|
ارسال به دوستان
نجمالدین شریعتی، مجری برنامه سحرگاهی شبکه 3 در گفتوگو با «وطنامروز» از دکور متفاوت و حال و هوای برنامه«ماهمن» گفت
خدای ماه من
عباس اسماعیلگل: این شبها از ساعت 3 صبح تا اذان صبح مخاطبان شبکه سوم سیما برای سومین سال پیاپی میهمان برنامه «ماه من» با اجرای نجمالدین شریعتی هستند؛ برنامهای که طی سالهای اخیر در اغلب نظرسنجیهای مرکز تحقیقات صداوسیما توانسته در جلب رضایت مخاطبان نمره قبولی دریافت کند و پخش آیتمهای مختلف و جذاب از تفاوتهای اصلی این برنامه با سایر برنامههای روتین سحرگاهی تلویزیون طی سالهای اخیر است. آیتمهایی چون «گفتوگو با حجتالاسلام کاشانی»، «پخش دعاها و مناجات اقوام»، «روایتگری بهروز شعیبی» و «روایتی از زندگی شهدا» بسیار مورد توجه مخاطبان این برنامه قرار گرفته است. به همین بهانه «وطنامروز» با نجمالدین شریعتی، مجری موفق این برنامه تلویزیونی گفتوگویی انجام داده است.
***
* ابتدا درباره اخبار و حواشی مربوط به دکور متفاوت برنامه امسال «ماه من» که با پخش فیلم حضور آقای بنیفاطمه به عنوان میهمان در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت، صحبت کنید.
به هر حال برای تولید برنامه در قالب رسانه ملی باید اقتضائات خاصی را مورد توجه قرار داد و این شرایط از ابتکار و نوآوری تبعیت میکند که در نتیجه باعت بهتر دیده شدن برنامه میشود، از سوی دیگر ما در برنامه «ماه من» با ۲ نوع مخاطب مواجه هستیم؛ یک دسته مخاطبان ثابت برنامه هستند و دسته دوم مخاطبانی هستند که در طول یک ماه (ماه رمضان) با تماشای دقایقی از برنامه در فضای مجازی یا تلویزیون مخاطب برنامه میشوند.
به هر حال برای جذب مخاطبان دسته دوم، باید به ارتقای فرم و محتوای برنامه فکر کنیم و طراحی دکور هم یکی از راههای ارتقای فرم برنامه است. دکور امسال برنامه «ماه من» برخلاف تصور برخیها دکور گرانی نیست و انصافا در مقایسه با سایر برنامهها، هزینه زیادی برای آن انجام نشده است. این دکور صرفا از یک طراحی خاص و ایده جذاب بهره برده و به نظرم توانسته است به دیده شدن بهتر برنامه کمک شایانی کند.
* از این مبحث فاصله بگیریم، درباره حضورتان برای سومین سال متوالی در برنامه سحرگاهی «ماه من» برایمان بگویید.
اگر صادقانه بخواهم بگویم بنده از ابتدا خیلی برای حضور و اجرای «ماه من» راغب نبودم که این موضوع دلایل مختلفی دارد؛ از ریسک بالای حضور در این پروژه سخت و نفسگیر گرفته تا مشقتهایی که به لحاظ شخصی برای حضور در برنامه 100 دقیقهای سحرگاهی داشتم اما ۳ سال پیش با تاکید علی فروغی (رئیس شبکه 3 سیما) انجام این مسؤولیت را پذیرفتم و تنها پس از سپری شدن چند شب از آغاز برنامه بخوبی متوجه شدم اصرار مدیر شبکه برای حضورم در برنامه «ماه من» درست بود و خوشبختانه مخاطبان شبکه 3 بخوبی با حال و هوای «ماه من» مانوس شده و نجمالدین شریعتی را در قالب یک برنامه متفاوت سحرگاهی بخوبی پذیرفتهاند.
* از آنجا که سالهاست اغلب مردم، اوقات سحرگاهی خود را با برنامههای رادیو سپری میکنند، حضور در یک برنامه سحرگاهی یک کار ریسکپذیر برای عوامل برنامه به شمار میآید؛ خود شما نگران دیده نشدن برنامه سحرگاهی «ماه من» نبودید؟
اینکه بسیاری از مردم طی سالها با برنامههای رادیویی در اوقات سحرگاهی انس گرفتهاند، حرف درستی است اما چند سالی بود فرزاد جمشیدی با برنامه سحرگاهیاش در شبکه یک سیما، پای بخش عمدهای از مردم را به برنامه سحرگاهی تلویزیون باز کرده بود که این مسأله راه را برای سایر برنامههای سحرگاهی تلویزیون هموار کرده است.
* معمولا برنامههای سحرگاهی تلویزیون در سالهای اخیر بدون آیتمهای مختلف روی آنتن میرفته است اما طی 2 سال اخیر «ماه من» با اجرای شما در این باره ساختارشکنی کرده است که این موضوع با توجه به ساعت پخش برنامه کمی پرریسک محسوب میشود.
سازندگان برنامه «ماه من» برای لحظه لحظه برنامه در 100 دقیقهای که زنده روی آنتن هستیم، برنامهریزی میکنند؛ از شروع تیتراژ پرشور برنامه گرفته تا آیتمهای پایانی برنامه، همگی با یک ریتم مشخص و منظم طراحی شده است. زیرا مخاطب برنامه سحرگاهی تلویزیون دنبال آرامش، مناجات، معرفت و حس معنوی متفاوتی است و تمام آیتمهای برنامه بر همین اساس روی آنتن میرود.
* درباه آیتمهای برنامه توضیح میدهید؟
مخاطبان برنامه سحرگاهی یک تفاوت عمده با مخاطبان سایر برنامههای تلویزیون دارند و آن اینکه معمولا در طول روز تلویزیون منازل روشن است و مردم کانالها را بالا و پایین میکنند تا برنامه مورد علاقه خود را تماشا کنند اما در مواقع سحرگاهی اینچنین نیست و مخاطبی که در آن وقت نیمهشب پای تلویزیون مینشیند، به دنبال تماشای برنامه ضعیف یا متوسط نیست که این موضوع کار ما را به مراتب سخت کرده است، بر همین اساس چندین آیتم مختلف طراحی شده که هر کدام یک ذائقه خاصی از مردم را جذب برنامه کند، در مجموع باید گفت همه آیتمهای برنامه «ماه من» مخاطبان خاص خود را دارد.
به هر حال برخی آیتمهای برنامه «ماه من» شاید بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار میگیرد، به عنوان مثال آیتمهای ذکر فضائل امیرالمومنین(ع) از زبان حجتالاسلام کاشانی و خواندن روایتهای ادعیه با لحن دلنشین بهروز شعیبی مخاطبان را با چالشهای ذهنی خوبی مواجه کرده است.
* آقای شریعتی! برخیها معتقدند بهتر بود کارشناسان برنامه امسال تغییر میکردند تا مخاطبان با تنوع بیشتری در حوزه کارشناسان برنامه مواجه شوند.
قبول دارم که تنوع چهرهها در برنامههای روتین میتواند به جذابیت برنامه کمک کند اما درباره برنامه سحرگاهی «ماه من» این قضیه تا حدودی متفاوت است و مخاطبان طی چند سال اخیر به لحن و فضای صحبت حجتالاسلام کاشانی و روایتگری دلنشین بهروز شعیبی عادت کردهاند و به نظر ما این مساله از برگ برندههای «ماه من» محسوب میشود.
* به عنوان سوال پایانی، درباره عنوان «ماه من» برای این برنامه و استعارههایی که در ذهن مخاطب ایجاد میکند توضیح میدهید؟
از آنجا که ماه رمضان، ماه عاشقی بندگان به خداوند، پیامبر اسلام و اهلبیت(ع) است، عنوان «ماه من» یک اسم چندوجهی برای برنامه است که هر مخاطب پس از دیدن آن تفسیر خاص خود را از عنوان «ماه من» دارد به طوری که «ماه من» برای برخیها «ماه علی(ع)» تلقی میشود، برای عدهای «ماه امام زمان» محسوب میشود و حتی بنده در یکی از برنامهها از اسم «خدای ماه من» استفاده کردم. به هر حال «ماه من» برای هر کسی با توجه به حس و حال آن لحظه، خود یک استعاره جداگانه دارد.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
پخش «شب وصل» رادیو نمایش از کربلای معلی
برنامه «شب وصل» رادیو نمایش در ارتباط زنده با کربلای معلی مراسم شبهای قدر را برگزار میکند.
به گزارش «وطنامروز»، برنامه «شب وصل» شامل دعای جوشن کبیر با نوای قاری و مداح اهل بیت حاج مهدی منصوری است که شبهای قدر به صورت زنده از کربلای معلی روی آنتن رادیو نمایش میرود. همچنین مراسم قرآن بر سر گرفتن نیز از حرم حضرت امام حسین(ع) پخش میشود.«شب وصل» به تهیهکنندگی محسن جواهری، گویندگی رضا خضرایی در استودیوی رادیو نمایش، مداحی حاجمهدی منصوری از کربلا، کارشناسی احمد شفازاده و هماهنگی علیرضا بهروش از ساعت ۲۳ تا ۳۰ دقیقه بامداد به صورت مستقیم و زنده از کربلای معلی و حرم امام حسین(ع) روی آنتن رادیو نمایش میرود.
ارسال به دوستان
مجموعه آثار محمدرضا لطفی منتشر شد
مجموعه آثار مرحوم استاد محمدرضا لطفی موسیقیدان و آهنگساز شهیر موسیقی ایرانی در قالب یک کتاب همزمان با هفتمین سالروز درگذشت این هنرمند در دسترس مخاطبان قرار گرفت. به گزارش «وطنامروز»، مجموعه آثار استاد محمدرضا لطفی همزمان با هفتمین سالروز درگذشت این هنرمند برجسته موسیقی ایران منتشر شد.
این مجموعه شامل تمام پیشدرآمدها، رنگها، چهارمضرابها، تصانیف و قطعات ضربی است که توسط هوشنگ فراهانی، گردآوری و آوانگاری شده است. هوشنگ فراهانی در بخشهایی از مقدمه این کتاب در توضیحی در جزئیات و انتشار این اثر، مینویسد: «نگارش این آثار از سال ۱۳۸۵ به درخواست استاد محمدرضا لطفی و زیر نظر ایشان آغاز و تا سال ۱۳۹۲ به پایان رسید.
این مجموعه هماکنون با اضافات و توضیحاتی درباره چندین دهه فعالیتهای مستمر گروه موسیقی شیدا به سرپرستی محمدرضا لطفی منتشر شده است. نگارش برخی قطعات نایاب و منتشرنشده و نظارت محمدرضا لطفی بر روند نگارش تا سال ۱۳۹۲ از ویژگیهای مهم این مجموعه مکتوب به شمار میرود». «مجموعه آثار استاد محمدرضا لطفی» در ۵۵۲ صفحه در قطع رحلی به کوشش و آوانگاری هوشنگ فراهانی توسط انتشارات چکاد هنر منتشر شده است.
ارسال به دوستان
اخبار
حضور ۳۰ اندیشمند از ۲۰ کشور در دومین کنگره بینالمللی قدس شریف
معاون بینالملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از برگزاری دومین کنگره بینالمللی قدس شریف به صورت مجازی با شعار «القدساقرب» و حضور ۳۰ اندیشمند از ۲۰ کشور جهان خبر داد.
به گزارش «وطنامروز»، حجتالاسلام حمید احمدی، معاون بینالملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از سخنرانی شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین در نخستین روز این همایش خبر داد و گفت: این کنگره با دعوت از نخبگان و اساتید و استقبال اندیشمندان از سراسر جهان با شرایط محدود به صورت مجازی با پیام یکی از مراجع عالیقدر آغاز میشود و پس از آن آیتالله اعرافی به عنوان رئیس این کنگره بینالمللی سخنرانی خواهد کرد. معاون بینالملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه شعار امسال در روز قدس بر اساس سخنان سید حسن نصرالله، دبیرکل حزبالله لبنان انتخاب شده است، تصریح کرد: شعار «القدس اقرب» را ستاد قدس با رایزنی و مشورت با علمای لبنان و فلسطین انتخاب کردند و ما نیز در این کنگره همین شعار را برگزیدیم.
***
کرونا ٣٠ درصد تولیدیهای عفاف و حجاب را ورشکسته کرد
مدیر دومین نمایشگاه عفاف و حجاب گفت: طبق بررسیها، در این حوزه نزدیک به ۳۰درصد از مجموعههای تولیدی ورشکسته یا تعطیل شدهاند و ما باید برای سرپا کردن دوباره این مجموعهها متحد شویم.
رضا سلیمانی، مدیر دومین نمایشگاه عفاف و حجاب گفت: ایده اولیه برگزاری نمایشگاه مجازی و استفاده از فناوریهای نوین برای معرفی محصولات عفیفانه و فروش بدون واسطه این محصولات سال ٩٨ مطرح شد و با شیوع ویروس کرونا و آسیبهایی که به صنعت تولید محصولات عفاف و حجاب زد قوت گرفت.
این فعال حوزه عفاف و حجاب گفت: متاسفانه شرایط اقتصادی و در پی آن همهگیری کرونا، بسیاری از تولیدکنندگان این عرصه را زمینگیر کرده است. طبق بررسیهای انجامشده، در این حوزه نزدیک به ۳۰ درصد مجموعههای تولیدی ورشکسته یا تعطیل شدهاند و ما فعالان حوزه عفاف و حجاب باید برای سرپا کردن دوباره این مجموعهها با هم متحد شویم و با فروش محصولات تولیدشده به ادامه فعالیتهای آنها کمک کنیم.
ارسال به دوستان
آیتالله رئیسی در نشست نخبگانی با موضوع نقش سینما در کاهش آسیبهای اجتماعی و مبارزه با مفاسد اقتصادی:
هنرمندان ۲ هدف مهم «عبرتآموزی» و «امیدآفرینی در جامعه» را مورد توجه قرار دهند
بیستوششمین نشست نخبگانی رئیس قوه قضائیه با موضوع بررسی «نقش سینما در کاهش آسیبهای اجتماعی و مبارزه با مفاسد اقتصادی» با حضور جمعی از هنرمندان برگزار شد.
آیتالله سیدابراهیم رئیسی در پاسخ به درخواستهای تعدادی از سینماگران، با رعایت پروتکلهای بهداشتی میزبان جمعی از تهیهکنندگان و کارگردانان سینما بود تا با آنها درباره «نقش سینما در کاهش آسیبهای اجتماعی و مبارزه با مفاسد اقتصادی» هماندیشی کند. تاکید مقام معظم رهبری در دیدار مسؤولان عالی قوه قضائیه مبنی بر ضرورت توجه قوه قضائیه در دوره تحول به پیوست هنری اقدامات خود، از جمله دلایل برگزاری این نشست بود.
رئیس قوه قضائیه در بخشی از سخنانش با ضروری خواندن «پیوست فرهنگی و هنری برای تصمیمات و آرای قضایی» گفت: در دوره تحول، سازوکارهایی برای تقویت ارتباط با نخبگان و تبیین فلسفه و دلایل صدور برخی احکام طراحی کردیم تا مردم در جریان مسائل قرار گیرند.
رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش از هنر به عنوان یک موهبت الهی یاد کرد و گفت: هنر ابزار حفظ هویت و تمدن ایرانی و اسلامی و ایجاد امید در جامعه است و هنرمندان نقش مهمی در ارتقای وضعیت موجود به وضعیت مطلوب دارند.
آیتالله رئیسی افزود: نگاه غربی به جوامع، نگاه سودجویانه، منفعتطلبانه و سلطهجویانه است و هنر را هم در همین مسیر به کار میگیرد اما در نظام اسلامی از هنر برای تحقق اهداف و آرمانهای عالیه استفاده میشود. رئیس قوه قضائیه نقش هنرمندان را در کاهش آسیبهای اجتماعی بسیار مهم دانست و گفت: پدیدههای مذمومی مانند طلاق و اعتیاد باید طوری در جامعه نشان داده شوند که یک نفرت عمومی نسبت به آنها به وجود بیاید و از آن طرف ازدواج و جامعه سالم باید مورد تأکید قرار گیرد. آیتالله رئیسی افزود: گاهی صدها سخنرانی نمیتواند به اندازه تولید یک اثر هنری اثرگذار، جامعه را نسبت به قبح یک پدیده مذموم و منکر مثل فساد اقتصادی و فساد اداری آگاه کرده و در افکار عمومی نفرت به وجود بیاورد. رئیس قوه قضائیه، پیشگیری از وقوع جرم را نیز به موازات رسیدگی به پروندهها از مأموریتهای مهم دستگاه قضا دانست و گفت: یکی از وظایف ما این است که آسیبهای اجتماعی کاهش یابد و این کار تنها با برگزاری نشست و سخنرانی کردن تحقق نمییابد. رئیس دستگاه قضا بر همین اساس پیشنهاد کرد هنرمندان برای به تصویر کشیدن معضلات، در دادگاهها و در زندانها حضور یابند و با اطلاع از جزئیات پروندهها و گفتوگو با آسیبدیدگان اجتماعی، آسیبهای اجتماعی را بررسی کنند و بر اساس آن فیلم بسازند.
رئیس دستگاه قضا در ادامه به ذکر نمونههایی از موضوعات قابل طرح در تولیدات هنری پرداخت و گفت: هنرمندان میتوانند درباره ضرورت قصاص در جامعه سخن بگویند اما از آن سو ضرورت عفو و بخشش را هم مورد تأکید قرار دهید که قرآن کریم حیات جامعه را در قصاص قرار داده ولی در همین قصاص بهترین وضعیت، بخشش و گذشت است. آیتالله رئیسی افزود: ممکن است افراد مختلفی در یک پرونده درگیر فساد شده باشند اما فساد در کشور سیستمی نیست ولی قطعا مبارزه با فساد سیستماتیک است. وی به هنرمندان توصیه کرد که آنها نیز موضوع مبارزه با فساد را با ۲ هدف مهم «عبرتآموزی» و «امیدآفرینی در جامعه» مورد توجه ویژه قرار دهند. آیتالله رئیسی در ادامه خطاب به هنرمندان گفت: جنگ امروز جنگ روایتهاست و در جنگ روایتها، دقیقترین، اثربخشترین و اصلاحگرترین روایت باید ارائه شود و نگذارید دیگران روایت دلخواه خود را ارائه دهند.
پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، جمعی از اهالی هنر و سینماگران به بیان دیدگاهها و نظرات خود درباره جایگاه هنرمندان در جامعه و ظرفیتهای هنر در پیشبرد مأموریتهای اجتماعی دستگاه قضا پرداختند. ارتباط تنگاتنگ چهرههای فرهنگی با قوه قضائیه، معافیتهای مالیاتی سینماگران، فعال شدن شوراهای حل اختلاف هنرمندان، رسیدگی به کوتاهیها و ترک فعلهای مسؤولان اجرایی در حوزه سینما، امکان حضور هنرمندان در دادگاههای علنی، لزوم نقدپذیری مسؤولان و حمایت قوه قضائیه از هنرمندان منتقد از جمله درخواستهای چهرههای فرهنگی حاضر در این مراسم بود. منوچهر محمدی، سیدجمال ساداتیان، سیداحمد میرعلایی، فرشته طائرپور، کاوه آهنگر، مسعوده دهنمکی، مهدی سجادهچی، محمدمهدی عسگرپور، ابوالقاسم طالبی، علیرضا رئیسیان، منوچهر شاهسواری، محمدحسین حقیقی، محمدرضا شفا، روانبخش صادقی، جواد افشار، محمدرضا شفیعی، محمد خزایی، محمدعلی نجفی، حبیب احمدزاده و مجتبی امینی هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.
ارسال به دوستان
واکنش تند حسن فتحی به حواشی جدید «مست عشق»
حسن فتحی در پی اعلام خبری مبنی بر پخش فیلم «مست عشق» در قالب سریال از یک شبکه ماهوارهای، با انتشار متنی با گلایه از تهیهکننده ایرانی این فیلم، گفت که این سند آشکاری بر رفتار سوداگرانه و غیراخلاقی سرمایهگذار تُرک است.
به گزارش «وطنامروز»، این کارگردان سینما در بخشی از متن خود که در اختیار رسانهها قرار داده است، نوشت: «خبر تاسفآور بود و سند آشکار دیگری بر رفتار سوداگرانه و غیراخلاقی و غیرقانونی سرمایهگذار تُرک که بنا بر نظر سرمایهگذار ایرانی فیلم، تنها در حدود ٣٠ درصد فیلم سرمایهگذاری کرده است!
هر چند شکایات حقوقی و کیفری از طرف تُرک و از طریق مراجع قضایی کشور ترکیه در حال پیگیری است اما تهیهکننده ایرانی فیلم باید پاسخگوی این پرسش باشد که چرا بهرغم هشدارهای مکرر بنده، مدیر تولید، مدیر فیلمبرداری و تنی از بازیگران و همکاران ترک و ایرانی مبنی بر اجتناب از اعتماد مفرط و یکسویه به طرف تُرک، این تذکرات را جدی نگرفتند تا حدی که طرف تُرک به خود اجازه داد راشهای فیلم را نهتنها گروگان گرفته، بلکه بر خلاف اصول حرفهای بدون اطلاع کارگردان و تدوینگر کار، اقدام به تدوین ناشیانه و آماتور فیلم و برخلاف توافق مکتوب شده طرفین جهت ساخت یک فیلم سینمایی، آن را تبدیل به یک سریال چندقسمتی کند!
جناب تهیهکننده! چرا زمانی که طرف تُرک از طریق یکی از افراد رسانهای خود در ایران، بیانیه موهن و سراپا دروغی را منتشر کرد و در آن به کذب ادعا کرد فیلمبرداری این فیلم 16 هفته طول کشیده، اسناد تعداد جلسات فیلمبرداری را ارائه نکردید تا بر همگان معلوم شود چیزی بیش از حداکثر ٥٢ جلسه فیلمبرداری نداشتهایم - یعنی به مدت 8 هفته، نه 16 هفته- و طرف ترک حتی روزهایی را که به دلیل ناتوانی در فراهم کردن لوکیشن تعطیل اعلام کردند، به رندی و بیانصافی به اسم گروه ایرانی گره زدهاند؟»
30 مهرماه سال 99، ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد با این مضمون که قرار است فیلم «مست عشق» آذرماه، همزمان با هفته بزرگداشت مولانا اکران جهانی شود، ضمن اینکه سریالی 8 قسمتی هم از آن ساخته میشود. انتشار این ویدئو در فضای مجازی با واکنش شدید سازندگان ایرانی فیلم همراه شد. در آغاز حسن فتحی در توضیحات کوتاهی، آن خبر را شایعه خواند و تاکید کرد که چنین چیزی صحت ندارد، چرا که هنوز فیلمبرداری 8 سکانس از فیلم باقی مانده که این تاخیر به دلیل اختلافنظر بین ۲ طرف ایرانی و ترک بوده و البته همهگیری کرونا هم در این زمینه بسیار اثرگذار بوده است. مهران برومند، تهیهکننده ایرانی این فیلم در بیانیهای از تلاشهای سازندگان ایرانی فیلم قدردانی و تصریح کرد که فیلمبرداری ۳ ماه به طول انجامیده و بر این نکته اصرار ورزید که اختلاف نظر نباید سبب پایمال شدن حقوق قانونی سازندگان ایرانی شود و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، قطعا پیامدهای سنگینی در پی خواهد داشت. حالا بتازگی خبری منتشر شده است مبنی بر اینکه یک شبکه ماهوارهای، اقدام به پخش تیزرهای تبلیغاتی «مست عشق» در قالب سریال کرده و وعده داده است که آن را بزودی پخش میکند.
«مست عشق» درباره ملاقات مولانا و شمس تبریزی در ترکیه است که فیلمبرداری آن در قونیه انجام شده است.
ارسال به دوستان
استقبال نسبی بینندگان از سریالهای ماه رمضانی
رسانه ملی چند سال است برای ماههای مناسبتی خود مانند رمضان و محرم، کنداکتور ویژهای در نظر میگیرد که این موضوع در مورد سریال، اهمیت بیشتری پیدا میکند. به گزارش «وطنامروز»، امسال برای ماه مبارک رمضان، شبکههای یک تا ۳ سیما سریالهای «احضار، بچه مهندس ۴ و یاور» را برای مخاطبان خود تولید کردهاند که تا این لحظه که بیش از نیمی از سریالها پخش شده، با همه حواشی خود آمار بازدید به نسبت بالایی داشتهاند.
سریال «احضار» را علیرضا افخمی با موضوعی که از قبل میدانسته برای مخاطب همیشه جذاب است، کارگردانی کرده است. «احضار روح، دنیای پس از مرگ، جن، شیطان» همه از موضوعاتی است که چه در قالب مستند، برنامه تلویزیونی و چه سریال همیشه مورد استقبال مخاطب قرار میگیرد؛ موضوعاتی که همیشه بحث پیرامونشان فراوان است و به علت کمی اطلاعات از زندگی پس از مرگ و عالم ارواح، جذابیتهای خاصی برای تماشاگر دارد.
حجتالاسلام سرلک، کارشناس مذهبی و عضو هیات علمی دانشگاه هنر در گفتوگو با «دانا» درباره رواج عرفانهای کاذب و لزوم آگاهیبخشی به مخاطب از طریق ساخت سریالهایی همچون «احضار» گفت: آنچه روشن است اینکه خلأهای فکری و اعتقادی میتواند با هر چیزی از جمله خرافات و گرایشات باطل پر شود و در این میان از افراد، سوءاستفادههای مالی و حتی سوءاستفادههای اخلاقی میشود. وی افزود: راه اساسی این است که سطح آگاهی و مطالعه و البته معنویتمان را بالا ببریم. فیلم و سریال از بهترین ابزاری است که با توجه به تکنولوژیهای روز و تکنیکهای فیلمسازی میتواند بخشی از این واقعیت را بازنمایی کند و شرط اساسیاش این است که افراد سازنده بر چنین مفاهیمی مسلط باشند. با وجود انتقاداتی که از بازی بازیگران این سریال در رسانهها و فضای مجازی شد، این سریال که تاکنون ۱۷ قسمت آن روی آنتن رفته است، توانسته آمار بازدید بیش از ۷ و نیم میلیون تماشاگر را در تلوبیون و تماشای تلویزیونی داشته باشد که در مقایسه با بسیاری از سریالهای دیگر سیما، آمار به نسبت بالایی به شمار میآید.
سریال «بچه مهندس» نیز که فصل چهارم خود را پشت سر میگذارد، علاوه بر مخاطبان ثابت خود تا این فصل، قطعا به خاطر پخش در ماه رمضان، تماشاگران جدیدی را برای خود دست و پا کرده و تاکنون توانسته آمار بیش از ۵ میلیون تماشاگر را به دست آورد.
سعید سلطانی و تیم سازنده سریال پرطرفدار «ستایش» نیز که امسال «یاور» را برای شبکه ۳ تولید کردهاند، با یادآوری همان شخصیتها و با بازی داریوش ارجمند، به نوعی خاطرهبازی کردهاند و این بار نیز با وجود اینکه به لحاظ فرم، قصه و بازیها، این سریال یادآور سریال ستایش است، تا اینجای کار توانستهاند بیش از ۵ میلیون مخاطب را با خود همراه کنند. این آمار بازدید به نسبت بالا نشان میدهد ماههایی نظیر رمضان و ایامی مثل نوروز، «فرصتهای طلایی» تلویزیون برای جذب مخاطب به شمار میآیند و لازم است مدیران این رسانه، با برنامهریزی و استفاده از کاربلدان این حوزه و در وقت مناسب، سریالهایی جذاب برای مخاطبان خود تهیه کنند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|