|
ارسال به دوستان
فیلم داستانی «دیپورت» با موضوع رزمندگان فاطمیون و مهاجران افغان با برداشتی آزاد از زندگی شهید مصطفی صدرزاده رونمایی شد
دیپورت بدون بازگشت
گروه فرهنگ و هنر: فیلم داستانی «دیپورت» با موضوع رزمندگان فاطمیون و مهاجران افغان به طور رسمی در تالار سوره حوزه هنری رونمایی شد. این فیلم در قالب داستانی و نیمهبلند به کارگردانی امیرسجاد حسینی ساخته شده و برداشتی آزاد از زندگی شهید مصطفی صدرزاده است. همچنین این اثر هنری توانسته فانوس طلایی بهترین فیلم جشنواره ملی عمار در سال ۹۹ را کسب کند اما امیرسجاد حسینی که کارگردانی فیلمهای کوتاه «هی هو» و «ملاقات محرمانه خانم و آقا» را در کارنامه کاری خود دارد، در فیلم داستانی «دیپورت» به مسائل مربوط به زندگی افغانها و مدافعان حرم در ایران میپردازد و امیر داسدار در نویسندگی این اثر، حسینی را همراهی کرده است.
امیرسجاد حسینی، کارگردان فیلم داستانی «دیپورت» در یادداشتی به ارائه دیدگاهها و نقطه نظرات خود درباره تولید این فیلم داستانی پرداخته است که در ادامه از نظرتان میگذرد.
«ما در کشورمان میزبان برادران مهاجر افغان زیادی هستیم که بسیاری از هموطنانمان روابط حسنه و برادرانهای با این مهاجران دارند و بر همین اساس در «دیپورت» ماجرای ائتلاف یک رزمنده افغان و یک رزمنده ایرانی را روایت کردهایم. درباره روند تولید این اثر باید بگویم مساله من به عنوان یک فیلمساز این است که گرافیک یک کار باید درست و اصولی باشد و اینکه صرفا یک دوربین به دست بگیریم و هرچه را دیدیم فیلم کنیم، درست نیست، زیرا کار باید به قالبها و فضاهای سینمایی نزدیک باشد و تمام تلاشم را کردهام روایت کاملا سینمایی و حرفهای از داستان ارائه کنم. البته در این روایت باید اول به سوژه پرداخت و مسائل فنی در مرحله بعدی قرار میگیرد اما فیلمسازانی چون من باید تکنیک را بخوبی در کار و آثار خود رعایت کنیم و نمیتوانیم همانند فیلم اولیها به موارد تکنیکی و فنی توجه کافی را نکنیم. همانطور که میدانید این فیلم برای نخستینبار در جشنواره فیلم عمار در معرض دید مخاطبان و منتقدان قرار گرفت اما متاسفانه به خاطر برخی فضاسازیها که درباره جشنوراه عمار از سوی برخیها میشود، این اثر آنطور که باید و شاید اتفاقات قابل پیشبینی برایش رخ نداد، زیرا در این جشنواره فضایی ایجاد میشود که تا آثار کسی در جشنواره عمار پذیرفته میشود، میگویند فلانی ارزشی است و از حمایتهای فراوانی برخوردار است. در صورتی که ماجرا اینگونه نیست و انگار ما باید بیاییم ثابت کنیم اینگونه نیست. بازگردیم به فیلم «دیپورت»؛ فیلم من درباره مهاجران افغان است که در نهایت به سمت این میروند که مدافع حرم شوند. مساله من این بود که در این فیلم بچهمسلمان حزباللهی را قوی نشان بدهم و حوزه عقلانیت و احساس او را به تصویر بکشم. من همیشه نسبت به شخصیت چریک، به عنوان کسی که سنگر و جای مشخصی ندارد و همیشه در حال مبارزه است، علاقه و حساس بودم. همچنین من با بچههای مدافع حرم ایرانی در تماس بودم. البته زندگی این بچهها را میدانستم. در این فیلم از زندگی مصطفی صدرزاده هم الهام گرفتم. البته برادر خانم ایشان، سبحان ابراهیمپور، از رفقای قدیمی من است و کم و بیش اطلاع داشتم و پیشتر قرار بود مستندی از زندگی ایشان بسازم که به دلایلی منصرف شدم و مهمترین دلیل هم این بود که بیشتر مستندهای مدافعان حرم پر است از اشک و آه و ملودرام هندی. به باور این حقیر، بچهحزباللهی باید قلدر باشد و غمش درون دلش. در ادامه از مرکز آفرینشهای بسیج هم تشکر میکنم، زیرا خیلی با ما همراهی و همکاری کردند. این فیلم آنقدر برای ما مهم بود که برای ثانیه به ثانیه آن موسیقی ساختیم. از طرف دیگر به دلیل اینکه موضوع اثر، ملی بود، بسیاری از بچهها بدون گرفتن هزینه به صورت رایگان کار کردند. در پایان باید بگویم مهمترین دلیلی که این فیلم را تولید کردم به خاطر آخرین اثر برادران محمودی بود. در واقع خواستم نشان بدهم نگاه من به مهاجران افغان با آنها تفاوت دارد و سعی کردم همانند آنها فیلم نسازم، زیرا ملت و بچههای افغانستان گرههای ناگسستنی با مردم ایران دارند».
***
«دیپورت» به مودت با افغانستانیها میکند
مدیر شبکه افق درباره فیلم داستانی «دیپورت» میگوید: این فیلم مقطع و برشی را نشان میدهد که شخصیت ایرانی فیلم در صدد است لهجه افغان یاد گرفته و در این راه با یکی از رزمندگان افغان آشنا شده و تلاش میکند ضمن یادگیری این لهجه، به شخصیت افغان فیلم هم کمک کند. سلیم غفوری در گفتوگو با تسنیم با اشاره به فیلم داستانی «دیپورت» گفت: قابلیت سینمای ایران برای نمایش مشکلات مهاجران بیش از اینهاست و تعداد فیلمهای ساخته شده با محوریت مشکلات مهاجران بسیار اندک است. او با اشاره به اینکه فیلم «دیپورت» برداشت آزادی از زندگی شهید صدرزاده و مجاهدتها و حضور بچههای فاطمیون در مبارزه با داعش در سوریه و عراق است، یادآور شد: فیلم از قصه خوبی برخوردار و از این جهت که روی نزدیکی و مودت بین مردم ایران و افغانستان دست گذاشته، ارزشمند است؛ آن هم با شرایط فعلی افغانستان که برخی در صدد ایجاد اختلافند. از جهت دیگر به نظرم اینکه این فیلم به مودت و برادری بین مردم ۲ کشور پرداخته نیز اهمیت دارد، از این رو حتما جای پخش درست دارد اما خب! نقدهایی هم به فیلم وارد است، از جمله اینکه برخی بازیها خوب نیست و میتوانست بهتر باشد. همچنین فیلم کمی ایرادات تدوینی دارد که البته این هم به عنوان آثار اولیه کارگردان قابل اغماض است. در هر صورت برای کارگردان جوان فیلم آرزوی موفقیت دارم. این فعال فرهنگی درباره موفقیت «دیپورت» در نمایش واقعیات زندگی مهاجران نیز تصریح کرد: این سختی و دشواریهایی که مهاجران دارند مثل بحث عبور آنها از مرز، اینکه مجبورند ایران یا افغانستان را به قصد مهاجرت به اروپا ترک کنند، بحث مشکلات اقامتی و کاری برخی از مهاجران که البته برخی از آنها مثل آموزش کودکان افغان در این سالها بهتر شده، در این فیلم نمایش داده شده، البته از یک فیلم نمیتوان انتظار داشت تمام مسائل را مطرح کند اما در حد انتظار به نظرم در طرح برخی مشکلات موفق بوده است. غفوری همچنین در پاسخ به این سؤال که، فیلمهایی که تاکنون در زمینه مهاجران افغان ساخته شده چقدر توانسته تصویر روشنی از زندگی و مشکلات آنها ارائه دهد، گفت: اولا تعداد فیلمهایی که با موضوع مهاجران افغان ساخته شده کم است و با اینکه کشور افغانستان بیش از 40 سال است درگیر جنگ بوده و ما بیش از 40 سال است میزبان آنها هستیم و با آنها ارتباط نزدیک داریم اما شاید تعداد فیلمهایی که با این مضمون ساخته شده به تعداد انگشتان ۲ دست هم نرسد.
ارسال به دوستان
کتاب «زیر سایه نخل» به نویسندگی محمدحسین ایزی نوجوان 15 ساله منتشر شد
روایت نوجوانانه از شهدا
هر شهری به چیزی شهره است، مثلا کرمان به زیره و کاشان به گلاب. روستاها هم همینگونهاند؛ باشتین به شروع قیام سربداران مشهور است و افچنگ و شمآباد به داشتن شهدای بیشمار در روزهای جنگ. بعضی روستاها اما مثل گنجینههایی هستند که باید غبار از سر و رویشان تکانده شود تا همه مفتون هنرنمایی مردان و زنان و جوانانش شوند. ایزی یکی از همین روستاهاست، ۵ کیلومتر با سبزوار فاصله دارد و بهرغم این نزدیکی، گنجهای روستا سالهاست غریب ماندهاند.
روستایی، اهل مبارزه است؛ با خشکسالی و نداری و... دارایی روستایی، توکل است و چشم امیدش به آسمان. وقتی صحبت از مبارزه و قیام علیه شاه شد، مردمان روستا هم در صف مبارزه حاضر شدند. از ایزی میآمدند شهر و در دعای کمیل و روضه امام شهید شرکت میکردند و ایمان داشتند به اینکه هر روز عاشوراست و هر زمینی کربلا.
برای همین تا وقتی پشت دشمن را به خاک نمالیدند، دست از مبارزه برنداشتند. مردمی که مبارزه را زیر سایه نخل آموخته بودند؛ نخلی که روز عاشورا زیر سایهاش جمع میشدند و فریاد میزدند «یا حسین شهید».
گوهر بزرگ روستای ایزی، 13 شهید این روستاست؛ شهدایی که سالهاست کسی برایشان کاری نکرده، البته باید خدا را شاکر بود که هنوز بنیاد شهید پایش به روستا باز نشده و قبور شهدا را یکسانسازی نکرده است! در قبرستان روستا چند سنگ مزار با جعبه آینه و پرچم ایران، شرف روستا شده است. سالها این گنجینهها جلوی چشم همه بود؛ جام جمی که باید با چشم دل به آنها نگاه میشد: «سالها دل طلب جام جم از ما میکرد/ آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد» تا اینکه ۲ سال قبل نوجوانی 15 ساله به اسم محمدحسین ایزی عزم کرد درباره شهدای روستای ایزی تحقیق کند. متأسفانه بیشتر پدر و مادر شهدا دستشان از دنیا کوتاه بود. دارایی محمدحسین، فقط اسناد و مصاحبههای سالهای قبل بنیاد شهید بود...
روایت شهدای هر روستا، نیازمند نهضتی فراگیر و مردمی است؛ نهضتی که نویسندههایش میتوانند همین نوجوانان تازه از گرد راه رسیده باشند تا راه شهید فهمیده را ادامه دهند؛ به شرط آنکه خوب فهم شوند و اندکی میدان ببینند».
حال روایت این نوجوان روستایی از شهدای روستایشان در قالب کتاب جدید «زیر سایه نخل» خواندنی شده است و این روایتهایی کوتاه از شهدای روستای ایزی به قلم محمدحسین ایزی و توسط انتشارات «راه یار» چاپ و روانه بازار نشر شده است. در بخشی از این کتاب نیز که در پشت جلد آن آمده است، اینطور میخوانیم: انقلاب که پیروز شد کوملهها دست به کار شدند. علی هم رفت. کار بلد بود و فعالیتهایش را ضدکومله شروع کرد. قرار بود عملیاتی انجام بدهند. علی با دیگر نیروها توانستند کوملهها را زمینگیر کنند. کوملهها بدجور از دست علی عاصی شدند. به خاطر همین برای سرش جایزه گذاشتند و لقبش را گذاشتند چنگیز!
رفیقش گفت: «دیدی چی شده؟ کوملهها توی یکی از قهوهخونهها یه برگه چسبوندن».
- خب؟
- روش نوشتن: «داغ این علی رو به دل مادرش میذاریم».
ارسال به دوستان
اخبار
آمریکاییها به تماشای «بنیامین» مینشینند
انیمیشن سینمایی «بنیامین» به دوازدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستقل «یونیورسال» راه یافت.
به گزارش «وطنامروز»، انیمیشن سینمایی «بنیامین» به تهیهکنندگی مصطفی حسنآبادی و کارگردانی محسن عنایتی به دوازدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستقل «یونیورسال» راه یافت.
فیلم سینمایی «بنیامین» که در جشنواره بینالمللی فیلم کودکان اصفهان نخستین موفقیتهای خود را آغاز کرد، اینک به صورت رسمی به دوازدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستقل «یونیورسال» راه یافته است.
این جشنواره که از سال ۲۰۰۷ کار خود را آغاز کرده هر سال در یک کشور اروپایی یا آمریکایی برگزار میشود اما مرکزیت آن شهر نیویورک آمریکاست که طی روزهای ۲۹ و ۳۰ اکتبر برابر با ۷ تا ۸ آبانماه به صورت آنلاین برگزار میشود.
پیش از این فیلم سینمایی «بنیامین» در جشنوارههای بینالمللی انیمیشن و کارتون سئول (سیکاف ۲۰۲۱)، زوما در نیجریه، کووتو در تانزانیا و انیمافیلم در کشور آذربایجان انتخاب شده بود و در تانزانیا برنده بهترین فیلم داستانی و برنده بهترین کاراکتر انیمیشن شد.
انیمیشن سینمایی «بنیامین» که پخش بینالمللی آن در اختیار گروه عماریار و شرکت فیلمارکت (به مدیریت سونیا سرلک) است، همچنین برنده جایزه بهترین انیمیشن سینمایی کشور در سیودومین جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان شده بود.
در خلاصه داستان «بنیامین» آمده است: «خرابکاری آشر، دوست بامزه اما دست و پا چلفتی بنیامین باعث اسارت مادر بنیامین توسط سربازان پادشاه میشود. بنیامین تصمیم میگیرد برای نجات مادرش به سفری پرخطر برود و این سرآغازی است برای ماجراهای پرفراز و نشیب بنیامین و آشر...».
انیمیشن سینمایی «بنیامین» محصول مؤسسه پویانمایی «آیندهنگار» به تهیهکنندگی مصطفی حسنآبادی و کارگردانی محسن عنایتی است.
***
پخش «سرجوخه» به تعویق افتاد
سریال «سرجوخه» ساخته جدید احمد معظمی که طبق اعلام شبکه ۳ قرار بود از دیروز روی آنتن این شبکه برود فعلا پخش نمیشود. به گزارش «وطنامروز»، طبق اطلاعرسانی شبکه ۳ که از طریق زیرنویس و پخش تیزر انجام میشد، قرار بود سریال جدید «سرجوخه» به کارگردانی احمد معظمی از سهشنبه ۲۷ مهرماه هر شب ساعت ۲۰:۴۵ روی آنتن برود اما طبق آخرین تصمیمات، قرار شده پخش این مجموعه امنیتی- جاسوسی مدتی به تعویق بیفتد. هنوز زمان پخش مشخصی برای این سریال اعلام نشده است. «سرجوخه» بر اساس متنی از حسین امیرجهانی برای پخش در ۳۰ قسمت ۴۵ دقیقهای آماده میشود.
***
عمل قلب مهران غفوریان موفقیتآمیز بود
مهران غفوریان سر صحنه تصویربرداری سریال نمایش خانگی «نیسان آبی» دچار حمله قلبی شد و عمل قلب باز او با موفقیت انجام شد. احسان ظلیپور، تهیهکننده سریال «نیسان آبی» درباره وضعیت مهران غفوریان که به بیمارستان منتقل شد، گفت: وی از بخش مراقبتهای ویژه بیرون آمده و به بخش عمومی منتقل شده است و چند روزی باید در بیمارستان بستری باشد. تهیهکننده سریال «نیسان آبی» درباره اتفاقی که سر صحنه تصویربرداری این سریال برای غفوریان رخ داد، بیان کرد: غفوریان سر صحنه فیلمبرداری دچار مشکل قلبی شد و به سرعت با آمبولانس او را به بیمارستان منتقل کردیم. هنگام رسیدن به در بیمارستان، ایست قلبی کرد که همان جا احیا شد. با این حال قبل از آن هم خودش میدانست باید برای درمان قلبش به بیمارستان برود ولی این اتفاق زودتر برایش رخ داد.
این تهیهکننده با اشاره به زمان بازگشت غفوریان به پروژه «نیسان آبی» نیز یادآور شد: کار فعلا متوقف است، بخشهایی که از کار باقی مانده بخشهایی است که خود مهران غفوریان بازی دارد که حدود ۲ هفته طول میکشد. وی در پایان بیان کرد: ممکن است دوران نقاهت یک ماه طول بکشد اما سلامتی مهران غفوریان از همه چیز برای ما مهمتر است و تا بهبود کامل این هنرمند کار متوقف خواهد بود.
***
هیأت امنای جدید بنیاد سینمایی فارابی معرفی شد
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پیشنهاد محمد خزاعی، رئیس سازمان امور سینمایی اعضای هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی را منصوب کرد. به گزارش «وطنامروز»، مسعود میرکاظمی معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، جواد اوجی وزیر نفت، سعید محمد مشاور رئیسجمهور در امور مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی و دبیر شورای عالی مناطق آزاد، علی عسکری معاون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور، میثم نیلی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن خجسته معاون پیشین صداوسیما، سیدمحسن مهاجرانی معاون پیشین صداوسیما و مشاور رئیس رسانه ملی به همراه محمد خزاعی به عنوان هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی معرفی شدند. اعضای هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدت ۲ سال منصوب شدند.
ارسال به دوستان
کمدی «تاریخ جهان» ادامه مییابد
بازگشت مل بروکس
مل بروکس «تاریخ جهان، قسمت دوم» را در قالب سریال نوشته و تهیه میکند. به گزارش «وطنامروز»، پروژه «تاریخ جهان، قسمت اول» بالاخره قسمت دوم خود را خواهد داشت و سرویس «استریمینگ هولو» دستور ساخت سریالی را به عنوان دنبالهای برای این فیلم کمدی کلاسیک مل بروکس داده است. «تاریخ جهان، قسمت دوم» دنبالهای مستقیم برای این فیلم سال ۱۹۸۱ خواهد بود.
فیلم از بخشهای مختلفی تشکیل شده بود که داستان بازههای مختلف تاریخ دنیا را تعریف میکرد. از جمله آنها میتوان از عصر سنگی، روم باستان و انقلاب فرانسه نام برد. مانند بسیاری از کارهای بروکس، این فیلم هم چند بخش موزیکال داشت.
بروکس نویسنده و تهیهکننده اجرایی مجموعه جدید در همراهی با نیک کرول، واندا سایکس و ایکه بارینهولتز خواهد بود. هنوز مشخص نیست این مجموعه کدام رخدادهای دنیا را پوشش میدهد.
هولو دستور ساخت 8 قسمت از مجموعه را داده و اتاق نویسندگان قرار است کار خود را از اکتبر آغاز کند. کار تهیه سریال هم از بهار ۲۰۲۲ آغاز میشود.
بروکس گفت: خیلی مشتاقم یک بار دیگر بتوانم حقیقت واقعی را درباره تمام داستانهای مسخرهای تعریف کنم که دنیا را فریب داده و این باور را ایجاد کرده که تاریخ هستند! بروکس که یکی از اسطورههای کمدی و برنده 4 جایزه اسکار، امی، تونی و گرمی است، «تاریخ جهان، قسمت اول» را نوشته بود و در 5 نقش مختلف هم در آن بازی کرد.
فیلمهای کمدی بروکس از جمله بهترینها محسوب میشوند که از میان آنها میتوان از «فرانکنستاین جوان» و «تهیهکنندگان» نام برد. او بعدها همین ۲ فیلم را تبدیل به نمایشهای موزیکال تئاتری کرد. او همچنین چند فیلم از جمله «مرد فیلنما»ی دیوید لینچ را تهیه کرده است.
ارسال به دوستان
عباس برزگرگنجی در افتتاح نمایشگاه «نور، نگاه، رنگ»:
نقاشی را با کشیدن پرتره شهدا آغاز کردم
عباس برزگرگنجی که نمایشگاه نقاشیهای او دیروز ۲۷ مهر در گالری عالی حوزه هنری افتتاح شد، بیان کرد: نقاشی را سال 60 با کشیدن پرتره شهدا آغاز کردم و به نوعی وامدار آنها هستم. به گزارش «وطنامروز»، نمایشگاه نقاشیهای عباس برزگرگنجی با عنوان «نور، نگاه، رنگ» سهشنبه ۲۷ مهر در گالری ابوالفضل عالی افتتاح شد. عباس برزگرگنجی، هنرمند نقاش با بیان اینکه ۶۰ تابلوی نقاشی از کارهایش در این نمایشگاه به نمایش درآمده است، به مهر گفت: این آثار با موضوع طبیعت و خاصه «طبیعت ایران» است. طبیعت ایران، اقلیمهای بسیار متنوعی دارد و به همین دلیل دست هنرمندان برای تولید محتوا در این زمینه بسیار باز است. برای مثال، فقط کافی است به سمت کویر بروید و تعدادی عکس تهیه کنید که بعد از آن میتوانید آثاری متنوع از کویر خلق کنید که هیچ کدام به دیگری شباهت ندارد. وی همچنین به معماری اسلامی- ایرانی اشاره کرد و افزود: در چند کار من نیز تأثیر از معماری اسلامی- ایرانی دیده میشود. در واقع معماری نیز علاوه بر طبیعت ایران، توان بالقوهای است برای جذب توریست خارجی. وی با بیان اینکه سبک نقاشیاش رئال با گرایش امپرسیونیسم است، اظهار کرد: عمده مردم کارهای هایپر رئال را که شباهت به عکس داشته باشد، دوست دارند. برزگرگنجی در پایان درباره پیشینه کاری خود توضیح داد: نقاشی، دلمشغولی سالهای زیادی از عمر من بود اما از سال 60 نقاشی را جدیتر پیگیری کردم، چرا که در آن سالها به هنر ما برای خلق آثاری از تصاویر شهدا نیاز داشتند. من نقاشی را با کشیدن پرتره شهدا آغاز کردم و به نوعی وامدار آنها هستم. به جرأت میتوانم بگویم تاکنون بیش از ۱۰ هزار پرتره از شهدا خلق کردهام. در واقع من هنرمند نقاش تجربی هستم و این نمایشگاه، چهارمین نمایشگاه انفرادی من به حساب میآید. نمایشگاه «نور، نگاه، رنگ» شامل نقاشیهای عباس برزگرگنجی تا ۱۰ آبان روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۸ در گالری ابوالفضل عالی به نشانی خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ برقرار است. ارسال به دوستان
اعضای شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش بزودی معرفی میشوند
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی درباره وضعیت شوراهای پروانه ساخت و نمایش و آییننامههای مرتبط توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش «وطنامروز»، سعید رجبیفروتن، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی درباره فعالیت شورای پروانه ساخت و نمایش گفت: همانطور که رئیس سازمان سینمایی در برنامه تلویزیونی با اهالی سینما به گفتوگو نشست، طی ۲ هفته گذشته تلاشهای گستردهای برای روزآمدسازی آییننامههای ساخت و نمایش که مبنای کار ما در سازمان سینمایی است، انجام شده است.
وی ادامه داد: بهرغم اینکه در یکی، ۲ سال گذشته دستورالعملهای مربوطه تجمیع و بازنگری شد اما بحث مربوط به آییننامههای صدور پروانه فیلمسازی و پروانه نمایش که مربوط به دهههای گذشته است، در این دوره علاوه بر اینکه با ادبیات جدیدی نوشته شدهاند برای رفع پارهای از مسائل و مشکلات حقوقی که با آنها روبهرو بودیم، اصلاحاتی در قالب مادهواحده یا تبصرههایی که در ذیل مادهها قرار میگیرند، پیشنهاد شده است. هدف این است که با سهولت و شفافیت بیشتر بتوانیم به متقاضیان خدمات مورد انتظار را ارائه دهیم و ابهاماتی در بین نباشد.
رجبیفروتن با اشاره به اینکه با ارائه این مجموعه مقررات جدید به مراجعی مانند هیات وزیران و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوانیم سیمای جدیدی برای سازمان سینمایی در بخش مقررات ارائه کنیم، بیان کرد: آن دسته از فیلمسازانی که طی 3-2 هفته گذشته به خاطر تعطیلی و وقفهای که در فعالیت هفتگی شوراها به وجود آمده بود قدری نگران شده بودند، بدانند با معرفی اعضای جدید شوراها در بخش سینمایی و غیرسینمایی، بزودی فعالیت این شوراها همانند گذشته از سر گرفته خواهد شد و همه متقاضیان بر اساس نوبت ثبت تقاضایشان در سامانه، کارهایشان مورد بررسی این شوراها قرار خواهد گرفت.
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با بیان اینکه بعضی تقاضاها که در مرحله صدور پروانه بوده بیشک در اولویت قرار خواهد گرفت، گفت: با یک مرور مجدد توسط اعضای جدید تلاش خواهد شد پروانه ساخت و نمایش آن دسته از متقاضیانی که بسیاری از کارهایشان در گذشته انجام شده بود زودتر آماده شود تا بتوانند خدمات مورد نظر را از ما دریافت کنند. وی ادامه داد: به سهم خود از وقفه به وجود آمده که تا اندازهای طبیعی هم است عذرخواهی میکنم و امیدوارم در ادامه با تسریع کار بتوانیم پاسخگوی تقاضای اهالی سینما باشیم.
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی همچنین گفت: یکی از نقاط عطف ما در دوره جدید در مرحله بازنگری و روزآمدسازی آییننامهها و مقررات این است که همه تهیهکنندگان و همه متقاضیانی که میخواهند در این زمینه سرمایهگذاری کنند از قبل اقدام به دریافت پروانه ساخت کنند، به همین دلیل هم سرمایهگذاران و هم عوامل فنی و هنری که میخواهند با پروژهها همکاری کنند اطمینان حاصل کنند که این آثار مجوزهای لازم را از سازمان سینمایی دریافت کردهاند.
رجبیفروتن در پایان گفت: متاسفانه طی سالهای گذشته در مواردی به دلیل اینکه برخی فیلمسازان بدون اخذ پروانه ساخت اقدام به تولید فیلم کرده بودند، خود را گرفتار مسائل و مشکلات حقوقی کردند و پروندههایی در شورای داوری خانه سینما تشکیل شد. قانونگرایی و اقدام پیشگیرانه حکم میکند دوستان به موجب مقرراتی که از گذشته تا به امروز بوده است برای دریافت پروانه ساخت تلاش لازم را انجام دهند تا ما نیز در پاسخ به اقدام آنها با سرعت و با دقت لازم به این دسته از تقاضاها پاسخ لازم را بدهیم.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|