایرادهای این لایحه را در حدی میداند که از آن به عنوان فاجعه امنیتی- اقتصادی یاد میکند و خواستار رد کلیات آن توسط مجلس شده است. معاون وزیر اقتصاد در دولتهای نهم و دهم در تشریح فرآیند طراحی این لایحه در دولت نهم میگوید: در دهه ۸۰ وقتی با نظام تأمین مالی بینالمللی کار میکردیم، متوجه شدیم سالهاست مدلهای جدیدی برای ایجاد پروژههای زیربنایی به خدمت گرفته میشود که از آن تحت عنوان مشارکت عمومی- خصوصی یاد میشود. متوجه شدیم خیلی از کشورهای همسایه ما مانند پاکستان، هندوستان و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیجفارس از این مدل برای پروژههای زیربنایی استفاده میکنند. علیشیری گفت: سال ۸۸ پروژه مشارکت عمومی- خصوصی را کلید زدیم. بهترین کارشناسان را که در سطح بینالمللی بودند خواستیم و نظرخواهی کردیم. بنده یکی از بهترین مشاوران را مامور اصلی انجام این کار کردم. یک گزارش توجیهی تدوین شد که چرا مشارکت عمومی- خصوصی مهم است و این ۱۰ کشور چه کردهاند. بررسی ساختار حقوقی کار، مقررات کار آنها، نهادهای متولی و سایر موارد اواخر سال ۹۱ به اتمام رسید. رئیس سازمان سرمایهگذاری خارجی و کمکهای فنی و اقتصادی در دولتهای نهم و دهم گفت: دولت یازدهم (آقای روحانی) که روی کار آمد این لایحه را به رئیسجمهور جدید و معاون اول دادیم اما دیدم موضوع متوقف است. متوجه شدم که سازمان برنامه موضع دارد. سازمان برنامه و بودجه به جای آنکه موافقت کند، مقاومت میکرد، چون خودش طراحی نکرده بود. علیشیری اظهار داشت: در سال ۹۷ یا ۹۸ متوجه شدم دولت لایحه مشارکت عمومی- خصوصی را به مجلس ارائه کرده است. در واقع از سال ۹۲ تا ۹۸ یعنی حدود ۶ سال کشور معطل انجام این کار بزرگ شد تا این لایحه از دولت بیرون بیاید. فرض ما این بود که لایحه بر پایه همان مطالعات عمیق انجامشده که در آن قوانین مالی و محاسباتی نیز دیده شده بود، تنظیم شده است اما به من گفتند این لایحه با لایحه قبلی فرق میکند. حساس شدم تا آن را بررسی کنم. معاون اسبق وزیر اقتصاد تصریح کرد: در کل لایحه هیچ انسجامی نبود و یک ماده سالم در آن یافت نمیشد. توضیح دادم که این لایحه یک فاجعه اقتصادی است. علاوه بر آن فاجعه امنیتی هم است. برای اینکه فهم غلطی از مفهوم رفتار یکسان بخشهای خصوصی و عمومی و سرمایهگذار داخلی و خارجی وجود دارد. وی همچنین افزود: اگر قرار است قانون بد بنویسیم بهتر است ننویسیم. تیرماه سال ۹۸ طی یادداشتی در صفحه خودم در فضای مجازی هشدار دادم و نوشتم که لایحه مشارکت عمومی- خصوصی باید از دستور کار مجلس خارج شود.
ارسال به دوستان
دومین سالگرد خروج آمریکا از برجام گزارشی درباره نتایج سیاسی و اقتصادی این اقدام
برجام مرد ختم هم نگرفتند!
گروه سیاسی: امروز دومین سالگرد خروج آمریکا از توافق هستهای موسوم به برجام است. روحانی که پیش از خروج آمریکا در یک هفته چندین بار موضوع برجام را پیش میکشید و از دستاوردهای آن سخن میگفت و در این مسیر وزرایش را نیز همراه خود میدید، پس از فروریختن پایههای توافق ترجیح داد کمتر از برجام بگوید و حال برای آنکه نشان دهد برجام حداقل برای او نمرده است، هر از گاهی سخنی از این توافق به میان میآورد و درباره امتیازات آن صحبت میکند.
به گزارش «وطن امروز»، روز گذشته حسن روحانی در جلسه هیأت دولت به بهانه دومین سالگرد خروج آمریکا از برجام پس از مدتها درباره این توافق سخنرانی کرد.
البته اظهارات رئیسجمهور اظهارات جدیدی نبود و تقریبا همان اظهاراتی بود که روحانی از سال 94 یعنی سال انعقاد برجام به زبان میآورد و آنها را تکرار میکرد: «اجرای این توافق برکات فراوانی برای کشور داشت و در تاریخ سیاسی کشور کمنظیر بود. با اجرای برجام همه قطعنامهها علیه کشورمان لغو شد. پرونده PMD بسته و مشخص شد تحریمهای تسلیحاتی کی برداشته میشود. حسابهای بانکی و اموال ما آزاد شد. تمام قطعاتی که در بنادر متوقف شده بود، آزاد شد. رشد اقتصادی ایران به 5/12 درصد در سال ۹۵ که در سطح جهان بینظیر بود رسید. صادرات نفت از ۹۰۰ هزار بشکه به 2 میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسید و طرحهای نیمهتمام تمام شد. در واقع ما بهره کافی از تلاش مجدانه خود بردیم اما تحمل این دستاوردها برای مخالفان جمهوری اسلامی ایران بسیار سخت بود که یک کشور به تنهایی پای میز مذاکره بنشیند و خطرات پیش روی خود را از بین ببرد». منتقدان برجام به این نوع اظهارات بارها جواب دادهاند اما حالا دیگر وقتی مردم دریافتهاند برجام هیچ عایدی برای کشور نداشته و خود مردم عیار سیاستهای حسن روحانی در زمینه سیاست خارجی و هستهای را دریافتهاند، منتقدان نیز دیگر تمایلی به انتقاد از سیاستهای هستهای حسن روحانی ندارند. بر مبنای آخرین نظرسنجیهای انجام شده توسط نهادهای مستقل، محبوبیت حسن روحانی در کمترین میزان زمان ریاست جمهوریاش از سال 92 قرار دارد.
در چنین شرایطی روحانی بدون توجه به اظهارات کارشناسان و منتقدان حرفهای خود را همچنان تکرار میکند:«عراق از سال 1991 به زیر فصل ۷ شورای امنیت سازمان ملل رفت. آمریکا این کشور را اشغال کرد و دولت و سایر نهادها را در آنجا تشکیل داد اما عراق هنوز از فصل ۷ خارج نشده است اما ایران ظرف 2 سال و 4 ماه از این فصل خارج شد و این یک افتخار سیاسی در تاریخ کشورمان است».
این اظهارات را روحانی روز گذشته گفت. حسن روحانی پس از خوانش منحصر به فردش از دستاوردهای برجام، موضوع داغ این روزها در حوزه سیاست خارجی یعنی تلاش آمریکاییها برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را وسط کشید. نکته جالب آنکه روحانی در این بخش از اظهاراتش تحریمها و محدودیتهای 5، 8 و 10 ساله را نیز جزو دستاوردهای برجام بیان کرده است: در برجام 2 مقطع داریم که یکی ۵ ساله است که بر اساس آن تحریمهای تسلیحاتی برداشته میشود و در حال نزدیک شدن به آن مقطع هستیم. مقطع دیگری که در برجام وجود دارد ۸ الی ۱۰ ساله است که با فرارسیدن آن تحریمها برداشته میشود.
روحانی در ادامه تاکید کرد: ایران به هیچ عنوان تخطی از قطعنامه 2231 را نمیپذیرد و حق مسلم ایران است که از تحریم تسلیحاتی در چارچوب قطعنامه 2231 خارج شود. البته ما چه سلاح بخریم چه بسازیم، برای دفاع از خود و ملتها از آن استفاده میکنیم. سلاح ما بنزین بر آتش نیست، بلکه آبی بر آتش است. ما نمیگذاریم جنگ شعلهور شود. راه عاقلانه آمریکا هم این است که به برجام بازگردد، غرامت بدهد و از ملت ایران عذرخواهی کند اما در این جماعت چنین عقلی دیده نمیشود.
اشاره روحانی به دور جدید تلاش مقامهای آمریکایی برای تمدید تحریمهای تسلیحاتی ایران است.
8 اردیبهشت روزنامه آمریکایی نیویورکتایمز گزارش داده بود آمریکا به دنبال به اجرا گذشتن طرحی است که از ظرفیتهای شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریمهای تسلیحاتی ایران بهره بگیرد.
4 روز بعد از این گزارش وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: ما از تمام تواناییهای دیپلماتیک خود استفاده میکنیم تا اطمینان حاصل کنیم تا چندماه دیگر تحریمهای تسلیحاتی علیه ایران منقضی نشود. یک راه، رفتن به سازمان ملل است. این مقام ارشد آمریکایی مدعی شد: قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بسیار واضح است. این قطعنامه به وضوح توضیح داده «طرفین» به چه معناست. این قطعنامه با برجام تفاوت دارد. ما یکی از طرفین هستیم و طرفین حق دارند تحریمهای تسلیحاتی را بازگردانند، البته مسأله بازگشت به برجام مطرح نیست. ما تمایلی به این کار نداریم. آن توافق فاجعهبار بود. این هدف ما نیست. ما از ابزارهایی که در سازمان ملل داریم استفاده میکنیم تا تحریمهای تسلیحاتی لغو نشود.
در همین حال برایان هوک، نماینده ویژه دولت ایالات متحده در امور ایران گفت آمریکا پیشنویس قطعنامه شورای امنیت درباره تمدید تحریمهای تسلیحاتی علیه ایران را تهیه کرده است؛ پیشنویسی که با ۹ رأی موافق و بدون وتو از جانب کشورهای روسیه، چین، انگلیس یا فرانسه قابل تصویب خواهد بود. برخی دیپلماتها اظهار کردهاند ایالات متحده احتمالا برای به دست آوردن رأی متحدان ایران یعنی روسیه و چین با مشکل روبهرو خواهد شد. با این حال، هوک بارها طی کنفرانسهای خبری اعلام کرده است: ما همچنان امیدوار هستیم.
* فرصت کمکاری مذاکراتی ایران به آمریکا
روحانی در حالی در تلاش است محدودیتهای 5 ساله ایران در خرید و فروش تسلیحات و لغو این محدودیتها پس از 5 سال را به عنوان «دستاورد» معرفی کند که «وطن امروز» پیش از این 9 اردیبهشتماه سال جاری در این باره نوشت: با نزدیک شدن به ضربالاجل شورای امنیت، حسن روحانی رفع تحریمهای تسلیحاتی پس از 5 سال را از دستاوردهای برجام میخواند و صرفا به همین دلیل کلیت برجام را مفید برای مردم ایران ارزیابی میکند. انتقادی که به دولت درباره ماجرای تحریمهای تسلیحاتی وارد است، این است که تحریمهای تسلیحاتی از آن دست تحریمهایی به شمار میرفت که با توجه به امتیازاتی که تیم مذاکرهکننده ایران به طرف مقابل داده بود، باید در همان روز اول برداشته میشد. حتی کشورهای نزدیک به ایران در مذاکرات به دنبال تثبیت حق مسلم ایران به منظور خرید و فروش تسلیحات بلافاصله پس از توافق هستهای بودند اما نکته قابل تامل آنکه تیم مذاکرهکننده هستهای بهرغم اصرار کشورهایی چون روسیه مبنی بر لغو تحریمهای تسلیحاتی، بلافاصله پس از دستیابی به توافق محدودیتهای 5 ساله را پذیرفت. داستان معروف وقفه چند روزه مذاکرات به خاطر اصرار روسیه و چین بر سر عدم نیاز به طرح مساله تسلیحاتی در برجام و در نهایت رضایت تیم ایرانی برای مصالحه بر سر مسائل تسلیحاتی، یکی از نقاط سیاه مذاکرات هستهای است. «وندی شرمن» مذاکره کننده ارشد آمریکا با اشاره به برخی نقاط اختلاف تیمهای مذاکرهکننده آمریکا و روسیه در جریان مذاکرات هستهای گفت: «یکی از نقاط واگرایی و اختلاف ما و روسها که البته اواخر مذاکرات روی میز گذاشته شد، قطعنامه سازمان ملل درباره تحریم موشکی و تسلیحاتی بود. روسیه معتقد بود نباید هیچ محدودیتی روی موشک و تسلیحات باشد. آنها هیچ محدودیتی را روی موشکهای خودشان نمیخواستند و البته فکر میکردند چنین محدودیتی نباید بر ایرانیان هم اعمال شود. در نهایت بر سر این موضوع مصالحه کردیم».
شرمن ادامه میدهد: «روسیه و چین معتقد بودند قطعنامه صرفا باید توافق را تایید کند و نباید هیچ محدودیتی بر برنامه موشکی و تسلیحاتی ایران باقی بماند. آنها نمیخواستند برنامه موشکی یا ممنوعیت واردات تسلیحاتی ایران پابرجا بماند اما متوجه شدند بدون وجود محدودیتهایی که بود، ما نمیتوانیم توافق کنیم». سرگئی ریابکوف، عضو ارشد تیم مذاکرهکننده روسیه هم در این باره گفت: «این موضوعی پنهان نیست که روسیه طی مذاکرات هستهای حامی رفع تحریمهای تسلیحاتی ایران در زودترین موعد ممکن بود. ما حتی در مقاطعی پیشنهادهایی را تدوین کردیم که بر اساس آن تحریم تسلیحاتی یک ماه پس از اجرای برجام رفع شود اما نتیجه متفاوت بود». سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز 2 روز پس از انعقاد برجام در تاریخ 25 تیر 1394 اظهار داشت بهرغم مقاومت روسیه و چین، طرف ایرانی با طرف غربی درباره تحریمهای تسلیحاتی مصالحه کرد(!)
ارسال به دوستان
خبر بد برای کاسبان فمینیست کرونا
آمار نزاع خانگی تغییری نکرده است
گروه اجتماعی: با وجود پروپاگاندای برخی رسانهها در مورد افزایش خشونتهای خانگی با ادامه قرنطینه و درخانه ماندن اعضای خانواده، نیروی انتظامی اعلام کرد آمار نزاع خانگی در ایران تغییر چندانی نیافته است.
به گزارش «وطن امروز»، برخی رسانهها و افراد خاص در هفتههای گذشته گزارش داده بودند در پی شیوع کرونا و قرنطینه، نزاع و خشونت خانگی در ایران افزایش چشمگیر داشته، در حالی که مقامات رسمی این موضوع را بشدت تکذیب میکنند. سردار اشتری، فرمانده نیروی انتظامی روز گذشته در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اینکه آمار نزاع خانگی در ایران افزایش داشته، گفت: خوشبختانه نه و در مجموع هیچ آمار قابل ملاحظهای در این خصوص نداشتهایم.
وی همچنین در دیدار آیتالله «سیدمحمد سعیدی» تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد و اقدامات ناجا طی سال گذشته در امر مقابله با شیوع ویروس کرونا، گفت: نیروی انتظامی در برخورد با کسانی که اقلام بهداشتی را احتکار میکردند، وارد عمل شد و باعث رعب و وحشت احتکارکنندگان شد.
وی ادامه داد: در حوزه فضای مجازی نیز با اقدامات انجام شده، 1300 تن از افرادی که اقدام به تشویش اذهان عمومی در این فضا میکردند شناسایی شدند و با آنها برخورد شد و 280 نفر در این رابطه دستگیر شدند. در گزارشی که در ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شد همه تصدیق کردند کار بزرگی توسط پلیس فتا انجام شده است.
سردار اشتری با بیان اینکه نیروی انتظامی برابر تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در حوزه پیشگیری و درمان بلافاصله به کمک وزارت بهداشت شتافت، گفت: 2 خدمت در این راستا انجام شد؛ نخست اینکه تمام بیمارستانهایمان را به پذیرش بیماران کرونا اختصاص دادیم که 38 هزار نفر مراجعهکننده داشته و 2 هزار و 800 نفر تحت درمان قرار گرفتند و خدمت دیگر موضوع غربالگری بیماران بود که کار خوبی انجام شد. این غربالگری در ابتدا درباره کارکنان انجام شد و همه خانوادههایشان نیز غربالگری شدند.
ارسال به دوستان
دست مریزاد جانسون به پزشکان مسلمان!
نوید مومن: 3 ماه قبل، زمانی که بوریس جانسون به تمسخر ویروس کرونا و نادیده گرفتن هشدارهای سازمان جهانی بهداشت مشغول بود، پزشکان مسلمان و فداکاری که در بیمارستانهای انگلیس مشغول کار بودند، در خط مقدم مقابله با «کووید-19» قرار گرفتند. پزشکانی مانند دکتر امجد الحورانی، دکتر حبیب زایدی، دکتر عادل الطیار، دکتر محمد سامی شوشه، دکتر عبدالمعبود چودهری و دکتر صادق الهوش در مسیر مقابله با کرونا و خدمترسانی به همنوعان خود، جانشان را از دست دادند و به قهرمانانی ابدی نزد افکار عمومی انگلیس تبدیل شدند. البته اکثر رسانههای انگلیسی بویژه بیبیسی، ترجیح دادند ابعاد عمیق و گسترده این فداکاری را سانسور کرده و مانع ارسال پیام «مسؤولیتپذیری مقدس» پزشکان مسلمان این کشور شوند. با این حال انتشار تصویر ادای احترام صدها پزشک انگلیسی و غیرمسلمان به پیکر بیجان دکتر «صادق الهوش» متخصص 58سالهای که حین معالجه مبتلایان کرونا به سبب ابتلا به همین ویروس درگذشت، همه رشتههای دولت انگلیس و مهرههای رسانهای- تبلیغاتی آن را پنبه کرد!
«بوریس جانسون» مانند ترامپ نمادی از نژادپرستی و آپارتاید است! اگر چه نخستوزیر انگلیس به لحاظ سیاسی متعلق به حزب محافظهکار است اما به لحاظ فکری قرابت زیادی با حزب سابق «استقلال» یا همان حزب برگزیت دارد. جانسون معتقد است باید جمعیت 14 درصدی اقلیتهای نژادی و مذهبی در جامعه انگلیس، از جمله جمعیت 3 میلیون نفری مسلمانان این کشور در آینده نزدیک به حداقل برسد. حمایت خاص دولت جانسون از «نارندرا مودی» نخستوزیر هند که مشغول زمینهسازی برای نسلکشی مسلمانان این کشور آسیایی است، در همین راستا قابل ارزیابی است. ترامپ به امثال جانسون و مودی دستور داده است «ناسیونالیسم افراطی» را به یک «ارزش» در کشورهایشان تبدیل کنند و در آینده، کسانی که از ساختار «جوامع چندفرهنگی» در اروپا و جهان دفاع میکنند را به حاشیه برانند. امروز در بحبوحه شیوع کرونا، جانسون آماده است بخشی از این ایده خطرناک (زمینهسازی برای حذف مسلمانان) را عملیاتی کند. در حقیقت، نخستوزیر انگلیس مشغول انجام مرحله به مرحله عملیاتی است که ترامپ و مشاورانش به وی دیکته کردهاند.
اخیرا اداره بهداشت انگلیس- که به ظاهر باید رویکردی تخصصی و غیرسیاسی در قبال پدیدههای جاری در این کشور داشته باشد- ترهور فیلیپس (Trevor Phillips) سیاستمدار بدنام، نژادپرست و ضداسلام انگلیسی را به عنوان مسؤول کارگروه بررسی تاثیر ویروس «کووید-۱۹» بر اقلیتهای نژادی و دینی در انگلیس منصوب کرده است. فیلیپس 67 ساله که قبلا مسؤول کمیسیون برابریهای بشری و قومی در حزب کارگر انگلیس بود، ابتدای سال 2020 میلادی، به علت افشای مواضع بسیار تند و نژادپرستانه خود از این حزب اخراج شد. فیلیپس در مواضع خود اعلام کرده است مسلمانان، نماد یک ملت، در دل یک ملت دیگر (ملت انگلیس) محسوب میشوند و باید با سختگیری کامل، آنها را وادار به پذیرش اصولی مغایر با اسلام (مبتنی بر لائیسیته و بیبند و باری) کرد. اقلیتهای نژادی و دینی در انگلیس (BAME)، از انتصاب فیلیپس به عنوان «مسؤول تحقیق و بررسی تاثیر ویروس کرونا روی اقلیتهای نژادی و دینی» بشدت ناراضی هستند اما دولت انگلیس و بویژه اداره بهداشت این کشور، معتقدند فیلیپس فرد کارکشتهای است و نیازی به جابهجایی وی وجود ندارد!
واقعیت امر این است که نخستوزیر انگلیس به دنبال تبلور نوعی «نژادپرستی سیستماتیک» در داخل کشورش است. در این میان، مسلمانان اصلیترین جامعه هدف جانسون محسوب میشوند. یکی از اقدامات دولت انگلیس در تقابل با مسلمانان، جلوگیری از انتشار عمومی آمار مربوط به جرائم ضداسلامی در این کشور است. سال 2017 میلادی، بنیاد تحقیقات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی (SETA) گزارشی 729 صفحهای درباره «اسلامهراسی در اروپا» منتشر کرد. این گزارش تکاندهنده نشان داد تنها در سال ۲۰۱۷ میلادی، 1500 مورد حمله نژادپرستانه علیه مسلمانان در انگلیس رخ داده است. پس از آن، دولتهای «ترزامی» و «جانسون» در انگلیس، مانع انجام تحقیقات و آمارگیریهای مستمر در این باره شدند. جانسون و دیگر مقامات انگلیسی بخوبی میدانند در صورت افشای جنایاتی که هر ساله در انگلیس علیه مسلمانان رخ میدهد، دولت و دستگاه اطلاعاتی انگلیس (MI6) که خود پشت پرده این ماجرا هستند، ناچار به جلوگیری از تکرار این اقدامات خواهند بود.
آنچه امروز در انگلیس علیه مسلمانان رخ میدهد، یک تراژدی تمامعیار است! دولت این کشور و رسانههای وابسته به جریان قدرت در لندن، از یک سو فداکاری و از جان گذشتگی پزشکان مسلمان را در مواجهه با شیوع کرونا سانسور کرده و از سوی دیگر، زمینهها و ابزارهای لازم برای تشدید نژادپرستی علیه پیروان آخرین دین آسمانی را در کشورشان مهیا میکنند.
ارسال به دوستان
تأکید رهبر انقلاب بر ضرورت تنظیم عادلانه مقررات مربوط به کارگران در ارتباط تصویری 3 ساعته با 7 مجموعه تولیدی کشور
نگاه عادلانه به حقوق کارگر
دستمزد عادلانه، امنیت شغلی، بیمه، آموزش، خدمات رفاهی و بهداشت و درمان مورد اهتمام قرار گیرد
حضرت آیتالله العظمی خامنهای تاکید کردند: همانگونه که نقش سیستم ایمنی بدن در مقابله با ویروسها بسیار مهم است، اگر تولید مناسب و رو به رشد باشد، میتواند پیکره اقتصادی کشور را در مقابل ویروسهای طبیعی و ویروسهای دستساز همچون تحریم و یا نوسانات قیمت نفت و تکانههای مختلف محافظت کند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیتالله العظمی خامنهای رهبر حکیم انقلاب اسلامی صبح دیروز (چهارشنبه) به مناسبت هفته کار و کارگر، در ارتباط تصویری مستقیم و ۳ ساعته با 7 مجموعه تولیدی ضمن تأکید بر نقش و اهمیت جایگاه کارگر و وظایف متقابل کارگر و کارفرما در افزایش کمی و کیفی تولید و ایجاد ثروت در یک اقتصاد سالم، به بیان نکاتی درباره علت نامگذاری امسال به عنوان سال جهش تولید و الزامات تحقق این شعار و بخشهایی که باید بر آنها تمرکز ویژه شود، پرداختند و وظایف مسؤولان در این عرصه را بیان کردند.
حضرت آیتالله خامنهای با تبریک هفته کارگر به همه کارگران و زحمتکشان، شنیدن گزارشهای امیدبخش از تولید را شیرین و جذاب خواندند و با تأکید بر انتشار عمومی این گزارشها گفتند: رفع مشکلات جامعه کارگری یکی از مسائل مهم است که باید نسبت به آن اهتمام شود.
رهبر انقلاب اسلامی بخش اول سخنانشان را به مسائل کارگری اختصاص دادند و با تقسیمبندی مفهوم کار در نگاه اسلامی به «کار عمومی» و «کار اقتصادی» افزودند: کار به معنای عمومی همه انواع کار را شامل میشود و در قرآن کریم و روایات نیز تأکید بر تلاش و انجام عمل صالح و به سرانجام رساندن کار است که البته یکی از مشکلات ما در کشور نیمهتمام ماندن کارها است.
ایشان تشویق اسلام به کار عمومی را نقطه مقابل انتظار غلط و نابجای «مفتخواری» و «مفتجویی» دانستند و گفتند: اسلام در معنای اقتصادی نیز بر کار تأکید دارد همچنان که پیامبر اکرم(ص) دست کارگر را میبوسد و میفرماید خداوند کسی را که کار را محکم و با احساس مسؤولیت انجام دهد، دوست میدارد.
حضرت آیتالله خامنهای هدف اقتصاد کشور را تولید ثروت و تقسیم عادلانه آن بین آحاد مردم خواندند و افزودند: برای رسیدن به اقتصاد سالم، کارگر یکی از ستونهای اصلی و از عوامل درجه یک تولید ثروت در کشور است.
رهبر انقلاب اسلامی کارگر ماهر و نوآور را موجب افزایش کیفیت کار دانستند و گفتند: بنابراین بنگاههای اقتصادی و کارفرمایان باید دانش و مهارت نیروی کار و سهم آن را از عواید بنگاههای اقتصادی افزایش دهند و کارگر نیز با احساس مسؤولیت بیشتر و بدون سهلانگاری عمل کند.
ایشان کارگر و کارفرما را 2 ستون اصلی رشد و پیشرفت اقتصادی خواندند و با اشاره به شکایت برخی افراد از مصوباتی که نظر کارگر در آنها ملاحظه نشده است، افزودند: این مقررات حتما باید با نگاه عادلانه تنظیم شود.
حضرت آیتالله خامنهای اهتمام به حقوق نیروی کار از جمله «دستمزد عادلانه و پرداخت منظم و بدون تأخیر آن، امنیت شغلی، بیمه، آموزش، خدمات رفاهی و بهداشت و درمان» را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: در دنیای کنونی و تحولات پرسرعت فناوری، یادگیری مداوم آموزشی و استفاده از تجربیات قبلی برای مجموعههای تولیدی و کارگران آنها یک ضرورت است تا با ارتقای بهرهوری و کیفیت تولید، رونق اقتصادی افزایش یابد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تأثیرگذاری کارگران در تحولات سیاسی 2 قرن گذشته دنیا، نقش کارگران کشورمان در پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و حوادث گوناگون را بسیار برجسته دانستند و افزودند: کارگران از همراهترین قشرها در تحقق اهداف انقلاب بودهاند و پیوند آنها با نظام جمهوری اسلامی یک پیوند دائمی است البته این پیوند عمیق، وظایف مسؤولان در هر 3 قوه را برای حل مشکلات کارگران افزایش میدهد.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه به موضوع «جهش تولید» به عنوان شعار سال اشاره کردند و با اشاره به فرصت کافیای که تا پایان سال برای تحقق این شعار وجود دارد، نکاتی را درباره آن بیان کردند.
حضرت آیتالله خامنهای مقوله تولید در اقتصاد کشور را همچون سیستم ایمنی و دفاعی بدن انسان دانستند و گفتند: همانگونه که نقش سیستم ایمنی بدن در مقابله با ویروسها بسیار مهم است، اگر تولید مناسب و رو به رشد باشد، میتواند پیکره اقتصادی کشور را در مقابل ویروسهای طبیعی و ویروسهای دستساز همچون تحریم و یا نوسانات قیمت نفت و تکانههای مختلف محافظت کند.
ایشان با تأکید بر اینکه تولید، عامل اصلی شکلگیری یک اقتصاد ملی و قوی است، افزودند: تولید علاوه بر اینکه برای اقتصاد کشور حیاتی است، از لحاظ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز تأثیرهای زیادی دارد بهگونهای که توانایی یک ملت در تولید نیازهای اساسی خود، به آن ملت اعتماد بهنفس و احساس عزت خواهد بخشید و زمینهساز رفاه عمومی جامعه، افزایش تولید ناخالص ملی و افزایش صادرات و تأثیرگذاری فرهنگی صادرات کالاهای داخلی در کشورهای دیگر خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی روند فعلی تولید در کشور را برای جبران عقبماندگیها ناکافی دانستند و با تأکید بر لزوم توسعه و تقویت بیشتر تولید، نکاتی را درباره جهش تولید و راههای تحقق آن در شرایط کنونی بیان کردند.
حضرت آیتالله خامنهای یکی از مسائل مهم برای تحقق جهش تولید را مشارکت دادن مردم در اقتصاد از طریق استفاده از استعدادها و ظرفیتهای گوناگون مردم برشمردند و افزودند: در این زمینه 3 قوه وظایف مهمی دارند که اگر به این وظایف عمل نشود، جهش تولید اتفاق نمیافتد.
ایشان حمایت از تولید و تولیدکننده را اصلیترین وظیفه مسؤولان دانستند و تأکید کردند: حمایت از تولید فقط به معنای تزریق نقدینگی نیست بلکه باید با برداشتن موانع، میدان را برای سرمایهگذار، صاحب فکر و تولیدکننده باز کرد.
رهبر انقلاب اسلامی به برخی مصادیق برداشتن موانع اشاره کردند و گفتند: حذف مقررات دست و پاگیر، مبارزه جدی با قاچاق کالا، مقابله با واردات بیرویه، مبارزه با فساد مالی و فساد اداری، رعایت حقوق مالکیت معنوی، مقابله با سفتهبازیها و سوداگریهای زیانبخش و معافیتهای مالیاتی در موارد ضروری و وضع مالیات در موارد لازم همچون ثروتهای بادآورده از جمله کارهای ضروری است که باید 3 قوه نسبت به آن اهتمام بورزند.
حضرت آیتالله خامنهای قضایای اخیر مربوط به ویروس کرونا و پای کار آمدن همه ظرفیتهای کشور برای تولید اقلام بهداشتی از جمله ماسک را نمونه بارز باز کردن میدان و حمایت از تولید خواندند و افزودند: علت اینکه در تولید ماسک توانستیم در مدت کوتاهی به ظرفیتی دست پیدا کنیم که بیشتر از نیاز کشور است، برطرف شدن موانع از جانب دولت و باز شدن میدان برای حضور دستگاههای مختلف و حتی مردم در عرصه تولید ماسک بود.
ایشان با تأکید بر اینکه بهبود محیط کسبوکار یکی از موارد ضروری برای تحقق جهش تولید است، گفتند: بر اساس بررسیهای کارشناسی وزارت امور اقتصادی و دارایی، اگر 2 اقدام «ایجاد پنجره واحد صدور مجوزها» و «تشکیل دادگاههای تجاری برای رفع اختلافات اقتصادی» انجام شود، جایگاه کشور از لحاظ شاخص کسبوکار 40 تا 50 رتبه ارتقا خواهد یافت.
رهبر انقلاب اسلامی به موضوع «ممنوعیت واردات» بهعنوان یکی از زمینههای جهش تولید اشاره و خاطرنشان کردند: ما با واردات مخالف نیستیم اما تأکید داریم محصولی که در کشور تولید میشود و یا امکان تولید دارد، وارد نشود.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: در برخی مواقع، برخی دستگاههای اجرایی، به بهانههایی به دنبال باز کردن راه واردات بیمورد هستند. به عنوان مثال میگویند برای اینکه کیفیت خودروی داخلی ارتقا یابد، باید خودروی خارجی وارد شود در حالی که باید کیفیت خودروی داخلی از راههای دیگر افزایش یابد و نه از طریق واردات خودروهای خارجی و به خاک سیاه نشاندن تولید داخلی.
ایشان با تأکید بر اهمیت جهش کیفی در کنار جهش کمی، موضوع افزایش امید به کار و تلاش را در کشور بسیار مهم خواندند و گفتند: متأسفانه عدهای در کشور بهطور دائم میگویند «نمیشود و نمیتوانیم» در حالی که «میتوانیم» و دلیل آن هم این است که ما وقتی میتوانیم یک ماهوارهبر را با سرعت ۷۵۰۰ متر بر ثانیه به فضا پرتاب کنیم و ماهواره را در مدار قرار دهیم و یا در صنایع دفاعی آن پیشرفتهای بزرگ را داشتهایم، پس در تولید هم میتوانیم به جهش دست پیدا کنیم.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: آن ذهن و فکری که میتواند ماهواره را تولید کند و برای ارسال ماهواره بعدی در مدار ۳۶ هزار کیلومتری هدفگذاری کند، قطعا چنین روحیه ابتکار و خلاقیتی برای تولید خودرو با مصرف ۵ لیتر بنزین در یکصد کیلومتر و در دیگر بخشهای تولید نیز وجود دارد.
حضرت آیتالله خامنهای سپس به برخی بخشها که باید در جهش تولید به آنها اهمیت و اولویت داده شود، اشاره کردند و گفتند: توسعه ظرفیت پالایشگاهی همچون ساخت پالایشگاه میعانات در بندرعباس و مجتمع پالایشگاهی سیراف، اجرای طرحهای پتروشیمی که منجر به افزایش چند برابری تولید محصول خواهد شد، طرحهای کشاورزی بویژه تمرکز بر تولید محصولات اساسی، همچون گندم، دانههای روغنی، گیاهان دارویی و آبزیان و خودکفایی در این عرصهها با استفاده از شیوههای آبیاری مدرن، تمرکز بر زیرساختها بویژه حملونقل ریلی، توجه ویژه به قطعهسازی و تمرکز بر بخش معدن که بسیار هم عقبماندگی داریم، بخشهایی هستند که باید در موضوع جهش تولید مورد اهتمام ویژه قرار گیرند.
ایشان یکی دیگر از بخشهایی را که باید در موضوع جهش تولید به آن نگاه ویژهای شود، بخش دارو و واکسن دانستند و افزودند: اکنون در کشور درباره تولید دارو و واکسن برای مقابله با ویروس کرونا، کارهای تحقیقاتی خوبی انجام شده است و چه بسا دانشمندان خوب و جوان و محققان کارآمد ما بتوانند زودتر از کشورهای دیگر موفق به تولید دارو و واکسن برای مقابله با کرونا شوند.
رهبر انقلاب اسلامی زنجیره پوشاک، کفش و لوازم خانگی را یکی از ظرفیتهای مهم و ریشهدار کشور خواندند و گفتند: برای تحقق جهش تولید باید بر این زنجیره تمرکز جدی و از واردات این محصولات جلوگیری شود.
حضرت آیتالله خامنهای به یک اقدام ناپسند در تولید پوشاک نیز اشاره کردند و افزودند: با اینکه کشور همواره در تولید پوشاک با کیفیت سرآمد و صاحب قدمت است اما برخی تولیدکنندگان بر روی تولیدات خود برچسب تولید خارج میزنند که این کار غلط است.
حضرت آیتالله خامنهای تأکید کردند: به لطف خداوند حرکت تولید در کشور آغاز شده است اما ادامه این حرکت معمولی، مشکلات کشور را حل نخواهد کرد و نیازمند یک حرکت مضاعف و یک جهش هستیم که در این عرصه نیز جوانهای آماده به کار و عناصر مبتکر بسیارند و باید میدان برای ورود آنان مهیا شود.
ایشان در پایان اظهار امیدواری کردند شرایط جدید پیش آمده بعد از شیوع کرونا در کشور و گسترش روحیه همکاری میان مردم برای تأمین نیازها، زمینهساز کارهای نو و تحولات در عرصههای اقتصادی کشور باشد.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، ارتباط تصویری با 7 مجموعه تولیدی در صفادشت (استان تهران)، ورزقان (استان آذربایجان شرقی)، زنجان، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، پاکدشت (استان تهران)، شهرک صنعتی پرندک (استان مرکزی) و روستای بهآباد مشهد برقرار شد.
در این برنامه که وزیران نیرو، صمت و جهاد کشاورزی نیز حضور داشتند، آقای شریعتمداری وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گزارشی از اقدامات دولت در بخش تولید و همچنین برنامههای آن برای صیانت از اشتغال در شرایط کرونا بیان کرد و از یک کارگر نمونه تقدیر شد.
در ادامه این برنامه آقایان «صمدی» رئیس هیأتمدیره شرکت اورند پیشرو و مصطفی بازیار کارگر نمونه سال مستقر در این شرکت، «سعدمحمدی» مدیرعامل شرکت ملی مس ایران و فیروزکوهی کارگر معدن مس، «ظهیری» مدیرعامل شرکت ایران ترانسفو، «نجاتبخش» رئیس هیأتمدیره شرکت دانشبنیان بهیار صنعت سپاهان، «فتاحی» مدیرعامل شرکت تولیدات لوازم خانگی امرسان، «فهیمیپور» مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدی نویدکاران، «رزمحسینی» استاندار خراسان رضوی و صبوری از مزرعه نمونه صبوری، گزارشهایی از وضعیت تولید، دستاوردها و مشکلات واحدهای تولیدی خود و پیشنهادهایی برای حل مشکلات و تحقق شعار سال بیان و بر این نکات تأکید کردند:
- لزوم سرمایهگذاری برای افزایش ظرفیت تولیدی پتروشیمیهای داخلی برای تأمین مواد اولیه صنایع و کاهش واردات
- تسریع در ارائه تسهیلات بانکی، ارزی و امور گمرکی برای واردات مواد اولیه مورد نیاز صنایع
- ممانعت از ورود هرگونه کالا و ترانسفورماتور دارای تولید داخل
- لزوم کاهش مجوزها و مقررات دستوپاگیر و ایجاد انگیزه برای ورود سرمایهگذاران و کارآفرینان
- مزایا و امکانات بینظیر اقتصاد دانشبنیان برای جهش تولید و نزدیک شدن به الگوی اقتصاد مردمی در بخش تولید
- ضرورت هدفگذاری دقیق تسهیلات دولتی برای اصابت به تولیدکنندگان واقعی با توجه به کمبود سرمایه در گردش واحدهای دولتی
- لزوم اتخاذ روش مناسب خرید تضمینی محصولات کشاورزی با نرخ مشخص برای جلوگیری از ریسک در انتخاب محصول برای کشت
- ضرورت بها دادن به جوانان تحصیلکرده روستایی و تشویق و حمایت از آنها برای ماندن در روستا و توسعه کشاورزی صنعتی
- لزوم بهروزرسانی ماشینآلات کشاورزی برای افزایش تولید
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|