|
تست کرونای ۵ بازیکن استقلال منفی شد
با اعلام پزشک باشگاه استقلال، جواب تست کرونای 5 بازیکن این تیم منفی اعلام شد. دکتر کاوه ستوده در گفتوگو با سایت باشگاه استقلال، درباره جواب تست 5 بازیکن کرونایی تیم استقلال، گفت: روزهای دوشنبه و سهشنبه 2 تست جداگانه از این بازیکنان توسط سازمان لیگ به عمل آمد که با منفی اعلام شدن آنها، این بازیکنان میتوانند از امروز (دیروز) در تمرینات حضور پیدا کنند. تیم فوتبال استقلال روز جمعه در چارچوب هفته بیستوپنجم لیگ برتر در آبادان به مصاف تیم صنعت نفت میرود.
ارسال به دوستان
بررسی نقش مدیران در بی ثباتی این روزهای فوتبال ایران
فرمان بی اختیار
علیرضا مؤیدیفر: مدیریت باشگاه در فوتبال ایران، با توجه به انواع باشگاههای موجود، به طور کلی به 3 دسته تقسیم میشود؛ مدیران باشگاههای دولتی، نیمهدولتی و خصوصی. باشگاههای دولتی آنهایی هستند که مستقیما و کاملا توسط نهادهای دولتی اداره میشوند، مثل تیمهای وابسته به وزارت ورزش و وزارت نفت. نیمهدولتیها آنهایی هستند که بهرغم وابستگی به وزارتخانههای دولتی از بابت مقررات بالادستی، به دلیل سازوکار درآمدی مستقل از بودجه، تحت برنامههای بلندمدت و تصمیمات مستقل عمل میکنند، مثل تیمهای صنعتی. تکلیف خصوصیها هم که روشن است. آنها کاملا در اختیار و زیر نفوذ مالکان خود هستند و مدیرانشان عملا اختیار خاصی از خود در اتخاذ تصمیمات اساسی مدیریتی ندارند.
گره کور مدیریت باشگاهی در فوتبال ایران، شاید همین «بیاختیار» یا «کماختیار» بودن مدیرانی باشد که قرار است مهمترین تصمیمات کوتاه و بلندمدت را در مهمترین رکن فوتبال ایران بگیرند.
باشگاههای دولتی، زمین بازی و حیاط خلوت مدیران عالیرتبه هستند و به جبر کوتاه بودن زمان زمامداری آن عالیرتبگان، به تناوب، بازیگران متعددی طی مدتی کوتاه در این زمین بازی حضور پیدا میکنند تا از یک سو بهره از سفره نزدیکی با بزرگان نصیبشان شود و از سوی دیگر، احیانا منویاتی را به ثمر برسانند. نفس این باشگاهها و مدیرانشان، به نفس تصمیمسازیهای بزرگان بالادستی بسته است و هر آن که آنها نخواهند، اینها نخواهند بود. و دایره این بودن، گاهی به مرز حیات باشگاهها میرسد، چنانکه درباره تیمهای وابسته به وزارت نفت، این روزها اینچنین است.
نیمهدولتیها اما از سازوکار بهتری برخوردارند؛ چه از بابت بودجه و درآمد و چه از بابت اختیارات مدیریتی. اما آنها هم کمابیش تحت تأثیر مناسبات درونسازمانی و تصمیمات مقطعی مدیران بالادستی قرار میگیرند. اگر ثبات بودجه و مدیریت در آن باشگاهها ادامهدار باشد، حاصلش فضایی کمتنش برای اجرای برنامههای فنی است. اما این ثبات هم همیشگی نیست.
خصوصیها در ایران اما داستان غمانگیزی دارند. مدیران چنین باشگاههایی عموما تریبون مالکان خود هستند و جایی که مالک محترم نخواهد خود به میانه میدان بیاید، آنها نقش واقعی خود، یعنی سخنگویی مالکان را اجرا میکنند. تناقض جایگاه و اشتباه استراتژیک یکی شدن جایگاه مالکیت و مدیریت و تنزل مدیران باشگاههای خصوصی به مرتبه ماشین امضای اراده مالکان، به طور عام باعث شده تا فرصت طلایی رشد مدیران خلاق و مستقل در چنین بستر آمادهای از دست برود.
فصل مشترک این 3 دسته از مدیران، جز استثناهایی، همان بیاختیاری است که منجر به انفعال، مرگ خلاقیت، پرهیز از یادگیری، دوری از ریسک ولو منطقی و عاقلانه، تملق و سپر بلا شدن آنها میشود. مهم نیست که امروز گوی و میدان به نفع چه کسی در گردش است. این بیاختیاری و تبعات سنگینش، منجر به فجایعی میشود که امروز در فوتبال باشگاهی با آن روبهرو هستیم.
مدیران/ مالکان بالادستی، برای استمرار این بیاختیاری، به سمت افرادی گرایش پیدا میکنند که از خود، ایده یا نظری نداشته باشند. همین قدر که امور جاری را بچرخانند و سر و صدایی از کسی- از هوادار تا کارورز فوتبال- بلند نشود، کافی است. هزینه هم که علیبرکتالله، مهم نیست. به قولی حتی، بدهی را کی داده و کی گرفته؟ آن هم با وجود قانون بقای بدهی در فوتبال باشگاهی ایران: «بدهی از بین نمیرود، بلکه از مدیری به مدیر دیگر انتقال مییابد».
مدیری که در چنین بستری، و با چنان شرایطی برگزیده میشود، هرگز نخواهد توانست قدمی در راه پیشرفت مجموعه زیردست خود بردارد. حتی اگر جرقهای از خلاقیت و تعالی مدیریتی در ذهن داشته باشد، به خاطر شرایطی که بیان شد، هرگز ظهور و بروز نخواهد یافت. او آمده تا مدتی بماند، اطاعت کند و برود. چیز دیگری از او نخواستهاند. اگر هم حرکت یا تصمیم خلاقانهای از او سر بزند، دیری نخواهد پایید، چون مهلت مدیرانی از این دست، برای به ثمر رساندن هیچ برنامه بلندمدتی، کفاف نخواهد داد.
ماحصل آنچه گفته شد، بستری عمیق از بیثباتیهای مدیریتی است که در ترکیب با یا بیاختیاری مدیران، هر روز برگی دیگر بر پرونده ناکارآمدی باشگاهداری در فوتبال ایران میافزاید.
این بیثباتی، عامدانه و آگاهانه و از جهاتی، ناگزیر است. و پیامد این ناگزیری، گزینشهایی است که یکی از دیگری زیانبارتر و تأسفبرانگیزتر هستند. تأسف، از بابت منابع مادی و سختافزاری سنگینی است که تلف میشوند و از بابت منابع انسانی و نرمافزاری ارزشمندی، که هرگز فرصت ظهور و بروز نمییابند. «حقی» که مدیران ارشد برای انتخاب نیروهای دلخواهشان در اداره باشگاهها برای خود قائلند، منجر به پایمال شدن حقوق انسانهای بسیاری که مخاطب یا کارورز فوتبال هستند میشود. این حقوق پایمال شده، ابدا منحصر به سطح لیگ برتر نیست و چه بسا در لیگهای پایینتر با شدت و کراهت بسیار بیشتری در حال وقوع است. تردیدی نیست که هر کس چنانکه با ادعای اصلاح فوتبال ایران پا در عرصه فعالیت میگذارد، باید از گشودن این کلاف سردرگم و بیحاصل آغاز کند. هیچ میانبری وجود ندارد و نخواهد داشت.
***
سوءاستفاده اعضای هیأتمدیرهها
اعضای هیأتمدیره باشگاههای ایرانی حضوری فشرده و بیش از حد در رسانهها دارند. همچنین اعضای هیأتمدیره باشگاههای سرشناس و معروف در ایران همیشه یکی از عوامل مشکلات پرتعداد این باشگاهها بودهاند؛ اعضایی که به عنوان مثال در 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس با حکم وزیر ورزش و جوانان به عضویت هیأت مدیره این 2 باشگاه درمیآیند تا در قامت افرادی که مسؤولیت غیرفنی و مدیریتی دارند، تمام تلاش خود را برای حل مشکلات اقتصادی باشگاه و همچنین کسب درآمد و تأمین امکانات لازم به کار بگیرند. با این حال گویی نقش این افراد کاملا در شرایط این روزهای فوتبال ایران تغییر کرده است. اعضای هیأتمدیره این باشگاهها ظاهرا پیش از آنکه تمام تلاش و استعداد خود را برای حل مشکلات این تیمها به کار ببندند، بیشتر به دنبال این هستند با استفاده از پست و مقامی که به اعتبار نام استقلال یا پرسپولیس یا حتی سایر تیمها به دست آوردهاند، برای خود یک برند شخصی بسازند تا بعدها بتوانند از آن منتفع شوند. یکی از سادهترین راهها برای تحقق این امر هم حضور مداوم و مستمر در فضای رسانهای است. اعضای هیأتمدیره باشگاهها به طور منظم با خبرگزاریها مصاحبه میکنند یا به عنوان میهمان حضوری یا تلفنی راه خود را به برنامههای زنده ورزشی در رادیو یا تلویزیون باز میکنند و به همین طریق مدام در معرض توجهات هستند. به این وسیله آنها کمکم تعداد بیشتری فالوئر در فضای مجازی جذب میکنند و از صفحه شخصی خود در این شبکه اجتماعی به عنوان رسانهای پرمخاطب بهرههای زیادی میبرند. این در حالی است که اگر شاید بخشی از این تلاش ها برای چهره شدن و دیده شدن در یافتن راهحل مشکلات باشگاهها نظیر بدهیها، عدم درآمد پایدار و فقر امکانات سختافزاری به کار گرفته میشد، قطعا باشگاههای ایرانی شرایط بهتری پیدا میکردند. روندی که مدیران باشگاههای اروپایی برای اداره باشگاهها در پیش گرفتهاند کاملا متفاوت با آن چیزی است که در ایران وجود دارد. اعضای هیأتمدیره باشگاههای اروپایی به هیچ عنوان تا این اندازه در مقابل دوربینها و رسانهها نیستند و مدام اخبار آنها در کانالهای هواداری یا خبرگزاریها نمیچرخد، بلکه تمرکز آنها بر اداره هر چه بهتر باشگاه است و تلاش میکنند با سودآوری و بازدهی بیشتر، تیم را رو به جلو ببرند.
ارسال به دوستان
مسابقات جهانی کشتی، المپیک و چرخه انتخابی تحتالشعاع تصمیم اخیر اتحادیه جهانی
چالش جدید برای کشتی ایران
کمیته اجرایی اتحادیه جهانی کشتی طرحی عملیاتی را برای رویدادهای باقیمانده در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که باید دید چه تاثیری بر چرخه انتخابی تیمملی خواهد داشت. در حالی که ایران و آمریکا بشدت مخالف برگزاری مسابقات جهانی کشتی بزرگسالان در سال 2020 بودند، اتحادیه جهانی تصمیمات تازهاش درباره برگزاری رقابتهای پیشرو را اعلام کرد. بر این اساس اتحادیه جهانی در نظر دارد در صورت اطمینان از تضمین سلامت و ایمنی ورزشکاران و سایر شرکتکنندگان، امکان برگزاری رویدادها را فراهم کند. در این طرح شرایط بهداشت عمومی، امکان سفر و اقدامات جدی حفاظتی مرتبط با جلوگیری از تأثیر «کووید-19» بر رقابتها لحاظ شده است. در طرح جدید معیارهایی هم لحاظ شده که از جمله آنکه در سایت اتحادیه جهانی آمده است، میشود به این نکته اشاره کرد: «هر مسابقهای که قرار به برگزار شدن آن در سال 2020 باشد باید از معیارهایی که توسط کمیته اجرایی تعیین شده است پیروی کند و برای برگزاری هر مسابقه باید 8 تیم از 10 تیم برتر رنکینگ و حداقل 70 درصد کشورهای شرکتکننده سال قبل در آن حاضر باشند(بر اساس حضور ورزشکار سال قبل). شرایط و معیارهای رقابت باید ۲ ماه قبل از شروع مسابقه توسط UWW و برگزارکنندگان محلی تأیید شود».
مسابقات قهرمانی نوجوانان اروپا 14 تا 20 مهرماه ٩٩ در لهستان، مسابقات قهرمانی جوانان اروپا ٢٨ مهر تا ٤ آبان در مقدونیه و مسابقات جهانی زیر 23 سال ٣ تا ٩ آذر در فنلاند برگزار میشود. همچنین بلگراد میزبان مشترک مسابقات جوانان و بزرگسالان جهان خواهد بود که هر دو رقابت قرار است اواخر آذرماه انجام شود.
همانطور که قبلا نیز گوشزد شده بود با توجه به اینکه روسها و بسیاری از کشورها، غیر از ایران و آمریکا، مصر به برگزاری مسابقات جهانی بزرگسالان در سال 2020 هستند، قابل پیشبینی بود اتحادیه جهانی در این باره تصمیم به برگزاری مسابقات بگیرد. حالا باید دید فدراسیون کشتی ایران و افراد فنی تیمهای ملی، چه زمانی تصمیم نهایی درباره نحوه انتخاب تیم را خواهند گرفت. در آخرین جلسه همفکری کادرفنی تیمهای ملی تصمیم به حذف چرخه انتخابی تیم ملی در زمان اندک تا جهانی 2020 گرفته شد. با توجه به اینکه این مسابقات قرار است آذرماه برگزار شود، اجرای چرخه انتخابی تیم ملی در سال المپیک هم تحتالشعاع قرار خواهد گرفت، چرا که قرار بود چرخه با مسابقات قهرمانی کشور در نیمه مهرماه امسال استارت بخورد.
ارسال به دوستان
اخبار
کمیل قاسمی قهرمان المپیک شد
با تأیید تست دوپینگ نفرات اول و دوم کشتی آزاد سنگین وزن المپیک لندن، کمیته بینالمللی المپیک رسما کمیل قاسمی و بلال ماخوف روس را مشترکا به عنوان طلاییهای این وزن معرفی کرد به گزارش ایسنا، سرانجام پس از کشوقوسهای فراوان و با تأیید نهایی تست دوپینگ آرتور تایمازوف ازبک و داوید مادزمانشویلی گرجستانی، نفرات اول و دوم وزن ۱۲۰ کیلوگرم المپیک ۲۰۱۲ لندن، کمیته بینالمللی المپیک با بهروزرسانی نتایج این وزن، مدال طلای این رقابتها را مشترکا به نام کمیل قاسمی از ایران و بلال ماخوف روس ثبت کرد. این در حالی است که این انتظار میرفت طبق قانون اتحادیه جهانی کشتی، این مدال تنها به نام کمیل قاسمی ثبت شود اما فدراسیون کشتی چند روز پیش اعلام کرد قانون جدید اتحادیه جهانی تأکید دارد در صورت دوپینگ نفرات اول و دوم یک وزن، مدال طلا مشترکا به نفرات سوم میرسد. همچنین دولت شعبان بای قزاق و دلاگنف آمریکایی نیز به مدالهای برنز مشترک رسیدند.
***
محرومیت مادامالعمر رئیس فدراسیون فوتبال افغانستان تأیید شد
دادگاه عالی ورزش (CAS) درخواست دادخواهی رئیس فدراسیون فوتبال افغانستان را رد کرد تا وی مادامالعمر از فعالیتهای فوتبالی محروم شود. سایت دادگاه عالی ورزش تصمیم خود را مبنی بر درخواست تجدیدنظر کرمالدین کریم، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان اعلام کرد. بر این اساس، دادگاه CAS رأی کمیته اخلاق فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) را مبنی بر محرومیت مادامالعمر رئیس سابق فدراسیون فوتبال افغانستان تأیید کرد. کمیته اخلاق فیفا حدود یک سال پیش کرمالدین کریم را به خاطر سوءاستفادههای جنسی از بازیکنان تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان مادامالعمر محروم کرده بود.
***
تصمیم ناگهانی سازمان لیگ برای تعویق ۲ روزه دیدار پرسپولیس - فولاد
زمان برگزاری دیدار تیمهای فوتبال پرسپولیس - فولاد خوزستان تغییر کرد. این مسابقه در چارچوب هفته بیستوپنجم قرار بود امروز پنجشنبه برگزار شود اما به روز شنبه موکول شد. طبق تصمیم ناگهانی سازمان لیگ، دیدار شاگردان یحیی گلمحمدی در پرسپولیس با بازیکنان فولاد، 2 روز به تعویق افتاد تا قرنطینه ۱۴ روزه فولادیها بابت داشتن بیش از ۲۵ درصد مبتلا به کرونای آنها رعایت شود. این تصمیم به خاطر نامه دریافتی از ایفمارک و تاکید بر رعایت پروتکلهای بهداشتی اتخاذ شد. سازمان لیگ فوتبال در حالی تصمیم به تعویق ناگهانی زمان برگزاری این دیدار گرفت که نشست خبری قبل از بازی سرمربی پرسپولیس نیز برگزار شد و همچنین 2 تیم اقدام به تهیه هتل برای اسکان قبل از بازی نیز کردهاند.
***
بارسلونا کوتینیو را به ۲ تیم لیگ برتری پیشنهاد داد
بارسلونا برای فروش بال برزیلی خود به 2 تیم از لیگ برتر فوتبال انگلیس اعلام آمادگی کرد. به گزارش تسنیم، باشگاه بارسلونا به منظور تأمین بودجه خرید لائوتارو مارتینس از اینتر، فیلیپه کوتینو را به تیمهای آرسنال و نیوکاسل پیشنهاد داد. کوتینیو اکنون به صورت قرضی در بایرنمونیخ بازی میکند اما تیم باواریایی تمایلی به قطعی کردن قرارداد وی ندارد و به این ترتیب ستاره سابق لیورپول در پایان فصل باید به بارسلونا بازگردد. اما طبق ادعای سایت گل، کاتالانها تمایلی به نگه داشتن کوتینیو ندارند و به همین دلیل برای او به دنبال مشتری هستند. ماندن کوتینیو بازیکنی که ماه ژانویه سال 2018 با قراردادی 142 میلیون پوندی به بارسلونا پیوست، نهتنها هزینهای اضافی بابت پرداختن حقوق او به باشگاه تحمیل میکند، بلکه سهمیه بازیکنان غیراروپایی تیم را هم اشغال میکند. از این رو بارسا در نظر دارد به هر نحو ممکن او را به تیمی دیگر منتقل کند و در صورت پیدا نشدن یک مشتری که حاضر به خرید قطعی ملیپوش 28 ساله باشد، حتی او را قرض خواهد داد تا حداقل از پرداخت حقوقش معاف شود. گویا هنوز هیچ یک از 2 باشگاه آرسنال و نیوکاسل به این پیشنهاد بارسلونا جواب ندادهاند.
ارسال به دوستان
تیمهای والیبال سایپا، پیکان و شهرداری ورامین هنوز تسویهحساب نکردهاند
خطر حذف برخی تیمهای نامدار
کمیته برگزاری رویدادها و مسابقات فدراسیون والیبال فهرست ۹ تیمی را که نسبت به تعیین تکلیف بدهیهای خود اقدام کردهاند اعلام کرد تا خطر حذف برخی تیمهای نامدار لیگ برتر مردان جدی شود. کمیته برگزاری رویدادهای فدراسیون والیبال در نهایت روز شنبه 28 تیرماه، فهرست نهایی تیمهای حاضر در قرعهکشی لیگ برتر را اعلام خواهد کرد. برخی تیمها مانند شهرداری قزوین نیز متقاضی خریداری امتیاز لیگ برتر هستند که جایگزین این تیمها خواهند شد. همچنین برخی باشگاههای لیگ برتری که نسبت به تعیین تکلیف بدهیهای خود اقدام نکردهاند، متقاضی حضور در لیگ برتر بانوان نیز هستند که در صورت برطرف نشدن مشکل بدهی، امکان حضور در لیگ برتر بانوان سال 99 را نیز نخواهند داشت. میلاد تقوی در گفتوگو با سایت فدراسیون والیبال اظهار داشت: بر اساس برنامه تدوین شده قبلی و افزایش مهلت 10 روزه برای تعیین تکلیف بدهی باشگاههای لیگ برتری با بازیکنان، کادر فنی و فدراسیون والیبال، کمیته برگزاری رویدادها و مسابقات، فهرست 9 تیمی را که نسبت به تعیین تکلیف بدهیهای خود اقدام کردهاند اعلام کرد. سرپرست دبیری فدراسیون والیبال تصریح کرد: تیمهای شهرداری ارومیه، لبنیات هراز آمل، فولاد سیرجان ایرانیان، شهرداری گنبد، فولاد مبارکه سپاهان، هورسان رامسر، آذرباتری ارومیه، شهداب یزد و خاتم اردکان نسبت به تعیین تکلیف بدهیهای اقدام کرده و حضورشان در لیگ برتر سال 99 قطعی است. وی ادامه داد: بر اساس اعلام کمیته برگزاری رویدادها و مسابقات، تیمهای سایپا، پیکان، مریوان، شهرداری اراک و شهرداری ورامین تا امروز (چهارشنبه 25 تیرماه) درباره تسویه بدهیهای خود تعیین تکلیف نکردهاند. تقوی با بیان اینکه برخی از این تیمها با توجه به شرایط سال گذشته لیگها، نسبت به میزان بدهیهای خود با امور مالی فدراسیون والیبال اختلافنظر دارند، افزود: قرار بر این شد این باشگاهها در نهایت تا پایان ساعت اداری روز شنبه 28 تیرماه، نسبت به رفع این اختلاف حساب اقدام کنند.
ارسال به دوستان
توقع همگانی از شورای نگهبان
حجتالاسلاموالمسلمین علیاصغر مجتهدزاده*: لقمان حکیم علیهالسلام: یا بُنَىَّ... وَ اجْهَدْ اَنْ یکونَ الْیوْمُ خَیرا لَکَ مِنْ اَمْسِ وَ غَدا خَیرالَکَ مِنَ الْیوْمِ فَاِنَّهُ مَنِ اسْتَوى یوْماهُ فَهُوَ مَغْبونٌ وَ مَنْ کانَ یوْمُهُ شَرّا مِنْ اَمْسِهِ فَهُوَ مَلْعونٌ؛ فرزندم بکوش تا امروزت بهتر از دیروز و فردایت بهتر از امروز باشد، که هر کس 2 روزش برابر باشد، زیانکار است و هر کس امروزش بدتر از دیروزش باشد، از رحمت خدا دور است[ارشاد القلوب دیلمى، ص 73].
شورای نگهبان قانون اساسی از نهادهای اصلی و بنیادی نظام جمهوری اسلامی است که بیستوششم تیر سال 1359 تشکیل شد. شورای نگهبان، نهادی فراقوهای، تصمیمگیر، تصمیمساز و دارای 12 عضو فقیه و حقوقدان است. 6 فقیه این نهاد با انتخاب رهبری و 6 حقوقدان آن با معرفی رئیس قوهقضائیه به مجلس، انتخاب میشوند. هیچ مصوبه مجلس شورای اسلامی بدون تأیید شورای نگهبان قابلیت اجرا ندارد1. در حقیقت شورای نگهبان حافظ و پاسدار احکام اسلامی و قانون اساسی در نظام جمهوری اسلامی است. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای شورای نگهبان وظایف متعددی برشمرده است. از میان مجموعه وظایف شورای نگهبان، 3 مورد «نظارت بر قانونگذاری»، «تفسیر قانون اساسی» و «نظارت بر انتخابات» دارای اهمیت بسیاری هستند.2
از منظر حضرت امام خمینی رضوانالله تعالی علیه شورای نگهبان با هیچ یک از ارگانها و تشکیلات نظام قابل مقایسه نیست، زیرا حفظ سلامت پیکره و محتوای نظام اسلامی، مسؤولیت هدایت صحیح جامعه و حفظ مسیر کلی اجرا و قانونگذاری، از انحراف به عهده این نهاد است.3
شورای محترم نگهبان رسالت صیانت از هویت اسلامی نظام و جلوگیری از استحاله تدریجی آن را در 40 سال گذشته به عنوان افتخار و شرف به عهده داشته است. این نهاد بر اساس قانون، موظف بوده از ورود ناخالصیها به ارکان نظام بویژه در انتخاباتهای مجلس شورای اسلامی و ریاستجمهوری جلوگیری کند که به نظر میرسد این امر مهم مورد بیمهری واقع شده است.
سوالی که در اذهان عمومی وجود دارد و برای برخی بیپاسخ مانده: چرا با توجه به رسالت خطیر این شورا در تأیید صلاحیت برخی کاندیداهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی و ریاستجمهوری تعلل و کوتاهی صورت گرفته است؟
* رسالت مهم و حیاتی نظارت بر انتخابات
شورای نگهبان برای رسیدگی به صلاحیت داوطلبان بر اساس ماده ۴۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی باید از مراجع چهارگانه استعلام بگیرد4، منع قانونی برای استعلام از سایر مراجع چون اطلاعات سپاه، دادگاه ویژه روحانیت و شورای عالی امنیت ملی وجود ندارد. همچنین تحقیقات محلی، موضوع ماده 50 قانون انتخابات مجلس از منابع بررسی صلاحیتهای این شورا است5.
مردم درباره برخی کاندیداهای مجلس و ریاستجمهوری که تایید صلاحیت شده و به آنها رأی دادهاند، خلافهایی مشاهده کردهاند که انتظار داشتند این خلافها از چشم تیزبین شورای محترم نگهبان دور نمانده باشد. مانند: دوتابعیتی، بیتعهدی به ملت و نظام و دین اسلام، ارتباط غیرقانونی با بیگانگان، ارائه مدرک تحصیلی ناقص یا جعلی، مشکلات خود و فرزندان و اقارب درجه اول و دوم، دارا بودن ملک و شغل در آمریکا و کشورهای غیردوست و امثال اینها.... مردم سوال میکنند: واقعا شورای نگهبان اطلاعی از وضعیت و سوابق این آقایان نداشته است؟!
در زمان بررسی صلاحیت برخی افراد به گوش مردم رسید که کاندیدا، صلاحیتش رد شده یا مورد تردید قرار گرفته، لکن به دلایل نامعلوم صلاحیتشان مورد تأیید قرار گرفته! و از طرفی هیچگونه اطلاعرسانی هم نشده است. این افراد تأییدشده توسط شورای نگهبان، به علت سستی و تنبلی و کمکاری و وابستگی به غرب، کشور را به نزدیکی سقوط رساندند. البته مردم با رأی خود این افراد را انتخاب کردهاند و مسؤولیت آن را میپذیرند ولی انتخاب خود را ناشی از اعتماد به شورای نگهبان میدانند.
اینجاست که باید جمله بنیانگذار انقلاب اسلامی را مرور کرد که فرمودند: «...اگر 100 میلیون آدم، اگر تمام مردم دنیا یک طرف بودند و شما دیدید که همه آنها حرفی میزنند که برخلاف حکم قرآن است، بایستید و حرف خدا را بزنید، ولو اینکه تمام بر شما بشورند. انبیا هم همینطور عمل میکردند؛ مثلا موسی علیهالسلام در مقابل فرعون مگر غیر از این عمل کرد؟ مگر موافقی داشت؟»6
با این اوصاف نکات ذیل قابل توجه است:
الف) در برخی موارد شورای نگهبان و دفاتر استانی؛ تحقیقات و استعلام لازم را انجام داده و واقعا صلاحیت فرد محرز شده ولی فرد منتخب در طول مدت خدمت منحرف و اصول و ارزشهای انقلابی ـ اسلامی را زیر پا میگذارد. در این فرض؛ شورای نگهبان مأجور بوده و هیچ خلل و اشکالی بر تصمیم این نهاد وجود ندارد.
ب) در فرض دیگر استعلام و تحقیقات از وضعیت کاندیدا انجام میشود ولی نتیجه به نحوی نیست که صلاحیت فرد محرز شود؛ متأسفانه جوسازی و دخالت رجال سیاسی یا صاحبمنصبان و... ممکن است موجب تأیید صلاحیت فرد شود. یعنی مماشات در رد صلاحیت و عدم قاطعیت، مصلحت بیمورد و احتیاطی نابجا که خسران بزرگی برای مملکت ایجاد کند.
ج) در فرض سوم، نیروهای امنیتی و قضایی به دلایل مختلف در پاسخ به استعلام شورای نگهبان، مدارک و مستندات ارسال نکرده یا مستندات ارسالی برای رد افراد نالایق توسط شورا کافی نبوده است.
د) در فرض دیگر، منابع گزارشدهنده در تحقیقات محلی بر اساس اغراض شخصی یا سیاسی اظهارنظر کردهاند. در این مورد ممکن است شورای نگهبان در تأیید یا رد صلاحیت دچار لغزش شود.
هـ) نقص و خلأ قانون انتخابات نیز از مشکلات این نهاد در تصمیمگیری است.7
برای انتخابات ریاستجمهوری سال 1400 موارد ذیل پیشنهاد میشود:
1- طبق نظر کارشناسان شورای نگهبان، با نظام انتخاباتی و قوانین موجود، در برخی اوقات هر 2 طرف کاندیدا و شورا ناراضی هستند. لذا اصلاح قوانین انتخاباتی ضروری است.
2- با توجه به پیچیدگی افراد و نفاق و دورویی و سیاست نفوذ در انتخابات آینده، علاوه بر تلاش اعضای شورای نگهبان در تعیین صلاحیت کاندیداها، ملت شریف ایران نیز در این امر مهم و حیاتی با تحقیق و مشورت، افراد را تعیین کنند تا با مشارکت در امر الهی انتخابات، در خدمات و اعمال صالح فرد منتخب، در حفظ ارزشها و دستاوردهای انقلاب شریک باشند.
3- ملت شریف ایران با کمال هوشیاری کمافیالسابق با توجه به توطئهها و بندوبستها که در دست اجراست و نمیخواهند ملت در مراحل انتخاباتی فرد اصلح را انتخاب کنند و در صدد انحراف افکار عمومی هستند، مراقبت جدی کنند.
4- شورای محترم نگهبان بخوبی میداند یک نماینده مجلس یا یک رئیسجمهور که از فیلتر آنها گذشته چقدر میتواند به کشور خدمت کند یا بالعکس، میتواند عزت و استقلال و دستاوردهای یک ملت را به حراج بگذارد و به کشور و ملت در لوای قانون خیانت جبرانناپذیری وارد سازد که حتی استیضاح یا اخراج آنها نمیتواند جبران مافات کند.
5- مجلس اگر رأی داد و شورای نگهبان هم آن رأی را پذیرفت، هیچ کس حق ندارد یک کلمه راجع به آن بگوید.8 در صورتی که ملاحظه میشود برخی قوانین مصوب نهایی توسط رئیسجمهوری ابلاغ یا اجرا نمیشود و مجلس هم بنا به شرایط از اختیارات قانونی خود استفاده نمیکند. لازم است قانونی بگذرد تا در این موارد شورای نگهبان اختیار تعقیب متخلف را در محاکم داشته باشد.
* قاضی بازنشسته دیوان عالی کشور
............................................................................
پینوشتها
1- جز در مورد تصویب اعتبارنامه نمایندگان و انتخاب 6 حقوقدان شورای نگهبان.
2- مباحث زیادی نیز درباره هر کدام وجود دارد که در جای دیگری باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد. سایر وظایف شورا مراجعه به اصول: اصل ۱۲1 ، ۹۷، ۱۷۷، ۱۱۱، ۱۰۸، ۶۸، ۸۵ قانون اساسی و...
3- بیانات در دیدار اعضای هیأتهای نظارت شورای نگهبان، 14 بهمن 1374
4- هیأتهای اجرایی اسامی داوطلبان را به مراجع چهارگانه شامل دادگستری، وزارت اطلاعات، سازمان ثبت احوال کشور و اداره تشخیص هویت و پلیس بینالملل در مرکز برای استعلام ارسال میکنند.
5- ماده ۵۰- هیأتهای اجرایی مراکز حوزههای انتخابیه موظفند حداکثر ظرف 10 روز پس از پایان مهلت ثبتنام با توجه به نتایج به دست آمده از بررسیهای لازم در محل و با استفاده از نتایج اعلامشده توسط وزارت کشور، صلاحیت داوطلبان در رابطه با صلاحیتهای مذکور در این قانون را مورد رسیدگی قرار داده و نتیجه را کلا به هیأتهای نظارت اعلام نمایند.
6- ۳۰ تیرماه ۵۹ آغاز به کار شورای نگهبان، در دیدار با اعضای شورای نگهبان
7- به عنوان مثال کاندیدا دارای پرونده اخلاقی، مالی یا امنیتی در محاکم قضایی است اما منجر به صدور حکم نشده است. قانون انتخابات در تایید یا رد وی ساکت است.
8- بیانات در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی، 6 خرداد 1360.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|