|
مشارکت کمیسیون اصل 90 مجلس در تنظیم برنامههای توسعه و لوایح بودجه
نمایندگان مجلس خواستار مشارکت کمیسیون اصل 90 در تنظیم برنامههای توسعه و لوایح بودجه شدند. بر این اساس، ماده 41 آییننامه داخلی مجلس به شرح زیر اصلاح میشود: پس از تقدیم لایحه مربوط توسط دولت به مجلس، کمیسیون تلفیق مرکب از 9 نفر از کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و ۳ نفر از هر کمیسیون تخصصی دیگر و کمیسیون اصل نود (90) قانون اساسی تشکیل میگردد.
ارسال به دوستان
«وطن امروز» از جدال گمرک و بانک مرکزی درباره آمار تجارت خارجی کشور گزارش میدهد
ناترازی آماری دولت
* سخنگوی گمرک ادعای رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر مثبت شدن تراز تجاری کشور تا نیمه آذرماه را رد کرد
* اظهار خلاف، خطای سامانهای یا تفاوت در تعریف کالای وارداتی و صادراتی، فرضیههای اختلاف آماری است
گروه اقتصادی: هفته گذشته رئیس کل بانک مرکزی و روابط عمومی آن با استناد به آمارهای سامانه جامع تجارت، از مثبت شدن تراز تجاری کشور تا نیمه آذرماه جاری خبر دادند. در حالی که آمارهای اعلامی بانک مرکزی امیدها از رونق گرفتن صادرات کشور را زنده کرد، سخنگوی گمرک با زیر سوال بردن این آمارها، از تداوم منفی بودن تراز تجاری خبر داد. فرضیههای مختلفی برای توضیح دلیل اختلاف فاحش بانک مرکزی و گمرک در ارائه آمار تجارت کشور وجود دارد. خلافگویی عمدی یا سهوی یکی از طرفین، اشکال یا نقص در اطلاعات وارد شده در سامانه جامع تجارت و همچنین تفاوت تعریف از کالای وارد (صادر) شده، ۳ فرضیه محتمل در توضیح اختلاف بانک مرکزی و گمرک در ارائه آمار تجارت خارجی است. گذشته از دلیل اصلی این اختلاف، با توجه به اهمیت استخراج و ارائه آمار دقیق، لازم است سران دولت بهسرعت برای حل این موضوع و شفافسازی آن در فضای عمومی ورود کنند.
جدل میان بانک مرکزی و گمرک کشور به عنوان ۲ زیرمجموعه دولت، در ماههای اخیر شدت گرفته و اخیرا وارد فاز تازهای شده است. در جدیدترین مورد، گمرک کشور به عنوان نهاد زیرمجموعه وزارت صمت، آمارهای اعلامی رئیسکل بانک مرکزی درباره آمار تجارت خارجی را زیر سوال برد.
***
بانک مرکزی: تراز تجاری کشور مثبت شده است
دوشنبه هفته گذشته بود که رئیس کل بانک مرکزی در برنامه گفتوگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما با اشاره به رقم تجارت خارجی کشور اعلام کرد: «از ابتدای سال تاکنون 5/26 میلیارد دلار صادرات و ۲۵ میلیارد دلار واردات انجام شده است». عبدالناصر همتی همچنین گفت: «خوشبختانه وضعیت تجارت از ابتدای سال بهتر شده و با تراز تجاری مثبت روبهرو هستیم، این در حالی است که تراز تجاری تا یکی دو ماه پیش منفی بود و این امر نشان از روان شدن تجارت دارد». ۲ روز پس از این اظهارات هم روابط عمومی بانک مرکزی با انتشار یک توئیت اعلام کرد: «آمار اعلامی صادرات و واردات توسط ریاست کل در برنامه گفتوگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما، مبتنی بر اطلاعات سامانه جامع تجارت تا تاریخ ۱۶ آذرماه ۱۳۹۹ است. این سامانه منبع رسمی آمار تجارت خارجی است». روابط عمومی بانک مرکزی در این توئیت تصویری از سامانه جامع تجارت منتشر کرد که آمارهای اعلامی رئیس کل بانک مرکزی را تایید میکرد. اظهارات همتی و روابط عمومی بانک مرکزی مبنی بر مثبت شدن تراز تجاری کشور خبری امیدوارکننده برای اقتصاد کشور بود و بازتاب گستردهای داشت تا اینکه گمرک به این آمارها واکنش نشان داد.
***
گمرک: تراز تجاری منفیتر شده است
سخنگوی گمرک در واکنش به آمارهای بانک مرکزی از تجارت خارجی کشور اعلام کرد: همانطور که گمرک مسؤول ارائه آمارهای دیگر مانند تورم، نقدینگی، نفوس و مسکن، تولید، واحدهای صنفی و... نیست اما به واسطه مسؤولیت مستقیم در تجارت فرامرزی در کنترل اسناد واردات و صادرات و ترانزیت در ماهیت، ارزش و وزن کالا مانند گمرکات دیگر کشورها، مسؤول ارائه آمار تجارت خارجی است. روحالله لطیفی اظهار داشت: اگر شاخص آماری را هم نیمه آذر لحاظ کنیم که برای تراز تجاری غیرمعمول به شمار میآید و مانند اعلام تورم در مقایسه با روزهای میانی ماه است، با این اوصاف، صادرات کشور نه تنها 5/26 میلیارد دلار نبوده است، بلکه 22 میلیارد و 901 میلیون دلار تا 15 آذرماه بوده که با رقم اعلامی رئیس کل بانک مرکزی 6/3 میلیارد دلار فاصله دارد و واردات نیز 24 میلیارد و 905 میلیون دلار بوده که از لحاظ اینکه آن بانک به تامین ارز و تایید منشأ آن میپردازد، برای مدت زمان مورد ادعا نزدیک به رقم اعلامی است. وی افزود: با اینکه علاقهمند هستیم تراز مثبت 5/1 میلیارد دلاری اعلامی از سوی رئیسکل بانک مرکزی درست باشد اما متاسفانه تراز تجاری کشور در این دوره زمانی غیرمعمول اعلامی (نیمه آذرماه) منفی 04/2 میلیارد دلار بوده است و تراز منفی 6/1 میلیارد دلاری ۸ ماهه با اضافه شدن این ۱۵روز به منفی ۲ میلیارد دلار رسیده است.
***
تناقض آماری دولت خلافگویی یا سوءتفاهم آماری؟
اختلاف فاحش بانک مرکزی و گمرک در آمار تجارت خارجی کشور، حاوی نکات و ابهاماتی جدی است؛ از یک سو گمرک کشور به عنوان نهاد دخیل در تجارت و طبق روال همیشه مسؤول اصلی اعلام آمارهای تجاری کشور است و از سوی دیگر، بانک مرکزی سالها متولی استخراج و ارائه آمارهای اقتصادی در کشور بوده است و نخستینبار نیست که اقدام به اعلام و انتشار آمارهای اقتصادی کشور میکند. ضمن آنکه بانک مرکزی در اعلام آمار تجارت خارجی به آمارهای مندرج در سامانه جامع تجارت استناد کرده است. فرضیههای مختلفی را میتوان درباره ریشه اختلاف فاحش این ۲ نهاد دولتی در آمار تجارت خارجی کشور مطرح کرد.
سادهترین و پیش پا افتادهترین فرضیه، خلافگویی یکی از طرفین در ارائه آمار تجارت خارجی است. این فرضیه اما با توجه به تبعات سنگین آن چندان محتمل به نظر نمیرسد.
فرضیه دیگر، اشکال احتمالی در سامانه جامع تجارت است. در واقع این امکان وجود دارد که آمارهای موجود در سامانه جامع تجارت به دلیل نقص یا خطا در اطلاعات ورودی این سامانه، با آمارهای گمرک دچار اختلاف شده باشد.
فرضیه سوم درباره اختلاف آماری گمرک با بانک مرکزی، تفاوت تعریف این دو از مصداق کالای وارداتی است. طبق این فرضیه، ممکن است مبنای سامانه جامع تجارت و گمرک از «کالای وارد شده» متفاوت باشد. به طور کلی واردات به کشور شامل ۳ مرحله «ثبت سفارش واردات کالا»، «ورود کالا به گمرک» و «تامین ارز و ترخیص کالا از گمرک» میشود. در این شرایط ممکن است سامانه جامع تجارت، تنها کالاهای «تامین ارز شده و ثبت سفارش شده» را به عنوان کالای وارد شده و گمرک «تمام کالاهای وارد شده به گمرک» را به عنوان آمار کالاهای وارداتی شناسایی کرده باشند. در این حالت، مابهالتفاوت کالاهایی که وارد گمرک شده اما تامین ارز نشدهاند، اختلاف گمرک و سامانه جامع تجارت در تعریف کالای وارداتی را نمایان میکند. همین فرضیه البته در تعریف کالای صادراتی هم مطرح است. به طور خلاصه اختلاف آماری بانک مرکزی (سامانه جامع تجارت) و گمرک، احتمالا ناشی از اختلاف در تعریف کالای وارداتی و صادراتی باشد. گذشته از دلیل اصلی این اختلاف، با توجه به اهمیت استخراج و ارائه آمار دقیق، لازم است سران دولت بهسرعت برای حل این موضوع و شفافسازی آن در فضای عمومی ورود کنند.
ارسال به دوستان
مدیرعامل یک شرکت قطعهسازی در گفتوگو با «وطن امروز» مطرح کرد
انحصار و کمبود نقدینگی؛ ۲ چالش بزرگ صنعت قطعهسازی
گروه اقتصادی: قدرت اقتصادی به عنوان یکی از مهمترین مؤلفههای قدرت یک کشور، بیش از هر عاملی به میزان تولید آن کشور بستگی دارد. تولید با فراهم کردن مزایایی چون اشتغالزایی، کاهش نرخ بیکاری، افزایش درآمدهای ناشی از مالیات، کاهش وابستگی ارزی به کشورهای بیگانه و تقویت پول ملی، موثرترین عامل رشد اقتصاد یک کشور به حساب میآید. این عامل از چنان اهمیتی برخوردار است که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر لزوم تقویت تولید و حمایت از آن تاکید کردهاند. ایشان در دیدار اخیرشان با رؤسای ۳ قوه و دیگر اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی، جهش تولید را یکی از 4 محور لازم برای تقویت اقتصاد کشور دانستند و «افزایش تولید خودرو با اتکا به ظرفیت قطعهسازان داخلی» را به عنوان یکی از ظرفیتهای موجود کشور برای تحقق هدف جهش تولید عنوان کردند. همانطور که در سخنان رهبر حکیم انقلاب اسلامی هم به آن اشاره شد، صنعت قطعهسازی یکی از صنایعی است که با سهم 3/3 درصدی از تولید ناخالص داخلی و سهم ۱۲ درصدی در اشتغالزایی، براحتی میتواند در صورت برطرف شدن چالشهای پیش روی آن نظیر کمبود نقدینگی، مشکل در تامین مواد اولیه و...، نقش پررنگی را در تحقق هدف جهش تولید ایفا کند. «وطن امروز» به همین منظور و با هدف بررسی فرصتها و چالشهای صنعت قطعهسازی با «احمد مختار»، مدیرعامل یکی از شرکتهای قطعهسازی به گفتوگو پرداخت.
***
مدیرعامل شرکت کاسپین پلیمر سپاهان درباره محصولات تولیدی این شرکت به «وطن امروز» گفت: ما در کارخانه قطعات «اکسپندد پلی پروپیلن» (Expanded polypropylene) یا پلی پروپیلن انبساطی تولید میکنیم. این قطعات در خودروسازی کاربردهای گوناگون و متفاوتی دارد و خودروها هرچه استانداردتر و بهروزتر باشند، نیازشان به این قطعات بیشتر است.
احمد مختار ادامه داد: نخستینبار که استفاده از این قطعات برای خودروسازان اجباری شد، به منظور استفاده به عنوان ضربهگیر بین سپر و شاسی به عنوان دیاق سپر بوده است. شاید به نوعی بتوان گفت دیاق، استخوانبندی و ستون سپر خودرو است. در واقع این قسمت ضربهگیر سپر است که با توجه به طراحی خاص آن، باعث دفع ضربه هنگام تصادف میشود و از انتقال آن ضربه به بدنه خودرو جلوگیری میکند. همچنین از این قطعات در مصارف مختلفی مانند عایق، کفیهای صندوق عقب، آفتابگیر و صندلی استفاده میشود.
وی درباره تاثیر تحریمها بر فعالیت شرکت گفت: با اعمال تحریمها علیه کشورمان، کشورهایی مثل آلمان، فرانسه، ژاپن و کره، مواد اولیه ساخت این قطعات را به ما ندادند و ما به منظور بیاثر کردن تحریمها به سمت داخلیسازی تولید مواد اولیه این محصولات رفتیم. برای این منظور همکاری خودمان را با دانشگاههای شریف، اصفهان و مرکز پژوهشهای پلیمر آغاز کردیم و با تشکیل یک تیم، پروژه بومیسازی این مواد را پیش بردیم. خوشبختانه توانستیم این مواد را در مقیاس آزمایشگاهی تولید کنیم و پس از آن با تلاش بسیار، یک قطعه را با استفاده از مواد اولیه بومیسازی شده ساختیم و اکنون در حال تجاریسازی مواد اولیه این محصولات هستیم. در حال حاضر تمام تلاشمان این است که بتوانیم به عنوان تنها واحد تولیدکننده این قطعات در کشور، نیاز خودروسازان داخلی را برآورده کنیم.
این قطعهساز با اشاره به صحبتهای رهبر انقلاب درباره استفاده از ظرفیتهای قطعهسازی برای تحقق جهش تولید گفت: رهبر معظم انقلاب با ظرافت خاصی به نقش قطعهسازی در رسیدن به جهش تولید اشاره و کارشناسانه این ظرفیت را یادآوری کردند. بنده به عنوان یک قطعهساز بعد از سالها فعالیت در این حوزه میتوانم بگویم این صنعت از مزیتها و ظرفیتهای بسیار زیادی برای تقویت اقتصاد برخوردار است. با توجه به تشنه بودن بازار خودرو در کشور و تیراژ زیاد تولید خودروی خودروسازان، اگر یک قطعهساز به صورت علمی و اصولی فعالیت خود را آغاز کند، قطعا از امنیت شغلی بالایی برخوردار خواهد بود. همچنین وقتی یک شرکت قطعهساز، به صورت مستمر تولید داشته باشد، میتواند واحد تحقیق و توسعه خود را ایجاد کند و به سمت افزایش کیفیت و تولید محصولات جدید حرکت کند. پیشرفت قطعهسازان میتواند منجر به پیشرفت خودروسازان شود. همچنین این صنعت با تکمیل زنجیره تامین، اشتغال زیادی را برای کشور به ارمغان خواهد آورد.
وی افزود: جای خالی تحقیق و توسعه در بیشتر قطعهسازیهای ما حس میشود و این منجر به این شده است که از لحاظ ساخت قطعات دانشبنیان و همگام با علم روز دنیا در کشور عقب بمانیم اما باید تلاش کنیم به سرعت این خلأها برطرف شود. به عنوان مثال، یکی از نمرات منفی خودروی 206، طاقچه عقب این خودرو است که با ایجاد سر و صدا، آرامش سرنشینان را سلب میکند. ما با کمک تیم تحقیق و توسعه، این قطعه را با مواد خودمان تولید کردیم و توانستیم نمرات منفی این بخش را برطرف کنیم.
مختار با اشاره به مشکلات صنعت قطعهسازی بیان کرد: انحصار یکی از مشکلات این صنعت است و سایه قطعهسازان بزرگ، همواره بر سر قطعهسازان کوچکتر سنگینی میکند. به عنوان مثال خودروسازها هنگام عقد قرارداد با شرکتهای کوچکتر، یک فرم همکاری به قطعهساز میدهند که باید آن را امضا کند اما هنگام عقد قرارداد با شرکتهای قطعهسازی بزرگ، این اتفاق وارونه است و این خودروساز است که باید فرم عقد قراردادی را که قطعهساز به او میدهد امضا کند. دلیل این اتفاق هم وابستگی زیاد خودروسازها به شرکتهای بزرگ قطعهسازی و بدهکاریشان به آنهاست. اینگونه میشود که خودروسازها گوش به فرمان قطعهسازان میشوند و سایر مشکلات این حوزه پدید میآید.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مهمترین چالشهای حوزه قطعهسازی، کمبود نقدینگی است که موجب کاهش تولید، عدم استفاده از تمام ظرفیتهای این حوزه و حتی ورشکستگی واحدهای تولیدی میشود. شرکت ما چندین سال پیش به دلیل خرید تجهیزات جدید و هزینه انتقال زیاد آنها به دلیل تحریمهای ظالمانه، با کمبود نقدینگی مواجه شد و تا مرز ورشکستگی پیش رفت. متاسفانه کشورهای اروپایی به رغم آنکه در ظاهر شعارهایی مانند تجارت آزاد جهانی سر میدهند اما مانع انتقال تجهیزات و تکنولوژی به کشورمان شدند. سال 88 هنگامی که میخواستیم دستگاههای تولید قطعه را از آلمان وارد کنیم، پلیس ضدتحریم اروپا، مانع از واردات این دستگاهها به کشورمان شد. البته ما هم که به این راحتیها کوتاه نیامدیم و برای دور زدن این تحریمها، دستگاهها را پس از انتقال به ۲ کشور دیگر، به کشورمان وارد کردیم.
این قطعهساز درباره چگونگی از سرگیری فعالیت این کارخانه گفت: پس از وارد کردن دستگاهها، به دلیل نبود نقدینگی، توانایی تولید قطعه را نداشتیم اما ناامید نشدیم و با تلاشهای زیاد توانستیم قرارداد تولید یک قطعه را منعقد کنیم، در حالی که همچنان مشکل عدم نقدینگی پابرجا بود و بدون نقدینگی عملا توانایی تولید قطعه را نداشتیم. پس برای تامین نقدینگی، با در دست داشتن قرارداد تولید قطعه، به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام رفتیم و این ستاد با همکاری بنیاد برکت، نقدینگی مورد نیاز تولید را تامین کرد و کارخانه را از ورشکستگی نجات داد. با احیای کارخانه، میزان اشتغال در منطقه افزایش یافت و ما به صورت روزانه، نیروی کار جدید استخدام میکنیم. در صورتی که نقدینگی موجود در جامعه به سمت این صنعت هدایت شود، ما قطعا شاهد فعال شدن ظرفیتهای این صنعت و جهش تولید در کشور خواهیم بود.
ارسال به دوستان
اخبار
رانت، محصول شکافهای ارزی است
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به تعیین نرخ 11 هزار تومانی برای ارز در لایحه بودجه سال 1400 توسط دولت به خانه ملت گفت: موضوع بسیار مهم در شرایط کنونی این است که دولت یک برآورد دقیق و قابل اتکا از تحولات بازار ارز در ماههای باقیمانده از سال جاری و همچنین تحولات بازار ارز در سال آینده انجام دهد. سیدشمسالدین حسینی با بیان اینکه ما به عنوان قانونگذار باید از دولت طلب یک بسته مدیریت بازار ارز را داشته باشیم، اظهار کرد: موضوع بسیار مهم دیگر، وابسته بودن بخشی از درآمدهای دولت به نفت است، بودجه به ریال بسته میشود و درآمدهای نفتی هم دلاری هستند، بنابراین ما باید یک معیار محاسباتی، تقویمی و تبدیلی نرخ ارز به ریال داشته باشیم. البته این معیار تبدیلی باید در راستای همان بسته ارزی دولت باشد تا باورپذیر شود. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: بر اساس فضای موجود در بازار ارز و شرایط اقتصادی، نرخ 11 هزار تومان اعلامی در لایحه بودجه سال 1400 باورپذیر نیست، میتوان پیشبینی کرد در این راستا احتمال شکاف ارزی بین نرخ رسمی و نرخ بازار وجود دارد که در صورت وقوع چنین اتفاقی مدیریت بازار ارز دچار مشکل خواهد شد، یعنی اگر نرخ هدف بدرستی تعیین نشود، برنامه به توفیق دست پیدا نمیکند. وی ضمن پیشنهاد به دولت مبنی بر اینکه نرخ ارزی باورپذیر و برنامهای برای پشتیبانی از آن نرخ به مجلس ارائه کند، گفت: سالها تجربه نشان داده نتیجه شکافهای بسیار میان نرخ رسمی و آزاد چیزی جز رانت در پی ندارد، حتی این موضوع مدیریت بازار ارز و کالا را هم دچار مشکل میکند.
***
تنها ۳۵ درصد منابع بودجه ۱۴۰۰ پایدار است
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره کسری عملیاتی بودجه ۱۴۰۰، گفت: تراز عملیاتی بودجه ۱۴۰۰ حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان منفی است، یعنی ۳۰ تا ۳۵ درصد از مصارف بودجه با درآمدهای پایدار تسویه میشود و بقیه با سایر روشها مانند فروش اوراق بهادار و نفت انجام میشود. محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه دولت تاکید ویژهای بر فروش نفت کرده که به نظر ما نیاز به بازنگری جدی دارد، عنوان کرد: در این بودجه هیچ اثری از اصلاح ساختار ناشی از ایجاد درآمد پایدار مالیاتی چه در حوزه پایههای جدید مالیاتی، چه حوزه ساماندهی معافیتهای مالیاتی و چه حوزه فرار مالیاتی که اعداد را بتوان جایگزین کرد دیده نمیشود.
***
تأمین نیمی از هزینه و دستمزد ماهانه کارکنان دولت از مالیات
معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور اظهار کرد: تا پیش از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، قانون تجمیع عوارض وجود داشت که از فعالان اقتصادی ۳درصد مالیات وصول میشد و نسبت دولت به شهرداریها از این درآمد ۶۷ به ۳۳ بود. محمد مسیحی افزود: قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز همین نسبت را دارد و اینچنین نیست که همه درآمد قانون مالیات بر ارزش افزوده به شهرداریها اختصاص یابد. وی ادامه داد: اکنون دولت در تنگنای شدید بودجهای است و باید سطح درآمدهای خود را حفظ کند. معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: هزینه جاری دولت و پرداخت حقوق و دستمزد ماهانه بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است که فقط ۱۵ هزار میلیارد آن از محل مالیات تامین میشود.
***
واگذاری انتخاب رایزن بازرگانی به اتاق بازرگانی
وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره رایزنان بازرگانی بیان کرد: به دنبال این هستیم که موضوع رایزنان بازرگانی را به اتاقهای بازرگانی سراسر کشور واگذار کنیم تا با انتخابات و اجرای دستورالعملها، رایزنها را انتخاب کنند. علیرضا رزمحسینی با بیان اینکه در ۸ ماهه امسال حدود ۵۰ درصد از صادرات ما به ۱۵ کشور همسایه بوده است، گفت: ۱۵ کشور همسایه ظرفیت خوبی برای کالاهای داخل هستند که افزایش صادرات به این کشورها امسال جزو برنامههای اولویتدار است. وی همچنین راهاندازی سامانه جامع تجارت را کار بسیار بزرگی دانست و افزود: این سامانه با ۲۳ سامانه الکترونیکی دیگر که در همین حوزه و مرتبط با فعالان اقتصادی هستند مرتبط است.
***
محدودیت واردات خودرو پابرجاست
دبیر شورای عالی مناطق آزاد در رابطه با آخرین وضعیت طرح پیشنهادی به دولت برای واردات خودرو گفت: با توجه به فرسوده شدن خودروها و نیازی که وجود داشت، طرح واردات به صورت محدود به دولت ارائه شد ولی تعیینتکلیف و نظری اعلام نشده است، لذا این محدودیت همچنان برای مناطق آزاد وجود دارد. مرتضی بانک در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط ارزی کشور آیا امکان واردات خودرو بدون انتقال ارز در مناطق آزاد ممکن است فراهم شود یا خیر، گفت: تصمیم دولت و دستگاههای ذیربط فعلا این است که واردات خودرو ممنوع باشد و این مصوبه تسهیل ترخیص کالا برای ورود کالاهای ضروری و مورد نیاز است. وی یادآور شد: واردات بدون انتقال نیز با توجه به محدودیت کلی که برای واردات خودرو وجود دارد امکانپذیر نیست، مگر مجوزی در این رابطه صادر شود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|