|
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطنامروز» با زینب عرفانیان نویسنده کتاب «همسایههای خانمجان»
روایتی از سربازان حاجقاسم
مصطفی پورکیانی: «همسایههای خانمجان» روایت پرستار احسان جاویدی از ۴ ماه حضورش در بیمارستان البوکمال سوریه است. در صفحات این کتاب، مخاطب همراه راوی به سوریه سفر میکند؛ از دمشق و کنار ضریح حضرت زینب سلاماللهعلیها تا حمص و تدمر و المیادین و دیرالزور و ۸۰۰ کیلومتر دورتر از دمشق، روستایی به نام الهری و ماجراهایش. این اثر حفاری ظریفی است به لایههای زیرین جنگ سوریه و الفبای جدید جهاد دستپروردههای حاجقاسم؛ آنها که تا زنان و بچههای البوکمال از شهر خارج نشدند، پایشان را در شهر نگذاشتند. آبانماه ۱۳۹۶ البوکمال آخرین پایتخت داعش در یکقدمی سقوط است. سردر همهخانهها پرچم سفید تسلیم آویزان است. همه منتظر دستورند. هم آنها که پرچم سر در خانههایشان نصب کردهاند و هم آنها که تا چند ساعت دیگر شهر را فتح میکنند. همه منتظر دستور حاجقاسم هستند. بالاخره دستور صادر میشود؛ کوتاه و قاطع: «تا همه زنها و بچهها سالم از شهر خارج نشدهاند، نیروها اجازه ورود به شهر را ندارند». این کتاب روایت پرستار مدافع حرم احسان جاویدی از ۴ ماه حضورش در بیمارستان ابوکمال سوریه به قلم زینب عرفانیان نویسنده ۲ اثر تحسین شده «درگاه این خانه بوسیدنی است» و «مربعهای قرمز» است که توسط نشر شهید کاظمی منتشر شده است.
* برشی از کتاب
نگاهم به پرچم ایران روی پشتبام میافتد. برای رسیدن این پرچم به اینجا خون دادهایم. بغض گلویم را مشت میکند. همسایههای خانمجان صبحبهصبح به امید این پرچم دست بچههایشان را میگیرند و به بیمارستان میآیند. بروم بگویم اشتباه آمدهاید؟ بگویم دستمان از دارو خالی است؟ بگویم شرمنده، به خانههایتان برگردید؟ جواب این مادران را هم بتوانم بدهم، جواب شهدا را چه بدهم؟ این مادرها دارو میخواهند، خون نمیخواهند که سخت باشد. قسمت سختش را شهدا دادهاند. پرچم ایران بالای این ساختمان باشد و مردم ناامید برگردند؟ چشم به پرچم که سوز سرد تنش را تکان میدهد، زار میزنم. دست به دامن جواد میشوم؛ راهی جلوی پایم بگذارد. یاد حاجاحمد متوسلیان میافتم، میخواست این پرچم را در انتهای افق به زمین بکوبد. کف دستهایم را به پرچم و شهدایی که دورش جمع شدهاند نشان میدهم. خالی است. دست خالی که نمیشود کار کرد... . درباره این کتاب با «زینب عرفانیان»، نویسنده آن به گفتوگو نشستیم.
***
* از انگیزهتان برای نوشتن کتابی، در حوزه مقاومت بگویید.
حضور رزمندگان ما در جبهه مقاومت امری ارزشمند است و قطعا از صفحات تاریخ کشور به حساب میآید که باید ثبت و ضبط شود. چرا ارزشمند؟ چون اگر نبودند و این جنگ را در خارج از مرزها اداره نمیکردند، باید در داخل کشور میجنگیدیم. چرا باید ثبت و ضبط شود؟ چون مثل تکههای پازل یک واقعه تاریخی است که اگر دیر بجنبیم آن تکه پازل برای همیشه از دست خواهد رفت. این خود بخش وسیعی از انگیزه برای نوشتن در این حوزه را شکل میدهد.
* با توجه به فراوانی این نوع کتابها در این چند سال، چه برداشت متفاوتی از این ماجرا داشتید تا برای خواننده جذاب و متفاوت باشد؟
برداشت متفاوت نبود، بلکه اصل این روایت متفاوت بود. چون این کار روایت نبرد، به معنایی که در اذهان عمومی جاافتاده نیست، روایت یک تفکر و جریان فکری است؛ تفکر حاجقاسم. جریان فکری اسلام که خدمترسانی و کمک به یک انسان نیازمند و مسلمان را در اولویت امور میداند ولو منتسب به دشمن. و این کتاب که روایت دادن خدمات به خانوادههای داعشی است آن را از دیگر کتابهای موجود در این حوزه مجزا کرده است. مخاطب روایت جدیدی را میخواند از مردانی که یک شب پشت مرزهای بوکمال ماندهاند چون داعش راه را بسته و یکی از هموطنهایشان را به طرز فجیعی به شهادت رسانده؛ با این حال به در و دیوار میزنند تا خود را به بوکمال برسانند و به بچهها و زنان بیپناه آن شهر خدمات پزشکی ارائه کنند؛ بچههایی که شاید پدرشان همین شب گذشته، هموطنشان را به شهادت رسانده باشند.
* چطور با این سوژه و احسان جاویدی آشنا شدید؟
از روزی که پا در خانه شهید رحیمی گذاشتم و کتاب «رسول مولتان» را -که خاطرات این شهید به روایت همسرشان است - نوشتم، مورد لطف و عنایت این شهید قرار گرفتم. این کتاب هم توسط داماد ایشان که مستندساز هستند و با آقای جاویدی در سوریه آشنا شده بودند به بنده پیشنهاد شد و بعد از خواندن یکسری خاطراتی که آقای جاویدی مکتوب کرده بودند و چند تماسی که داشتیم این کار بحمدالله قسمت شد و به انجام رسید.
* از میان خون و جنگ و خشونت داعشیها، اینکه راوی کتاب میگوید طی مدت 4 ماه حضورش در سوریه 260 نوزاد داعشی را با تربت امام حسین به دنیا آورده، خود نشاندهنده دنیای متضادی است که در این کتاب گویا روایت شده است؛ در این باره بیشتر بگویید.
این کتاب لایههای زیرین جنگ سوریه را نشان میدهد، همین تضادی که فرمودید. بچههایی زیر پرچم ایران در آن بیمارستان در نقطه صفر مرزی با عراق و در قلب قلمرو داعش به دنیا میآمدند که داعشی بودن پدرهایشان ثابت شده بود. روی دیگر جنگ اینجاست، روی دیگری که در هیچ جنگی دیده نشده است. همان تفکر حاجقاسم و همان جریان اصیل اسلامی که عرض کردم، حساب این بچه را از پدر آدمکش او جدا میکند و همین جدا کردن حساب این طفل از پدرش و کمک به تولدش و کمک به زنده ماندنش، تفاوت جبهه حق و باطل است.
* معمولا روایت این نوع خاطرهها ظرافت خاصی میطلبد تا داستان برای خواننده در عین جذابیت، باورپذیر نیز باشد. کمی از سختیهای این نوع نوشتن و تفاوت آن با رمان و داستان بگویید.
باورپذیر بودن داستان برمیگردد به قهرمان و کنشهایش؛ به شخصیت اصلی و مسیر رشدش. اگر واقعگرایانه و منصفانه بنویسیم، خب! مخاطب نقاط ضعف و قوت شخصیتها را در کنار هم و سیر رشدشان را میبیند. دکتر احسانی را میبیند که اول نمیخواهد زیر بار خدمترسانی به خانوادههای داعشی برود و بعد خود را به این جریان میسپارد و آنقدر روحش بزرگ میشود که برای رساندن دارو به این بچههایی که روزهای اول نمیتوانست از گناه پدرانشان بگذرد، به آب و آتش میزند و اشک میریزد و توسل میکند. خب! مخاطب در این روال روایت این شخصیت واقعی را میبیند که رشد میکند و قهرمان میشود؛ قهرمانی در دسترس و باورپذیر که میتوان با او همزادپنداری کرد؛ قهرمانی که دلش برای عزیزانش تنگ میشود؛ قهرمانی که گاهی خسته میشود و گاهی عصبانی؛ قهرمانی که در مسیر رشد است، نه اسطورهای تماما سفید و دستنیافتنی.
ارسال به دوستان
سینما
اکران آنلاین مستند «ایکسونامی۳؛ دیوارکش» آغاز شد
اکرانهای مردمی و برخط «ایکسونامی۳؛ دیوارکش» به کارگردانی محسن آقایی آغاز شد.
به گزارش «وطنامروز»، جشنواره مردمی فیلم «عمار» در راستای ارتقای فرهنگ انتخاباتی عموم مردم، اکرانهای مردمی این مستند را در ۲ قالب حضوری و آنلاین کلید زده است. مستند «ایکسونامی ۳؛ دیوارکش» در ادامه مجموعهمستندهای «ایکسونامی» با موضوع زیست جنسی است. در این قسمت سازندگان این مجموعه، سراغ نقطه تلاقی این موضوع با یک موضوع دیگر رفتهاند که از قدیم چالش اجتماعی جامعه ما بوده و هست؛ یعنی بحث ارتباط امر جنسی و سیاست. در این مستند که به تهیه کنندگی سیدمحمدمهدی دزفولی و کارگردانی محسن آقایی تولید شده، چهرههایی نظیر ابوالحسن بنیصدر، فائزه هاشمی، رضا خاتمی و تنی چند از سیاسیون حضور دارند. در اکرانهای مردمی برخط مخاطبان میتوانید با میزان مشارکت مالی دلخواه خود و تعیین روز و ساعت اکران و ثبتنام در سایت عماریار نسبت به اکران آن اقدام کنند. علاقهمندان، مخاطبان، مساجد، مراکز فرهنگی، مجموعههای هنری، سیاسی و ستادهای انتخاباتی میتوانند جهت ثبت درخواست اکران مستند «دیوارکش» به سایت عماریار مراجعه کنند.
***
تولید ۷ فیلمکوتاه با محوریت امامزاده صالح(ع)
۷ فیلم کوتاه داستانی توسط جشنواره «صالح» با محوریت مفاهیم دینی و امامزاده صالح(ع) تولید شد. به گزارش «وطنامروز»، عناوین تولیدی ۷ فیلم کوتاه داستانی جشنواره «صالح» اعلام شد.
جشنواره «صالح» از تولید فیلمهای کوتاه و مستند با محوریت امامزاده صالح(ع) حمایت میکند. اسامی این فیلمها عبارتند از «واسطه» به نویسندگی و کارگردان رضا نادری، «حریم» به کارگردانی مسعود حیدرخانی، «گمگشته» به نویسندگی و کارگردان سعید سالاری، «دو دست» به نویسندگی و کارگردانی سیدمهدی میرغیاثی، «برادر رضا» به نویسندگی و کارگردانی حبیبه عبدی، «زمان موعود» به کارگردانی سعید ایزدپناه و «آخرین برگ» به کارگردانی زهرا میری. آثار تولیدی جشنواره بعد از اختتامیه در برخی سینماها - که معرفی خواهند شد- اکران میشوند. اختتامیه جشنواره «صالح» همزمان با عید غدیر خم برگزار میشود.
***
جزئیات کارگاههای فجر جهانی اعلام شد
روزانه ۳ کارگاه مجازی در خلال جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار میشود.
به گزارش «وطنامروز»، روزانه ۳ کارگاه مجازی در خلال جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار میشود که از طریق اینستاگرام جشنواره جهانی فیلم فجر، اینستاگرام باشگاه مخاطبان جشنواره، کانال آپارات جشنواره و سایت جشنواره به صورت رایگان برای علاقهمندان قابل مشاهده است. شادمهر راستین، مدیر بخش کارگاههاست و سحر عصرآزاد به عنوان کارشناس در این بخش حضور دارد. همچنین هر روز فیلم ۲ کارگاه اول در نخستین سانس سالن شماره ۲ پردیس چارسو اکران میشود که برای تماشای آن باید از سایت سینما تیکت بلیت تهیه شود. دیروز و در روز نخست این جشنواره ساعت ۲۰:۳۰ مسترکلاس رضا میرکریمی با عنوان «تجربههای کارگردانی/ فیلمساز بهمثابه کیمیاگر»، در ساعت ۲۲ کارگاه آموزشی ژاکو ون دورمال، کارگردان صاحبنام بلژیکی به همراه مجید اسلامی منتقد و در ساعت ۲۳:۳۰ کارگاه آموزشی مهران کاشانی با عنوان «تجربههای فیلمنامهای/ تفاوت داستان با واقعیت» به صورت آنلاین برگزار شد.
ارسال به دوستان
آغاز رسمی جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلم خاطرهانگیز
سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با رونمایی از نسخه ترمیمشده فیلم سینمایی «آن سوی آتش» به شکل رسمی آغاز شد.
به گزارش «وطنامروز»، مراسم شروع رسمی سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با رونمایی از نسخه ترمیمشده فیلم سینمایی «آن سوی آتش» ساخته کیانوش عیاری عصر دیروز در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.
سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر دیروز با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی آغاز به کار کرد. به گفته محمدمهدی عسگرپور، دبیر این رویداد، جشنواره آیین افتتاحیه و اختتامیه به شکل سنتی نداشت اما نمایش نسخه ترمیمشده فیلم سینمایی «آنسوی آتش» ساخته کیانوش عیاری در نخستین روز جشنواره، فرصتی برای افتتاح رسمی این رویداد با حضور سینماگران، اصحاب رسانه و سینمادوستان فراهم آورد. در این مراسم علاوه بر محمدمهدی عسگرپور، کیانوش عیاری کارگردان «آنسوی آتش»، جمعی از اهالی سینما و مدیران جشنواره جهانی فیلم فجر نیز حضور داشتند. فیلم سینمایی «آن سوی آتش» محصول ۱۳۶۶ از فیلمهای کلاسیک مرمتشده ایرانی است که در جشنواره سیوهشتم نسخه باکیفیت آن روی پرده رفته است.
فیلم «آن سوی آتش» داستان نوذر و عبدالحمید، ۲ برادر جنوبی را روایت میکند که بر سر سهمی که قرار بوده شرکت نفت بابت تصاحب خانهشان به آنان پرداخت کند، رودرروی هم قرار میگیرند. در این میان ماجرای علاقه نوذر به آسیه، دختر لال شیرفروش، ابعاد تازهای به قصه میبخشد. مرحوم خسرو شجاعزاده، سیامک اطلسی، مهرداد وفادار، عاطفه رضوی، نعمتالله لاریان و مرحوم پروین سلیمانی بازیگران این فیلم هستند. «آن سوی آتش» دریافت لوح زرین بهترین صدابرداری و کارگردانی جشنواره فیلم فجر را در کارنامه خود دارد و در جشنوارههای بینالمللی فیلم رتردام، بروکسل، سائوپائولو و تورنتو نیز حضور داشته و روی پرده رفته است. سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور، نویسنده، کارگردان و تهیهکننده سینما در تهران برگزار میشود.
ارسال به دوستان
کارگردان گودزیلا سراغ کتاب رفت
سازنده «گودزیلا در برابر کونگ» اقتباس کمیک «هاردکور» را فیلم میکند.
به گزارش «وطنامروز»، آدام وینگارد بعد از نمایش موفق و پرسود فیلم «گودزیلا در برابر کونگ» برنامه کاری شلوغی دارد.
این فیلمساز قرار است روی صندلی کارگردانی پروژه «هاردکور» بنشیند که اقتباسی از مجموعه کمیکبوکهایی به همین نام از رابرت کرکمن خالق مجموعه «واکینگ دد» و مارک سیلوستری است. این پروژه به عنوان یک تریلر اکشن علمی-تخیلی توصیف شده که داستان سفر یک سرباز را توصیف میکند که بدون اینکه دستانش را کثیف کند دنیا را نجات میدهد.
فیلمنامه بر پایه ایده اولیه اصلی کرکمن نوشته شده که وینگارد آن را در همراهی با ویل سیمونز بازنویسی میکند. شرکت مونتاک چر که متعلق به وینگارد است در همراهی با کرکمن، دیوید آلپرت و شان فرست مسؤولیت تهیهکنندگی این پروژه را بر عهده خواهد داشت و مت رایلی معاون تهیه شرکت یونیورسال پیکچرز هم نماینده این شرکت در فیلم خواهد بود.
«گودزیلا در برابر کونگ» در فصل بهار و در حالی که سینماهای جهانی دوباره بازگشایی شدهاند و واکسیناسیون کروناویروس به آرامی در سراسر جهان در جریان است، توانست به موفقیت قابل توجهی دست پیدا کند. این فیلم که از روز سیویکم مارس اکران خودش را در سینماها آغاز کرد، تا به حال بیش از ۴۰۰ میلیون دلار فروخته و بهترین فروش را در میان تمام فیلمهای دوران پاندمی به خود اختصاص داده است. این فیلم به طور همزمان در سینماها و سرویس استریمینگ اچبیاو مکس پخش شد. وینگارد در حال حاضر مشغول مذاکره برای کارگردانی یک فیلم هیولامحور دیگر برای شرکت لجندری اینترتیمنت است که فیلم «کونگ» را تهیه کرده بود.
ارسال به دوستان
کارگردان نمایش «آمده بودیم اینجا بمیریم»:
خرمشهر خانه اصلی این نمایش است
مریم منصوری، نویسنده و کارگردان نمایش دفاع مقدسی «آمده بودیم اینجا بمیریم» از سفر خود به خرمشهر و ماجرایی که منجر به خلق این نمایش شد، گفت.
به گزارش «وطنامروز»، نمایش «آمده بودیم اینجا بمیریم» به نویسندگی و کارگردانی مریم منصوری همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر، در سالن تماشاخانه سرو روی صحنه رفت؛ نمایشی دفاعمقدسی که پیش از این در جشنواره مقاومت اجرا داشت و به گفته کارگردان، با بازخورد خوبی از طرف منتقدان و داوران جشنواره روبهرو شد و توانست جایزه سوم نمایشنامهنویسی و تقدیر بازیگری مرد را از آن خود کند.
منصوری درباره سفر و اتفاقی که منجر به خلق این نمایش شد، گفت: معمولا در ماه آخر سال همیشه برنامه سفر به مناطق جنگی و راهیان نور در دانشگاهها وجود دارد و چند سال قبل که من دانشجوی ارشد هنر بودم خیلی دوست داشتم به عنوان یک نویسنده از این مناطق دیدن کنم، چون جنگ موضوعی است که در ادبیات جهان پیوسته مورد توجه قرار گرفته است؛ از ادبیات یونان باستان تا ادبیات معاصر. جنگ خودش یک موقعیت دراماتیک است و در دل خود جدال خیر و شر را به تصویر میکشد. واژه «وطن» برای همه مقدس است و بدون شک همه دوست دارند از سرزمین و خانواده خود در برابر هر هجومی دفاع کنند.
وی ادامه داد: من آن سفر دانشجویی را رفتم و از مناطق مختلفی مثل فکه، دهلاویه و سرانجام خرمشهر دیدن کردم. اتوبوس ما کنار خانهای در نزدیکی رود کارون پارک شده بود که هنوز آثار گلولههای دوران جنگ روی دیوارهای آن پیدا بود. آقای مسنی از آن خانه بیرون آمد و من با او گرم صحبت درباره جنگ و خرمشهر شدم. از او سوال کردم در زمان جنگ نیز شما همین جا سکونت داشتید که در پاسخ گفت آن روزها به دلیل حملات سنگین عراق مجبور شدیم به همراه خانواده شهر را ترک کنیم. او در ادامه خاطرهای برایم تعریف کرد و گفت که پس از اشغال خرمشهر توسط عراقیها، این خانه مقر فرماندهی عراقیها در خرمشهر بوده است. همان جا استارت اولیه این نمایش در ذهنم زده شد؛ «خانوادهای که پس از جنگ به خانهای برمیگردند که در زمان اشغال، مقر فرماندهی عراقیها بوده است».
منصوری درباره تصمیم خود برای نوشتن این نمایش به دانا گفت: بعد از آن سفر مطالعات زیادی درباره تاریخ خرمشهر داشتم و دیدم این شهر چه به لحاظ جغرافیایی و چه سیاسی همواره یکی از شهرهای مهم ایران بوده است. مقاومت مردم شجاع این شهر در جنگ ایران و عراق با کمترین امکاناتی که داشتند در تاریخ ماندگار شده است. همه اینها به علاوه سفری که خودم به آنجا داشتم و آن خاطره و خانه باعث شد این نمایش را نگارش کنم.
وی افزود: داستان این نمایش درباره خانوادهای است که پس از امضای قطعنامه به اصرار مادر خانواده به خانه و شهرشان، خرمشهر برمیگردند تا خبری از فرزندانی به دست آورند که در طول جنگ از دست دادهاند یا مفقود شدهاند و نمیدانند چه بلایی بر سر آنها آمده است.
کارگردان نمایش «آمده بودیم اینجا بمیریم» از علاقه فراوان خود به اجرای این نمایش در خرمشهر گفت و افزود: خرمشهر خانه اصلی این نمایش است و امیدوارم روزی بتوانم این نمایش را با قدرت و انرژی مردم آنجا روی صحنه ببرم.
ارسال به دوستان
استقبال از «پیتر خرگوشه ۲» و«سرزمین آوارگان»
با بازگشایی سینماهای بریتانیا «پیتر خرگوشه ۲» و «سرزمین آوارگان» در رأس فروش جای گرفتند. به گزارش «وطنامروز»، سینمایی «پیتر خرگوشه ۲» و «سرزمین آوارگان» فاتح اسکار امسال، عنوان پرفروشترین فیلمهای سینماهای بریتانیا را به دست آوردند. ۸۰ درصد سینماهای انگلستان، اسکاتلند و ولز از ۱۷ مه شروع به کار کردهاند. سینماهای ایرلند شمالی نیز همین هفته درهایشان را به روی مخاطبان باز میکنند. با این حال، برخی مناطق از جمله شهر گلاسکو در اسکاتلند و همه سینماهای جمهوری ایرلند تعطیل است. «پیتر خرگوشه ۲» و «سرزمین آوارگان» در ۲ روز اول بازگشایی سینماها بیشترین مخاطبان را جلب کردند و پس از آن هم به فروششان ادامه دادند. «پیتر خرگوشه ۲» تاکنون بیش از 6/4 میلیون پوند (5/6 میلیون دلار) فروش کرده و «سرزمین آوارگان» نیز ۸۷۴ هزار دلار بلیت فروخته و در جایگاه دوم واقع شده است. در جایگاه سوم نیز «گودزیلا در برابر کونگ» با فروش ۷۸۳ هزار دلاری جای دارد. در مجموع در این چند روز فروش کل گیشههای بریتانیا 6/8 میلیون پوند (2/12 میلیون دلار) بوده که از این میان «پیتر خرگوشه 2» بیش از نیمی از فروش را به خود اختصاص داده است. سینماهای بریتانیا امیدوارند از دوشنبه آینده (۳۱ مه) که شروع تعطیلات نیمترم در بیشتر مدارس بریتانیاست فیلمهای خانوادگی مانند «پیتر خرگوشه ۲» و «تام و جری» بتوانند مخاطبان بیشتری را به سینماها بکشانند. انیمه ژاپنی «دیو کش: قطار موگن» نیز از جمله فیلمهایی است که برای این دوره در نظر گرفته شده است. ارسال به دوستان
معرفی شهدای مدافع سلامت در برنامه رادیویی «تسبیح صبح»
شهدای مدافع سلامت در برنامه صبحگاهی «تسبیح صبح» معرفی میشوند.
به گزارش «وطنامروز»، برنامه «تسبیح صبح» هر روز صبح هنگام اذان صبح به افق تهران به تهیهکنندگی و سردبیری موسی نظری از رادیو سلامت پخش میشود که بخشی از این برنامه به معرفی شهدای مدافع سلامت اختصاص دارد.
موسی نظری، تهیهکننده و سردبیر این برنامه گفت: «تسبیح صبح» در قالب مجله صبحگاهی و با فضای معنوی اذان صبح به افق تهران روانه آنتن رادیو سلامت میشود. در این برنامه سعی میکنیم به سوژههایی بپردازیم که مربوط به سلامت معنوی میشود. به همین دلیل از زوایای مختلف به موضوعاتی که در قرآن کریم بارها به آن تاکید شده، میپردازیم که شامل رزق حلال، احترام به والدین، صدقه دادن، ذکات دادن و یاد خدا است. در یکی دیگر از بخشهای برنامه «تسبیح صبح» به معرفی شهدای مدافع سلامت پرداخته میشود که در دوران کرونا شهید شدند و ثواب تلاوت قرآن به یکی از شهدا تقدیم میشود. برنامه «تسبیح صبح» به نویسندگی شروینه جمشیدی و گویندگی محمد مطلب پخش میشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|