|
پیروزی فلسطین به صهیونیستها فهماند حواسشان به کار خودشان باشد
سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع در بخشی از آیین گشایش نمایشگاه صنایع دفاع گفت: امروز جمهوری اسلامی در موقعیتی بینظیر در ابعاد مختلف قرار گرفته که بخشی از این موقعیت مدیون صنایع دفاعی است که متکی بر مردم است. وی تاکید کرد: مقاومت و جنگ مبارزان فلسطینی با دشمن صهیونیستی درس بزرگی به آنها داد و به دشمن فهماند به جای فضولی در کار دیگران و ترور شهید فخریزادهها باید حواسشان به کار خودشان باشد و درخت پوسیده صهیونیسم را مراقبت کنند.
ارسال به دوستان
گزارش «وطنامروز» از عملکرد یک ساله مجلس یازدهم در عرصه سیاست داخلی و خارجی
ابتکار در مسیر اقتدار
گروه سیاسی: با نزدیک شدن به سالگرد آغاز به کار مجلس یازدهم و سپری شدن یکچهارم از عمر پارلمان جدید، بررسی عملکرد و بازخوانی مهمترین مصوبات یک سال گذشته بهارستان میتواند سنجهای مهم برای قضاوت پیرامون مجلس یازدهم باشد؛ مجلسی که البته کار خود را در شرایطی متفاوت نسبت به مجالس پیشین آغاز کرد. از سویی اپیدمی کرونا و تاثیر آن بر تمام عرصههای اجتماعی و سیاسی باعث شد ساکنان جدید بهارستان فعالیت خود را در موقعیتی متمایز از مجالس پیشین آغاز کنند و از سوی دیگر شرایط پیچیده و دشوار کشور قانونگذاران را با معذوریتهای جدی مواجه ساخت؛ مجلسی که بیش از دوسوم نمایندگانش جدید بودند و نگاههای خیره همه برای آغاز تحول در ریل سیاستگذاری و مدیریت کشور به آنها دوخته شده بود.
در این میان البته رقبای سیاسی مجلس که از سالها پیشتر سکان قوه اجرایی کشور را در دست گرفته و با نارضایتی گسترده مردم مواجه شده بودند، از نخستین روزهای آغاز به کار مجلس امید زیادی به ناکامی بهارستانیها و ناتوانی در ایجاد تغییرات محسوس داشتند. با این حال مجلس یازدهم بیشتر اهتمام خود را بر قانونگذاری و ایجاد اصلاحات در عرصه اقتصاد و معیشت معطوف کرد و طرحهای حمایتی زیادی را نیز برای اصناف و گروههایی همانند سربازان تصویب کرد. در عرصه سیاست نیز مهمترین طرح مجلس را میتوان خیز برای اصلاح قانون انتخابات ریاستجمهوری و چینش استراتژی جدید درعرصه پرونده هستهای دانست. تصویب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران» در آذرماه سال گذشته تاثیرات انکارناپذیری در مواجهه ایران با طرفهای غربی پیرامون پرونده هستهای داشت. «وطنامروز» در این گزارش به بررسی اجمالی فعالیتهای مجلس در چارچوب این ۲ قانون میپردازد.
* ابتکار هستهای
مصوبه هستهای «اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت» یکی از اساسیترین اقدامات مجلس دوازدهم به شمار میرود؛ تصمیم بموقعی که ابتکار عمل را از دست طرف آمریکایی خارج کرد و طرف مقابل را از فشار بیشتر بر کشورمان بازداشت. برای درک بهتر آنکه این قانون در میدان عمل و روی زمین چه دستاوردی داشته، باید مرور اجمالی بر آنچه بر توافق هستهای برجام گذشته است، داشت.
«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام به زعم دولت روحانی پایانی بر مناقشه 12 ساله با قدرتهای جهانی بر سر پرونده برنامه صلحآمیز هستهای کشورمان به شمار میرفت که منجر به شناسایی حقوق هستهای ایران از جمله حق غنیسازی و تثبیت آن خواهد شد.
این دستاورد دیپلماتیک دولت یازدهم که طی مذاکرات محمدجواد ظریف با اعضای ۱+۵ حاصل شد، بنا به وعده و قول و قرارهای رئیسجمهور روحانی و دولتمردان قرار بود علاوه بر لغو بالمره کل تحریمها، تمام مشکلات اقتصادی و محیطزیستی را هم حل کند اما ضعفهای فاحش حقوقی متن برجام خیلی زودتر از آنچه تصور شود با روی کار آمدن دونالد ترامپ در انتخابات ریاستجمهوری 2016 ایالات متحده آمریکا چشمانداز تحقق همان اندک امتیازهای کشورمان در برجام را هم تیرهوتار کرد.
خروج آمریکا از برجام با امضای رئیسجمهور جمهوریخواه و جنجالی آمریکا که حسن روحانی بعدها آن را بر هم خوردن توافق با خط خطی کردن کاغذ توسط یک آدم دیوانه خواند، توازن تعهدات و تکالیف برجامی- که حتی در متن برجام هم ناموزون بود- را به کلی مخدوش و برجام را به توافقی کاملا یکطرفه به ضرر ایران تبدیل کرد. محدودیت در میزان غنیسازی و ذخیره اورانیوم، همچنین ادامه بازرسیهای شدید بازرسان و نظارتهای فراپادمانی آژانس و اجرای داوطلبانه و سخاوتمندانه پروتکل الحاقی توسط دولت، بخشی از این تعهدات یکطرفه را تشکیل میداد.
از همه مهمتر اینکه ترامپ علاوه بر خروج کشورش از توافق، تمام تحریمهای قبلی را بازاعمال و تحریمهای شدیدتری را هم ذیل پروژه کارزار فشار حداکثری علیه ایران وضع کرد. با این وضعیت انتظار طبیعی این بود که این اقدام با عکسالعمل و واکنش متناسب دولت روحانی مواجه شود، اما در کمال تعجب افکار عمومی و ناظران، حسن روحانی با تفسیر خروج آمریکا از برجام به اطلاق «دفع شر یک مزاحم» از این امر استقبال کرد.
دولت روحانی با اتخاذ سیاست «صبر راهبردی» به موازات افزایش تحرکات دیپلماتیک با تروئیکای اروپا با امید جبران خلأ حضور آمریکا توسط این ۳ کشور اروپایی، «حفظ برجام به هر قیمت» را در دستور کار قرار داد. البته این رویکرد چندان بیگانه به نظر نمیرسید، چه اینکه 8 سال مواجهه دولتهای یازدهم و دوازدهم با طرف غربی را میتوان در این جمله خلاصه کرد: برای جلوگیری از چالش بیشتر با کشورهای غربی باید مدارا و تنشزدایی را در پیش گرفت، به این صورت که پاسخ رفتار یا اقدام چالشی طرف مقابل را نباید با چالش داد، چرا که چنین رفتاری مولد چالشهای بیشتر در رفتار کشورهای غربی با ایران میشود. پیگیری چنین راهبردی در سیاست خارجی دولت نهتنها رفتار کشورهای غربی را نسبت به ایران تلطیف نکرد، بلکه با تغییر در ادراک آنها باعث فشار بیشتر و اقدامات خرابکارانه بیشتری علیه جمهوری اسلامی شد.
سیاست حفظ برجام به هر قیمت توسط تیم روحانی- ظریف، باعث وارد آمدن ضربههای سختی به پیکره کشورمان شد، خرابکاری در نطنز در تابستان 99 و ترور شهید فخریزاده، دانشمند هستهای و دفاعی کشورمان نتیجه همین ادراکی بود که توسط دولت برای طرف مقابل ایجاد شده بود و مشخصا آمریکا و رژیم صهیونیستی را به این نتیجه رسانده بود که ایران بنای پاسخ به اقدمات خرابکارانه آنها را ندارد.
اما مجلس شورای اسلامی بیکار ننشست و با اقدامی متناسب پس از شهادت فخریزاده و بحبوحه روی کار آمدن بایدن در آمریکا که در عمل میخواست اهرم فشار تحریمی ترامپ علیه ایران را حفظ کند، قانون اقدام راهبردی را به تصویب رساند. این تصمیم در وهله اول، ادراک نادرست طرف مقابل از گیر افتادن کشورمان در مخمصه امنیتی و دیپلماتیک را تصحیح کرد، در قدم بعدی دستاورد قانون هستهای مجلس با ابتکارات موجود در این قانون نظیر توقف اجرای پروتکل الحاقی، روند منفی گذشت زمان به ضرر ایران را معکوس کرد و امروز طرف مقابل به صراحت اذعان میکند عقربههای ساعت به زیان آنها در حال حرکت است.
همچنین انصراف تروئیکای اروپا از اقدام علیه ایران و صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس در اسفند 99 در این گزاره قابل بررسی است. تاثیر مهم مصوبه مجلس این پیام را برای طرف بدعهد و خدعهگر مقابل داشته که برداشتن هر گام اشتباه میتواند تبعات گوناگونی برای دولت جدید آمریکا و متحدان اروپاییاش داشته باشد. از طرف دیگر، این مصوبه دست دولت را در مذاکرات آتی پر کرد و چیده شدن میز مذاکراتی در وین با حضور ایران و 1+4 از دیگر نتایج قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمهاست.
قانون هستهای مجلس ذیل اتخاذ راهبرد مقاومت فعال، طرف غربی را در زیادهخواهی از تهران محتاطتر کرد و گذشت زمان را به نفع کشورمان تغییر داد. طرف غربی در این مقطع بخوبی دریافته اگر وارد فاز تقابل با ایران شود، پاسخی محکم و متناسب دریافت خواهد کرد. در نتیجه قانون اقدام راهبردی این تهران است که غنیسازی 60 درصد را آغاز کرده و برای ادامه کار یا خاموشی دوربینهای نظارتی آژانس در تاسیسات هستهای تصمیم میگیرد. در نهایت اگر رفع تحریمی هم صورت بگیرد با ابتکارات موجود در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمهاست که با اهرمسازی در برابر اهرم فشار آمریکاییها، پروژه خنثیسازی تحریمها را کلید زد.
* فتح بابی برای اصلاح قانون انتخابات
به دلیل نقصهای بسیار قانون انتخابات مصوب 1364 که پس از 30 سال نیاز به به روزرسانی جدی داشت و همچنین ناکارآمدی و چالشهایی که به واسطه این قانون برای نظام انتخاباتی کشور در حوزههای مختلف به وجود آمده بود، پس از ابلاغ سیاستهای کلی انتخابات توسط رهبر معظم انقلاب، یکی از نهادهای اصلی که در راستای اصلاح این قانون بر آمد، مجلس یازدهم بود.
مشکلات اساسی نظیر نابسامانی در ثبتنام داوطلبان، تعیین کیفی و کمی مصادیق عمومی و اختصاصی شرایط داوطلبان، تخلفات انتخاباتی، شفافسازی هزینههای کاندیداها و... به تبع قانون سابق انتخابات به وجود آمده بود. پس از آسیبشناسیهای کارشناسی نظام انتخاباتی کشور در مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاستهای کلی انتخابات اواخر دیماه 1395 توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد. مهمترین محورهای این سیاستها شامل چگونگی هزینهکرد کاندیداها و شفافسازی آن، استفاده برابر از تبلیغات انتخاباتی، عدالت انتخاباتی، پیشگیری از جرائم انتخاباتی، آموزش همگانی هنجارهای انتخاباتی، شایستهگزینی در زمان ثبتنام، تعیین دقیق معیارها و شاخصهای عمومی و اختصاصی داوطلبان بود که عملا دست قانونگذار را در راستای اصلاح قانون قبلی برای بروز کردن یک قانون جامع و کارآمد متناسب با شرایط کشور باز میکرد.
پس از یک سال از ابلاغ این سیاستها، بر اساس جزء 5 بند 10 آن که شورای نگهبان را موظف به تعریف و اعلام معیارها و شرایط برای تشخیص رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاستجمهوری کرده بود، این شورا دی 96 مصوبهای را از نظر گذراند اما همچنان مصادیقی جزئی برای این معیارها ارائه نشد و صرفا به همان تعاریف کلی بسنده شد.
بر همین اساس بود که مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم تلاش کرد با تعیین مصادیق جزئی و کمی تعاریفی نظیر سوابق کافی، صلاحیت علمی، سن متناسب و... قانون انتخابات را در قالب طرحی با نام اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاستجمهوری اصلاح کند تا حداقل بخشی از مشکلات نظام انتخاباتی کشور - عمدتا در انتخابات ریاستجمهوری- را حل کند. باید مکانیزمی تنظیم و وضع میشد تا سازوکاری منطقی و اصولی برای ثبتنام داوطلبان ریاستجمهوری به اجرا در میآمد تا از ثبتنام افرادی که از اساس صلاحیت نشستن بر مسند ریاستجمهوری را ندارند، جلوگیری به عمل آید.
ایرادات و اشکالاتی که شورای نگهبان به مصوبه مجلس گرفته بود، پس از چند بار رفت و برگشت میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان برطرف شد و نمایندگان مجلس کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاستجمهوری را 11 آبان 1399 با 160رأی موافق، 77 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع به تصویب رساندند. بر اساس این قانون ابتدا متقاضیان باید مدارکی به شورای نگهبان ارائه میدانند و سپس در صورت داشتن این مدارک میتوانستند در انتخابات ثبتنام کنند.
در این مصوبه برای اولین بار معیارهای کمی و قابل اندازهگیری در راستای احراز ویژگیهای کلی که در اصل 115 قانون اساسی برای شخص رئیسجمهور آورده شده بود، ارائه شد. از جمله این ویژگیها میتوان به تعیین حداقل 45 و حداکثر 70 سال سن برای کاندیداها یا داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن مورد تایید وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری، وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مرکز مدیریت حوزه علمیه اشاره کرد. در ادامه این شاخصهها، سابقه تصدی حداقل مجموعا 8 سال در مناصب اصلی کشور نظیر معاون رؤسای قوای سهگانه، دبیر شورای عالی امنیت ملی یا دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس دیوان محاسبات کشور، استاندار استانهای بالای ۲ میلیون نفر جمعیت، شهردار شهرهای بالای ۳ میلیون نفر جمعیت، رئیس سازمانها و نهادهای دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی در سطح ملی، فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشکری و بالاتر و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور، شاخصههایی نوین و دارای اهمیت بود.
پس از تصویب این قانون توسط مجلس، هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام، موادی از این مصوبه را مغایر با سیاستهای کلی انتخابات دانست و عملا طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات به قانون تبدیل نشد. مهمترین ایراد این هیات به این مصوبه این بود که بر اساس سیاستهای کلی انتخابات ابلاغ شده مقام معظم رهبری، تعیین معیار برای احراز کاندیداها باید توسط «شورای نگهبان» انجام شود و مجلس با توجه به صراحت این سیاستها، امکان ورود و قانونگذاری در این حوزه را ندارد.
با آنکه این قانون نتوانست به مرحله اجرا برسد اما فتح بابی شد برای تعیین مصداقی معیارهایی که در قانون اساسی به آن اشاره شده بود؛ کاری که آسان نبود و مجالس پیشین حاضر به اصلاح این قانون ناکارآمد 30 و چند ساله به علت هزینههای احتمالی که امکان داشت متحمل شود، نشد. چند ماه پس از تصویب این قانون، ماه گذشته شورای نگهبان به پشتوانه و به تبع اقدامی که مجلس یازدهم انجام داده بود، مصوبهای را گذراند که در آن نیز مصادیقی کمی برای احراز شرایط نامزدهای انتخاباتی آورده شده بود. با تطبیق مصادیق مصوبه شورای نگهبان با قانون سال گذشته مجلس میتوان همپوشانیهای بسیاری یافت که نشاندهنده تاثیر مثبت اقدام مجلس در روند تصویب این مصوبه توسط شورای نگهبان بوده است.
ارسال به دوستان
اخبار
نتایج احراز صلاحیت نامزدهای ریاستجمهوری سهشنبه اعلام میشود
سخنگوی شورای نگهبان گفت: نتایج احراز صلاحیت نامزدهای ریاستجمهوری سهشنبه اعلام میشود. عباسعلی کدخدایی پس از نشست دیروز این شورا درباره روند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری 1400 در جمع خبرنگاران گفت: برخی آقایان به شورای نگهبان مراجعه کردند و برخی دیگر به صورت مکتوب مطالبی را اضافه کردند. وی افزود: طبیعتا ما باید طبق قانون اگر نکتهای را برای خود دارای ابهام میبینیم یا مطلبی هست که فرد ثبتنامکننده لازم میبیند توضیح دهد، باید با اعضا صحبت کند. سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: ما در طول هفته گذشته به همراه اعضای شورای نگهبان ملاقاتهایی داشتیم و همچنین به صورت مکتوب مطالبی را دریافت کردیم که در جلسات شورای نگهبان هم مطرح شده است. وی در ادامه با اعلام اینکه نتایج احراز صلاحیت نامزدهای ریاستجمهوری سهشنبه اعلام میشود، گفت: خوشبختانه این دور با توجه به توضیحی که داده شده بود، عموما کاندیداها برنامههای خود را ارسال کرده بودند و برنامهها هم موثر بود. برنامههایی که خودم دیدم یا به اعضا ارائه کردیم، آقایان بر اساس همان برنامهها اعلام نظر کرده بودند.
***
دستگیری عاملان انفجار سراوان توسط وزارت اطلاعات
مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت اطلاعات اعلام کرد با تلاش سربازان گمنام امام زمان عجلالله تعالی فرجهالشریف در ادارات کل اطلاعات سیستانوبلوچستان و آذربایجان غربی، ۳ تیم تروریستی متلاشی و عاملان انفجار تروریستی اول فروردین سال جاری سراوان شناسایی و دستگیر شدند. این انفجار کور تروریستی که در میدان کوزه سراوان رخ داد، منجر به شهادت یک نوجوان 16 ساله بلوچ و زخمی شدن چند عابر بیگناه شد. عناصر این تیم وابسته به گروهک تروریستی جیشالظلم، آموزش نظامی را در یک کشور خارجی دیده بودند و با هدایت گروهک، اقدام به این جنایت کردند. از این تیم که به دنبال اقدامات تروریستی دیگری بود، یک قبضه کلت کمری و 60 کیلو مواد منفجره به همراه ریموت کنترل و چاشنی انفجاری، کشف و ضبط شد. یک تیم دیگر نیز در سیستانوبلوچستان شناسایی و با دستگیری آنها از چند اقدام ایذایی و تروریستی جلوگیری شد. این تیم با هدایت گروهک تروریستی جنایتکار مستقر در اروپا، به دنبال اقدامات تروریستی در سطح استان و انفجار وحشیانه در اماکن مذهبی، برای تفرقهافکنی و اختلافات مذهبی بود. از سرکرده شرور این تیم تروریستی که سابقه قاچاق مواد مخدر و قتل دارد، ۲ قبضه کلت کمری و ۲ قبضه کلاش به همراه مقادیری ابزار و مواد ساخت بمب کشف شد. همچنین یک تیم مسلح که برای اخاذی و اقدام تروریستی از اقلیم کردستان عراق وارد کشور شده بود، تحت رصد قرار گرفت و پس از درگیری مسلحانه در منطقه مرزی ارومیه، ۲ نفر از آنها کشته شدند و یک نفر متواری شد. از این تیم تروریستی، ۲ قبضه کلاش، نارنجک، مواد انفجاری و مهمات به دست آمد. وزارت اطلاعات به گروهکهای تروریستی هشدار میدهد هر گونه اقدام علیه امنیت کشور، با واکنش قاطع و موثر مواجه خواهد شد. ضمن اینکه کشورهایی که مأمن فعالیت این گروههای تروریستی هستند، باید پاسخگوی اقدامات تروریستی آنها نیز باشند.
***
نگرانی فرمانده سنتکام از پهپادهای کوچک گروههای مقاومت
فرمانده سازمان تروریستی سنتکام ضمن اشاره به عقب بودن آمریکا از روشهای مقابله با پهپادهای گروههای مقاومت در منطقه غرب آسیا، تداوم عملیاتها علیه نظامیان آمریکایی در عراق را «خطرناک» توصیف کرد. «کنث فرانکلین مککنزی» رئیس سازمان «فرماندهی مرکزی ایالات متحده» (موسوم به سنتکام) و فرمانده نظامیان تروریست آمریکایی در غرب آسیا درباره فناوری هواپیماهای بدون سرنشین کوچک که در اختیار ایران و گروههای مقاومت منطقه است، ابراز نگرانی کرد. مککنزی در مصاحبه با خبرنگارانی که حین سفر به منطقه غرب آسیا او را همراهی میکردند، گفت پیدا کردن راههای مؤثر برای مقابله با حملات پهپادی مشابه هدف قرار گرفتن نظامیان آمریکایی در یکی از پایگاههای عراق، اولویت سازمان تروریستی سنتکام است. به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، وی با اذعان به اینکه آمریکا فاصله زیادی با راهکار نهایی برای مقابله با پهپادهای کوچکی دارد که مورد استفاده گروههای مقاومت عراقی است، هشدار داد استفاده از این پهپادها توسط این گروهها در سالهای آینده بسیار بیشتر خواهد شد.
***
فتح خرمشهر یک نقطه عطف تاریخی بود
سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح در پیامی سالروز آزادسازی خرمشهر را گرامی داشت. در بخشی از این پیام آمده است:«فتح خرمشهر»، فراتر از یک پیروزی و افتخار در عرصه نبرد با دشمن اشغالگر در حقیقت یک نقطه عطف مهم و تاریخی در عرصههای درخشش ایران و ایرانی برابر توطئههای دائمی استکبار جهانی، از دفاعمقدس در جنگ ۸ ساله تحمیلی تا دفاعمقدس امروز مدافعان حرم در جنگهای نیابتی و مقابله با تروریسم تکفیری به شمار میرود. در بخش دیگری از این پیام با اشاره به پیروزی مقاومت فلسطین در نبرد با رژیم صهیونیستی و با یاد و نام سپهبد شهید قاسم سلیمانی و سپهبد شهید صیاد شیرازی آمده است: به آحاد ایرانیان مومن، انقلابی و شجاع اطمینان میدهیم نیروهای مسلح مقتدر جمهوری اسلامی ایران در سایه هدایتهای حکیمانه مقام شامخ ولایت و رهبری و فرماندهی کل قوا حضرت امام خامنهای مدظله العالی و وحدت، همدلی و حمایت شما مردم شریف و قهرمان، راهبرد قدرتافزایی دفاعی، تهاجمی و بازدارنده را دستور کار دائمی خود دانسته و با اشراف اطلاعاتی و آمادگیهای همهجانبه برای رویارویی قاطعانه و سلحشورانه با هر نوع تهدید علیه استقلال، تمامیت ارضی و امنیت ملی کشور عزیزمان مهیا و مجهز بوده و به فضل الهی اجازه نخواهند داد از اردوگاه دشمنان خبیث و مکار، گزندی به این سرزمین مقدس برسد.
ارسال به دوستان
رئیس مجلس با اشاره به پایان مهلت 3 ماهه ایران به آژانس بینالمللی انرژی اتمی:
مصمم به اجرای قانون اقدام راهبردی هستیم
گروه سیاسی: رئیس مجلس با استناد به قانون اقدام راهبردی و پایان مهلت 3 ماهه ایران به آژانس بینالمللی انرژی اتمی گفت: در تاریخ اول خرداد که مبنای ۳ ماه حذف فیلمها بوده است، بعد از این ۳ ماه حتما آژانس بینالمللی انرژی اتمی حق دسترسی به تصاویر و انتقال آنها را ندارد و موضوع کاملا روشن است.
حجتالاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیأترئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی روز گذشته مجلس اظهار داشت: بر اساس اصل 57 قانون اساسی قائل به تفکیک قوا هستیم و مجلس قانونگذاری کرده و دولت باید آن را اجرا کند. وی با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها، خاطرنشان کرد: آژانس بینالمللی انرژی اتمی ۳ ماه فرصت داشته و این فرصت روز گذشته پایان یافته است و بر اساس قانون باید تمام فیلمهایی که ضبط شده است پاک شود. سلیمی گفت: آقای صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی باید اعلام کند به دلیل آنکه فرجهای که به آژانس بینالمللی اتمی دادهایم به پایان رسیده است این فیلمها پاک شده است و ذخیرهای از فیلمها وجود ندارد و این موضوع عین قانون است. عضو هیأترئیسه مجلس گفت: نباید اجازه دهیم اقدام راهبردی مانند اقدام متقابل شود؛ این در حالی است که در قانون اقدام متقابل هر چه مجلس اعلام میکرد گزارش 6 ماهه باید ارائه شود ولی برخی آقایان این کار را نکرده و تخلف انجام دادند و متأسفانه به این قانون عمل نکردند. سلیمی افزود: آقای قالیباف شما باید به آقای صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی دستور دهید که حتما این فیلمها حذف شود و متأسفانه تاکنون این موضوع تأخیر داشته و اعلام خبر آن هم صورت نگرفته است. وی تصریح کرد: حفظ شأن مجلس همین موارد است و باید نص قانون اجرا شود و به همین دلیل باید برای اجرای قانون پافشاری کنیم و نباید اینگونه باشد که برخی آقایان مسیر دیگری را بروند و مجلس هم مسیر دیگری را برود. البته مجلس یازدهم مجلس قبلی نیست. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر اعلام کرد: حتما قانون اقدام راهبردی در زمان خودش و بر اساس مصوبات اجرا شده و ما مصمم به اجرای آن هستیم.
وی افزود: مقام معظم رهبری بارها بر این موضوع تأکید داشتهاند که باید این موضوع حتما اجرایی شود. رئیس مجلس تأکید کرد: در تاریخ اول خرداد که مبنای ۳ ماه حذف فیلمها بوده است، بعد از این ۳ ماه حتما آژانس بینالمللی انرژی اتمی حق دسترسی به تصاویر و انتقال آنها را ندارد و موضوع کاملا روشن است. وی گفت: روز گذشته هم درباره این موضوع بحث شده و در این باره تصمیمگیری شد، مطمئن باشید که درباره اجرای آن موضوع را دنبال خواهیم کرد.
* احتمال تمدید توافق ایران و آژانس بینالمللی انرژی اتمی برای یک ماه دیگر
با این حال روز گذشته یک منبع مطلع در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از احتمال تمدید توافق ایران و آژانس بینالمللی انرژی اتمی برای مدت یک ماه خبر داد. این منبع مطلع به نورنیوز افزود: بررسی این موضوع ناشی از حسن نیت ایران برای فرصت دادن به روند مذاکرات جاری در وین است و در صورت قطعی شدن این تصمیم انتظار میرود طرفهای مذاکرهکننده از فرصت مجددی که ایران در اختیارشان قرار خواهد داد استفاده کنند و با پذیرش مطالبات قانونی ایران روند دستیابی به توافق را تسهیل کنند. بر اساس توافق آژانس بینالمللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران که در سفر اسفندماه سال گذشته رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی به ایران به دست آمد، مقرر شد دوربینهایی که نظارتهای فراپادمانی را پشتیبانی میکنند تا اول خردادماه ۱۴۰۰ روشن بماند اما فیلم دوربینها در داخل کشور حفظ شود.
* به دنبال بازدارندگی و دفاع از سرزمین خود هستیم
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین روز گذشته در مراسم افتتاحیه «نمایشگاه پیشرفتها و دستاوردهای وزارت دفاع» در حوزه «رزم زمینی» با گرامیداشت فرا رسیدن سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: امروز برای من روزی غرورآفرین و خوشحالکننده بود؛ با همه آشنایی که با حوزه امنیتی و دفاعی دارم انصافا فکر نمیکردم در حوزه رزم زمینی آنقدر تحول رخ داده باشد و شاهد چنین تحولی در حوزه امکانات باشیم. وی با تأکید بر اینکه تولید قدرت یک زنجیره است، افزود: امروز این بخش از زنجیره قدرت را که پایه و اساس کار است مایه افتخار، امنیت و آرامش در کشور میدانم که با مجاهدتهای خاموش برادران عزیز وزارت دفاع محقق شده است. رئیس مجلس اظهار کرد: ساخت این تجهیزات و امکانات برای دفاع از امت اسلام، دفاع از مظلومین و ایجاد بازدارندگی در برابر دشمن، مجاهدت است. اگر روزی دشمن چشم طمعی به این سرزمین داشته باشد با این تجهیزات بهترین دفاع را خواهیم داشت. قالیباف با بیان اینکه «پایه و اساس موفقیت ما در کشور در همه عرصههای دفاعی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اعتقاد به سنتهای الهی است»، خاطرنشان کرد: در طول دوران جنگ حسرت تجهیزاتی را داشتیم که امروز در این نمایشگاه میبینم. در کل جبهه جنوب شاید ۵۰ قبضه اسلحه کلاش داشتیم و بچهها با M1 میجنگیدند؛ حسرت خمپارههای مجهز را داشتیم. در شبهای عملیات محدودیت گلوله توپ داشتیم، اما امروز با مجاهدت شما به چنین امکاناتی دست یافتهایم. اگر در مسیر حق با اخلاص حرکت کنیم خداوند پیروزی جبهه حق را ضمانت کرده است. وی در ادامه با اشاره به پیروزی رزمندگان جبهه مقاومت در نوار غزه خاطرنشان کرد: در دهه ۶۰ میلادی کشورهای عربی بیشتر از ۵ روز نتوانستند در برابر رژیم صهیونیستی ایستادگی کنند. امروز با وحدت مسلمانان در زیر سایه قرآن، بهرغم عادیسازی روابط برخی سران مرتجع منطقه با رژیم صهیونیستی، غزه توانست 12 روز شجاعانه در برابر دشمن تا بن دندان مسلح مقاومت کند و دشمن را شکست دهد. این سنت الهی است.
رئیس مجلس گفت: در مسائل نظامی به دنبال بازدارندگی و دفاع از سرزمین خود هستیم. به دنبال صلح پایدار، آرامش و دوستی با همسایگان و امت اسلامی هستیم. در برابر هر تجاوزی محکم ایستادهایم.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|