|
اخبار
حذف بخش «قصهگویی برتر» از جشنواره قصهگویی کانون
«قصهگویی برتر» بخش جدیدی در جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دوره بیستوسوم بود که به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد شرکتکنندگان از این رویداد حذف شد. به گزارش «وطنامروز»، «قصهگویی برتر» بخش جدیدی در جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دوره بیستوسوم بود که به دلیل به حد نصاب نرسیدن شرکتکنندگان از این رویداد حذف شد. خسروی، مسؤول کمیته قصهگویان برتر با بیان این مطلب گفت: در بیستوسومین دوره جشنواره بینالمللی قصهگویی، بخش قصهگویی برتر با ویژگیهای متنوع قرار بود برای نخستینبار در این دوره برگزار شود که در مرحله اول به دلیل کافی نبودن سوابق فرستاده شده از این دوره حذف شد. وی با بیان اینکه در این بخش قرار بود تنها یک قصهگو برگزیده شود، افزود: در این بخش افرادی میتوانستند شرکت کنند که دارای سوابق تخصصی قصهگویی بوده یا در دورههای مختلف جشنواره قصهگویی حائز رتبه اول تا سوم بخش کشوری یا بینالملل شده یا آنکه در جشنوارههای معتبر خارجی رتبه اول تا سوم را کسب کرده باشند. مسؤول کمیته قصهگویی با اشاره به اهمیت و ضرورت اطلاعرسانی به شرکتکنندگان در این بخش ادامه داد: با توجه به سوابقی که برای این بخش فرستاده شد و بررسیهای انجام شده تعداد افرادی که از این شرایط برخوردار باشند از ۱۰ نفر کمتر بود به همین دلیل این بخش از جشنواره بیستوسوم حذف شد. بیستوسومین جشنواره بینالمللی قصهگویی به دلیل شیوع بیماری کرونا به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
چاپ بیستودوم «سقای آب و ادب» منتشر شد
بیستودومین چاپ کتاب «سقای آب و ادب» نوشته سیدمهدی شجاعی توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شد. به گزارش «وطنامروز»، سقای آب و ادب، رمان و روایتی از زندگی حضرت عباس(ع) شامل ۱۰ فصل با عناوینی چون عباس علی، عباس امالبنین، عباس عباس، عباس سکینه، عباس مواسات، عباس زینب، عباس ادب، عباس حسین، عباس فرشتگان و عباس فاطمه است. در هر فصل رفت و برگشت روایی متعدد و متنوعی دیده میشود و در حرکتی سیال، راویان جای به هم میدهند و شکستها به سرعت خوانش میافزاید و زوایایی جدید از مفهوم را روشن میکند. اما آنچه این کتاب را از حیث محتوا با دیگر آثار شجاعی متمایز میکند، بیشتر در فصل «عباس فرشتگان» به چشم میآید. در سایر فصول نویسنده دقیق و کامل بر اساس مستندات تاریخی، به روایت زندگی حضرت عباس(ع) میپردازد اما در فصل نهم، شجاعی شیوهای جدید را پیش میگیرد؛ روایتی متفاوت با مضامینی که بیشتر استحسان اوست، مفاهیمی جدید و نگاهی نو به شخصیت حضرت عباس بن علی(ع). کتاب «سقای آب و ادب» نوشته سیدمهدی شجاعی در۱۸۴ صفحه و در قطع رقعی از سوی انتشارات کتاب نیستان در دسترس علاقهمندان به آثار این نویسنده قرار گرفت.
انتشار «دل تنها» با صدای معتمدی
تک آهنگ «دل تنها» با سرودهای از بهمن محمدزاده، خوانندگی سیدمحمد معتمدی و همراهی ارکستری از اوکراین پیش روی مخاطبان قرار گرفت. به گزارش «وطنامروز»، در این قطعه- که در استودیویی با مدیریت سیدمحمد معتمدی اجرا شده- ارکستر ویرتووزهای اوکراین، مهدی عبدی به عنوان آهنگساز و تنظیمکننده و میلاد فرهودی به عنوان میکس و مستر، گروه اجرایی را تشکیل میدهند. بهمن محمدزاده، ترانهسرای این قطعه در دلنوشتهای به مناسبت این اثر موسیقایی نوشته است: «آری! این روزها، این روزهای تلخ، این روزهای ناخوانده به جبر مانده باید بگذرد و میگذرد، اما سخت و نفسگیر. میگذرد، اما به قیمت داغ سنگین عزیزانی که هیچ چیز و هیچ کس نمیتواند جای خالیشان را پر کند. میگذرد و آن سوتر از کوچههای مرگ و دلهره، فردایی خواهد آمد که مردمانش هراسی از در آغوش گرفتن هم ندارند و دوباره مهربانی و همزیستی را سخاوتمندانه به هم هدیه میدهند. دوباره زندگی بر این کره خاکی جریان واقعی خودش را از سر خواهد گرفت و ما آدمها اتفاقات و خاطرههای جدیدی خواهیم ساخت و البته در خاطرههای پراندوه گذشته، هر لحظه و هر دم عزیزان سفرکردهمان را بر شانههای دل پاره پارهمان تشییع خواهیم کرد. دیر یا زود، فردای بیدلهره از راه میرسد اما دیگر هیچگاه ما آن آدمهای سابق نخواهیم شد».
ارسال به دوستان
نگاهی به مستند «استراحت بماند» که ماجرای تأسیس «کافه شهدا» و شباهت مؤسس آن با یکی از شهدا را روایت میکند
جهاد همگانی با اقتدا به شهدا
عباس اسماعیلگل: مستند «استراحت بماند» که ماجرای تأسیس «کافه شهدا» در شیراز، فعالیتهای جهادی آن و شباهت مؤسس آن با شهید مشهور نهی از منکر را روایت میکند، از شبکه مستند سیما روی آنتن رفت که با استقبال مخاطبان روبهرو شد و حالا قرار است تکرار این مجموعه از چند شبکه دیگر پخش شود. علی تکروستا، کارگردان «استراحت بماند» که چندی پیش از این، مستند «برادرم نادعلی» را ساخته بود، این بار با اثری جدید به قاب تلویزیون بازگشت. فیلم مستند «استراحت بماند» پرترهای از «سیدغفار» یکی از نیروهای جهادگر و جوان اهل شیراز است که فعالیتهای متفاوت او در کمکرسانی به محرومان، زندگی جالب و متفاوتی را برای او رقم زده و همین سبک زندگی به همراه اتفاقاتش سوژه فیلم مستند «استراحت بماند» شده است. سیدغفار با تاسیس یک هیات در شیراز که نامش «کافه شهدا» است، مشهور میشود. این هیات در ایام پایانی هر هفته مراسمات متفاوتی را بر سر مزار شهدا برپا میکند و روزبهروز تعداد شرکتکنندگان در آن افزایش پیدا میکند و اکنون یکی از مشهورترین محافل فرهنگی- مذهبی در شهر شیراز است. علاوه بر این، سیدغفار به همراه جمعی از دوستانش فعالیتهای جهادی زیادی را در مناطق مختلف دنبال میکنند که این بخش نیز در مستند «استراحت بماند» مورد اشاره قرار گرفته است. یکی از اتفاقات دراماتیک و قابل توجه در زندگی این نیروی جهادگر، شباهت ظاهری عجیب او به یکی از شهدای مشهور امر به معروف است. وقتی مادر این شهید، سیدغفار را برای نخستینبار میبیند احساس میکند پسرش را دیده است. جزئیات این اتفاق دراماتیک نیز در بخشی از مستند «استراحت بماند» به نمایش درآمده است اما تکروستا ماجرای جالبی را از شباهت سوژه مستند خود با یکی از شهدای مشهور تعریف میکند: چند سال قبل گروهی برای ساخت فیلم یکی از شهدای مشهور اقدام میکنند و برحسب اتفاق، نقش آن شهید به دلیل شباهت ظاهری بسیار زیاد به سیدغفار میرسد. این شباهت به حدی است که زمانی که مادرش عکس سیدغفار را میبیند تا ساعتها نمیتواند باور کند این گریم نشده است و اشک میریزد.
در ادامه، علی تکروستا، کارگردان «استراحت بماند» در قالب یادداشتی از روند تولید این مستند و دغدغههایش میگوید.
همگانی شدن گفتمان جهادی
ساخت چنین مستندی تحت تأثیر جملهای از رهبر انقلاب رخ داد. ایشان در دیدار با کارگران در دهم اردیبهشتماه سال 1396 فرمودند: «ما جز با کار جهادی و کار انقلابی نخواهیم توانست این کشور را به سامان برسانیم». این جمله رهبر انقلاب اسلامی به وضوح اهمیت و جایگاه جهتگیری و کار جهادی را در منظومه ارزشی انقلاب اسلامی مشخص میکند. بر اساس همین نگرش، انتظار رهبر انقلاب در این زمینه «همگانی شدن گفتمانِ جهادی» و «گسترشِ حضور عموم مردم بویژه جوانان در جریان فعالیتهای جهادی» است. به عبارت دیگر ضرورت و ظرفیت کار جهادی اینقدر بالاست که ایشان در دیدار جمعی از جهادگران بر گسترش هر چه بیشتر جریانِ کار و خدمترسانی جهادی تأکید میکنند.
اما اگر بخواهم درباره چگونگی تولید این مستند سخن به میان بیاورم بهتر است آن را در قالب این دلنوشته بیان کنم.
«سیل سیستانوبلوچستان بود که کولهام را بستم و از تهران راهی شدم تا شاید بتوانم آنچه را رخ داده به تصویر بکشم؛ بدون هیچ شناختی از منطقه و بدون خودرو.
شب را کنار بچههای جهادی در یکی از خوابگاهها خوابیدم و صبح کنار جاده ایستادم تا روستا به روستا و شهر به شهر این استان پهناور را رفته و مشکلات و معضلات را به تصویر بکشم.
کنار جاده ایستاده بودم که جوانی جلو آمد و گفت: به نظرم بهترین کمک ما میتواند این باشد تا با خودرو شما را برای ضبط تصاویر ببریم و شما بتوانید این مشکلات را منعکس کنید.
در آن هوای گرم با وانت در جلوی ماشین ۲ نفری تا هزار و 500 کیلومتر از بندر جاسک تا زاهدان با دوستش همراهم شدند و حاصلش شد چند برنامه خوب.
جوان اهل شیراز بود و چهرهاش آشنا، کمی که با هم بودیم متوجه شدم شبیه شهید امر به معروف شهید علی خلیلی است و داستان شباهتش بسیار زیبا.
سیدغفار حسینی آنقدر به شهید علی خلیلی شباهت داشت که مادر شهید اتاق علی را در اختیارش گذاشته بود و مثل علی او را دوست داشت؛ وقتی بیشتر با این جوان شیرازی آشنا شدم خلوص و صداقت را در نگاه او دیدم و قصههای بسیار زیبا؛ قصه شهید مهدیرضا، قصه کافه شهدا، قصه علمکشی، قصه خادم حرم و مدافع حرم، قصه سیل و زلزله و کرونا و هزاران قصه خدمت که سید جوان علمدار این قصهها بود.
و این قصهها بهانهای برایم شد تا جوانی که کنار خیابان مرا سوار ماشینش کرد، بشود راوی قصه استراحت بماند...».
روایت حقیقت در قاب واقعیت
دهه 1960 حیطه تولید و نمایش فیلم مستند بتدریج از سینما به تلویزیون انتقال یافت تا جایی که امروز حجم عمدهای از تولیدات شبکههای جهانی، ملی و محلی در قالب مستند است که البته نواقص بسیاری هم داشته که با گذر زمان هر ساله بخشی از آنها برطرف شده است. در این میان موضوع مهمی که همیشه سازندگان مستندهای تلویزیونی در ایران را با مشکل روبهرو میکرد، عدم وجود یک سازوکار ثابت بود که خود میتوانست عاملی برای ارتباط مستمر بین مخاطبان و سازندگان باشد که هم به بهتر شدن کیفیت تولیدات کمک میکرد و هم عاملی برای افزایش تولیدات در این حوزه میشد.
به همین منظور جشنواره تلویزیونی مستند در سال 1396 با شعار «روایت حقیقت در قاب واقعیت» آغاز به کار کرد تا بتواند پلی باشد و مشکلات این حوزه را رفع کند. امروز این جشنواره در پله پنجم خود ایستاده و شبکه افق سیما هم همچون دورههای قبل در این جشنواره حاضر شده و تلاش میکند تا بهترین آثار خود را در برابر دیدگان مخاطبان قرار دهد. به همین منظور 7 مستند در این دوره به جشنواره تلویزیونی مستند راه یافتهاند که قرار است در تاریخهای مشخص، در شبکه مستند سیما روی آنتن روند.
عبدالحسین بدرلو، مدیرگروه مستند شبکه افق گفت: دستاندرکاران شبکه مستند برای برگزاری دوره پنجم جشنواره تلویزیونی مستند تلاش زیادی میکنند، زیرا در این ۲ سال که کشور درگیر بیماری کرونا شده، واقعا رونق دادن هر چه بیشتر به چنین جشنوارههایی برای مستندسازان امیدبخش است.
وی در ادامه افزود: برگزاری جشنواره آن هم در حوزه مستند، جدید و بدیع است که پیش از این همانندش وجود نداشته است. همانطور که میدانید تلویزیون بهترین بستر برای پخش مستند است و با برگزاری چنین جشنوارههایی حتی مستندهایی هم که توسط تلویزیون تولید نشدهاند فرصت مییابند تا اکران شوند.
بدرلو تاکید کرد: شبکه افق هر سال در این جشنواره شرکت کرده و چون موضوع جشنواره آزاد است، دست ما باز بود تا بتوانیم تمام آثار خود را شرکت دهیم.
وی خاطرنشان کرد: شبکه افق به دلیل جایگاه خود و فضای کاری ویژهای که دارد، مجموعه مستند بیشتری تولید کرده است که به دلیل گستردگی در موضوعات، توان بیشتری برای شرکت در این جشنواره دارد. ما از بین مجموعههای تولیدشده در شبکه، با هماهنگی و همکاری دستاندکاران بهترینها را گلچین کردیم تا در این جشنواره اکران شوند.
مدیرگروه مستند شبکه افق در پایان تاکید کرد: برخی مستندها در شبکه تولید شده است که به صورت عادی به دلیل مسائل سیاسی قابلیت پخش نداشت ولی آنها را نیز ما به جشنواره ارسال کردهایم.
ارسال به دوستان
«بردگان سیاه»؛ رمانی درباره زشتی پیشینه آمریکا
رمان «بردگان سیاه» نوشته کایل آنستوت توسط انتشارات معیار علم روانه کتابفروشیها شد.
به گزارش «وطنامروز»، رمان «بردگان سیاه» نوشته کایل آنستوت با ترجمه محمد قاضی بتازگی توسط نشر معیار علم منتشر شد. این کتاب گذشته ایالاتمتحده آمریکا بویژه ایالات جنوبی آن را که بردگی در آنها در حد اعلای زشتی خود اعمال میشده است، نشان میدهد.
داستان از سال ۱۸۳۱ در مزرعه کوچکی در آلاباما آغاز میشود. مزرعه متعلق به پدر و پسری است به نام ماکسول که در عرف محل، افراد سرشناس و اشرافزاده محسوب میشوند و پنبه میکارند اما کار مهم و اصلیشان بردهداری است. آنها مانند دامهایشان که از نژادهای خوب، نسلی جدید پرورش میدهند با بردگان خوش بر و روی خود نیز این کار را میکنند و بردگان خوش هیکل خود را آبستن میکنند.
نه تصور کنید که این بردگی با خشونت و توحش و خشم و کتک همراه است، برعکس آمیخته به لطف و مهربانی و ناز و نعمت نیز هست و ارباب به همان میزان که از اسب و مرغ و سگ و گوسفند خود حمایت میکند نسبت به بردههایش نیز چنین است. در اینجا هیچ چیز از ریزهکاریهای دنیای بردگی از نظر ما پنهان نمیماند. نویسنده با فراق بال و با تأنی و حوصله بسیار تار و پود این فرش رنگین را میبافد و نقش و نگارها چنان زنده و گویاست که طی صدها صفحه خواننده تصور میکند دفترچهای حاوی یادداشتهای وقایع روزانه را میخواند نه یک رمان واقعی را. اما این فقط ظاهر داستان است، چرا که داستان درامی است بسیار قوی که در موقعیتی ناشی از بردگی گنجانده شده است. با حرکتی کند و شیرین شروع میشود و اندک اندک با هیجان پیش میرود و در نقطه اوج همچون بمبی نیرومند با چنان انفجار مخوفی میترکد که خواننده را نیز تا مدتی گیج میکند. و اما بردگان گویی خمیرشان با شیره بندگی و اطاعت محض عجین شده است. هوای طغیان و نافرمانی بسیار بهندرت به سرشان میزند و با این وضع تنها آرزویی که دارند این است که بندهای عاجزتر از خود پیدا کنند تا از او به عنوان تو سری خور استفاده کنند. وقتی این اثر در فرانسه به چاپ رسید و مورد استقبال قرار گرفت، «ریچارد رایت» درباره این اثر نوشت: مندینگو عجیبترین کتابی است که تاکنون درباره بردگی نوشته شده و تنها کتابی است که در این زمینه واقعی است.
ارسال به دوستان
«ونوم ۲» زودتر از موعد اکران میشود
به دنبال استقبال فراتر از انتظار از فیلم «شانگ چی و افسانه ده حلقه» در گیشه، اکران قسمت دوم فیلم ابرقهرمانی «ونوم» با بازی «تام هاردی» ۲ هفته جلو افتاد.
به گزارش «وطنامروز»، شرکت سونی در اقدامی غافلگیرانه تاریخ اکران قسمت دوم از فیلم ابرقهرمانی ونوم را برای بار پنجم تغییر داد. فیلم «ونوم: بگذار قتلعام شود» تا رسیدن به پرده سینما مسیر پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. این فیلم اول قرار بود اکتبر سال ۲۰۲۰ (مهر- آبان ۹۹) اکران شود اما به دلیل شیوع کرونا یک بار تا ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد- تیر ۱۴۰۰) به تاخیر افتاد و یک بار تا اواخر ماه سپتامبر (شهریور- مهر ۱۴۰۰). در جدیدترین تغییرات نیز قرار شد این فیلم ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) روی پرده سینماها برود. اما حالا در خبری خوب برای طرفداران مجموعه ونوم، این فیلم ابرقهرمانی زودتر از آنچه اعلام شده بود و در تاریخ اول اکتبر (۹ مهر) اکران خواهد شد.
خبر اکران زودهنگام ونوم ۲ پس از آن اعلام شد که کمپانی دیزنی از استقبال فراتر از انتظار از اکران افتتاحیه شانگ چی و افسانه ده حلقه خبر داد؛ این فیلم جدید از دنیای سینمایی مارول در ۴ روز اول اکران در آمریکا ۹۰ میلیون دلار فروش کرد و رکورد میزان فروش در این کشور را شکست. استقبال چشمگیر از این فیلم در گیشه، استودیوهای فیلمسازی و سینماداران را که از تاثیر شیوع کرونای نوع دلتا بر بلیتفروشیها هراسان بودند، دلگرم کرد. فروش قابل توجه فیلم شانگ چی با بازی سیمو لیو، بازیگر کانادایی چینیتبار و آکوافینا که نقدهای خوبی گرفته است، نشان داد یک فیلم خوب با وجود کرونای نوع دلتا هم میتواند مخاطب را به سینماها بکشاند.
ارسال به دوستان
«منفی ۳۶۲۵» میهمان رم ایتالیا و جوزپه تورناتوره شد
فیلم کوتاه «منفی ۳۶۲۵» به تهیهکنندگی و کارگردانی حسین باباییان در جشنواره ایتالیایی حضور پیدا میکند.
به گزارش «وطنامروز»، پیمان شاهمحمدی مدیر امور توزیع و فروش بینالمللی فیلم کوتاه «منفیِ ۳۶۲۵» به تهیهکنندگی و کارگردانی حسین باباییان از نخستین حضور بینالمللی این فیلم در جشنواره بینالمللی
Roma Creative Contest در رم ایتالیا خبر داد. نکته قابل توجه در این جشنواره حضور جوزپه تورناتوره، کارگردان برنده اسکار و خالق فیلمهایی چون «سینما پارادیزو» و «مالنا» در مقام رئیس جشنواره است.
این جشنواره طی ۱۰ سال، دهها کارگردان جوان ایتالیایی و بینالمللی را ارتقا داده و میزبان بسیاری از نمایندگان اصلی صحنه سینمای ملی بوده است. بیش از ۶۰ فیلم کوتاه از بیش از ۸۰ کشور جهان در بخش مسابقه این جشنواره بینالمللی شرکت میکنند.
این مسابقه در 6 بخش رقابتی طراحی شده است و جوایزی به ارزش بیش از ۵۰ هزار یورو دارد. تاریخ برگزاری این جشنواره از ۲۰ تا ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۱ مصادف با ۲۹ شهریور تا ۴ مهر در کشور ایتالیا و در شهر رم خواهد بود.
در فیلم کوتاه «منفی ۳۶۲۵» ابوالفضل همراه، پروا آقاجانی، مهرانه عزآباد، میلاد حسینی، حلما ایمانی و میترا تبریزی به ایفای نقش پرداختهاند. این فیلم کوتاه، روایت یک موقعیت ضد جنگ است که به موضوع جنگ و هجوم داعش میپردازد که اثرات ناشی از آن، بیشترین آسیبش برای کودکان بیگناه سرزمینهای مشرقزمین است.
ارسال به دوستان
سعید سعدی، تهیهکننده سینما:
فیلم را آتش میزنم اما به پلتفرم نمیدهم!
تهیهکننده سینما که بتازگی فیلم سینمایی «گیسوم» را روانه پرده سینماها کرده، معتقد است شرایط سینما در آینده بدتر از شرایط فعلی خواهد شد.
به گزارش «وطنامروز»، سعید سعدی درباره تازهترین فعالیتهای خود گفت: در حال حاضر بیشتر در تلویزیون مشغول هستم و بتازگی فیلم «گیسوم» را هم روانه اکران سینماها کردهایم. برای فیلم «سزار برمیگردد» به کارگردانی امیر پوروزیری هم بتازگی درخواست پروانه ساخت دادهام. اگر پروانه ساخت این فیلم صادر شود در اولویت برنامههای تولید امسالمان قرار دارد.
تهیهکننده فیلم «گیسوم» درباره اکران این فیلم سینمایی در شرایط فعلی سینماها هم به مهر گفت: با توجه به اینکه شرایط سینماها در هر صورت ایدهآل نیست، سرمایهگذاران فیلم به این نتیجه رسیدند که زودتر تکلیف این فیلم در اکران مشخص شود. در نشستهایی که داشتیم به این جمعبندی رسیدیم که فیلم را اکران کنیم و بعد آن را در پلتفرمها عرضه کنیم. وی درباره وضعیت فروش فیلم هم توضیح داد: طبیعتا فروش فیلم در شرایط فعلی فروشی نیست که برای ما راضیکننده باشد. تلاش میکنیم تا فیلم مخاطب بیشتری هم داشته باشد اما مشخص نیست تا چه حد موفق باشیم. در مجموع شرایط، شرایط خوبی نیست و ما بر اساس تعهدی که داریم مجبور به تن دادن به این شرایط هستیم. چند کار بلاتکلیف دیگر هم داریم که وضعیت اکران آنها مشخص نیست و نمیدانیم چه سرنوشتی پیدا میکند. این فیلم هم به دلیل فشار سرمایهگذار به اکران رسیده است. تهیهکننده سینما درباره ترافیک فیلمهای مانده در صف اکران هم بیان کرد: واقعا شرایط معلوم نیست و مشخص نیست آیا این فیلمها میتوانند رنگ پرده را به خود ببینند؟ شرایط در آینده آنقدر بد خواهد بود که نمیتوان تصوری برای اکران برخی فیلمها داشت. فیلمهایی هستند که به دلیل فضای طنزی که دارند طبیعتا در نوبتهای اولیه اکران قرار میگیرند و فیلمهای بلاتکلیف تعداد بیشتری خواهند داشت که بعید است تا یکی، دو سال آینده امید به اکران آنها باشد. وی با اشاره به فیلمهایی که حاضر به اکران در این شرایط نمیشوند هم اظهار کرد: خوابیدن طولانی پول یک ضرر است و شاید برای برخی این مساله مهم نباشد. ارزش ریالی پول به صورت روزانه کاسته میشود. اگر سال گذشته ۱۰۰ تومان میتوانستیم فروش کنیم، امسال همان ۱۰۰ تومان، شاید به اندازه ۱۰ تومان هم ارزش نداشته باشد. به همین دلیل به رغم آنکه شرایط نامساعد بود، احساس کردیم باید زودتر فیلم را اکران کنیم.
سعدی درباره اکران آنلاین هم توضیح داد: در بخش آنلاین هم همه فیلمها اکران نمیشوند، صاحبان ویاودیها هم برای خودشان تعاریفی دارند و در آن بخش هم خیلی از آثار بلاتکلیف هستند. اگر برخی فیلمها خودشان هم متقاضی اکران آنلاین باشند، مشخص نیست توسط صاحبان پلتفرمها پذیرفته شوند. در مجموع شرایط فیلمسازی تغییر کرده است و روی هیچ بخشی نمیتوان حساب کرد. گاهی به دلیل پیشنهاد مبالغ اندک توسط صاحبان ویاودیها حاضریم فیلم را به آتش بکشیم اما با این مبالغ به نمایش نگذاریم.
وی درباره ادامه روند صدور پروانه ساخت و تولید فیلم با وجود بحران اکران گفت: در حال حاضر شرایط تولید و توزیع در سینما تناسب ندارد ولی دوستان ما که نمیتوانند بیکار بنشینند تلاش میکنند تا حداقل موقعیت خود را در حوزه تولید تثبیت کنند. تمام هموغم گروهی از جوانان بویژه کاراولیها ورود به عرصه فیلمسازی است و در هر شرایطی تلاش میکنند خودشان را اثبات کنند. این تهیهکننده در پایان مطرح کرد: در حال حاضر شرایط نامساعد است و نمیتوان هیچ صحبت قطعی درباره سیاستهای حمایتی از سینما هم داشت. باید منتظر بمانیم تا با عبور از بحران کرونا ببینیم وضعیت اقتصاد سینما چگونه خواهد شد، آن زمان میتوانیم درباره آینده سینما صحبت کنیم.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|