|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
گزارش «وطن امروز» از دورهمی مجازی شاعران به بهانه «روز جهانی قدس»
#فلسطین_آزاد
عباس اسماعیلگل: امسال «روز جهانی قدس» بهخاطر شیوع ویروس کرونا شرایط متفاوتی را پشت سر میگذارد به طوری که به خاطر رعایت نکات بهداشتی، راهپیمایی روز قدس برگزار نخواهد شد اما با وجود عدم برپایی راهپیمایی «روز جهانی قدس» شاعران و نویسندگان همانند سایر اقشار هنری کشور بیکار ننشستهاند و این روزها پویش «فلسطین آزاد» را به منظور پاسداشت سالها مبارزه و شهادت مردم مظلوم فلسطین برای رهایی قدس شریف از چنگ اسرائیل غاصب در فضای مجازی راهاندازی کردهاند. ***
در این پویش که به همت جمعی از شاعران و نویسندگان انقلابی راهاندازی شده است، هنرمندان شعرها و متنهای ادبی جدید خود را با درج هشتگ #فلسطین_آزاد در صفحههای اینستاگرام خود منتشر میکنند تا به سهم خود ترمیمکننده زخم قلبهای آزادگان جهان باشند و تلاشی برای رهایی هر چه سریعتر قدس شریف از چنگ رژیم صهیونیستی داشته باشند. قاسم صرافان از آن دسته شاعران متعهد است که این روزها همسو با سایر شاعران و نویسندگان در پویش «فلسطین آزاد» شرکت کردهاند و به همین بهانه «وطن امروز» در گفتوگو با صرافان ضمن پرداختن به این پویش، به بررسی اشعار و ترانههای حماسی در چند سال اخیر پرداخته است که در ادامه از نظرتان میگذرد.
***
* جناب صرافان! این روزها پویش «فلسطین آزاد» از سوی شاعران و نویسندگان در فضای مجازی راهاندازی شده است؛ در این باره توضیح میدهید؟
دو پویش ملی با هشتگ «فلسطین آزاد» و «قدس آزاد» در فضای مجازی راهاندازی و با استقبال خوبی از سوی شاعران و نویسندگان مواجه شده است به طوری که برخی شاعران در این باره جدیدترین سرودههایشان را با مخاطبان به اشتراک گذاشتهاند که این مسأله نشاندهنده اهمیت این پویش در میان هنرمندان است.
* از حضورتان در این پویش بگویید؟
از آنجا که امسال راهپیمایی روز قدس به خاطر محدودیتهای ناشی از شیوع کرونا برگزار نمیشود، وظیفه اهالی فرهنگ و هنر در موضوع «روز قدس» سنگینتر شده است و بنده هم بر حسب احساس وظیفه به این پویشها پیوسته و جدیدترین شعرم را در این باره سرودهام.
* اشعار در وصف «فلسطین اشغالی» و «روز قدس» زیر مجموعه اشعار حماسی دستهبندی میشوند؛ به نظر شما مهمترین ویژگی یک شعر حماسی خوب چیست؟
به هر حال سرودن اشعار مختلف با مضامین گوناگون باید از یک فرم و چارچوب استاندارد شعری تبعیت کند اما مسلما این موضوع در محتوای اشعار بر اساس مضامین کاملا متفاوت است و یک شاعر حماسی طبق شرایط زمان در دفاع از آزادی، انسانیت و آرمانهای ملتهای مظلوم سرودههای خود را میسراید.
شعر حماسی در واقع از یک مختصات خاص و ویژه برخوردار است که شاعر باید علاه بر شناخت ذائقه مخاطبان، اشعارش را با شور و هیجان خاصی به مردم انتقال دهد، البته در کنار این هیجان نباید از «شعور» در اشعارش هم غافل شود.
از سویی، یک شاعر حماسی باید در اشعارش از المانها و اتفاقات پیرامون زمان خود بخوبی بهره ببرد، به عنوان مثال بنده در سروده جدیدم درباره «روز قدس» از نقش مهم شهید سپهبد سلیمانی در این مسیر مهم یاد کردهام و به طور حتم شاعران دیگر هم در ترانههای حماسی جدید خود به این مهم توجه کردهاند.
* برخیها معتقدند دهه 60 اوج اشعار و ترانههای حماسی بود؛ شما به صورت کلی شرایط اشعار حماسی را طی سالهای اخیر چگونه ارزیابی میکنید؟
اینکه در دهه 60 اشعار حماسی با مضامین انقلابی و دفاع مقدسی از سوی شاعران نسل اول انقلاب سروده شده با خلق آثار ماندگار به حافظه تاریخی مردم ایران تبدیل شده است، موضوعی غیرقابل انکار است اما بنده معتقدم بهرغم همه اتفاقهای خوبی که در حوزه اشعار حماسی در اوایل انقلاب اسلامی رخ داده است، طی سالهای اخیر شعر حماسی به لحاظ کیفی و کمی از شرایط خوب و رو به رشدی برخوردار بوده است.
* به نظر شما مهمترین علت این شرایط رو به رشدی که در حوزه اشعار حماسی میفرمایید، چیست؟
بدون شک دلایل متعددی را شامل میشود که تشریح همه این دلایل در این مقال نمیگنجد اما ظهور نسل جدیدی از شاعران متعهد، معترض و انقلابی که با تمام وجود و اعتقاد قلبی به سرودن اشعار حماسی اقدام میکنند، از مهمترین علل روند رو به رشد اشعار حماسی در کشور محسوب میشود.
تاثیر گذاشتن اشعار حماسی شاعران جوان آنچنان شدت دارد که برخی از این شاعران در محافل ادبی که سرودههای حماسی خود را میسرایند، همراه با قرائت اشعارشان با شنوندگان به شور میآیند اشک میریزند و حال و هوای خاصی به آن محفل میبخشند. مسلما شاعری که هنگام قرائت سرودههایش از این شرایط بهرهمند باشد، شعر خود را با تمام وجود سروده است که همین اعتقاد بالای قلبی، تاثیر خودش را در ذهن و روح مخاطبان میگذارد.
* پس با این اوصاف وضعیت اشعار حماسی در ادبیات کشور رضایتبخش است؟
اینکه با شرایط خوبی در حوزه اشعار حماسی روبهرو هستیم دلیل نمیشود برای رسیدن به نقطه ایدهآل در این حوزه غفلت کنیم، ابتدا باید با برنامهریزی مدون و مدیریت اصولی مسؤولان فرهنگی شرایط بهتری را برای اعتلای این حضوره فراهم کنیم که متاسفانه در این باره آنطور که باید موفق عمل نکردهایم و خلوص نیت شاعران انقلابی بیشترین نقش را در موفقیت اشعار حماسی داشته است.
* سخن پایانی...
مسئولان نهادهایی که در حوزه اشعار حماسی و اعتقادی باید از آثار این عرصه حمایت کنند، باید حواسشان بیشتر به تولیدات این عرصه باشد، به عنوان مثال کتاب شعر حماسی «حیدرانه» که چند وقت پیش منتشر کردهام و مداحان و خوانندگان مختلفی از اشعار این کتاب بهره بردهاند از آن دست آثار است که نهادهای متولی در این حوزه با حمایت خود میتوانند نسبت به ترویج آن در میان مخاطبان عام اقدام کنند.
***
جشن آزادی قدس بر دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج)
طرح جدید دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) رنگ و بوی روز قدس و آزادسازی خرمشهر را به خود گرفت. به گزارش «وطن امروز»، طرح جدید دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) در آستانه روز جهانی قدس و همزمانی آن با سالروز آزادسازی خرمشهر، صبح دیروز به همت خانه طراحان انقلاب اسلامی رونمایی شد. این طرح با محور جشن آزادی قدس شریف و با شعار «قدس خرمشهر دیگر میشود» تولید شده است.
***
جدیدترین سروده قاسم صرافان
تا کجا باید تحمل کرد، های و هوی این اراذل را؟
این خبرسازان جعلی را، این زمینخواران جاعل را
دید دنیا از دل صهیون، سامری با ساغری از خون
بین صلح و شاخه زیتون، میکشد دیوار حائل را
گفت مظلوم است و ظالم بود، گفت مقتول است و قاتل بود
ضربت جاءالحقی باید، بشکند این دور باطل را
درد بیدردی چه ننگین است، مرز غیرت در فلسطین است
غیر تزویری مپندارید، دین از مظلوم، غافل را
عقل روشنفکرها، خاموش، پنبههای مصلحت در گوش
کو قلمهای جنم بر دوش، شاعران فحل و فاضل را؟
مرگ بر هر مکر و هر بیداد، میکشیم این وعده را فریاد:
هم فلسطین را کنیم آزاد، هم فلسطینهای داخل را
ختم این تزویر شیطانی، خاتم و خون سلیمانیست
در دل این بغض، طوفانیست، میکشد در خویش، قاتل را
جمعه آخر، ز ماه عشق، وعده ما، وعدهگاه عشق
جمعهای در قدس میبینیم، قامت آن ماه کامل را
ارسال به دوستان
بازخوانی چند اتفاق مهم درباره «بازمانده» که در جهان عرب رقم خورد
تنها «بازمانده» سینمای فلسطین
احسان سالمی: چند اثر سینمایی در ارتباط با مسأله فلسطین در سینمای ایران و جهان تولید شده است که به اندازه «بازمانده» در بین مخاطبان داخلی و خارجی شناختهشده باشد؟ این سوالی است که در بیش از 2 دهه پس از ساخت «بازمانده» بارها و بارها پرسیده شده و همچنان پاسخی به آن داده نشده است. نه اینکه سینما و تلویزیون ایران پیش یا پس از ساخت این اثر نسبت به مسأله فلسطین بیتفاوت باشند اما مسأله اصلی را باید در تاثیر نگاه بینالمللی سازندگان این اثر بر روند ساخت آن جستوجو کرد.
جالب اینکه منوچهر محمدی، تهیهکننده «بازمانده» سالها پس از ساخت این اثر، در گفتوگویی درباره تاثیر مهم نگاه بینالمللی سازندگان «بازمانده» و رجوع سیفالله داد به عنوان کارگردان و نویسنده فیلمنامه آن به منابعی از زبانهای مختلف برای دقیقتر شدن نگاهش به مسأله فلسطین میگوید: «آقای داد برای نگارش فیلمنامه «بازمانده» چند سفر به سوریه و لبنان داشت و حجم زیادی کتاب تاریخی درباره این سرزمینها مطالعه کرده بود. احاطه و تسلط به 2 زبان عربی و انگلیسی کمک شایانی به او میکرد تا متون اصلی را بدون نیاز به ترجمه بخواند. آقای داد اسناد و مدارکی را مطالعه کرد و تعداد زیادی از کتابهای حوزه مقاومت فلسطین را که در کشورهای مختلف به چاپ رسیده بود، خواند. هدف ما این بود فیلمی تهیه کنیم که نهتنها در ایران، بلکه در دنیای عرب امکان مطرح شدن داشته باشد و موضوع فلسطین را به گونهای روایت کند که مخاطب بتواند آن را بپذیرد و باور کند».
اساسا به خاطر همین نگاه دقیق و جهانشمول هم بود که استقبال از «بازمانده» نه فقط در داخل ایران، بلکه در سطح بینالمللی بویژه در میان کشورهای عربی بشدت زیاد شد. سلمی المصری، بازیگر نقش «خاله صفیه» در فیلم سینمایی «بازمانده» به کارگردانی سیفالله داد درباره زمان اکران این فیلم در سوریه میگوید: «مردم سوریه ارتباط خوبی با این فیلم برقرار کردند و آن را بسیار دوست داشتند و در سالنهایی که این فیلم نمایش داده میشد مردم حتی روی پلههای سالنها هم مینشستند. این فیلم موفقیتهایی هم در جشنوارههایی در دمشق، جشنواره فجر، کویت و دیگر کشورهای عربی کسب کرد و در سالنهای سینمایی کشورهای عربی بارها و بارها به مناسبتهای مختلف از جمله «یومالارض» که مصادف است با سوم مارس هر ساله به نمایش در میآید».
علاوه بر داشتن نگاه بینالمللی و جهانشمول، نکته مهم دیگر در ارتباط با «بازمانده» که قطعا در ادامه مسیر ساخت آثاری در ارتباط با مسأله فلسطین میتواند موثر باشد، توجه به مسأله اقتباس است. مرحوم سیفالله داد فیلمنامه «بازمانده» را بر اساس داستانی از غسان کنفانی، نویسنده فلسطینی به نام «بازگشت به حیفا» نوشت که موضوع آن به تشکیل دولت اسرائیل و حکومت آن بر شهر حیفا مربوط بود. هر چند او فقط ایده اولیه قصه را از آن داستان گرفت و فیلمنامهای متفاوت و براساس مطالعات خود نوشت اما همان ایدههای اولیه که در بسیاری از آثار مکتوب مرتبط با مسأله فلسطین وجود دارد، میتواند منشأ و مبدأ نگارش فیلمنامههایی بشدت جذاب در ارتباط با فلسطین باشد.
«بازمانده» که یک قرائت تاریخی از نحوه اشغال فلسطین توسط صهیونیستها پس از خروج بریتانیا از این مناطق و نحوه نسلکشی فلسطینیها در بستری دراماتیک است، پس از اکران سینمایی نه فقط از سوی شبکههای تلویزیونی ایران، بلکه از سوی شبکههای عربی نیز بارها بازپخش شد. برای نمونه فروردینماه سال 92 به درخواست رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در الجزایر، شبکه تلویزیونی«الشروق» الجزایر فیلم ایرانی «بازمانده» را پخش کرد که اتفاقاً با استقبال خوب مردم الجزایر روبهرو شد؛ به شکلی که تنها یکی از پیامدهای مثبت پخش آن، برگزاری «کنفرانسی مطبوعاتی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین» چند روز پس از پخش فیلم «بازمانده» در الجزایر بود.
ارسال به دوستان
گلایههای معاون برونمرزی از سهلانگاریای که باعث قطع شبکه «الکوثر» شد
غفلت از یک ظرفیت بزرگ
بدهی انباشته صداوسیما باعث قطع شبکه الکوثر از ماهواره یوتلست شد. به گزارش «وطن امروز»، شرکت ماهوارهای یوتلست بتازگی پخش شبکه الکوثر را قطع کرد. این اقدام به دلیل بدهیهای انباشته سازمان صداوسیما به شرکت ماهوارهای یوتلست رخ داده است. بر اساس آنچه روابط عمومی معاونت برونمرزی رسانه ملی به رسانهها گزارش کرده، پخش شبکه عربیزبان بینالمللی الکوثر روی ماهواره یوتلست، امکان دسترسی مخاطبان در کشورهای عربی منطقه در غرب آسیا و شمال آفریقا را به برنامههای این شبکه فراهم میکرد. با توقف پخش شبکه الکوثر روی ماهواره یوتلست، این شبکه در حوزه عربی غرب آسیا و شمال آفریقا قابل دریافت نیست. الکوثر شبکه عربیزبان جمهوری اسلامی برای کشورهای عربی است که از سال 1384 تاکنون در حوزه ترویج معارف و سبک زندگی اسلامی و در قالب یک شبکه عمومی فعالیت داشته و مورد توجه و اقبال مخاطبان خود در کشورهای عربی است. انباشت بدهی ارزی به شرکتهای ماهوارهای، سایر شبکههای برونمرزی جمهوری اسلامی ایران را نیز در آستانه توقف پخش قرار داده است. در همین زمینه معاون برونمرزی صداوسیما ضمن انتقاد از دستگاههایی که با فهم ناقص از ظرفیت رسانه بینالمللی موجب قطع پخش برنامههای «الکوثر» در آستانه روز قدس شدند، تاکید کرد سهلانگاران باید پاسخگو باشند. پیمان جبلی، معاون برونمرزی سازمان صداوسیما روز گذشته در جریان رونمایی از مستندهای «آخرین سرباز» و «شهر آرام» که تولید گروه مستند شبکه پرستیوی است، در سخنانی درباره قطعی پخش شبکه «الکوثر» به دلیل بدهی انباشته صداوسیما به مشکلات رسانه ملی اشاره و بیان کرد: «ما در سختترین شرایط و دورههای حیات رسانه ملی این جلسه را برگزار میکنیم. فشارهای روزافزون رقبا در کنار سهلانگاری یا عدم درک صحیح برخی دستگاههای تصمیمگیر و فهم ناقص آنها از ظرفیت رسانه بینالمللی، باعث شده است شبکههای برونمرزی تخت فشار باشند. ما در آستانه روز قدس شاهد اتفاقی تلخ هستیم و یکی از اصلیترین شبکههای جهان عرب که روی ماهواره یوتلست دریافت میشد قطع میشود. الکوثر یکی از شبکههای برند معاونت برونمرزی است و برنامه «مفازا» در ماه رمضان برند این شبکه بود که شرکتکنندگانی از نقاط مختلف جهان به صورت تصویری در این برنامه ظاهر شدند. این شبکه به عنوان پرچمدار جمهوری اسلامی ایران بود و امیدوارم مشکلات حل شود». جبلی در پایان سخنانش تصریح کرد: «امیدوارم شاهد کم شدن مشکلات رسانه ملی باشیم. ما تلاش داریم توضیح دهیم به نهادهای تصمیمگیر که اهمیت رسانههای بینالمللی و برونمرزی در چیست. اگر تنها کورسویی از فعالیتهای معاون برونمرزی روشن باشد، قطعا ما ایستادگی میکنیم و این مشکلی هم که پیش آمده را پیگیری میکنیم و آنها که سهلانگاری کردند باید پاسخگو باشند». ارسال به دوستان
دعاى روز بیست و هفتم ماه رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
«اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَه القَدْرِ وصَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الى الیُسْرِ واقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین؛
خدایا روزى کن مرا در آن فضیلت شب قدر را و بگردان در آن کارهاى مرا از سختى به آسانى و بپذیر عذرهایم و بریز از من گناه و بارگران را، اى مهربان به بندگان شایسته خویش».
ارسال به دوستان
تلویزیون
احسان علیخانی:
شاید به حال و هوای «ماه عسل» بازگردم
احسان علیخانی همزمان با آمادهسازی ادامه فصل دوم برنامه «عصر جدید»، ضمن اشاره به علاقهمندی شخصیاش به حال و هوای برنامه «ماه عسل»، از احتمال بازگشتش به برنامهسازی در آن حال و هوا گفت. به گزارش مهر، احسان علیخانی بتازگی در گفتوگویی در پاسخ به سوالی درباره برنامه «ماه عسل» و اینکه در میان برنامههای رمضان امسال تلویزیون چقدر جای آن خالی است، گفت: خیلی از رفقا این را میگویند ولی واقعیت این است که این روزها من و دوستان بشدت درگیر دغدغه جدید و مهم خود در برنامه «عصر جدید» هستیم. علیخانی در ادامه با اشاره به احتمال بازگشتش به برنامهسازی با حال و هوای «ماه عسل» اظهار کرد: شاید دیر یا زود به آن فضا و دنیای «ماه عسل» بازگردم. آن جنس از گفتوگو با مردم عادی که داستانهای ناشنیده بسیاری دارند، به ذائقه و سلیقه من نزدیکتر است. با این حال ۱۲ سال برای آن تجربه بس بود و از جایی به بعد احساس کردیم شاهد تکرار این مدل از برنامهسازی هستیم و به همین دلیل فکر کردم میشود کار دیگری هم کرد. الان خیلی از استعدادها پشت درها ماندهاند و به همین دلیل سراغ کاری رفتم که به مراتب سختتر است. علیخانی در پایان به شروع ضبط و پخش ادامه فصل دوم «عصر جدید» هم اشاره کرد و گفت: «عصر جدید» از شنبه سوم خرداد روی آنتن میرود و از این پس هر هفته شنبه و یکشنبه با علاقهمندان همراه خواهیم بود.
***
«رادیو فتح» از شنبه روی آنتن شبکه یک
برنامه تلویزیونی «رادیو فتح» از شنبه به مدت 5 شب از شبکه یک سیما روی آنتن میرود. به گزارش «وطنامروز»، همزمان با عید سعید فطر و سالروز آزادسازی خرمشهر، برنامه تلویزیونی «رادیو فتح» به مدت 5 شب از شبکه یک سیما پخش میشود. این برنامه که در قالب مجله تصویری به موضوعات مختلفی از جمله آزادسازی خرمشهر، سیدمرتضی آوینی و روز قدس از نگاه متفاوت هنرمندان و مسؤولان میپردازد، محصول مرکز مستند روایت فتح است که در 5 قسمت برای تلویزیون تدارک دیده شده است. «رادیو فتح» همچنین مروری به آثار مطرح سینمایی در حوزه مقاومت و دفاعمقدس خواهد داشت. «رادیو فتح» از شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت 24 از شبکه اول سیما میهمان خانههای مردم میشود. جواد عراقی تهیهکننده و مجید پرکار کارگردان برنامه هستند و محمدحسین سرو اجرای این مجله تصویری را بر عهده دارد.
ارسال به دوستان
اهدای 50 هزار بسته متبرک رضوی به نوجوانان تازه مکلف شده مشهدی
همزمان با ماه مبارک رمضان و با حمایت ویژه تولیت آستان قدس رضوی، به همت بنیاد فرهنگی رضوی و با همکاری انتشارات بهنشر، 50 هزار بسته متبرک جشن تکلیف به روزهاولیهای مشهد اهدا شد. به گزارش «وطن امروز»، حسین سعیدی، مدیرعامل بهنشر با بیان اینکه آستان قدس رضوی این طرح معنوی را با هدف تکریم و تشویق نوجوانانی که به سن تکلیف رسیدهاند به اجرا گذاشته است، اظهار کرد: سن تکلیف به عنوان سرآغاز ورود به مرحله بندگی پروردگار متعال و دوره تکریم نوجوانان در فرهنگ اسلامی بسیار حائز اهمیت است و از این رو به دستور تولیت آستان قدس رضوی، هدایای متبرک رضوی به دختران و پسران تازه مکلف شده مشهدی با استفاده از ظرفیت آموزشوپرورش و با حضور خادمیاران رضوی اهدا شد. بستههای متبرک رضوی ویژه دختران و پسران روزهاولی مشهد، با همت بنیاد فرهنگی رضوی به عنوان مجری طرح و انتشارات بهنشر به عنوان تولیدکننده، میان 25 هزار دختر و 25 هزار پسر تازه مکلف شده مشهدی توزیع شد.
ارسال به دوستان
اسکار ۲۰۲۱ به تعویق میافتد؟
به نظر میرسد آکادمی علوم و هنرهای سینما (اسکار) تصمیم به تعویق برگزاری نود و سومین دوره جوایز سینمایی خود گرفته است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ورایتی، قرار است نود و سومین دوره اسکار اواخر فوریه ۲۰۲۱ برگزار شود اما برخی منابع خبری میگویند آکادمی علوم و هنرهای سینما (اسکار) بتازگی تصمیم گرفته برگزاری این شب بزرگ سینمایی را به دلیل احتمال ادامهدار شدن شیوع کرونا، به زمان دیگری موکول کند. این منابع خبری اعلام کردند در این باره هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است؛ با این حال نمایش تلویزیونی این رویداد فعلا برای پخش در ۲۸ فوریه ۲۰۲۱ از شبکه ABC تنظیم شده است. زمانی که در ماه آوریل قوانین جدید حضور فیلمها در اسکار تحت تاثیر «کووید- ۱۹» اعلام شد، دیوید رابین، رئیس آکادمی اسکار به ورایتی گفت: «هنوز زود است از تغییر زمان اسکار ۲۰۲۱ به دلیل این بیماری همهگیر صحبت کنیم». طبق قوانین معمول اسکار، هر فیلم باید 7 روز اکران سینمایی در لسآنجلس داشته باشد تا بتواند واجد شرایط این جوایز شود. اما امسال فیلمهایی که به صورت دیجیتالی هم نمایش داده شدند، واجد شرایط برای حضور در اسکار خواهند بود، البته در صورتی که استودیوها پیش از این برای این فیلمها تاریخ اکران در نظر گرفته باشند.
ارسال به دوستان
«سینماداران» در نامهای سرگشاده خطاب به رئیسجمهور:
سینماها را باز کنید!
انجمن سینماداران طی نامهای به رئیسجمهور خواستار بازگشایی سینماها با رعایت پروتکلهای بهداشتی شدند. به گزارش «وطن امروز»، انجمن سینماداران ایران در نامهای به حسن روحانی با تشریح مشکلات و خسارات وارده به صنف خود در پی شیوع کرونا و تعطیلی چندماهه سینماها، متقاضی بازگشایی سینماها طبق پروتکلهای بهداشتی و حمایت از فعالان این عرصه شدند. در بخشی از این نامه آمده است: «خانواده بزرگ سینماداری کشور که تکمیلکننده فرآیند عرضه فیلم و سینما (تولید و اکران) است، گویی از ابتدا وجود خارجی نداشته و از ۳ ماه گذشته تاکنون هیچ صحبتی درباره وضعیت مبهم و اسفناک آن از سوی متولیان امر به میان نیامده و هیچ مساعدتی به ایشان نشده است. قابل ذکر است دستور تعطیلی سینماها به علت تجمع مردم و احتمال شیوع ویروس کرونا، زودتر از سایر مراکز فرهنگی، اقتصادی، دینی و اجتماعی صادر شد. در حالی که دادههای علمی- تحلیلی ستاد ملی کرونا از سهم تنها 09/0% سینماها در انتقال بالقوه کرونا خبر داده بود. اما برخلاف سایر صنوف، سینماها همچنان تعطیل ماند و تا امروز نهتنها عزمی برای بازگشایی آن وجود نداشته، بلکه به نظر میرسد دستهای پنهانی برای به تعویق انداختن آن نیز در کار باشند». در بخش پایانی این نامه آمده است: «از این رو از جنابعالی استدعا داریم با توجه به جایگاه تصمیمگیری و تصمیمسازی که دارید، دستور فرمایید اقدامات شایسته جهت بازگشایی سینماهای کشور و حمایت و جبران خسارات هنگفت وارد شده صورت پذیرد تا غبار نشسته بر چهره این هنر هفتم در نزد مردمان این مرز و بوم زدوده شود». ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|