|
ارسال به دوستان
«نمایندگان امر، نمایندگان کلام» و بررسی 12 سال فعالیت کانون نویسندگان ایران در پیش از انقلاب
آیینهای پیش روی روشنفکران
محمدرضا کردلو: خواندن تاریخ از دریچه اکنون و خواندن تاریخ از آخر، به فضایی دامن میزند که از آن، به «قرائت رسمی» از تاریخ تعبیر میشود؛ قرائتی که در روزگار شبکههای اجتماعی و ارتباطات بیپایان، آنچنان توجیهپذیر نیست.
خواندن تاریخ - آنچنان که راهی در امروز باز کند - یکی از کارهایی است که در این سالها شده است. اینکه اگر با عینک امروز به تاریخ بنگریم، فایدههای فراوانی نصیب ما خواهد کرد. این تصور قابل راستیآزمایی حداقل ما را با این سوال مواجه میکند: آیا واقعا نگاه امروزی به تاریخ دیروز، دارای منافع بوده یا خیر؟
یکی از لازمههای مواجهه اینچنینی با تاریخ، مساله «نگفتن» است. موافقان این رویکرد میگویند حالا ما که به دنبال این هستیم تاریخ را جوری روایت کنیم که به درد امروز بخورد، پس بهتر است اینجایش را بگوییم، آنجایش را نه! خب! فرض بگیرید جریانی نیز در مقابل شما قرار میگیرد که او هم بنایش همین است. میخواهد تاریخ را جوری بگوید که برای امروزش کارکرد داشته باشد. پس او هم چیزهایی دارد برای «نگفتن». جمع نگفتههای این سو و آن سو، خودش یک تاریخ است؛ تاریخ حذف شده. تاریخ محذوف، زمینهساز شکاف اجتماعی است. تاریخ که نباشد، هویتی ساخته نمیشود و در نتیجه، نسل امروز بیآنکه «عبرت» برایش مساله باشد، همه تلاشش را میکند تا با فرار از تاریخ، از کلیتی به نام ایران هم، ولو در حالت ذهنی فرار کند، و مصیبت همینجاست.
مواجهه صادقانه با تاریخ میتواند انسان منصف بسازد و البته این نیازمند لحنی بدون پیشداوری است که ظرافت بسیار میخواهد. در تازهترین تجربه از این مواجهه، انتشارات امیرکبیر کتابی به چاپ رسانده که بیتردید جزو تالیفات ارزشمند حوزه تاریخ معاصر بویژه تاریخ ادبیات و هنر معاصر است. «نمایندگان امر، نمایندگان کلام» اگرچه شاید یک عنوان تبلیغاتی مناسب به نظر نرسد اما از منظری گویای درونمایه کتاب است؛ عنوانی که به یادداشت روزانه جلال آلاحمد در 6 دی 1345 بازمیگردد؛ روایت جلسهای با هویدا در اعتراض به سانسور و خفقان: «درآمدم که عالم امر و عالم کلام، تو نماینده امری، ما نماینده کلام...». زیر عنوان این کتاب نیز اینچنین است: «12 سال با کانون نویسندگان ایران و اهالی آن از 1345 تا 1357». یعنی کتاب حاضر تلاش کرده است با ارائه تاریخی مستند، ضرورت تشکیل کانون نویسندگان در سالهای 45 و 46، تاریخچهای از زندگی کانونی اعضا و نویسندگانی را که به این کانون پیوستهاند، نوع مواجهه حکومت پهلوی دوم با نویسندگان و فضای ادبی و هنری، نسبت کانون نویسندگان با حوادث اجتماعی و جریانهای سیاسی و فضای کانون در شرایطی که به انقلاب ختم میشود را تشریح کند. نویسنده از این منظر کوشش قابل توجهی در مستند کردن روایتها و تحلیلهای خود کرده است. خاطرات شخصی اعضا، اسناد ساواک، متن بازجوییها و بریده روزنامهها و مقالات کمک شایانی به این هدف کرده است.
کتاب دارای بخشهای متعدد است و همسفر ماهها و سالهای فعالیت کانون و نویسندگان آن میشود. در گذر پرداخت به اتفاقاتی که برای نویسندگان میافتاد، فضای سیاسی- اجتماعی بویژه رویکردهای امنیتی رژیم پهلوی درباره نویسندگان و جریانهای ادبی و هنری آشکار میشود. روایتگر تاریخ در این کتاب خود نویسندگان اعضای کانون به عنوان «نمایندگان کلام» و دستگاه ساواک به عنوان «نمایندگان امر» هستند. در این بین نویسنده کتاب البته با خوشقلمی، تحلیلهایی را مستند از این روایتها ارائه داده است. نویسنده اگرچه توانسته روایتهای مستند را از آن خود کند و با لحنی بدون پیشداوری، تحلیلهایی را بر پایه آنها ارائه کند اما نظر شخصی را – همانطور که لازمه کتب اینچنینی است- دخیل نکرده است. این مساله مهمی در تحلیل تاریخ شفاهی است، چرا که گفتوگوها و گفتوگوشوندگان، خود بر اساس نظرات شخصی به تحلیل موضوعات میپردازند، لذا تکیه مطلق بر نظرات آنان برای نتیجهگیری پیرامون یک فرد یا پدیده دیگر نمیتواند منصفانه باشد. از این منظر «نمایندگان امر، نمایندگان کلام» اثری منصفانه است؛ اثری که مانند آیینه در مقابل چهرههای جریان روشنفکری قرار میگیرد و بدون اینکه بخواهد درباره ایشان اغراق کند یا فضایی مقدسمآبانه پیرامون ایشان ایجاد کند، تصویری شفاف از آنها در اختیار میگذارد. همینطور توفیقها و تناقضهایشان را توأمان تصویر میکند؛ تصویری که به نظرم کمتر در آثار اینطرف و آنطرف و در دعواهای حیدری- نعمتیِ مذهبی- روشنفکر ارائه شده است. یکی از ویژگیهای دیگر این کتاب تسلط مناسب بر اسناد ساواک است. بر خلاف کتب اینطرفی و آنطرفی، در «نمایندگان امر، نمایندگان کلام» نه بازجوییها و تحلیلهای ساواک به عنوان گزارههایی غیرقابل خدشه مطرح میشود و نه نسبت به این تحلیلها بیمحلی میشود. در «نمایندگان امر، نمایندگان کلام»، این اسناد در سنجش با گفتهها و اسناد دیگر قرار میگیرند و اعتبارشان از این زاویه بررسی میشود. این بخشها اما از هم منفک نشده و داستانوارگی بر آن حاکم است و خواندنش را سادهتر میکند. یکی از گزارههایی که اتفاقا شاید همخوانترین بخش این کتاب با آنچه پیشتر به عنوان قرائت رسمی از آن یاد کردم باشد و البته در انتقال آن به نسل فعلی قصور شده است، خفقان غیرقابل تصور دوران پهلوی دوم است و فشاری که ساواک بر نویسندگان، فعالان سیاسی و روشنفکران و چهرههای مذهبی وارد کرده است؛ خفقانی که رژیم وقت را به یکی از پلیسیترین رژیمهای دنیا تبدیل کرده بود و موجب میشد با حضور شاه در هر کشوری، فعالان مدنی آن کشور علیه او تظاهرات کنند.
با خواندن «نمایندگان امر، نمایندگان کلام» این مساله بسیار صریحتر از آنچه پیشتر در رسانهها شاهد بودیم، شفاف میشود. از طرفی لحن کتاب در بیان این مسائل چنان است که تلقی قرائت رسمی از آن نشود و دامنه مخاطبانش را از این جهت گسترش داده است. درباره محتوا، جهات تاریخی، مناسبات، نقدها و نظرهای مطرح شده در کتاب بسیار میشود سخن گفت که البته مناسب این مجال نیست.
***
پژوهشی متفاوت درباره کانون
کتاب «نمایندگان امر، نمایندگان کلام» تمرکز خود را بر تاریخ و اتفاقات پیرامونی کانون نویسندگان ایران از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۷ گذاشته است. در این کتاب شما با روایتهایی متفاوت و تازه بر اساس خاطرات و یادداشتها و اسناد تا به امروز کامل منتشر نشده سازمان ساواک مواجه میشوید؛ روایتهایی از افرادی نامآشنا همچون جلال آلاحمد، سیمین دانشور، غلامحسین ساعدی، رضا براهنی، محمود اعتمادزاده، علیاصغر حاجسیدجوادی، احمد شاملو، محمود دولتآبادی، اسماعیل خویی و تعداد دیگر از نویسندگان و شاعران. تفاوت اصلی این روایتها در تازه بودن زاویه دید و مبنای روایتی است؛ روایتهایی بر اساس منابع دستهاول و کمتر دیده شده. این روایتها در سنجه خاطرات اعضای کانون نویسندگان ایران قرار گرفته، و از خلال آن، جهتگیری تعریف تاریخ این کانون تا سال ۵۷ به دست آمده است. بررسی سال به سال وضعیت کانون نویسندگان ایران، از روزگاری که هنوز کانونی وجود نداشت تا آخرین روزهای سقوط رژیم پهلوی، باعث شده کتاب علاوه بر اتفاقات رخ داده در درون کانون نویسندگان ایران، سراغ وقایع اجتماعی و سیاسی دوران برود. یکی از این وقایع تاثیرگذار بر سرنوشت بسیاری از اعضای کانون نویسندگان ایران، واقعه سیاهکل است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر این تشکل تأثیر گذاشته است.
کتاب بخش مؤخرهای هم دارد که به یکی از بزرگترین اختلافات در کانون نویسندگان ایران میپردازد. این بخش به سال 58 میپردازد و مساله جدایی اعضای طرفدار حزب توده و اختلاف آنها با اعضای دیگر کانون مطرح میشود. بررسی این بخش تا آخرین ساعات نیمهشب سهشنبه 11 دی 1358 پیگیری میشود. برای بررسی این بخش به خاطرات اشخاص حاضر و مقالات و مطالب منتشرشده در همان روزها مراجعه شده است.
این کتاب علاوه بر بررسی اسناد تا به حال منتشر نشده، شامل چندین و چند عکس تا به حال دیده نشده است که همه از آرشیو روزنامه کیهان تهیه و منتشر شده است؛ چند عکس از سخنرانیهای شبهای شعر گوته، عکس از تشییع جنازه جلال آلاحمد و عکسهای مطبوعاتی کمتر استفاده شده از نویسندگان و شاعران.
انتشارات امیرکبیر کتاب «نمایندگان امر، نمایندگان کلام» پژوهش و تألیف آراز بارسقیان را در 796 صفحه به قیمت 160هزار تومان منتشر کرده است.
ارسال به دوستان
اخبار
صدور بیش از ۲ هزار مجوز تکآهنگ از سوی دفتر موسیقی
دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در 6 ماه نخست سال جاری مجوز ۱۷۷ آلبوم و ۲ هزار و ۲۶۹ تکآهنگ را صادر کرد. به گزارش «وطنامروز»، گزارش آماری 6 ماه اول سال جاری صدور مجوز برای تکآهنگ و آلبوم توسط دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شد. در 6 ماه اول سال جاری در بخش موسیقی سنتی ۳۲ آلبوم و ۱۰۹ تکآهنگ، موسیقی پاپ ۳۷ آلبوم و ۱۶۶۶ تکآهنگ، موسیقی کلاسیک ۲۳ آلبوم و ۵۶ تکآهنگ، موسیقی نواحی ۳۶ آلبوم و ۸۹ تکآهنگ، موسیقی تلفیقی ۴۴ آلبوم و ۳۴۴ تکآهنگ و موسیقی کودک ۴ آلبوم و ۵ تکآهنگ از دفتر موسیقی مجوز انتشار گرفتند. از بین آثاری که مجوز انتشار گرفتند، ۱۴ تکآهنگ مرتبط با موضوع انقلاب اسلامی و ارزشهای انقلاب اسلامی، ۴ آلبوم و ۹ تکآهنگ در حوزه ایرانشناسی و گردشگری، ۷ تکآهنگ با موضوع آسیبهای اجتماعی، ۵ تکآهنگ مرتبط با دفاعمقدس، شهدا و ایثارگران، ۱۵ آلبوم و ۱۰۸ تکآهنگ با موضوع طبیعت و آفرینش، یک آلبوم و ۹ تکآهنگ درباره عاشورا، یک آلبوم و ۱۰ تکآهنگ با موضوع مذهبی، ۱۰۰ آلبوم و ۱۲۵۷ تکآهنگ با موضوع فرهنگی- اجتماعی و ۵۶ آلبوم و ۸۵۰ تکآهنگ نیز درباره سایر موضوعات است.
***
آرش معیریان کارگردان سریال ۹۰ شبی شبکه ۳ شد
سریال «پلاک ۱۳» به تهیهکنندگی سعید ثنائی و کارگردانی آرش معیریان برای شبکه ۳ ساخته میشود. به گزارش «وطنامروز»، پیشتولید سریال ۹۰ شبی «پلاک ۱۳» به کارگردانی آرش معیریان آغاز شد. سریال «پلاک ۱۳» به تهیهکنندگی سعید ثنائی و کارگردانی آرش معیریان تازهترین سریال شبکه ۳ سیماست که قرار است بزودی جلوی دوربین برود. شبکه ۳ سیما که پیش از این نیز سابقه پخش سریالهای ۹۰ شبی مانند «شبهای برره»، «زیر آسمان شهر» و... را دارد، قرار است این بار سریال ۹۰ شبی «پلاک۱۳» را با مضمون طنز خانوادگی تولید و روانه آنتن کند. نگارش سریال «پلاک ۱۳» را که محصول گروه اجتماعی شبکه ۳ سیماست، امیر ابیلی به همراه محمدحسن رعیتپور، حامد آبکنار و مسعود غزنچایی برعهده دارند و بازیگران آن نیز که جزو بازیگران سریالهای طنز تلویزیون هستند، در روزهای آینده اعلام خواهند شد.
***
لهستانیها به «حفره» جایزه دادند
فیلم کوتاه «حفره» به کارگردانی امیر رویینی از جشنواره لهستان جایزه گرفت. به گزارش «وطنامروز»، فیلم کوتاه «حفره» به کارگردانی و نویسندگی امیر روئینی برنده جایزه اصلی بیستوچهارمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم زوم لهستان شد. این جشنواره ۴ تا ۱۰ اکتبر (با ۱۲ تا ۱۸ مهرماه) برگزار شد. در خلاصه داستان این اثر آمده است: «موتور سردخانه قبرستانی از کار افتاده است، همه باید جنازههایشان را خاک کنند. در این بین پسربچهای ۱۰ ساله قصد دارد به هر شکلی جنازه مادرش را نگه دارد».
***
«بچهگرگهای دره سیب» در بخش پانورامای جشنواره اشلینگل آلمان
فیلم «بچهگرگهای دره سیب» به کارگردانی فریدون نجفی در جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اشلینگل آلمان به نمایش درمیآید. به گزارش «وطنامروز»، فیلم «بچهگرگهای دره سیب» در نخستین حضور بینالمللی خود در بخش پانورامای بیستوششمین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اشلینگل آلمان به نمایش در میآید. جشنواره اشلینگل از ۹ تا ۱۶ اکتبر ۲۰۲۱ (۱۷ الی ۲۴ مهر ۱۴۰۰) در شهر کمنیتز آلمان برگزار میشود. «بچه گرگهای دره سیب» در سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، پروانه زرین و جایزه بهترین فیلم جشنواره، پروانه زرین و جایزه بهترین بازیگر، پروانه زرین و جایزه بهترین فیلمنامه در بخش ملی و پروانه زرین و جایزه ویژه هیات داوران بینالملل را به دست آورد. این فیلم به تهیهکنندگی مجید برزگر و شهرام ابراهیمی، داستان آشو، پسر بچه 11 ساله بختیاری است که با ترک روستای خود سفر پرماجرایی را آغاز میکند و در انتهای این سفر با حقایق جدیدی روبهرو میشود. محمدرضا عالیور، امیررضا فرامرزی، سمیرا بالیپور، سوگل طهماسبی، علیرضا اوسیوند، غلام شاهقنبری، سمیرا پرویزی، مسیح نجفی، حبیب تاجمیری و مرجان خسروی در این فیلم بازی کردهاند.
***
تجهیز کتابخانههای 2 خیریه توسط باشگاه هواداران کتاب
اعضای باشگاه هواداران کتاب با همکاری انتشارات بهنشر در راستای اهداف خیرخواهانه خود و همچنین برای ایجاد بستر مطالعه کتاب و تقویت روحیه فرهنگی در اقشار مختلف جامعه، عصر روز گذشته با حضور در 2 خیریه حضرت ابالفضل(ع) و مرکز دخترانه آرامش اتابکان، ۲ کتابخانه این مراکز را با اهدای کتابهایی با موضوعات متنوع تجهیز کردند. اعضای باشگاه هواداران کتاب که پیش از این در فضای مجازی فعالیتهای گوناگونی داشته و با شعار «کتاب خوب بخوانیم، خوب کتاب بخوانیم» فعالیت خود را آغاز کردهاند، علاوه بر تجهیز کتابخانههای ۲ خیریه در شهرستان پاکدشت، پای صحبتهای مدیر این مجموعه نشستند و درباره مشکلاتی که در حوزه کتابخوانی این مراکز وجود داشت گفتوگو کردند. اعضای باشگاه هواداران کتاب پس از بازدید از وضعیت کتابخانههای این ۲ خیریه و همچنین با توجه به تجربیات خود، درباره ضعف کتابخانههای این مراکز پیشنهادهایی ارائه کردند. باشگاه هواداران کتاب متشکل از جمعی جوان دغدغهمند انقلابی، خودجوش و کتابدوست است که با توانمندسازی اعضا، سازماندهی چارچوبها، ارتباطی منسجم و ساختاری هدفمند، شبکه فکر فرهنگی را ایجاد کرده است و به صورت مستقل و خودجوش اداره میشود.
ارسال به دوستان
تکلیف ۵ کشور برای اسکار روشن شد
«ماشین من را بران» در راه اسکار
ژاپن فیلم «ماشین من را بران» را برای شرکت در اسکار بینالمللی ۲۰۲۲ به آکادمی معرفی کرد.
به گزارش «وطنامروز»، انجمن تولیدکنندگان فیلم سینمایی ژاپن، فیلم «ماشین من را بران» ساخته «هاماگوچی ریوسوکه» را به عنوان نماینده این کشور به اسکار ۲۰۲۲ معرفی کرد. این فیلم ۳ ساعته تابستان امسال در جشنواره فیلم کن جوایز متعددی برد که جایزه بهترین فیلمنامه برای اقتباسی از داستان کوتاه هاروکی موراکامی از جمله آنها بود.
این فیلم که در جشنوارههای متعدد درخشیده و در جشنوارههای تورنتو، سنسباستین، نیویورک، بوسان، لندن، سیدنی و نیوزیلند به نمایش درآمده است، رابطه یک کارگردان و راننده وی را تصویر میکند. اکران فیلم در ژاپن نیز از ماه آگوست شروع شد.
ژاپن از زمانی که بخش بهترین اسکار خارجیزبان ایجاد شد، همواره در این رقابت حضور داشته و بارها نامزدی این بخش را کسب کرده و سال ۲۰۰۸ با فیلم «خروج» برنده اسکار شده است. در عین حال جمهوری چک نیز فیلم «زاتوپک» به کارگردانی دیوید اندریچک را که نخستین نمایش جهانی خود را در پنجاهوپنجمین جشنواره بینالمللی کارلووی واری تجربه کرد، به اسکار معرفی کرده است. این فیلم از میان ۱۳ فیلم واجد شرایط کشورش انتخاب شد. داستان فیلم درباره موفقیتهای امیل زاتوپک یکی از مشهورترین دوندگان المپیک جهان است.
تایوان نیز درام «سقوط» ساخته چونگ مونگ-هونگ را به اسکار معرفی کرده است. این فیلم در بخش افقهای جشنواره فیلم ونیز امسال نمایش داده شد و در پنجاهوهشتمین دوره جوایز اسب طلایی، ۱۱ نامزدی کسب کرد. این فیلم درباره قرنطینه و روابط تیره بین مادر و دختر در این شرایط است.
مجارستان با فیلمی ترسناک ساخته پتر برگندی با عنوان «پس از مرگ» به اسکار میرود. این فیلم با داستانی ماوراءالطبیعی رابطه یک عکاس پس از مرگ با یک دختر جوان را تصویر میکند.
سومالی نیز «همسر گورکن» ساخته خدار احمد را که در هفته منتقدان کن دیده شد، برای اسکار انتخاب کرده است. فیلم با الهام از یک تراژدی شخصی از خانواده فیلمساز که ۱۰ سال پیش در هلسینکی اتفاق افتاد، ساخته شده است. این فیلم در جشنواره فیلم لندن هم حضور دارد و در جشنواره فیلم شیکاگو هم نمایش داده میشود.
آلمان،کانادا، کوزوو، مراکش، لهستان، صربستان، کرهجنوبی، اکوادور، کامبوج، قرقیزستان، ایرلند، اسپانیا و سوییس از کشورهایی هستند که پیشتر نماینده خود را به اسکار معرفی کرده بودند.
ارسال به دوستان
مدیر دفتر موسیقی ارشاد از آخرین وضعیت کنسرتها در دوران کرونا گفت
از سرگیری کنسرتها با واکسیناسیون
مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد که بتازگی با حکم وزیر ارشاد عهدهدار یک سمت مدیریتی جدید هم شده است، درباره تازهترین اقدامات این مجموعه در زمینه برگزاری کنسرتها توضیحاتی ارائه داد. به گزارش «وطنامروز»، محمد اللهیاری درباره تازهترین اقدامات دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری کنسرتها در روزهای کرونایی و وضعیت نارنجی شهرها به مهر گفت: همانطور که پیشتر هم عرض کرده بودم، در یک سال اخیر مکاتبات متعددی از سوی وزارت ارشاد با مسؤولان وقت ستاد ملی کرونا صورت پذیرفت و نیز مدیرکل دفتر موسیقی در جلسات مربوط در ستاد کرونا حضور یافت. در ۲ جلسه نیز نمایندگان مجمع صنفی ناشران موسیقی به عنوان برگزارکنندگان اجراهای صحنهای حضور پیدا کردند. هدف آن مکاتبات و نیز حضور در جلسات، بسته به مقاطع زمانی مختلف و پیکهای مختلف بیماری کرونا، اعلام آمادگی برگزارکنندگان اجراهای صحنهای برای تطابق خود با پروتکلهای مصوب بهداشتی و از سرگیری ضابطهمند اجراها بود. حتی در حوزه موسیقی پیش از سایر حوزهها و در خردادماه سال ۹۹ برای سالنها پروتکلهای بهداشتی اختصاصی تنظیم و تدوین و برای تصویب به ستاد ملی کرونا ارسال کردیم اما با توجه به تداوم پیکهای مختلف کرونا و استدلال ستاد کرونا مبنی بر اینکه جمعیت حاضر در سالنهای اجرای صحنهای هزار نفر و بیشتر است و با جمعیت سالنهای سینما و تئاتر قابل مقایسه نیست، با آن پیشنهادها موافقت نکرد. از طرفی شرکت و مؤسسات موسیقی هم سلامت مردم را بر نفع اقتصادی ترجیح دادند. وی افزود: در زمستان ۹۹ و ۳ ماهه اول سال جاری مجدد مکاتباتی داشتیم و استدلال ما این بود که برگزاری اجراهای صحنهای در گونه موسیقی ردیف دستگاهی، کلاسیک یا نواحی، همیشه در سالنهای کوچک و مشابه سالنهای تئاتر و سینما بوده و این اجراها میتواند همانند نمایش و سینما با رعایت پروتکلها و در سقف مجاز سالنها، از سر گرفته شود. در حال حاضر با توجه به توسعه فرآیند واکسیناسیون و اعلام ستاد ملی کرونا مبنی بر اجرای محدودیتهای هوشمند به جای تداوم تعطیلیها، بزودی شاهد گشایش در فعالیتهای اجتماعی در مقیاس بزرگتر خواهیم بود؛ مانند حضور مردم در ورزشگاهها، اجتماعات مذهبی و نیز سالنهای هنری.
اللهیاری در بخش پایانی صحبتهای خود تصریح کرد: علاوه بر تغییر رویکردهای ستاد ملی کرونا با توجه به توسعه واکسیناسیون عمومی، وزیر ارشاد در یک ماه گذشته این موضوع را در اولویت برنامههای خود قرار داده و پیگیریهای خوبی به صورت شفاهی و مکتوب درباره اجراهای صحنهای داشتهاند.
ارسال به دوستان
«زخمهای نشمرده» منتشر شد
«زخمهای نشمرده» خاطرات آزاده جانباز مدافع حرم، حاج جعفر عباسنژاد به قلم حسین غفاری منتشر شد.
به گزارش «وطنامروز»، بدون تردید دوران پرافتخار دفاعمقدس، به منزله گنجینه عظیم معنوی ایران اسلامی، در تمام طول تاریخ زنده و جاری است. ایثار و رشادت مرد و زن و پیر و جوان این مرز و بوم در دفاع از اسلام و میهن عزیزشان همیشه در یادها خواهد ماند. ایام دفاعمقدس و روزها و شبهای پرتلاطم و پرالتهاب آن بهانه و بستری بود برای ظهور مردانی بیادعا که از آن سوی تاریخ میآمدند. سبز به رنگ زیستن و رستن آمدند و سرخ به رنگ خون و قیام و زندگی جاویدان رفتند؛ چه آمدن و رفتن باشکوهی. این دنیا جای آنها نبود، فقط درنگی بود برای تجلی بخشیدن به معنای زندگی.
آقای جعفر عباسنژاد یکی از آن مردان مردی بود که از ۸ سال دفاعمقدس و از اسارت زندانهای رژیم بعث عراق به یادگار مانده بود. با جولان داعش در منطقه، ایشان نیز برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) راهی سوریه شد. در آن روزها و رفتوآمدها هم، ایشان کمی دستنیافتنی بود. با اینکه جراحات بجامانده از دوران دفاعمقدس و اسارت جسم ایشان را تحت فشار قرار داده بود اما روحشان همچنان به استواری همان سالها برای خدمت به اسلام و جهاد پر میکشید. روایت چند خاطره از دوران دفاع مقدس بر اشتیاق نویسنده برای ثبت و ضبط و تدوین خاطرات ایشان افزوده بود چون حضور این بزرگمرد در ۸ سال دفاعمقدس و در پی آن اسارت در عملیات والفجر 8 و بازگشت به میهن و حضور در صحنههای خدمت و نیز اعزام به سوریه بر اهمیت خاطرات ایشان میافزود. حاج جعفر عباسنژاد به لحاظ جسمی به دلیل جراحات و آثار سالهای سخت اسارت و همچنین حضور در جبهه سوریه بسیار تحلیل رفته و بشدت ضعیف شده بود؛ آنچنان که چند بار در بیمارستان بستری و تحت نظر بود. از این رو، شروع مصاحبهها باید با لحاظ شرایط جسمی ایشان صورت میگرفت اما این اتفاق هیچگاه رخ نداد.
خبر درگذشت آقای جعفر عباسنژاد، همه تلاشها و امیدها را برای ثبت و ضبط خاطرات ایشان به یکباره به آه و افسوس و حسرت بدل میکند. حاججعفر عباسنژاد در پی شدت گرفتن جراحات وارده در جنگ، بویژه دوران اسارت و نیز جبهه سوریه، در سالروز وفات بانوی صبر و مقاومت و ایستادگی دعوت حق را لبیک گفت و به یاران شهیدش پیوست و بسیاری از خاطرات همراه با ایشان چهره در نقاب خاک کشید.
با تلاشهای آقای حسین غفاری، رزمنده و محقق و نویسنده دفاعمقدس و از دوستان نزدیک حاججعفر، جمعآوری خاطرات و زندگینامه این شهید آغاز شده و طی تلاش ۵ ماهه و بیش از 20 ساعت مصاحبه انفرادی و گروهی با دوستان، آشنایان، اقوام و همرزمان حاججعفر عباسنژاد و البته تحقیقات جانبی بسیار دقیق نویسنده در کنار تلاشهای مسؤولان محترم اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاعمقدس آذربایجان غربی برای مصاحبه اولیه در بخشی از خاطرات ایشان این مجموعه مدون آماده چاپ و انتشار شده است.
مصاحبه، تحقیق و ثبت و ضبط خاطرات مرحوم جعفر عباسنژاد با همکاری آقایان محرم تیزکار، برادران مجید، حمید، حبیب و باقر نجفپیر، داوود چکمهدوزی، ابراهیم عصمتلو، نادر فتورایی، جعفر جلیلپور، مرتضی سخینیا، مرتضی خلیلزاده، کمال نعمتی، مهدی توتونچیان و سرکار خانم ناهید نجفپیر (همسر مرحوم حاججعفر عباسنژاد) انجام شده است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|