|
بازار سهام در کانال 4/1 میلیون واحدی
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز، ۵۱ هزار و ۷۰۰ واحد افت کرد و به یکمیلیون و ۴۶۲ هزار و ۵۴۵ واحد رسید. همچنین شاخص کل هموزن نیز با افت ۵۷۱۱ واحدی به ۴۰۰ هزار و ۷۲۶ واحد رسید. دیروز در بازار سرمایه ۳۴۰ هزار معامله انجام شد و نمادهای فولاد، فارس، فملی، تاپیکو، شپنا، کگل و شتران بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.
ارسال به دوستان
رئیس دیوان محاسبات در نامهای به رئیس مجلس، پیشنهادهایی جهت اصلاح ساختار بودجه در ۴ محور «منابع»، «مصارف»، «بودجه شرکتهای دولتی» و «شفافیت هزینهکرد» مطرح کرد
طرحی برای تحول بودجه
محورهای مورد اشاره دیوان محاسبات برای اصلاح ساختار بودجه را میتوان جامعترین برنامه موجود برای تحول بودجه دانست
رهبر انقلاب سال 97 دستور اصلاحات ساختاری بودجهای را صادر کردند اما این اصلاحات طی سالهای پس از آن محقق نشد و بودجه طبق سنوات قبل تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. حالا با توجه به جدیت مجلس یازدهم، بارقههای امیدی برای اصلاح ساختار بودجه به وجود آمده و اینطور که پیداست نمایندگان عزم جدی برای تحقق این مهم دارند. بخشی از این اصلاحات منوط به مسائل محتوایی است و بخش دیگر از نظر فنی محقق میشود. در این میان رئیسکل دیوان محاسبات کشور اخیرا طی نامهای گزارش این دیوان را درباره آسیبشناسی و راهکارهای ارتقای نظام بودجهریزی کشور، مهمترین آسیبهای نظام بودجهریزی کشور در 4 بخش «منابع»، «مصارف»، «شرکتهای دولتی، بانکها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت» و همچنین «ثبات رویه، شفافیت و ساختار نهادی و پیشنهادات اصلاحی» در 2 بخش بودجه سال 1400 و قانون برنامه هفتم توسعه مطرح کرد.
اولین بار سال 97 بود که موضوع «اصلاح ساختار بودجه» در ادبیات اقتصادی کشور مطرح شد. علی لاریجانی، رئیس مجلس دهم نخستین کسی بود که از دستور رهبر معظم انقلاب به مسؤولان دولت و مجلس برای اصلاح ساختار بودجه خبر داد. قرار بود این موضوع از بودجه سال 1398 اجرایی شود اما بیتوجهی مجلس دهم و دولت دوازدهم به این موضوع در نهایت باعث شد این مهم تا امروز اجرایی نشود. با این حال پس از آغاز به کار مجلس جدید، موضوع اصلاح ساختار بودجه به طور ویژه در دستور کار مجلس یازدهم قرار گرفت. در همین راستا کمیتهای تحت عنوان کمیته اصلاح ساختار بودجه ذیل کمیسیون برنامه و بودجه با هدف رساندن برخی از مهمترین محورهای اصلاح ساختاری به بودجه سال 1400 تشکیل شد. این کمیته در نهایت طرحی با عنوان «احکام کلی بودجه 1400» تدوین کرد. کلیات این طرح اخیرا در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصویب شده و در صورت تصویب جزئیات آن در این کمیسیون، متن نهایی طرح برای تصویب به صحن مجلس تقدیم میشود.
علاوه بر این، دیوان محاسبات مجلس یازدهم هم موضوع اصلاح ساختار بودجه را به شکلی جدی در دستور کار خود قرار داد.
در همین راستا روز گذشته رئیس کل دیوان محاسبات با ارسال نامهای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، گزارش آسیبشناسی بودجه و پیشنهادهای اصلاح ساختار بودجه کشور را ارائه کرد. در این نامه محورهای اصلاح ساختار بودجه مشخص و به اقدامات لازم برای اجرایی شدن هر یک از آنها اشاره شده است. بذرپاش درباره آسیبشناسی و راهکارهای ارتقای نظام بودجهریزی کشور، مهمترین آسیبهای نظام بودجهریزی کشور در ۴ بخش «منابع»، «مصارف»، «شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات غیرانتفاعی وابسته به دولت» و همچنین «ثبات رویه، شفافیت و ساختار نهادی و پیشنهادات اصلاحی» را در ۲ بخش بودجه سال ۱۴۰۰ و قانون برنامه هفتم توسعه ارائه کرد.
* مهمترین آسیبهای نظام بودجهریزی
رئیس کل دیوان محاسبات کشور در این گزارش، مهمترین آسیبهای این حوزه را وابستگی بودجه به نفت و عدم شفافیت رابطه مالی نفت و دولت، حجم بالای معافیتهای مالیاتی، فرار مالیاتی، معوقات مالیاتی دولت، رشد فزاینده انتشار اوراق مالی اسلامی برای تأمین کسری بودجه، افزایش تصاعدی بدهی دولت به صندوق توسعه ملی بابت وجوه برداشتی از آن، وجود منابع ناپایدار و غیرقابل اتکا در بودجه، تمرکز بر اعتبارات هزینهای و عدم توجه جدی به اعتبارات بخش توسعهای و طرحهای تملک داراییهای کشور، بیانضباطی مالی و عدم شفافیت، عدم وجود سازوکار مناسب جهت حذف هزینههای غیرضرور دستگاههای اجرایی، عدم تحقق سیاستهای کلی اصل ۴۴ به رغم واگذاریهای انجامشده، عدم اهتمام جدی دولت در تعیینتکلیف و اصلاح ساختار شرکتهای دولتی زیانده، فقدان قانون جامع و واحد درباره فرآیند تهیه، تنظیم و اجرای بودجه در کشور، چسبندگی بودجه به روندهای نادرست گذشته، عدم اجرای صحیح بودجهریزی بر مبنای عملکرد و همچنین عدم درج بودجه تمام دستگاههای اجرایی بخش عمومی در بودجه کل کشور برشمرد که این عوامل میتواند دلایل کافی برای لزوم اصلاح ساختار نظام بودجهریزی کشور باشد. در ادامه نامه بذرپاش به قالیباف، محورهای اصلاح ساختار بودجه تشریح شده که به طور خلاصه به شرح زیر است.
***
محورهای اصلاحی در بخش منابع بودجه
1- مکلف کردن دولت به ارائه لایحه «رابطه مالی دولت و نفت» بر اساس وضعیت موجود با رویکرد قطع وابستگی بودجه به نفت
2- درج سهم سازمان هدفمند کردن یارانهها از دریافتی سال 1400 در ردیف منابع بودجه عمومی و مصارف مرتبط با آن در ردیفهای مستقل
3- تسهیل سازوکار صادرات فرآوردههای نفتی، گاز، برق و محصولات پتروشیمی و اختصاص حداقل 50 درصد از منابع حاصل از صادرات بخشهای فوق به سرمایهگذاریهای جدید
4- مکلف کردن سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر ارائه فهرستی از معافیتهای مالیاتی و گمرکی به مجلس شورای اسلامی
5- الزام سازمان امور مالیاتی کشور به شناسایی و واحدیابی سیستمی مؤدیان جدید از طریق اطلاعات مربوط به تراکنشهای بانکی
6- تجدیدنظر در شرایط اعطای کارتهای بازرگانی
7- پیشبینی مشوقهای کارآمد به منظور ایجاد انگیزه برای وصول معوقات مالیاتی و کشف فرار مالیاتی در لایحه بودجه سال 1400
8- پیشبینی سازوکار لازم مبنی بر تعیینتکلیف و وصول حداقل 50 درصد از معوقات مالیاتی در سال 1400
9- ایجاد بسترهای قانونی لازم به منظور اخذ مالیات بر عایدی سرمایه
10- حذف اوراق تسویه خزانه و استفاده از اوراق بدهی در لایحه بودجه سال 1400
11- جایگزینی سایر انواع اوراق با اسناد خزانه اسلامی و اختصاص منابع حاصل از فروش اوراق صرفا برای اجرای طرحها و پروژههای تملک داراییهای سرمایهای
12- ایجاد بستر قانونی لازم مبنی بر نحوه تسویه بدهی دولت به صندوق توسعه ملی
13- پیشبینی واقعبینانه ردیفهای منابع عمومی دولت و حذف ردیفهای فاقد عملکرد طی سنوات اخیر
14- اجتناب از درج عدد «یک» در جداول و پیوستهای قانون بودجه
15- اعطای اختیارات مرتبط با مولدسازی داراییهای دولت به شورای برنامهریزی و توسعه استانها
16- پیشبینی برخی ردیفهای درآمدی در قالب درآمد استانی و اختصاص تمام یا قسمتی از آن به استان به منظور ایجاد انگیزه در وصول
***
محورهای اصلاحی در بخش مصارف بودجه
1- ارائه جدولی همراه لایحه بودجه مشتمل بر سهم دولت، صندوق توسعه ملی، بانکها و نهادهای عمومی غیردولتی (برای خدمات عمومی) در توسعه و عمران کشور
2- الزام به درج اطلاعات طرحهای توسعه مشارکت عمومی با بخش خصوصی در سامانه الکترونیک طرحهای عمرانی و سرمایهگذاری زیرساختی
3- ممنوعیت شروع طرحهای جدید استانی به استثنای طرحهایی که با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه به تصویب هیأتوزیران میرسد.
4- اجازه تغییر کاربری طرحهای استانی توسط شورای برنامهریزی و توسعه استان به منظور استفاده بهینه از طرحهای نیمهتمام، راکد و بلااستفاده سایر دستگاههای اجرایی
5- تسریع در بررسی و تصویب لایحه مشارکت عمومی- خصوصی توسط مجلس شورای اسلامی با هدف ساماندهی اجرای پروژهها و طرحهای تملک داراییهای سرمایهای در کشور
6- اختصاص کل منابع حاصل از واگذاری شرکتهای دولتی برای مصارف موضوع ماده 29 قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی، اجرای ماده 2 قانون حمایت از صنعت برق و ماده 5 قانون توسعه و بهینهسازی آب شرب شهری و روستایی
7- اجازه مصرف اموال مازاد، بلااستفاده و راکد طرحهای خاتمهیافته یا نیمهتمام در سایر طرحهای تملک داراییهای سرمایهای همان دستگاه اجرایی با اعمال حساب در ردیفهای درآمدی و هزینهای (جمعی- خرجی) به قیمت روز اموال مذکور
8- الزام دولت به اختصاص کل منابع حاصل از درآمدهای وصولی برای احکام خاص از جمله برنامه ششم توسعه و قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(2) برای مصارف تعیینشده در همان قانون و ممنوعیت اختصاص منابع تحققیافته برای سایر ردیفهای بودجهای
9- ایجاد سازوکار قانونی مناسب جهت تسریع در تسویه تعهدات و بدهیهای دولت به صندوقهای بازنشستگی از جمله واگذاری سهام شرکتهای دولتی، اموال دولتی یا اوراق تسویه خزانه برای شرکتهای زیرمجموعه آنها
10- اصلاح قانون نحوه اعمال نظارت بر کاهش هزینههای غیرضرور و جلوگیری از تجملگرایی مصوب سال 1370 به منظور رفع خلأهای قانونی
11- اصلاح قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی مستثنا هستند.
12- تصویب طرح «لغو احکام و مجوزهای ناظر به استثنای وزارتخانهها، مؤسسات و شرکتهای دولتی مستلزم ذکر یا تصریح نام از شمول قوانین و مقررات عمومی»
13- الزام دستگاههای اجرایی به اولویتبندی پروژههای نیمهتمام
14- الحاق کل ردیفهای متفرقه دارای دستگاه متولی مشخص به جدول شماره 7 ماده واحده لایحه بودجه
***
محورهای اصلاحی در بخش شرکتهای دولتی
1- واقعی کردن بودجه شرکتهای دولتی از طریق«افزایش پاسخگویی مجامع عمومی شرکتهای دولتی» و «اصلاح فرآیند ارائه، بررسی و تصویب لایحه بودجه شرکتهای دولتی»
2- در اولویت قرار دادن بازپرداخت وام و تسهیلات دریافتی توسط شرکتهای
3- پیشبینی ضمانت اجرای قانونی
4- ایجاد سازوکار قانونی لازم مبنی بر اولویت پرداخت سهم شرکتهای دولتی از محل منابع داخلی برای اجرای طرحهای تملک داراییهای سرمایهای
5- بازنگری در ماده 2 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت از حیث سازوکار اصلاح بودجه شرکتهای دولتی
6- الزام دولت به درج درآمدها و هزینههای ارزی شرکتهای دولتی
7- شناسایی کل شرکتهایی که سهم دولت یا شرکتهای دولتی در آنها کمتر از 50 درصد است به منظور دریافت بموقع سود سهم دولت
8- شناسایی و احصای شرکتهای دولتی که بودجه آنها در قانون درج نشده و الزام دولت به درج بودجه این شرکتها در پیوست شماره 3 لایحه بودجه سال 1400
9- الزام مجامع شرکتهای دولتی مبنی بر اجرای مصوبات هیأتوزیران در خصوص ادغام، انحلال و واگذاری سهام شرکتهای زیانده
***
محورهای اصلاحی در بخش ایجاد شفافیت، ثبات رویه و ساختار نهادی
1- ایجاد سازوکار لازم به منظور اطمینان از بررسی جداول و پیوستهای لایحه بودجه سالانه توسط کمیسیونهای تخصصی و تلفیق مجلس
2- الزام دولت به تنظیم و ارائه لایحه بودجه سال 1400 به منظور اصلاح ساختار منابع و مصارف بودجه عمومی دولت با تأکید بر موارد زیر:
3- اختصاص تمام منابع حاصل از واگذاری داراییهای سرمایهای، صرفا برای اجرای طرحهای تملک داراییهای سرمایهای، ایجاد اشتغال و طرحهای مطالعاتی
4- درج سهم اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای و هزینهای در لایحه بودجه سال 1400 از محل منابع حاصل از واگذاری داراییهای مالی
5- تکلیف دولت مبنی بر اصلاح ساختار و ایجاد تعادل و توازن منابع و مصارف بودجه و نیز ساماندهی هزینههای جاری و تملک داراییهای سرمایهای
6- تأکید بر ارائه لایحه بودجه سال 1400 به مجلس شورای اسلامی به همراه جدول بدهیهای و مطالبات قطعی شده و تعهدات دولت
7- تکلیف دولت مبنی بر ارائه گزارش تطبیق بودجه سال 1400 با قانون برنامه ششم توسعه به ضمیمه لایحه بودجه به مجلس
8- اصلاح سازوکار تخصیص بودجه بر مبنای پیشرفت فعالیتهای دستگاههای اجرایی
9- ایجاد سازوکار قانونی لازم به منظور پاسخگو کردن بانکها به شورای برنامهریزی و توسعه استان درباره تسهیلات بانکی و...
10- الزام به اختصاص ردیف بودجهای تحت عنوان «منابع پیشبینی نشده»
11- تفکیک اعتبارات مربوط به پیشگیری و پیشآگاهی از حوادث غیرمترقبه با سایر موارد مصرف ناظر بر هزینههای پس از وقوع حادثه
***
پیشنهادهای اصلاح ساختار بودجه با قابلیت اعمال در برنامه هفتم توسعه
1- الزام دولت به ارائه لوایح بودجه سالانه به همراه گزارش تطبیق لایحه با قانون برنامه هفتم
2- استقرار سامانه بهای تمامشده در دستگاههای اجرایی و مرتبط کردن سامانهها و ایجاد زیرساختهای اطلاعات تا پایان سال دوم برنامه هفتم توسعه
3- الزام دولت به شناسایی موانع اجرایی طرح جامع مالیاتی و ارائه گزارش آن به مجلس
4- واریز درآمدهای حاصل از صادرات نفت پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی و شرکتهای تابعه وزارت نفت به حساب ذخیره ارزی
5- بازنگری و اصلاح ساختار دستگاههای اجرایی به منظور حذف دستگاهها، واحدها و فعالیتهای موازی تا پایان برنامه هفتم
6- تکلیف دولت به درج بودجه تمام بخش عمومی به منظور ارتقای شفافیت و جامعیت بودجه
7- تدوین قانون واحد و جامع در اجرای اصل 52 قانون اساسی به منظور مشخص کردن اصول، چارچوب و ضوابط چگونگی تهیه و ارائه لوایح بودجه سالانه
8- اصلاح قوانین و مقررات مرتبط با مالیه عمومی کشور همچون «قانون برنامه و بودجه» و «قانون محاسبات عمومی» با توجه به اجرای بودجهریزی بر مبنای عملکرد و حسابداری بخش عمومی
9- اصلاح ساختار سازمان برنامه و بودجه کشور و خزانهداری کل کشور به منظور تمرکز پرداخت اعتبارات هزینهای دستگاههای اجرایی صرفا در خزانهداری کل کشور و طرحهای تملک داراییهای سرمایهای، ایجاد اشتغال و سرمایهگذاری، توسط سازمان برنامه و بودجه کشور
10- تمرکز دریافتهای دولت (اعم از ارزی و ریالی) در حسابهای خزانهداری کل کشور و حذف موارد استثنا
11- ارائه سازوکار لازم به منظور فروش نفتخام و میعانات گازی به پالایشگاههای داخلی به منظور به حداقل رساندن خامفروشی
12- مکلف کردن بانک مرکزی به ایجاد زیرساختهای لازم برای انجام پرداختهای دستگاههای بخش عمومی از طریق حواله الکترونیکی بانک مرکزی
13- الزام دولت به تهیه، تنظیم و تصویب اسناد آمایش منطقهای و ملی تا پایان سال اول برنامه و تنظیم بودجه سنواتی استانی بر اساس اسناد مصوب از سال دوم برنامه
14- الزام دولت به ارائه برنامه مشخص جهت توانمندسازی و پرداخت بموقع تعهدات صندوقهای بازنشستگی و شرکتهای وابسته و الزام به کاهش سالانه 20 درصد از کمکهای دولت
ارسال به دوستان
«وطن امروز» از جلسه ویژه رئیس مجلس با مردان اقتصادی دولت درباره بررسی وضعیت بازارها گزارش میدهد
دستورالعمل مدیریت بازار
گروه اقتصادی: ساعات پایانی یکشنبه هفته جاری جلسه ویژهای در رابطه با موضوعات ارزی و گرانیهای اخیر به میزبانی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و روسای کمیسیونهای تخصصی اقتصادی قوه مقننه و با حضور رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، وزیر نفت، وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد. اصلیترین تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه تهاتر نفت در برابر کالا، استفاده از ظرفیت دیپلماسی مجلس برای حل مشکلات تجاری، تهاتر واردات و صادرات و تشکیل سندیکای صادرکنندگان خوشنام بود. به گزارش «وطن امروز»، رئیس مجلس شورای اسلامی در این جلسه بر ضرورت رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم تاکید کرد و گفت: اکنون قیمت اقلام اساسی سفره خانوار مانند مرغ و تخممرغ فراتر از انتظار رشد داشته و این وظیفه ما مسؤولان است که نگذاریم فشارهای اقتصادی به بدنه جامعه بویژه اقشار کمدرآمد منتقل شود. قالیباف تصریح کرد: باید با یک مدیریت صحیح و شایسته نسبت به مدیریت نحوه تخصیص ارز به کالاهای اولویتدار اقدام و درباره ثبت سفارش کالاهای لوکس یا حتی غیرضروری تجدیدنظر کرد. وی افزود: ما در همین وضعیت فعلی میتوانیم با اتخاذ سیاستگذاری شایسته در حوزه مالی، پولی و تجاری از این گردنه عبور کنیم. به شرط آنکه همه دست به دست هم بدهیم، پای کار باشیم و مردانه برای منافع این مردم تلاش کنیم. رئیس مجلس شورای اسلامی بر ضرورت همافزایی و هماهنگی دستگاههای مسؤول در حوزه سیاست پولی، مالی و تجاری تاکید کرد و گفت: در وضعیت فعلی ما باید فرآیند تهاتر کالا را تسهیل کنیم و غل و زنجیر بروکراسی اداری را از پای کسب و کارها و تجار و بازرگانان باز کنیم. در این جلسه همچنین قالیباف با انتقاد شدید از نحوه حمایت از واردات کالاهای اساسی با ارز ترجیحی تصریح کرد: همانطور که در سال ۹۷ با خاصهخرجی ارز ۴۲۰۰ تومانی کشور را دچار چالش کردیم، امروز هم با تخصیص ارز ترجیحی به نام مصرفکننده و به کام دلال، منابع این کشور را هدر میدهیم. وی تاکید کرد: باید زنجیره واردات و تولید کالاهای اساسی بدرستی رهگیری شود و هرگونه حمایت از سمت مصرفکننده صورت گیرد. این جلسه مشترک نیز هر ۱۰ روز یکبار برگزار میشود.
* تشریح تصمیمات نشست مشترک دولت و مجلس
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح جلسه مذکور اظهار داشت: نخستین تصمیم اتخاذ شده «تشکیل سندیکای صادرکننده خوشنام» برای کاهش محدودیتها و لغو محدودیتهای ناشی از پیمانسپاری ارزی بود که اکنون در حوزه صادرات غیرنفتی کشور بشدت چالش ایجاد کرده است. وی دومین تصمیم اتخاذ شده در این جلسه را موضوع امکان تهاتر واردات در مقابل صادرات عنوان کرد و توضیح داد: این مهم قرار است با مسؤولیت وزارت صمت انجام شود، البته بانک مرکزی وظیفه نظارتی خود را درباره نرخ ارز و نحوه تسویه انجام خواهد داد. به گفته پورابراهیمی، آنچه اکنون برای واردات کالا محدودیت ایجاد کرده است تکالیف بانک مرکزی بر ارائه ارز مذکور در سامانه نیماست و این عمل صادرات را متوقف کرده است، لذا توافق شد که این امکان از طریق ثبت سفارش فراهم شود، در واقع کالاهای مورد نیاز کشور با اولویت بویژه کالاهای اساسی تامین شود، البته ارز کالاهای اساسی جداگانه است و برای نظام ارزی کشور مجددا تصمیمگیری خواهد شد.
وی سومین تصمیم اتخاذ شده در این جلسه را امکان تهاتر نفت در مقابل واردات کالا عنوان کرد و افزود: این موضوع با حضور وزیر نفت مورد بررسی قرار گرفت و انشاءالله تا چند روز آینده عملیاتی خواهد شد، همچنین امکان استفاده از ظرفیت فروش نفت و تسهیل عرضه نفت و فرآوردههای نفتی (در بورس انرژی)– که در ماههای اخیر تقریبا متوقف شده بود- نیز در دستور کار قرار گرفته است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین اضافه کرد: استفاده از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی مجلس و دولت برای پیگیری و بازگرداندن منابع قابل توجه ارزی ایران که در کشورهای دیگر وجود دارد از دیگر محورهای مهم مورد بررسی نشست مشترک مجلس و دولت به شمار میآید.
ارسال به دوستان
اخبار
وزیر سابق اقتصاد:
در ۲ سال اخیر فشار معیشتی کمسابقهای به مردم وارد شد
وزیر سابق اقتصاد با اشاره به حواشی متعدد جلسه استیضاح خود در مجلس دهم تأکید کرد: در ۲ سال اخیر مردم تحت فشار معیشتی کمسابقهای قرار گرفتند. مسعود کرباسیان، وزیر پیشین اقتصاد و مدیرعامل کنونی شرکت ملی نفت ایران جزئیات تازهای از استیضاح خود را اعلام کرد. کرباسیان گفت: بیش از ۲ سال از جلسه استیضاح من در مجلس میگذرد. متأسفم که طی این مدت اتفاقات ناگواری برای اقتصاد ایران رخ داده است و مردم تحت فشار معیشتی کمسابقهای قرار گرفتهاند. از آن جلسه و حواشی متعددش ناگفتههای بسیاری باقی مانده است؛ جلسات، پیشنهادهای پنهانی، خواستههای مالی، توصیههای سیاسی و البته چند تماس عجیب و سرنوشتساز در حین جلسه استیضاح. هر چند درخواستهای بسیاری برای بازگویی آنچه گذشت وجود داشته و دارد که در فرصتی مناسب درباره همه آنها صحبت خواهم کرد اما در شرایط فعلی کشور، جهت حفظ انسجام ضرورتی به بیان این مطالب نیست.
***
بلومبرگ:
اقتصادی که ترامپ تلاش کرد نابود کند با «ساخت ایران» رونق میگیرد
بلومبرگ طی گزارشی نوشت در حالی که ترامپ سعی کرد با حملات خود، اقتصاد ایران را نابود کند، «ساخت ایران» روزنهای از امید است که در میانه مشکلات مالی ناشی از طرد از بازار نفت و تجارت جهانی همزمان با شیوع کرونا بروز پیدا کرده و در حال رشد است. آنطور که بلومبرگ گزارش داده است: برای شروع یک کسبوکار جدید در ایران، از این بدتر زمانی نبوده است. حتی پیش از هشدار مقامات جمهوری اسلامی به عموم مردم درباره شیوع کرونا، این کشور سال را با یک بنبست شدید با آمریکا آغاز کرد و اقتصادش بشدت از تحریمها آسیب دیده بود. «ساخت ایران» روزنهای از امید است که در میانه مشکلات مالی ناشی از طرد از بازار نفت و تجارت جهانی همزمان با شیوع کرونا بروز پیدا کرده است. ایران سالهاست به مقاومت خود افتخار میکند؛ چیزی که رهبر عالی ایران سعی کرده آن را گسترش دهد و با دکترین «اقتصاد مقاومتی»، آن را در سیاست حفظ کند. توافق هستهای 2015، در قبال کاهش فعالیتهای هستهای ایران متعهد شده بود ایران بتواند به روابط بینالمللی بازگردد اما پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاستجمهوری آمریکا، وی از این توافق خارج شد و حملات خود به اقتصاد ایران را آغاز کرد. اقتصاد ایران همچنان با مشکلات عدیدهای روبهرو است. مرگومیر ناشی از ویروس کرونا به بالاترین میزان در این هفته رسید. محدودیتهای مسافرتی در 5 شهر از جمله تهران اعمال شد. بسیاری از کالاهای اساسی که در ایران ساخته میشوند همچنان قیمتشان به طرز چشمگیری در حال افزایش است، زیرا تا حدی به واردات متکی هستند.
***
تا پایان آبانماه مالک هفتتپه خلع ید میشود
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی از ورود دیوان محاسبات به موضوع خلع ید مالک هفتتپه خبر داد. علی خضریان گفت: بر اساس مصوبه جلسه کمیته بررسی مشکلات کارخانه نیشکر هفتتپه، مقرر شد ظرف ۴۵ روز یعنی تا پایان آبانماه، مالک فعلی خلع ید و به مشکلات کارگران رسیدگی و کشت ساماندهی شود. وی تصریح کرد: به موازات اقداماتی که دولت و سایر نهادها موظف به انجام آن هستند، رئیس دیوان محاسبات نیز این موضوع را در چارچوب تحقیق و تفحص پیگیری میکند. خضریان در ادامه گفت: بنا بر مطالبات کارگران و تضییع حقوق بیتالمال در مجموعه کشت و صنعت هفتتپه، تعدادی از نمایندگان و اعضای کمیسیون اصل ۹۰ با حضور در مجموعه هفتتپه از نزدیک در جریان مشکلات این مجموعه قرار گرفتند و طی جلساتی با حضور نهادهای نظارتی، نمایندگان کارگری، دولت، سازمان بازرسی، نماینده تامالاختیار وزارت اقتصاد و سازمان خصوصیسازی، تصمیمهای مثبتی در جهت حل مشکلات اتخاذ شد. وی افزود: با دستور ریاست دیوان محاسبات، دادستانی این دیوان به موازات دولت پیگیر اجرای مصوبه خلع ید و پیگیری حقوق بیتالمال خواهد بود و هرگونه اهمال احتمالی از سوی هر نهاد در پیگیری حقوق بیتالمال با استفاده از بازوی نظارتی مجلس یعنی دیوان محاسبات پیگیری خواهد شد. سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ همچنین گفت: نمایندگان نیز حق قانونی خود را در چارچوب سوال از وزیر، استیضاح و سایر ابزارهای نظارتی به کار خواهند گرفت تا حقوق کارگران هفتتپه بیش از این تضییع نشود. خضریان افزود: نماینده سازمان بازرسی و کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی در مجلس نیز بر روی ضربالاجل داده شده تا پایان آبانماه که مورد اجماع همه در جلسه بوده است، نظارت میکند تا بدون هیچ کم و کاستی اجرا شود.
***
پیشنهاد ایران به ترکیه برای تمدید قرارداد گازی
معاون امور گازی وزیر نفت گفت: در نشستی که هفته گذشته به صورت تصویری با طرف ترکیهای برگزار شد، تمایل ایران برای تمدید قرارداد مطرح و درخواست شد. حسن منتظر تربتی گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا، رفت و آمدها کمی سخت شده و امیدواریم پس از این شرایط، مذاکرات حضوری را با این کشور آغاز کنیم اما فعلا درخواست و علاقهمندی خود را برای تمدید قرارداد مطرح کردهایم. معاون وزیر نفت در امور گاز در بخش دیگری از سخنان خود، درباره انفجار در خط لوله صادرات گاز به ترکیه که در روزهای آغازین سال جاری رخ داد، گفت: همانطور که میدانید انفجار خط لوله پیش از این هم سابقه داشته است. طرف ترکیهای پس از انفجار اعلام کرد که یک حمله تروریستی در داخل خاک ترکیه باعث این اتفاق شده است. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پایان افزود: بعد از آن هم، تعمیرات خط بیشتر از حد معمول به طول انجامید که براساس ادعای شرکت بوتاش، این تأخیر ناشی از شیوع ویروس کرونا و تأخیر در تأمین به موقع قطعات و تجهیزات بوده است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|