|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
همخوانی 40 خواننده ایرانی برای تولید یک قطعه موسیقی میهنی، چالشی که باید منتظر نتیجهاش بود
«منو بشناس»، «دلصدا» میشود؟
عباس اسماعیلگل: ۴۰ خواننده مطرح موسیقی کشور در تجربهای کمنظیر در یک قطعه با موضوع صلح و وحدت ملی با محوریت ایران تحت عنوان «منو بشناس» همخوانی کردند. این اتفاق که برای نخستینبار در تاریخ موسیقی ایران رقم میخورد، با حضور چهرههای شاخص موسیقی تهیه و تولید شده و موزیک ویدئوی خوشساخت و حرفهای این اثر، مراحل پایانی تولید را طی میکند. «منو بشناس» تلاش مؤسسه موسیقی «مأوا» و خوانندگان سرشناس ایرانی برای تقویت هویت ملی در میان ایرانیان است. بهروز صفاریان، رضا صادقی، فرزاد فرزین، فریدون آسرایی، حجت اشرفزاده، گرشا رضایی، خشایار اعتمادی، پرواز همای، سینا شعبانخانی، روزبه نعمتاللهی، گروه سون، کاوه آفاق، حسین حقیقی، مسعود صادقلو، حمید هیراد، حامد همایون، سینا درخشنده، سامان جلیلی، احسان حقشناس، رضا شیری و تعداد دیگری از خوانندگان و هنرمندان، در این اثر حضور دارند. این اثر به قلم احمد امیرخلیلی، آهنگسازی فرزاد فرزین و تنظیمکنندگی بهروز صفاریان است که تهیهکنندگی آن را میثم محمدحسنی انجام داده و در موسسه موسیقی «مأوا» تهیه و تولید شده است.
اما بدون شک طی هفته گذشته، انتشار خبر اثر مشترک 40 خواننده و حتی شائبه تقلید از یکی از آثار مطرح خارجی که توسط گروهی از ستارههای موزیک جهان همخوانی شده، از مهمترین اخبار موسیقی کشور در دوران بیخبری کرونایی بوده است که این موضوع واکنش مخاطبان موسیقی را در فضای مجازی در پی داشت، زیرا اثر مشترک 40 خواننده مطرح موسیقی اصیل و پاپ اتفاقی بیسابقه و هیجانانگیز برای مخاطبان این خوانندهها خواهد بود.
از سوی دیگر هنرمندانی چون فرزاد فرزین و پرواز همای در صفحات خود نسبت به حضورشان در این اثر واکنش نشان دادند. فرزاد فرزین که علاوه بر خوانندگی، آهنگسازی این اثر را نیز بر عهده داد، پس از انتشار این خبر و حاشیههایش در فضای مجازی درباره ساخت قطعه «منو بشناس» توسط مرکز موسیقی مأوا از زیرمجموعههای سازمان رسانهای «اوج» که با همراهی نزدیک به ۴۰ خواننده مطرح کشورمان به تولید خواهد رسید، توضیحاتی را ارائه داد.
وی در بخشی از توضیحات خود خطاب به برخی رسانهها گفت: «این آهنگ ارتباطی به آن قطعه مشهور خارجی ندارد. تنها نقطه مشترک همخوانی هنرمندان در کنار یکدیگر است. لطفا اگر خبری منتشر میکنید به عنوان یک رسانه معتبر صحتش را از آهنگساز، تنظیمکننده و تهیهکننده کار که مدتها برای تولید این اثر تلاش کردهاند بپرسید».
اما احسان خداپرست، معاون طرح و برنامه مرکز مأوا نیز در گفتوگو با رسانهها ضمن تاکید بر اینکه هیچ ارتباط معنایی بین آهنگ «منو بشناس» و قطعه مشهور خارجی وجود ندارد، به پیشینه طراحی چنین تولیداتی در مرکز موسیقی مأوا اشاره کرد و گفت: «۲ سال پیش با حمایت و تهیهکنندگی مرکز موسیقی مأوا قطعه «ایران جان» منتشر شد. این قطعه اثر مشترکی بود که حامد همایون، حجت اشرفزاده، رضا صادقی و مهدی یغمایی در آن اجرا داشتند. استقبال مخاطبان از این اثر باعث شد به فکر تولید آثاری مشابه باشیم. اما این بار تصمیم گرفتیم در مقیاسی بزرگتر ترانه اجرا شود».
به هر حال قطعه «منو بشناس» به لحاظ حضور 40 خواننده مشهور موسیقی پاپ و اصیل ایرانی و محتوای کار اثری خاص و متفاوت در موسیقی کشور محسوب میشود.
اگر تاریخ موسیقی کشور را پس از انقلاب اسلامی مرور کنیم، به آثار متعددی میرسیم که ۲ خواننده در آن هنرنمایی کردهاند اما قطعات یا آلبومهایی که با حضور چندین خواننده مطرح منتشر شده است شاید تعدادشان به انگشتان ۲ دست هم نرسد. از سوی دیگر اغلب همین تعداد اندک آثار مشترک هم با موفقیت چندانی روبهرو نشد و شاید تنها چند اثر بیشتر از سایر آثار آنطور که باید به چشم آمد و میان آثار شاخص موسیقی پس از انقلاب به ثبت رسید.
حدود 10 سال پیش بود که ۷ خواننده مطرح پاپ آلبومی را در رثای شهدای جنگ تحمیلی و حماسه ۸ سال دفاعمقدس روانه بازار موسیقی کشور کردند و این آلبوم با عنوان «دلصدا» توانست در میان مخاطبان اسم و رسمی برای خود پیدا کند. «محسن چاووشی»، «فریدون آسرایی»، «فرزاد فرزین»، «شهاب رمضان»، «بهنام صفوی»، «مهدی یغمایی» و «شاهد صادقپور» خوانندگان این مجموعه بودند که آلبوم «دلصدا» را به ارواح پاک و مطهر شهیدان تقدیم کردند اما یکی از نقاط قابل توجه و ممتاز درباره قطعات این آلبوم این موضوع است که تمام آثار این خوانندههای مطرح در این آلبوم همگی به یکی از قطعات ماندگار و پرطرفدار خوانندههایشان بدل شد به طوری که برخی از این خوانندهها تا مدتها در کنسرتهایشان این قطعات را برای مخاطبانشان میخوانند.
به جرأت باید گفت این آلبوم به ماندگارترین آثار موسیقایی در حوزه دفاعمقدس بدل شد که حداقل تاکنون در حوزه موسیقی پاپ به تولید رسیده است. نگاهی به این ۷ اثر خالی از لطف نیست: قطعه فریدون آسرایی در این آلبوم «سرباز آخر» نام دارد که شعر آن را سیدعبدالجبار کاکایی گفته و تنظیمش کاری از پاشا یثربی است. مهدی یغمایی هم قطعه «خاطره» را اجرا کرده که ترانه آن از زهرا عاملی و تنظیمش را پوریا حیدری انجام داده است. اما فرزاد فرزین نیز با اثر «راه من» در آلبوم «دلصدا» مشارکت داشته است. وی درباره این قطعه گفته است: «این آهنگ یک قطعه ملی است و مربوط به یک دسته یا گروه خاص نمیشود بلکه برای تمام کسانی است که برای کشورمان از جانشان گذشتند».
زندهیاد سیدبهنام صفوی هم که در آلبوم «دلصدا» با قطعه «طاقت ندارم» حضور پیدا کرده بود درباره این اثر گفته بود: «در این قطعه قصه رمانتیک یک رزمنده روایت میشود. این رزمنده با اینکه عشق و علاقه زیادی به دنیا و اطرافیانش دارد ولی به خاطر کشورش به جبهههای حق علیه باطل میرود».
شهاب رمضان نیز با قطعه «همسنگر» با سایر خوانندگان آلبوم «دلصدا» همکاری داشته که از نکات قابل توجه آهنگ تنطیم اثر توسط سیروان خسروی محسوب میشود. این آلبوم یک چهره کمتر شناخته شده در حوزه موسیقی داشت و آن هم شاهد صادقزاده بود که با حضور در این آلبوم برای نخستینبار به صورت رسمی در عرصه موسیقی فعالیت میکرد و قطعه «کبوترها» را با شعری از علیرضا آذر و تنظیم مهران خلیلی ساخت، طی این سالها هم خبر چندانی از این خواننده جوان در دنیای موسیقی نشد. محسن چاووشی به عنوان یکی از پرمخاطبترین خوانندههای موسیقی پاپ نیز با قطعه «سلام به صلح» در این آلبوم حضور داشت و این قطعه همچنان یکی از آثار پرطرفدار چاووشی محسوب میشود.
در این میان احسان علیخانی نیز طی سالهای اخیر با تیتراژهایش در ماه عسل، پای خوانندههای مطرح موسیقی کشور را به تلویزیون باز کرد و در ادامه همین مسیر، برای ویژه برنامه نوروز (برنامه سه ستاره) چند سال پیش شبکه ۳ سیما، موزیک ویدئوی «فصل بهار» را با حضور ۶ خواننده مطرح موسیقی به تولید رساند و از تلویزیون پخش کرد و موفقیت این قطعه چنان بالا بود که در ادامه «فصل بهار 2» و «فصل بهار 3» با حضور خوانندههای مختلف به تولید رسید که البته هیچگاه به موفقیت سری نخست «فصل بهار» نرسید.
این قطعه در یک ابتکار جالب به ۶ گویش و با صدای ۶ خواننده تولید شد و مخاطبان خوانندههای محبوب خود را در شکل و شمایل متفاوت مشاهده کردند به طوری که «سعید شهروز» لری، «رضا صادقی» بندر عباسی، «پیام عزیزی» کردی، «مرتضی پاشایی» فارسی، «محمد علیزاده» آذری و «مهدی یراحی» عربی اجرا کردند. هر بخش این قطعه نمایانگر یک گوشه از فرهنگ غنی ایران زمین است. ترانه و ملودی فصل بهار اثری از «حسن کریمی» است، «معین راهبر» وظیفه تنظیم و میکس را بر عهده داشته و مستر نیز توسط «کوشان حداد» انجام شده است. «ابراهیم علوی» (عود)، «قنبر راستگو» (جفتی) و «احسان نیزن» (کمانچه) نوازندگان این اثر بودند. قطعه فصل بهار تیتراژ ویژهبرنامه تحویل سال شبکه ۳ سیما بود.
با نگاهی به آلبوم «دلصدا» و «فصل بهار» متوجه این موضوع خواهیم شد که موفقیت آلبوم یا قطعه مشترک خوانندهها صرفا به تعداد بالای خوانندههای مطرح بستگی ندارد بلکه در نخستین گام باید آن اثر موسیقایی حرفهای جدید و جدی برای گفتن در بازار پرپیچ و خم موسیقی داشته باشد. باید ببینیم قطعه «منو بشناس» چه سرنوشتی پیدا میکند و میتواند موفقیتهای «دلصدا» و ««فصل بهار» را تکرار کند یا اینکه همانند چند اثر ضعیف مشترک میان برخی خوانندهها به اثری دمدستی بدل خواهد شد.
ارسال به دوستان
تقابل «یک مرد و یک نامرد» به بازار نشر آمد
کتاب «یک مرد و یک نامرد» به مناسبت سالروز شهادت آیتالله مدرس منتشر شد. به گزارش «وطن امروز»، هیچ مورخی، هر چند مغرض، نتوانسته است دست انگلیس و برنامهریزی این کشور را در پشت کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ و منافعی که از این رهگذر عایدش شده است نفی کرده و نادیده بگیرد. در برابر تحرکات رضاخان و منورالفکران غربگرا و صاحبمنصبان ارتش و شهربانی و جمعی از درباریان و نمایندگان مجلس شورای ملی که هر لحظه و هر روز نقشهای تازه به صحنه میآوردند تا ملت و شخصیتهای اثرگذار را فریب دهند و مقهور سازند، اشخاص قلیلی هم بودند که با شناخت این نقشهها و سیاست پشت سر آن، به افشاگری، مقاومت و مقابله برخاستند. آنان کوشیدند تا جلوی اضافه شدن وابستگی به بیگانگان را بر فساد دوره قاجار بگیرند و اجازه ندهند آزادی و استقلال و هویت ملی و اسلامی کشور پایمال منافع استعماری بیگانگان و استبداد رضاخان شود. یکی از این مردان در اقلیت که تا لحظه آخر حیات دنیایی خود، دست از افشاگری و مبارزه و مقاومت برنداشت و هرگز نترسید و تسلیم نشد، به اذعان عموم مورخان و اندیشمندان، شخصیتی استثنایی و کمنظیر به نام «آیتالله سیدحسن مدرس» بود. کتاب «یک مرد و یک نامرد»، تقابل این دو را و اهداف چنین تقابلی را بخوبی در قالب صحنههای مقابله و مبارزه به تصویر کشیده و خصوصیات این ۲ جبهه را که در دو شخص، یکی مرد و یکی نامرد جلوه کرده بود ترسیم و بازگو کرده است. نام کتاب از یک صحنه گفتوگوی چالشی رضاخان با شهید مدرس گرفته شده است. این کتاب توسط گروه تحقیق مؤسسه فرهنگی هنری قدرولایت گردآوری و تدوین شده و در ۱۶۴ صفحه رقعی با قیمت ۲۰۰۰۰ تومان منتشر شده است.
ارسال به دوستان
سینما
علیرام نورایی مطرح کرد
معرفی عاملان ترور به مخاطب جهانی با ابزار سینما
بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به لزوم ساخت فیلم و سریال در حوزه ترور شخصیتهای علمی و سیاسی، معتقد است باید حقیقت را در این حوزه برای مخاطب جهانی نمایش دهیم. به گزارش مهر، علیرام نورایی، بازیگر سینما و تلویزیون درباره ترور شخصیتهای علمی کشور و اینکه سریالها و آثار سینمایی چگونه میتوانند در معرفی چنین توطئههایی نقش ایفا کنند، بیان کرد: «کل دنیا مطالب و محتوای خود را القا میکنند و در زمینه استفاده از قالب نمایشی برای حرف خود خیلی هم قدرتمند هستند. ما باید به سمت قدرتمند شدن در این زمینه پیش رویم و به پرداختن به سوژههای اینچنینی بهای بیشتری بدهیم تا حقایق و عاملان ترور را آنطور که رخ میدهد به جهان نشان دهیم نه آنطور که آنها میخواهند با رسانه و قدرت رسانهای خود به مردم القا کنند. در همه جای دنیا ترور را شماتت میکنند. زمانی که درباره ترور افرادی مثل شهید فخریزاده صحبت میکنیم هم کاملا مشخص است با چه اتفاقی روبهرو شدهایم». نورایی درباره ساخت آثار نمایشی برای نمایش واقعیتهای ترورهای سیاسی برای مخاطب جهانی اظهار کرد: «وقتی اتفاق درست رخ دهد و جای درست را مورد هدف قرار دهیم مخاطب بدرستی قانع میشود».
***
پوستر مردمی «جشنواره فیلم عمار» را طراحی کنید
دبیرخانه جشنواره فیلم عمار در فراخوانی از عموم مردم و فعالان فرهنگی و هنری دعوت کرد با طراحی پوستر مردمی این جشنواره، در یازدهمین جشن هنر انقلاب شرکت کنند. به گزارش «وطن امروز»، «عدالت رسانهای» و «قهرمانان فراموششده» در کنار توجه به نمادها و نشانههای جشنواره عمار همانند اکران مردمی، فیلمها، مشارکت مردمی، جبهه فرهنگی و... مواردی است که بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره ضروری است در طراحی پوستر مدنظر قرار گیرد. در همین راستا، مرور پوسترهای ادوار گذشته جشنواره به علاقهمندان پیشنهاد میشود. علاقهمندان میتوانند بدون وجود محدودیت در تعداد پوستر، آثار خود را تا 25 آذرماه به ایمیل Ammafilmfest@gmail.com یا آیدی
ammarfilm@1389 در پیامرسان ایتا، بله و تلگرام ارسال کنند. یازدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار همانند سالهای گذشته، دیماه برگزار میشود.
ارسال به دوستان
حوزه هنری پایگاه اینترنتی شهید فخریزاده را راهاندازی کرد
حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، پایگاهی اینترنتی برای ارائه تولیدات هنری با محوریت شهید محسن فخریزاده راهاندازی کرد. به گزارش «وطن امروز»، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، پایگاهی اینترنتی را برای ارائه تولیدات هنری با محوریت شهید محسن فخریزاده راهاندازی کرد. شهید فخریزاده که روز جمعه گذشته، (هفتم آذر ۱۳۹۹) مظلومانه به شهادت رسید، دانشمندی چندبعدی بود که در حوزههای مختلفی فعالیت میکرد. پایگاه اینترنتی شهید فخریزاده در راستای ارائه عمومی تولیدات حوزه هنری با موضوع شهادت شهید محسن فخریزاده، شهید پیشرفت، راهاندازی شده است. در این پایگاه، پوسترها، اشعار و دیگر تولیدات حوزه هنری با کیفیت اصلی برای استفاده عموم بارگذاری میشود. علاقهمندان میتوانند برای مشاهده این آثار، به آدرس www.shahidfakhrizadeh.com مراجعه کنند.
ارسال به دوستان
اسامی فیلمهای بخشهای مختلف چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
رقابت 67 مستند در بخش مسابقه ملی و 30 مستند در بخش جایزه شهید آوینی
اسامی فیلمهای بخش «مسابقه ملی» و همچنین جایزه شهید آوینی چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» اعلام شد. به گزارش «وطن امروز»، اسامی فیلمهای بخش «مسابقه ملی» چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» در ۳ گروه مستندهای کوتاه، نیمهبلند و بلند و همچنین آثار بخش جایزه شهید آوینی این دوره از جشنواره سینماحقیقت اعلام شد. در بخش مسابقه ملی این دوره جشنواره ۶۷ فیلم پذیرفته شدند که در قالب نمایشهای برخط و از طریق پلتفرمهای نمایش درخواستی به نمایش گذاشته میشوند. در بخش مستندهای کوتاه آق سو (عبدالله عزیزی)، آلوسان (محسن اسلامزاده)، باوه [پدر] (محسن کولیوندی)، برانازا [برادر خشکیها] (علی اسدی)، پا به توپ (حدیث جانبزرگی)، پریزاد (مهدی ایمانیشهمیری)، تجارتخانه بوشی (هادی نعمتاللهی)، تنها نخواهم ماند (یاسر طالبی)، حاجابوالقاسم قناد و پسران (مهرداد خاکی)، حلب دریا ندارد (میثم صبوحی)، خانجان (بابک طاهری)، درباره پدر، درباره مرگ (فرهاد بهبهانی)، رویای آشفته (احسان نیکبخت)، زرافشون (مهدی رجبیان)، سارو (محمد عبداللهی)، سایههای کوتاه (محسن عسگریزاده)، سنجاقکهای برکه خشک... (محمدصادق بکتاشیان)، شبها در راه (حسن ملکزاده)، فریاد بلوط (محسن سخاء)، کاکل (هادی ثابت شوکتآباد)، کامیون آبی (هادی آفریده)، کمی با من برقص (مصطفی امامی)، گاندو (تیمور قادری)، نیسان (محسن ظریفیپور)، وایو (پناهبرخدا رضایی) و همیشه شب همیشه روز (یاسر خیر) و در بخش مستندهای نیمهبلند آخرین نفسها (فراز فداییان)، آناهید (حمیدرضا علیپور)، آوای شب دهم (سمیه کریمی)، امیدیه (علی زهیری)، بازگشت دوباره (فرهاد ورهرام)، بر سر خاک (محسن خانجهانی)، بر کرانههای کاسپین (پژمان مظاهریپور)، به جهت یادگاری (سیدمحسن صفویفر)، به یک آن (مریم ایزدی)، چامون (آرمان قلیپور دشتکی)، چلچلای سفری (حسن جعفری)، در جستوجوی زمان از دست رفته (محمدصادق سمیعیفر)، راه ناتمام (مصطفی رزاقکریمی)، رش او (رضا عباسی)، زخم قند (مهدی باقری)، شمع، گل، پروانه (محمدصادق بکتاشیان)، طاهر (امیرمسعود حسینی)، طلارودان (رضا مجلسی)، ف- الف (فرشاد اکتسابی)، قطعه ۱۹ (مسعود دهنوی)، کل فاطمه (مهدی زمانپورکیاسری)، مرغ آتش (حجت طاهری)، موسیقی زندگی من است (مهدی محمودی)، میر و مار (امید پاکپرور) و هوبره (فتحالله امیری و نیما عسکری) و همچنین در بخش مستندهای بلند آنجا سپیدهدم (محسن جهانی و هاشم مسعودی)، آینهدار (پویان کاظمی)، انیمیشن ایرانی (مهرداد شیخان)، ایاقچی (محمدحسن دامنزن)، ایساتیس (علیرضا دهقان)، جاهای خالی پر شود (عطیه زارعآرندی)، چشم ایرانی (ساسان فلاحفر)، خانه (افسانه سالاری)، داغ قرهباغ (سینا حسینپوراصل)، در لباس سربازی (مهدی نقویان)، رویاهای خالکوبی شده (مهدی گنجی)، ساکنین طبقه بالای لالهزار (فریبا رئیسی)، کمیته (عبدالحسین بدرلو)، گزارش رمادی (علیمحمد ذوالفقاری)، ناخدا دریایی (مازیار مشتاق گوهری) و هجده هزارپا (مهدی شامحمدی) حضور پیدا کردند. اسامی فیلمها و کارگردانان منتخب «جایزه شهید آوینی» سینماحقیقت نیز به این شرح است: آمدیم نبودید (محمدحسین خوشبیان)، بیست دو بیست و دو (فرود عوضپور)، بیشتر از مادرم (علیرضا باغشنی)، پرچمهای مجازی (حسن جعفری)، تاجران خون (وحید هداوند)، تولد یک تراژدی (حجتالله عدالتپناه)، جزیره ماهی (رضا اعظمیان)، جهان جواد (سیدصادق غفوریان)، چلچلای سفری (حسن جعفری)، چمر سرباز (قدرت باقری)، حسین ملات (حسین همایونفر)، خانههای رها شده (محمدرضا عباسیان)، دز هنوز از شهر من رد میشود (امین قدمی)، دستمال سرخها (حسین اسدزاده)، دلندروا (امیر پذیرفته)، رضیه و منصور (سجاد قنبری)، ژنرال (محمد طالبی)، عزیز قلی (سیدجواد هادیاصل)، قمار (سیدمحمدمهدی دزفولی)، کراس (احمد رحمانیان)، گردان تکنفره (داریوش یاری)، گزارش آشوب (محمدرضا گیوهچیان)، گزارش رمادی (علیمحمد ذوالفقاری)، ما چند نفر (سیدنعمتالله اسماعیلی)، محسن ژاپنی (وحید فرجی)، مکی، مردی از اربعین (حبیب احمدزاده، حسینعلی روشنکار و مهرداد افراسیابی)، ناگهانگی (علی نیکبخت)، نفسخوار (سیدمحمد محمدیسرشت و علی سلمانی)، هجده هزارپا (مهدی شامحمدی) و یه روز جمعه (مهدی حجتپناه). مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را از 18 تا 25 آذرماه 99 برگزار خواهد کرد. ارسال به دوستان
درباره پرستیوی و نقش روشنگرانهاش در انتخابات ایالات متحده
پروپاگاندا تنها قدرت فعال باقیمانده برای آمریکاست
محمدپارسا نجفی: اعتراضهای گسترده در بیشتر ایالتهای آمریکا، سپس نحوه مضحک برگزاری انتخابات 2020 آن کشور که ناگهان شمارش آرای مردم متوقف شد و دیگر حوادث پس از آن، نشان داد امپراتوری آمریکا بشدت تکان خورده است؛ آمریکای امروز دیگر آن ابرقدرت سابق نیست و از آن قدرت فزاینده هم خبری نخواهد بود اما در بخش تبلیغات رسانهای آن، امپراتوری بر هیمنه خود به شکلی قویتر از گذشته افزوده است و در داخل آمریکا نیز از همین ابزار برای ساکت کردن ساکنان آن کشور استفاده میشود.
در آمریکای امروز، هنوز هم دستگاه پروپاگاندای وسیع که وابسته به کانونهای ثروت ینگه دنیاست همه تلاش خود را برای فریفتن مردم به کار گرفته است؛ رسانههای آمریکا از هر ۲ حزب تلاش میکنند چالشهای بزرگی که در آمریکا وجود دارد به چشم کمتر دیده شود؛ برعکس هر آنچه توسط هیأت حاکمه ایالات متحده انجام میشود به عنوان مزیت دموکراسی آمریکایی تعریف و تمجید شود.
دستگاه پروپاگاندا، بعد از جنگ سرد آمریکا را به عنوان یک ابرقدرت پیروز معرفی میکرد تا جایی که برخی اندیشمندان آمریکایی ادعای «پایان تاریخ» پس از «جنگ تمدنها» به پیروزی ایالات متحده را مطرح کردند و برخی هم آرزوی «دهکده جهانی به رهبری آمریکا» را در سر پروراندند اما تحولات جهانی و انتقال تولید به خارج از ایالات متحده به منظور دور زدن حقوق نیروی کار و کسب سود بیشتر توسط قشر ثروتمند موجب شد تا بیکاری در آمریکا به اوج برسد که پیامد آن نیز فقر، بیخانمانی، لغو بیمه و... بود. عامل اصلی تظاهراتهایی که قبل از انتخابات، چند ماه در آمریکا استمرار داشت نیز همین نکته بود.
با این حال رسانههای آمریکا تلاش بسیاری کردند تا مردم به وعده انتخابات دل خوش کنند؛ حتی افتضاح توقف در برگزاری آن را هم به نوعی مدیریت کردند تا جامعه آمریکا به سمت آرامش حرکت کند، حال آنکه هیچ یک از ۲ حزب آمریکایی کمترین تفاوتی در وضعیت معیشتی مردم ایجاد نخواهند کرد. تبلیغات درونتهی یا همان پروپاگاندای وابسته به کاپیتالیسم در بلندمدت نمیتواند مخاطب را نگه دارد و دیر یا زود تماشاگر رسانه متوجه خواهد شد که این رسانه تنها در پی فریب است، در نتیجه به دنبال حقیقت به سوی رسانههای آزاداندیش جذب میشود. در چنین شرایطی پرس تیوی باید هر چه بیشتر بر توان خود برای جذب مخاطب بیفزاید و امروز علاوه بر قشر نخبه و الیت میتواند شمار بیشتری از مخاطبان عام را نیز جذب کند. پرس تیوی به عنوان یکی از مهمترین رسانههای آزاداندیش جهان، میتواند نشان دهد که جنگافروزیهای واشنگتن در جهان سوم نهتنها برای مردم آمریکا ایجاد امنیت نمیکند؛ بلکه موجب فقر و بیکاری آنها شده و عامل ناامنی شغلی و اجتماعی آنها قشر ثروتمند حاکم بر آمریکا هستند که سعی دارند با تجهیز هر چه بیشتر پلیس و سازمانهای امنیتی، مردم را سرکوب کنند.
بخش بدتر ماجرا مالیاتی است که مردم عادی ایالات متحده به دولت میپردازند اما به نیروهای پلیس و گارد ملی داده میشود تا همان مردم را سرکوب کنند. این روند نشان میدهد این نیروهای مسلح تنها وظیفه دارند امنیت دولت و قشر ثروتمند آمریکا را تامین کنند که قطعا برای اکثریت ساکنان و مالیاتدهندگان آمریکا قابل قبول نیست.
به بیان دیگر، مردم آمریکا در پرس تیوی میتوانند این حقیقت را به نظاره بنشینند که مردم آفریقا یا یمن دشمن آنها نیستند؛ بلکه بر زندگی مردم ایالات متحده هرگز تاثیری ندارند، حال آنکه بانکداران و بورسبازان وال استریت موجب بیکاری و بیخانمانی و لغو بیمههای درمانی و بازنشستگی مردم آمریکا شده و میشوند و دولت نیز تنها اقدام به سرکوب آنها خواهد کرد. خوشبختانه رهیافت دگراندیشی رسانهای که پرس تیوی در سطح شبکههای زنده خبری بنیانگذاری کرده مورد توجه رسانههای کشورهای دیگر نیز قرار گرفته و آنچه این شبکه انجام میدهد دیر یا زود توسط دیگران تقلید میشود.
بخش دیگر ماجرا به خارج از ایالات متحده باز میگردد و آن نقشی است که رسانههای برونمرزی ایران میتوانند در روایت وضعیت آمریکا ایفا کنند. پرس تیوی دارای این قابلیت است که اثبات کند آمریکای امروز با وجود داشتن ابزار کافی فاقد اراده لازم در بهکارگیری توان نظامی است. در اصل 6 ناوگان جنگی آمریکا در سراسر جهان مشتمل بر 14 ناو هواپیمابر کمترین آسیبی ندیده اما تاثیرگذاری واشنگتن در تحولات بینالمللی هر روز کمتر میشود. در بحران مدیترانه شرقی، جنگ لیبی و قفقاز آمریکا حضور ندارد و در افغانستان نیز بعد از 20 سال ویرانگری و کشتار در حال گریز است.
طبعا هر چه بودجه و توان تولید محتوای تحقیقی پرس تیوی و سایر شبکههای برونمرزی افزایش یابد بیشتر میتواند با دستگاه پروپاگاندای غرب مقابله کند. اگر میخواهیم امنیت برونمرزی ما حفظ شود باید تا حد امکان در یارگیری در میان ملتها فعال باشیم و این مهم تنها از طریق رسانههای برونمرزی صداوسیما به دست میآید.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|