|
ارسال به دوستان
نتفلیکس چگونه راز بقای کرهای را به یک سرگرمی پرمخاطب تبدیل کرد
جهل مرکب
گروه فرهنگ و هنر: ۲ سال پیش وقتی «انگل» بونگ جون هو، در حال درنوردیدن پی در پی جشنوارههای سینمایی بود، در مطلبی درباره این فیلم در «وطنامروز»، این گزاره را مطرح کردیم که بر سر سرمایهدار میشود کلاه گذاشت اما بر سر سرمایهداری هرگز! این روزها بازی مرکب هم در مضمون، گزارهای مشابه را طرح میکند. نظام سرمایهداری در یک بازی ادامهدار با کسانی که در زمین بازیاش حضور دارند، بازی میکند. به عبارت دیگر نظم سرمایهداری اکثریت را بازی میدهد، تا اقلیت تحقیر شده، به یک شبهپیروزی برسند؛ تازه پیروزیای که دوامی ندارد و در بازی ادامهدار بعدی، جایش را به یک شکست تحقیرکننده دیگر و ناکامی و مرگ میدهد. حالا در شرایطی که پروپاگاندای نتفلیکس «بازی مرکب» را سر دست گرفته و بیش از آنچه ارزش سریال است، با تبلیغات آن را مهم جلوه میدهد، باز مساله نظم سرمایهداری با درام کرهای پیوند خورده است؛ اینکه آیا «بازی مرکب» فیلم منتقدانهای است؟ برای سرگرمی ساخته شده است؟ به صنعت سریالسازی کره کمک کرده است؟ فقرا در این فیلم تحقیر میشوند یا با طرح مسائلشان، به آنها کمک میشود؟ ارزشهای اخلاقی چه جایگاهی در نظم سرمایهداری دارد؟ و... همه مسائلی است که پس از انتشار این سریال مباحثی پیرامون آنها طرح شده است.
نکته قابل تامل اما درباره تولیدات نتفلیکس این است: این آثار را نمیتوان از تبلیغاتی که برایشان میشود و پروپاگاندایی که پیرامونشان شکل میگیرد، تفکیک کرد. برای همین است که «بازی مرکب» که به جهت کیفی در وضعیتی بالاتر از متوسط قرار میگیرد (خوب) و به هیچوجه به عنوان یک اثر خیلی خوب (در نسبت با برخی دیگر از آثار پرمخاطب نتفلیکس) دستهبندی نمیشود، حالا عنوان تازه گرفته و اخبار فراوانی پیرامون تعداد مخاطبان آن اطلاعرسانی میشود. در حال حاضر 9 قسمت از این سریال توزیع شده است.
اگر موضوع و مضمون سریال را که در نوع خود متفاوت و منحصربهفرد به حساب میآید، یکی از دلایل برجسته شدن «بازی مرکب» بدانیم -که به نظر اینچنین میرسد- درباره جزئیات فرمی و قصهگویی آن بسیار میتوان سخن گفت. البته این کار در فضایی که پروپاگاندای کمنظیر نتفلیکس برای این اثر ایجاد کرده، کمی سخت شده است؛ پروپاگاندایی که برای تبلیغ صنعت فرهنگی کره از هیچ تلاشی حتی گرفتن وقت سخنرانی برای «کیپاپر»ها فروگذار نمیکند.
با این حال میتوان «بازی مرکب» را به عنوان سریالی سرگرمکننده و خوب پذیرفت اما با انتظاری که از حجم عجیب تبلیغات برای این سریال میرفت، همخوانی ندارد. اگرچه نوع داستانگویی کرهای، مؤلفههای خاص خود را دارد و گاه در فرم روایت از قواعد داستانگویی پیروی نمیکند اما در برخی قسمتهای بازی مرکب، تعلیق دراماتیک قابل توجهی وجود ندارد. از قسمت ۳ تا قسمت پایانی قصه به شکلهای مختلف تکرار میشود. شاید یکی از دلایل این ماجرا این است که فیلمنامه این کار ابتدا به شکل سینمایی نگاشته شده بود. بر اساس اطلاعاتی که پیرامون این سریال منتشر شده است Squid Game در ابتدا اصلا یک سریال تلویزیونی نبوده و قبل از اعلام نتفلیکس برای ساخت این سریال، هوانگ دونگ هیوک داستان آن را در قالب یک فیلم سینمایی نوشته بود.
فیلمنامه سریال «بازی مرکب» طی یکی دو سال نوشته نشده و همانطور که از کیفیت آن مشخص است، تاریخچهای طولانیتر پشتسر آن قرار دارد. هوانگ دونگ هیوک در مصاحبهای اعلام کرد از سال ۲۰۰۸ ایده ساخت این داستان را در ذهن داشته و شروع نوشتن فیلمنامه آن را در سال ۲۰۰۸ آغاز کرده بود. طبق صحبتهای وی به دلیل وسواسی که او دارد، کار نوشتن فیلمنامه بخش ابتدایی داستان که در آن زمان یک فیلم سینمایی به شمار میرفت، به تنهایی حدود 7 ماه زمان برده است. او در ادامه گفت داستانی که در آن 7 ماه نوشته بود، مربوط به روند داستانی ۲ قسمت ابتدایی این سریال میشود که ما آن را مشاهده کردیم.
شاید به همین دلیل است که قسمتهای ابتدایی بیشتر جنبه معرفی شخصیت پیدا کردهاند. با پایان فصل اول سریال سوالهای بیپاسخ فراوانی در ذهن مخاطبان باقی مانده است. این مساله شاید به دلیل عدم پیروی کرهایها از الگوهای کلاسیک است و البته بیتفاوتی نسبت به گزارههای بیمنطقی که در فیلمنامه وجود دارد. سازنده سریال در گفتوگو با ورایتی در این باره میگوید: «من اصلا برنامهای برای ساخت فصل دوم این سریال ندارم. دلم میخواهد در حالحاضر چند فیلم سینمایی تهیه کنم و شاید پس از آنها فکر ساخت فصل دوم Squid Game در ذهن من ایجاد شود. حتی فکر کردن به ساخت فصل دوم هم خستهکننده است. اگر قرار باشد فصل دومی ساخته شود، بدونشک آن را تنها نخواهم ساخت. با نویسندگان زیادی مشورت خواهم کرد و از چند کارگردان باتجربه برای ساخت فصل دوم کمک خواهم گرفت. با این حال فکر نمیکنم به این زودیها شاهد فصل دوم باشیم».
با این همه مؤلفههایی که در «بازی مرکب» وجود دارد، در راستای آثار دیگری است که این روزها صنعت سینما و سریال دنیا را در برگرفته است؛ مساله تبعیض و اختلاف طبقانی که گویی در صنعت فیلمسازی کره بیشتر برجسته میشود. به عبارت دیگر شاید اگر سینمای جدید کره نبود، مخاطبان جهانی با این سطح از هم گسیختگی اجتماعی در یکی از کشورهای رکورددار خودکشی در دنیا مواجه نمیشدند؛ فضای اجتماعی عجیب و غریبی که بر پایه رقابت بنا شده، شادکامی و رضایت در آن تبدیل به سیاست نشده و شهروندان مدام در رقابتند برای بقا و البته این بازی ادامه دارد؛ بازیای که به خاطر عدم آگاهی شهروندان ادامه پیدا کرده است. شاید بتوان به جای «بازی مرکب» از عنوان «جهل مرکب» برای این سریال استفاده کرد.
ارسال به دوستان
اخبار
اینستاگرام پرس تیوی را بست
اینستاگرام دسترسی شبکه پرس تیوی به حساب کاربری خود در بستر این پلتفرم را قطع کرد. به گزارش روابط عمومی شبکه پرس تیوی، اینستاگرام (پلتفرم اشتراکگذاری عکس و فیلم آمریکایی) صفحه پرستیوی را در بستر خود مسدود کرده و دسترسی شبکه خبری انگلیسیزبان ایران با ۱۵۶۰۰۰ دنبالکننده را ناممکن کرده است. اینستاگرام چهارشنبه گذشته (۸ اکتبر ۲۰۲۱) صفحه این شبکه بینالمللی را به دلایلی ناشناخته برای تیم شبکههای اجتماعی پرس تیوی بست و در حالی که میگوید آنچه را که برای بازکردن حساب کاربری شبکه، با عنوان «کد امنیتی» مینامد، ارسال میکند اما پرس تیوی تاکنون چنین کدی را دریافت نکرده است. فقط در سال جاری، نه تنها وزارت دادگستری آمریکا اقدام به مسدودکردن دامنه دات کام وبسایت تلویزیون خبری پرس تیوی کرد که یوتیوب نیز در هفتمین اقدام مشابه خود، بار دیگر کانال پرس تیوی را از دسترس خارج کرد.
***
دنیا پس از تو نباشد، منتشر شد
کتاب «دنیا پس از تو نباشد» نوشته سیدمهدی شجاعی شامل داستان زندگی «وهب نصرانی» از یاران امام حسین(ع) در روز عاشورا توسط انتشارات نیستان منتشر و راهی بازار نشر شد. به گزارش مهر، وهب، جوانی که برخی او را نصرانی نیز معرفی کردهاند، با مادر و همسر جوانش برای همراهی با امام حسین(ع) راهی سرزمین کربلا شد. در هنگامه نبرد همسرش وقتی او را برای آخرین بار راهی میدان دید، آرزو کرد ای کاش پس از شهادت همسر جوانش به او ملحق شود تا زندگی آنها در جهان باقی نیز در کنار هم ادامه پیدا کند. وهب شهید میشود و همسرش نیز که بر بالین وی حضور یافته است، توسط یکی از سربازان سپاه ابن زیاد به شهادت میرسد. در روایتهای تاریخی عنوان شده وهب در روز عاشورا ۲۵ سال داشت و از دامادیاش ۱۷ روز میگذشت که با اصرار مادرش و با وجود علاقه شدید به همسر جوانش از او دل بریده و به میدان مبارزه میرود. شجاعی داستانش را از دل چشمههای جوشیده تردید در قلب وهب به سوی سرمنزل یقین نوشته است. او تلاش کرده عشق وهب به همسرش و تمنای او برای زیست ابدی در جهان باقی در کنار او را در کنار فرجام این آرزو بازخوانی کند. تصویرگری کتاب «دنیا پس از تو نباشد» توسط فرهاد جمشیدی انجام شده است. این کتاب با قیمت ۶۰ هزار تومان منتشر شده است.
***
«رخ به رخ» کلید خورد
قسمتهای ابتدایی برنامه «رخ به رخ» با اجرای امیرعلی دانایی با حضور حسن ریوندی و مسعود فراستی کلید خورد. به گزارش فارس، «رخ به رخ» برنامهای جدید محصول گروه اجتماعی شبکه ۲ به تهیهکنندگی مهدی بابایی، کارگردانی حسین فاطمیان و نویسندگى یاسر حقیقىپور است؛ برنامهای که بیشتر شبیه یک تئاتر و زندگی واقعی بوده و قرار است مخاطب با رخی از میهمان مواجه شود که تاکنون آن را ندیده است. «رخ به رخ» از نخستین روز آبان بعد از خبر ساعت ۲۲:۳۰ جمعهها و شنبهها روی آنتن شبکه ۲ خواهد رفت.
***
فینچر مستند میسازد
کارگردان سرشناس سینما مجموعه فیلمهای مستندی درباره سینما برای نتفلیکس میسازد. ورایتی نوشت: دیوید فینچر با نتفلیکس در «دیدن» که سریال مستند جدیدی در گرامیداشت سینماست، همکاری میکند. دیروز خبر داده شد فینچر تهیهکننده اجرایی «دیدن» با دیوید پریور کارگردان «مرد خالی» است. درو مکوینی، نویسنده که در این پروژه همکاری دارد، نوشته این مجموعه به منزله یادداشتهای ۱۰ تا ۳۰ دقیقهای درباره چیزی است که ما را مجذوب یا ناراحت میکند و به ارتباط ما با فیلمها مربوط است. «دیدن» ۱۳ نوامبر در جشن موسسه فیلم آمریکا در لسآنجلس نمایش داده میشود و بعد در تاریخ نامعلومی در نتفلیکس در دسترس قرار میگیرد. فینچر چندی پیش درباره همکاری با نتفلیکس برای ساخت «منک» گفته بود هرگز به اندازه کار با نتفلیکس در این فیلم خوشحال نبوده چون میداند فیلمش جایی برای حضور دارد و مجبور نیستی آنها را در تابستان طولانی یا زمستان مصیبتزده اکران کنی.
***
«علیرضا خدابخشی» معاون سیاسی صداوسیما شد
رئیس رسانه ملی با صدور حکمی علیرضا خدابخشی را به سمت معاون سیاسی سازمان صداوسیما منصوب کرد. به گزارش فارس، پیمان جبلی در این حکم خطاب به خدابخشی آورده است: «با توجه به مراتب دانش، تعهد، شایستگیها و سوابق ارزشمند شما در حوزه رسانه و روحیه ابتکار و تحولگرایی برای پشتیبانی از سربازان جنگ اقتصادی، به موجب این حکم به عنوان معاون سیاسی سازمان صداوسیما منصوب میشوید». همچنین با حکم رئیس رسانه ملی، مجیدآخوندی مشاور رئیس رسانه ملی شد.
ارسال به دوستان
راستیآزمایی ادعاهای شبکه نمایش خانگی درباره توقف یکی از سریالهایش
قبله عالم بیکیفیت
بر اساس اطلاعات بازدید شبکه نمایش خانگی فیلیمو، سریال قبله عالم پس از 7 قسمت نمایش نتوانسته بود توجه مخاطبان را به خود جلب کند، با این همه فرآیند اطلاعرسانی آن شبکه نمایش خانگی، تلاش میکند مساله نظارت را دلیل اصلی توقف پخش ادامه این سریال اعلام کند. به گزارش «وطنامروز» اما بررسی وضعیت مخاطبان این سریال نشان میدهد پیش از مساله نظارت، کیفیت پایین این سریال مساله اصلی گردانندگان فیلیمو بوده. تسنیم در گزارشی در بررسی این موضوع نوشته است: «فیلیمو به عنوان پلتفرم پخشکننده سریال «قبله عالم» امروز با صدور اطلاعیهای اعلام کرد تصمیم گرفته است «ق» سمت هفتم قبله عالم، قسمت پایانی آن باشد و پخش آن به طور کامل متوقف شود. این پلتفرم در حالی پخش سریال قبله عالم را متوقف کرد که همچون سایر سریالهایش پیش از آغاز پخش، تبلیغات گستردهای را برای جذب مخاطب برای این سریال صورت داده بود اما این سریال نتوانست توجه مخاطبان را جلب کند و محاسبهای ساده براساس تعداد پسندهای این سریال مشخص میکند تعداد بینندگان آن در طول 7 قسمت پخش شده حدود 167 هزار نفر بوده است. عدم توفیق سریال قبله عالم در جذب مخاطب و ریزش مخاطبان آن در هر قسمت در حالی است که فیلمها و سریالهای طنز از گونههای پرمخاطب در ایراناند». این گزارش میافزاید: «این پلتفرم پیش از این نیز نسبت به ممیزیهای اعمالیِ نهادهای نظارتی بر سایر تولیداتش از جمله سریال «زخمکاری» اعتراض کرده بود اما با توجه به کیفیت خوب و مخاطب فراوان آن سریال، هیچگاه به خاطر ممیزیها اقدام به توقف کامل آن نکرد و بر سر ممیزیها هم با نهاد ناظر به توافق رسید. اطلاعیه فیلیمو همچنین به ضرر مالی این پلتفرم در پی توقف پخش سریال قبله عالم اشاره کرده و گفته است: «به رغم ضرر مالی فیلیمو، به احترام وقت و هزینهای که شما مخاطبان برای دیدن سریالهای فیلیمو اختصاص دادهاید، سریالهایی که در برنامه پخش ماههای آینده قرار داشتند، از مهر و آبان پخش و اطلاعرسانی خواهند شد. «این وعده فیلیمو در حالی است که اکنون در دهه پایانی مهرماه قرار داریم و مشترکان جدید و قدیمی برای تهیه اشتراک یک ماه آینده باید به ترتیب 69 و 99 هزار تومان به این پلتفرم پرداخت کنند و این پلتفرم در اطلاعیه خود از جبران خسارت وارده به مخاطبان و ارائه اشتراک رایگان حداقل یکماهه به آنها در پی تصمیم یکطرفه خود برای توقف پخش یک سریال حرفی نزده است». ارسال به دوستان
محمد خزاعی درباره شوراهای پروانه ساخت و نمایش اعلام کرد
تجدید نظر در آییننامهها
رئیس سازمان سینمایی و سمعی بصری گفت: اخلاق، خانواده و عدالتخواهی باید برند سینمای ایران در دنیا باشد و ضروری است در این زمینه برنامهریزی جدی داشته باشیم. به گزارش «وطنامروز»، محمد خزاعی (پنجشنبهشب) در یک گفتوگوی تلویزیونی ضمن بیان این مطلب که قوانین ما در سینما مربوط به دهه 60 است، توضیح داد: تجدیدنظر در آییننامههای شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش را در دستور کار قرار دادهایم. تغییر قوانین و آییننامهها از طریق هیات وزیران شاید نیاز به یک پروسه ۲ ساله داشته باشد ولی از طریق شورای عالی سینما سریعتر به نتیجه میرسیم. این شورا 5 نفر عضو حقوقی و ۹ نفر عضو حقیقی دارد که البته احتمال دارد این تعداد کاهش پیدا کند. وی با اشاره به اینکه تعداد مخاطب نسبت به ۲ ماه قبل خیلی بهتر شده است، بیان کرد: با حجم فیلمهای زیادی مواجه هستیم که تعدادشان بالغ بر ۲۵۰ اثر است. همه این فیلمها آماده اکران هستند. برنامهریزی میکنیم برخی حمایتها را در حد توانمان در سال جاری انجام دهیم. این آذوقه فرهنگی جمع شده و شاید سال بعد دچار بحران فیلمسوزی شویم. وی در پاسخ به سوالی درباره دستمزدهای بالای برخی بازیگران گفت: در شورای عالی تهیهکنندگان مدون کردند که مبلغ غیرمتعارفی به بازیگران پرداخت نشود. ۹۰ درصد تهیهکنندگان راجع به خیلی از موضوعات دغدغهمند و بقیه ناآشنا هستند. یک یا ۲ درصد قانونشکن داریم که باید شناسایی شوند. تهیهکنندهای بدون پروانه ساخت، فیلم ساخته که این اقدام یک قانونشکنی است. در این دوره این اتفاقات را نخواهیم داشت. خزاعی با بیان اینکه احتیاج داریم در دوره جدید با هم به صورت شفاف سخن بگوییم، اظهار داشت: شفافیت و قانونگرایی یکی از برنامههای من است. پایبند یکسری مسائل هستم. برای این میز نیامدهام و هر وقت بگویند میروم. یکسری آرمانهای شخصی دارم و وقتی میبینم خیلی از مردم دغدغه من را دارند پای آن خواهم ایستاد. با هیچ کس تعارف ندارم. به گفته خزاعی، ترکیب شورای پروانه ساخت تقریبا مشخص شده که بزودی اعلام میشود. رئیس سازمان سینمایی با اعلام این خبر که گروهی دارند جشنوارههای سینمایی را بررسی میکنند، بیان کرد: قرار نیست فقط هزینه بتراشیم. هر اقدامی در جهت تقویم سینمای ملی و خانواده سینما نباشد، تعطیل خواهد شد. برخی جشنوارهها شاید احیا یا ادغام شوند، برخی جشنوارهها هم ممکن است حذف شوند. مهمترین هدف من تقویت سینمای ملی و گفتمان انقلاب اسلامی است. ارسال به دوستان
بزرگداشت محمد ابوالحسنی، فرشته طائرپور و علی لندی در اختتامیه سیوچهارمین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
«پسران دریا» پروانه زرین گرفت
با برگزاری مراسم اختتامیه، سیوچهارمین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان برگزیدگان خود را شناخت. به گزارش «وطنامروز»، مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان شامگاه چهارشنبه ۲۱ مهرماه در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد. در ابتدای این مراسم و پس از پخش کلیپی مرتبط با بخش جایزه «سیفژ» با اعلام پوران درخشنده تندیس و جایزه این بخش به مهدی جعفری، کارگردان فیلم «یدو» اهدا شد. در بخش پویانمایی کوتاه با اعلام مهرداد اسکویی از داوران بخش بینالملل جایزه تقدیر ویژه به کارگردان فیلم «مادربزرگ من ماتیلدا» از مکزیک اهدا شد. پیام ویدئویی کارگردان این فیلم پس از اهدای جایزه پخش شد. در بخش فیلم کوتاه داستانی هم پروانه زرین جشنواره به کارگردان فیلم «سکوت رودخانه» از پرو رسید. کارگردان این فیلم هم در پیامی ویدئویی از دریافت این جایزه اظهار خرسندی کرد. در بخش دستاورد فنی یا هنری، دیپلم افتخار به مرتضی نجفی برای فیلمبرداری فیلم سینمایی «یدو» اهدا شد. پروانه زرین بهترین بازیگر کودک بخش بینالملل هم به یاسین حبیبپور برای فیلم «پسران دریا» از ایران اهدا شد. حبیبپور پس از دریافت جایزه خود گفت: افتخار میکنم در این جشنواره بینالمللی حضور داشتم و توانستم این جایزه را از آن خود کنم. در بخش بعدی با اعلام فرهاد توحیدی جایزه پروانه زرین بهترین فیلمنامه بخش بینالملل به افشین هاشمی و حسین قاسمیجامی برای فیلمنامه «پسران دریا» اهدا شد. سپس با اعلام صدرعاملی، پروانه زرین بهترین کارگردانی بخش بینالملل به مهدی جعفری برای فیلم «یدو» از ایران اهدا شد. در ادامه جایزه بهترین فیلم از نگاه داوران کودک و نوجوان بخش بینالمللی به فیلم «پدربزرگ من یک فضایی است» از کرواسی رسید. سپس محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی پروانه زرین بهترین فیلم بخش بینالملل را به محمدرضا مصباح برای «یدو» اهدا کرد. در ادامه مراسم نکوداشت محمد ابوالحسنی از چهرههای فعال حوزه انیمیشن و تهیهکننده مجموعه ماندگار «دیرین دیرین» برگزار شد. در بخش وبسری دیپلم افتخار بهترین وب سری به فریاد بیات برای «یک اشتباه دیجیتالی» اهدا شد.
همچنین جایزه بهترین دستاورد فنی یا هنری به مسعود سخاوتدوست، آهنگساز فیلم سینمایی «لیپار» اهدا شد. جایزه زاون قوکاسیان هم به خاطر تاکید بر تخیل سازنده به فیلم سینمایی «بامبالا» به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی اهدا شد. در ادامه پروانه زرین بهترین بازیگر کودک و نوجوان بخش ملی جشنواره به آندیا یحییپور بازیگر فیلم «میان صخرهها» رسید. پروانه زرین بهترین فیلمنامه به امیر محمد عبدی، نویسنده «بامبالا» تعلق گرفت. در بخش بعدی پروانه زرین بهترین کارگردانی به حسین ریگی برای «لیپار» تعلق گرفت. در ادامه مراسم نوبت به آیین نکوداشت فرشته طائرپور، تهیهکننده فقید سینمای ایران رسید. همچنین پروانه زرین بهترین فیلم سینمایی توسط خزاعی اهدا شد. این جایزه به بهروز نشان برای «پسران دریا» رسید. بهروز نشان گفت: تهیهکنندگی این فیلم را از خانم طائرپور دارم. از افشین هاشمی هم تشکر میکنم. آقای خزاعی در سختترین شرایط سکاندار شده است و با سابقهای که از او سراغ داریم امیدوارم رونقی ایجاد کند. نکوداشت علی لندی بخش بعدی مراسم بود. وی پس از پخش یک کلیپ مقدسیان در این بخش گفت: باید در مقابل علی لندیها تعظیم کنیم. خدا را شاکرم در کشوری هستیم که از علی لندیها کم ندارد. در بخش پایانی این مراسم دیپلم افتخار داوران کودک و نوجوان به «آیدی» ساخته فهیمه قبادی تعلق گرفت. پروانه زرین این بخش به «بامبالا» به تهیهکنندگی بهروز مفید رسید.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|