|
بورس از ۲۵ تا ۳۰ مردادماه تعطیل شد
مدیر روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار، بازار سرمایه ایران در روزهای دوشنبه، سهشنبه و شنبه را تعطیل اعلام کرد. روز کاری آتی بورس یکشنبه ۳۱ مردادماه خواهد بود. زمزمه خبر تعطیلی تهران که از هفته گذشته در بازار پیچیده بود دیروز رنگ واقعیت به خود گرفت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر از تعطیلی تهران از روز دوشنبه (۲۵ مردادماه) تا شنبه آینده (۳۰ مردادماه) داد.
ارسال به دوستان
گزارش «وطن امروز» از بایدها و نبایدهای سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم
بودجهریزی کارآمد و ضدتورمی
ایجاد شفافیت در فرآیند بودجهریزی، از بین بردن تعارض منافع ملی و محلی نمایندگان مجلس، قطع وابستگی منابع عمومی بودجه دولت به درآمدهای نفتی و توجه به پایههای مالیاتی جدید در کنار از بین بردن معافیتهای مالیاتی نامناسب باید در دستور کار قرار گیرد
مراسم معارفه سید مسعود میرکاظمی به عنوان رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه با حضور معاون اول رئیسجمهور در این سازمان برگزار شد. سازمان برنامه و بودجه یکی از مهمترین دستگاههای دولتی است که به واسطه تدوین بودجه کشور و هماهنگی سیاستهای مالی با وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سایر دستگاهها جایگاه خطیری دارد و مسؤولیت مسعود میرکاظمی را در این دوره سنگینتر خواهد کرد. رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه باید با بهکارگیری مدیران متخصص و متعهد و نیز تدوین برنامههای تحولگرایانه در جهت تولید و اقتصاد مقاومتی، تبعات منفی بودجه در اقتصاد را کاهش دهد و در راستای تحقق اهداف توسعهای کشور گام بردارد؛ اقداماتی که اگر محمدباقر نوبخت به آنها اهتمام میورزید و اصلاح ساختاری بودجه را در دستور کار سازمان برنامه و بودجه قرار میداد، بخشی از رنجهای اقتصادی و معیشتی مردم در طول این سالها کاهش مییافت.
اگر اصلاح ساختارها و نهادهای اقتصادی کشور را اولویتبندی کنیم، شاید در رأس این اصلاحات سازمان برنامه و بودجه قرار گیرد؛ سازمانی که مهمترین وظیفهاش تدوین دخل و خرج دولت است. این دخل و خرج در حال حاضر فاصله نزدیک به 300 هزار میلیارد تومانی دارد که برای جراحی این زخم کهنه به نام کسری بودجه نیازمند اصلاحات ساختاری در بخش سیاستهای مالی دولت هستیم که در رأس آن سازمان برنامه و بودجه قرار دارد.
* اصلاح ساختاری بودجه، مهمترین گام سازمان برنامه
کارشناسان معتقدند برای اصلاح ساختاری بودجه نباید تنها به افزایش سهم درآمدهای مالیاتی و کاهش سهم درآمدهای حاصل از فروش نفت در بودجه عمومی دولت اکتفا کرد. در حقیقت زمانی ساختار بودجه اصلاح میشود که قواعد معیوب حاکم بر آن تغییر کند. در حقیقت برای اصلاح ساختار بودجه، باید قواعد حاکم بر آن تغییر کند نه ارقام و اعداد بودجه. در ادامه به برخی از اقداماتی که باید در راستای اصلاح ساختاری بودجه در دستور کار قرار گیرد، اشاره میشود.
1- ایجاد شفافیت در فرآیند بودجهریزی: یکی از مهمترین اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با فساد در بودجهریزی، تقویت شفافیت در فرآیند آن است. نبود شفافیت در فرآیند طراحی، اجرا و نظارت بر دولت، از طرفی صلاحیت اختیاری دولت را در اجرا افزایش میدهد و از طرف دیگر امکان تحقق مفاسد اقتصادی را تشدید میکند. این مفاسد بیشتر از نوع اختلاس یا فیشهای حقوقی سرسامآور از محل شرکتهای دولتی است. عدم شفافیت در بودجه شرکتهای دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانکها نیز از جمله نکات مهمی است که همواره از آن غفلت شده است. در حالی که بیش از ۷۰ درصد بودجه متعلق به شرکتهای مذکور است ولی از دید مردم و نمایندگان آنها پنهان است.
2- از بین بردن تعارض منافع ملی و محلی نمایندگان مجلس: برخی نمایندگان مجلس در فرآیند بودجهریزی، منافع حوزه انتخابیه را بر منافع عمومی ترجیح میدهند. در چنین شرایطی بازخواست دولت توسط مجلس به دلیل تهیه لایحهای بدون اعمال تغییرات ساختاری عملا امری بسیار دشوار به نظر میرسد. برخی نمایندگان خود را در جایگاه حقیقی مجلس و نمایندگی نمیبینند و تنها به دنبال اختصاص بودجه و طرحهای عمرانی به مناطق تحت نمایندگی خود هستند. به عبارتی تعارض منافع ملی و محلی، مانعی جدی برای مطالبهگری نمایندگان مجلس از دولتمردان برای اصلاح ساختاری بودجه است. در این شرایط باید سازمان برنامه و بودجه جدیت لازم را در تدوین بودجه داشته باشد تا از رخداد این تعارض منافع جلوگیری کند.
3- اصلاح مکانیسم تخصیص مجدد بودجه به عنوان ابزاری قدرتمند در دست سازمان برنامه: در بسیاری مواقع درآمدهای دولت از میزانی که در لایحه پیشبینی شده کمتر محقق میشود، بنابراین دولت مجبور است هزینهکرد خود را متناسب با درآمدهای واقعی تعدیل کند. تشخیص این امر با سازمان برنامه و بودجه است. به عبارت دیگر قدرت بودجهریزی و تخصیص مجدد از مجلس گرفته شده و به این سازمان واگذار شده است. وجود چنین مکانیسمی در نظام بودجه ایران، قاعده معیوبی است که امکان ورود مجلس و نظارت بر آن را از بین برده است.
4- قطع وابستگی منابع عمومی بودجه دولت به درآمدهای نفتی: وابستگی بودجه ایران به درآمدهای نفتی سابقهای بیش از چند دهه دارد. این وابستگی بتدریج و با افزایش قیمت نفت و در پی آن افزایش درآمدهای ایران بیشتر شد. نفتی شدن بودجه باعث شد دولت به مالیاتدهندگان و نمایندگان آنها در مجلس پاسخگویی جدی نداشته باشد. این امر در عمل فساد سیاسی را در فرآیند بودجهریزی تشدید کرد و به قدرتمند شدن گروههای ذینفوذ منجر شد. از طرف دیگر آسیبپذیری اقتصاد ایران را در مقابله با تحریمها به دنبال داشت. این امر در حالی است که بودجهریزی باید با ملاحظه محدودیتها و برای ناکارآمد کردن آنها، برنامهریزی شود. در واقع، بودجهریزی در وضعیت دفاع اقتصادی باید ناظر به تهدیدهای اقتصادی باشد و موانع مربوط را برای کماثر و بیاثر کردن تهدیدها از بین ببرد.
5- توجه به پایههای مالیاتی جدید در کنار از بین بردن معافیتهای مالیاتی نامناسب: متاسفانه در چند سال اخیر به رغم وجود اجماع کارشناسی در ارتباط با راهکارهای افزایش درآمد مالیاتی، اراده جدی از جانب دولت تدبیر و امید برای اصلاح قوانین این حوزه به چشم نمیخورد. کاهش برخی معافیتهای مالیاتی نابجا و افزایش پایههای مالیاتی مرسوم در دنیا مانند مالیات بر مجموع درآمد خانوار، مالیات بر عایدی سرمایه و... تنها گوشهای از سیاستهای پیشنهادی برای اصلاح در این حوزه است که مورد غفلت است و تا زمانی که قواعد و قوانین معیوب بر حوزه مالیات کشور حاکم باشد، امکان استقلال بودجه از نفت وجود ندارد.
در انتها میتوان گفت یکی از مهمترین مسائل در نظام بودجهریزی ایران، قواعد معیوبی است که بر آن حاکم است و تنها در صورت وجود اراده جدی از سوی دولتمردان و نمایندگان مجلس میتوان امید به اصلاح داشت. در غیر این صورت هر گونه تغییر در ارقام به نحوی بازی با اعداد است نه تغییر ساختاری. به اذعان کارشناسان، وجود کسری بودجه چند صد هزار میلیاردی در این لایحه، حرکت چرخ معیشت مردم را کندتر خواهد کرد.
***
دولت را در وضعیت نامطلوبی تحویل میگیریم
سید مسعود میرکاظمی در مراسم معارفه خود گفت: امروز دولت را در وضعیت نامطلوبی تحویل میگیریم؛ بودجه امسال کسری دارد که باید فکری برای آن کرد. رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: خرداد سال 92، 104 هزار میلیارد تومان به بانکها بدهی داشتیم، امروز بر اساس آمار سایت بانک مرکزی 650 هزار میلیارد تومان به نظام بانکی بدهی داریم که 90درصد آن متعلق به خود دولت است نه شرکتها. میرکاظمی افزود: اگر بدهیها را بررسی کنیم 300 تا 400 هزار میلیارد تومان به تامیناجتماعی و بیش از 50 هزار میلیارد تومان به وزارت نیرو بدهی وجود دارد که اگر بخواهیم این مسیر را ادامه دهیم، هزینههای زیادی دارد. وی گفت: پارسال 560 هزار میلیارد تومان عملکرد مصارف داشتیم که جای سوال دارد چطور یکدفعه به هزار و 277 میلیارد تومان میرسد، در شرایطی که میدانیم تحریم نیز شدیدتر شده؛ پس نمیتوانیم اینطور ادامه بدهیم. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اگر سقف اول آن را هم در نظر بگیریم که 937 هزار میلیارد تومان است آیا امکان تامین این رقم وجود دارد در حالی که حدود 270 میلیارد تومان مالیات میگیریم و در 5 سال اول امسال حدود 80 درصد آن محقق شده است؟ میرکاظمی با تاکید بر اینکه شرایط خیلی سخت است، افزود: چرا باید به این نقطه برسیم! در سال 91 عملکرد هزینه جاری 89 هزار میلیارد تومان بود، چرا امروز باید به 900 هزار میلیارد تومان برسد؟! آیا شرایط اقتصادی خوبی داشتیم؟ آیا اقتصاد مقاومتی را رعایت کردیم؟ میرکاظمی به بودجه 99 اشاره کرد و افزود: 50 درصد از درآمدها عمومی بوده، 30 درصد از فروش داراییهای مالی به دست آمده و امسال با پرداختهایی که تاکنون انجام شده عملکرد درآمدی ما 225 هزار میلیارد تومان بوده است، در حالی که مصارف ما 280 هزار میلیارد تومان بوده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: میخواهیم بر سر مسائل اصلی کشور تمرکز کنیم، اگر بودجه به این ترتیب باشد، با این سازمان عریض و طویل که حدود 5 هزار شاغل در معاونتها و این سازمان وجود دارد، با 50 نفر بودجه را میتوان جمع کرد و اتفاق خاصی نمیافتد. وی افزود: امروز شاهدیم در سال 1400 هزینه جاری رشد 10 برابری دارد، سالهای بعد باید چه کنیم؟ تا جایی که میتوانیم آیا باید ادامه دهیم؟ وی افزود: اگر بودجه انضباط پیدا کند، قطعا وضعیت بهتر خواهد شد. با این وضعیت مدیران ما مستهلک میشوند؛ راهی جز اصلاح مسیر حرکت نداریم. در 42 سال قبل سرمایهگذاری سنگینی در زیرساختها شده است، 40 سال است که تحریم هستیم. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در دوران جنگ قطعات یدکی خودرو به ما نمیدادند و قدرت تولید هم نداشتیم، امروز قدرت تولید داریم، نباید تحریم را بیش از اندازه بزرگ کنیم. در دوران جنگ حتی قدرت تولید یک سلاح کوچک نداشتیم اما امروز جزو چند کشور اول جهان در تولید تجهیزات نظامی هستیم. میرکاظمی افزود: میتوانیم موفق شویم، چون امروز قدرت تولید داریم و امیدواریم با آشنایی کامل به ظرفیتهای کشور بویژه نیروی انسانی، بتوانیم مشکلات را دقیق شناسایی و برای آن راهحل پیدا کنیم. وی در ادامه به مذاکره اشاره کرد و گفت: مذاکره جای خودش را دارد، امیدواریم به نتیجه برسد و اگر نرسید ما کشور ضعیف و فقیری نیستیم، منابع فراوان و نیروی انسانی زیادی داریم، باید فضایی ایجاد کنیم که بتوانند رشد و نمو کنند.
ارسال به دوستان
پدیده عجیب هویج؛ قیمت هر کیلو به بیش از 20 هزار تومان رسید
هویج در مسیر موز
هویج در چند دهه اخیر جزو صیفیجات ارزان بود اما در در یک هفته اخیر قیمت این کالا به بیش از 20 هزار تومان در خردهفروشیها رسیده است. این در حالی است که پیش از این در بالاترین حالت قیمت هر کیلو هویج 4 تا 5 هزار تومان بود.
بررسیها نشان میدهد افزایش تقاضای هویج و آبهویج به دلیل شیوع ویروس کرونا یکی از اصلیترین دلایل افزایش قیمت این محصول است.
مصطفی دارایینژاد، رئیس اتحایه بارفروشان در این باره گفته است: با شدت گرفتن شیوع کرونا مصرف آبهویج و سیب تا چندین برابر افزایش یافته است، به نحوی که تنها در هویج درخواستها به 3 برابر رسیده است.
رئیس اتحادیه آبمیوه، بستنی و کافیشاپ اصفهان هم با صحه گذاشتن بر این موضوع به ایسنا گفته است: امسال در چندین نوبت شیر، خامه، شکر و... گران شده که موجب بالا رفتن قیمت بستنی شده است، از سوی دیگر در چند هفته گذشته نیز گرانی هویج معضل جدید آبمیوهفروشان شده است.
وی با بیان اینکه در شرایط معمول نرخ مصوب یک لیوان آب هویج حدود 8 هزار تومان بود که امروز قیمت آبهویج روزانه و آزاد تعیین میشود، گفت: به عنوان مثال در چند روز گذشته اهالی این صنف هر کیلو هویج را بین ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان خریداری کردند که با این قیمتها، نرخ یک لیوان آبهویج بسیار بالا رفت.
محمود رنجبر توضیح داد: هر لیوان آبهویج نیازمند آبگیری یک کیلو هویج است که در این شرایط مشتری ناچار به خرید آبهویج با قیمت بالاست و در حال حاضر قیمت یک لیوان آبهویج بدون احتساب سود برای مغازهدار بین ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا، آبهویج در بین مردم طرفداران زیادی دارد اما افزایش قیمت هویج موجب گرانی این آبمیوه پرطرفدار در بین مردم شده و هر روز هم قیمت هویج در بازار رو به افزایش است.
موضوع دیگری که در افزایش قیمت هویج طی روزهای اخیر تاثیرگذار بوده، کاهش تولید هویج در جنوب کشور و شهر دزفول است؛ به طوری که مرسوم بوده نیاز هویج این فصول سال توسط این مناطق تامین شود اما حالا برداشت زراعی این محصول در جنوب کشور به پایان رسیده و آنچنان نبوده که کفاف نیاز کشور را بدهد و بازارهای میوه و ترهبار در انتظار تامین شدن این کالا از دیگر شهرها هستند.
ارسال به دوستان
اخبار
قیمت سکه ١۴٠٠ به ١١ میلیون و ٧٣٠ هزار تومان رسید
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز شنبه ٢٢ مرداد در بازار آزاد تهران به ١١ میلیون و ٧٣٠ هزار تومان رسید. دیروز همچنین قیمت سکه طرح قدیم ١١میلیون تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ٩٠٠ هزار تومان، ربع سکه ۵ میلیون و ٧٠٠ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان بود. قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز١٧٨٠ دلار و ۵٠ سنت و هر گرم طلای ١٨ عیار در بازار تهران یک میلیون و ١١٩ هزار و ٣٩١ تومان بود.
***
قیمت دلار در کانال ۲۶هزار تومان
قیمت هر دلار آمریکا (اسکناس) دیروز در صرافیهای بانکی به ٢۶ هزار و ۵٨ تومان رسید. قیمت هر دلار آمریکا (اسکناس) دیروز شنبه ٢٢ مرداد ١۴٠٠ در صرافیهای بانکی برای فروش به ٢۶ هزار و ۵٨ تومان رسید. صرافیها دیروز هر دلار را ٢۵ هزار و ۵۴٢ تومان خریداری میکردند. همچنین قیمت خرید هر یورو ٢٩ هزار و ٧٠٩ تومان و قیمت فروش آن ٣٠ هزار و ٣١٠ تومان بود.
***
امنیت غذایی اولویت اصلی نمایندگان در حوزه کشاورزی است
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه موضوع امنیت غذایی اولویت اصلی نمایندگان در حوزه کشاورزی است، گفت: ساداتینژاد در نشست امروز (دیروز شنبه) کمیسیون اعلام کرد برنامه تحول حوزه کشاورزی را در چند سرفصل کلی که مهمترین آن امنیت غذایی است تدوین کرده است. احد آزادیخواه، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیطزیست مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست دیروز (شنبه 23 مردادماه) کمیسیون کشاورزی، گفت: در نشست 2 ساعت و نیمه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیطزیست برنامههای وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با حضور وی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در نشست امروز (دیروز شنبه) کمیسیون، نمایندگان اولویتهای خود را در زمینه افزایش بهرهوری آب، جلوگیری از فرسایش خاک، اصلاح الگوی کشت، توجه به حقوق کشاورزان، مدیریت واحد در حوزه کشاورزی، توجه جدی به صنایع تبدیلی و صادرات کشاورزی محور مطرح کردند. وی با تاکید بر اینکه موضوع امنیت غذایی اولویت اصلی نمایندگان در حوزه کشاورزی بود، عنوان کرد: ساداتینژاد، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت سیزدهم ضمن پذیرش اولویتها و مطالبات نمایندگان، برنامههای خود را شامل تمام موارد مطرح شده در این نشست دانست. وی ادامه داد: ساداتینژاد در نشست امروز کمیسیون اعلام کرد برنامه تحول حوزه کشاورزی را در چند سرفصل کلی که مهمترین آن امنیت غذایی است تدوین کرده است و معدل امنیت غذایی و تولید غذا محور کشور در منطقه باید به نقطهای برسد که شرایط از وضعیت کنونی بهتر باشد.
***
عقبنشینی شاخص کل بورس از محدوده 5/1 میلیون واحدی
شاخص کل بورس در پایان معاملات دیروز بازار سرمایه با کاهش ۳۸۰۰ واحدی روی یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد ایستاد. در پایان معاملات دیروز شنبه ۲۳ مرداد شاخص کل با کاهش ۳۷۹۷ واحدی به یک میلیون و ۴۸۰ هزار و ۸۳۰ واحد بازگشت و شاخص هموزن نیز رشد مثبت ۳۴۲ واحدی داشت و در رقم ۴۲۲ هزار و ۶۸۱ واحدی باقی ماند. دیروز بیش از یک میلیون معامله به ارزش بیش از ۹ هزار میلیارد تومان ثبت شد و ارزش کل بازار سرمایه در رقم بالای 9/5 هزار هزار میلیارد تومان باقی ماند. فارس، فملی و رمپنا به افت شاخص کمک کردند و پارس و خودرو در رشد شاخص مؤثر بودند. شاخص فرابورس نیز رشد ۹۴ واحدی داشت و به ۲۱هزار و ۳۰۶واحد افزایش یافت.
پرتراکنشترین نمادهای دیروز بازار سپید، شستا، خودرو و فولاد بودند. برترین گروههای صنعت در معاملات دیروز گروه شیمیایی با ارزش بازار ۱۳۰۰ میلیارد تومانی و فلزات اساسی با ارزش بازار ۱۱۰۰ میلیارد تومانی بودند.
بیشترین تقاضا در نماد سپید با ارزش معاملات ۳۲۷ میلیارد تومانی و بیشترین عرضه در نماد کدما با ارزش سهام ۱۰۶ میلیارد تومانی اتفاق افتاد.
***
سود بین بانکی زیاد شد
جدول تغییرات نرخ سود در بازار بین بانکی نشان میدهد این سود نسبت به آخرین وضعیت خود 4/0درصد زیاد شده است.
به گزارش ایسنا، نرخ بهره بین بانکی به عنوان یکی از انواع نرخهای بهره در بازار پول به نرخهای سود یا بهره در سایر بازارها جهت میدهد.
در واقع این نرخ، قیمت ذخایر بانکهاست و زمانی که آنها در پایان دوره مالی کوتاهمدت اعم از روزانه یا هفتگی، دچار کسری ذخایر شوند، از سایر بانکها در بازار بین بانکی یا از بانک مرکزی استقراض میکنند که این نرخ در حال حاضر در محدوده 16/18 درصد قرار گرفته است.
این در حالی است که طبق آخرین وضعیت نرخ بهره بین بانکی، این سود در محدوده 08/18 درصد قرار داشت که اکنون با 4/0 درصد افزایش مواجه شده است البته از ابتدای سال جاری تاکنون، تغییرات نرخ سود بین بانکی چه در راستای افزایش یا کاهش تداوم نداشته است و همواره در محدوده ۱۸ تا ۱۹ درصد نوسان دارد. این اظهارات درحالی است که کارشناسان اقتصادی، کاهش نرخ بهره بین بانکی را خطری برای تشدید تورم میدانند.
ارسال به دوستان
اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در گرو تسریع راهاندازی سامانه مؤدیان است
تحول اقتصادی با رمز مالیات
دولت سیزدهم در حالی سکان مدیریت کشور را به دست میگیرد که اقتصاد ایران روزهای غریبی را سپری میکند. یکی از بیسابقهترین شکافهای طبقاتی و رشد ضریب جینی در کنار تورم افسارگسیخته قیمتها ناشی از بیارزش شدن پول ملی و رشد نقدینگی، کوتاهترین شرح حال این روزهای اقتصاد کشورمان است. به عقیده کارشناسان، اصلیترین راهحل درمان این شرایط که معیشت مردم را ملتهب کرده، تنظیم قوانین مالیاتی دقیق است. سیداحسان خاندوزی گزینه پیشنهادی دولت سیزدهم هم پیش از این ثابت کرده در این مسیر ثابتقدم است و به احتمال زیاد از اصلیترین برنامههایش در وزارت اقتصاد در صورت کسب رای اعتماد، تنظیم و اجرایی کردن این پایه مالیاتی خواهد بود. فراهم نبودن زیرساختها و بانک اطلاعاتی، تبدیل به مانع بزرگی بر سر راه اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه شده است و در نتیجه، انتظار میرود قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان هر چه زودتر اجرایی شود.
با وجود تلاشهای انجامشده طی سالهای اخیر در جهت توسعه نظام مالیاتی کشور، نظام مالیاتی هنوز با چالشهای بسیاری مواجه است. نهتنها سهم درآمدهای مالیاتی از منابع درآمدی دولت پایین است، بلکه سازوکار نظام مالیاتی و بودجهای کشور نیز آسیبهای جدی به بخش تولید وارد میکند. توسعه نظام مالیاتی، به معنای مالیات گرفتن از اقشار پاییندست جامعه نیست، بلکه جلوگیری از فرارهای مالیاتی سازمان یافته و عظیم موضوعیت دارد که اتفاقا به رفاه اقشار پایین دست منجر میشود. اخیرا امیدعلی پارسا، رئیس کل سازمان امور مالیاتی میزان فرار مالیاتی را حدود 100 هزار میلیارد تومان تخمین زده است.
* اصلاح نظام مالیاتی با اجرای قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان
یکی از مهمترین اقدامات انجامشده برای اصلاح نظام مالیاتی، تصویب قانون «پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان» در سال 1398 بوده است. پیادهسازی پایانههای فروشگاهی مقدمات دریافت مالیات بر اساس اطلاعات را فراهم میکند و بدین ترتیب علاوه بر ایجاد و تکمیل پایگاه اطلاعات مالیاتی، ضمن شفافیت فعالیتهای اقتصادی و جلوگیری از فرار مالیاتی، عدالت مالیاتی بیش از پیش محقق میشود. پیادهسازی قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان، یکی از مهمترین رویکردهای نظام مالیاتی کشور به منظور تحقق وصول مالیات و جلوگیری از هرگونه فرار مالیاتی در یک فضای الکترونیکی امن است.
علاوه بر این، اجرای قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان، زیرساخت لازم برای اجرایی شدن پایههای مالیاتی جدید در ایران مانند مالیات بر عایدی سرمایه را فراهم میکند. CGT بر سود سرمایه افراد از جمله سرمایههایی مانند مسکن، زمین و... اعمال میشود. مالیات بر عایدی سرمایه که به مالیات سوداگران نیز شناخته میشود، نوعی از مالیات محسوب میشود که بر سود ناشی از نقل و انتقال اموال غیرمولد اعمال میشود.
* وظایف سازمان امور مالیاتی در راهاندازی سامانه مؤدیان
در قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان، برای هر یک از دستگاهها وظایفی تعیین شده است. یکی از آن دستگاهها که سهم ویژهای در اجرا و تحقق قانون ذکر شده دارد، سازمان امور مالیاتی است. یکی از وظایف این سازمان، راهاندازی سامانه مودیان مالیاتی است. سامانه مودیان، نظام جامع جمعآوری و پردازش اطلاعات است که ورودیهای آن، دادهها و اطلاعات جمعآوری شده است. این سامانه تحت مدیریت سازمان امور مالیاتی است که در آن به هر یک از مودیان، کارپوشهای اختصاص یافته که از طریق آن تبادل اطلاعات میان مودیان مالیاتی و سازمان انجام میشود. مودیان با استفاده از هرگونه نرمافزار یا سختافزاری اعم از رایانه و پایانه فروشگاهی که حافظه مالیاتی به آن متصل شده باشد، میتوانند به سامانه مودیان متصل شوند. از اهداف قانونگذار برای تصویب قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان میتوان به شفافیت اطلاعات اقتصادی، ارتقای عدالت مالیاتی و جلوگیری از مبادله کالای قاچاق اشاره کرد. همچنین صرفهجویی در وقت، سهولت داد و ستد، نظارت بر قیمتها و قابل استناد بودن مبادلات اقتصادی از دستاوردهای مهم دیگر پیادهسازی این قانون است.
طبق ماده 2 قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان، سازمان امور مالیاتی با همکاری اتاق اصناف ایران مکلف است نسبت به آموزش، توانمندسازی و مشاوره به اشخاص مشمول اقدام کند. همچنین مطابق ماده 3 این قانون، سازمان موظف است حداکثر ظرف مدت 15 ماه از تاریخ لازمالاجرا شدن این قانون، سامانه مودیان را راهاندازی و امکان ثبتنام مودیان در سامانه و صدور صورتحساب الکترونیکی را از طریق سامانه مزبور فراهم کند.
با آنکه 7 ماه از اتمام مهلت تعیین شده جهت راهاندازی سامانه مودیان در قانون میگذرد اما تقریبا هیچگونه اقدام عملی در این رابطه نشده است. در نتیجه، ضرورت اجرای مرحله به مرحله قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان بیش از پیش احساس میشود و دولت سیزدهم در این زمینه وظیفه سنگینی بر عهده دارد، زیرا همانطور که گفته شد، اجرایی شدن سامانه مودیان، یکی از مهمترین پیششرطهای اصلاح نظام مالیاتی در کشور است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|