|
عزاداری سیدالشهدا با رعایت موازین بهداشتی قابل اجراست
آیتالله العظمی نوریهمدانی از مراجع عظام تقلید با اشاره به اینکه عزاداری را نمیشود تعطیل کرد، گفت: عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) با رعایت پروتکلها و دستورات بهداشتی که ستاد ملی مبارزه با کرونا تنظیم میکند قابل جمع و قابل اجراست و عزاداری را نمیشود تعطیل کرد. همچنین همه باید به توصیههای وزارت بهداشت و درمان پایبند باشیم و عزاداری را در آن چارچوب اقامه کنیم.
ارسال به دوستان
نگاهی به توصیههای شهید سلیمانی یار آخرالزمانی امام علی(ع) درباره تبعیت از ولایت
شاگرد مکتب غدیـر
گروه سیاسی: سالروز امامت امیرالمومنین امام علی(ع) نه تنها یک عید مذهبی، بلکه یک عید سیاسی است. این واقعه مبنای استمرار دولت آرمانی اسلامی با امامت امیرالمومنین علی(ع) است؛ دولتی که البته 25 سال پس از رحلت پیامبر اعظم(ص) امکان استقرار یافت. هر چند حدفاصل حکومت پیامبر اسلام تا زمامداری امیرالمومنین سالیان درازی طول کشید اما آموزههای مکتب غدیر همواره در طول آن سالها و سالهای پس از آن جاری و ساری بوده است.
امیرالمومنین امام علی(ع) پس از رحلت پیامبر نهتنها از زمامداری حکومت اسلامی کنار زده شد، بلکه برخی زمامداران به دنبال ایجاد محدودیت برای نقشآفرینی سیاسی و اجتماعی ایشان بودند. با این حال امام علی(ع) از همان روزهای ابتدایی پس از رحلت پیامبر اسلام تا زمان شهادت خود، به عنوان امام جامعه اسلامی وظیفه تربیت و پرورش مسلمانان را بر عهده داشت. امیرالمومنین به دنبال تربیت انسانهایی بود که هم در بعد معنوی افراد متقی و پرهیزکار باشند هم در عرصه اجتماع بر مبنای آموزههای دینی نقشآفرین باشند. امیرالمومنین که خود شاگرد پیامبر اسلام(ص) به حساب میآمد، در نقطه اعلای پیوند دیانت و سیاست در کنار پیامبر ایستاده بود. پیامبر در روز عید غدیر با بالا بردن دستان مبارک امام علی و عیان کردن این همطرازی نشان داد یک مسلمان طراز آموزههای اسلامی باید در ۲ بعد سیاست و دیانت برجسته باشد.
به بیان دیگر یکی از آموزههای اصلی غدیر نشان دادن نسخه اصلی اسلام در تربیت انسانها بود، همان سبک تربیتی نیز در دستور کار امیرالمومنین علی علیهالسلام قرار داشت. تربیت مسلمانانی همچون سلمان فارسی، مالک اشتر، عمار یاسر، محمد بن ابیبکر و... که هم در ابعاد اخلاقی و معنوی و هم در سیاستورزی و نقشآفرینی اجتماعی برجسته بودند، ادامه همان آموزههای مکتب غدیر به حساب میآمد.
البته در جهانبینی شیعیان، غدیر تنها مربوط به سال 10 هجری یا سالهای ابتدایی پس از آن نیست. غدیر چشمهای ساری و جاری در طول تاریخ است که هر انسانی که جان خود را درون آن شستوشو دهد، در طراز یاران واقعی پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) قرار میگیرد. نمونه این انسانها در دنیای ما علمای راستین دین و شهدا هستند که از متاخرین آنها شهید حاجقاسم سلیمانی است که بحق نمونه واقعی یاران آخرالزمانی پیامبر(ص) و امیرالمومنین علی(ع) به حساب میآمد.
اما مکتب غدیر مشخصا چه مولفههایی دارد که آدمی اگر واجد آن باشد از شاگردان واقعی این مکتب به حساب میآید؟
یکی از ویژگیهای اساسی مکتب غدیر، ولایتپذیری به عنوان اصل اساسی دین است. ولایتپذیری در شیعه اعتقاد به ولایت پیامبر و ائمه الهی که از طرف خداوند برای مردم تعیین شدهاند، است. شیعیان در عصر غیبت و علاوه بر این در دوران حیات خود باید پایبند ولایت ولی فقیه عادل و جامعالشرایط باشند که زمامداری امور را در زمان غیبت عهدهدار است و از دستورات ولی فقیه اطاعت کنند. حاجقاسم سلیمانی در عصر حاضر یکی از اسوههای واقعی تبعیت از ولایت فقیه به حساب میآمد.
شهید سلیمانی در وصیتنامه خود در این باره تصریح کرده بود: برادران و خواهرانم! جهان اسلام پیوسته نیازمند رهبری است؛ رهبری متصل و منصوب شرعی و فقهی به معصوم. خوب میدانید منزهترین عالم دین که جهان را تکان داد و اسلام را احیا کرد، یعنی خمینی بزرگ و پاک ما، ولایت فقیه را تنها نسخه نجاتبخش این امت قرار داد، لذا چه شما که به عنوان شیعه به آن اعتقاد دینی دارید و چه شما که به عنوان سنی اعتقاد عقلی دارید، بدانید [باید] به دور از هرگونه اختلاف، برای نجات اسلام خیمه ولایت را رها نکنید. خیمه، خیمه رسولالله است. اساس دشمنی جهان با جمهوری اسلامی، آتش زدن و ویران کردن این خیمه است. دور آن بچرخید. والله والله والله، این خیمه اگر آسیب دید، بیتالله الحرام و مدینه حرم رسولالله و نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و مشهد باقی نمیماند؛ قرآن آسیب میبیند.
وی در بخشی دیگر از وصیتنامه الهی- سیاسی خود مردم را توصیه به مراقبت از اصول میکند و مصداق این اصول را ولی فقیه میداند: «برادران و خواهران عزیز ایرانی من! مردم پر افتخار و سربلند که جان من و امثال من، هزاران بار فدای شما باد! کما اینکه شما صدها هزار جان را فدای اسلام و ایران کردید؛ از اصول مراقبت کنید. اصول یعنی ولی فقیه، خصوصا این حکیم، مظلوم، وارسته در دین، فقه، عرفان، معرفت؛ خامنهای عزیز را، عزیز جان خود بدانید. حرمت او را، حرمت مقدسات بدانید».
شهید سلیمانی در بخش دیگری از وصیتنامه خود ولایت فقیه را استمرار ولایت امام علی علیهالسلام عنوان و تاکید میکند ولایت فقیه را بر هر چیزی ترجیح دهند: این ولایت، ولایت علی بنابیطالب است و خیمه او خیمه حسین فاطمه است. دور آن بگردید. با همه شما هستم. میدانید در زندگی به انسانیت و عاطفهها و فطرتها بیشتر از رنگهای سیاسی توجه کردم. خطاب من به همه شماست که مرا از خود میدانید، برادر خود و فرزند خود میدانید. وصیت میکنم اسلام را در این برهه که تداعییافته در انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است، تنها نگذارید. دفاع از اسلام نیازمند هوشمندی و توجه خاص است. در مسائل سیاسی آنجا که بحث اسلام، جمهوری اسلامی، مقدسات و ولایت فقیه مطرح میشود، اینها رنگ خدا هستند؛ رنگ خدا را بر هر رنگی ترجیح دهید.
بصیرت شهید سلیمانی او را سرآمد زمانه خود کرده است. او مصداق یار آخرالزمانی امام علی(ع) به حساب میآید و عاقبت با شهادت خود نشان داد شاگردی علی بن ابیطالب راهی جز شهادت و سرسپردگی نیست.
ارسال به دوستان
حادثه بیروت
پیام توئیتری صفحه منسوب به رهبر انقلاب
صفحه توئیتری منسوب به پایگاه حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در پیامی درباره حادثه انفجار در بیروت، نوشت: در فاجعه دردناک انفجار بندر بیروت -که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم و خسارات شدید شده- با شهروندان عزیز لبنانی همدردیم و در کنار آنان هستیم. صبر در برابر این حادثه، برگ زرینی از افتخارات لبنان خواهد بود.
***
ستاد حقوق بشر لغو تحریم و فشارها علیه لبنان را پیگیری میکند
رئیس قوهقضائیه گفت: ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی پیگیری حقوقی برای لغو فشارها و دفاع از حقوق مردم رنجدیده لبنان را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
رئیس قوهقضائیه حادثه دلخراش انفجار در بندر بیروت را که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم لبنان شد، تسلیت گفت. در بخشی از پیام آیتالله سیدابراهیم رئیسی آمده است: حادثه دلخراش انفجار در بندر بیروت که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم عزیز لبنان شد، قلب دوستداران مردم آن کشور و ملت مقاومش را آزرده کرد. آسیب دیدن بخش مهمی از زیرساختهای اقتصادی بیروت و تبعات آن، مصیبت را برای مردم این کشور دوچندان کرده است. اینجانب این مصیبت را به ملت شریف، دولت محترم و مقاومت محبوب لبنان تسلیت میگویم. در بخش دیگر این پیام آمده است: با توجه به تحریمهای ظالمانه و ضدحقوق بشری که در ماههای گذشته از سوی رژیم جنایتکار آمریکا علیه ملت لبنان وضع شده و مانع جدی در رسیدگی به نیازهای ضروری مردم لبنان است، تلاش برای لغو فوری این تحریمها در جهت جلوگیری از ایجاد فاجعه انسانی باید در دستور کار دولتهای دوست لبنان و مجامع بینالمللی قرار بگیرد. ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی پیگیری حقوقی برای لغو این فشارها و دفاع از حقوق مردم رنجدیده لبنان را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
***
قالیباف: ایران آماده همکاری و کمک انساندوستانه به لبنان است
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران مانند همیشه آماده هر گونه همکاری و کمکهای انساندوستانه در ارتباط با حادثه بیروت است و برای تحقق این امر با مقامات لبنانی همراه خواهیم بود.
محمدباقر قالیباف پیش از آغاز جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس درباره حادثه انفجار در بیروت، پایتخت لبنان قلبهای مردم ایران را با مردم داغدیده لبنان همراه و همدرد توصیف کرد و گفت: دلهای همه ما در حادثه مصیبت در بندر بیروت در لبنان سرشار از غم و اندوه شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز تأسف و تسلیت به ملت، دولت و پارلمان لبنان، افزود: ایران مانند همیشه آماده هر گونه همکاری و کمکهای انساندوستانه است و برای تسریع این امر با مقامات ایرانی و لبنانی همراه خواهم بود. برای همین از سازمان هلالاحمر و نهادهای امدادی میخواهیم به برادرانمان در حادثه بیروت کمک کنند.
علی شمخانی نیز سهشنبهشب با انتشار مطلبی در صفحه توئیتر خود نوشت: حادثه انفجار در بیروت و جان باختن و زخمی شدن تعدادی از مردم عزیز لبنان را از صمیم قلب به رئیسجمهوری، دولت و ملت لبنان تسلیت میگویم. در غم لبنان عزیز، شریک هستیم و در کنار مردم سرافراز و مقاوم آن برای هر گونه کمک و مساعدت ایستادهایم.
ارسال به دوستان
مشی و منش سربازی غدیر
حجتالاسلام محمد مهدی ماندگاری*: مکتب غدیر، در واقع تداوم مکتب بعثت و مقدمه مکتب ظهور است، مکتب حکومت جهانی و عدالتگستر. اساس مکتب غدیر، پذیرش ولایت الهیه است. برای درک بهتر این موضوع مثالی میزنم که مطلب راحتتر فهم شود. وقتی برای جمعی از ورزشکاران، از طرف یک سازمان دارای صلاحیت، یک مربی خوب انتخاب میشود، ورزشکاران این مربی را میپذیرند و سعی میکنند با اطاعت از دستورها و نسخههای او به پیروزی برسند. یا وقتی یک مرجع ذیصلاح برای یک عده از بازیگران یک کارگردان انتخاب میکند، بازیگران تلاش میکنند تحت مدیریت و هدایت و اطاعت از این کارگردان به نتیجهای که مدنظر دارند برسند.
خدای تبارک و تعالی برای اینکه انسان به نتیجه خود برسد- که نتیجه انسان رسیدن به مقام خلیفهاللهی است- راهنماهایی را معین و انتخاب کرده است. توجه داشته باشید که همه هستی برای انسان خلق شده است و انسان برای بندگی. در قرآن داریم «خلق لکم، متاعا لکم»؛ تمام سرمایههای هستی برای انسان خلق شده است و انسان برای پرواز در آسمان بندگی و رسیدن به قله خلافت الهی.
خدا برای رسیدن به این قله، برای انسان راهنمایانی را مشخص کرده است. سلسله انبیا برای بندگی است. برای آزاد کردن انسان از بردگی دیگران و رساندن انسان به قلههای بندگی خدا. بعد از سلسله انبیا و رسیدن دور نبوت به پیغمبر خاتم، شیاطین عالم فکر کردند این سلسله راهنمایان به پایان رسیده است و دیگر مربیای برای انسانها نخواهد بود اما همه این خیالات در غدیر نقش بر آب شد. پیامبر در غدیر خم سلسله نبوت را به سلسله امامت پیوند داد. در حقیقت، غدیر پیوند ولایت اهلبیت به ولایت انبیا و خداست و به همین خاطر خدا درباره روز غدیر میفرماید «یئسالذین کفروا»؛ کافران مأیوس شدند، گیج شدند. پیامبر در روز غدیر سلسله امامت را معرفی کرد نه تنها امیرالمومنین علی علیهالسلام را. پیامبر سلسله امامت را از امیرمومنان تا امام زمان به مردم معرفی کردند. اهلبیت علیهمالسلام هم برای دوران غیبت، نوابشان و فقها را به عنوان ادامهدهندگان ولایت الهیه منصوب کردند و به این طریق ولایت فقیه به ولایت اهلبیت پیوند خورد. انقلاب اسلامی، غدیر دیگری است که ولایت فقیه در آن فرصت تجلی و بروز یافت. انسانهایی که در طول تاریخ ولایت خدا را پذیرفتند، تبدیل به همانهایی شدند که ما میگوییم خدایا ما را هدایت کن به صراط مستقیم، صراط همانهایی که انعمت علیهم. این «انعمت علیهم» کسانی هستند که تحت ولایت الهیه هستند. انبیا تحت ولایت الهیه هستند و هرکس تحت ولایت انبیا باشد هم در امتداد ولایت الهیه قرار دارد. در برخورد با ولایت الهی در طول تاریخ انسانها به 3 دسته تقسیم شدند: انسانهایی که این ولایت را پذیرفتند شدند انعمت علیهم، کسانی که خدا به آنها نعمت داد؛ کسانی که در برابر ولایت ایستادند تبدیل شدند به کسانی که مغضوب علیهم، کسانی که خدا بر آنها غضب کرد و عدهای شدند ضالین، کسانی که سرگردانند و نتوانستند حق را بفهمند و به آن دست پیدا کنند. در طول تاریخ، افرادی مانند علما، شهدا و مجاهدان بزرگی مانند حاجقاسم سلیمانی، کسانی بودند که ولایت الهیه را با تمام جان و دل پذیرفتند. حاجقاسم سلیمانی فهمیده بود که ولایت فقیه در راستای ولایت خداست و با شوق این ولایت را پذیرفت. با تعبدی که حاجقاسم سلیمانی به ولایت فقیه داشت، به ولایت اهلبیت گره خورده بود، از این رو است که باید حاجقاسم سلیمانی را یار بعثت پیامبران، یار غدیر و غدیریان و یار امام زمان بنامیم.
اما حالا این سوال مطرح میشود: حاجقاسم سلیمانی چگونه ولایتمداری کرد که توانست از طریق ولایت به این درجات عظیم برسد؟ نهتنها حاجقاسم سلیمانی، بلکه همه شهدا نسبت به ولایت 3 چیز را رعایت کردند و از این طریق به آثار عظیم تبعیت از ولایت که رسیدن به همان قله بندگی خداست، رسیدند. نخستین مورد از این 3 مورد، ولایتمداری فکری است. ولایتمداری فکری به این معناست که شهدا و حاجقاسم سلیمانی بر اساس تشخیص و فکر ولی حرکت میکردند. تشخیص ولی برایشان ملاک بود نه تشخیص خودشان. اگر حضرتآقا میفرمایند راهحل مشکلات کشور تکیه بر توان داخلی است نه عقبنشینی در برابر آمریکا، این را میپذیرفتند، نه اینکه به خارج فکر کنند و چشم امید به بیگانه بدوزند. دومین مورد، ولایتمداری قلبی است، یعنی قلب آنها حالت اطاعت و پذیرش نسبت به ولی داشت. حب و بغض آنها بر مدار ولایت بود. حاجقاسم کسانی را دوست داشت که ولی آنها را دوست داشت و کسانی را مورد بغض خود قرار میداد که ولی نسبت به آنها بغض داشت. این ولایتمداری قلبی است. سومین مورد، ولایتمداری جوارحی و عملی است. یعنی اطاعت خود را از ولی نهتنها از منظر قلبی و فکری، بلکه در عمل هم نشان میدادند. عمل آنها همان امری بود که ولی میخواست. این است که میگوییم حاجقاسم سلیمانی تبلور غدیر بود، چرا که فکر و قلب و عمل او در خدمت ولی بود، در خدمت ولایت بود؛ ولایت فقیهی که امتداد ولایت اهلبیت است.
* کارشناس مسائل مذهبی
ارسال به دوستان
ابلاغ ولایت؛ اتمام رسالت
حجتالاسلام سیدمجتبی سیدسلیمانی*: چه امر بسیار مهم و آنقدر بزرگی است که خدای متعال به پیامبری که حبیبش است، خاتم انبیا و رحمتللعالمین است و 124 هزار پیامبر آمدنش را بشارت داده بودند، بگوید اگر آن را انجام ندهی، رسالت خود را تمام نکردهای! پیامبری که با تمام مشقات و سختیها، عرب بیابانی عهد جاهلیت را که پاره تن خویش را با دستان خود زنده به گور میکرد و به نجاستخوری مشغول بود، تبدیل کرده بود به مرواریدهای نابی همچون اباذر، مقداد و عمار یاسر، حال چرا باید انجام عملی آنقدر اهمیت داشته باشد که خداوند به او بگوید: و ان لم تفعل فما بلغت رسالته...
یعنی تمام رسالت تو و زحماتت به یک ابلاغ گره خورده است. یک عمر تبلیغ همه هیچ و یک ابلاغ بر همه آنها برابری میکند، بلکه افضل آنهاست. مگر این چه عملی است که رسالت پیامبر را تحتالشعاع قرار میدهد و کفار را مأیوس خواهد کرد: «الیوم یئس الذین کفروا من دینکم». و آنقدر عظمت دارد که خداوند متعال بعد از «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» رسولش و بیعت گرفتن برای علی بن ابیطالب علیهالسلام، میفرماید امروز دین شما کامل و با این عمل عظیم، نعمت بر شما کامل شد و امروز ذات حضرت حق از شما و اسلامتان راضی شد. بنابراین زمانی که غدیر خم شاهد بیعت و تبلیغ ولایت علی بن ابیطالب بود، بزرگترین و عظیمترین دستور خداوند در حال اجرا بود که به واسطه آن رضایت حضرت حق شکل گرفت و خداوند در باب ولایت علی بن ابی طالب علیهالسلام با هیچ کسی مماشات نکرد حتی با حبیب خود رسولالله.
پس عید غدیر (عیدالله الاکبر) بزرگترین عید خدا و همه مسلمانان است و ضروری است همه مسلمانان از همه مذاهب مختلف اسلامی این روز را با عظمت و با شکوه یاد کنند و عید بگیرند.
پیامبر اکرم برای ابلاغ این امر مهم در آن روز دستور داد آنها که رفته بودند بازگردند و آنها که در راه بودند به مکان غدیرخم برسند. منبری بزرگ درست شد، پیامبر به همراه علی به بالا رفتند. پیامبر خطبه مفصلی خواند و سپس دست علی را بالا گرفت و ولایت امیرالمومنین علی علیهالسلام را به همه مسلمانان ابلاغ کرد. پس از ابلاغ ولایت امیرالمومنین، آیه اکمال، نازل شد: اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً، خدای متعال در آن روز فرمود: امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما پسندیدم و راضی شدم.
طبق نقلهای تاریخی از 10 هزار تا 120 هزار نفر، مستمع خطبه پیامبر اکرم در غدیر خم در آن هوای داغ و سوزان بودند. پیامبر اسلام در پایان خطبه مفصل خود و پس از ابلاغ ولایت امیرالمومنین علی علیهالسلام، به همه مسلمانان دستور دادند مسأله ولایت را نسل به نسل به فرزندان خود تا روز قیامت ابلاغ کنند. ایشان در فراز پایانی خطبه غدیر فرمودند من امامت را در ذریه خودم تا روز قیامت باقی گذاشتم، من آنچه گفتنی بود و مأموریت داشتم انجام بدهم انجام دادم. چه کسی که اینجا حاضر است و چه غایب، چه آنهایی که متولد شدند و چه آنها که در آینده به دنیا خواهند آمد، برای هیچکس جای عذر باقی نماند. پس حاضران باید این (مسأله ولایت) را به غایبان اطلاع دهند و همچنین پدران هم به فرزندانشان تا روز قیامت، این مسأله را ابلاغ کنند.
لذا مسأله ابلاغ ولایت به همه نسلها و بزرگداشت با شکوه عید غدیر خم از دستورات مهم رسول خدا به همه مسلمانان تا روز قیامت است. در روایات ما نیز بسیار بر گرامیداشت عید غدیر خم تأکید شده است. شیخ طوسی در کتاب خود مصباح المتجهد از حضرت ثامنالحجج علی بن موسیالرضا علیهماالسلام در فضیلت عید غدیر نقل میکند که حضرت رضا فرمودند روز غدیر در میان اهل آسمان مشهورتر است تا میان اهل زمین... اگر مردم ارزش این روز را میدانستند، بیتردید فرشتگان در هر روز 10 بار با آنان مصافحه میکردند.
پس بزرگداشت عید غدیر بر همه لازم است و در این ایام باید مردم با رعایت مسائل بهداشتی، با نوآوری و ابتکارات مختلف این روز مهم را گرامی دارند. به طور مثال با تبیین خطبه غدیر در فضای مجازی، با حضور سادات در فضای باز و صحنهای مساجد هر محله و برگزاری جشنها در محیط باز میتوانند این روز را احیا کنند. اطعام این روز با عظمت که بسیار در روایات ما بر آن تأکید شده نیز طبق رعایت پروتکلها و دستورالعملهای ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام شود که از ثواب عظیم این اطعام که طبق حدیث امام صادق علیهالسلام، غذا دادن به یک مؤمن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق (در رأس آنها خود ائمه معصومین) و یک میلیون شهید (در رأس آنها حضرت عباس و شهدای کربلا) و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد، محروم نشویم.
* استاد حوزه، محقق و پژوهشگر دینی
ارسال به دوستان
حجتالاسلام ادیب یزدی در گفتوگو با «وطنامروز» به تشریح آثار پیوند وثیق شهید سلیمانی با امر ولایت پرداخت
حاجقاسم یک عارف در لباس نظامی بود
مکتب غدیر، شجره طیبهای است که بعد از هزار و اندی سال از کاشته شدن بذر آن، به درخت تنومندی تبدیل شده که در هر دورهای به اذن پروردگار ثمرات و میوههایی را در اختیار بشریت قرار میدهد که نقطه عطفی در تاریخ انسانیت میشود. حاجقاسم سلیمانی، یکی از همین میوههای شجره طیبه غدیر و مکتب ولایت بود که در عصر ما، شمیم و رایحه خوش کمالات و فضایل روحی و اخلاقیاش، از همه مردم با هر تفکر و سلیقهای دل برد. وجود حاجقاسم، به خودی خود نشانه حقانیت و جذابیت تعالیم مکتب اهلبیت بود. برای تشریح بیشتر مقام ولایت و اثرگذاری آن بر تربیت انسانهایی چون حاجقاسم سلیمانی به گفتوگو با حجتالاسلام مرتضی ادیبیزدی، از خطبای کشورمان نشستیم.
***
ولایت، عالیترین جوهره عالم وجود، کبریت احمر و گمشده بشر است. هر کس متعبد به مراتب ولایت باشد، در مسیر رشد و ارتقای معنوی قرار میگیرد و همه گرفتاریهایش حل میشود. ارزش و جایگاه ولایت، مسألهای بود که پیامبر تلاش میکرد آن را در میان مسلمانان و صحابه جا بیندازد. ما هر چقدر از ارزش عظیم ولایت و برکات آن صحبت کنیم، تمامشدنی نیست. در عید عزیز و سعید غدیر، از در و دیوار خیر و رحمت و عزت و خلود و جاودانگی و عظمت میبارد و این از برکات ولایت است. اما این سوال پیش میآید: ولایت چیست و چگونه است که چنین برکاتی دارد؟ ولایت یک حقیقت جامع است که هر چه بشر برای حسن عاقبت و هدایت به آن نیاز دارد، در خود دارد. توجه داشته باشید که تجسم ولایت در سیمای مولا امیرالمومنین ظهور یافته است. عینیت کامل ولایت در وجود امام علی علیهالسلام است. امیرالمومنین یک شخصیت جامع، کامل و بینظیر است که عصاره فضایل همه هستی است. حال نکته جالب این است که هر کس در باطن خود نسبت به ولایت راهی باز کند و در مسیر ولایت گام بردارد، او هم جامع و ماندگار میشود. انسانی که تحت تربیت ولایت قرار گرفت، خود به نقطه عطفی در تاریخ انسانیت تبدیل میشود. از جمله شخصیتهایی که اینگونه تحت تربیت ولایت به مقامات بالای کرامات انسانی رسید، حاجقاسم سلیمانی بود. حاج قاسم، این شهید شجاع، فهیم و بصیر، حقیقت ولایت را درک کرد و از رهگذر همین معرفت به ولایت و از برکات ولایت به یک شخصیت جامع تبدیل شد. او یک شخصیت محدود، تکبعدی و زمینگیر نبود. او صاحب یک اندیشه شگرف و نگاه ژرف بود. درست است که حاجقاسم را همیشه در لباس نظامی میدیدیم، ولی در باطن این وجود مبارک، یک عرفان قوی و یک باطن متعالی و یک قلب نورانی وجود داشت که علیالدوام در حال ارتقای معنوی بود. کسی که یک عمر جانش را کف دست بگیرد و در راه رضای ولی خدا قدم بردارد، قطعا راهها برایش باز میشود. شما تصاویر حاجقاسم را دیدهاید که در معرض تیر دشمن بر روی خاکریز قدم میزد. او در راه خدا از هیچ چیز نمیترسید. او توانسته بود به برکت ولایت از انانیت بگذرد. قاسم سلیمانی از قاسم سلیمانی گذشته بود، از تعلقات گذشته بود و همین بود که خداوند محبت او را در قلب مردم کاشت. شما دیدید که در تشییع او چه شد؟ این غوغا تأثیر تبلیغات نبود، اثر عنایت امیرالمومنین بود، در همین خانه ما غوغایی شد که شاید اگر خود من میمردم خانوادهام اینقدر بیتاب نمیشدند. اینها همه آثار پیوند وثیق حاجقاسم با ولایت امیرالمومنین بود. این را هم اضافه کنم که امروز آیینه تمامنمای ولایت، مقام معظم رهبری است که هر کس در این مورد تردید کند، ناقص است. حاجقاسم این را یافته بود که جانفشانی در راستای اهداف این رجل عظیم الهی، جانفشانی در راه ولایت امیرمومنان است و با همین معرفت توانست نزد خدا به چنین جایگاهی برسد که همه قلوب از محبت او لبریز شود. خدا ما را با حاجقاسم محشور کند.
ارسال به دوستان
استادِ راهنمای مهرداد بذرپاش:
بحثها درباره پایاننامه بذرپاش فضاسازی با چاشنی غرضورزی سیاسی است
دکتر طباطبائیان، استاد مهرداد بذرپاش تأکید کرد: احتمال سرقت علمی در رساله ایشان را قطعا منتفی میدانم.
دکتر طباطبائیان در گفتوگو با شبکه اطلاعرسانی تدبیر و امید درباره حرف و حدیثهای اخیر در رابطه با پایاننامه مهرداد بذرپاش گفت: باعث تأسف است که چرا برخی با برخوردهای ژورنالیستی با مسائل تخصصی که بعضا با چاشنی غرضورزیهای شخصی یا سیاسی همراه است، موجب تشویش افکار عمومی و تحمیل خسارت به جریان رو به توسعه علمی کشور میشوند. لذا به منظور تنویر افکار عمومی و دفاع از حیثیت علمی اساتید زحمتکش دانشگاه لازم میدانم نکاتی را عرض کنم:
1- بهرغم تعهد حرفهای در رعایت اصول علمی، هرگز هیچ کس نمیتواند خود را مبرا از اشتباه بداند، بویژه آنکه هنوز بسیاری از نرمافزارهای کنترل کیفی فعالیت علمی دانشجویان ما، به دلیل عدم پشتیبانی کامل از زبان فارسی با نقایصی روبهرو هستند. این مهم بویژه در اموری همچون رسالههای دکترا در حوزه علوم انسانی از پیچیدگی بیشتری برخوردار است.
با این وجود به دلیل شناختی که از دانشجوی سابق خود دکتر مهرداد بذرپاش دارم، طی دوران تحصیل وی در کلاسها و هنگام انجام رساله دکترا، قطعا احتمال سرقت علمی در رساله ایشان را منتفی میدانم.
2- در عین حال شایان توجه است بررسی ادعای سرقت علمی، امری کاملا تخصصی است که باید از طریق فرآیند قانونی آن در کمیته اخلاق علمی دانشگاه بررسی شده تا صحت و سقم آن مشخص شود و نباید مسائل تخصصی بویژه در حوزه علوم انسانی را با سادهانگاریهای مبتنی بر روشهای همانندی دستکم گرفت. لازم است اگر کسی مدعی این امر است، مدارک خود را به مراجع ذیصلاح در دانشگاه عرضه کند تا پس از تشکیل کمیته تخصصی، موضوع به نحو شایسته مورد قضاوت قرار گیرد.
3- بدون شک بررسیهای غیرتخصصی توأم با فضاسازیهای غیرمنصفانه که بعضا با شبهات اغراض سیاسی و حتی شخصی همراه است هیچ کمکی به جریان رو به رشد توسعه علمی کشور نکرده و تنها موجب تشویش اذهان عمومی و تهیه خوراک برای بلندگوهای بدخواهان ملت بزرگ ایران میشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|