|
گل به خودی غرب گراها
فاطمه صابری: برجام شامگاه سهشنبه 18اردیبهشت 97 به کمای تاریخی رفت. دونالد ترامپ در یک تقسیم کار درونحاکمیتی، اعلام کرد به هیچ تعهدی در توافق هستهای با ایران پایبند نیست و از برجام خارج میشود. حسن روحانی، رئیسجمهوری ایران با مشاهده «سراب اعتماد به آمریکا»، بلافاصله واکنش نشان داد و ضمن تقبیح این پیمانشکنی، از استمرار حضور ایران در برجام خبر داد و گفت: «در غیاب موجود مزاحم، ایران با 5 کشور طرف است». فدریکا موگرینی نیز در یک تقسیم کار بینالمللی برای مهار ایران، از جانب اتحادیه اروپایی اعلام کرد در برجام میمانند! و اینگونه روحانی و تیم مذاکرهکنندهاش با سیاست محافظهکارانه خود و اعتماد به «سراب برجام اروپایی»، دوباره سیاست کلیشهای «تنشزدایی و اعتمادسازی» را در دستور کار قرار دادند تا این بار به احیای برجام به کما رفته توسط اروپاییها، دلخوش باشند! اما بعد از خروج آمریکا نیز رویه کشورهای اروپایی در عدم انجام تعهداتشان تغییری نکرد. اجرایی نشدن سازوکار مالی، فعال شدن مکانیسم ماشه، تاکید بر باقی ماندن تحریم تسلیحاتی اروپا علیه ایران تا پایان سال ۲۰۲۳ و همچنین تصویب قطعنامه شورای حکام با محوریت 3 کشور اروپایی، همگی از نقض عهدهای اروپاییان بود.
* تنشزدایی به هر قیمتی!
برنامه هستهای ایران چه زمانی که حسن روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود و چه زمانی که به مقام ریاست جمهوری رسید، محصور و مغلوب سیاستهای تنشزدایی از طرف ما آن هم به هر قیمتی(!) بود؛ سیاستی مبتنی بر این گزارهها که «ما باید به دنبال تنشزدایی و تعامل سازنده با دنیا باشیم»؛ «در جهانی که مبتنی بر تقسیم کار و امکانات و فرصتهای طبیعی است گسستن و خلوت گزیدن و بریدن خطایی سهمگین، آشکار و به دور از عقلانیت است»؛ «برای هموار کردن راه سرمایهگذاری و رونق بخشیدن به تولید و اشتغال، راهی جز استفاده از دیپلماسی تفاهم و تنشزدایی نداریم» و «ظرفیتها و قابلیتهای درونی ما برای اینکه مدعی خودبنیادی باشیم کافی نیست». اما ظاهرا در این گزارههای متأثرکننده، مفهوم «دنیا» همان 5 کشور غربی زورگوی سیطرهطلب ناقض حقوق کشورهای ضعیف تعریف میشود و «توسعهیافتگی و پیشرفت» نیز فقط با «تعامل» با این کشورها امکانپذیر است؛ بدون آنکه بخواهیم ابتدائا بر مؤلفههای پیشرفت درونزا تکیه داشته باشیم! یا به ظرفیتهای گسترده بازارهای کشورهای منطقه و تعاملات اقتصادی با همسایگان خود فکر کرده باشیم. بنابراین گره زدن مسائل اقتصادی کشور و حل مشکلات صاحبان کار و سرمایه به امری مثل تعامل با خارجیها که تصمیماتشان و نوع عمل به تعهداتشان، خارج از اختیار ما است، خلاف عقل و عقلانیت و واقعبینی است.
اما متأسفانه شاهد هستیم این تلقی از پیشرفت و تعاملات بینالمللی، رویکرد بخشی از نخبگان کشور و سیاست دستگاه دیپلماسی جمهوریاسلامی در چند دهه اخیر بویژه در دولت تدبیر و امید بوده است. «تنشزدایی با غرب و ورود مجدد به نظام استکباری غربیها به منزله اساسیترین و بزرگترین راهبرد رفع مشکلات اقتصادی و ایجاد رشد و توسعه همهجانبه کشور» در این سالها نتیجهای جز توقف استعدادها و ظرفیتهای درونی کشور نداشته است و در نهایت نیز منجر به سازش هزینهبرداری مثل برجام شد. رهبر حکیم انقلاب در رابطه با این سیاست فرصتسوز میفرمایند: «تشنجزداییای که امروز در بحث سیاست خارجی ما مطرح میشود، مورد تأیید ماست. باید تشنجزدایی شود اما تشنجزدایی غیر از این است که کسی به آنها اعتماد کند؛ نه! او هم به ما اعتماد ندارد؛ ما هم به او اعتماد نداریم. کسانی که در زمینه مسائل دیپلماسی فعالند، کاملا میفهمند که بنده چه عرض میکنم. اصلا میدان دیپلماسی، میدان یک نبرد واقعی است؛ منتها نبردی که پشت میز و با لبخند و با گفتن صبح بخیر و شب بخیر انجام میگیرد! وجود ارتباطات دیپلماتیک، هرگز نباید به معنای اعتماد به دشمن تلقی شود؛ نباید اعتماد کرد». عبرت دیگری که از برجام باید گرفت همراهی اروپا با آمریکا در مهمترین موارد است که بعد از خروج آمریکا از برجام این همراهی بخوبی قابل مشاهده است. آخرین همراهی اروپا و آمریکا به تصویب قطعنامه چند روز پیش تروئیکای اروپا علیه ایران، توسط 3 کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه بازمیگردد که این 3 کشور، با حمایت آمریکا، از ایران خواستهاند به ممانعت از دسترسی بازرسان آژانس به ۲ سایت هستهای کشور پایان دهد و با آنها به طور کامل همکاری کند!
در ماجرای شوروی نیز، همین سیاست اعتمادسازی و تنشزدایی برای رسیدن به توسعه اقتصادی بود که کار دست روسهای انقلابی داد. درست است چندین مورد در کنار هم در فروپاشی انقلاب روسیه نقش داشت اما تیر خلاص فروپاشی شوروی را میخائیل گورباچف، آخرین دبیرکل حزب کمونیست و یلتسینهای اطراف او، با سیاست غلط«اعتماد به غرب و آمریکاییها» شلیک کردند. آغوش باز، چهره باز، چهره خندان، تجلیل و تبجیل و تشویق و احترام غربیها، گورباچف را فریب داد. گورباچف احساس کرد میتواند با این حسنظن به وجود آمده قدری از فشارهای رقیب بکاهد و اعتراضهای داخلی را هم خاموش کند. غافل از آنکه این «اعتماد»، سرابی بیش نبود و بلوک غرب، از ملزومات این اعتماد، مطامع بزرگتری را جستوجو میکرد.
رهبر انقلاب در رابطه با «اصلاحات گورباچفی» در تحلیلی جامعتر، افزون بر نقش غرب و آمریکاییها در فروپاشی شوروی به نقش «تقیزادههای روسی» نیز اشاره میکنند و در این رابطه میفرمایند: «پدیدهای که نقش اساسی در این فروپاشی بازی کرد، حضور نیروهایی با برنامه و هدفدار مانند «بوریس یلتسین» در شوروی بود. نقش او این است که مرتب پا به زمین بکوبد و بگوید این شعارها فایدهای ندارد؛ این شتاب کم است؛ دیر شد؛ اصلاحات عقب افتاد!
کار به جایی رسید که گورباچف معاون خود- یلتسین- را عزل کرد اما رسانههای آمریکایی و غربی نه فقط عزلش نکردند، بلکه تقویتش کردند! یلتسین از پای ننشست و با تبلیغات فراوانی که برای او میشد، حدود یک سال یا بیشتر، به عنوان یک چهره برجسته روشنبین اصلاحطلب مغضوب و مظلوم در تبلیغات غربیها و آمریکاییها مطرح شد. بعدا انتخابات ریاست جمهوری روسیه پیش آمد ... بعد از گذشت 73 سال، بناست اولین انتخابات در جمهوری روسیه- نه همه شوروی- انجام گیرد. کاندیدا کیست؟ آقای یلتسین! با رأی بالایی یلتسین- یعنی همان عنصر تندرو- رئیسجمهور شد». با رویکار آمدن یلتسین، اتحاد شوروی در سراشیبی سقوط قرار گرفت و کمکم انقلاب روسیه و اتحاد جماهیر شوروی به صفحهای از صفحات تاریخ تبدیل شد. بر این اساس، سیاست اعتمادجویانه در دیپلماسی خارجی، تحت هر عنوانی به عاقبتی میانجامد که اعتماد گورباچف به سرنوشت شوم آن گرفتار شد.
* تجربه برجام و حضوری جدید در عرصه معادلات بینالملل
تاریخ، سرشار از مصادیق شوم و تلخ «اعتماد» به قدرتهای بیمنطق و زورگو است. برای همین هم نهضت امام خمینی رحمهالله علیه و انقلابی که آرمانش ایستادگی در برابر قدرتهای مستکبر است، هیچگاه اعتماد و اتکایی به غیر خدا ندارد. و این یکی از ارکان تفکر امام بزرگوار ما است که باید به این وعده، اعتماد و اتکال کرد. انقلاب اسلامی و ملت نجیب و شریف ایران، اگر به دلخوشکنکهای دشمنان، مستکبران و قدرتهای جهانی امید نبندند و با اتکا به وعده الهی به مسیر خود ادامه دهند، قطعا در آینده نزدیک تهدیدها را به فرصت تبدیل خواهند کرد. واقعیتهای موجود در جهان نیز نوید این دوران را میدهد. امروز جهان از دوره جنگ سرد که به فروپاشی بلوک شرق و ابرقدرتی آمریکا منتهی شد عبور کرده است. ایده جهانی شدن به سبک آمریکایی، به دلیل عملکرد منفعتطلبانه و انتقادبرانگیزانه آمریکا مورد نقد جدی صاحبنظران قرار گرفته است. با عملکرد آمریکا در ماجرای برجام، ویروس کرونا و ویروس نژادپرستی و پدیدهای به نام ترامپیسم، قدرت نرم آمریکا کمتر از هر زمان دیگر شده است. امروز ما در یک جهان چندقطبی قرار داریم که چین با اقتصادش، قدرت اقتصادی آمریکا را با چالشهای جدی مواجه کرده است. ارز دیجیتال نیز به عقیده کارشناسان در چند سال آینده سیطره دلار را با چالشهای جدی مواجه میکند.
در چنین شرایطی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی باید منش خود را تغییر دهد. اعتماد خسارتبار و تجربه شده به غرب باید تقبیح شود، افراد با «منش یلتسینی» باید مهار و به حاشیه کشانده شوند. دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی باید متحول شود و پوست بیندازد. تجربه 7 سال گذشته ضرورت این تحول را بیش از هر زمان دیگری اثبات کرده است.
ارسال به دوستان
به غرب اعتماد نکنیم
دکتر عباس سلیمینمین: یک: تصمیم در زمینه پاسخ به بیانیه تروئیکای اروپایی علیه کشورمان یک کار پیچیده سیاسی است که باید همه راهها و گزینهها مورد بررسی قرار گیرد و برای صیانت از منافع ملی بهترین گزینه عملی شود. تا به حال ما تلاش داشتیم بعد از خروج آمریکا، اروپا را در ارتباط با برجام و مذاکره حفظ کنیم البته خیلی خوشبین نبودیم و متأسفانه همانطور که حدس میزدیم در اروپا ارادهای برای ایستادگی در برابر زورگویی آمریکا وجود ندارد. این دولتهایی که خود را بسیار قدرتمند میدانند، در برابر قلدریهای آمریکا بسیار ترسو هستند.
دو: ما در مذاکرات به طور قطع میتوانستیم قویتر ظاهر شویم و نتیجه بهتری را برای کشور رقم بزنیم اما از این نکته غفلت نکنیم که حتی اگر میتوانستیم توافقات را به امضای رئیسجمهور آمریکا برسانیم و کنگره آمریکا این قرارداد را تایید و تصویب کند و همه این تمهیدات را نیز میاندیشیدیم هم، آمریکاییها زیر قولشان میزدند. این به این معنی نیست که ما ضعفهای خودمان را نبینیم و در تجربیات آینده آنها را به کار نگیریم. قطعاً در آینده نیز با چنین مسائلی روبهرو خواهیم بود. این تجربیات را باید بیندوزیم و مکتوب کنیم تا در آینده غربیهایی که پایبند نیستند به عهدشان، هزینه بیشتری در این زمینه پرداخت کنند. به عبارت بهتر، ما میتوانستیم بهگونهای عمل کنیم که قدرتهای غیرپایبند به قولشان، هزینهشان بیشتر از چیزی باشد که الان هست.
اما در حال حاضر که با بدقولیهای آمریکا و اروپا مواجهیم و آن را بررسی میکنیم، نوک تیز حمله را متوجه دولت نکنیم. البته که در تجربهاندوزیهای داخلی باید به آن توجه کنیم اما در بعد بینالملل و مواجهه با دولتهای نقضکننده، نوک حمله را متوجه این دولتها کنیم و مردم را به توجه به این امر که این دولتها چه خصوصیاتی دارند، معطوف بداریم.
سه: بعضی دوستان ما در داخل به محض اینکه بدعهدی آمریکاییها و اروپاییها را میبینند، تمام همتشان را در حمله به تیم مذاکرهکننده و دولت قرار میدهند. با این رویکرد صرف، نمیگذاریم جوانان ما غرب را خوب بشناسند، یعنی ما هزینهای برای برجام دادهایم و باید دستاورد ما این باشد که در این قضیه یک شناخت خوبی از غرب حاصل شود و این شناخت برای ما بسیار باارزش است چون غربیها و در رأس آنها آمریکا هزینه زیادی را برای دیپلماسی عمومی پرداخت میکنند و کارشان این است که از طریق دیپلماسی عمومی عقبه کشور ما و افکار عمومی را با خودشان همراه کنند و توفیقاتی را در این زمینه دارند؛ دهها شبکه تلویزیونی، رادیویی، شبکههای فضای مجازی و منافقین را به کار گرفتند و جریانات مختلف که میتوانستند با پول به کار گیرند، عربستان و کشورهای اروپایی هزینه را پرداخت میکنند تا جوانان ما نظر مثبتی نسبت به جهان سرمایهداری پیدا کنند.
چهار: یکی از دستاوردهای برجام آن است که شناخت بسیار خوبی از غرب ایجاد میکند و این شناخت را باید گسترش و بسط دهیم. اگر «همه حملات» را متوجه دولت کنیم، قطعاً از این شناخت، جامعه خود را محروم میکنیم. من ضمن اینکه معتقدم در محافل علمی و دانشگاهی به بررسی عمیق این تجربه بپردازیم اما در بعد تبلیغاتی غفلت نکنیم و خودمان فضایی ایجاد نکنیم که غرب در آن گم شود چون حتی اگر افراد قوی در تیم مذاکرهکننده وجود داشت، در هر صورت غرب بدعهدی میکرد.
پنج: تیم مذاکرهکننده کمی ضعیف عمل کرد ولی باید به این نکته اهمیت دهیم که دولتهای غربی بدعهدی کردهاند و شناخت بیشتری نسبت به آنها در جامعه ایجاد شود. البته منظور این نیست که ایراد در کار دولت وجود ندارد اما باید روی اتفاقات برجام کارهای تحقیقی انجام شود و تبلیغات و نوک تیز حمله را به سمت بدعهدان غربی کنیم و بگوییم آنها هستند که بشریت را هیچ نمیدانند و به حقوق انسانها احترام نمیگذارند و این باید هدف ما در برنامههای رسانهای- تبلیغاتی باشد.
دولت در مقابله با بیانیهای که صادر شده قطعاً باید محکم برخورد و در این زمینه اثبات کند که در ارتباط با بدعهدیهای آنها راه خودش را ادامه خواهد داد و از حقوق اساسی خود در این زمینه دفاع خواهد کرد و بدعهدیهای آنها هیچ تزلزلی در دفاع از مصالح ملی ایجاد نخواهد کرد.
ارسال به دوستان
نماینده ولی فقیه در استان گیلان در گفتوگو با «وطن امروز» در واکنش به اظهارات روحانی:
حداقل برای یک بار به مذاکره با آمریکا نه بگویید
گروه سیاسی: حجتالاسلام و المسلمین رسول فلاحتی، نماینده ولیفقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت به صحبتهای دوباره روحانی درباره مذاکره با آمریکا واکنش نشان داد. حجتالاسلام والمسلمین فلاحتی در گفتوگو با «وطن امروز» گفت: صحبتهای رئیسجمهور را ما و همه ملت ایران از تلویزیون دیدند. در این رابطه من چند نکته را عرض میکنم؛ نکته اول آنکه رهبر حکیم انقلاب چندی پیش بار دیگر تاکید فرمودند ما به هیچوجه با آمریکا مذاکره نخواهیم داشت. ایشان پیش از این نیز فرمودند شرط بازگشت آمریکا به برجام باید اجرای تعهداتی باشد که در برجام پذیرفته است و هیچ اشارهای به مذاکره نکردند و همانگونه که ذکر شد این موضوع را نهی کردند.
امام جمعه رشت خطاب به روحانی گفت: جناب آقای رئیسجمهور! تا الان آمریکاییها همه برنامههایی که با ما داشتهاند و آنچه در برجام نوشتند و روی کاغذ هم نوشتند، همه را رد کردند و برخورد منفی داشتند؛ یک بار هم که شده شما به دولت آمریکا «نه» بگویید. بگویید ما برنمیگردیم.
نماینده ولیفقیه در استان گیلان افزود: بارها و بارها به همه مردم گفتهایم آمریکاییها قدارهکش بینالمللی هستند، آمریکاییها پایبند به هیچ تعهدی از تعهدات بینالمللی نیستند؛ حداقل برای یک بار هم که شده شما به آمریکاییها نه بگویید. اینکه بگویید هر وقت شما برگردید ما هم آماده برای مذاکره هستیم؛ اینگونه سخن گفتن از روی موضع انفعال است و آمریکاییها را جریتر میکند.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
روحانی به بیانیه اخیر 3 کشور اروپایی علیه ایران واکنش نشان داد
اروپاییها تلفن زدند و گفتند شرمندهایم!
گروه سیاسی: حسن روحانی در جلسه روز گذشته هیات دولت در واکنش به بدعهدی انگلیس، فرانسه و آلمان در عمل به تعهدات برجامی خود اظهار داشت: اروپاییها خیلی شرمنده ما هستند. آنها تلفنی و حضوری از ما عذرخواهی میکنند(!)
به گزارش «وطن امروز»، رئیسجمهور در جلسه روز گذشته هیأت دولت به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی علیه ایران واکنش نشان داد.
حسن روحانی گفت: تاکنون رفتار ما با آژانس دوستانه و قانونی بوده و ما با آژانس همکاری داشتهایم و بازرسان آنها روزانه از مراکز هستهای گزارش تهیه کردهاند. در 17-16 گزارش آنها هم تاکید شده ایران همکاری لازم را داشته است اما این اواخر آمریکا و رژیم صهیونیستی به آژانس فشار آوردند و من میترسم این شیادان آژانس انرژی اتمی را آلوده کنند. آنها آژانس را وادار کردند نبش قبر کند. کار آژانس انرژی هستهای این است که بر فعالیت هستهای نظارت داشته باشد تا این فعالیتها صلحآمیز باشد و کار دیگری ندارد اما آمریکا و رژیم صهیونیستی فشار آوردند که آژانس برود یک موضوعی مربوط به ۲۰ سال گذشته را پیدا کند.
روحانی ادامه داد: آنها میخواهند آژانس را از مسیر خود منحرف کنند، البته پاسخ قاطع دادن برای ما آسان است اما بنای ما همکاری با آژانس است و این مبنا را همچنان حفظ میکنیم اما آژانس هم باید توجه کند که از مسیر قانونی خود منحرف نشود.
رئیسجمهور همچنین خاطرنشان کرد: اروپاییها خیلی شرمنده ما هستند، زیرا به وظایف قانونی خود در برجام عمل نکردهاند. آنها تلفنی و حضوری از ما عذرخواهی میکنند اما آنها هم نباید خود را آلوده کنند، ما چنین توقعی از کشورهای اروپایی نداریم. چین و روسیه در رابطه با بیانیه اخیر آژانس انرژی اتمی خیلی خوب، قاطع و حقوقی عمل کردند. اروپا هم نباید زیر فشار آمریکا برود. آژانس انرژی اتمی هم باید استقلال خود را حفظ کند و رئیس آژانس باید بداند آبروی آژانس برای نظام بینالمللی اهمیت دارد. ایران همچنان آماده است نظارت آژانس را بپذیرد و با آژانس در چارچوب مقررات همکاری داشته باشد.
رئیسجمهور در پایان با اشاره به اعلام کاخ سفید برای آمادگی مذاکره با ایران گفت: آنها میگویند چرا ایران معطل انتخابات آمریکاست، در حالی که ما معطل هیچ چیزی نیستیم. ما همیشه آمادهایم، هر لحظه که آمریکا اعلام کند به مقررات سازمان ملل بازمیگردد، تعهدات خود در برجام را اجرایی میکند و کنگره و کاخ سفید از مسیر اشتباه خود بازمیگردند، ما همان لحظه آماده مذاکرهایم. آنها باید تسلیم قانون شوند، عذرخواهی کنند و ضرری را که به ملت ایران وارد کردند جبران کرده و غرامت بپردازند، زیرا آنها میز مذاکره را شکاندند. البته ما میدانیم این تعارفات بیاساس، حرافی است برای انتخابات و گرفتاریهایی که دارند. روحانی در پایان گفت: اگر آنها دروغ نمیگویند، راه مذاکره آسان است. آنها باید عذرخواهی کرده و به برجام بازگردند. روحانی در حالی همچنان نگاه خوشبینانهای به اروپاییها دارد که بعد از خروج آمریکا از برجام با بیان اینکه «یک موجود مزاحم از برجام رفت»، تصریح کرد: «برجام منهای آمریکا» را با دیگر اعضای 1+5 و از جمله اروپا ادامه میدهیم. تاکید بر ادامه برجام با اروپا در حالی بود که اروپاییها وعده داده بودند حداکثر تا ۱۰ خردادماه سال 97 بسته پیشنهادی خود مبنی بر تضمین اجرای تعهدات برجامی را ارائه دهند اما فدریکا موگرینی، مسؤول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپایی صراحتا اعلام کرد درباره تعهدات برجامی به ایران تضمین نمیدهیم. اروپا در نهایت نیمه تیرماه همان سال بسته پیشنهادی خود را ارائه کرد. بستهای که روحانی در گفتوگوی تلفنی با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان درباره آن گفت: بسته پیشنهادی اروپا مأیوسکننده بود.
* خوشبینی یا سادهلوحی؟
نکته جالب توجهی که در سخنان روز گذشته حسن روحانی وجود داشت، ادامه لحن خوشبینانه رئیسجمهور به اروپاییها بهرغم همه بدعهدیها و پیمانشکنیهای آنان است. حسن روحانی تاکید کرد اروپاییها شرمنده ما هستند و تلفنی عذرخواهی میکنند، سوال اینجاست که آیا عذرخواهی تلفنی اروپاییها، همه سرمایههای صرفشده طی 7 سال اخیر برای به ثمر نشاندن توافقنامه برجام را جبران میکند؟
حسن روحانی در حالی به نگاه امیدوارانه و خوشبینانه خود به اروپاییها ادامه میدهد که نهم اردیبهشتماه سال 93 در گفتوگوی تلویزیونی با مردم تاکید کرد: خوشبینی در دنیای سیاست یا بدبینی خیلی معنا ندارد و باید واقعبین باشیم. حال رئیسجمهور باید توضیح دهد با توجه به واقعیت لیست بلندبالای بدعهدی اروپاییها در برابر ایران، چگونه ادامه نگاه امیدوارانه به اروپاییها با لزوم واقعبینی در سیاست خارجی سازگار است؟
* لزوم واکنش متقابل در برابر رفتار آژانس بینالمللی انرژی اتمی
حسن روحانی در بخش دیگر سخنانش با اینکه از رفتار آژانس بینالمللی انرژی هستهای انتقاد کرد و آن را «نبش قبر» خواند و «تحت فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی» توصیف کرد، اما در عین حال تاکید کرد به تعامل گذشته خود با آژانس که مبتنی بر رفتار دوستانه بوده، ادامه میدهد(!) بر اساس نظر برخی کارشناسان، رفتار منفعلانه رئیسجمهور، دست آژانس را برای زیادهخواهیهای بیشتر باز خواهد گذاشت. از آنجا که بنا بر اذعان رئیسجمهور، آژانس بینالمللی انرژی اتمی تحت فشارهای ایالاتمتحده و رژیم صهیونیستی است و مطابق سیاستهای آنان عمل میکند، ادامه یافتن دومینوی بهانهتراشیهای بیشتر علیه برنامه هستهای ایران دور از انتظار نخواهد بود. در این شرایط اگر اقدام متقابلی در برابر رفتار آژانس بینالمللی انرژی اتمی انجام نشود، هزینههای بیشتری در آینده برای کشور رقم خواهد خورد. بر اساس همین تحلیل مبنی بر لزوم اقدام متقابل مناسب در برابر رویه جدید آژانس بینالمللی انرژی اتمی بود که نمایندگان مجلس طی بیانیهای از دولت خواستند اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند. کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در جلسه سوم تیرماه خود بعد از بررسی راهکارهای اقدام متقابل علیه رفتار اخیر شورای حکام، در بیانیهای اعلام کرد: مجلس شورای اسلامی در ماده ۶ «قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» مصوب سال۱۳۹۴، همکاری دولت ایران با آژانس را منوط به رعایت مصالح ملی کرده است و اکنون با توجه به قطعنامه مغرضانه شورای حکام، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در راستای صیانت از حقوق مسلم ملت ایران طرح «الزام دولت جمهوری اسلامی ایران به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی» را تهیه و برای تصویب به صحن علنی مجلس ارائه میکند.
ارسال به دوستان
خشم پمپئو از خرید سوخو30 و جی10 توسط ایران: اروپا در چنگ ایران میافتد
آغاز کابوس
گروه سیاسی: وزیر خارجه آمریکا که این روزها پیگیر طرح تمدید تحریم تسلیحاتی ایران است با انتشار توئیتی خشم خود را از خرید 2 جنگنده سوخو30 از روسیه و جی10 از چین توسط کشورمان نشان داد.
به گزارش «وطن امروز»، مایک پمپئو در ادامه طرح خود با نیت همراه کردن سایر دولتها برای تمدید تحریمهای تسلیحاتی جمهوری اسلامی که مهرماه سال جاری لغو خواهد شد با انتشار توئیتی و ابراز نگرانی از خرید 2 جنگنده سوخو30 و جی10 از روسیه و چین، سعی کرد با ترسیم برد این جنگندهها تا اروپا به پروژه ایرانهراسی خود ادامه دهد. وزیر خارجه آمریکا با انتشار متنی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «اگر تحریمهای تسلیحاتی علیه ایران در اکتبر منقضی شود ایران قادر به خریداری جنگندههایی مانند سوخو۳۰ از روسیه و جی۱۰ از چین خواهد بود. با این هواپیماهای بشدت مرگبار، اروپا و آسیا میتواند در چنگ ایران باشد. آمریکا هرگز اجازه نمیدهد این اتفاق بیفتد». توئیت پمپئو البته از سوی ظریف بیپاسخ نماند و وزیر امور خارجه کشورمان با طعنه به گاف او نوشت: «پمپئو آنقدر تشنه گمراه کردن دنیاست که ادعا میکند با آمدن اکتبر ایران اقدام به خریداری هواپیماهای جنگنده خواهد کرد. بعداً [ایران] این هواپیماها را تا برد یکطرفهشان به نقاط دیگر ارسال خواهد کرد. احتمالاً ایشان بتوانند توضیح دهند هواپیماها چطور بعد از اتمام سوختشان به ایران بازخواهند گشت».
اما فارغ از کنایه ظریف به توئیت پمپئو، سوال اساسی را میتوان اینگونه طرح کرد که اضافه شدن سوخو 30 روسی و جی10 چینی چه مزایایی برای سیستم دفاعی کشورمان خواهد داشت و چه تاثیری بر مناسبات قدرت نظامی ایران خواهد گذاشت؟ در ادامه این گزارش با بررسی اختصاری ویژگیهای این 2 جنگنده به مزایا و تواناییهای اختصاصی آنها خواهیم پرداخت.
* سوخو 30
نخستینبار بهمن سال 94 بود که وزیر وقت دفاع در حاشیه سفر خود به روسیه خبر از امضای قراردادی برای خرید جنگندههای سوخو 30 اسام داد. جنگنده چندماموریتی سوخوی 30 در حقیقت گونه بسیار ارتقایافته از هواپیمای سوخوی 27 روسیه است. این هواپیما در اواخر حاکمیت شوروی سابق و به عنوان یک جنگنده چندماموریتی سنگین و به نوعی شبیه به برنامه F-15E آمریکایی ساخته شد. تا به امروز حدود 12 مدل از جنگنده سوخوی 30 ساخته شده و به غیر از نیروی هوایی روسیه، در ارتشهای 10 کشور دیگر جهان مشغول خدمت است. در حال حاضر و بر اساس اطلاعات موجود، مدلهای MK، M2 و SM از این جنگنده در روسیه در حال تولید است.
جنگنده سوخو ۳۰ اسام که پسوند آن (SM) به معنی ارتقایافته و تولید انبوه شده آن است، جدیدترین مدل از خانواده هواپیماهای سوخو ۳۰ است که مجهز به موتورهای دارای تغییر بردار رانش است و همین خصوصیت آن را نسبت به نمونههای سنتی و قدیمی سوخو ۳۰ ارتقا داده است و برتری چشمگیری در نبردهای هوایی در میدان دید یا فاصله کم برای خلبان آن فراهم میکند. روی این جنگنده رادار چندمنظوره بارسآر (Bars-R) که نسل جدید رادار آرایه غیرفعال فازی نیپ بارس (NIIP Bars) است، نصب شده است. در بخش راداری به طور معمول از رادارهای N001 برای این جنگندهها استفاده میشود. این رادار در مدلهای اولیه از نوع پالس داپلر بوده اما در حال حاضر مدل آرایه فازی غیرفعال آن نیز توسط دفتر طراحی Tikhomirov در روسیه تکمیل شده است. رادارهای سری ژوک روسی هم گزینه دیگر برای خریداران سوخوی 30 سری امکا است. این رادار هم دارای گونههای پالس داپلر و هم دارای مدل آرایه فازی فعال است و تا شعاع 150 کیلومتری مقابل هواپیما را پوشش میدهد. در بخش جنگ الکترونیک انواع غلافهای جنگال روسی قابلیت نصب روی این سری از جنگندهها را دارند. یکی از نقاط مثبت این جنگنده امکان نصب سامانههای غیرروسی است که به طور مثال به صورت بومی در کشورهای خریدار ساخته میشود. چینیها از این قابلیت استفاده کرده و امروز بسیاری از سامانههای جنگ الکترونیک و تسلیحات بومی خود را روی این جنگندهها نصب کردهاند. سامانههای جستوجوگر فروسرخ مثل OLS-27 و هدفگیری روی کلاه خلبان به همراه نمایشگرهای صفحه تخت در درون کابین از جمله دیگر قابلیتهای این جنگنده به شمار میآید. در بخش سیستم پیشرانه از موتورهای سری AL-31F استفاده میشود که میتواند با سرعت بیشینهای در حدود 2100 کیلومتر در ساعت پرواز کند. برد پروازی این هواپیما حدود 3000 کیلومتر و ارتفاع پروازی آن بیش از 17 کیلومتر است. قابلیت نصب سامانه تغییردهنده بردار رانش روی این موتورها نیز وجود دارد. هواپیمای سوخو 30 اسام جنگندهای چندمنظوره است که برای عملیات در تمام شرایط آب و هوایی طراحی شده و برای مأموریتهای هوا به هوا و هوا به سطح بسیار مناسب است. این هواپیما از ویژگی و توانایی خلبان اتوماتیک در تمام مراحل پرواز از جمله پرواز کمارتفاع یا کروز برخوردار است. برد عملیاتی این جنگنده 1500 کیلومتر است و با مخزن اضافی سوخت برد عملیاتی آن 3000 کیلومتر میشود. همچنین با استفاده از سیستم سوختگیری هوایی، میتوان مداومت پروازی آن را تا 5200 کیلومتر (3200 مایل) افزایش داد. این هواپیما با ذخیره سوخت میتواند نزدیک به ۵/۴ ساعت پرواز کند؛ و در حالت پرواز کروز برد، مداومت پروازی این جنگنده به حدود 10 ساعت افزایش پیدا میکند. این جنگنده همچنین میتواند نبردهای ضدالکترونیکی را نیز انجام دهد. جنگنده سوخو 30 اسام قادر به حمل تسلیحات پیشرفته تا حداکثر وزن 8 تن است. تسلیحات این جنگنده شامل تیربار، انواع بمب، موشکهای هوا به هوا و نیز موشکهای فراصوت ضدناو است. موشکهای فراصوتی که میتوان روی این جنگنده نصب کرد، اونیکس نام دارد که دارای برد 120 تا 300 کیلومتر است. نخستین نمونههای ساخته شده از جنگندههای سوخو 30 اسام سال 2012 در اختیار وزارت دفاع روسیه قرار گرفت. این جنگنده با جنگندههای F15، F16 و F18 آمریکایی برابری و تمام نیازهای عملیاتی کشور پهناور ایران را تأمین میکند. با در اختیار گرفتن این جنگنده، ایران از برتری بسیار محسوسی در نبردهای هوایی برخوردار میشود.
لازم به ذکر است روسیه از این جنگنده نخستینبار در پایگاه هوایی حمیمیم در لاذقیه سوریه برای گشتزنیهای هوایی استفاده کرد.
* جی 10
دیگر جنگندهای که در توئیت پمپئو به آن اشاره شد جی10 چینی بود که زمزمههای خرید آن نیز نخستینبار سال 94 مطرح شد. چنگدو جی۱۰ (ChengduJ-10) یک هواپیمای جنگنده چندمنظوره است که توسط شرکت چنگدوی چین برای ارتش چین طراحی و تولید شده. این هواپیما که در غرب به نام «اژدهای نیرومند» معروف است، میتواند به طور همزمان به عنوان یک جنگنده و یک هواپیمای تهاجمی ایفای نقش کند. این جنگنده اواخر دهه 90 میلادی اولین پرواز عملیاتی خود را انجام داد و تولید انبوه آن در سالهای بعد رخ داد. پاکستان سفارش 150 فروند از این جنگنده را داده که 36 فروند نخست سال 2012 تحویل داده شد. «جی10» یک جنگنده ساخت جمهوری خلق چین بوده که توانایی انجام هرگونه مأموریت عملیاتی و تهاجمی ضد مواضع دشمنان را دارد؛ در بدنه بالهای این جنگنده امکان حمل سوخت داخلی و مخازن سوخت خارجی وجود دارد. این جنگنده برای اجرای عملیات در هرگونه شرایط آب و هوایی در شب و روز طراحی شده است. سایت «میلیتاری تودی» درباره این جنگنده در گزارشی نوشته بود: موتور جنگنده جی۱۰ از نظر عملکرد و قابلیت با هواپیماهای غربی توانایی رقابت دارد. این سایت با اشاره به اینکه جنگنده «چنگدو جی-۱۰ (ChengduJ-10)» دارای 11 جایگاه حمل سلاح و مهمات است عنوان داشت: این جنگنده طیف وسیعی از سلاحهای با کالیبرهای مختلف از جمله سلاح 23 میلیمتری و انواع موشکهای «سطح به سطح هواپایه» را میتواند حمل کند. از جمله سلاحهایی که جنگنده «چنگدو جی۱۰ (Chengdu J-10)» میتواند حمل کند، میتوان به توپهای 23 میلیمتری، موشکهای هوا به هوای «پیال8 (PL-8)» ، «پیال11 (PL-11)» و «پیال12(PL-12)» و موشکهای «آر77 (R77)» ساخت فدراسیون روسیه اشاره کرد. از دیگر ویژگیهای این جنگنده میتوان به تنوع تسلیحاتی آن اشاره کرد که میتواند تسلیحات غربی و شرقی را روی خود نصب کند. جی10 دارای یک توپ ثابت دولول 23 میلیمتری است که روی تمام جنگندههای طراحی شده در چین نصب شده است و میتواند 6 تن سلاح را حمل کند. این جنگنده توان حمل غلاف نشانگذاری لیزری فیلات را دارد. این سامانه میتواند از 20 کیلومتری، هدف را کشف و از 15کیلومتری آن را نشانگذاری لیزری کند. جی10 توان حمل غلاف شناسایی kz900 با توان شناسایی شبانه غلاف جنگ الکترونیک kj300 را دارد. برد انتقالی این جنگنده با 3 مخزن خارجی 3 هزار کیلومتر و شعاع رزمی آن با 4 موشک و 3 مخزن سوخت 1400کیلومتر و با 2 تن سلاح و یک مخزن سوخت خارجی 550 کیلومتر برای حمله در ارتفاع، یورش در ارتفاع بالا و بازگشت در ارتفاع پایین است.
ارسال به دوستان
معترضان ضدنژادپرستی در آمریکا ۲ خیابان و کلیسای سنتجان در واشنگتندی سی را بهطور موقت تصرف کردند
خودمختاری مقابل کاخ ترامپ
* ترامپ: معترضان انسانهای پست و عقبماندهای هستند
گروه بینالملل: بدشانسیها و ناکامیهای ترامپ انگار تمامی ندارد. بعد از آنکه معترضان ضدنژادپرستی در 2 هفته گذشته منطقهای 10 هکتاری را به تصرف خود درآوردند، حالا درست در منطقهای نزدیک به کاخ سفید هم رویدادی مشابه البته با وسعتی کمتر اتفاق افتاد و 2 خیابان در نزدیکی کاخ سفید به تصرف معترضان درآمد. البته بر اساس اخبار، پلیس آمریکا برای سرکوب معترضان وارد عمل شد و مانند چند هفته گذشته با سرکوب شدید معترضان تلاش کرد آنها را به عقب براند. به گزارش «وطنامروز»، جمعی از معترضان سیاهپوست با حضور در 2 خیابان «اچ» و «ورمونت» در اطراف کلیسای سنت جان اقدام به برپایی چادر و بستن خیابان کردند. معترضان در این منطقه با نوشتن عبارت «منطقه خودمختار کاخ سیاه» موجودیت خود را ابراز کردند. معترضان همچنین پرچم آمریکا را به آتش کشیدند و گروهی از معترضان نیز حین سوختن پرچم کشورشان فریاد شادی سر میدادند. پلیس نیز در سلسله درگیریهای متعدد با این جمع توانست تا حدی اوضاع را تحت کنترل درآورد.
* واکنش ترامپ
در همین ارتباط، ترامپ به تهدید معترضان ادامه میدهد. رئیسجمهوری آمریکا در هفتههای اخیر نزاع خود را با شبکههای اجتماعی از جمله توئیتر و فیسبوک نیز تشدید کرده است. او ماه گذشته یک فرمان اجرایی را امضا کرد که بر اساس آن، برخی حمایتهای قانونی و حقوقی از این شرکتها لغو میشود. در همین ارتباط توئیتر بار دیگر به یکی از توئیتهای دونالد ترامپ، رئیسجمهوری آمریکا که در آن معترضان را تهدید کرده بود، به دلیل «رفتار اهانتآمیز» برچسب ترویج خشونت زد. به گزارش تارنمای هیل، توئیتر سهشنبه اعلام کرد: توئیت مذکور قوانین توئیتر درباره رفتار اهانتآمیز را نقض کرده است. ترامپ سهشنبه به وقت محلی در توئیتر نوشت هر گونه تلاش معترضان برای ایجاد «منطقه خودمختار» در شهر واشنگتندیسی با «نیروی زور جدی مواجه خواهد شد». ترامپ در این توئیت همچنین نوشت: «تا زمانی که من رئیسجمهور شما هستم، هرگز یک «منطقه خودمختار» در واشنگتندیسی وجود نخواهد داشت». توئیت ترامپ در ارتباط با اقدام جدید معترضان در واشنگتندیسی است. ترامپ که در روزهای اخیر تمام تلاش خود را برای سرکوب و مجازات معترضان به خشونتهای پلیس آمریکا به کار گرفته، از کنگره درخواست کرد برای مقابله با معترضان آمریکایی وارد عمل شود. شبکه روسی «راشاتودی» در این باره گزارش کرد ترامپ سهشنبهشب به وقت محلی در پیامی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرده بود، برای معترضان از لفظ عقبمانده و پست استفاده کرد و نوشت: «شرمآور است که کنگره اقدامی درباره عقبماندههایی نمیکند که پرچم آمریکا را میسوزانند. این اقدام همین حالا باید متوقف شود». پیشتر نیز روز دوشنبه هفته جاری، ترامپ معترضان را تهدید کرد سرنگونی مجسمههای حامیان بردهداری در ایالاتمتحده، محکومیت تا ۱۰ سال حبس خواهد داشت. وی در صفحه توئیتر خود خطاب به معترضان نوشت: «حواستان باشد، طبق ۱۰ قانون حفظ یادبود کهنهسربازان، با محکومیت ۱۰ سال حبس مواجه هستید».
* جدایی ادامهدار جمهوریخواهان از ترامپ
رفتارهای ترامپ در رابطه با کرونا و اعتراضات مردم به نژادپرستی در آمریکا سبب شده وی در ماههای اخیر با کاهش محبوبیت مواجه شود. از سوی دیگر این کاهش محبوبیت در بین مقامات و شخصیتهای حزب جمهوریخواه نیز دیده میشود. در همین ارتباط، گروهی از جمهوریخواهان آمریکا که گفته بودند دونالد ترامپ، رئیسجمهور این کشور، یک خطر امنیت ملی محسوب میشود، قصد دارند از «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات و رقیب انتخاباتی او در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ این کشور حمایت کنند. بر اساس گزارش رویترز، شماری از جمهوریخواهان که قبلاً از مقامات امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری رونالد ریگان و جرج بوش بودهاند، در حال تشکیل ائتلافی هستند تا از جو بایدن در این انتخابات حمایت کنند. بر اساس این گزارش، این گروه از حزب جمهوریخواه در آمریکا، حداقل 24 نفر از مقاماتی هستند که علناً با انتخاب مجدد ترامپ در انتخابات مخالف هستند و گفتهاند انتخاب مجدد وی امنیت ملی آمریکا را در خطر میاندازد. انتظار میرود این گروه حمایت علنی خود را از بایدن در هفتههای آینده و احتمالاً بعد از برگزاری کنوانسیون ملی حزب دموکرات در ماه آگوست اعلام کنند. «جو بایدن» در این کنوانسیون به عنوان نامزد حزب دموکرات رسماً تأیید خواهد شد. خبرگزاری اسپوتنیک هم در گزارشی با اشاره به ظهور یک گروه جدید مخالف ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا نوشت: این گروه که یک کمیته اقدام سیاسی است با نام «پروژه لینکلن» شناخته میشود. مؤسس این گروه «جرج کانوی» همسر «کلین کانوی» مشاور دونالد ترامپ است. در هفتههای اخیر رئیسجمهور جمهوریخواه آمریکا از سوی برخی شخصیتهای حزب خود شدیداً مورد انتقاد قرار گرفته است.
* اوضاع ترامپ از منظر الکترال
شبکه خبری «سیانان» در گزارشی با استناد به نتایج تجزیه و تحلیل مؤسسه سیاسی کوک پلتیکال ریپورت (Cook Political Report) از شانس کم ترامپ برای کسب حدنصاب آرای الکترال در انتخابات نوامبر 2020 خبر داد و نوشت: تنها 4 ماه تا برگزاری انتخابات ریاستجمهوری ۲۰۲۰ آمریکا زمان باقی است و بررسیهای اولیه توسط مراکز و مؤسسات مطالعاتی حکایت از آن دارد که در انتخابات آتی، جو بایدن با احتمال کسب ۲۴۸ رأی الکترال بر ترامپ که شانس به دست آوردن تنها ۲۰۴ رأی الکترال را دارد، پیروز خواهد شد. بنا بر این گزارش ایالتهای میشیگان و پنسیلوانیا که در انتخابات ۲۰۱۶ به ترامپ رأی داده بودند اکنون از وی رو گردانده و برای انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا به صف دموکراتها پیوستهاند. سیانان مینویسد: اکنون آن چیزی که برای جمهوریخواهان نگرانکننده است، چرخش دیگر ایالتهای آمریکا همچون «آریزونا»، «کارولینای شمالی» و حتی ایالت تگزاس به نفع جو بایدن است. سیانان میافزاید: هرچند همچنان ترامپ به کمربند انتخاباتی در 3 ایالت پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین دل بسته است اما با نگاه به نقشه ایالتهای آمریکا بنا بر آرای الکترال و با گذشت هر هفته، ترامپ در حال از دست دادن یک به یک ایالتهاست. سیانان مینویسد: بهترین خبر خوش برای ترامپ این است که تا زمان شمارش آرای الکترال هنوز خیلی راه و زمان باقی مانده اما اگر این انتخابات همین امروز برگزار شود، وی در هر 2 مورد - آرای مردمی و آرای الکترال - بشدت بازنده خواهد شد.
* نظر افکار عمومی درباره انتخابات
بهرغم فرافکنی دونالد ترامپ، رئیسجمهوری آمریکا و جمهوریخواهان درباره نتایج نظرسنجیهای اخیر که نشان میدهد ترامپ از جو بایدن عقب افتاده است، نتایج نظرسنجیهای جدید نشان میدهد رأیدهندگان آمریکایی به طرز بیسابقهای این نتایج را قبول دارند. به گزارش روز چهارشنبه تارنمای هیل تریبون کنگره آمریکا، تعداد رأیدهندگانی که اکنون میگویند نتیجه نظرسنجیهای سیاسی را باور دارند به رقم ۴۱ درصد در نظرسنجی جدید هیل و مؤسسه هریس ایکس رسیده است. از هر ۱۰ رأیدهنده آمریکایی تقریبا 4 نفر گفتهاند «نتایج بیشتر نظرسنجیهای سیاسی را قبول دارند اما این تایید شامل برخی منابع خاص نمیشود». این باورپذیری در افکار عمومی آمریکا نسبت به نتایج ۳۴ درصدی اکتبر ۲۰۱۹ میلادی (آبان ۹۸) و ۳۷ درصدی سال ۲۰۱۸، افزایش را نشان میدهد. تنها ۲۰ درصد شرکتکنندگان در نظرسنجی جدید هیل و مؤسسه هریس ایکس گفتند تقریبا نتایج نظرسنجیهای سیاسی را قبول ندارند که نسبت به رقم ۲۲ درصدی سال گذشته و در مقایسه با ۱۹ درصدی که همین نظر را در سال ۲۰۱۸ داشتند، کاهش یافته است. تاکنون اکثر نظرسنجیهایی که از سوی مؤسسات و رسانههای مختلف آمریکایی به عمل آمده از برتری جو بایدن نسبت به رقیب خود، دونالد ترامپ خبر میدهد. نتایج یک نظرسنجی سراسری در آمریکا نشان میدهد اگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همین امروز برگزار شود، ۵۶ درصد رأیدهندگان به جو بایدن، نامزد دموکرات رأی خواهند داد. نظرسنجی مؤسسه افکارسنجی «هریس ایکس» و «هاروارد کپس» که در روزهای اخیر به عمل آمد نشان داد اگر انتخابات ریاستجمهوری آمریکا همین امروز برگزار شود، ۵۶ درصد رأیدهندگان به جو بایدن، نامزد دموکرات رأی خواهند داد. اوایل ماه جاری ترامپ خواستار تکذیب نظرسنجی شبکه خبری سیانان شد که نشان میدهد بایدن با ۱۴ درصد اختلاف از او جلوتر است. این نظرسنجی حکایت از آن داشت که در یک رقابت انتخاباتی سراسری، ۵۵ درصد از بایدن و ۴۱ درصد از ترامپ حمایت میکنند. اما نظرسنجی بعدی فاکسنیوز پیشتازی ۱۲ درصدی بایدن را نشان داد که در نظرسنجی اخیر هیل و مؤسسه هریس ایکس تایید میشود.
***
[تکرار حرفهای تالسا این بار در فینیکس]
پس از آبروریزی تالسا، ترامپ سهشنبهشب کارزار انتخاباتی خود را در شهر فینیکس در ایالت آریزونا دنبال کرد. وی پیش از حضور در سخنرانی، برای بازدید از دیوار مرزی بین آمریکا و مکزیک به این منطقه سر زد. ترامپ در این سخنرانی مانند صحبتهایش در تالسا به موضوع ویروس کرونا، حمله به چین، پیروزی ادعایی بر داعش و کشته شدن ابوبکر البغدادی رهبر این گروه تروریستی پرداخت. وی همچنین رأیگیری به شیوه پستی را بشدت رد کرد و گفت تنها باید رأیگیری به صورت حضوری و با دیدن کارت شناسایی انجام شود. رئیسجمهوری آمریکا با تکرار اتهام پسر جو بایدن، مدعی شد به دلیل عملکرد نامناسب باراک اوباما و معاون اول وی، در انتخابات به پیروزی رسیده است. ترامپ همچنین با اشاره به اعتراضهای ضدنژادپرستی گفت: چپ تندرو از تاریخ و ارزشهایمان متنفر است. وی افزود: مشکل ما این است که بسیاری از فرمانداران ضعیف هستند. میدانید که همه آنها ایالتهای لیبرال - دموکرات هستند. ترامپ افزود: میتوانید تصور کنید که «جو خوابآلود» در ریاستجمهوری پیروز شود؟ این کشور آشفته خواهد شد. آنها همه چیز را ویران میکردند و جو خوابآلود خواستار برخورد نمیشد.
ارسال به دوستان
بررسی عملکرد قوهقضائیه و تغییراتی که بعد از حضور آیتالله رئیسی به وقوع پیوست
تغییر به نفع مردم
محمدرضا محمدی: بیتردید نمیتوان منکر تفاوت نگاههای عمومی به قوهقضائیه در 16ماه اخیر و پس از انتصاب آیتالله ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس دستگاه قضا از اسفندماه سال 97 تاکنون شد. بسیاری از نخبگان اما این سوال را در ذهن دارند: آیا تغییراتی که در قوهقضائیه مشاهده میشود، ساختاری است یا اینکه صرفا رنگ و لعاب رسانهای آن بیشتر شده است. پاسخ به این سوال آسان نیست و نمیتوان صفر و صدی به این مسأله نگاه کرد. در این گزارش سعی کردهایم با بررسی مختصر عملکرد این قوه در دوره جدید به پاسخی درخور در این زمینه برسیم.
***
برقراری عدالت محبوبیت و اعتماد میآورد
حضور آیتالله رئیسی در قوهقضائیه و تغییراتی که طی این مدت در مبارزه با فساد و برقراری عدالت ایجاد شده است را میتوان در مواجهه مردم با این نهاد نیز مشاهده کرد. چنانکه در یکی از نظرسنجیها که از سوی وزارت اطلاعات انجام و آبانماه سال گذشته اعلام شد، 76 درصد شرکتکنندگان در این نظرسنجی اقدامات قوهقضائیه را در برخورد با مفاسد پسندیده بوده و اظهار رضایت داشتهاند. همچنین نظرسنجی یکی از نهادهای افکارسنجی در تابستان سال گذشته نیز نشان از افزایش محبوبیت 13درصدی آقای رئیسی پس از چند ماه حضور در ریاست قوهقضائیه داشت که سریعترین رشد را در میان شخصیتهای سیاسی که امور اجرایی برعهده داشتند، نشان میداد. اخیرا نیز بررسی برخی مراکز معتبر افکارسنجی کشور نشان میدهد در میان سران قوا و مدیران ارشد کشور از جمله وزرا و معاونان رئیسجمهور، آقای رئیسی صدرنشین است. تا پیش از شهادت سپهبد سلیمانی بر اساس نظرسنجی، وی حائز بالاترین محبوبیت در میان مدیران ارشد کشور بود و محمدجواد ظریف و ابراهیمرئیسی در رتبههای بعدی قرار داشتند که اکنون بر اساس دادههای جدید، رئیس قوهقضائیه بالاترین میزان محبوبیت را داراست.
کسب این جایگاه در نتیجه توجه سیدابراهیم رئیسی به مقوله عدالت و حلوفصل مشکلات مردم، کارگران، زندانیان و سایر اقشاری است که به نحوی با دستگاه قضایی سروکار داشتند و اگر این روند کماکان با شیب صعودی تندتری ادامه پیدا کند، در بازسازی اعتماد مردم به نظام تأثیر بیشتری خواهد گذاشت.
***
امور دادرسی و دادسرا
بسیاری از قوانین موضوعه قضایی، از جمله قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 و اصلاحات سال 94 آیین دادرسی، در دوره قبلی قوهقضائیه و در زمان ریاست آیتالله آملیلاریجانی به روزرسانی شد و در حال حاضر مدت زیادی از تصویب آن نمیگذرد. در دوره جدید قوهقضائیه نیز بدرستی بنا به اصلاح مجدد این قوانین گذاشته نشد اما بخشنامههای متعددی در طول یک سال گذشته برای دادگستریها و دادسراهای کشور به صورت شفاف ارسال شده که حاکی از اصلاح رویههای نادرستی است که به حقوق عامه مردم صدمه وارد میکرد. آخرین بخشنامه رئیس دستگاه قضا برای ساماندهی دادرسی، بخشنامه حبسزدایی و کاهش بازداشتهای موقت بود. این بخشنامه چه از لحاظ اجتماعی و چه از لحاظ مدیریتی، مورد تحسین نخبگان و کارشناسان قرار گرفت. از سوی دیگر، دستور ساماندهی شهادتدهندگان و جمعآوری شاهدان دروغین از طریق ایجاد سامانه جامع شهادتدهندگان، از دیگر ابلاغیههایی بود که تا حد بسیاری دادرسی در دادگستریها را عادلانه کرد. از این دست بخشنامهها کم نبوده است. بخشنامه تفکیک جرم سیاسی از جرم امنیتی، تکلیف قضات را در نحوه مواجهه با جرائم سیاسی مشخص کرده است و امنیت فعالیتهای سیاسی در آینده کشور را تضمین میکند. تعیین تکلیف اصالت اسناد رسمی در برابر اسناد عادی موجب کاهش بسیاری از پروندههای حقوقی شده و حجم بسیاری از دعاوی بلاتکلیف را به سرانجام رسانده و همین مسأله تا حدودی مشکل اطاله دادرسی در چند دهه اخیر قوهقضائیه را حل خواهد کرد. همه اینها حاکی از این است که تحولات جدی در بدنه قوهقضائیه در حال رخ دادن است.
***
نظارت و بازرسی (نظارت متمرکز)
در حوزه نظارت اما به نسبت سایر حوزهها شاهد تغییرات کمتری بودهایم. سازمان بازرسی کل کشور به عنوان مهمترین دستگاه نظارتی بر عملکرد دستگاههای دولتی در دوره اخیر عملکرد چندان ملموسی از خود نشان نداده است. یک نمونه متاخر آن هم هشدار رئیس سازمان بازرسی کل کشور خطاب به خودروسازان و وزارت صمت درباره افزایش قیمت خودرو بود که به قدری نادیده گرفته شد که 3 روز پس از این هشدار، 20 میلیون تومان دیگر به قیمت پراید افزوده شد. همین معادله در دستگاههای دیگر هم جاری است. برای مثال شاید کسی به خاطر نیاورد آخرین فساد اقتصادی که توسط سازمان بازرسی کل کشور کشف شد، کدام پرونده بود است. این عدم احاطه بازوی نظارتی قوهقضائیه گاه موجب شده است که دستگاههای امنیتی کشور به جای ارجاع کشفیات خود به سازمان بازرسی برای رسیدگی، هر کدامشان باشگاههای رسانهای رسمی و غیررسمی ایجاد کنند تا آنها نقش افشاکننده فساد را بازی کنند؛ سیاستی که موجب دامن زدن به ناامیدی در جامعه شده است.
***
نظارت مردمی (نظارت غیرمتمرکز)
مسأله نظارت مردمی همیشه موضوعی جدی از سوی عدالتخواهان و مطالبهگران از قوهقضائیه بوده است، تغییر رویکرد جدی نسبت به این موضوع و حمایت از ناظران مردمی محسوس است. صحبت از سوت و سوتزنی و افشای مفاسد زیاد شده است و رئیس قوهقضائیه هم از اراده قوهقضائیه برای گسترش نظارت غیرمتمرکز مردمی سخن میگوید. اما نکته اینجاست که در طول 16 ماهی که از دوره جدید قوهقضائیه میگذرد، قانونی برای حمایت از افشاکنندگان فساد تدوین و ابلاغ نشده و اگر حمایتی هم بوده، صرفا در مقام سخن بود است. از این رو همچنان بسیاری از مطالبهگران مردمی و افشاکنندگان فساد، معطل راهروهای دادسراها هستند. این مسأله اما نافی تغییر رویکرد قوهقضائیه در حوزه نظارت مردمی نیست و به جرأت میتوان گفت ریاست قوهقضائیه در تلاش است ساختاری قانونی و کارآمد برای حمایت از افشاکنندگان فساد ایجاد کند. شاهد این مدعا هم رونمایی از دستورالعمل همکاری قوهقضائیه با سازمانهای مردمنهاد است.
***
شفافیت قضایی
بنا بر اصل 165 قانون اساسی، اصل بر این است که تمام محاکمات و جلسات دادگاهها باید علنی باشد، مگر اینکه علنی بودن آنها خلاف عفت و نظم عمومی باشد. در سالهای گذشته، جای اصل و فرع اصل 165 در دستگاه قضایی عوض شده بود. یعنی اصل بر غیرعلنی بودن دادگاهها بود و جلسات علنی دادگاهها بسیار محدود شده بود. در دوره جدید اما این سیاست کنار گذاشته شده و مقوله شفافیت بار دیگر موضوعیت پیدا کرده است؛ مثالش هم همین جلسات دادگاههای مفاسد سیاسی و اقتصادی که هر روز از رسانههای مختلف پوشش داده میشود. از شبهات جدی که در سالهای اخیر درباره قوهقضائیه وجود داشت، مسائل مالی قوه بود که گاهی سوژه رسانههای معاند هم میشد. در یک سال گذشته، دستگاه قضا تمام اسناد مالی و دریافتیها و پرداختیهای خود را به صورت شفاف و با جزئیات در سامانه خود قرار داده است؛ مسألهای که تحسین بسیاری از نخبگان و مطالبهگران را برانگیخت.
***
مبارزه با فساد
درباره مبارزه با فساد، توضیح زیادی لازم نیست. صدور حکم حسین فریدون در مسأله تخلفات اداری و بانکی گسترده، بازداشت پوریحسینی به عنوان رئیس سازمان خصوصیسازی بابت دخالتهایش در خصوصیسازی رانتی شرکتهای دولتی، دستگیری و محاکمه حسین هدایتی در پرونده بانک سرمایه، اعدام سلطان سکه به عنوان متهم ردیف اول نابسامانیهای قیمت طلا و ارز در کشور، رسیدگی دقیق به پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و حقوق پایمال شده معلمان و در نهایت محاکمه علنی اکبر طبری به عنوان معاون سابق اجرایی حوزه ریاست دستگاه قضایی، همگی حاکی از این است که دوره جدید دستگاه قضایی نمره بالایی در مسأله مبارزه با فساد میگیرد. البته این روند نباید متوقف شود، زیرا هنوز مفاسد بسیاری در کشور هست که کشف و رسیدگی نشده است.
***
روابط عمومی و اهمیت دادن به افکار عمومی
آنچه موجب شده است جلوه مطلوبی از قوهقضائیه در افکار عمومی ایجاد شود این است که در دوره جدید مجموعه مدیریتی قوهقضائیه اهمیت بیشتری نسبت به افکار عمومی قائل است و سعی دارد عملکرد خود را برای مردم شفاف کند؛ مسألهای که پیش از این به اندازه دوره جدید اهتمامی به آن ورزیده نمیشد و حتی موجب بیاطلاعی از اقدامات مثبت قوهقضائیه نیز میشد. در پایان میتوان به این اشاره داشت که نگاه استراتژیک به قوهقضائیه نشان میدهد علاوه بر اینکه هنوز کار انجام نشده در قوهقضائیه آیتالله رئیسی بسیار است، تحولاتی جدی هم در برخی حوزهها اتفاق افتاده است که نباید از کنار آنها بسادگی گذشت؛ تحولاتی که نشاندهنده مشورتپذیری و انتقادپذیری مجموعه مدیریتی جدید دستگاه قضایی است.
ارسال به دوستان
معاون وزیر بهداشت مطرح کرد
درخواست بازگشت محدودیتها در 7 استان!
* ثبت ۲۵۳۱ بیمار جدید کرونا ۱۳۳ فوتی در ۲۴ ساعت
طبق گفته معاون وزیر بهداشت، شنبه هفته جاری تصمیم خوبی در ستاد ملی کرونا گرفته شده است که بر اساس آن به استانهایی که در وضعیت شیوع گسترده کرونا هستند، اختیار داده شد بتوانند تعطیلی داشته باشند. این تصمیم یک نقطه عطف در مدیریت کرونا در ایران است. علیرضا رئیسی میگوید: ۷ استان درخواست داشتند اجازه تعطیلی و بازگشت محدودیتها را داشته باشند. وزارت بهداشت این درخواست را تایید کرد و بسته شدن اماکن عمومی در این استانها اعمال شود. این اقدام نوعی تعطیلی و اعمال محدودیت موقت است. رئیسی گفت: بازگشاییها الزامات کلی و عمومی دارد که یکسری الزامات کلی شامل همهجا میشود. هر بازگشایی که باعث تجمع، کاهش فاصلهگذاری و رعایت نکردن پروتکلها شود، میتواند باعث افزایش بیماری شود. اگر تجمع در جای سرپوشیده باشد افزایش بیماری بیشتر خواهد بود. مثلا اگر استخر یا سینما روباز باشد موارد انتقال کمتر خواهد بود. در فضای بسته با توجه به حجم فضا میزان انتقال متفاوت است؛ هر چه فضا بزرگتر باشد و افراد کمتر باشند احتمال انتقال کمتر است. معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه گفت: در برخی استانها مثل قم و گیلان حدود ۴۰ درصد مردم به کرونا و بیماری «کووید-19» مبتلا شدهاند. در تهران این میزان حدود ۱۵درصد جمعیت است و در استانهای دیگر کمتر است. رئیسی در نشست خبری که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، درباره میزان ابتلا به کرونا در کشور افزود: درباره اینکه چند درصد کشور درگیر کرونا شده است نمیتوان یک آمار کلی اعلام کرد، چون استان به استان فرق میکند. در برخی استانها ۴ درصد یا ۵ رصد میزان درگیری با کرونا بوده است و برخی ۱۰ تا ۱۲ درصد، در استان تهران بر اساس بررسیهای سرولوژی کمتر از ۲۰ درصد و حدود ۱۵ درصد درگیری داشتهایم. قم و گیلان بالای ۴۰ درصد درگیر شدهاند. ارسال به دوستان
طبق آمارهای وزارت راهوشهرسازی، قیمت هر مترمربع مسکن در پایتخت تنها در ماههای اردیبهشت و خرداد مجموعا 23 درصد افزایش یافته است
لمس!
* متوسط بهای هر متر مسکن در شهر تهران از 19 میلیون تومان فراتر رفت
جدیدترین آمارهای دفتر برنامهریزی و اقتصاد مسکن وزارت راهوشهرسازی، شیب تند افزایش قیمت مسکن در شهر تهران را نشان میدهد. بنا بر این گزارش، میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران از مرز 19 میلیون تومان عبور کرد و به 19 میلیون و 71 هزار و 900 تومان رسید. این عدد نسبت به ماه قبل 12 درصد، طی ۲ ماه گذشته ۲۳ درصد و نسبت به خرداد سال گذشته 42 درصد افزایش داشته است. بررسی شاخص میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران نشان میدهد افزایش 1/2 میلیون تومانی این شاخص از اردیبهشت تا خرداد سال جاری، شدیدترین رشد قیمت از ابتدای سال 98 تاکنون بوده است.
* منطقه یک؛ گرانترین منطقه تهران
بررسی جزئیات گزارش وزارت راهوشهرسازی نشان میدهد منطقه یک با میانگین ۵/۴۲ میلیون تومان برای هر مترمربع، گرانترین منطقه برای سکونت در شهر تهران است. در مقابل منطقه ۱۸ با میانگین ۸/۸ میلیون تومان به ازای هر مترمربع، ارزانترین منطقه مسکونی است. بر همین اساس، قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در منطقه یک حدود ۵ برابر قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در منطقه ۱۸ است.
* بیشترین جهش قیمت در منطقه یک
بررسی تغییر قیمت در مناطق مختلف شهر تهران نشاندهنده جهش شدید قیمت بویژه در برخی مناطق خوشنشین است. طبق آمارهای وزارت راهوشهرسازی، بیشترین رشد قیمت طی یک ماه (از اردیبهشت 99 تا خرداد 99) در منطقه یک با ۲۴ درصد ثبت شده است. در مقابل باثباتترین منطقه تهران، منطقه ۱۷ با ۱۰ درصد افزایش قیمت در هر مترمربع حائز کمترین رشد قیمت مسکن بوده است.
* منطقه ۵؛ پررونقترین منطقه تهران
در بخش دیگری از گزارش وزارت راهوشهرسازی، تعداد معاملات انجام شده مسکن آمده است. بررسی این شاخص نشان میدهد منطقه ۵ با ۱۵۷۰ فقره معامله، پررونقترین منطقه مسکونی تهران است. در مقابل منطقه ۱۹ با ۶۹ فقره معامله مسکن، کمترین میزان معامله ثبت شده در خردادماه را از آن خود کرده تا عنوان راکدترین منطقه مسکونی تهران را به خود اختصاص دهد.
* «مسکن مهر» تا دیروز مزخرف، امروز دستاورد دولت!
جلسات روزهای اخیر دولتمردان در حالی برگزار میشود که موضوع مسکن پای ثابت اکثر این جلسات است. جلسه سهشنبه همین هفته حسن روحانی با استانداران هم از همین دست جلسات بود. در این جلسه اما یک نکته ویژه هم وجود داشت. در این جلسه استانداران تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه و خراسان رضوی به نمایندگی از استانداران به ایراد سخنرانی و ارائه گزارشهایی از اقدامات و برنامههای اجرا شده در استانداریها پرداختند. در این میان اما سخنان استاندار کرمانشاه جالب بود؛ جایی که هوشنگ بازوند در بیان دستاوردهای دولت در حوزه مسکن در استان کرمانشاه، پروژه مسکن مهر را که دولتمردان فعلی تا پیش از این به عنوان نمادی از ویرانههای دولت قبل معرفی میکردند، به عنوان دستاورد دولت تدبیر معرفی کرد. بازوند با انتقاد از دستگاه تبلیغاتی دولت گفت: متاسفانه در اطلاعرسانی از عملکرد دولت بشدت ضعف داشتهایم. مسکن مهر در حالی به دولت قبل منتسب میشود که در دولت تدبیر و امید 126هزار واحد مسکن مهر در استان کرمانشاه ساخته شده است، در حالی که در دولت قبل این تعداد 105 هزار واحد بود و در کنار آن دولت تدبیر و امید 161 هزار واحد مسکونی برای سیلزدگان و زلزلهزدگان احداث یا بازسازی کرده است.
تبدیل مسکن مهر از طرحی «مزخرف» به دستاوردی قابل افتخار در سال پایانی دولت بخوبی از دستان خالی دولتمردان برای ارائه طرحی ملی برای تأمین مسکن مردم و نقش دولت قبل در جلوگیری از عمیقتر شدن بحران مسکن در این دولت حکایت دارد.
* بازگشت به مدل مسکن مهر؛ 7 سال پس از نفی آن
پس از پایان سخنان استانداران، رئیس دولت تدبیر با اشاره به مسأله تامین مسکن برای مردم، بدون نام بردن از مدل مسکن مهر، این مدل را به عنوان راهحل مسأله مسکن در کشور عنوان کرد. اعطای زمین رایگان برای پایین آوردن هزینه تمام شده مسکن همان مدلی است که دولت نهم از آن برای تعریف ابرپروژهای به نام مسکن مهر بهره برد. حسن روحانی در این باره گفت: هکتارها زمین آماده برای مسکن در این کشور افتاده به اسم این وزارتخانه و آن وزارتخانه؛ به اسم این شرکت دولتی و آن شرکت دولتی؛ بیاییم این منجمد را مولد کنیم؛ زمین آنجا خوابیده، قفل کردیم؛ هر کسی یک چیزی برداشته در گاوصندوق خودش گذاشته و میگوید من نیاز دارم؛ تا حالا 30 ساله استفاده نکرده و 50سال دیگر هم نیاز ندارد؛ حالا بر فرض نیاز داشت، زمین دیگر در اختیارش میگذاریم.
رئیس جمهور همچنین اظهار داشت: همین امروز صبح بخشی از جلسه اقتصادی ما همین بود؛ داریم طرحی را آماده میکنیم. چندین بسته است که اینها را در کنار هم میآوریم و در آنجا تصویب میکنیم ولی کار اصلی در مسکن این است که برویم زمینهای دولتی را به قیمت ارزان یا گاهی حتی مجانی به مولد مسکن و سرمایهگذار بدهیم. یا آنی که میخواهد برای خودش خانه بسازد، یک پولی دارد با قیمت ارزان در اختیارش بگذاریم یا تحولی که بنا بود در بازسازی و بازآفرینی شکل بگیرد در محلههای فرسوده، که میتواند یک تحول بزرگ در مسکن ایجاد کند.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|