|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطنامروز» با کارگردان مستند «دستمال سرخها» که ادای دینی است به یکی از مهجورترین گروههای حاضر در دوران دفاعمقدس
روایت دستمال سرخها پس از 40 سال
عباس اسماعیلگل: مستند سینمایی «دستمالسرخها» با محوریت روایتی از فعالیت گروه دستمالسرخها در دوران دفاعمقدس برای نخستینبار در جشنواره سینماحقیقت رونمایی شد. این مستند که به روایت چگونگی شکلگیری گردان دستمالسرخها و شهادت شهید علیاصغر وصالی و شهید علی تیموری از فرماندهان این گردان و جنایات گروهگ تروریستی منافقین پس از پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی اشاره دارد، در نخستین اکران مورد اقبال مخاطبان قرار گرفت. به همین بهانه با حنظله تاجالدینی، کارگردان «دستمال سرخها» به گفتوگو نشستیم.
***
* به عنوان نخستین پرسش بفرمایید پژوهش مستند «دستمال سرخها» چقدر زمان برد؟
پژوهش مستند معمولا در قالب ۲ ساختار انجام میگیرد؛ یک قالب این است که یک متنی از مدتها قبل آماده شده باشد و مستندساز وارد مرحله تولید میشود اما نمونه دوم پژوهش در مستند این است که یک متن ابتدایی از سوژه مستند تهیه میشود و در ادامه مسیر طرح اولیه، مستندساز به دنبال شاهد عینی و آرشیوها میگردد و در نهایت به متن کامل میرسد. شرایط ما در تولید «دستمال سرخها» همینگونه بود، حدود 6 ما درگیر پژوهش قبل از کلید زدن تصویربرداری بودیم و البته با شروع تصویربرداری همچنان کار پژوهش ادامه داشت و در مصاحبهها همچنان در جستوجوی آرشیوهای غنی بودیم. به جرات باید گفت تا میانه راه تدوین هم پژوهش کار ادامه داشت و اگر اغراق نباشد چیزی حدود 14 ماه کار پژوهش مستند به طول انجامید.
* به صورت کلی مستندسازی تاریخی درباره تاریخ معاصر با چه موانعی روبهرو است؟ یعنی مثلا کسی بود که بخواهید با او مصاحبه بگیرید ولی نشود؟
شاید بهتر باشد قبل از پاسخ به سوال شما به تجربیات قبلیام در حوزه مستندسازی اشاره کنم. بنده پیش از این مستند «راه رهایی» (درباب 40 سالگی انقلاب اسلامی) و مستند «داستان کافی» (در وصف مرحوم حاج احمدکافی) را ساختهام که هر ۲ مستند جزو مستندنگاری تاریخی محسوب میشود. تجربیات تولید این مستندها کمک بسیاری به من کرد تا «دستمال سرخها» را به بهترین شکل ممکن براساس تواناییهایم بسازم.
اما در مستند «دستمال سرخها» با یک مانع سخت مواجه بودم که پیش از این در ۲ مستند قبلی آنچنان که باید تجربه نکرده بودم و آن چالش «شاهدان عینی» سوژه مستند بود؛ شاهدان عینی ما در «دستمال سرخها» اغلب یا از سرداران ارشد سپاه پاسداران بودند یا جانبازانی بودند که از شرایط روحی و جسمانی مناسبی برخوردار نبودند که بالطبع راضی کردن این افراد برای انجام مصاحبه سختیهای خود را داشت. معمولا این عده از طیفهایی هستند که به دلیل ترس از ریا و به خاطر فروتنی جلوی دوربین نمیآیند، اگر هم بیایند در دقایقی کوتاهی به کلیگویی قناعت میکنند اما در نهایت توانستیم چند دقیقه از برخی شاهدان عینی مصاحبه بگیریم که در همین دقایق هم شاهد خودسانسوری شاهدان به خاطر تواضع آنها بودیم که این موضوع کار ما را بسیار سخت میکرد. مانع دوم، بحث همیشگی دسترسی به آرشیوها است، زیرا نهادهای مختلف آرشیوهای خود را نگه میدارند و ترجیح میدهند خودشان با استفاده از آرشیوها مستند بسازند. به هر حال موضوع دسترسی به آرشیو برای مستندسازان بحرانی عجیب شده است. به قول یکی از مستندسازان، آرشیو برای هنرمندان به «مارشیو» تبدیل شده است که انگار یکسری مار کنار آرشیوها خوابیدهاند و به محض نزدیک شدن مستندساز، آنان را نیش میزنند.
* این مشکل دسترسی به آرشیو همیشه برای هنرمندان مطرح بوده؛ راهکاری برای حل این مشکل به ذهنتان میرسد؟
به نظرم باید قانونی وضع شود که این شیوه عجیب نگهداری از آرشیو در نهادهای مختلف برچیده شود و کل آرشیوها از همه نهادها گرفته و تحویل یک سازمان مشخص شود و این سازمان با یک سازوکار مشخص و عادلانه جلوی احتکار آرشیوها را بگیرد.
* با این همه مشکلاتی که اشاره کردید، شما چگونه به آرشیوها درباره «دستمال سرخها» دست پیدا کردید؟
از همان روز نخست تولید «دستمال سرخها» برادر شهید علی تیموری (فرمانده دوم دستمال سرخها) در کنار ما بود؛ حاجمحسن تیموری که خود از رزمندگان دفاعمقدس بود تا آخرین فرم پروژه در کنار عوامل حضور داشت. وی علاوه بر اینکه در تهیه آرشیوها کمک شایانی به ما کردند، زحمت پیدا کردن شاهدان عینی و راضی کردن آنها برای مصاحبه را هم میکشیدند که به جرات میتوانم بگویم اگر کمکهای ایشان نبود شاید موفق به تولید این مستند نبودیم. از سوی دیگر از آنجا که 40 سال هیچکس سراغی از گروه دستمال سرخها نگرفته بود، راضی کردنشان توسط کسی غیر از حاجمحسن تیموری کاری غیرممکن بود، البته در برخی موارد خود ایشان هم نتوانستند برخی شاهدان را راضی به انجام مصاحبه کنند که بیشتر این دوستان به خاطر شرایط جسمی و روحی ناشی از عوارض جانبازی جلوی دوربین نیامدند.
* از آنجا که این شاهدان عینی همگی از چهرههای ویژه دفاعمقدس هستند، افراد مصاحبهشونده چه واکنشی پس از تماشای مستند داشتند؟
قبلش یک نکتهای را باید عرض کنم، شهید تیموری که فرمانده دوم دستمال سرخها و جانشین شهید علیاصغر وصالی بود، یک تفاوت ویژه با سایر شهدای دستمال سرخها دارد و آن اینکه همه شهدای دستمال سرخها در یک قطعه مشخص در بهشتزهرا آرامیدهاند اما شهید تیموری، به اصرار پدرش در روستای پدری آرامیده است و پس از مراحل تولید مستند همراه با شاهدان عینی دستمال سرخها بر سر مزار شهید تیموری حاضر شدیم و تماشای واکنش همرزمان شهید تیموری بر سر مزار شهید مرا بشدت به فکر فرو برد، زیرا پس از سالها مرا به این فکر واداشت که اگر همچون شهید تیموری با قلبت فرماندهی کنی، چه نتایجی در پی خواهد داشت. نکته جالب اینکه این بازماندگان همگی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران یا جانبازان محترم بودند که همچون کودکی سر مزار رفیق و فرماندهشان گریه و زاری میکردند.
البته برخی از این شاهدان عینی وقتی مستند را تماشا کردند، از آنجا که لحظه به لحظه مستند برایشان تداعیکننده خاطرات سخت و دلنشین بود، بشدت واکنشهای احساسی نشان میدادند.
در مجموع تصور میکنم شرمنده شهید وصالی و شهید تیموری نشدم اما مسلما شرمنده بازماندگان دستمال سرخها هستم که آنچنان که باید نتوانستم بیش از این به آنها خدمت کنم.
* آیا به خاطر برخی مسائل مجبور به سانسور شده بودید؟
سوال سختی است! کلمه سانسور بار معنایی خاصی دارد و ترجیح میدهم به جای آن از کلمه فاکتور استفاده کنم، زیرا در مستند مجبور شدم بخش یا اتفاق مهمی را فاکتور بگیرم و دچار خودسانسوری شدم. با توجه به بضاعف، آرشیو و کمبود زمان مجبور شدم خیلی موارد را فاکتور بگیرم. ممکن است شما اسم این را سانسور بگذارید اما سانسور به این معنی است که من فیلمی را تهیه کنم اما تهیهکننده یا سازمان بالاتر آن فیلم را کوتاه یا حذف کند که خدا را شکر این حس را بنده تجربه نکردم.
* چرا مستند هیچ ورود مشخصی به سرنوشت دستمال سرخها پس از شهید علی تیموری ندارد؟
در ابتدا باید گفت بخش دوم این مستند انشاءالله بزودی ساخته خواهد شد و به این بخش هم میپردازیم اما در مجموع میخواهم بگویم داستان زندگی شهید تیموری از قابلیت بالایی برای تولید فیلم سینمایی و سریال برخوردار است و در قالب یک مستند نمیتوان همه نکات را بازگو گرد، البته شنیدهها حاکی از آن است که برای تولید سریال «دستمال سرخها» یا فیلم سینمایی آن اقدامات اولیه از سوی برخی دوستان در حال انجام است.
* پیشبینی خودتان از حضور مستند در جشنواره سینماحقیقت امسال چیست؟
برای هر مستندساز ایرانی جشنواره سینماحقیقت یک نقطه هدف مشخص است، حتی از پخش تلویزیونی هم مهمتر است. همین که فیلم در سینماحقیقت پذیرفته شده، یک اتفاق خوب تلقی میشود و اینکه فیلم چه اتفاقی در داوری و اهدای جوایز برایش رخ میدهد، نمیشود پیشبینی کرد زیرا سلایق داوران در آن دخیل است. در مجموع امیدوارم سرنوشت فیلم در داوری شهدای دستمال سرخها مقبول باشد و مخاطبان برای دقایقی دلشان بلرزد.
* و سخن پایانی؟
در انتها از «حسین پارسایان» دستیار اول، «محمدهادی سرانجام» مدیر تولید، «اکرام صادقی» روابط عمومی، «سیدمجتبی حسینینسب» تدوینگر، «مجتبی بهرامی» دوبلور و «جهانبخش» مسؤول ضبط صدا و آقای اسدیزاده تهیهکننده برای همکاری همهجانبه با بنده قدردانی میکنم.
******
وصالی و تیموری از نگاه دستمال سرخها
محمد حسینآبادی: این حقیقتی غیرقابل انکار است که دفاع مقدس دربرگیرنده گنجینهای از سوژههای روایتنشده است که تا سالهای سال میتواند الهامبخش ساخت آثار سینمایی، مستند و سریال در این حوزه شود. «دستمال سرخها» یکی از این سوژههاست که توسط حنظله تاجالدینی از میان دریایی از سوژههای مرتبط با دفاعمقدس انتخاب شده تا برای نخستینبار در یک اثر تصویری به شکلی جدی به روایت مجاهدت علیاصغر وصالی و یارانش در جبهه مبارزه با دشمن بعثی و البته جنایتهای گروهک منافقین پرداخته شود.
«دستمال سرخها» گروهی از رزمندگان دفاعمقدس بودند که به فرماندهی شهید وصالی از تهران روانه مریوان شده و بعد از آن به شهرهای دیگری مانند پاوه رفتند. گروهی که به یاد و احترام دوستان شهیدشان، دستمالی قرمز بر گردن میبستند تا نشاندهنده همپیمانی آنها با یاران شهیدشان باشد؛ گروهی که شماری از آنها برای نخستین بار در مستند «دستمال سرخها» مقابل دوربین آمدند و از تجربه حضورشان در جنگ در قالب گروهی با عنوان «دستمال سرخها» گفتند.
تاجالدینی در این اثر پای صحبت برخی اعضای گروه دستمال سرخها نشسته و در جریان گفتوگو با آنها به چگونگی شکل گرفتن این گروه و همینطور ویژگیهای شخصیتی ۲ فرمانده شاخص این گروه یعنی شهید علیاصغر وصالی و شهید علی تیموری پرداخته است؛ بازخوانی نسبتا کاملی از فعالیتهای این گروه که در آن از آرشیو غنی تصاویر این گروه استفاده شده است. آرشیوی که به واسطه ارائه تصویری دست اول از این شهدا و البته بکر بودن موضوع دستمال سرخها- که در فیلم سینمایی «چ» ابراهیم حاتمیکیا به شکلی اجمالی به آنها پرداخته شده بود- دیدن این مستند را برای مخاطبان لذتبخشتر میکند. البته شاید نقطه ضعف مستند را باید در محدود کردن روایت آن بر زندگی ۲ فرمانده آن یعنی علیاصغر وصالی و علی تیموری دانست. در واقع میتوان این مستند را ادای دینی به این ۲ شهید والامقام دانست که در عین روایت قصه «دستمال سرخها» شرحی نسبتا مفصل بر فعالیتهای این 2 شهید است. البته که نمیتوان انتظار داشت در یک مستند سینمایی به تمام جزئیات فعالیتهای گسترده چنین گروهی پرداخت اما واقعیت این است که «دستمال سرخها» بیشتر از اینکه روایتی جامع از فعالیت این گروه باشد، متمرکز بر زندگی ۲ اسطوره آن یعنی علیاصغر وصالی و علی تیموری است.
دیدن مستندی همچون «دستمال سرخها» بیشتر این نکته را در ذهن مخاطب تداعی میکند که چقدر جای خالی ساخت اثری نمایشی و سینمایی پیرامون این گروه در سینمای ما خالی است؛ روایتی بشدت دراماتیک از گروهی که در اتفاقات ویژهای از تاریخ انقلاب حضور داشتند و کنش قهرمانانه آنها در موقعیتهای مختلف، بهترین سوژه برای ساخت چندین اثر سینمایی خواهد بود. هر چند حاتمیکیا در «چ» تا حدی توانسته نسبت به این گروه بویژه شخصیت منحصربهفرد و دوستداشتنی «شهید وصالی» ادای دین کند و بخشی از مهجوریت این شهید را در میان نسل جوان کاهش دهد اما هم دستمال سرخها و هم خود علیاصغر وصالی و همچنین علی تیموری که بعد از او عهدهدار فرماندهی این گروه شد، آنقدر قصههای جالبی دارند که میتوان آثار متعددی در ارتباط با آنها ساخت.
مستند «دستمال سرخها» را که این روزها در سینماحقیقت به نمایش درآمده است باید فتح بابی برای ساخت مستندهای جدید در ارتباط با گروههای فعال و کمتر شناختهشده در دوران دفاعمقدس دانست که موفقیت و اقبال به آن میتواند راه را برای ساخت دیگر آثار نیز فراهم کند.
ارسال به دوستان
تلویزیون
تازهترین خبرها از فصل دوم «زیرخاکی»
گیتی قاسمی به فصل دوم سریال «زیرخاکی» به نویسندگی و کارگردانی جلیل سامان و تهیهکنندگی رضا نصیرینیا پیوست. به گزارش «وطن امروز»، فصل دوم «زیرخاکی» که بزودی کلید میخورد، این روزها در مرحله پیشتولید، اسامی چهرههای جدیدی را به فهرست بازیگران خود اضافه کرده است که گیتی قاسمی یکی از آنهاست. این بازیگر باسابقه تئاتر که با ایفای نقش در فیلم «ویلاییها» نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشنواره فیلم فجر شده بود، در فیلم و سریالهای مختلفی همچون «خروج»، «سد معبر»، «متری شیشونیم»، «چک برگشتی» و... بازی کرده است. فصل اول «زیرخاکی» با پخش در رمضان سال جاری توانست عنوان پربینندهترین سریال رمضانی را از آن خود کند و حالا با فراهم شدن شرایط، ساخت ماجراهای فریبرز باغبیشه در کنار کاراکترهای جدید ادامه پیدا میکند.
***
یک طنز جدید روی آنتن شبکه ۳
مجموعه تلویزیونی «باخانمان» به کارگردانی برزو نیکنژاد و تهیهکنندگی زینب تقوایی که اواسط مردادماه در شمال تهران تصویربرداری خود را آغاز کرد، قرار است از 9 دی روی آنتن شبکه ۳ سیما برود. به گزارش فارس، اگر چه تصویربرداری این سریال که طنزی اجتماعی است تا اواخر دیماه ادامه خواهد داشت اما شبکه ۳ تصمیم گرفته است برای شبهای زمستان یک سریال طنز را پخش کند. افسانه بایگان بازیگر نامآشنا یکی از بازیگران این سریال است که پس از ۲ سال با یک کار کمدی به تلویزیون بازمیگردد. حسن پورشیرازی، شهره لرستانی و حسام محمودی از بازیگران این سریال هستند.
ارسال به دوستان
«نبرد با تروای ترجمه» منتشر شد
مجمع ناشران انقلاب اسلامی در شماره جدید نشریه «شیرازه کتاب» با عنوان «نبرد با تروای ترجمه» به موضوع افزایش بیرویه ترجمه در حوزه کتاب کودک پرداخته است. به گزارش «وطن امروز»، پرونده ویژه این شماره مجله شیرازه کتاب به موضوع افزایش بیرویه ترجمه در حوزه کتاب کودک و دلایل افزایش افسارگسیخته ترجمه کتاب کودک و اثر این روند بر فرهنگ و سبک زندگی نسل جدید پرداخته است. نشریه شیرازه کتاب در این شماره خود گفتوگوهایی با حجتالاسلاموالمسلمین علیرضا سبحانینسب مدیر انتشارات جمال، سیدصادق رضایی مدیر سابق حوزه هنری کودک و نوجوان، سعید قاسمی مدیر انتشارات کتابک، حجتالاسلاموالمسلمین مظفر سالاری نویسنده و کارشناس ادبیات کودک و نوجوان، عباس خواجهپیری مدیر انتشارات آثار سبز، کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر و کارشناس ادبیات کودک، حامد انتظام دبیر مجمع ادبیات کودک، فرزانه فخریان معاون فرهنگی انتشارات سروش و کارشناس ادبیات کودک داشته است.
ارسال به دوستان
تجلیل از ۲ چهره تئاتری در اختتامیه جشنواره تئاتر مقاومت
دبیرخانه جشنواره سراسری تئاتر مقاومت از ۲ چهره برجسته تئاتر کشور تجلیل خواهد کرد. به گزارش «وطن امروز»، ستاد برگزاری جشنواره در آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت از دکتر نصرالله قادری و کورش زارعی که از چهرههای برجسته هنرهای نمایشی کشور هستند تجلیل به عمل خواهد آورد. آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت سهشنبه دوم دیماه از ساعت 17:30 در تالار وحدت، با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی و با یکچهارم ظرفیت تالار وحدت برگزار خواهد شد.
ارسال به دوستان
تقدیم به شهدا و مدافعان سلامت
تب، گلودرد، سرفه، سرگیجه
همزمان فکر خانه، بدشانسی
تخت شصتوسه ماسکِ اکسیژن
تخت هفتادوچار اورژانسی
سَرم افتاده خسته بر شانه
سِرُم از روی تخت آویزان
قرصها بیاثرتر از دیروز
مادری روی تخت دلنگران
با همان لهجه محلی گفت
دُخترُم! کاری کُن توون نِدِرُم
چرخ زد هی اتاق دور سَرم
اشکهایم چکید توی سِرُم
خوب میشی، ولی چه میگویم؟!
«خوب میشی» دروغ زیباییست
خوب شد ماسک میزنم اینجا
بغض از پشت ماسک پیدا نیست
گوشیام زنگ میزند یکریز
دخترم! پس کجایی؟ آشوبم
سرفه را قورت میدهم هر بار
نگرانم نباش من خوبم
شاید این روزها برای پدر
از همه بیشتر دلم تنگ است
پدرم گرچه نیست میبیند
دخترش قهرمان این جنگ است
با همین سرفههای خشکیده
روزها را دوباره شب کردم
آنقدر داغ دور خود دیدم
که حواسم نبود تب کردم
من که عمری سفید پوشیدم
عاقبت روسفید خواهم شد
ریههایم پر از نفس تنگیست
مثل بابا شهید خواهم شد
مریم قادری (نوراء)
ارسال به دوستان
چاپ یک مستند داستانی درباره گام دوم انقلاب
دکل وارد بازار نشر شد
کتاب «دکل» نوشته روحالله ولی ابرقوئی یک اثر مستند داستانی درباره گام دوم انقلاب اسلامی است که بتازگی توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر و راهی بازار نشر شده است. به گزارش «وطن امروز»، دکل اولین کتاب داستانی با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب است و یک اثر سیاسی برای مخاطبان نوجوان و جوان محسوب میشود که در آن، گفتوگویی جنجالی درباره موضوعاتی مثل اختلاس، پیشرفت، مذاکره با آمریکا و کشورهای اروپایی، فساد اقتصادی و... آمده است. هدف اصلی از تدوین کتاب موردنظر، مطالعه بیانیه گام دوم انقلاب در قالب یک اثر داستانی است. این بیانیه ۲۲ بهمن سال ۹۷ توسط رهبر حکیم انقلاب منتشر شد. نویسنده کتاب در صدد شرح تفصیلی تمام فرازهای بیانیه گام دوم انقلاب نبوده اما به فراخور فضای مدارس و برخی سوالات و شبهات کلیدی دانشآموزان، بخشهایی از بیانیه را با تفسیر و تحلیل مفصل همراه کرده است. با این حال در این کتاب تمام فرازها و متن بیانیه گام دوم به شکل پراکنده و در داخل قلاب مشخص شده است. پاسخگویی به حدود ۳۰ شبهه و سوال اساسی نسبت به مسائل سیاسی روز و انقلاب از دیگر ویژگیهای اینکتاب است. آشنایی با مبانی نظام اسلامی ایران و آموزش غیرمستقیم ملاکها و معیارهای دفاع از انقلاب هم ویژگی دیگری است که روحالله ولی ابرقوئی سعی کرده به کتابش بدهد. اینکتاب با ۳۳۹ صفحه و قیمت ۷۰ هزار تومان منتشر شده است. ارسال به دوستان
دردسرهای بازی در نقش رئیسجمهور آمریکا دامن کمدین معروف را گرفت
جیم کری دیگر جو بایدن نمیشود
جیم کری اعلام کرد دیگر در برنامه «شوی زنده شنبهشب» در نقش جو بایدن ظاهر نمیشود. به گزارش مهر به نقل از ورایتی، در حالی که حالا جو بایدن به عنوان رئیسجمهور آمریکا انتخاب شده است، روشن نیست چه کسی در نقش وی در برنامههای «Saturday Night Live» بازی میکند. این سوال پس از آن مطرح شده که جیم کری، بازیگر مشهور سینما بتازگی در توئیتر به هوادارانش خبر داد دیگر در این نقش ظاهر نمیشود. وی در ۶ اپیزود از فصل ۴۶ این برنامه شبانه در نقش بایدن بازی کرده بود. وی نوشت: «اگرچه دوره من فقط ۶ هفته بود، از این انتخابم برای رئیسجمهوری شما در این برنامه بودن خیلی هیجانزده شدم». «شوی زنده شنبهشب» در این باره هنوز خبری منتشر نکرده و نگفته چه کسی قرار است پس از این در نقش بایدن جلوی دوربین برود. در اپیزودهای اخیر این برنامه مایا رودلف در نقش کاملا هریس بازی کرده بود. آلک بالدوین نیز همواره در نقش ترامپ ظاهر شده بود. بازی در نقش رئیسجمهوری میتواند دردسرهای زیادی داشته باشد. بالدوین چندی پیش گفت هنوز برای بازی در برخی از اپیزودها در نقش ترامپ دارد با پاسخهایی که نقش وی برانگیخته مقابله میکند.
ارسال به دوستان
تجربه آشنایی با زندگی و سیره شهدا در قالب سرگرمی و شعر در یک کتاب
سرگرمی کودکانه در کنار قهرمان من
کتاب سرگرمی کودکان با عنوان «قهرمان من» از سوی گروه هنری قندون در قالب پویشی با عنوان «قهرمان من» روانه بازار شد. به گزارش «وطن امروز»، «قهرمان من» یادبود شهید حاجقاسم سلیمانی است که در بخش اول آن زندگینامه شهید سلیمانی به شکل داستان مصور روایت شده است و در ادامه بخشهای این کتاب شامل رنگآمیزی، سرگرمی، معما، واژهسازی و شعر میشود. سرگرمیهای کودکانه این کتاب مبتنی بر تواناییهایی همچون طراحی، نقشیابی، اطلاعات عمومی، عبور از مارپیچ، واژهیابی، نقشهکشی و معما آماده شده که در هر کدام از آنها به نوعی کودکان را با موضوعات انقلابی و دینی از جمله چهره شهدا، دستاوردیهای ایران اسلامی، بیانات مقام معظم رهبری و فعالیت جهادگران سلامت آشنا میکند. از نکات قابل توجه در ارتباط با این کتاب طراحی قابلیت واقعیت افزوده (AR) است. مخاطبان این اثر میتوانند با نصب نرمافزار ایرانی «رویانو» در بخشهایی از کتاب که لوگوی این نرمافزار در آنها دیده میشود، از قابلیت سخنگوی این نرمافزار استفاده کنند. پویش «قهرمان من» در آستانه نخستین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، با هدف معرفی و عرضه محصولات کودک و نوجوان با محوریت این شهید عزیز به همت مجمع نوشتافزار ایرانی- اسلامی «ایراننوشت» برگزار میشود. علاقهمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به پایگاه اینترنتی
www.ghahreman.ir مراجعه کنند.
ارسال به دوستان
اکران مردمی آنلاین جشنواره عمار با یک مستند آغاز میشود
ماح را در کنار مادران شهدا تماشا کنید
نخستین «اکران آنلاین یک فیلم» در سامانه عماریار و نخستین «اکران مردمی آنلاین جشنواره عمار»، چهارشنبه با نمایش مستندی از یک مسجد باورنکردنی کلید میخورد. به گزارش «وطن امروز»، مراسم افتتاحیه اکرانهای مستند «ماح»، ساعت ۱۸:۳۰ چهارشنبه سوم دیماه به صورت برخط (آنلاین) برگزار میشود. این فیلم به کارگردانی سیدعباس طهماسبی، تهیهکنندگی سیاوش معصومی و گویندگی استاد ناصر طهماسب به تولید رسیده است و روایت ماجراهای شکلگیری و فعالیتهای یکی از مساجد موفق کشور در استان فارس است که مخاطبان خود را شگفتزده خواهد کرد. در این مراسم، مخاطبان به صورت همزمان و مجازی، به تماشای این مستند مینشینند. مادر شهیدان خالقیپور از تهران و مادر شهید مدافع حرم محمود رادمهر از ساری، میهمانان افتخاری این برنامه هستند. این اکران مردمی آنلاین، در قالب خرید «بلیت اختیاری» و «نذر فرهنگی» برگزار میشود و حضور در آن برای عموم به شرط ثبتنام قبلی آزاد است. علاقهمندان میتوانند برای حضور در این برنامه و ثبت درخواست اکران مردمی آنلاین مستند «ماح»، به شناسه Ekranyar@ در پیامرسانهای داخلی پیام دهند یا با شماره ۰۲۱۴۲۷۹۵۰۵۰ تماس بگیرند. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|