|
گفتوگو با محمدرضا گیوهچیان، کارگردان مستند «گزارش آشوب» که این روزها برای نخستینبار همزمان با ایام شهادت شهیدان باهنر و رجایی روی آنتن رفته است
گزارش ترور
عباس اسماعیلگل: «گزارش آشوب» مستندی به کارگردانی محمدرضا گیوهچیان و تهیهکنندگی رضا کریمی است. این فیلم، یک مستند تمام آرشیوی است که در آن از هیچگونه مصاحبهای استفاده نشده است. مستند حاوی تصاویری دیدهنشده از ترورهای سال ۶۰ توسط گروهک منافقین است. رضا کریمی، تهیهکننده مستند دلیل استفاده نکردن از مصاحبه را متفاوت بودن روایت افراد مختلف از وقایع امنیتی آن سالها ذکر میکند. مستند «گزارش آشوب» که در دوره چهاردهم جشنواره «سینماحقیقت» که به صورت آنلاین برگزار شد حضور داشت به فعالیتها و ترورهای منافقین و عاملان نفوذ میپردازد. گیوهچیان، کارگردان فیلم میگوید درباره سازمان منافقین فیلمهای زیادی ساخته شده اما به خاطر عملکرد عجیب و غریب این گروه ترور، همچنان سوژههای بسیاری میتوان برای فیلم ساختن راجع به آنها به دست آورد. حالا اما پخش این مستند به مناسبت هفته دولت از شبکه ۳ سیما واکنشهای متعددی را در شبکههای مجازی در پی داشته است. این فیلم به طور مشخص به ماجراهای سال 60 در تاریخ معاصر انقلاب اسلامی میپردازد؛ مستندی که سعی دارد بهرغم سایر آثار داستانی و مستندی که درباره این سال خونین ساخته شده، صرفا بر یک رویداد متمرکز نباشد و نگاه جامعتر و ریشهیابانهای را نسبت به این سال اتخاذ کند. روایت این مستند از سال 60 با انتخاب ابوالحسن بنیصدر به عنوان نخستین رئیسجمهور ایران و تشکیل نخستین مجلس شورای اسلامی آغاز میشود و صراحت و پرهیز از مقدمهچینی را در ابتدا در دستور کار خود قرار میدهد. «گزارش آشوب» از جمله مستندهای صرفا آرشیوی است که با پرهیز از مصاحبه سعی دارد روایت دقیقتر و مبتنی بر اسناد، فیلمها، عکسها و مطبوعات در سال 60 ارائه کند. این تعمد را میتوان از خوانش متن و شیوه نگارش آن که از انتخاب واژههای سوگیرانه و دارای بار معنایی مثبت یا منفی پرهیر کرده است، درک و دریافت کرد. مستند با روایت نالایقی بنیصدر و طرح ۲ فوریت عدم کفایت رئیسجمهور در فصل اول خود ادامه مییابد و آشوب مجاهدین خلق برای دفاع از رئیسجمهور وقت را به تصویر میکشد. پرداختن به تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی که شاهدانی زنده دارد علاوه بر دردسرهای دستیابی به آرشیوها و اسناد از مهمترین چالشهای پیش روی مستندسازان این گونه موضوعی است. «گزارش آشوب» همانطور که از نامش برمیآید گزارشی از سال 60 است؛ با مقدمه و موخرهای که از عزل بنیصدر و ابهامزدایی از چرایی آن توسط امامخمینی(ره) در فردای آن روز آغاز و با شرح شورش اوین، فعالیتهای مجاهدین خلق، وقایع 6 تیر و 8 شهریور و ترورهای پیدرپی سران نظام و ناامنی وقت در کشور، دعوت مردم به معرفی منافقین، برگزاری انتخابات ریاستجمهوری و در نهایت خبر خوش فروپاشی خانه تیمی مجاهدین خلق و شکسته شدن حصر آبادان به پایان میرسد و در عین پرداختن به هر یک از این رویدادهای آشنا و شنیده شده، به چهرهها و اشخاصی اشاره میکند که در جریان برجستهسازی تعداد محدودی از وقایع دهه 60 مهجور ماندهاند. «گزارش آشوب» در عین اختصاص بخشهای عمده و قریب به 80 درصدی زمان خود به حوادث سال 60 که بالطبع شامل چهرههای سیاسی میشود، از به تصویر کشیدن نقش مردم در جریان حمایت از انقلاب غافل نمانده است. واکنشهای آنها به حادثه 7 تیر و 8 شهریور، انتخاب شهید رجایی و شرکت در انتخابات ریاستجمهوری در فصل پایانی و انتخاب آیتالله خامنهای برای مسند ریاستجمهوری و همکاری در معرفی منافقین و درک اوضاع بحرانی اجتماع از جمله این تاکیدات است. در ادامه این گزارش با محمدرضا گیوهچیان، کارگردان این اثر به گفتوگو نشستیم.
***
در ابتدا از کارنامه کاری خود در حوزه مستند بگویید.
قبل از مستند «گزارش آشوب»، یک مستند کوتاه ساخته بودم به نام «مسعودیه» اما «گزارش آشوب» به نوعی نخستین کار جدی من محسوب میشود.
چه شد سراغ تولید این مستند رفتید؟
جذابیت ایده اصلی از مهمترین انگیزههایم بود. با آقای رضا کریمی مشغول تحقیق درباره یک پروژه تاریخ معاصر دیگری بودیم که توجه من به وقایع سال ۶۰ جلب شد و به نظرم رسید که لفظ «ترور» در بیان روایت تاریخ این سال بسیار تکرار میشود. بعد به این نتیجه رسیدیم که حوادث سال ۶۰ پتانسیل تبدیل شدن به یک مستند را دارد.
مرحله پیشتولید، بویژه کار پژوهش چه مدت طول کشید؟ با چه چالشهایی در مدت پژوهش روبهرو شدید؟
قبل از تصمیم به ساخت این مستند هم به دلیل علایق شخصی، مطالعه درباره دوران ابتدایی انقلاب اسلامی داشتم و به نوعی هنگام شروع کار با فضای آن سالها آشنا بودم اما برای «گزارش آشوب» مروری جداگانه بر روزنامههای سال ۶۰ داشتم و سپس به فراخور هر حادثه سعی کردم اطلاعات تکمیلی را جمعآوری کنم.
از دشواریها در مسیر تولید مستند بگویید.
با توجه به اینکه از همان ابتدا تصمیم گرفتیم کار کاملا آرشیوی باشد، سختترین قسمت ساخت مستند، تامین فیلمها و عکسهای آرشیوی مورد نیاز بود. درباره سالهای اولیه انقلاب اسلامی آرشیوهای نسبتا خوب و بکری وجود دارد که این آرشیو هم تنها در دست چند نهاد است اما ارتباطگیری با این نهادها و سپس بررسی آرشیو و گرفتنشان فعالیت زمانبری است.
مستندهایی از این دست حین پخش از صداوسیما معمولاً با اتهام سفارشی بودن از سوی برخی مخاطبان مواجه میشوند، شما برای تولید این مستند چه راهکارهایی اندیشیدید که خروجی مستند از این مسأله فاصله بگیرد.
«گزارش آشوب» نخستین کار جدی بنده هست و مساله سفارش برای این فیلم کاملا منتفی است اما صادقانه بگویم که در حین ساخت اصلا به این مساله فکر نکردم و فقط سعی کردم نسبت به حقایقی که در طول پژوهش به دست آوردهام متعهد باشم و آنها را در روایتی جذاب ارائه کنم.
در مجموع از خروجی نهایی مستند رضایت دارید و اگر قرار باشد به عقب بازگردید، چه مواردی را به کار اضافه یا کم میکنید؟
شاید الان برای جواب دادن به سوال شما بسیار زود باشد و باید قدری زمان بگذرد اما فعلا از کلیت خروجی نهایی راضی هستم و تغییراتی که به نظرم میرسد اندک و جزئی است.
قطعا یکی از عوامل موفقیت اینگونه مستندها دسترسی به آرشیو غنی است؛ در این باره چه چالشهایی داشتید؟
فقط سعی کردیم حوصله کنیم و ناامید نشویم. متاسفانه بخشی از آرشیوهایی که بررسی کردیم به دلایل مختلف مانند عدم طبقهبندی درست در نهاد مربوط، درخواست پرداخت مبلغ غیرمنطقی و... به دست ما نرسیدند اما باز تلاش کردیم با آرشیوی که جمع شد به یک روایت قابل قبول برسیم.
این را هم اشاره کنم که بعد از تهیه آرشیو، یک چالش دیگر بخشهایی بود که تاریخ درباره آنها روایت مبهمی دارد.
مثلا سقوط هواپیمای نیروهای ارتش در مهر سال ۶۰ یکی از این موارد است که هنوز بعد از ۴۰ سال به نتیجه قطعی نرسیده که آیا این سقوط اتفاقی بود یا عمدی در کار بوده است.
ما هم بهرغم اینکه در تحقیقاتمان به نکاتی رسیدیم باز سعی کردیم در عین بیان آن نکات، نتیجهگیری قطعی نکنیم.
اگر نکتهای هست که مطرح نشده، میشنویم.
امیدوارم در آینده با همکاری نهادها، ساخت مستندهای آرشیوی رونق بیشتری پیدا کند.
***
پرونده بلاتکلیف «نفوذی»
جواد موگویی*: برای تولید مستند «نفوذی» به عنوان تنها اثری که روایتگر گوشهای از زندگی «مسعود کشمیری» عامل ترور شهیدان رجایی و باهنر است، چالشهای بسیاری داشتهام. درباره سوژه مستند «نفوذی» یعنی مسعود کشمیری اطلاعات آرشیوی بسیار کمی وجود دارد به شکلی که از او فقط ۲ عکس 4×3 در آرشیوها وجود دارد که یکی مربوط به قبل از انقلاب و یکی هم مربوط به بعد از انقلاب است، حتی از او یک کپی شناسنامه هم در میان اسناد موجود وجود ندارد و طبیعتا ما نمیتوانستیم صرفا با همین 2 عکس درباره او یک مستند بسازیم. نکته دیگر اینکه ما میخواستیم ابعاد مختلف شخصیت این فرد از جمله پیچیدگی و ریاکاری او را نشان دهیم و در این شرایط ناچار بودیم سراغ روش «بازسازی صحنه» برویم و البته درباره شباهت فرمی آن به ماجرای نیمروز هم باید بگویم که وقتی فرم یک کار خوب است، چرا دیگران نباید از آن استفاده کنند؟من هم قبول دارم که این مستند به مخاطبان خود جمعبندی ارائه نمیکند و دلیل آن هم این است که من قاضی نیستم! ما داریم درباره پروندهای صحبت میکنیم که نزدیک 40 سال پیش باز شده و هنوز هم بلاتکلیف است پس چطور انتظار دارید من به عنوان مستندساز بتوانم آن را به یک جمعبندی برسانم؟من به عنوان یک مستندساز فقط میتوانم بگویم این روایت ۲ طرف این ماجراست و نمیتوانستم حکمی در این زمینه صادر کنم. من به عنوان مستندساز میتوانم ابهامات را بگویم و یکسری سوال هم برای مخاطب خود ایجاد کنم. البته من ادعایی ندارم که بیطرف هستم ولی به نظرم مستندساز باید منصف باشد. به خاطر همین انصاف هم است که ما سعی کردیم حرف هر دو طرف ماجرا را در این مستند روایت کنیم و این به معنای تناقض نیست.اما در انتقاد به این مساله که چرا سراغ منابع معتبرتری برای روایت این اتفاقات نرفتهام باید بگویم من سراغ متهمان این پرونده رفتم ولی هیچ کدام حاضر نشدند در ارتباط با این موضوع صحبت کنند و این دیگر ایراد من به عنوان مستندساز نیست بلکه ایراد از وجود روحیهای در بعضی از مسؤولان کشور ماست که هیچگاه حاضر به پاسخگویی نیستند. باور کنید به قدری روایتهای متفاوت در ارتباط با کشمیری وجود دارد که خود من هم نمیدانم مثلا کشمیری نماینده رکن دوم ارتش در شورای عالی امنیت ملی بود یا نماینده نخستوزیری! یعنی میخواهم بگویم که پرداختن به چنین سوژهای بعد از 40 سال محدودیتهای بسیاری دارد و نمیتوان براحتی به همه اطلاعات مربوط به چنین سوژههایی دست پیدا کرد.از سوی دیگر در حالی که دهها فیلم در ارتباط با کشته شدن جانافکندی، رئیسجمهور آمریکا ساخته شده اما ما فقط 2 اثر در ارتباط با ماجرای شهادت شهیدان رجایی و باهنر تولید کردهایم. در این شرایط چگونه انتظار دارید با این سواد تاریخی پایینی که در میان طیف گستردهای از جامعه ایرانی وجود دارد که گروهی حتی نمیدانند شهید باهنر نخستوزیر بود یا شهید رجایی، یک مستندساز بتواند به همه ابعاد پیچیده این پرونده بپردازد و به همه سوالات آن پاسخ بدهد؟!
* کارگردان مستند
ارسال به دوستان
اخبار
دبیر ستاد رسانهای مکتب حاجقاسم سلیمانی منصوب شد
حمید شاهآبادی، معاون سیما در حکمی مجید زینالعابدین را به دبیری ستاد رسانهای مکتب حاجقاسم سلیمانی منصوب کرد. به گزارش «وطنامروز»، در حکم معاون سیما خطاب به مجید زینالعابدین، بر تبیین، ترویج و آشنایی مخاطبان بویژه جوانان با سیره اخلاقی و عملی شهید حاجقاسم سلیمانی و بسط، گسترش و ترویج گفتمان آن مکتب الهی و همچنین تبیین تقویت انسجام ملی، همدلی و همگرایی امت اسلامی به عنوان دستاوردها و برکات شهادت سردار سلیمانی به عنوان اهداف این ستاد تاکید شده است. در این حکم همچنین ضمن قدردانی از خدمات و زحمات علی فروغی، مدیر شبکه ۳ و اقدامات انجامشده در دبیرخانه ستاد، بر انتقال دائمی دبیرخانه ستاد از شبکه ۳ به شبکه یک سیما تاکید شده است.
تکآهنگ «عاشقکشی» سراج منتشر شد
تکآهنگ «عاشقکشی» به آهنگسازی محسن جلیلی و خوانندگی سیدحسام الدین سراج توسط مرکز موسیقی حوزه هنری پیش روی مخاطبان قرار گرفت. به گزارش «وطنامروز»، «عاشقکشی» عنوان یکی از تازهترین آثار منتشرشده در بخش تکآهنگهاست که بتازگی توسط مرکز موسیقی حوزه هنری در دسترس شنوندگان قرار گرفت. در این تکآهنگ هادی محمدحسنی شاعر، محسن جلیلی آهنگساز و تنظیمکننده، حسامالدین سراج خواننده، مهدی آقایی تنظیمکننده، علیرضا مصدقی نوازنده تار، سیاوش عبدی و مریم شهریاری نوازنده سازهای کوبهای، شایان دیانتی نوازنده گیتار بیس، فریناز راستی نوازنده هارپ، سارا مداح نوازنده ویولنسل، آوا تهرانی نوازنده فلوت، ارکستر «نغمهپردازان فروزان» به سرپرستی بهنام نظری گروه اجرایی را تشکیل میدهند.
کمدی «کوزوو» به پستولید رسید
گوهر خیراندیش، بهناز جعفری، حمید ابراهیمی و امید روحانی از بازیگرانی هستند که در فیلم سینمایی «کوزوو» به کارگردانی سیدمیثم هاشمیطبا ایفای نقش کردهاند. به گزارش «وطنامروز»، فیلم سینمایی «کوزوو» به کارگردانی میثم هاشمیطبا و تهیهکنندگی حسن کلامی بر اساس فیلمنامهای از میثم هاشمیطبا چندی پیش در ژانر کمدی ساخته شد و این روزها مراحل پس از تولید را سپری میکند. گوهر خیراندیش، بهناز جعفری، حمید ابراهیمی و امید روحانی از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم سینمایی «کوزوو» به کارگردانی میثم هاشمیطبا ایفای نقش کردهاند. فرهاد آییش، بهاره کیانافشار، کورش تهامی، روشنک گرامی، سیاوش چراغیپور، هومن شاهی، مریم سعادت، بیوک میرزایی، بهرام ابراهیمی و فرزین محدث نیز دیگر بازیگران فیلم سینمایی «کوزوو» هستند.
۵۲۴ اثر متقاضی شرکت در سیوچهارمین جشنواره کودک
تاکنون صاحبان ۵۲۴ فیلم ایرانی و خارجی متقاضی حضور در سیوچهارمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان شدهاند. به گزارش «وطنامروز»، با پایان مهلت ارسال آثار بخش ملی، ۴۳۸ فیلم متقاضی حضور در سیوچهارمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان شدند که این تعداد نسبت به دوره گذشته رشد قابل توجهی داشته است. همچنین در بخش بینالملل جشنواره، ۴۴ فیلم سینمایی از ۳۰ کشور و ۴۲ فیلم کوتاه از ۲۱ کشور تا تاریخ یکم شهریورماه ارائه شده است و مهلت ارائه اثر به این بخش تا ۲۴ شهریور همچنان ادامه خواهد داشت.
خاطرات غواص لشکر ۳۱ عاشورا منتشر شد
کتاب «میهمانان امالرصاص؛ خاطرات خودنوشت غواص جانباز لشکر ۳۱ عاشورا» نوشته سیدجعفر حسینیودیق توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شد.
به گزارش «وطنامروز»، حسینیودیق راوی و نویسنده این کتاب میگوید مشغول زندگی عادی خود بوده و البته در پی عافیتطلبی نبوده اما خرداد سال ۹۴ که گفتند پیکر ۱۷۵ غواص دستبسته در راه شهرهاست، اولش باور نکرده و سپس گویی زمان در آن نقطه برایش ایستاده است. حسینی میگوید هر بار که این خبر را میشنید، به دوردستها میرفته؛ دوردستهای آشنا، به لب کارون، خین، نقطه رهایی، اروند و امالرصاص. آمدن پیکر غواصان دستبسته مقدمهای میشود تا سیدجعفر حسینی که زمان جنگ در لشکر ۳۱ عاشورا غواص بوده است، سراغ خاطرات قدیم و همرزمانش برود و خاطراتشان از روزهای عملیات را گردآوری و تدوین و در کنار خاطرات خود منتشر کند. خاطرات راوی این کتاب و دوستانش در قالب ۱۲ فصل تدوین شدهاند که به ترتیب عبارتند از: کوهکمریام! هَله اوشاقسان!، پادگان الغدیر، نخستین اعزام، عقبه خط دفاعی، خط مقدم فاو، موقعیت ریزهوندی، قدمگاه کارون، بزم خون در امالرصاص، کربلای شلمچه، سالهای دور از جبهه و کمینگاه جهنمی.
ارسال به دوستان
رویگری: میرباقری گفته بود نقش کیان فقط برای من است
رضا رویگری درباره نقش خود در سریال «مختارنامه» گفت: داوود میرباقری گفته بود نقش کیان فقط برای رضا رویگری است و هنرمند دیگری را برای تست گریم نیاورید.
به گزارش «وطنامروز»، در حاشیه ضبط تاریخ شفاهی در موزه سینما از زحمات رضا رویگری که سالها در سینما، تلویزیون و تئاتر فعالیت حرفهای داشته است با اهدای لوح قدردانی شد. در گفتوگوی تصویری تاریخ شفاهی، رضا رویگری از کودکی، دوران تحصیل، حضور در فیلمها و سریالها و نمایشها گفت. رویگری در بخشی از این مصاحبه گفت: پدرم بسیار مذهبی بود و دلش میخواست روحانی شوم. حتی در نوجوانی ماه رمضان در پشت بام خانهمان اذان میگفتم و در مسجد اعظم تجریش آموزش قرآن، دروس دینی و مذهبی آموختم.
وی عنوان کرد: نخستین سریال تلویزیونیام «چنگک» و نخستین فیلم سینماییام «عقابها» ساخته ساموئل خاچیکیان بود که مخاطبان زیادی در زمان اکران داشته است اما خودم بهترین کار سینماییام را فیلم «بوتیک» میدانم.
رویگری درباره نقش خود در سریال «مختارنامه» نیز بیان کرد: داوود میرباقری گفته بود نقش کیان فقط برای رضا رویگری است و هنرمند دیگری را برای تست گریم نیاورید. وی ادامه داد: قبل از انقلاب زمانی که تئاتر کار میکردم و هنوز مقابل دوربین نرفته بودم، داریوش مهرجویی برای فیلم «الموت» از من دعوت به همکاری کرد که آن فیلم به نتیجه نرسید و سالها بعد با فیلم «اجارهنشینها» فرصت این همکاری فراهم شد که تجربه بسیار شیرینی برایم بود.
هنرمند پیشکسوت در فیلمهای سینمایی همچون «عقابها»، «اجارهنشینها»، «کانی مانگا»، «شب بیستونهم»، «آلما»، «مسافر ری»، «بوتیک» و «دل شکسته» نقشآفرینی کرده است.
ارسال به دوستان
تصویربرداری طولانیترین سریال تاریخ تلویزیون ادامه دارد
تصویربرداری سریال 250 قسمتی «برف بیصدا میبارد» به کارگردانی پوریا آذربایجانی و تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی در گیلان ادامه دارد. به گزارش «وطنامروز»، با گذشت ۱۵ ماه از شروع تولید سریال ۲۵۰ قسمتی «برف بیصدا میبارد» به کارگردانی پوریا آذربایجانی و تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی، تصویربرداری ۶۵ درصد فصل اول سریال انجام شده است. این سریال که توسط مرحوم «مسعود بهبهانینیا» به رشته تحریر درآمده است، شامل 2 فصل بوده که داستان فصل اول آن در ۱۰۰ قسمت از سالهای ۶۵تا ۶۹ روایت میشود و فصل دوم آن در ۱۵۰ قسمت در زمان حال میگذرد. بهبهانینیا پیش از این سریال 110 قسمتی «کیمیا» را به نگارش درآورده بود.
کرونا در این یک سال و نیم چندین بار این پروژه را مختل کرد اما پس از مدتی تصویربرداری آن از سر گرفته شده است، اکنون گروه برای ضبط ادامه سریال به استان گیلان سفر کرده و در حال ضبط سکانسهای مربوط به این استان هستند.
پیش از این فقط اسامی 3 بازیگر این سریال رسانهای شده بود. برخی دیگر از بازیگران آن عبارتند از: فرهاد آییش، الیکا عبدالرزاقی، پوریا پورسرخ، مائده طهماسبی، پاشا رستمی، پوریا شکیبایی، پانته آسیروس، مریم شیرازی، مینا وحید، فریبا متخصص، امید روحانی، مهسا طهماسبی، امیر جنانی، هادی دیباجی، سیامک ادیب، هاله گرجی، آناهیتا اقبالنژاد، سینا کرمی و...
در خلاصه داستان این سریال که محصول گروه فیلم و سریال شبکه 3 سیماست، آمده است: اگر بمانی، غزل غزل ترانه لبخند به پایت میریزم. پرده حسرت از دلت برمیکنم. برف بیصدا میبارد، دردانه من. بمان تا رسم پذیرایی از تقدیر را بجا آوریم...
ارسال به دوستان
با رسیدن به فروش ۱۰۰ میلیون دلاری
«گشت و گذار در جنگل» ۲ قسمتی میشود
کمپانی دیزنی اعلام کرد قسمت دوم «گشت و گذار در جنگل» را میسازد.
به گزارش «وطنامروز»، ادامهای بر فیلم ماجراجویانه دیزنی که بر مبنای گشت و گذار در یک پارک تفریحی ساخته شده است در دست ساخت قرار میگیرد. دیزنی با فروش ۱۰۰ میلیون دلاری فیلم «گشت و گذار در جنگل» در آمریکا این تصمیم را گرفت.
به این ترتیب دواین جانسون و امیلی بلانت برای یک فیلم ماجراجویانه دیگر بازمیگردند تا نقش شخصیتهای کاپیتان فرانک وولف و مکتشف شجاع دکتر لیلی هوتون را تکرار کنند.
انتظار میرود کارگردانی فیلم دوم هم بار دیگر به ژائومه کولت- سرا سپرده شود. مایکل گرین که با همکاری «گلن فیکارا» و «جان ریکوآ» فیلمنامه فیلم اصلی را نوشتند ادامه فیلمنامه آن را هم مینویسد.
«گشت و گذار در جنگل» ۳۰ جولای اکرانش را شروع کرد و علاوه بر آن در دیزنیپلاس هم به صورت آنلاین در دسترس قرار گرفت و با قیمت ۳۰ دلار به فروش رسید. در هفته افتتاحیه این فیلم فروشی 2/34 میلیون دلاری از نمایش در سینماها و فروشی ۳۰ میلیون دلاری از دیزنیپلاس به دست آمد. این فیلم از آن زمان همچنان در گیشه به فروش خود ادامه داده و این هفته که پنجمین هفته اکرانش را پشت سر گذاشت به رقم فروش ۱۰۰ میلیون دلار دست یافت. فروش فیلم در سراسر جهان در این مدت ۱۸۷ میلیون دلار بوده است. این فروش برای دوران پاندمی قابل قبول است. فروش هفته افتتاحیه «گشت و گذار در جنگل» بالاتر از «هرجومرج فضایی» با فروش ۳۱ میلیون، «گودزیلا در برابر کونگ» با فروش ۳۱ میلیون و «کروئلا» با فروش ۲۱ میلیون دلار بوده است. با این حال فروش آن با «بیوه سیاه» که ۸۰ میلیون دلار در ۳ روز افتتاحیه فروخت یا «سریع و خشمگین ۹» که ۷۰ میلیون دلار فروخت قابل مقایسه نیست. با هزینه تولید ۲۰۰ میلیون دلاری این فروش به معنی موفقیت در دوران عادی محسوب نمیشد اما اکنون این فیلم هم به دنبالههای دیزنی پیوسته است.
قابل توجه اینکه فروش «بیوه سیاه» از اکران سینمایی و آنلاین کسب شد اما «سریع و خشمگین ۹» تنها در سینماها اکران شد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|