|
ارسال به دوستان
بررسی کارنامه سینمای مستند با موضوع مدافعان سلامت و کرونا در گفتوگو با ۲ مستندساز
صدا، دوربین، کرونا!
عباس اسماعیلگل: طی یکی، دو سال اخیر مهمترین نگرانی و دغدغه اقشار مختلف مردم، مقابله با ویروس کروناست و بالطبع مردم برای مبتلا نشدن به این ویروس کشنده، تا آنجا که میتوانند خود را از محیطهای آلوده به این ویروس دور میکنند؛ بدون شک یکی از آلودهترین محیطها، بیمارستانها و مراکز درمانی است که کادر درمان بدون واهمه از کرونا، شبانهروز در این مراکز حضور دارند و به خدمترسانی مشغولند.
شاید یکی از نکات قابل توجه درباره مدافعان سلامت، مقایسه این عزیزان با رزمندگان دفاعمقدس از نگاه مردم است، زیرا اگر آرمان فردی ایثار باشد، حتی اگر جنگی ندیده باشد، جلوههای ایثار و فداکاری تکرار خواهد شد و تلاشی که امروز کادر بهداشتی و درمانی و پرستاری بیمارستانهای کشورمان در مراقبت از بیماران مبتلا به «کرونا» میکنند، تداعیکننده تلاشهای شبانهروزی جامعه پزشکی در دوران دفاعمقدس است.
از سوی دیگر در دوران دفاعمقدس نیز جامعه پزشکی کشورمان با حضور در بیمارستانهای صحرایی که در نزدیکترین محل به خط مقدم جبههها قرار داشتند، به درمان مجروحان میپرداختند و این کار را داوطلبانه انجام میدادند، بهگونهای که حتی وقتی بیمارستانهای صحرایی توسط هواپیماهای ارتش بعثی عراق بمباران شدند یا تا آستانه سقوط هم پیش رفتند، این سپیدپوشان نجاتبخش، دست از کار و تلاش خود که همان درمان و امدادرسانی به مجروحان بود، نکشیدند.
در این شرایط حساس امروز هم انسانهایی در خط مقدم نبرد با ویروس کرونا به عنوان کادر پزشکی سینه سپر کردهاند و با تعهدی که از قسم پزشکیشان سرچشمه گرفته و قدرتی که ریشه در فطرت بیدارشان دارد، در راستای بهبود حال مبتلایان تلاش میکنند. اما کادر حوزه بهداشت و درمان که در دوران دفاعمقدس نترسیدند و به میدان جنگ رفتند، امروز در جبههای دیگر در مقابله با کرونا در صف قرار گرفتهاند. به هر حال نکتهای که این روزها حائز اهمیت است اینکه اهالی هنر بتوانند بخوبی فداکاری و ازجانگذشتگی مدافعان سلامت را به ثبت برسانند تا ضمن آنکه با انتشار این آثار، تصویری ملموس را از شرایط سخت مدافعان سلامت به نمایش بگذارند، از خودگذشتگیهای کادر درمان را نیز برای ماندگاری در حافظه تاریخی کشور ثبت کنند.
البته هنرمندان حوزههای مختلف در این ایام کرونایی، با خلق آثار گوناگون در حوزههای مربوط به فعالیتشان برای ادای دین به مدافعان سلامت اقداماتی انجام دادهاند اما بدونشک تاثیرگذارترین و مهمترین آثار را مستندسازان کشور میتوانند خلق کنند؛ از ایثار کادر درمان تا بازنمایی کاستیها و نمایش تلاشهای اقشار مختلف مردم و گروههای جهادی، تنها بخشی از سوژههایی است که مستندسازان سراغ آنها رفتهاند.
حاصل کار مستندسازان، تولید دهها مستند است که برخی از این مستندها با پخش از شبکههای مختلف صداوسیما و فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته و برخی دیگر بهرغم کیفیت مناسب اما به خاطر ضعف در پخش آنچنان که باید مورد توجه مخاطبان قرار نگرفتهاند.
به هر حال نکتهای که درباره تمام مستندهای ساختهشده درباره کرونا به چشم میخورد سختیها و مشقتهایی است که عوامل تولید با آن دست و پنجه نرم میکردند و چه بسا همتراز با مدافعان سلامت قرار میگیرند، زیرا با قرار گرفتن در محیطهای آلوده به کرونا جان خود را برای تهیه مستند به خطر انداختهاند.
در ادامه در گفتوگو با ۲ مستندسازی که تجربه تولید اثر درباره ویروس کرونا را در کارنامه کاری خود دارند به شرایط تولید مستند در این باره پرداختهایم که از نظرتان میگذرد.
***
فراخوان «کرونا روایت» برای هنرمندان
یکی از دغدغههای اهالی سینما و رسانه درباره تولیدات هنری در وصف مدافعان سلامت و موضوعاتی درباره کرونا، دیده شدن تمام آثار این حوزه است. بدون شک ایجاد یک بانک اطلاعاتی و جمعآوری منظم آثار مستند در این باره یکی از راهکاری اصلی رفع این دغدغه محسوب میشود به همین خاطر با هدف ثبت حداکثری لحظههای ماندگار در مقابله با ویروس کرونا و به منظور پاسداشت زحمات، ایثارگریها و دلاوریهای کادر درمان ایران در زمان همهگیری بیماری کرونا ویروس، رویداد بزرگ «کرونا روایت» به همت سازمان نظام پزشکی کشور برگزار میشود. این طرح قرار است با شعار «روایت شما از کرونا چیست» برگزار شود و همه هنرمندان و کادر بهداشت و درمان کشور در 7 بخش مختلف میتوانند در این طرح شرکت کنند و مشارکت داشته باشند. گفتنی است این 7 بخش عبارتند از کرونا به روایت سینما (فیلم موبایلی، فیلم مستند، فیلم کوتاه، ویدئوکلیپ، نماهنگ، پویانمایی، برنامه تلویزیونی و فیلم داستانی)، کرونا به روایت ادبیات (داستان کوتاه، داستانک، روایت و شعر)، کرونا به روایت تصویر (عکس، طرح، کارتون، پوستر، خط و نقاشی)، کرونا به روایت رسانه (یادداشت و گزارش)، کرونا به روایت علوم انسانی سلامت (اخلاق پزشکی، فلسفه پزشکی، آموزش پزشکی و جامعهشناسی پزشکی)، کرونا به روایت پژوهش (مقاله علمی) و کرونا به روایت ایثار (درباره شهدای سلامت). در پایان لازم به ذکر است، متقاضیان تا ۱۵ تیر ۹۹ فرصت دارند با مراجعه به وبسایت سازمان نظام پزشکی نسبت به تکمیل فرم ثبتنام در سامانه «کرونا روایت؛ ثبت لحظههای ماندگار» اقدام کنند.
*** کاملا جهادی وارد میدان شدیم
مصطفی پورکیانی: محمد دیندار، نویسنده و کارگردان مستند «ماسک» که در روزهای نخست شیوع ویروس کرونا این مستند را تهیه و تولید کرده، درباره سختیهای ساخت مستند در روزهای نخست کرونا در گفتوگو با «وطنامروز» گفت: همان روزهای نخستی که کشور درگیر این ویروس شده بود، من طرح اولیه ساخت این مستند را با مدیر وقت شبکه مستند درمیان گذاشتم و براساس توافق شکل گرفته، حتی بدون انجام کارهای اداری مرسوم از قبیل قرارداد و گرفتن مجوزهای اولیه، سریع دست به کار شدیم تا وارد میدان شویم.
وی افزود: چون در ابتدا شناخت کمی نسبت به این ویروس وجود داشت، ترس زیادی بین مردم موج میزد و معمولا مسؤولان اندکی حاضر به گفتوگو با ما میشدند ولی با تمام این سختیها ما کار را شروع کردیم. حتی برخی دوستان خود ما مثل فیلمبردار و صدابردار نیز به سختی قبول کردند تا در این شرایط کار کنند.
کارگردان مستند «ماسک» با توجه به سختیهای روزهای اول این ماجرا، از نبود ماسک و الکل به قیمت مناسب در داروخانهها تا ترسی که بین مردم بود، افزود: رعایت نکات بهداشتی و ضدعفونی وسایل کار از سختیهای دیگری بود که ما مدام درگیر آن بودیم تا خودمان حین کار به کرونا مبتلا نشویم. در آن روزهای سخت که همه مردم به اجبار قرنطینه در خانهها مانده بودند، ما سعی کردیم دوربین خود را سراغ کسانی ببریم که با شجاعت و شهامت قدم به میدان این مبارزه سخت گذاشته بودند؛ برخی با حضور در بیمارستانها به کمک پرستاران و مدافعان سلامت رفته و بعضی در پشت این جبهه شروع به تولید ماسک و لوازم بهداشتی در مقیاس انبوه میکردند. به تصویر کشیدن این کارها، نیاز به روایت درستی داشت که همه این کارها در کنار هم به تصویر کشیده شود تا ناگفتههای این میدان مورد غفلت قرار نگیرد.
دیندار ادامه داد: بسیاری از مستندسازان با مقایسه مدافعان سلامت با رزمندگان دوران دفاعمقدس، آثار مشابهی روایت کردند ولی برای اینکه ما نگاه متفاوتی به کار داشته باشیم، سراغ آقای کریمی گوینده رادیویی که در زمان فتح خرمشهر، صدایش جاودانه شد (خرمشهر، شهر خون و قیام آزاد شد) رفته و متنی حماسی برای ما در دل این مستند قرائت کرد تا ما هم ادای دینی به این مدافعان داشته باشیم.
*** از«پشت جبهه سلامت» غفلت نکردیم
سیدمهدی مؤیدی، تهیهکننده و کارگردان مستند «پشت جبهه سلامت» که با موضوع بازنمایی نقش کلیدی تولیدکنندگان مواد اولیه منسوجات نبافته در تامین ماسک و لباس پزشکی کشور ساخته شده است، در گفتوگو با «وطنامروز» درباره سختیهای تولید مستند در شرایط خاص کرونایی گفت: در ساخت این مستند اولویت به تصویر کشیدن کسانی بود که در این دوران سخت کرونایی عملا حرفی از آنها در میان نبود و با وجود اهمیت بالای کارشان مورد غفلت قرار گرفته بودند.
وی افزود: عملا وجه متمایز مستند در همین بود که بقیه مستندسازها دنبال به تصویر کشیدن پرستارها و فضای بیمارستانها بودند و در نهایت در مرحله بعد سراغ نیروهای جهادی میرفتند که در مساجد، ورزشگاهها و جاهای مختلف گرد هم جمع شده بودند و به تولید ماسک و وسایل پزشکی مشغول بودند. حالا ما یک گام به جلو رفتیم و سعی کردیم سراغ کسانی برویم که مواد اولیه تولید ماسک، گان و مواد بهداشتی را تهیه میکردند؛ شرکتهای بزرگی که با دور زدن تحریمها و با استفاده از مواد اولیه پتروشیمیها، این مواد اولیه را که اصطلاحا «منسوجات نبافته» نامیده میشوند تهیه میکردند.
مویدی با ذکر این نکته که این شرکتهای خصوصی با هوشمندی تمام قبل از دوران کرونا بر روی تولید این منسوجات نبافته سرمایهگذاری کرده بودند، افزود: در زمانی که بسیاری از کشورها درگیر تهیه این مواد اولیه بودند و حتی در خبرها میخواندیم که محمولههای مواد اولیه توسط برخی کشورها دزدیده میشود، ما با کمترین نگرانی در این باره و با همت و تلاش جهادی داوطلبانه بسیاری، در همان ماههای نخست این مواد اولیه، تبدیل به ماسک و گان پزشکی شد تا به چرخه توزیع و به سراسر کشور ارسال شود.
وی ادامه داد: در دوران پساکرونا نیز وظیفه مستندسازان این است که بیشتر سراغ موضوعات، عوامل و افرادی بروند که در دوران کرونا کمتر دیده و شنیده شدند و اگر نبودند امکان عبور از این بحران براحتی این روزها میسر نمیشد؛ مانند همان کسانی که در مستند ما برای خودکفایی کشور در زمینه محصولات پزشکی جهادگرانه تلاش کردند تا با ارادهای وصف نشدنی گامی به سمت خود کفایی و خود باوری بردارند.
ارسال به دوستان
«چرند و پرند» طنز صبحگاهی رادیو نمایش شد
مجموعه طنز نمایشی صبحگاهی «چرند و پرند» با برداشتی آزاد از «چرند و پرند» زندهیاد علیاکبر دهخدا هر هفته شنبه تا چهارشنبه از آنتن رادیو نمایش پخش میشود. به گزارش «وطنامروز»، امیر زندهدلان، کارگردان مجموعه رادیویی «چرند و پرند» درباره شکلگیری ایده این برنامه رادیویی گفت: مدتها منتظر فرصتی بودم که بتوانم برای چندمین بار برنامه طنز فاخری را با بچههای رادیو نمایش که همه از کاربلدها و درجهیکهای این عرصه هستند، کار کنم؛ طرح اولیه «چرند و پرند» با این نیت که بتوانیم شخصیتهای کتاب «چرند و پرند» دهخدا را در نمایش رادیویی زنده کنیم و در عین حال برداشتی آزاد و بهروز از آن داشته باشیم، شکل گرفت و با همکاری فرزام محبی، مدیرگروه برنامههای مستند و ترکیبی رادیو نمایش در جلسات متعدد روی شخصیتها کار شد. مجموعه طنز نمایشی صبحگاهی «چرند و پرند» تولید گروه برنامههای مستند و ترکیبی رادیو نمایش به تهیهکنندگی انسیه سمیعپور و کارگردانی امیر زندهدلان تولید میشود. «چرند و پرند» هر هفته شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۸ صبح از رادیو نمایش روی موج افام، ردیف 5/107 مگاهرتز پخش میشود.
ارسال به دوستان
نمایش آثار هنرمندان پیشکسوت در «گنجینه مانا»
آثار ۴۰ هنرمند پیشکسوت با عنوان «گنجینه مانا»، ۹تا ۱۹ تیر ماه در موسسه فرهنگی- هنری صبا به نمایش درمیآید. به گزارش «وطن امروز»، این نمایشگاه ۸ تیرماه با حضور مسؤولان و جمعی از هنرمندان گشایش مییابد و در آن آثار ۴۰ هنرمند پیشکسوت عرصه هنرهای سنتی در معرض دید عموم قرار میگیرد. معرق و منبت، تراش بلور و شیشه، میناکاری، گچبری، طراحی فرش، دوختهای سنتی و تزئینی، طراحی نقوش و چاپ، زیورآلات، نقاشی روی شیشه و سفال و آینهکاری برخی از حوزههای هنری این نمایشگاه است. نمایشگاه «گنجینه مانا» تلاش دارد تا حاصل دسترنج این هنرمندان پیشکسوت را که در مسیر اعتلای هنرهای سنتی و ارتقای فرهنگ و سنتهای این سرزمین گام برداشتند، نمایش دهد. این نمایشگاه به همت مؤسسه هنرمندان پیشکسوت و مؤسسه فرهنگی- هنری و پژوهشی صبا برگزار میشود و علاقهمندان به هنرهای سنتی از ۹ تا ۱۹ تیرماه میتوانند برای تماشای این آثار به تالار آینه مؤسسه فرهنگی-هنری و پژوهشی صبا مراجعه کنند.
ارسال به دوستان
قهرمان هور مهجور است
زهرا محسنیفر: در بحبوحه جنگ دوم جهانی، دزموند داس جوانی آمریکایی برای حضور در جنگ اوکیناوا داوطلب میشود. او که اعتقادات مذهبی مسیحی دارد، پیش از اعزام به ژاپن در جریان کمک به یک عابر تصادفی، عاشق پرستار بیمارستان شهرشان میشود و با او ازدواج میکند. همین مسأله علاقه او را به پزشکی برمیانگیزاند تا آنجا که نقش امدادگر جنگی را برای خود انتخاب میکند.
در جریان آموزشهای نظامی در کمپ سربازان، دزموند خوش میدرخشد اما ۲ نقطه ضعف بزرگ، خیلی زود او را در آن اردوگاه نظامی گاو پیشانی سفید میکند؛ دزموند به اسلحه دست نمیزند و روزهای یکشنبه فقط عبادت میکند! جوان معتقد برای فرماندهانش از انجیل میگوید و هدفش را از حضور در جنگ، نه آدمکشی بلکه نجات جان انسانها بیان میکند.
او با مشت آهنین فرماندهان روبهرو شده و به دلیل سرپیچی از دستورات مافوق و تزلزل روحیه جنگاوری سربازان، به دادگاه نظامی سپرده میشود. در جریان دادگاه، پدر دزموند که یک افسر بازنشسته جنگ اول جهانی است، نامهای از یک ژنرال پیشین جنگ و سناتور فعلی میآورد و دزموند را از آن مهلکه نجات میدهد تا بتواند بدون اسلحه در جبهه خدمت کند.
وقتی لشکر آمریکایی به صخرهای جهنمی در اوکیناوا حمله میکند، عملیات «طوفان فولاد» درمیگیرد و در ۲ طرف درگیری برگریزان میشود. عملیات به ضرر آمریکاییها مغلوبه شده و دستور عقبنشینی صادر میشود. صدای گریه و ناله زخمیها، سوهان روح دزموند میشود تا او را از عقبنشینی منصرف کند و یکه و تنها بر فراز آن صخره آتش و خون به تکاپو بیندازد.
در حالی که آمریکاییها تمام بازماندگان بالای صخره را در شمار کشتهشدگان میآورند، دزموند زخمیها را یکییکی با طناب به پایین میفرستد. جوان بیاسلحه یک شبانهروز آنجا میماند و پس از نجات هر زخمی از خدا میخواهد که توان نجات «یکی دیگر» را به او بدهد. ٧۵ سرباز نیمهجان به مدد همت جوان انجیل به دست از مرگ میگریزند و دزموند نیز نجات مییابد تا مورد تحسین تمام منتقدان قبلی خود از سربازان تا ژنرالها قرار گیرد.
بلافاصله عملیات جدید در روز شنبه شروع میشود و لشکر آمریکایی پشت سر دزموند منتظر میمانند تا او دعای روز یکشنبهاش را بخواند و آنها را در عملیات همراهی کند. آمریکا آن جنگ را میبرد و دزموند نشان شجاعت دریافت کرده و به یک اسطوره تبدیل میشود. او که تا سال ٢٠٠٨ زنده بود، بارها پیشنهاداتی برای نوشتن کتاب خاطرات یا تهیه فیلم مستند از شجاعتهایش دریافت میکند. در نهایت فیلم Hacksaw Ridge به کارگردانی مل گیبسون زندگی دزموند داس و عملیات طوفان فولاد را در ژانر جنگی عاشقانه روایت میکند. آمریکا در جنگ جهانی به خاک ژاپن تجاوز کرده و نیمی از جمعیت ٣٠٠ هزار نفری جزیره اوکیناوا را قتلعام میکند. ٨٠ سال بعد، روایتی حماسی و اسطورهای از یک سرباز آمریکایی جنگ دوم جهانی، گیشههای سینمای دنیا را فتح کرده و آمریکای جنایتکار را در جایگاه ابرقهرمان و منجی مینشاند. هنوز هم اوکیناوا پایگاه نظامیان آمریکایی است. این جادوی سینماست...
امروز سالگرد شهادت سردار هور شهید علی هاشمی است. مغز متفکر عملیاتهای خیبر و بدر که تحصیل پزشکی را برای حضور در جبهه ترک کرده بود، تا وقتی جزیره مجنون را زیر آتش عراقیها از نیروهای خودی خالی نکرد، خود آهنگ بازگشت به عقب سر نداد. یوسف هور و فرمانده غیور هدف موشک هلیکوپترهای عراقی قرار گرفت و در آغوش نیزارها سرنوشت حیاتش به دست تاریخ سپرده شد تا پس از ٢٢ سال ابهام و دلتنگی راز سربهمهرش، با معجزه تفحص فاش شود.
قهرمان هور مهجور است، مثل تمام قهرمانان ٨ سال جنگ تحمیلی؛ یک دنیا روایت بکر و داستان بدیع در جزیره مجنون مخفی مانده و دست رسانه متعهد هنوز نیزارها را کنار نزده است. پرده نقرهای تیغ دولبهای است که اگر دست زنگی مست باشد، جای شهید و جلاد را عوض میکند. با گنجینه غنی جنگ تحمیلی، کماکان هزار خرمشهر در کشور هنر محصور است. هر که سودای فتح دارد، بسمالله... .
ارسال به دوستان
استقبال از«سریع و خشمگین ۹»
با فروش باورنکردنی نخستین اکران فیلم نهم مجموعه «سریع و خشمگین»، احتمال میرود این فیلم رکورد فروش در دوران پاندمی را بشکند. به گزارش «وطنامروز»، انتظار میرود این فیلم بتواند فروش خود را در این آخر هفته (جمعه، شنبه و یکشنبه) به رقم ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار در آمریکای شمالی برساند که به معنی رکوردشکنی نخستین افتتاحیه یک فیلم در دوران پاندمی است. رکورد فروش در افتتاحیه یک فیلم را «یک مکان ساکت ۲» در اختیار دارد که در نخستین آخر هفته اکرانش در سینماها 3/48 میلیون دلار فروخت. فیلم قبلی «سریع و خشمگین» سال ۲۰۱۷ در نخستین آخر هفته اکرانش 8/98 میلیون دلار فروخته بود و «سریع و خشمگین ۷» در سال ۲۰۱۵ موفق به فروش 2/147 میلیوندلاری شده بود. سری هفتم این فیلم 8/15 میلیون دلار در شب افتتاحیه خود کسب کرده بود و فیلم هشتم این مجموعه از افتتاحیه خود 4/10 میلیون دلار به دست آورده بود. فیلم «هابز و شاو» که از فرنچایزهای این فیلم است نیز سال ۲۰۱۹ از پیشنمایش خود 8/5 میلیون دلار و در نخستین آخر هفته اکرانش ۶۰ میلیون دلار به دست آورده بود.
ارسال به دوستان
«افرا» به شهرک دفاعمقدس رفت
تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «افرا» به کارگردانی بهرنگ توفیقی در شهرک دفاعمقدس انجام میشود. به گزارش «وطنامروز»، با پایان ضبط بخشهای عمدهای از سریال «افرا» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیهکنندگی مشترک مجید مولایی و محمدکامبیز دارابی در شمال کشور، سازندگان برای تصویربرداری سکانسهای باقیمانده، در تهران مشغول کار شدند. این روزها ضبط تصاویر در شهرک دفاعمقدس پیگیری میشود و بزودی گروه تولید برای ادامه کار، عازم لوکیشن بیمارستانی در تهران خواهند شد. مهدی سلطانی، پژمان بازغی، مینا وحید، روزبه حصاری، فریبا متخصص، اسماعیل محرابی، پیام دهکردی، علیرضا آرا، نسرین بابایی، محمد صادقی، هامون سیدی، سارا باقری، مهرداد بخشی، آریا دلفانی، فهیمه مؤمنی، بهمن صادقحسنی و... گروه بازیگران این سریال را تشکیل میدهند. این مجموعه تلویزیونی که قصه آن در فضای معاصر میگذرد، محصول گروه فیلم و سریال شبکه اول سیماست. سازندگان به جای خلاصه داستان این متن را ارائه دادهاند: «در پگاه مهآلود یک روز پاییزی، در زیر شاخههای پرشکوه افرا، فرزندی زاده میشود؛ حاصل وصلت شوم اخلاق و منفعت. چشمان پیر افرا، یگانه شاهد این راز در اعماق جنگل است؛ شاهدی که آموخت در نگاه عاشقانه به زندگی، فقط صاحب تنهایی خویشی. هیچ کس نبودن، نخستین و آخرین قانون کتاب عشق است...»
ارسال به دوستان
پخش «دودکش ۲» به تأخیر افتاد
ضبط بخشهای باقیمانده در تهران
پخش سریال کمدی «دودکش ۲» به کارگردانی برزو نیکنژاد از سهشنبه هشتم تیرماه آغاز میشود. به گزارش «وطنامروز»، در حالی که قرار بود پخش سریال تلویزیونی «دودکش ۲» به کارگردانی برزو نیکنژاد و تهیهکنندگی زینب تقوایی از شنبه پنجم تیرماه آغاز شود، به دلیل انجام مراحل پست پروداکشن، این مجموعه کمدی از سهشنبه هفته جاری روی آنتن خواهد رفت. گروه تولید این روزها پس از بازگشت از گرگان به ضبط بخشهای باقیمانده در تهران و انجام مراحل فنی سریال میپردازد. هومن برقنورد، امیرحسین رستمی، سیما تیرانداز، نگار عابدی، محمدرضا شیرخانلو، یاس نوروزی، الهام اخوان، بهنام تشکر و بازیگران خردسال، حسین شهبازی، مهنا سیدی و هانا عباسی در «دودکش ۲» بازی دارند. طراح و سرپرست نویسندگان سریال برزو نیکنژاد است و نویسندگان سریال محمد تنابنده و شهاب مهربان هستند. در خلاصه داستان سریال آمده است: «خانواده فیروز مشتاق که بیقیف و قپی به سفری رفتهاند، در راه بازگشت به تهران با دختری همسفر میشوند که از نظر بهروز، «نیمه گمشده» قلمداد میشود و به ضرس قاطع، شروعی برای فرو رفتن خانواده در آمپاس است! بماند که با آنچه از نصرت و شرایط جدیدش مشهود به نظر میرسد، بستر قمپزش گستردهتر از قبل شده است و با عقبهای که از آنان سراغ داریم، ماجراهایی آغاز میشود». فصل اول «دودکش» از سریالهای پرمخاطب شبکه یک تلویزیون بود که ماه رمضان سال ۹۲ روی آنتن رفت و پس از آن بارها از شبکههای مختلف بازپخش شد. ارسال به دوستان
فیلم اختتامیه کن معرفی شد
«جیمز باند» فرانسوی در دنیای جاسوسی
جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱ اعلام کرد با نمایش یک فیلم جاسوسی ماجراجویانه این دوره خود را به پایان میبرد. به گزارش «وطنامروز»، فیلم جاسوسی فرانسوی «اواساس ۱۱۷؛ از آفریقا با عشق» ساخته نیکلاس بودس با بازی ژان دوژاردن به عنوان فیلم اختتامیه جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱ انتخاب شد. این فیلم که ۱۷ جولای (۲۶ تیر) در روز پایانی جشنواره برای نخستین بار روی پرده میرود، سومین قسمت از یک مجموعه فیلم جاسوسی اقتباسی است و به عنوان «اکران نهایی» جشنواره از آن یاد شده نه مثل همیشه «فیلم اختتامیه». بودس نویسنده و کارگردان فرانسوی و فیلمساز برنده جایزه سزار سال ۲۰۱۹ با فیلم رمانتیک کمدی «اوقات خوب» که با موضوع سفر در زمان ساخته شده بود، در جشنواره کن و در بخش خارج از رقابتی حضور داشت. «اواساس ۱۷۷: از آفریقا با عشق» قرار بود ماه فوریه در فرانسه روی پردهها برود اما به دلیل ادامه شیوع کرونا به تعویق افتاد. این فیلم قرار است بعد از نمایش در کن و از ۴ آگوست امسال روی پرده سینماهای فرانسه برود.
دوژاردن در این فیلم بار دیگر در نقش یک مامور مخفی نادرست از نظر سیاسی بازی کرده که این بار یک مامور مخفی جوان به عنوان همکار و رقیب همراهش است. نقش این همکار را پییر نینی بازی میکند. این مجموعه پرطرفدار فرانسوی ابتدا توسط میشل آزانویسوس، کارگردان برنده اسکار برای «آرتیست» با اقتباس از رمانهای جاسوسی پرفروش دهههای ۱۹۵۰ و 19۶۰ نوشته نویسنده فقید فرانسوی ژان بروس ساخته شد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|