|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
«وطن امروز» به بهانه اکران آنلاین چند اثر سینمایی، ۳ فیلم تازه وارد شده به این چرخه را بررسی میکند
فیلمهایی برای ندیدن!
احسان سالمی: اکران آنلاین با دنبالهدار شدن شرایط کرونایی در کشور، تبدیل به اصلیترین امید اهالی سینما برای اکران آثارشان شده است؛ فرصتی که توانست بخشی از آثار منتظر اکران را بالاخره از سد اکران عبور دهد و آنها را در برابر دیدگان مخاطبان سینما قرار دهد. با این همه وجه اشتراک اغلب آثار اکران شده در بستر جدید، آن است که عموم این فیلمها در صورت اکران عمومی نیز شانس چندانی برای فروش نداشتند و برخی از آنها بیش از یک سال است که در صف اکران بودند. حداقل فایده اکران آنلاین، خلوت شدن ترافیک اکران و کم شدن فشار زیادی بود که به واسطه عدم ایجاد شدن فرصت اکران برای شماری از آثار قابل پخش به بدنه سینمای کشور و مدیریت آن وارد میشد. اما اکران این آثار باعث شد تا در گزارشی به نقد و بررسی کوتاه ۳ مورد از این فیلمها بپردازیم بویژه آنکه با توجه به شرایط کرونایی پیش رو، سینماهای شهر تهران یک هفته آینده را تعطیل هستند و این تعطیلی یک بار دیگر بسیاری از مخاطبان سینما را که ساکن شهر تهران هستند، به سمت اکران آنلاین سوق میدهد. ***
همه چیز فدای روشنفکربازی!
هر فیلمسازی پیش از ساخت یک اثر سینمایی شرایط و محیط اجتماعی و فرهنگی جامعهاش را در نظر میگیرد و با توجه به این فضا به ساخت اثر میپردازد. طبعا وقتی فیلمساز میداند قصه پیشروی او قابلیت شاخ و برگ گرفتن ندارد و نمیتوان همه اجزای آن را آنگونه که دوست دارد، بسط و شرح دهد، سراغ این قصه نمیرود ولی وقتی فیلمساز قرار است برای گرفتن پز روشنفکری سراغ یک قصه برود، این اتفاق، چیز عجیبی نیست! حکایت «هایلایت» اصغر نعیمی هم دقیقا چنین حکایتی است. قصه این فیلم درباره یک زن و مرد است که به همسران خود خیانت کردهاند و با هم وارد یک رابطه عاطفی شدهاند. یک تصادف و به کما رفتن هر دوی آنها باعث میشود تا همسران آنها از خیانت این دو آگاه شوند و در ادامه آنها هم وارد یک رابطه عاطفی جدید شوند؛ تا قصه «هایلایت» بشود خیانت در خیانت! نکته اینجاست که فیلمساز برای روایت چنین قصه چرک و کثیفی و باورپذیر کردن آن برای مخاطب، نیازمند نمایش سکانسهایی است که اساسا هیچ جایی در سینمای ایران ندارد. گویا اصلا نمیدانسته که در این مملکت 40 سالی هست که انقلاب اسلامی پیروز شده و مردم مسلمان ایران دیگر چنین قصههایی را برنمیتابند یا شاید هم با خودش تعارف داشته و فکر میکرده میتواند بالاخره کجدار و مریز هم که شده، این قصه را روایت کند. همین ناتوان بودن فیلمساز در بسط قصه، باعث شده تا فیلمساز به استفاده از دیالوگهایی گلدرشت متوسل شود که خلأهای قصه را پر کند. «هایلایت» یک فیلمفارسی مدرن است که حتی در زمینه بازی گرفتن از بازیگران باسابقهای مثل جمشید هاشمپور و پژمان بازغی هم ضعیف عمل کرده است تا در نهایت تبدیل به اثری ضعیف در کارنامه لاغر و کماثر اصغر نعیمی شود.
***
شما دعوتید به دیدن یک نمایش رادیویی
«گیلدا» روایت یک بازیگر زن است که به دلیل اتفاقی ویلچرنشین شده و حالا با رسیدن یک سناریوی تازه خودش را در موقعیت زنان مختلف این سناریو تصور میکند. «گیلدا» ادامهدهنده راه همیشگی سینمای ایران در زمینه نمایش ظلم به زنان در جامعه ایرانی است. به قول معروف «همان همیشگی» سینمای ایران است. فیلم با روایت قصه ظلم به زنان در دورههای تاریخی مختلف و البته به شکلهای مختلف میپردازد و محور اصلی همانی است که سالهاست گروهی از فیلمسازان ایرانی اصرار دارند بر آن تاکید کنند. فیلم را اگر با نگاه جشنوارهای ببینید اتفاقا شاخصهای زیادی برای موفقیت دارد و برای همین هم هست که گروهی از منتقدان جریان شبهروشنفکری سینمای ایران از این فیلم استقبال کردند. گذشته از قصه فیلم، فضای بسته آن که به طور کامل در یک کافه میگذرد هم از آن دسته انتخابهایی است که فیلم را خوراک دیده شدن در جشنوارهها میکند! اما اگر از منظر مخاطبان عام به این فیلم نگاه کنید، قطعا آن را اثری ضعیف در شکل و شمایل تکراری این قبیل آثار میبینید که حوصله مخاطب را سر میبرد که اگر غیر از این بود، «گیلدا» مدتها قبل از آن اکران میشد و این همه مدت در صف اکران باقی نمیماند. اما بزرگترین نکته درباره «گیلدا» فقدان هر گونه فاکتور مرتبط با یک اثر سینمایی در «گیلدا» است. این اثر به معنی واقعی کلمه یک نمایش رادیویی است. اگر چشمانتان را ببندید و «گیلدا» را بدون تماشای حتی یک پلان دنبال کنید؛ هیچ چیزی را از دست ندادهاید! چون اینجا خبری از تکنیکهای سینمایی یا تلاش برای استفاده از آن نیست. گویا کیوان علیمحمدی و امید بنکدار به عنوان سازندگان این اثر مدیومها را اشتباه گرفتهاند و به جای تولید اثری برای رادیو نمایش، سراغ سینما رفتهاند!
***
این فیلم سینمایی نیست!
همین اول کار باید تکلیفتان را با این فیلم روشن کنم؛ «رضا» اصلا یک فیلم سینمایی نیست! این فیلم در بهترین حالت یک تلهفیلم است که میتوان آن را عصر جمعه در باکس پخش فیلم شبکه اول سیما دید. اینجا خبری از ظرافتها و جذابیتهای سینما نیست. در واقع انگار علیرضا معتمدی که کارگردان و بازیگر نقش اول این فیلم است، هیچ علاقهای به اینکه کمی از فضای ذهنی خود درباره سینما جدا شود، نداشته است. او با یک قصه تکراری درباره سرگشتگی انسانی تنها سراغ ساخت نخستین اثر سینمایی خود رفته است و خروجی کارش اثری بشدت ضعیف شده که حوصله مخاطبان را سر میبرد. قصه «رضا» درباره مردی است که با رضایت همسرش به شکلی دوستانه از او جدا شده و در این میان با زنی دیگر نیز وارد رابطهای عاطفی میشود. قصه فیلم از دقیقه 60 شروع میشود؛ آن هم فیلمی که در مجموع 90 دقیقه است! فیلمساز یک ساعت اول را صرف مقدمهچینی و فضاسازی برای آشنایی بیشتر مخاطب با شخصیت اصلی قصه میکند و بعد از یک ساعت تازه قصه را شروع میکند. پیش از این تصور میکردم، دوره ساخت این قبیل فیلمها که قصه آنها پیرامون سرگشتگی انسانهاست، آن هم با این شکل و شمایل، سالهاست که در سینمای ایران تمام شده اما ساخت «رضا» و دست و پا زدن فیلمساز برای ساخت آثاری شبیه فیلمهای زنانه مهرجویی در دهه 70 باعث شد تا متوجه شویم، گویا هنوز هم عدهای به تولید و موفقیت چنین فیلمهایی امیدوارند؛ فیلمهایی با ریتم کند و آرام و کسلکننده که مخاطب را از سینما فراری میدهد. فیلمساز حتی زحمت استفاده از یک بازیگر حرفهای در نقش اول فیلمش را به خود نداده است تا حداقل شخصیت اصلی قصه فیلمش توانایی درست دیالوگ گفتن و اکتهای حرفهای را داشته باشد!
ارسال به دوستان
ادبیات
آغاز طرح «پاییزه کتاب ۹۹» از ۵ آبان در کتابفروشیها
مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران از اجرای طرح «پاییزه کتاب ۹۹» از ۵ تا ۱۲ آبانماه در کتابفروشیهای سراسر کشور خبر داد. به گزارش «وطن امروز»، ایوب دهقانکار از برگزاری طرح پاییزه کتاب به منظور کاهش خسارت ناشران بعد از شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: با مساعدت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طرح «پاییزه کتاب 99» از دوشنبه 5 آبانماه تا دوشنبه 12 آبانماه به مدت ۸ روز همزمان با سراسر کشور در کتابفروشیهای عضو طرح برگزار میشود. دهقانکار با تأکید بر اینکه در پانزدهمین دوره طرح توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشیها، سقف مجاز برای هر خریدار افزایش 25 درصدی خواهد داشت، گفت: در این دوره هر خریدار میتواند تا سقف 200 هزار تومان کتاب بخرد.
***
انتشار فراخوان جمعآوری خاطرات عزاداران در آخرین ماه محرم قرن
فراخوان جمعآوری خاطرات عزاداران در ماههای محرم و صفر تحت عنوان «روایت عاشقی» منتشر شد. به گزارش تسنیم، فراخوان جمعآوری خاطرات کوتاه عزاداران حسینی در آخرین محرم و صفر قرن (سال 1399) منتشر شد. در این فراخوان که تحت عنوان «روایت عاشقی» منتشر شده، قرار است خاطرات کوتاه عزاداران که در شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا به عزاداری در مصیبت امام حسین(ع) و یاران پرداختند، جمعآوری شود. علاقهمندان باید آثار خود را در قالب خاطره به دبیرخانه ارسال کنند. مهلت ارسال آثار نیز تا 15 آبانماه سال جاری اعلام شده است. همچنین در فراخوان ذکر شده است که محدودیتی در تعداد آثار ارسالی وجود ندارد. «روایت عاشقی» به کوشش دفتر ادبیات و هنر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران برگزار میشود. علاقهمندان میتوانند آثار خود را به نشانی اینترنتی avh@mailfa.com ارسال کنند.
ارسال به دوستان
«روح عرفانی» منتشر شد
هشتمین سری از مجموعه ویدئوکلیپهای «نشان» با عنوان «روح عرفانی» از سوی فرهنگسرای ابنسینا منتشر شد. به گزارش «وطن امروز»، هشتمین ویدئوکلیپ «نشان» ویژه محرم و صفر، ایام حزن و اندوه اهلبیت علیهمالسلام با عنوان «روح عرفانی» شامل بخشهایی از فرمایشات حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای درباره تاریخ قیام عاشورا و فلسفه نهضت حضرت اباعبداللهالحسین علیهالسلام تولید و منتشر شد. در این ویدئو رهبر بزرگوار انقلاب ۲ وجه از شخصیت امام حسین(ع) را عامل عظمت، شکوه و ماندگاری نهضت حسینی معرفی میکنند؛ وجه جهاد و شهادت و توفانی که در تاریخ به راه انداخت و وجه معنویت، عرفان و فناء فیالله که حتی بعد جهاد و مبارزه نیز آفریده همین روح عرفانی است. مجلس اول تا دهم بازخوانی بیانات رهبر حکیم انقلاب با محوریت معارف عاشورایی، از اول محرم تا اربعین حسینی توسط «فرهنگسرای ابنسینا» تولید و منتشر میشود.
ارسال به دوستان
ادامه تصویربرداری سریال فاخر سیما با رعایت پروتکلهای بهداشتی
«سلمان فارسی» به لوکیشن فیلم محمد (ص) رسید
شهرک سینمایی نور که محل فیلمبرداری فیلم «محمد(ص)» بود، این روزها میزبان گروه تصویربرداری سریال تاریخی «سلمان فارسی» به کارگردانی سیدداوود میرباقری است. به گزارش «وطن امروز»، تصویربرداری سریال «سلمان فارسی» زمستان سال گذشته در شهداد کرمان و قشم آغاز شد و قرار بود بخشهایی از این سریال در ترکیه و ارمنستان تصویربرداری شود اما به دلیل همهگیری کرونا این سفرها لغو و تصمیم سازندگان بر این شد تا در ایران، به کمک ویژوال افکت تصویربرداریها را انجام دهند. در ادامه فیلمبرداری بخشی از این سریال از عید قربان در حومه شاهرود از سر گرفته شد که بعد از حدود ۴۰ روز به پایان رسید. با شروع پاییز، ادامه فیلمبرداری سریال «سلمان فارسی» در شهرک سینمایی نور آغاز شد و این روزها عوامل این سریال تاریخی در شهرک نور با حضور احترام برومند و رامونا شاه به کار تصویربرداری ادامه میدهند. گروههای پزشکی نیز در اجرای شیوهنامههای بهداشتی به گروه سازنده کمک میکنند. فرهاد اصلانی نقش تاجر را در مجموعه «سلمان فارسی» بازی میکند. همچنین علی دهکردی، چنگیز جلیلوند و محمدرضا هدایتی در این سریال به ایفای نقش میپردازند. سریال «سلمان فارسی» که مجری طرح آن مؤسسه فیلمسازی زلال فیلم است و از محصولات مرکز سیمافیلم محسوب میشود به کارگردانی سیدداوود میرباقری و تهیهکنندگی حسین طاهری در حال ساخت است. این سریال در ۳ مقطع ایران دوره ساسانی، بیزانس و حجاز صدر اسلام به زندگی سلمان فارسی، یار ایرانی پیامبر اسلام میپردازد و پیشبینی میشود فیلمبرداری این سریال الفویژه حدود ۵ سال به طول انجامد. گروه تولید با رعایت پروتکلهای بهداشتی کار را جلوی دوربین میبرند. به دلیل تعدد افراد در صحنه، در تمام نقاط کمپ آمادهشده برای تصویربرداری، وسایل و لوازم مورد نیاز بهداشتی و ضدعفونی قرار داده شده تا گروه در سلامتی به کار خود ادامه دهد. همچنین از دیگر تمهیدات برای رعایت پروتکلهای بهداشتی، حضور مستمر پزشک و کارشناس بهداشت، تبسنجی و اکسیژنسنجی روزانه افراد گروه و استفاده از ماسک و رعایت مسائل بهداشتی متناسب با دستورالعملهای کارشناسان سلامت است که به طور منظم انجام میشود. ارسال به دوستان
نظر متفاوت مایکل مور، مستندساز مشهور آمریکایی:
ترامپ درباره ابتلایش به کرونا دروغ گفته است!
مایکل مور، مستندساز آمریکایی در واکنش به خبر ابتلای دونالد ترامپ به کرونا ادعا کرد رئیسجمهور آمریکا درباره ابتلایش به کرونا «دروغ» گفته است.
به گزارش «وطن امروز»، مایکل مور میگوید تنزل آمار آرای ترامپ در نظرسنجیها او را به تکاپو انداخته است تا گزینههایی برای تقویت محبوبیت رو به تنزلش تا پیش از انتخابات ریاستجمهوری نوامبر آتی بیابد.
مور اظهار میکند ترامپ با شکست در این زمینه به دنبال این است تاریخ انتخابات ریاستجمهوری را صرف نظر از قانون اساسی، از سوم نوامبر به تاریخی دیگر موکول کند. به گفته این مستندساز، ترامپ کوچکترین اهمیتی به قانون اساسی نمیدهد.
این فعال ضدترامپ در عین حال تاکید کرد رئیسجمهور آمریکا یک «نابغه شیطانی» است که هوشمندانه از اخبار مربوط به ابتلایش به کروناویروس «استفاده تبلیغاتی» میکند.
مایکل مور در ادامه گفته است: دموکراتها، لیبرالها، رسانهها و دیگران همواره به اشتباه با ترامپ همچون یک لوده، یک احمق و یا یک کودن رفتار کردهاند. بله! او همه اینها هست اما در عین حال یک زیرک است. او زرنگتر از ۲۰ جمهوریخواه در رقابت مقدماتی حزب جمهوریخواه بود و سپس همین کار را با دموکراتها کرد و به رغم به دست آوردن آرای کمتر نسبت به رقیبش، کاخ سفید را به دست آورد.
مور مدعی شد کاخ سفید و ترامپ دارند حقیقت را درباره وضعیت رئیسجمهور آمریکا پنهان میکنند که با در نظر گرفتن اینکه وی «از بابت دروغهای زیادی گناهکار است» چندان جای تعجب نیست.
وی خاطرنشان کرد: یک حقیقت مطلق درباره ترامپ وجود دارد؛ او یک دروغگوی ثابت قدم، مطلق، سفت و سخت، بیپروا و حرفهای است؛ یک دروغگوی سریالی، یک دروغگوی حقیقی اثبات شده.
این مستندساز در اثبات حرفش درباره ترامپ به افشاگری دکتر بورنستاین، پزشک نیویورکی اشاره کرد که سال ۲۰۱۸ گفت ترامپ به او نامه گواهی «سلامت فوقالعاده» خود را در زمان کمپین ۲۰۱۶ دیکته کرده است.
ارسال به دوستان
سینمای جهان
اکران «جیمز باند» جدید باز هم به تعویق افتاد
«زمانی برای مردن نیست»؛ جدیدترین فیلم از مجموعه فیلمهای «جیمز باند» زمان اکرانش را بار دیگر به تعویق انداخت. به گزارش مهر به نقل از ورایتی، اکران «زمانی برای مردن نیست» تا سال آینده به تعویق افتاد. این فیلم که آخرین فیلم با بازی دنیل کریگ در نقش مامور ۰۰۷ است قرار شده ۲ آوریل ۲۰۲۱ (۱۳ فروردین ۱۴۰۰) راهی سینماها شود. این دقیقا یک سال پس از زمانی است که برای نمایش فیلم در نظر گرفته شده بود. «زمانی برای مردن نیست» ابتدا در ماه مارس (نیمه اسفند ۹۸) و پس از همهگیری کرونا زمان اکرانش را به تعویق انداخت. پس از نخستین تاخیر، قرار شد این فیلم ۱۲ نوامبر در بریتانیا و ۲۰ نوامبر در آمریکا اکران شود. حالا تهیهکنندگان این فیلم با صدور بیانیهای اعلام کردند بیستوپنجمین فیلم از مجموعه فیلمهای جیمز باند به منظور اینکه همه جهان بتوانند همزمان به تماشای آن بنشینند تا ۲ آوریل سال آینده به تعویق میافتد.
***
کلینت ایستوود در ۹۰ سالگی فیلم جدیدش را میسازد
کلینت ایستوود، تهیهکننده، کارگردان و بازیگر یک فیلم درام ماجراجویانه شد. به گزارش مهر به نقل از ورایتی، کلینت ایستوود فیلم «گریه کن ماچو» را برای کمپانی برادران وارنر میسازد. وی علاوه بر اینکه کارگردان و بازیگر این فیلم است، تهیهکننده آن هم خواهد بود. این فیلم با اقتباس از رمانی از ریچارد نش که سال ۱۹۷۵ منتشر شده ساخته میشود و خود نش همراه با نیک شنک فیلمنامه را نوشتهاند. «گریه کن ماچو» داستان یک تعلیمدهنده اسب است که روزگارش به سر آمده و قصد دارد با ربودن یک پسر مکزیکی از مادرش در شهری در مکزیک و تحویل دادن او به پدرش، ۵۰ هزار دلار دربیاورد. کلینت ایستوود که ماه مه امسال ۹۰ ساله شد، به ساختن سریع فیلم شهرت دارد و اغلب فیلمهایش را با یک یا ۲ برداشت از هر صحنه میسازد و طبق بودجه پیش میبرد.
ارسال به دوستان
حسین انتظامی از شرایط برگزاری جشنواره فیلم فجر و برنامههای سازمان سینمایی در دوران کرونا گفت
زمینه برپایی جشنواره فیلم فجر مهیاست
رئیس سازمان سینمایی درباره تغییرات مدیریتی، رفتن به عنوان رایزن فرهنگی ایران به وین و برگزاری جشنوارههای امسال صحبت کرد.
به گزارش «وطن امروز»، حسین انتظامی در برنامه «نقد سینما» درباره شایعههای مطرحشده درباره احتمال جدایی خود از سازمان سینمایی صحبت کرد و گفت: در اصل قرار است این اتفاق بیفتد اما به این سرعتی که فکر میکنید، نیست. برنامه این است که سال بعد از کشور بروم و صحبتهایی شده تا رایزن فرهنگی ایران در وین شوم.
وی درباره اینکه آیا این جدایی به معنای تحقق برنامهها و اهدافش در سازمان سینمایی است، اظهار کرد: در این مدت نسبتا برنامههایی که در نظر داشتیم انجام شد، البته هنوز هم این روند ادامه دارد. این را بهتر از من میدانید که دستگاهها به شکل سیستمی کار میکنند، یعنی خیلی تابع و متأثر از فرد نیستند، در نهایت یک فرد میتواند هماهنگیهای بهتری ایجاد کند. سیاستهای کلان سازمان سینمایی تابع سیاستهای کلان وزارت ارشاد است و همه تلاش ما در این سازمان و سایر معاونتهای تخصصی وزارتخانه این است که آن سیاستها را دنبال کنیم.
انتظامی درباره تحقق شعار شفافیت در طول مدت کارش هم اظهار کرد: کرونا اساسا شرایط جدیدی در تولید، تصمیمگیری و اجرا به وجود آورده؛ یک راه این است که ما منفعل باشیم، بگوییم بلایی نازل شده و ما کاملا نسبت به آن منفعلیم، وظیفه دیگری که در عرصه تولید و مدیریت فرهنگی وجود دارد این است که برای این زیست کرونایی طراحیهای اقتضایی کنیم. ما ۵ جشنواره داریم؛ اولینش به عنوان جشنواره جهانی فیلم فجر قرار بود در اردیبهشتماه برگزار شود که آن موقع هنوز شرایط خیلی مشخص نبود و اعلام شد با تاخیر برگزار میشود اما بعد که شرایط سختتر شد رسما اعلام شد برگزاری آن تعطیل و به سال بعد موکول میشود.
وی افزود: جشنوارههای بعدی جشنوارههای فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان است که اواخر مهرماه و بعد از آن جشنواره فیلم کوتاه تهران، سپس جشنواره مستند «سینماحقیقت» و بعد فیلم فجر برگزار میشود که ابعاد و اهمیت جشنواره فیلم فجر بیشتر از سایرین است. در جلساتی که با ۵ دبیر این جشنوارهها داشتیم، همیشه حرفمان این بوده که با همفکری، کمک و مشورت با فعالان و صنوف، طراحی متناسب با شرایط امروز و اقتضائات سینما داشته باشیم. جشنواره شامل چند بخش است که یکی از آنها به عنوان رقابت، اصل جشنواره را تشکیل میدهد و جشنواره بر آن استوار است، رکن بعدی نمایش است تا هم آثار جدید دیده شود و هم مردم استقبال کنند؛ این موضوع شوری در جشنواره ایجاد میکند حتی آن جشنوارههای تخصصی هم شور لازم را در مخاطب خود ایجاد میکنند.
انتظامی در ادامه با اشاره به دبیری محمدمهدی طباطبایینژاد در جشنواره سیونهم فیلم فجر، درباره جدایی او از سازمان سینمایی گفت: متاسفانه رفتن آقای طباطبایینژاد از سازمان سینمایی صحت دارد. ایشان از صداوسیما به سازمان سینمایی مامور بود و متاسفانه با ادامه ماموریت ایشان موافقت نشد. ما هم البته به صداوسیما پیغام دادیم و گفتیم وقتی شما نیروی خودتان را میخواهید و برایش فراخوان میزنید؛ اگر برایش برنامه دارید، مثلا اگر میخواهید او را به عنوان مدیر شبکه منصوب کنید، اهلا و سهلا ولی اگر فقط میخواهید به آنجا بازگردد و کاری نکند، این نوعی اسراف است. وی درباره اینکه شنیده میشود اختلاف دیدگاهی بین او و طباطبایینژاد وجود داشته، اظهار کرد: برای نخستینبار است این را از شما میشنوم.
او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شنیده میشود در بحث فیلم «خانه پدری» و «دیدن این فیلم جرم است» با طباطبایینژاد اختلاف دیدگاه و سلیقه داشته و آن اختلافات باعث رفتن طباطبایینژاد شده است، توضیح داد: شما اهل منطقید. بر فرض صحت هم این حرفها مربوط به چند ماه پیش بوده است، در حالی که ما حالا با این پدیده مواجهیم.
انتظامی درباره ارائه مجوز ساخت به یکی از فعالان مجازی بیان کرد: من بعد از اینکه آن مجوز سروصدا ایجاد کرد، بررسی کردم. به هر حال مجوز از طریق شورای پروانه ساخت ارائه شده است. این شورا شخصیتهای ارزشمندی دارد و ما عملا کار دبیرخانهای آنها را میکنیم. در شورای پروانه ساخت روال این است که براساس شاخصهایی مجوز ارائه میشود. این شاخصها هم اعلام شده است، برای مثال گفتهاند هر کسی سابقه دستیاری کارگردانی، همکاری در گروههای مختلف تولید، تالیفات، تحصیلات مرتبط و... را داشته باشد درخواستش مورد بررسی قرار میگیرد و بر اساس آن شرایط مجوز میگیرد. وقتی من به همکارانم گفتم که این مسیر را بازبینی کنید تا ببینید بدرستی طی شده یا نه متوجه شدیم که بدرستی پیش رفته است. رئیس سازمان سینمایی درباره اینکه آیا فیلمهای تولید شده در سال جاری پاسخگوی برگزاری جشنواره فیلم است، اظهار کرد: آماری که چند روز پیش از همکاران گرفتهام نشان میدهد زمینه برای برگزاری جشنواره وجود دارد، البته برای اینکه جواب قاطع بدهم باید حدود یک ماه دیگر صبر کنیم چون همکاران ما این ایده را دارند که باید به تولید سرعت داده شود که البته ایده درستی است. ما حالا این نگرانی را داریم که کارهای پست پروداکشن به بهمن و اسفند بیفتد که باید به کارها سرعت داد. منطقی این است که جشنواره در همان بهمنماه برگزار شود، یک ایده دیگر این بود که زمان برگزاری را جابهجا کنیم اما جشنواره فیلم فجر به یکی از نمادهای اصلی جشنهای انقلاب تبدیل شده و این دست من و شما نیست که تاریخش را جابهجا کنیم. میشود مقداری زمان سایر جشنوارهها را جابهجا کرد اما انصافا برای جشنواره فیلم فجر نمیشود. یکی از کارکردهای هر جشنوارهای استعدادیابی و دیده شدن است، کما اینکه در یکی دو سال گذشته جوانان چه در عرصه کارگردانی، چه تهیهکنندگی و... بیشتر دیده شدند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|