|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
گزارش «وطنامروز» پیرامون صنعت تولید نماهنگ در چند دهه اخیر و وضعیت فعلی آن
یکهتازی انقلابیها
عباس اسماعیلگل: درباره چگونگی شکلگیری موزیک ویدئوها، نظرات متفاوتی ارائه شده است. «شاهرخ دولکو» کارگردان، ویدئوکلیپسازی را متعلق به انقلاب شوروی میداند. او در برنامه «شبهای هنر» گفته بود: «روسها نظریه مونتاژ را دادند تا تداوم در ذهن تماشاگر به هم بخورد و یک معنی جدید به وجود بیاید. ۶۰ سال بعد این مونتاژ در آگهیها و ویدئوکلیپها با ریتم تند در کنار هم قرار گرفت تا مخاطب تداوم را فراموش کند و فقط به یک حس عاطفی یا برانگیختگی عاطفی دچار شود. در حقیقت مونتاژ کاری میکند که شما از تفکر و تعقل دور شوید و یک حس عاطفی بگیرید. در نماهنگ با نمایش خواننده، حرکاتش و مونتاژ، مخاطب بمباران میشود و پس از آن در نماهنگ غرق و همین باعث میشود بیاختیار شروع به خرید آلبوم کند».
صنعت موزیکویدئو یا همان نماهنگ، یک صنعت نوپا در فضای هنری کشور محسوب میشود و در واقع روند تولید موزیکویدئو از کشورهای غربی آغاز شد و چند دههای است که هنرمندان کشورمان هم وارد حوزه نماهنگ شدهاند. طی سالیان گذشته حوزه تولید موزیکویدئو در کشور کش و قوسهای فراوانی داشته است و در این مسیر، راههای مختلفی از سوی اهالی فرهنگ و هنر طی شده است. در دهههای 70 و 80 که هنوز خوانندههای موسیقی نسبت به تولید آلبوم اهتمام میورزیدند و خبری از تولید تکآهنگها در فضای مجازی نبود، برخی خوانندهها از تولید موزیکویدئو برای بالا بردن رقم فروش آلبومها بهره میبردند که البته به خاطر محدودیتهای مختلف در دهههای 70 و 80، موزیکویدئوها آنچنان که باید دیده نمیشدند و از سوی دیگر در ابتدا موزیکویدئو را دلیل اضافه شدن چیزی به شعر و موسیقی غنی ایرانی میدانستند که این اتفاق هیچگاه در موزیکویدئوهای خوانندههای حرفهای کشور رخ نداد و عملا میتوان گفت تولید موزیکویدئو برای خوانندههای حرفهای یک پروژه شکست خورده محسوب میشود؛ در دهه 90 که فضای مجازی گسترش پیدا کرده است، صرفا تعداد محدودی نماهنگ از سوی برخی خوانندهها برای بعضی تکآهنگهایشان به تولید میرسد. در مجموع باید گفت زمان زیادی از ساخت موزیکویدئو در کشورمان میگذرد اما موزیکویدئوهایی که برای یک قطعه موسیقی، نجاتبخش بوده یا به نوعی حکم برگ برنده را داشته باشند، کمشمارند. به هر حال در این میان موزیکویدئوهای خلاقانهای برای برخی قطعات خوانندههای مطرح به تولید رسیده است که نماهنگهای «آرایش غلیظ» با صدای همایون شجریان، «زندان» با صدای محسن چاوشی و با بازی حسام منظور، «سیسالگی» به خوانندگی احسان خواجهامیری، «لیلا» با صدای مازیار فلاحی و با مضمون دفاعمقدس و «حال من» گروه ایهام که حاصل تلفیق سکانسهایی از فیلم سینمایی «بمب، یک عاشقانه» بود را میتوان از نمونههای شاخص نماهنگ برای معرفی آثار خوانندههای سرشناس طی سالهای اخیر برشمرد.
اما یکی از اتفاقات ویژه حوزه تولید نماهنگ در کشور به اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 بازمیگردد که حضور قابل توجهی از جوانان خلاق و دغدغهمند در نهادهایی چون مرکز تخصصی بسیج، موسسه مأوا، دفتر موسیقی و سرود صداوسیما و مرکز بسیج صداوسیما منجر به یک انقلاب در صنعت تولید موزیکویدئو و نماهنگ شده است. به همین بهانه با یکی از سازندگان فعال نماهنگ در سالهای اخیر به گفتوگو نشستهایم. مهاجر خداپرست با تولید نماهنگ «قرار نبود» با صدای علیاکبر قلیچ درباره شهدای منا یکی از تولیدات شاخص این حوزه را در سالهای اخیر رقمزده است؛ این اثر هر سال همزمان با سالگرد حادثه منا از رسانههای مختلف بازپخش میشود و مورد توجه مخاطبان قرار میگیرد. از سوی دیگر توحیدپرست چندی پیش نخستین نماهنگ از سرودههای رهبر انقلاب را ویژه ناشنوایان منتشر کرد که این نماهنگ هم بشدت مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.
***
* جناب توحیدپرست! اگر بخواهیم نگاهی به روند تولید نماهنگ طی سالیان گذشته داشته باشیم، به نظرتان در این حوزه تا چه اندازه پیشرفت داشتهایم؟
نماهنگ یا بهتر بگوییم موزیکویدئو طی سالهای اخیر فراز و نشیبهای بسیاری داشته است. در دوران پس از انقلاب و دفاعمقدس که دهه60 را شامل میشود، سرودهای ماندگاری از سوی بزرگانی چون راغب به تولید میرسید؛ در این ایام در نماهنگهای تولید شده صرفا جنبه موسیقایی اثر مورد توجه قرار میگرفت و در تولید نماهنگها از تصاویر آرشیوی استفاده میشد که همین موضوع شامل گروههای سرود دهه 60 هم میشد. در دهه 70 که تولید نماهنگ همچنان با پشتوانه موسیقی به تولید میرسید و از آنجا که هنوز از شبکههای اجتماعی و فضای مجازی خبری نبود، نماهنگهای مختلفی از سوی تلویزیون پخش میشد؛ این نماهنگها با تصویر خوانندهای که در حال پلیبک بود به تولید میرسید یا اینکه از تصاویر آرشیوی طبیعت برای تولید نماهنگها استفاده میشد. در دهه 80 با گسترش فضای مجازی، شاهد اتفاقاتی در تولید نماهنگ بودیم اما این تولیدات محدود به شکل و شمایل منسجمی نرسید و در همان دهه عقیم ماند. اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 جمعی از جوانان متخصص که دغدغههای اجتماعی بالایی داشتند، وارد بازار تولید نماهنگ شدند به طوری که این روزها شاهد هستیم حجم بالایی از نماهنگهای سالیان اخیر را این جوانان در حوزههای انقلابی و مذهبی به تولید رساندهاند.
* پس با این اوصاف میتوان گفت نبض تولیدات نماهنگها در دستان جوانان متعهد است؟
برای پاسخ به این پرسش باید چند جنبه را مورد بررسی قرار داد؛ نخست باید به موضوع حضور مدیران فرهنگی جوان و با روحیه از اوایل دهه 90 اشاره کرد؛ مدیران جوانی که با جسارتهای ریسکپذیر خود خون جدیدی به حوزه نماهنگ کشور تزریق کردند و با برنامهریزی و حمایت جوانان متخصص، تولید صدها نماهنگ شاخص انقلابی و دغدغهمند را رقم زدند.
* البته در این میان نباید از همت و پشتکار هنرمندان جوان و انقلابی هم بهسادگی گذشت.
دقیقا همینطور است، جوانان متعهد برای آنکه توانایی خود را به اثبات برسانند، سختیهای بسیاری را طی سالهای اخیر متحمل شدند و مسلما اینکه من و شما در این مصاحبه درباره کارنامه درخشان نماهنگهای انقلابی و ارزشی صحبت میکنیم، بخش عمدهای از آن به خاطر تلاشهای شبانهروزی این دوستان است.
* آقای توحیدپرست! بهرغم همه اتفاقات خوبی که در حوزه تولید نماهنگ شاهد آن هستیم، بعضا شاهد برخی تولیدات شبیه هم در مناسبتهای خاص از سوی نهادهای مختلف فرهنگی هستیم؛ چه راهکاری برای مرتفع شدن این مشکل پیشنهاد میکنید؟
متاسفانه هنرمندان فعال در حوزه تولید نماهنگ که این روزها تعدادشان کم هم نیست، از سوی مراکز فرهنگی دولتی جدی گرفته نمیشوند و هنرمندان این حرفه از معدود هنرمندانی محسوب میشوند که هیچ صنفی ندارند. به اعتقاد بنده تشکیل صنف هنرمندان حوزه نماهنگ یکی از ملزومات این حوزه است که در دل آن اتفاقات بزرگی رقم میخورد. یکی از این اتفاقات تبادل اندیشه و نظر میان هنرمندان است که همین تبادل اندیشه از تولیدات شبیه هم جلوگیری میکند.
* سخن پایانی؟
در کنار تشکیل صنف نماهنگسازان، تاسیس کمپانی خصوصی نماهنگسازی هم بشدت احساس میشود که البته این موضوع به این راحتیها محقق نمیشود، زیرا بخش خصوصی در حوزه تولیدات انقلابی و مذهبی از دغدغه بالایی برخوردار نیست و بیشتر دنبال موضوعات فان برای بازگشت سرمایه است. در واقع از آنجا که هزینههای تولید نماهنگ بسیار بالاست، بخش خصوصی دنبال تولیداتی است که بازگشت سرمایه یا حتی درآمد هم برایش داشته باشد. به هر حال با برنامهریزی دقیق میتوان تولید نماهنگهای انقلابی و ارزشی را به سمت و سویی برد که بخش خصوصی هم به شکل جدی وارد میدان تولید شود.
ارسال به دوستان
تصمیمهای سخت کرونایی برای سینمای 2021 تنش لفظی سینماگران را به همراه داشته است
همه چیز درست میشود اما نه به این زودی
هفته گذشته کمپانی برادران وارنر تصمیم عجیبی گرفت و اعلام کرد همراه با اکران روی پرده 17 فیلم خود، قصد دارد شرایط اکران آنلاین آنها را نیز مهیا کند. به گزارش «وطن امروز»، این تصمیم یکی از سختترین تصمیمهای سینمایی در شرایط پاندمی کرونا بود که توسط یک کمپانی معتبر گرفته شد. حالا در شرایطی که محدودیتهای کرونایی در آمریکا و اروپا ادامه دارد (و عملا سینمای برخی کشورها مانند فرانسه را تعطیل کرده است)، انجمن کارگردانهای آمریکا نیز در ادامه اعتراضهای قبلی به این تصمیم کمپانی برادران وارنر اعلام کرده است این کار ارزش فیلمها را پایین میآورد. هفته پیش کمپانی برادران وارنر اعلام کرد ۱۷ فیلم مهمش را که قرار است در سال ۲۰۲۱ اکران شود، همزمان در سینماها و در شبکه اچبیاو مکس به صورت آنلاین اکران میکند. کریستوفر نولان که سازنده «تنت» و سهگانه «بتمن» برای این کمپانی بوده است به این تصمیم انتقاد کرد. وی تاکید کرده بود کمپانی پیش از اخذ این تصمیم باید با دستاندرکاران ساخت این فیلمها از بازیگران گرفته تا فیلمسازان مشورت میکرد. حالا نیز انجمن کارگردانهای آمریکا این تصمیم را زیر سوال برده است. بر اساس آنچه ورایتی نوشته است، راسل هالندر، مدیرعامل این انجمن با ارسال نامهای برای مدیر عامل وارنر برادرز خواستار برگزاری نشستی برای این طرح شد و تاکید کرد که اکران آنلاین میتواند چقدر ارزشهای فیلم را پایین بیاورد. در این نامه به نشستی در سال ۲۰۱۹ اشاره شده که در همین مورد برگزار شده بود. در فهرست فیلمهای در دست اکران این کمپانی در سال آینده «ماتریکس ۴»، «گودزیلا در برابر کنگ» و «جوخه خودکشی» هم جای دارند که همه از فیلمهای مهم سال هستند. تصمیم کمپانی از آنجا گرفته شده که معتقد است سال آینده هم مردم از حضور در سینماها خودداری خواهند کرد. کمپانی برادران وارنر پیشتر اعلام کرده بود «زن شگفتانگیز ۱۹۸۴» را ۲۵ دسامبر همزمان در سینماها و سرویس اچبیاو مکس اکران میکند اما هالیوود در این باره حساسیت نشان نداده بود. به نظر میرسد موج انتقادات هالیوود از تصمیم کمپانی برادران وارنر در آستانه سال نو میلادی ادامه پیدا کند. در مقابل اما موافقان این طرح هم استدلالهای خودشان را دارند. پتی جنکینز، کارگردان «زن شگفتانگیز ۱۹۸۴» در پاسخ به انتقاد نولان، کارگردان تنت، گفته: گزینه بهتری وجود نداشت. اگر مثلا سال پیش به من میگفتید مستقیم به شبکههای استریمینگ خواهیم رفت، ممکن بود دیوانه شوم اما امسال سال دیوانهکنندهای بود. باورنکردنی بود. همه داریم سعی میکنیم به زندگیمان سر و سامان بدهیم و به همین دلیل میگویم گزینه بهتری وجود ندارد. استیون سودربرگ هم در مصاحبهای از این تصمیم حمایت کرده و گفته است: این تنها واکنشی است به یک واقعیت اقتصادی. همه بزودی متوجه میشوند که حتی با وجود واکسن، فروش فیلمها در سالنها در سال ۲۰۲۱ به اندازه کافی نخواهد بود. سالن سینمایی که با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت کند، نمیتواند به اکران فیلمها کمک کند اما این وضع تغییر میکند و بتدریج به آنجا میرسیم که مردم از رفتن به سینما احساس امنیت کنند. وی افزود: فکر میکنم برادران وارنر به این نتیجه رسیدهاند که همه چیز درست میشود اما نه به آن زودی که شما فکر میکنید. در عین حال سینمای اروپا نیز بعد از ماهها ورشکستگی همچنان تعطیلیهای گسترده را تجربه میکند. سینماها و تئاترهای فرانسه که انتظار میرفت از ۱۵ دسامبر (۲۵ آذر) دوباره باز شوند، حداقل تا ۷ ژانویه (۱۸ دی) بسته میمانند. نخستوزیر فرانسه گفت: تعداد مبتلایان به کرونا رو به کاهش نیست و ما میدانیم دوران تعطیلات سال نو میزان ریسک را بالا میبرد. نمیتوانیم گاردمان را پایین بیاوریم. وی همچنین بیان کرد: میدانم متخصصان بخش فرهنگی چقدر داشتند خود را آماده میکردند تا از ۱۵ دسامبر کارشان را دوباره شروع کنند. این یک تصمیم دردناک است اما اگر با بازگشاییها وسوسه شویم وضعیت سلامت مردم در ژانویه بدتر خواهد شد. سینماهای فرانسه از ۳۰ اکتبر بسته شدهاند و در حالی که آماده بودند تا ظرف چند روز آینده دوباره درهایشان را باز کنند اکنون با این خبر روبهرو شدهاند. ارسال به دوستان
گزیدهاشعار ابوالفضل سپهر چاپ شد
کتاب «اتل متل یه شاعر» شامل گزیده اشعار ابوالفضل سپهر با گزینش و انتخاب حسین قرایی بتازگی توسط نشر ۲۷ بعثت منتشر و راهی بازار نشر شده است. به گزارش «وطن امروز»، ابوالفضل سپهر شاعر جوان و انقلابی کشور، متولد سال ۱۳۵۲ و درگذشته سال ۱۳۸۳ است. او در کودکی پدرش را از دست داد و زندگی سختی داشت. مغازه بقالی او و حاجرحیم چهرهخند دوست نزدیکش هم بهواسطه روحیه جوانمردانه و نسیه دادنهای زیاد ورشکست شد. سپهر زندگی شاعرانهای داشت و از مقطعی به بعد شروع به سرایش شعر کرد. او سرودن را از سال ۷۶ شروع کرد. سپهر اشعارش را حوالههایی از سمت و سوی شهدا میدانست. ابوالفضل سپهر هم شعرهای کلاسیک دارد و هم مجموعهای از «اتلمتل»ها که برای شهدا و جانبازان سروده شدهاند. عناوین بخشهای کتاب گزیده اشعار سپهر، به ترتیب عبارتند از «شهید شعر»، «فرشته پلاک طلایی میخواد!»، «اتلمتلها»، «مثنویها» و «چهارپاره». این شاعر به دلیل بیماری سال ۸۳ درگذشت و متولی امور تشییع و دفنش گلعلی بابایی، نویسنده و پژوهشگر دفاعمقدس بود. برای او ۲ قبر آماده کرده بودند اما با محاسباتی که در عالم دیگری صورت گرفته بود، او کنار شهدای گمنام دفن شد.
ارسال به دوستان
موافقت با صدور پروانه نمایش ۳ فیلم
شورای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی با صدور پروانه نمایش ۳ فیلم موافقت کرد. به گزارش «وطن امروز»، شورای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی در جلسه اخیر با صدور پروانه نمایش برای فیلمهای «مغز استخوان» به تهیهکنندگی حسین پورمحمدی و کارگردانی حمیدرضا قربانی، «نیلگون» به تهیهکنندگی ایرج محمدی و کارگردانی حسین سهیلیزاده و «والدین امانتی» به تهیهکنندگی و کارگردانی حسین قناعت موافقت کرد.
ارسال به دوستان
تلویزیون
ویژهبرنامه یلدایی «کودک شو»
تهیهکننده «کودک شو» با اشاره به تولید یک ویژهبرنامه برای شب یلدا بیان کرد قرار است به سبک آیین شبهای یلدا یک دورهمی برگزار کنند. به گزارش مهر، رضا نصیری، تهیهکننده «کودک شو» در گفتوگویی با اشاره به تولید ویژهبرنامه شب یلدا در این برنامه تلویزیونی گفت: در شب یلدا یک شبنشینی با برخی هنرمندانی که به برنامه میآیند، داریم و قرار است با آنها سنتهای شب یلدا را اجرا کنیم. آیینهایی در شب یلدا انجام میشود که ما هم دوست داریم با دعوت از بزرگان، مثلهای قدیمی و حافظخوانی داشته باشیم یا اجرای موسیقی و بازیهای مختلفی را تدارک ببینیم. به هر حال شب یلدای امسال شبی متفاوت است، مردم باید در خانههای خود باشند و ما میخواهیم مردم این شب را میهمان برنامه ما باشند. این قسمت که حمید گودرزی اجرای آن را بر عهده دارد ویژه شب یلدا تولید میشود و ساختار متفاوتی با دیگر قسمتها دارد. میهمانهای برنامه هنوز قطعی نشدهاند اما برنامه حدود یکساعت و نیم است و همان ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه نسیم میرود.
***
بازخوانی شکلگیری نهضت آزادی در برنامه «سرچشمه»
برنامه تاریخی «سرچشمه» در شانزدهمین قسمت خود در فصل دوم به بازخوانی «شکلگیری نهضت آزادی» میپردازد. به گزارش «وطن امروز»، موضوع این قسمت «سرچشمه» بررسی چگونگی شکلگیری نهضت آزادی قبل از انقلاب، نسبت نهضت آزادی و جبهه ملی قبل از انقلاب، نسبت نهضت آزادی با نهضت امام و رژیم شاه قبل از انقلاب، نقش آیتالله طالقانی در نهضت آزادی و رابطه نهضت آزادی و آمریکا پیش از انقلاب است. در برنامه پیش روی سرچشمه «مجتبی سلطانی» پژوهشگر و نویسنده کتب تاریخی حضور مییابد تا مباحث و موضوعات فوق را بررسی، تحلیل و تبیین کند. برنامه سرچشمه، کاری مشترک از گروه تلویزیونی بسیج رسانه ملی و گروه سیاسی شبکه 5 سیماست که هر هفته شنبهشب ساعت ۱۹ روی آنتن میرود واجرای آن با دکتر «حسین جودوی» است.
ارسال به دوستان
معرفی آثار بخش میهمان جشنواره تئاتر مقاومت
به انتخاب دبیر هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت، آثار بخش میهمان هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت معرفی شدند. به گزارش «وطن امروز»، نمایشهای ذیل به عنوان آثار برگزیده در بخش میهمان جشنواره تئاتر مقاومت حضور خواهند داشت. در بخش صحنهای نمایش «خونرقصه» به نویسندگی و کارگردانی رضا صابری، نمایش «برگشتن» به نویسندگی خیرالله تقیانیپور و کارگردانی حسین مسافرآستانه، نمایش «رگ» به نویسندگی و کارگردانی ایوب آقاخانی و نمایش «زیپ» به نویسندگی علی دلپیشه و کارگردانی کیانوش ایازی و در بخش خیابانی نمایش «دریاقلی» به نویسندگی و کارگردانی مالک آبسالان و نمایش «مجلس حماسهخوانی نفر ششم» به نویسندگی امیر دهقانی و کارگردانی حسین برفینژاد به عنوان آثار بخش میهمان هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت معرفی شدند. علاقهمندان میتوانند برای دیدن آثار جشنواره تئاتر مقاومت در بخشهای نمایشهای صحنهای، دانشجویی، میهمان و کودک و نوجوان به قسمت ویژه و اختصاصی هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت در سایت تیوال مراجعه کنند.
ارسال به دوستان
یک تصمیم درست و حرفهای در تلویزیون
نقش اول جدید «بچه مهندس» مقابل دوربین رفت
محمدرضا رهبری در نقش جواد جوادی به گروه سریال «بچه مهندس ۴» پیوست و تصویربرداری سکانسهای وی آغاز شد. به گزارش «وطن امروز»، پس از آنکه بازیگر نقش اول سریال «بچه مهندس» درخواست رقم بالایی برای حضور در فصل چهارم این سریال کرد، سازندگان این سریال در اقدامی حرفهای و درست، بازیگر این نقش را جایگزین کردند. سعید سعدی، تهیهکننده سریال «بچه مهندس ۴» درباره این اتفاق گفت: «پس از قطع همکاری با روزبه حصاری، محمدرضا رهبری به گروه پیوست و تصویربرداری سکانسهای وی آغاز شده است». وی در ادامه تاکید کرد: «ما تلاش کردیم آقای حصاری در گروه بازیگران باشد و با آنکه وی در مجموعه دیگری مشغول بازی بود و کارش در آن مجموعه ۲۰ روز بیشتر طول کشید، با برنامهریزی دقیق صحنههای دیگر را گرفتیم تا به گروه بپیوند اما به دلیل درخواستهای نامتعارف او این امر میسر نشد و ما به لحاظ تولیدی به دلیل این رفتارهای غیرمتعارف دچار مشکل شدیم». این تهیهکننده باسابقه سینما و تلویزیون درباره یکدست شدن بازیها و فراهم شدن شرایطی برای عدم گسست مجموعه با فصلهای قبل گفت: «در سریهای قبل هم این نقش توسط بازیگران دیگر ایفا شد و انشاءالله با راهنماییهای آقای احمد کاوری، کارگردان پروژه، محمدرضا رهبری از عهده نقش جواد جوادی بخوبی برمیآید».
سعدی در پایان درباره میزان تصویربرداری انجام شده، عنوان کرد: «تاکنون ۲۰ درصد مجموعه تصویربرداری شده و ادامه کار علاوه بر تهران در شهرهای اصفهان، مشهد، گرمسار، بوئینزهرا و اشتهارد هم تصویربرداری خواهد شد. در این مجموعه بازیگرانی همچون ثریا قاسمی، فرهاد قائمیان، عبدالرضا اکبری، مهشید جوادی، محمدرضا رهبری، نسیم باقریان، کریم قربانی، عباس جمشیدیفر و شیوا خسرومهر حضور دارند و بزودی چند بازیگر جدید نیز به گروه اضافه خواهند شد». مهمترین نکته در ارتباط با این تصمیم توجه به رعایت اصول حرفهای در جریان ساخت آثار نمایشی در تلویزیون است. کسانی که در تلویزیون معرفی میشوند، باید بدانند مدیون این فضا هستند و حداقل در مواجهه با تلویزیون اعداد و ارقام نجومی مطرح نکنند. سال گذشته، هوتن شکیبا در حالی که برنده سیمرغ بهترین بازیگر جشنواره فیلم فجر شده بود، از حضور در سریال طنز «فوقلیسانسهها» امتناع نکرد. در زمان بازی او در این سریال گفته میشد او به خاطر مردم و تکمیل بازی در نقشی که با آن شناخته شده است، به ایفای نقش در «فوقلیسانسهها» ادامه داده است؛ رفتار پسندیدهای که از دیگر بازیگران نیز انتظار میرود. البته از سازمان حقوقی تلویزیون نیز این انتظار میرود که با قراردادهای منطقی بتواند فضا را حداقل درباره بازیگرانی که معرفی میکند، اداره کند و اجازه ندهد حداقل در تلویزیون قیمتهای نجومی تبدیل به مسالهای عادی شود.
ارسال به دوستان
گروه بازیگران فیلم بعدی مجید مجیدی چینی خواهند بود
آینده کشورها دست بچههاست!
سینمای ایران از اوایل دهه 80 نسبت به کودکان و نوجوانان غفلت کرد. تعداد آثار سینمایی در این حوزه کاهش یافت و در ادامه هیچ وقت شرایط شبیه گذشته نشد. به گزارش «وطن امروز»، خلأیی که سینمای ایران درباره بچهها داشت، با تولیدات خارجی پر شد. مساله هویت به چالش کشیده شد و در نتیجه با نسلی روبهرو شدیم که با بحران مواجه شدند. اگر چه هر کدام از انواع سینمای کودک و نوجوان مخاطبان خود را داشتند اما سینمای مجید مجیدی، با دخیل کردن بچهها، دنیایی که آنها میدیدند را به ما نشان میداد و البته نشان میدهد. «خورشید» که این روزها در جشنوارههای مختلف خارجی شرکت میکند، شاید با مولفههای هویتساز فیلمهای قبلی مجیدی فاصله داشته باشد اما از منظر سوژه، با همان دغدغهها تولید شده است. بتازگی مجید مجیدی که برای حضور در سومین جشنواره بینالمللی فیلم جزیره هاینان در چین به سر میبرد، با شبکه تلویزیونی جهانی چین (CGTN) گفتوگو کرده و از ساخت فیلم بعدی خود در چین خبر داده است. وی درباره توجهش به کودکان در سینما گفته است: بچهها همیشه دلمشغولی من بودهاند، چون آینده هر کشوری را بچهها میسازند و اگر توجه جدی به بچهها داشته باشیم، میتوانیم آینده بهتر و پویاتری داشته باشیم. ضمن اینکه به دلیل صداقت و صمیمیتی که دنیای بچهها دارد، براحتی میتوان با آن ارتباط گرفت و ما پیام آنها را خیلی راحتتر و بهتر قبول میکنیم و میپذیریم. مجیدی در مصاحبه با CGTN گفت: «بچهها مهم هستند و ما باید به آنها اهمیت بدهیم. در فیلمهایم هم همه تلاشم این است که همین را بگویم». او در بخش دیگری از این مصاحبه میگوید: فرهنگ هر کشوری، متأثر از تاریخ آن کشور است. ایران مانند چین از یک فرهنگ و تاریخ طولانی برخوردار است. بیتوجهی به فرهنگ و ادبیات دوران گذشته، بیهویتی میآورد؛ یک بیهویتی که برای شرق نیست و از غرب آمده است. وقتی فرهنگ غربی وارد کشوری با تاریخ بزرگ میشود، آن را تخریب میکند. مجیدی یکی از غفلتهای فرهنگی در سینمای چین را یادآوری کرده و گفته است: چین به جهت تاریخ بزرگ خود و اهمیتش در منطقه و جهان، کمی از فرهنگ خود غفلت کرده است بویژه که درهای آن به روی سینمای هالیوود باز است. این تهدید بزرگی برای سینمای چین و فرهنگ چین است. من مخالف سینمای آمریکا نیستم، بلکه با سینمای اندیشمند و مستقل آمریکا موافقم. با سینمای تخریبگر و بیهویت آمریکا مخالفم؛ سینمایی که فقط دنبال پول است و میخواهد جوانان را به انحراف بکشاند، اگرنه فیلمهای من هم در آمریکا خیلی مطرح است و با سینماگران آنجا ارتباط خوبی دارم. بر اساس آنچه مجیدی اعلام کرده، فیلم بعدیاش درباره زندگی یک دختر کوچک در دوران پاندمی و بحران کروناست. وی بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت گروه بازیگران فیلم بعدیاش چینی خواهند بود. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|