|
ارسال به دوستان
نگاهی به ویژه برنامه افطار شبکه 3 که جایگزین برنامه ماه عسل شده است
آیا مثل ماه سیمای بیعسل را شیرین کرد؟
عباس اسماعیلگل: سال گذشته که لیست کنداکتور ویژهبرنامههای ماه رمضان خالی از اسم برنامه ماه عسل شد، به نظر میآمد دست شبکه ۳ سیما برای اجرای جذاب و مخاطبپسند ویژهبرنامه افطار خالی مانده باشد اما این شبکه با تولید و پخش برنامه «مثل ماه» بار دیگر همان حس و حال ناب و خاطرهانگیز قبل افطار را برای مخاطبان تداعی کرد.
شاخصه بارز مثل ماه همچون برنامه ماه عسل این است که میهمانهای آن از جنس خود مردم و با دردهای نهان و آشکار هستند که زوایای کمتر دیده شده از زندگی را روایت میکنند؛ آدمهایی که هر کدام یک زندگی، یک معجزه و یک اندوه حل شده در پیچ و خم زندگی را به همراه دارند.
هر چند در جامعه امروز، شاید بتوان گفت تعداد زیادی از آدمها قصههای مشابه و دردناکی دارند اما مانند همیشه کسانی بیشتر به چشم خواهند آمد که توانستهاند پیروز این نبرد ناجوانمردانه با جهان باشند.
اگر بخواهیم با عینک انصاف به برنامه مثل ماه نگاه کنیم، در نگاه اول متوجه شباهتهای بسیار آن با ماه عسل و سایر برنامههای مشابه خواهیم شد اما در وهله نخست آن چیزی که سبک و سیاق برنامهها را از هم متمایز میسازد، امضا و هویت مجری برنامه است که با سواد، تخصص و قدرت اقناع و تبلیغ خود میتواند بیننده را با میل و رغبت پای گیرنده بنشاند.
رسالت بوذری، مجری مثل ماه نیز با هویت و امضای به جا مانده از برنامه «مخاطب خاص» تا حد زیادی توانست مثل ماه را از حالت روتین برنامههای مشابه خارج کند و با نگاه دیگری به روایتگری موضوعات بپردازد و به اذعان این مجری جوان، باید در روایت قصهها دست از بازجویی افراد برداریم.
با نگاه به سیر ۲ ساله مثل ماه متوجه میشویم که این برنامه در مسیر سوژهیابی تنها به دنبال موضوعات خاص و عجیب و غریب نبوده است، بلکه هر انسانی که دغدغهمند حال جامعه و همنوع خود بوده، در قاب این برنامه به نمایش گذاشته شده است.
نقطه طلایی برنامه مثل ماه شاید برجستهسازی مفاهیم معنوی و پای ثابت خداوند در تمام قصههاست؛ بهگونهای که نگاه و تعریف میهمانهای این برنامه از خداوند متمایز با عموم افراد است و روایت آنان از حضور پروردگار آنقدر شیرین و جذاب است که مخاطب در حال و هوای قبل از افطار، دلش میخواهد این حلاوت رابطه بندگی را خود درک کند.
پرداختن به موضوع حمله تروریستی به دانشگاه افغانستان و دعوت از سوژه «جان پدر کجاستی» نمونهای از این تمثیل است؛ پدر دانشجوی افغان آنقدر رابطه فرزندش با خداوند را جذاب بیان میکند که تمام ابعاد وجودی انسان به این رابطه خالق و مخلوق غبطه میخورد. اگر نگاه گذرایی به سوژههای مثل ماه بیندازیم، درمییابیم که این برنامه سعی دارد از داستانهای تراژدی و غمانگیز فاصله بگیرد و تنها جنبههایی را به نمایش بگذارد که برای عموم جامعه در این شرایط سخت اجتماعی و اقتصادی میتواند امیدآفرینی کند. مثبتگرایی با ذرهبین واقعیت، بخش انکارناپذیر این برنامه است که اثبات میکند بدون جریحهدار کردن احساس مخاطبان و گریاندن آنان هم میتوان برنامه آموزنده و عبرتآموز ساخت و بیننده جذب کرد.
یکی از اتفاقات خوب مثل ماه جمعآوری کمک برای آزادی زندانیان است؛ کمک به ترویج این فرهنگ و قطع نشدن زنجیره حرکت انسانی آن از دیگر نقاط درخشش برنامه است. حرکت جالب مثل ماه در مسیر آزادسازی زندانیان، دعوت از میهمانی بود که خود یک کارآفرین بود و اعتماد بیجا به افراد، او را به دام انداخته بود. حال با روایت داستان زندگی این شخص، با معیار راستی و صداقت، مسیر هدایت کمکهای مردمی نمایش داده شد که همین امر منجر به اعتمادآفرینی در میان مخاطبان خواهد شد.
اگر از حق نگذریم، میتوانیم بگوییم که دکور برنامه مثل ماه در فصل دوم شاید برای مخاطب چندان جذاب نباشد و تکرار ایده برنامههای قبلی در ژانر مشابه باشد که لازم است دستاندرکاران این برنامه برای حرکت در مسیر جذب سلایق بصری مخاطبان، فکری برای دکور و جنبه نمایشی برنامه داشته باشند. پخش مستند درباره موضوعات مختلف میان برنامه شاید یکی از وجوه فراموش شده این برنامه باشد که میتواند سیر خطی برنامه را تغییر دهد و فرصت استراحت فکری به مخاطب برای جذب روایت را بدهد، چرا که ورود حجم زیادی از اطلاعات در مدت زمان محدود میتواند مخاطب را سرگردان و آشفته کند و باید برای جلوگیری از این موضوع زنگ تفریحهای برنامه بیشتر شود.
بیشک درخشش یک برنامه تلویزیونی در گرو جذب سلایق و نیازهای روز مخاطبان است تا بتواند مرهمی بر زخمها و دردهای آنان باشد لذا دستاندرکاران برنامه مثل ماه برای کسب این توفیق باید راههای ارتباطی خود با مخاطبان را تقویت کنند.
***
گفتوگوی «وطنامروز» با رسالت بوذری، مجری برنامه «مثل ماه»
همان رسالت «مخاطب خاص»
مصطفی پورکیانی: رسالت بوذری مجری برنامه «مثل ماه» که امسال برای دومین مرتبه پیاپی اجرای ویژهبرنامه افطار شبکه 3 سیما را بر عهده دارد، در گفتوگو با «وطنامروز» از شرایط تولید این برنامه وحضور خود در «مثل ماه» گفت.
***
* آقای بوذری! امسال دومین سال پخش برنامه «مثل ماه» است، در این ۲سال توانستهاید به چشماندازهای مورد نظر خود نزدیک شوید؟
طبعا ما از پارسال خیلی بهتر شده و رشد بیشتری کردهایم؛ به نظرم «مثل ماه» به نسبت سال گذشته، بیشتر از یک سال بالغ شده است.
* این متر و معیار نظر شخصی شماست یا براساس آمارهای فضای مجازی و استقبال مخاطبان میفرمایید؟
هر دو؛ هم به لحاظ فرم و هم محتوا و هم بازخوردهایی که از مردم گرفتیم، نشانگر بلوغ برنامه است.
* سال گذشته چون شما بعد از یک دهه اجرای برنامه «ماه عسل» جایگزین این برنامه شدید، طبعا تا یک زمانی با این برنامه مقایسه میشدید. چه شرایطی بر شما گذشت تا از زیر چتر این برنامه خارج شوید و بیننده شما را به عنوان یک برند مستقل قبول کند؟
من آدم حرفهای در کار خودم هستم. اگرچه رسانه را برای رساندن یک پیامی انتخاب کردهام اما برای صرفا اجرا به رسانه نیامدهام و رسانه را برای رساندن یک باور و دغدغه انتخاب کردهام. در همه این سالها این تلاش را کردهام و حالا چقدر موفق بودهام را مردم باید قضاوت کنند. ولی این نکات طبعا وجود دارد و به نظرم آدم حرفهای خیلی منطقی با این موضوع کنار میآید. یا من نباید بپذیرم جای یک برنامهای که بیش از یک دهه روی آنتن بوده، بروم، چون به هر دلیلی یک برنامه موفقی مثل «ماه عسل» روی آنتن بوده و دیگر یک زمانی تهیهکننده و مجری آن که یکی از بهترینهاست، تصمیم گرفته تا ژانر کاری خود را عوض کند و من این همه انتقاد از این جنس را نمیفهمم، البته امسال خیلی کمتر شده بود. بخش دیگر ماجرا درباره قیاسهای مشابهتسازانه است. قصهگویی از دیرباز در این عالم وجود داشته؛ از دوره کهن تا برسیم به شهرزاد قصهگو و سمک عیار. قصهگویی شیوهای بوده برای روایت و رساندن پیام و تا دنیا، دنیاست این شیوه کهنه نمیشود. منتها شیوه و مدل پرداخت آن متفاوت است. ما سعی کردیم شیوه پرداخت متفاوتی داشته باشم و دیگر صلاح نمیدانم بیش از این وارد این حاشیهها شوم که فلانی تمام حرکات اجرایش شبیه بهمانی است و... چون من سالهاست با سبک و مدل اجرای خودم سعی کردهام خودم را ثابت کنم و پرداختن به این حرفهای زرد وقت تلف کردن است.
* قطعا برنامه موفقی به نام «مثل ماه» با زحمات یک گروه از سوژهیابی تا عوامل فنی و تهیه و در نهایت اجرا برای مخاطب آماده شده است. مقداری از تلاشهای گروهتان بگویید.
برخلاف سال گذشته که تقریبا 15 روز مانده به ماه رمضان ما کار را به دست گرفتیم، امسال فرصت بهتری داشتیم و از چند ماه قبل از رمضان تمام گروه مشغول کار بود. آقای آشتیانی به عنوان تهیهکننده، محمدرضا خندان در مقام کارگردان و خانم یوسفی در مقام سوژهیابی؛ تلاشمان این بود که حتی به لحاظ سوژهیابی تفاوت جغرافیایی با سال قبل داشته باشیم که حتی با سوژههای بینالمللی امسال را شروع کردیم. حضور خانواده رقیه کریمی با آن سوژه «جان پدر کجاستی» در شب اول اتفاق مهمی بود که افتاد و بعد همین طور که جلو آمدیم در این 15 شب گلهای خوبی زدیم و سوژههای خوبی داشتیم که من واقعا از این بابت خوشحالم چون تلاش دوستانم را میبینم که از مجموع حدود 200 سوژه، عمیقتر میشوند، غربالگری میکنند تا در نهایت به این میهمانانی میرسند که هر شب ما میزبان آنها هستیم و با دیدن بازخوردهای آنها از جانب مخاطب، رضایتمندی ما شکل میگیرد.
* امسال با حضور کدام میهمان برنامه درخشانتری از آب درآمد و بینندگان از کدام برنامه استقبال بیشتری کردند؟
برای من واقعا جالب بود که از مجموع همه برنامههای امسال 8-7 برنامه مورد استقبال شدید مخاطبانمان قرار گرفت. آن دختر سوری که پدر و مادر او میهمان ما بودند، خانواده کریمی و جان پدر کجاستی، خانمی که باردار بود و تصور این میشد که فرزندش در دوران کرونا از بین میرود، شب آزادی آن زندانی که مردم برای آزادیاش کمک کردند و آمارها و استقبال مردم در فضای مجازی نیز شاهد این ادعاست.
* اگر بخواهید به لحاظ حرفه اجرا، برنامه «مثل ماه» را با برنامه قبلی خود یعنی «مخاطب خاص» مقایسه کنید، چه نظری دارید؟
هر کسی در مقام اجرا یک مدل زبان بدن و آکسانگذاری برای خود دارد که تبدیل به امضای او میشود. به این اضافه کنید که یک اتمسفر اعتقادی و فکری و فرهنگی بر آدمها حکمفرماست. من چه در ماه رمضان اجرا کنم یا در کنار حرم سیدالشهدا، یک آدمی هستم با یک حوزه اعتقادی و بالاترین افتخارم این است که وقتی مردم مرا در خیابان میبینند، میگویند «وقتی تو را میبینیم، به یاد حرم سیدالشهدا میافتیم» و اصلا مگر میتواند ارزش دنیایی چیزی با این جمله برابری کند. اگر چه من آدم روسیاهی هستم اما این لطف مردم و عنایت سیدالشهدا باعث افتخار من است. حالا این آدم با این پیشزمینه اعتقادی، اگر برنامه افطار را اجرا کند حتما با «الهی عظم البلا» شروع میکند و حتما با دعای امام زمان برنامه را تمام میکند و ابایی ندارد که در یک برنامه اجتماعی قبل از افطار، حرف از خدا و پیغمبر بزند؛ چیزی که به نظرم تا قبل از این برنامه اندکی در تلویزیون در لحظه افطار کمرنگ شده بود و به شما اینطور بگویم که رسالت بوذری «مثل ماه» همان رسالت بوذری «مخاطب خاص» است و طبیعی است که به خاطر فرم کار ممکن است پوشش من عوض شود که به نظرم این مساله بیش از این نیاز به توضیح ندارد.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
سؤالات و چالشهای انتخابات ۱۴۰۰ در «بدون توقف»
برنامه تلویزیونی «بدون توقف» این هفته به سوالات و شبهات پیرامون انتخابات ۱۴۰۰ خواهد پرداخت. به گزارش «وطنامروز»، با توجه به نزدیک شدن ایام انتخابات ریاستجمهوری و وجود سوالات و شبهات مختلف پیرامون این مساله، دکتر سیدنظامالدین موسوی، دبیرکل انجمن روزنامهنگاران مسلمان همراه با پرسشگران و منتقدان برنامه «بدون توقف» به بحث و گفتوگو و رفع چالشهای مربوط به انتخابات ۱۴۰۰ میپردازند. «بدون توقف» با موضوع چالشها و سوالات مربوط به انتخابات از چهارشنبه 8 اردیبهشت حوالی ساعت ۲۱ از شبکه ۳ سیما پخش خواهد شد. برنامه چالشی- ترکیبی «بدون توقف» به تهیهکنندگی رضا غلامحسیننژاد و سردبیری ابراهیم جلالیان کاری از گروه اجتماعی شبکه ۳ سیماست و به صورت روزانه از آنتن شبکه ۳ پخش میشود.
ارسال به دوستان
کاهش شدید تماشاگران مراسم اسکار
آمار تماشاگران تلویزیونی اسکار نودوسوم از نظر کاهش مخاطبان رکورد زد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، مراسم اهدای جوایز اسکار ۲۰۲۱ که یکشنبهشب به صورت زنده از یونیون استیشن و دالبی تئاتر لسآنجلس پخش شد، از نظر کاهش تماشاگران مستقیم از شبکه ایبیسی رکورد زد. بر مبنای آمار ارائهشده 85/9 میلیون تماشاگر این برنامه را مستقیم تماشا کردند. این آمار 3/58 درصد کمتر از آمار سال پیش است. در عین حال این برنامه که سومین برنامه بدون مجری آکادمی بود نرخ پایینی را میان مخاطبان ۱۸ تا ۴۹ ساله ثبت کرد. بینندگان این رده سنی نیز در مقایسه با سال پیش 2/64 درصد کاهش یافتهاند. مراسم سال ۲۰۱۹ در این رده سنی با نرخ 7/7 برابر 6/29 میلیون نفر را در این رده جذب کرده بود که ۱۲ درصد بالاتر از سال ۲۰۱۸ بود. در هر حال میزان مخاطبان مراسم اسکار نیز به دلیل تعطیلی سینماها مثل دیگر موارد متاثر از شیوع کرونا کاهش یافته و همین کاهش در میان تماشاگران گلدن گلوب ۲۰۲۱ نیز مشاهده شد. مراسم گرمی نیز که به میزبانی ترور نوآ برگزار شد پایینترین آمار تماشاگران گرمی را ثبت کرد و حدود ۵۳ درصد کاهش یافت. چه کرونا در این میان نقش داشته باشد چه نه، باید گفت آمار تماشای مراسم اهدای جوایز، به طور کلی کاهش یافته است.
ارسال به دوستان
مجمع ناشران انقلاب به روحانی نامه نوشت
مجمع ناشران انقلاب اسلامی در پی وضعیت فعلی کاغذ نشر، به رئیسجمهور نامهای اعتراضی نوشت. به گزارش «وطنامروز» به نقل از روابط عمومی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، در پی بروز مشکلات مربوط به کاغذ و نشر، مجمع ناشران انقلاب اسلامی نامه سرگشادهای خطاب به حسن روحانی نوشت و در آن اعلام کرد رئیسجمهور بهرغم دستور رهبر انقلاب و پیگیری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، از تولید کاغذ داخلی حمایت نکرده است. در این نامه همچنین گفته شده امروز بزرگترین مانع نشر کشور، مساله کاغذ است و بیاعتنایی به تولید داخلی کاغذ و تخصیص نیافتن ارز برای واردات، صنعت نشر را به ورشکستی کشانده است.
ارسال به دوستان
کتاب روایت ظهور و افول قدرت جهانی آمریکا منتشر شد
کتاب «در سایه قرن آمریکایی؛ ظهور و افول قدرت جهانی آمریکا» نوشته آلفرد مککوی با ترجمه روحالله عبدالملکی توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شد. به گزارش «وطنامروز»، کتاب «در سایه قرن آمریکایی؛ ظهور و افول قدرت جهانی آمریکا» نوشته آلفرد مککوی بتازگی با ترجمه روحالله عبدالملکی توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شده است. آلفرد مککوی نویسنده اینکتاب، یکی از چهرههای شناختهشده تاریخنگاری و تحلیل مساله هژمونی آمریکاست که مطالعه تاریخ اروپا و آسیا را هم در دستور کار خود قرار داده است. او اولین کسی بود که نقش سازمان سیا و دولتمردان آمریکایی را در قاچاق هروئین در جنوب شرقی آسیا افشا کرد و موجب بروز جنجالهای زیادی در این زمینه شد. ترجمه فارسی کتاب «در سایه قرن آمریکایی» و انتشار آن، با همکاری انتشارات سروش و مؤسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپای دانشگاه تهران انجام شده است.
ارسال به دوستان
«جشن سربرون» به خاوران رسید
تصویربرداری سریال «جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی و تهیهکنندگی حسن نجاریان که در مرکز سیمافیلم تهیه میشود، به خاوران رسید. به گزارش «وطنامروز»، حسن نجاریان، تهیهکننده سریال «جشن سربرون» در این باره گفت: گروه مشغول تصویربرداری در اطراف شهر خاوران در جنوب شرق تهران است. در این بخش چادرهای تابستانی ایلاتی برپا شده و گروه در حال ضبط صحنههای مربوط به این بخش از داستان هستند. اصغر نژادایمانی مدیریت صحنه مجموعه را عهدهدار است که این مدیریت در کارهای تاریخی بسیار سخت است. وی درباره اتمام بخش زمستانی سریال گفت: مدتها در انتظار برف در ارتفاعات جاده امامزاده داوود بودیم که خوشبختانه روزهای پایانی اسفندماه برف بارید و توانستیم این بخش را که یکی از بخشهای سخت مجموعه بود، ضبط کنیم. ایرج عاشوری تصویربرداری این مجموعه را عهدهدار است، سکانسهای برف کار بسیار دشواری بود و او بخوبی از عهده آن برآمد.
تهیهکننده سریال «جشن سربرون» در ادامه تاکید کرد: تلاش خود را معطوف به رعایت پروتکلهای بهداشتی کردیم و امیدواریم با رعایت کامل شیوهنامهها بتوانیم روزهای باقیمانده از تصویربرداری را بدون مشکل پشت سر بگذاریم ضمن اینکه در فضای باز کار میکنیم که امکان تجمع و انتقال ویروس بهمراتب کمتر از فضاهای بسته است. وی در پایان افزود: مراحل فنی سریال در حال انجام است. تدوین توسط حسین زندباف صورت گرفته و صداگذاری و موسیقی به ترتیب به عهده آرش قاسمی و فرید سعادتمند است. حسین محجوب، محمود پاکنیت، نادر فلاح، لاله اسکندری، فرخ نعمتی، قاسم زارع، داریوش کاردان، میرطاهر مظلومی، رامین ناصرنصیر، مهدی فقیه، مرحوم کریم اکبریمبارکه، صدرالدین حجازی، بیوک میرزایی، ارسلان قاسمی، در این مجموعه تلویزیونی ایفای نقش میکنند. «جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی و تهیهکنندگی حسن نجاریان در سیمافیلم تهیه و تولید میشود.
ارسال به دوستان
کارگردان برنده اسکار در جشنواره جهانی فیلم فجر
فیلم سینمایی «گزارش نهایی» به کارگردانی ایشتوان سابو، کارگردان برنده اسکار در سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درمیآید. به گزارش «وطنامروز»، «گزارش نهایی» هجدهمین فیلم بلند ایشتوان سابو کارگردان مجارستانی است که برای حضور در سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر پذیرفته شده است. سابو در ایران به واسطه ۳ فیلم «مفیستو» (۱۹۸۱ – برنده جایزه بهترین فیلمنامه و جایزه فیپرشی از جشنواره فیلم کن و اسکار بهترین فیلم خارجیزبان)، «کلنل ردل» (۱۹۸۵ – برنده جایزه هیات داوران جشنواره فیلم کن، نامزد بهترین فیلم خارجیزبان اسکار و نامزد گلدن گلوب) و «هانوسن» (۱۹۸۸ – حضور در بخش مسابقه جشنواره کن، نامزد گلدن گلوب و نامزد بهترین فیلم خارجیزبان اسکار) شناخته شده است. فیلم «گزارش نهایی» نخستینبار در بیستوپنجمین جشنواره فیلم تالین به نمایش درآمد و حالا در جشنواره جهانی فیلم فجر، روی پرده خواهد رفت. این فیلم درباره یک متخصص قلب و عروق مشهور و بازنشسته است که برای ادامه کار درمانی، بهرغم تمایل همسرش به روستای محل تولد خود میرود و در آنجا درمان اهالی را آغاز میکند اما مشکلاتی با اهالی خطرناک پیدا میکند و مجبور به مبارزه میشود.سابو با همراهی بازیگر توانای فیلم یعنی کلاوس ماریا براندائر که همکار او در بسیاری از فیلمهایش بوده و هر دو در سنین بازنشستگی به سر میبرند، در «گزارش نهایی» تعریفی متفاوت از بازنشستگی ارائه داده است. اعتقاد او در این فیلم، متوقف نکردن کار در هر زمان از زندگی است و حضورش در 83 سالگی در مقام کارگردان، بر زنده بودن سینما تاکید دارد. سابو در آخرین مصاحبهاش درباره این فیلم گفته است: «اگر کسی همچنان دوست دارد در آینده در کنار دیگران باشد، سینما باقی خواهد ماند». سیوهشتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور در تهران برگزار میشود. ارسال به دوستان
نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم برگزار شد
اعطای بن خرید نمایشگاه قرآن به ۱۲ هزار فعال قرآنی
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد از اعطای تسهیلات خرید از نمایشگاه قرآن کریم به بیش از 12 هزار فعال قرآنی خبر داد.
به گزارش «وطنامروز»، عبدالهادی فقهیزاده در نشست خبری نمایشگاه قرآن گفت: مقدمات برگزاری نمایشگاه برای ماه رمضان سال ۹۹ فراهم شده بود اما شیوع کرونا مانع شد. پس از آن اندیشه برگزاری نمایشگاه مجازی ما را به خود مشغول کرد و آخر سال ۹۹ توانستیم مقدمات را برای برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی قرآن فراهم کنیم. وی با اشاره به آغاز نمایشگاه مجازی قرآن کریم از روز شنبه ۱۱ اردیبهشت، گفت: افتتاحیه نمایشگاه روز شنبه ۱۱ اردیبهشت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل وزارتخانه برگزار میشود و عدالت در توزیع اقلام فرهنگی یکی از اهداف آن است، زیرا نمایشگاه حضوری فقط منحصر به تهران بود و فقط یک دوره شعبه استانی نمایشگاه را در مشهد برگزار کردیم اما نمایشگاه مجازی این فرصت را برای همه ملت ایران فراهم میکند تا از نمایشگاه دیدن کنند. فقهیزاده با بیان اینکه نمایشگاه مجازی قرآن ۲ بخش اصلی دارد، گفت: بخش فروشگاهی مربوط به فروش آثار حوزههای قرآن و عترت، آثار حوزههای مفهومی دین و آثار حوزه دفاعمقدس است و در آن اینگونه آثار ارائه میشود. همچنین بخش دیگر نمایشگاه بخش محتوایی است که در آن شاهد حضور خلاقانه مؤسسات فرهنگی هستیم و برنامههای آموزشی، وبینارهای تخصصی، برنامههای حوزه کودک و نوجوان، مشاوره و... در آن برگزار میشود. رمضانعلی سبحانیفر، مدیرعامل شرکت پست نیز در این نشست با اشاره به استقبال از نمایشگاه کتاب، گفت: در نمایشگاه مجازی کتاب بیش از یکمیلیون و ۲۰۰ هزار کتاب فروخته شد و ۱۸۰۰ ناشر شرکت فعال داشتند و در مجموع ۶۵ میلیارد تومان اقتصاد نشر کشور تقویت شد. امسال هم افتخار داریم در کنار معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، نمایشگاه قرآن را همراهی کنیم. وی با اشاره به لزوم بستهبندی باکیفیت محصولات نمایشگاه قرآن، گفت: در نمایشگاه کتاب بسیاری از کتب با استفاده از پاکت بستهبندی میشدند و در این زمینه با مشکلاتی روبهرو بودیم اما در نمایشگاه قرآن به دلیل حفظ حرمت کتاب باید بستهبندیها بهتر و محکمتر باشد و شایسته است ناشران کتب فروخته شده را در کارتون بستهبندی کنند.
وی درباره نحوه ارسال کتابها گفت: مردم کتابهای مورد علاقهشان را از ناشر خریداری میکنند و ناشر باید آن را بستهبندی و به ما تحویل دهد، به محض تحویل گرفتن بسته در باجه پست یک پیامک برای خریدار ارسال و بلافاصله فرآیند ارسال آغاز میشود. همچنین با توجه به اینکه شرکت پست در ۱۹۲ کشور نمایندگی فعال دارد، آماده ارسال کتابها به همه کشورها هستیم.
در ادامه ایوب دهقانکار، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات کشور با اشاره به اینکه نمایشگاه مجازی قرآن فرصت مناسبی برای تعمیق فرهنگ قرآنی است گفت: یکی از راهبردهای مهم کشور ما موضوع دیپلماسی فرهنگی است و دیپلماسی قرآنی هم میتواند از موضوعات مهم دیپلماسی فرهنگی باشد و در این راستا نمایشگاه قرآن میتواند نقش خوبی ایفا کند. وی با اشاره به اینکه خدمت به حوزه کتاب و ادبیات از وظایف خانه کتاب و ادبیات است، گفت: سال گذشته نمایشگاه مجازی کتاب بخوبی توسط خانه کتاب و ادبیات برگزار شد و این افتخار را داریم در کنار استمرار نمایشگاه کتاب، نمایشگاه قرآن کریم را هم برگزار کنیم.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|