|
ارسال به دوستان
نگاهی به جایگاه «مستند پرتره» به بهانه تولید و پخش چند مستند پرتره جدید از رسانه ملی
پر مخاطب مهجور
عباس اسماعیلگل: «مستند پرتره زیرشاخه سینمای مستند قرار میگیرد که به ساخت فیلمی درباره چهرهای سرشناس در حوزههای مختلف اختصاص دارد؛ چهرههای تاریخی، علمی، هنری، سیاسی، فرهنگی، ورزشی و... . این نوع مستند اهمیت ویژهای در مستندسازی دارد و ازجمله ویژگیهای شاخص آن میتوان به شناخت بصری مردم اشاره کرد». این چند جمله تعریف آکادمیک از «مستند پرتره» در میان اهالی سینمای مستند محسوب میشود که هر مخاطبی با یک جستوجوی ساده به آن دست مییابد اما در واقع یک مستندساز برای ساخت مستند پرتره باید به اصول و قواعد مختلفی وفادار بماند تا خروجی مستند به بهترین شکل ممکن به سرانجام برسد.
یکی از مواردی که درباره ساخت مستند پرتره به مستندسازان آسیب وارد میکند این است که برخی مستندسازان جوان حین تولید «مستند پرتره» صرفا بر بیوگرافی چهره مورد نظر متمرکز میشوند، در حالی که مستند پرتره به هیچ وجه قرار نیست بیوگرافی یک شخص مشهور یا غیر مشهور باشد، بلکه مستند پرتره این اجازه را به مستندساز میدهد که به فراز و نشیبهای تاریخی و اجتماعی دورانهای مختلف در همراهی با یک شخص بپردازد و از آنجا که در این گونه سینمای مستند میتوان به بیان بسیاری از مسائل پرداخت، این حوزه جایی برای نگاه سادهانگارانه به موضوعات مختلف ندارد.
متاسفانه برخی مستندسازان جوان با نگاه سادهانگارانه و سطحی، مستندهای پرتره را به مستندهای بیوگرافی اشخاص مشهور بدل کردهاند اما از سوی دیگر مستندسازان حرفهای کشور طی چند سال اخیر با تولید مستند پرترههای شاخص بخوبی به اثبات رساندند گونه پرتره در سینمای مستند میتواند ما را به لایههای درونی یک شخصیت نزدیک کند و حتی با محور قرار دادن زندگی یک فرد تاثیرگذار، میتوانیم به مرور دورههای مختلف تاریخی نیز بپردازیم. از سویی تعریف مستند پرتره گاهی فراتر از روایت تصویری بیوگرافی یک چهره است. برخی مستندسازان کمتجربه نباید این ژانر را در حد قرار دادن دوربین جلوی شخصیت اصلی و چند نفر از دوستان و آشنایان تنزل دهند، زیرا مستند پرتره میتواند به روایت تاریخ از دریچه یک شخصیت برسد؛ در واقع گاهی افراد، بستری میشوند برای نشان دادن نقاط تاریک و مجهول تاریخ.
اما یکی از اتفاقهای خوبی که برای ژانر «مستند پرتره» در سینمای مستند افتاده، اضافه شدن بخش ویژه «پرتره» در جشنواره سینما حقیقت است که این اتفاق بخوبی به بخشیدن هویتی مستقل به «مستند پرتره» منجر شده است. محمدرضا معصومزادگان، از داوران بخش مستند پرتره جشنواره سینماحقیقت درباره اهمیت پرداختن به مستند پرتره گفته است: «در دنیای امروز همه چیز اهمیت خودش را دارد. همانقدر که فیلم داستانی اهمیت دارد، سینمای مستند نیز برای آگاه شدن مردم یک جامعه دارای اهمیت است.
از آنجا که در مستند پرتره سعی بر این است با نزدیک شدن به ویژگیهای یک شخص، به کنکاش درباره حقایق دورانهای مختلف بپردازیم، «پرتره» گونه بسیار مهمی در سینمای مستند به حساب میآید و خوشحالم که در جشنواره سینماحقیقت هم توجه ویژهای به آن شده است.
مهمترین ویژگی یک مستند پرتره این است که مخاطب با دیدن اثر، با سوژه همزادپنداری کرده و بگوید «ای کاش من جای سوژه بودم» یا اینکه آرزو کند هیچگاه در چنین موقعیتی نباشد. بنابراین هرچقدر سازنده اثر صادقتر و سوژه دستیافتنیتر باشد، مستند پرتره موفقتری را شاهد خواهیم بود، همچنین تفاوت اصلی مستند پرتره با سایر مستندها در این است که میتواند منجر به داشتن یک آرشیو غنی از چهرههای مطرح و تاثیرگذاری شود که کمتر در جامعه شناختهشده هستند. حتی راشهای این مستندها نیز در سالهای بعد همچنان کاربرد خاص خود را خواهند داشت».
***
روایت زندگی رضا فیاضی در «روزهای ملی»
مستند «روزهای ملی» به تهیهکنندگی و کارگردانی ابوالفضل توکلی به عنوان یکی از جدیدترین مستندهای پرتره محور بتازگی به تولید رسیده و از شبکه مستند هم روی آنتن رفته است. «روزهای ملی» تولید جدید شبکه مستند، پرترهای از رضا فیاضی، بازیگر، نویسنده، صداپیشه و کارگردان ایرانی است و چند شب پیش برای نخستین بار روی آنتن تلویزیون رفت. ابوالفضل توکلی، تهیهکننده و کارگردان این مستند درباره این اثر گفت: این فیلم در 57 دقیقه به زندگی شخصی و حرفهای رضا فیاضی پرداخته است. فیلمبرداری این مستند زمانی که ایشان مشغول ساخت پروژه عروسکی «جال جمالو» بودند، آغاز شد و از لوکیشنهای این فیلم میتوان به واحد عروسکی کانون پرورش فکری، منزل این هنرمند و... اشاره کرد. این کارگردان افزود: از آنجا که آقای رضا فیاضی در هنرهای مختلفی مثل بازیگری، کارگردانی، کارهای عروسکی، آثار تاریخی مثل امیر کبیر و... فعالیت داشتند، خوشبختانه فیلم ما رنگآمیزی مختلفی به خود گرفته و متنوع شده است. توکلی گفت: آقای فیاضی پیشنهاد ساخت این مستند پرتره را با روی باز پذیرفتند و در جریان تولید کمک کردند لوکیشنهای متنوعی را به تصویر بکشیم، از آغاز هم گفتند به شما کمک خواهم کرد که «روزهای ملی» فیلم جذابی باشد، به وعده خود هم عمل کردند، بسیار با ما همکاری و همراهی داشتند و این همدلی نشان از درک بالای ایشان دارد. وی درباره انتخاب نام فیلم هم گفت: تولد آقای فیاضی با ملی شدن صنعت نفت همزمان است و این تقارن باعث شد خانواده ایشان را ملی صدا کنند. نام فیلم از این خاطره جالب تاریخی وام گرفته است. گفتنی است مستند «روزهای ملی» قسمت جدیدی از مجموعه مستندهای پیشکسوتان دوبله و صداست که در شبکه مستند تولید میشود.
*** گفتو گوی «وطنامروز» با بیژن شکرریز ؛ حکایت سالها عاشقی مصطفی پورکیانی: مجموعه مستند «حکایت دل» به کارگردانی بیژن شکرریز سال گذشته، به گواه بسیاری از کارشناسان این حوزه از مستند پرترههای دیدنی سیما بود و در حالی که یکی از شبکهها میزبان پخش این مجموعه مستند بود، به دلیل بازخوردهای مثبتی که این مستند از طرف مخاطبان داشت، از شبکههای مستند، اول و جام جم نیز روی آنتن رفته است. «حکایت دل» روایتگر برشی از زندگی مفاخر، اساتید و مشاهیر علمی است. به بهانه آمادهسازی فصل جدید این مجموعه مستند با بیژن شکرریز، کارگردان این مجموعه به گفتوگو نشستیم.
***
* برای ساخت مستندهای پرتره، معمولا انتخاب نخست مستندسازان پرترههایی از جنس سینما، موسیقی یا ورزش است و معمولا به دست آوردن اطلاعاتی از زندگی خصوصی اهل هنر و سلبریتیها بیشتر برای مردم جذابیت دارد. با چه انگیزهای سراغ پرتره مشاهیر علمی و فلسفی رفتید؟
من همیشه عادت دارم در ژانری ورود کنم که اصطلاحا شعور و سواد آن را داشته باشم. معمولا به هر کسی هر کاری گفته شود انجام میدهد و برایش فرقی نمیکند چقدر تخصص آن کار را داشته باشد و هیچ کس این جرات را به خودش نمیدهد که بگوید «من بلد نیستم» ولی خداوند به من این شهامت را داده که در کاری که تخصص نداشته باشم، با صدای بلند بگویم «بلد نیستم». به عنوان نمونه مدتی قبل پیشنهاد ساخت یک مجموعه مستند ورزشی با پول بسیار خوبی به من شد ولی وقتی اصطلاحا نوشتن دیکته ورزش هم برای من سخت و دشوار است، چگونه باید قبول کنم با پول بیتالمال این مجموعه مستند ورزشی را بسازم، هرچند مشاوران این کار در کشتی آقای خادم و در والیبال آقای کارخانه بودند. من به عنوان مستندساز باید با بدیهیات کار آشنا باشم تا نتیجه نهایی کار برای خودم و مخاطب رضایتبخش باشد.
* در کنار ساخت این مستندها، هیچ وقت وسوسه نشدید ساخت ژانرهای دیگر را نیز تجربه کنید؟
من طنازی و لودگی بلد نیستم؛ البته این به این معنا نیست که با کمدی مشکل داشته باشم، ولی قطعا با لودگی مشکل دارم. درست است نیازی نیست همه به مسائل پیرامونشان اندیشمندانه و فیلسوفانه نگاه کنند ولی معتقدم به عنوان یک فیلمساز در هر ژانری که فیلم میسازم باید به ذهن و روان بیننده احترام بگذارم و با فیلم خود یک ارزش افزودهای به دانستههای قبلی بیننده اضافه کنم.
* قبول دارید اصلا رفتن سراغ پرترههای علمی علاوه بر تخصص و به قول شما بلدی، شجاعت خاصی هم میخواهد؟ چون ممکن است تمام سعی شما با پس زدن مخاطب هدر رود.
دلیل اینکه سراغ ساخت مستند پرترههای علوم انسانی و اهل قلم رفتم این است که از کودکی با این افراد زندگی کردهام؛ سالها با نویسندگان، رماننویسان، شعرا و اهل علم همکلام و همنشین بودهام و هر قدر هم سن من بیشتر میشد، بیشتر شیفته این افراد میشدم. البته چون اهل سینما و موسیقی هم بودم، افتخار میکنم در کارنامهام مستند آقایان محمدعلی کشاورز و فریدون ناصری وجود دارد؛ در عوض هیچ وقت به خودم اجازه نمیدهم و ندادهام از یک سیاستمدار، ورزشکار یا اقتصاددان فیلم بسازم. وقتی بیشتر وقت زندگی شما در کنار اهل علم و هنر گذشته، این شجاعت و اعتماد به نفس در کنار مهارت و تخصصی که دارید، باعث میشود نتیجه کار حرفهای به نظر رسد.
* البته با انتخاب فرم مناسب هم میتوان بهترین مستند پرترههای علمی را ساخت.
در زمینه ساخت مستندهای پرتره از افراد علمی معتقدم قطعا نباید حرفهای نامفهوم و تخصصی علمی گفته شود ولی اگر به ساختارهای این مجموعه مستند توجه کرده باشید، ما در کنار بعد علمی و تخصصی آن چهره، زوایای خانوادگی و مردمی بودن را نیز در کار لحاظ کردهایم تا بیننده با همه زندگی آن فرد آشنا شود و جذابیتهای ظاهری و فرمی کار نیز رعایت شده باشد.
* فصل جدید این مجموعه مستند با همان فرم گذشته تولید شده است؟
شالوده اصلی کار حفظ شده ولی قطعا تفاوت اخلاقیات، شیوه زندگی و نوع تخصص چهرهها باعث شده روایت ما از هر شخصیت، تازگی خاص خود را داشته باشد و مخاطب این احساس را نکند که همه قسمتها شبیه هم شده است.
ارسال به دوستان
سینما
اکران سینما به «دینامیت» رسید
دبیر شورای صنفی نمایش اعلام کرد فیلم سینمایی «دینامیت» به کارگردانی سید مسعود اطیابی از چهارشنبه این هفته روانه پرده سینماها میشود.
مرتضی شایسته، دبیر شورای صنفی نمایش درباره خروجی جلسه آخر این شورا گفت: مقرر شد فیلم سینمایی «دینامیت» به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیهکنندگی ابراهیم عامریان از چهارشنبه این هفته به نمایش درآید. وی تأکید کرد: طبق رایزنیهایی که با صاحبان این فیلم داشتیم، آنها در نهایت راضی به این اکران شدند. به گفته مرتضی شایسته، از میان ۲ فیلم «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان هم که هر ۲ برای اکران اعلام آمادگی کردهاند، یک فیلم انتخاب و برای آغاز اکران از این هفته یا هفته آینده درباره آن تصمیمگیری خواهد شد. دبیر شورای صنفی نمایش درباره دیگر تصمیمات شورا در این جلسه به مهر گفت: درباره بدهی سینماداران به صاحبان آثار که سیدغلامرضا موسوی، رئیس اتحادیه تهیهکنندگان در نامهای خواستار رسیدگی به آن شده بود، همه موارد به سینماداران اطلاع داده شد تا طی یک هفته در زمینه تسویه این بدهی اقدام شود. شایسته افزود: فیلمهای سینمایی «زد و بند» به کارگردانی و نویسندگی داوود نوروزی، «سیاه باز» به کارگردانی حمید همتی و فیلم سینمایی «مورچهخوار» به کارگردانی شاهد احمدلو هم آماده اکران هستند که درباره اکران آنها هفته آینده در شورای صنفی اکران تصمیمگیری خواهد شد.
***
هانیه توسلی در «چهره به چهره» بازی میکند
هانیه توسلی، بازیگر فیلم داستانی «چهره به چهره» به کارگردانی بابک بهرامبیگی شد.
به گزارش «وطنامروز»، فیلمبرداری فیلم داستانی «چهره به چهره» به کارگردانی بابک بهرامبیگی و تهیهکنندگی مهدی کوهیان آغاز شد. این فیلم که دومین تجربه بهرامبیگی است، این روزها در شهرستان کاشان در حال فیلمبرداری است. پیشبینی میشود فیلمبرداری این پروژه تا ۴۰ روز ادامه داشته باشد. هانیه توسلی، رضا بهبودی، خیام وقار، مهتاب ثروتی، شایسته سجادی، حسام رضائیان و شبنم مقدمی بازیگران «چهره به چهره» هستند. در خلاصه داستان این فیلم داستانی آمده است: «سرنوشت آدمها مثل خیابانهای شهر، گاه در چهارراهی به هم میرسند و از هم عبور میکنند، گاهی موازی هم پیش میروند. گاهی هم سرنوشت مثل کوچه بنبستی است». بابک بهرامبیگی پیش از این فیلم «یک روز طولانی» را کارگردانی کرده است. مهدی کوهیان نیز پیش از این تهیه چند فیلم مستقل از جمله مستند سینمایی «قاضی و مرگ» به کارگردانی حسن خادمی و فیلم سینمایی «پرو» به کارگردانی بهزاد نعلبندی را بر عهده داشته است.
***
بهنام بهزادی برای «پرندگانی که خواب میبینند» پروانه ساخت گرفت
شورای صدور پروانه ساخت سازمان سینمایی در جلسه اخیر خود با ساخت ۴ فیلمنامه موافقت کرد. به گزارش «وطنامروز»، شورای صدور پروانه ساخت موافقت خود را برای تولید 4 فیلمنامه سینمایی اعلام کرد.
فیلمنامههای «نطقنویس» به تهیهکنندگی فرشته طائرپور، کارگردانی نگار آذربایجانی و نویسندگی مشترک فرشته طائرپور و پویا مهدویزاده؛ «طپش دریا» به تهیهکنندگی محمدرضا محمدی، کارگردانی میرزا ابوالفضل عطار زورآبادی و نویسندگی جاوید سبحانی؛ «پلی در غبار» به تهیهکنندگی سعید بشیری، کارگردانی مسعود مددی و نویسندگی مشترک مسعود مددی و میترا تیموریان و «پرندگانی که خواب میبینند» به تهیهکنندگی، کارگردانی و نویسندگی بهنام بهزادی موافقت شورای ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.
ارسال به دوستان
با حضور پیشکسوتان دفاعمقدس
اجرای «خاطرات خانهای که...» به صحنه رسید
آیین افتتاحیه نمایش «خاطرات خانهای که...» به کارگردانی امین اشرفی و نویسندگی کامران شهلایی در محل تماشاخانه سرو با حضور پیشکسوتان تئاتر مقاومت و دفاعمقدس برگزار شد.
به گزارش «وطنامروز»، آیین افتتاحیه نمایش «خاطرات خانهای که...» در محل تماشاخانه سرو و با حضور حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره تئاتر فجر و از پیشکسوتان تئاتر مقاومت، حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاعمقدس، ابراهیم عزیزی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، ابوالفضل همراه بازیگر و غلامرضا کویتیپور از هنرمندان دفاعمقدس برگزار شد.
در این مراسم از تلاشها و زحمات امیر ارتش فرجالله براتپور و عباس رمضانی ۲ تن از فرماندهان و خلبانان دفاعمقدس توسط گروه نمایش «خاطرات خانهای که...» قدردانی شد.
غلامرضا کویتیپور بعد از تماشای نمایش «خاطرات خانهای که...» ضمن قدردانی از عوامل نمایش، رسالت هنر را بیان حقایق و ترسیم مقاومتهای مردم ایران در زمان جنگ دانست. وی بیان کرد: هنرمندانی که در حوزه انقلاب و دفاعمقدس فعالیت میکنند، رسالت و زیبایی هنر را در مسیر بیان حقایق استفاده میکنند ولی در حقشان اجحاف شده و امکانات خوبی در اختیار آنها قرار نمیدهند.
سپس امیر فرجالله براتپور ضمن بیان خاطراتی از دوران دفاعمقدس به مقاومت مردم ایران در دوران دفاعمقدس و با دستخالی اشاره کرد. وی نمایش «خاطرات خانهای که...» را ترسیم درستی از شرایط آن روزهای دفاعمقدس دانست.
در پایان امین اشرفی، کارگردان نمایش «خاطرات خانهای که...» این نمایش را ادای دینی به مقاومتهای مردم شریف کرمانشاه دانست و بیان کرد: نمایش «خاطرات خانهای که...» نگاهی است به مقاومت مردمی که در زمان جنگ با عدم ترک محل زندگیشان مقاومت کردند؛ مردمی معمولیای که شاید در حافظه تاریخی دفاعمقدس باقی نمانده باشند.
ارسال به دوستان
در چهلمین سالروز شهادت آیتالله بهشتی
نمایشنامه «تنهاترین مظلوم، مظلومترین تنها» رونمایی شد
نمایشنامه «تنهاترین مظلوم، مظلومترین تنها»، درباره حادثه تروریستی سرچشمه و زندگی و شخصیت شهید آیتالله بهشتی در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی رونمایی شد. به گزارش «وطنامروز»، هفتم تیر ۱۳۶۰ یادآور حادثه تلخ بمبگذاری در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران است که منجر به شهادت ۷۲ تن از اعضای این حزب شد. از جمله مهمترین شهدای این حادثه آیتالله سیدمحمد حسینیبهشتی، رئیس دیوان عالی کشور و دبیرکل حزب بود. به همین منظور مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با همکاری انتشارات سوره مهر، نمایشنامهای با موضوع شهید بهشتی را تولید و کتاب آن را منتشر کرده است.کورش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در آیین رونمایی از نمایشنامه «تنهاترین مظلوم، مظلومترین تنها» گفت: شهید مظلوم بهشتی گفتار زیبایی با این مضمون دارند که «اسلام زیباست و هنر برای بیان زیبایی، چرا دشمنان خدا از این حربه استفاده میکنند ولی دوستان خدا برای ارائه مفاهیم اسلام از زبان هنر استفاده نمیکنند»، که ما هم در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با هدف ارائه باورها و نگرشهای استاد شهید، زبان هنر«نمایش» را انتخاب کردیم. وی با بیان اینکه این نمایشنامه در واقع سوگنامه شهید بزرگوار آیتالله بهشتی است، افزود: این اثر با قلم آقای نصرالله قادری، از نمایشنامهنویسان و کارگردانهای مطرح تئاتر کشور روایت شده است.مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پایان عنوان کرد: این نمایشنامه درباره حادثه تروریستی سرچشمه و همچنین زندگی و شخصیت شهید بهشتی است که تمام وقایعی که در نمایشنامه روایت میشوند مستند به کتابهایی است که درباره ایشان نوشته شده یا برگرفته از اسنادی است که در رابطه با حادثه تروریستی سرچشمه وجود دارد.کتاب نمایشنامه «تنهاترین مظلوم، مظلومترین تنها» به قلم نصرالله قادری، همزمان با سالروز شهادت دکتر سیدمحمد حسینیبهشتی از روحانیون مؤثر در انقلاب اسلامی ایران، طی مراسمی در مجتمع فرهنگی سرچشمه رونمایی شد. ارسال به دوستان
کارآمدی دین در اداره جامعه از دیدگاه شهید بهشتی منتشر شد
ویدئوی «نماد» با موضوع نقش دین در اداره جامعه با بررسی دیدگاههای شهید مظلوم آیتالله دکتر بهشتی، به مناسبت چهلمین سالروز ترور و شهادت آن عالم بزرگوار، توسط خانه - موزه شهید بهشتی تولید و منتشر شد.
به گزارش «وطنامروز»، خطر قرار گرفتن مردم در بازیهای سیاسی به جای حضور در برخوردهای صادقانه، بزرگترین خطر برای انقلاب؛ شیوع بازیهای بیثمر سیاسی، لزوم تلاش مردمی برای جلوگیری از به وجود آمدن جو تاختوتاز بازیگران و محافل سیاسی در کشور و اهمیت از بین بردن فضای بازیهای مخرب سیاسی در جامعه، مواردی است که آیتالله بهشتی به آنها اشاره کردهاند و از سرفصلهای این فیلم کوتاه است. مجموعه «نماد» به بررسی آرا و نظرات شهید آیتالله بهشتی میپردازد.
ارسال به دوستان
شروع 70 میلیون دلاری « سریع و خشمگین 9»
فیلم نهم مجموعه «سریع و خشمگین» اکرانش را با افتتاحیه ۷۰ میلیون دلاری آغاز و رکورد فروش آخر هفته در دوران پاندمی را به نام خود کرد.
به گزارش «وطنامروز»، «F9» با فروش ۷۰ میلیون دلاری در ۳ روز آخر هفته اکرانش به انتظارها پاسخ داد و موفق شد براحتی رکورد فروش در نخستین آخر هفته اکران را از آن خود کند. این فیلم که در ۴۱۷۹ سالن سینما در آمریکای شمالی روی پرده سینماها رفته روز جمعه نزدیک به ۳۰ میلیون دلار فروش کرد. فروش افتتاحیه این فیلم نهتنها بیشترین فروش در دوران پاندمی است، بلکه بیشترین فروش افتتاحیه از زمان اکران «جنگ ستارگان: خیزش اسکای واکر» در سال ۲۰۱۹ است.
با این فروش انتظار میرود فیلم نهم «سریع و خشمگین» محصول یونیورسال ۴۵ روز روی پردهها بماند و پس از آن به صورت دیجیتال در دسترس قرار بگیرد. در دوران پاندمی این رکورد در اختیار «یک مکان آرام ۲» با فروش 3/48 میلیون دلار بود.
«جیم اور» مدیر پخش داخلی یونیورسال در این باره گفت: تصمیم ما مبنی بر تعویق اکران فیلم نهم «سریع و خشمگین» کاملا درست بود و حالا با اکران در این مقطع این فیلم فروش داخلی را رونق بخشید و تابستانی عالی برای صنعت فیلمسازی را رقم زد. همه دنیا دلتنگ خانواده «سریع و خشمگین» به رهبری وین دیزل شده بودند و با این نتیجه بسیار رضایتبخش در آمریکای شمالی، ثابت شد که مخاطبان مشتاق هستند برای تجربهای واقعا جذاب به سینماها برگردند.
اکران اسپین-آف «هابز و شاو» با بازی دواین جانسون و جیسون استاتهام در سال ۲۰۱۹ -که از فیلمهای جانبی این مجموعه بود- با فروش ۶۰ میلیون دلار در افتتاحیه شروع شده بود و در نهایت به فروش ۱۷۳ میلیون دلار در آمریکا و ۷۵۹ میلیون دلار در سطح جهان رسید. فیلم قبلی این مجموعه یعنی «سرنوشت خشمگین» سال ۲۰۱۷ با ۹۸ میلیون دلار در 3 روز افتتاحیه کارش را شروع کرده بود و در نهایت با فروش 2/1 میلیارد دلاری در سطح جهان به کارش خاتمه داد.
با این حال فیلم هفتم این مجموعه که آخرین فیلم با حضور پل واکر بود سال ۲۰۱۵ در ۳ روز اول 2/147 میلیون دلار فروخت و در نهایت در آمریکای شمالی ۳۵۳ میلیون دلار و در سطح جهان 5/1 میلیارد دلار فروخت. در مجموع این هفته فروش سینماهای آمریکای شمالی 1/99 میلیون دلار بود که رشدی ۱۱۲ درصدی را نسبت به هفته قبل نشان میدهد.
«یک مکان آرام ۲» نیز در مکان دوم باکس آفیس آمریکا باقی مانده و این هفته 2/6 میلیون دلار دیگر در پنجمین هفته اکرانش فروخت تا مجموع فروشش را به رقم ۱۳۶ میلیون دلار برساند.
سومین جایگاه فروش نیز در اختیار کمدی «بادیگارد همسر هیتمن» است که 8/4 میلیون دلار دیگر فروخت و مجموع فروشش را به 8/25 میلیون دلار رساند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|