|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ساخت سریال «دعوت نحس» به کارگردانی علیرضا افخمی در ژانر ماورایی، خاطره سریالهای هیجانانگیز را زنده میکند؟
بازگشت به ژانر هیجانانگیز
عباس اسماعیلگل: آغاز تصویربرداری سریال «دعوت نحس» به کارگردانی علیرضا افخمی و بازگشت تلویزیون به ژانر ماورایی، اتفاق قابل تاملی است. به گزارش «وطن امروز»، طی سالهای اخیر، تلویزیون بدون هیچ توجیهی از این ژانر که یکی از ژانرهای پرمخاطب در سیماست، فاصله گرفته بود. پیشتر در مطلبی مساله «محافظهکاری در ژانر» را با این مضمون مطرح کردیم که هر چقدر سریالسازی در تلویزیون حول ژانرهایی مانند ملودرام گسترش پیدا کند، طیفهایی از مخاطب به طور طبیعی از تلویزیون فاصله میگیرند. محدود شدن گونههایی مثل پلیسی، ماورایی و تاریخی در تلویزیون طی سالهای اخیر به طور طبیعی باعث میشود بخشی از مخاطبان که علاقهمند این ژانرها هستند از تلویزیون فاصله بگیرند. حالا با کلیدخوردن یک سریال ماورایی آن هم از کارگردانی که پیشتر تجربه اینگونه را در سریالهایی دیگر داشته، میتواند فضا را برای گسترش این ژانر مهیا کند. علیرضا افخمی که با ساخت سریالهای «او یک فرشته بود» و «پنجمین خورشید» در حوزه سریالهای ماورایی موفق عمل کرده و توانایی خود را در این بخش به نمایش گذاشته است، در سریال «دعوت نحس» علاوه بر کارگردانی، نگارش مجموعه را نیز برعهده داشته است. بهتازگی تصویربرداری سریال «دعوت نحس»، در جنگلهای شمال کشور آغاز شده است. گفته شده پس از اتمام کار بخشهایی از مجموعه که در شمال تصویربرداری خواهد شد، گروه برای ادامه کار به تهران باز خواهند گشت. این سریال که محمودرضا تخشید آن را تهیهکنندگی میکند، به سفارش مرکز سیمافیلم ساخته میشود. «دعوت نحس» از بازیگرانی چون آرش مجیدی، میلاد میرزایی، رضا توکلی، افسانه چهرهآزاد، على دهکردى و... بهره میبرد. گفته شده در روزهای آتی بازیگران دیگری نیز به گروه خواهند پیوست. احتمال پخش این سریال در ماه مبارک رمضان مطرح شده است.
پای سریالهای ماورایی با سریال «کمکم کن» در سال 83 به سیما باز شد؛ کارگردانی این سریال را قاسم جعفری برعهده داشت که روایتی از برزخ بود. سال 84، سریال متفاوتی با عنوان «او یک فرشته بود» به کارگردانی علیرضا افخمی، شیطان را در کالبد جسمانی درآورد؛ سریالی که در زمان پخش با انتقاد برخی خانوادهها مواجه شد و این موضوع در رسانهها مطرح شد که باید این سریال با ردهبندی سنی پخش شود. سریال دیگری که به این مفاهیم میپرداخت، «آخرین گناه» حسین سهیلیزاده بود که سال 85 از شبکه ۲ سیما روی آنتن رفت و موضوع چشم برزخی را محوریت قرار داد. حضور شیطان در کالبد انسان پس از «او یک فرشته بود»، در سریال «اغما» با بازی امین تارخ و سیدحامد کمیلی به سوژه اصلی تبدیل شد.
یک سال بعد، سیروس مقدم دوباره با «روز حسرت»، به نمایش تصویری از برزخ پرداخت. این سریال از شبکه اول سیما پخش شد و بازیگرانی چون فرامرز قریبیان و افسانه بایگان در آن ایفای نقش کردند. «ملکوت» به کارگردانی محمدرضا آهنج در رمضان 89 با موضوع برزخ و روابط بین دنیا و آخرت و تاثیر عمل انسانها روی آنتن رفت. سال 90 سه سریال «سقوط یک فرشته» از شبکه یک، «سیامین روز» از شبکه ۲ و «5 کیلومتر تا بهشت» با سوژههای ماورایی روی آنتن رفت. پس از این سریالها یکی دو کار که با تلفیق ژانر وحشت و ماورایی ساخته شده بودند، روی آنتن رفتند اما مورد توجه مخاطبان قرار نگرفتند.
***
سیفیآزاد در گفتوگو با «وطن امروز»:
توقف ساخت آثار ماورایی طولانی شده است
رحمان سیفیآزاد، تهیهکننده، فیلمنامهنویس و کارگردان با سابقه سینما و تلویزیون که طی سالهای اخیر به عنوان مدیر، ناظر کیفی و نویسنده با سریالهای ماورایی تلویزیون همراه بوده است، در گفتوگو با «وطن امروز» درباره سریالهای ماورایی گفت: سریالهای ژانر ماورایی همیشه برای فیلمسازان و هنرمندان از جذابیت خاصی برخوردار بوده است بویژه در حوزه مذهبی هم بسیار کاربرد دارد زیرا مسائل غیرمادی و معنوی با مضامین مذهبی عجین هستند.
وی در ادامه افزود: اما اتفاقی که در حین تولید این دست سریالها میافتد، این است که مرزبندی میان ماورا و باورهای دینی کار بسیار سخت و حساسی است که باید مراقب باشیم در سریالهای ماورایی وارد حوزه خرافه نشویم، زیرا ما مسلمانان نوع نگاهمان به نیروهای اهریمنی با بخشی از سایر ادیان دینی کاملا متفاوت است؛ لااقل تصویرسازی و تفکرمان نسبت به شیاطین و فرشتگان با سایر ادیانها تفاوت دارد.
سیفیآزاد تصریح کرد: درباره سریالهای ماورایی تلویزیون باید گفت که اینگونه آثار در حوزه فیلمسازی اسلامی جزو نخستین تجربهها بود و آزمون و خطاهای فراوانی انجام شد تا سریالهای ماورایی تلویزیون به یک پختگی نسبی برسند اما هر چه زمان پیش میرفت تولیدات سریالها سختتر میشد و علما و فقهای دینی یکسری تضادها و بحثها در سریالها مشاهده میکردند که همین مساله حساسیت مدیران تلویزیون و فیلمسازان را بسیار بالا برده بود که در نتیجه پس از سالها تولید سریالهای ماورایی در تلویزیون، شاهد یک توقف خودخواسته برای بازسازی سریالهای ماورایی شدهایم که متاسفانه این توقف بسیار طولانیمدت شده است.
این نویسنده در ادامه خاطرنشان کرد: از آنجا که بنده در حوزه مدیریت، نویسندگی و ناظر کیفی در جریان سریالهای ماورایی تلویزیون بودم، به جرات میتوان گفت در همه سریالها مشاوران مذهبی کارکشته حضور داشتند اما گاهی اوقات به ضرورت قصهپردازی سریال شرایطی به وجود میآمد که اختلاف برداشتهایی بین قرائت ما با قرائت مشاوران مذهبی پیش میآمد و گاه موجب شبهانگیزی مشاوران مذهبی میشد. این موضوع عوامل را با چالشهایی مواجه میکرد که همین مساله شرایطی را پیش آورد که یک توقف خودخواسته برای هنرمندان و مدیران تلویزیون در حوزه سریالسازی ماورایی رقم بخورد. باید با رفع نقاط ضعف پس از چند سال قطار سریالسازی ماورایی ادامه پیدا کند اما متاسفانه تغییرات مدیریتی موجب شد این وقفه طولانیمدت شود.
نویسنده سریال «آخرین گناه» در ادامه درباره الزامات تولید سریالهای ماورایی گفت: تولید این سریالها زمینههای تحقیقی وسیعی میخواهد که همین موضوع در کنار ظرافتهای نویسندگی و دقت پژوهشگران و جلوههای ویژه شرایطی را فراهم میکند که برای تولید سریالهای ماورایی باید بودجه بیشتری نسبت به سایر آثار فراهم کرد.
وی تاکید کرد: به هر حال اینکه آقای علیرضا افخمی با آن پشتوانه قوی سریالسازی ماورایی، دوباره میخواهد سریال ماورایی بسازد خبر خوشحال کنندهای برای مخاطبان است و امیدوارم همه موارد و الزاماتی که ذکر شد در این سریال لحاظ شود و این مجموعه فتح بابی شود برای ادامه پیدا کردن ژانر جذاب ماورایی در تلویزیون.
وی در پایان گفت: اما یک نکته را نباید فراموش کرد؛ امروز هالیوود با هزینههای نجومی و برنامهریزی مدون به دنبال تولید آثار شاخص ماورایی است که از این طریق جهانبینی مورد نظر خود را به مخاطبان جهانی القا کند و در این راستا هیچ ابایی هم ندارد که وارد مقوله خرافهپرستی شود، بر همین اساس لازم است که ما با صرف هزینه به مقوله تولید آثار سینمایی ماورایی با رعایت خطوط قرمز و پرهیز از خرافهپرستی وارد شویم تا از این طریق بتوانیم به ترویج مبانی مذهبی اسلامی و شیعی بپردازیم.
ارسال به دوستان
تلویزیون
عملیات مهندسی در دست نگارش
حسین ترابنژاد، نویسنده فیلمنامه سریال خانه امن، این روزها مشغول نگارش فیلمنامه یک سریال تلویزیونی دیگر است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سریال «عملیات مهندسی» بر اساس فیلمنامهای از حسین ترابنژاد در ۶ قسمت و به سفارش مرکز سیمافیلم در حال نگارش است. قصه «عملیات مهندسی» در بهار و تابستان سال ۶۱ میگذرد؛ مقطعی که بعد از زدن خانه موسی خیابانی، تیمهای امنیتی به دنبال بقیه سران منافقین بودند و عملیاتی موسوم به عملیات مهندسی از طرف منافقین شکل گرفت. تهیهکنندگی «عملیات مهندسی» با سعید سعدی است که پیشتر سریال «نجلا»، «بچه مهندس» و «پس از آزادی» را ساخته است.
***
ضرورت رعایت ردهبندی سنی در پلتفرمها
در نخستین نشست اینترنت امن برای کودکان که با همکاری ساترا و مرکز نوآوری حکمرانی و کارآفرینی اجتماعی هیواد نو برگزار شد، زهرا روشندل، سرپرست اداره کل تنظیم و تدوین مقررات ساترا، درباره نقش و اهمیت و مسؤولیت حمایت از حقوق کودکان در فضای مجازی سخن گفت و تنظیمگری حمایت ساترا از حوزه کودک را وظیفه این سازمان دانست. به گزارش «وطن امروز»، وی با اشاره به موضوع ضابطهمندی، درباره نحوه دسترسی این ردهبندی سنی به فضای مجازی گفت: در آینده نزدیک چگونگی حمایت از کودکان از طریق الزامات سند حمایت از کودکان و ابزارهای پیشبینی شده مانند امکان کنترل فعالیت کودک توسط والدین منتشر میشود. زهرا روشندل افزود: ساترا در سند حمایت از کودکان در رسانههای صوت و تصویر فراگیر علاوه بر ضوابط محتوایی و حفظ محرمانگی و حریم خصوصی، الزاماتی مانند ایجاد ابزار کنترل والدین، جداسازی دسترسی کودک و بزرگسال به محتوای یک رسانه، حساب مخصوص کودکان، فرآیند گزارشدهی ویژه، تفکیک قابل شناخت محتوای تبلیغات تجاری و تناسب تبلیغات و ممنوعیتهای تبلیغات را پیشبینی کرده است. وی در ادامه علاوه بر تأکید به افزایش سواد رسانهای در این زمینه، به ضرورت رعایت ردهبندی سنی به صورت مشترک بین همه پلتفرمها اشاره کرد.
***
چالشهای مستندسازی بحران روی میز نقد «به اضافه مستند»
جدیدترین قسمت برنامه «به اضافه مستند» به بررسی چالشهای مستندسازی بحران پرداخته و آخرین فیلم مستند رضا فرهمند را به نمایش درمیآورد. به گزارش روابط عمومی شبکه مستند، چهارمین قسمت از فصل چهارم برنامه تلویزیونی «به اضافه مستند» با پخش و بررسی مستند «نتهای مسی یک رویا» به کارگردانی رضا فرهمند از شبکه مستند پخش خواهد شد. در این قسمت و پس از پخش مستند، میز گفتوگوی برنامه با حضور سعید فرجی، عکاس و احمد عبدالرحیمی، مستندساز بحران برگزار شده و به بررسی «چالشهای مستندنگاری بحران» میپردازد. این قسمت از برنامه «به اضافه مستند» امروز (27 آبان) ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش خواهد شد و بازپخش آن روزهای چهارشنبه 28 آبان ساعت ۹ صبح و جمعه 30 آبان ساعت ۱۴ است.
ارسال به دوستان
چاپ بیستوششم مربعهای قرمز
کتاب «مربعهای قرمز» شامل خاطرات شفاهی حاجحسین یکتا توسط انتشارات شهید کاظمی به چاپ بیستوششم رسید. به گزارش «وطن امروز»، کتاب «مربعهای قرمز» شامل خاطرات شفاهی حاجحسین یکتا اثر زینب عرفانیان، بهتازگی توسط انتشارات شهید کاظمی به چاپ بیستوششم رسیده است. اینکتاب همزمان با پایان شهریورماه امسال و هفته دفاعمقدس به چاپ دوازدهم رسیده بود. «مربعهای قرمز» روایتهایی از بازیگوشی و شوخیهای رزمندگان و سربازان امام خمینی(ره) را از روزهای جنگ، امدادگری، شناسایی و چشیدن طعم تلخ قطعنامه پایان جنگ، دربر میگیرد. این روایتها در قالب ۱۴ فصل، ناگفتههایی از جنگ و سبک زندگی جهادی رزمندگان را شامل میشود. چاپ بیستوششم این کتاب با ۵۴۳ صفحه و قیمت ۵۵ هزار تومان عرضه شده است.
ارسال به دوستان
برگزیدگان کتاب ملی دفاعمقدس مشخص شدند
تجلی رازهای دفاعمقدس در ادبیات
مراسم اختتامیه جشنواره ملی کتاب دفاعمقدس صبح دیروز در باغ موزه دفاعمقدس برگزار شد. به گزارش تسنیم، در ابتدای این مراسم عباس بایرامی، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاعمقدس بنیاد حفظ آثار، توضیحاتی درباره هجدهمین دوسالانه کتاب دفاعمقدس داد و گفت: این جشنواره از سال 1373 آغاز به کار کرده و تاکنون 17 دوره آن برگزار شده است. فعالیت رسمی دبیرخانه هجدهمین دوسالانه کتاب دفاعمقدس از اردیبهشتماه 1397 آغاز شد و در آن کتابهای سالهای 1395 و 1396 مورد بررسی قرار گرفت؛ برای این کار فراخوانهایی برای ناشران و نویسندگان ارسال شد، همچنین سیویکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب نیز فرصت خوبی شد تا آثار این حوزه را دریافت کنیم. بر همین اساس 2 هزار و 961 اثر به دبیرخانه رسید و 303 ناشر در آن مشارکت داشتند که از این تعداد 80 عنوان کتاب به مرحله نهایی راه یافت و جمعا از 38 اثر تقدیر شد. در بخش دیگر این مراسم نصرتالله محمودزاده (نویسنده) صحبت کرد و گفت: جنگ اساسا پدیده شوم اجتماعی است اما سوال اصلی این است: چرا لفظ دفاعمقدس را به کار میبریم؟ اکنون زمان آن فرا رسیده است که نویسندگان به اهمیت این موضوع پی ببرند؛ اینکه بدانیم آنها چه کردند و ما نکردیم و بدانیم چرا دفاع ما، دفاعمقدس نام گرفت؟ وی اضافه کرد: معتقدم اگر برجستگیهای جنگ 8 سالهمان با عراق را بیرون بکشیم حرفهای زیادی برای گفتن خواهد بود و اگر این برجستگیها را به تاریخ تحویل ندهیم قافیه را باخته و گنج بزرگی را از دست دادهایم. خاطرم است شهید بزرگوار سیدمرتضی آوینی همیشه میگفت بعد از جنگ تازه کارمان شروع شده است و میبینید که ایشان فعالیتهای زیادی بعد از جنگ انجام داد تا دفاعمقدس برای عموم مردم معرفی شود. بر همین اساس معتقدم باید بصیرتمان را نسبت به دفاعمقدس بالا ببریم. این نویسنده در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به ویژگیهایی از شهید بزرگوار حاجقاسم سلیمانی که کمتر دیده شده است، گفت: باید این سوال را پرسید که چرا حاج قاسم بعد از شهادتش برجسته شد؟ معتقدم ویژگی ایشان در ندیده شدنش بود اما حالا پس از شهادت ایشان، من نویسنده باید این ندیده شدن را تبدیل به دیده شدنی درخور شأن و منزلت ایشان بکنم. معتقدم اهل قلم وظیفه سنگینی دارند. به عبارت دیگر کار ادبیات دفاعمقدس تمامی ندارد و هر چقدر در عمق آن وارد شویم، بیشتر سود بردهایم. رمز و رازهای دفاعمقدس در هیچ راهی جز ادبیات بیان نمیشود.
سردار کارگر دیگر سخنران این جلسه بود. او در ابتدا گفت: معتقدم برای نسل جدید، یعنی جوانان و نوجوانان، باید دفاعمقدس را بدرستی تعریف، توصیف و تحلیل کنیم. پیشنهاد میکنم تاریخ و بویژه قراردادهایی مثل ترکمانچای و گلستان را مطالعه کنید؛ در این قراردادها یا زمین دادیم، یا نیرو دادیم یا امتیاز اما در دفاعمقدس حتی یک وجب هم از خاک ما جدا نشد، در حالی که 36 کشور دنیا اعتراف کردند که به صدام کمک کردند. چنین قیاسهایی مردم را نسبت به بزرگی دفاعمقدس آگاه میکند؛ امروز دفاعمقدس تضمینکننده امنیت و عزت ما است. سخنران پایانی این مراسم غلامعلی حدادعادل بود. او گفت: دفاعمقدس واقعیتی عظیم است؛ اگر از منظر زمان بخواهیم آن را بررسی کنیم، طول مدت آن 8 سال مستمر است و از منظر دشمنان نیز درست است که صدام آن را آغاز کرد اما تمام جبهه سلطه و استکبار عقبه آن بود و به نوعی میتوان گفت جنگ جهانی علیه یک کشور رخ داد. برخلاف همه کسانی که معیارهای مادی داشتند، این جنگ 8 سال طول کشید و حتی یک وجب هم از خاک کشورمان جدا نشد و تابلویی از عشق، فداکاری و شگفتی را نصیبمان کرد. حدادعادل در ادامه خاطرنشان کرد: بعد از جنگ وظیفه ادبیات دفاعمقدس است که آینهای درست کند و نور خورشید دفاعمقدس را برای نسل جوان بازتاب دهد؛ این کار وظیفهای زینبگونه و کار بسیار سنگینی است.
ارسال به دوستان
بلاتکلیفی تئاتر با تعطیلات
مدیر مجموعه «تئاتر شهر» تصریح کرد هنوز تکلیف اجراهای نمایشی با توجه به محدودیتهایی که قرار است از اول آذر اعمال شود، مشخص نیست. به گزارش مهر، ابراهیم گلهدارزاده، مدیر مجموعه «تئاتر شهر» درباره زمان از سرگیری اجراهای تئاتری مجموعه در محدودیت زمانی اعمالشده تا قبل از ساعت ۱۸ گفت: ما آمادگی میزبانی از اجراها را داریم و با گروهها هم مذاکراتی داشتیم و چند گروه هم آمادگی اجرا دارند. هدفمان این بود اجرا در تئاتر شهر را شروع کنیم تا این ساعت نامتعارف محک زده شود، با وجود اینکه با این ساعت اجرا همدل نیستیم. گلهدارزاده یادآور شد: هنوز قطعیت این برنامه هم معلوم نیست و مشخص نیست صنف تئاتری تا چند روز میتوانند در محدودیت زمانی تعیینشده یعنی قبل از ساعت ۱۸ فعالیت کنند. ما نمیدانیم فرآیندی که بعد از ساعت ۱۸ اتفاق میافتد چه تفاوتی با فرآیندی دارد که قبل از ساعت ۱۸ انجام میشود و این فرآیند چقدر در شیوع ویروس کرونا تأثیر میگذارد. هیچ کس درباره دلیل اعمال این محدودیت صحبت نکرد. مدیر مجموعه تئاتر شهر تصریح کرد: هر چه مذاکره کردیم به نتیجه مشخصی نرسیدهایم. نمایشهای ما از ابتدای آذرماه در نظر گرفته شده بود ولی نمیدانیم تهران درگیر تعطیلیهای هفتگی خواهد شد یا نه.
ارسال به دوستان
کوبریک از نگاه کوبریک در سینماحقیقت
فیلم مستند «کوبریک از نگاه کوبریک» در بخش پرتره بینالملل چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» به نمایش گذاشته میشود. به گزارش روابط عمومی جشنواره بینالمللی سینماحقیقت، فیلم مستند «کوبریک از نگاه کوبریک» ساخته گرگوری مانرو که مستندی در ستایش استنلی کوبریک، نابغه سینمای جهان است، در بخش پرتره بینالملل چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت به نمایش گذاشته میشود. در بخشهای مختلف بینالمللی این دوره سینماحقیقت که غیررقابتی و در قالب نمایشهای برخط (آنلاین) برگزار میشود، سعی شده بهترین آثار مستند سینمای جهان به نمایش درآید که مستند «کوبریک از نگاه کوبریک» به کارگردانی گرگوری مانرو یکی از این آثار بخش پرتره سینماحقیقت است. فیلمساز فرانسوی در این فیلم، با بهرهگیری از مصاحبههایی اختصاصی از کوبریک افسانهای که گستره ۳۰ سال فعالیت او را دربر میگیرد، تصاویر آرشیوی را همچون یک تاریخنگار در معرفی این کارگردان سرشناس سینما به کار میگیرد. اسپارتاکوس، دکتر استرنج لاو، ۲۰۰۱: اُدیسه فضایی، پرتقال کوکی، بری لیندون، غلاف تمام فلزی و چشمان کاملا بسته از مشهورترین فیلمهای استنلی کوبریک است. او با فیلمهایش ۱۳ بار نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم شد و یک بار هم اسکار بهترین جلوههای ویژه را به دست آورد. چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران سینماحقیقت به دبیری محمد حمیدیمقدم، آذر ۱۳۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کرونا به صورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد. ارسال به دوستان
چگونه فرهیختگی یک شبکه با جنجال و حاشیه زیر سؤال رفت
ادامه هیاهوی ژورنالیستی در شبکه 4
گروه فرهنگوهنر: مؤلفههای لازم برای شکل گرفتن بحثهای انتقادی روی آنتن، انتخاب طرفهای مناسب برای گفتوگو، آشنا بودن کارشناس به مفاهیم و ورودهای درست به بحث توسط مجری است. پیش از همه اینها اما مشخص بودن رویکرد برنامه و رسانه درباره بحثهاست. این البته به معنای نقض بیطرفی نیست اما حداقلیترین کار در مدیریت رسانه، این است که بداند ارزش افزوده گفتوگو برای رسانهاش چیست؟! یکی از شبکههایی که میتواند به محفلی مناسب برای شکل گرفتن گفتوگوهای انتقادی تبدیل شود، چنانکه سالها و در دورههای مختلف بستر انتقادیترین گفتوگوها بوده است، شبکه چهارم سیماست. بتازگی اما اتفاقات عجیبی در این شبکه میافتد. به نتیجه نرسیدن گفتوگوها در برنامههای مختلف این شبکه به طرز شگفتآوری زیاد شده است. از طرفی انتقادات نیز نسبت به حضور برخی میهمانان که تناسبی با فضای این شبکه و حتی بحث موردنظر ندارند، افزایش یافته است. یکی از دلایل این اتفاق احتمالا مخالفت با نفس گفتوگوی انتقادی نیست، چرا که برای سالها بسیاری از مباحث مماس با خط قرمز در این شبکه مطرح شده است ولی حساسیتی که در ماههای اخیر توسط این شبکه به وجود آمده، غیرقابل درک است. انتخاب میهمانهای نامناسب در برخی بحثها مثلا دعوت از یک ژورنالیست در بحث قانون حجاب و طرح بحثهای غیرکارشناسی، همچنین ارائه آمار غیرواقعی توسط وی با انتقادات همراه شده است. در یکی از تازهترین حاشیهها، این شبکه موضوعی را محور بحث قرار داد که با انتقادات برخی فعالان فرهنگی همراه شد. به نظر میرسد مدیر شبکه 4 در واکنش به همین انتقادها بود که در مطلبی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «در جنگ روایتها هر کس در تلویزیون میاد یا درباره او صحبت میشه الزاما بهش مشروعیت داده میشه و تطهیر میشه؟! باید باب گفتوگوی انتقادی را بست؟! اقتضای آزاداندیشی این نیست که مخالفین و موافقین بیان در زمین ج. ا و از منظر کلان روایت انقلاب اسلامی با آنها گفتوگو کرد؟! هیاهوی ژورنالیستی رو کنار بذارید».
این اظهارنظر قابل تأمل از سوی مدیر شبکه 4 در حالی مطرح میشود که مدتی پیش در یکی از برنامههای این شبکه یک ژورنالیست با ارائه آمارهای عجیب و غریب که منبع مشخصی نداشت و به هیچوجه تایید نشد، فضایی برای هیاهو در اختیار مخالفان جمهوری اسلامی در شبکههای اجتماعی قرار داد.
به هر ترتیب به نظر میرسد مسؤولان این شبکه باید در رویکردهای خود در رابطه با مفهوم گفتوگو، آزاداندیشی و بحثهای انتقادی تجدیدنظر کنند. این البته یک پیشنهاد مشفقانه است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|