|
ارسال به دوستان
نگاهی به اثر تازه منتشرشده خاطرات آزاده حاججعفر عباسنژاد، جانباز مدافع حرم
زخمهای نشمرده، حرفهای نگفته
فاطمه عارفنژاد: کتاب تازه از تنور درآمده بود که به دستم رسید؛ داغ و اشتهابرانگیز. اسمش برایم باشکوه و تداعیگر غزل معرکه مرحوم قیصر امینپور بود منتها از قبل نه چیزی درباره سوژهاش میدانستم و نه توفیق آشنایی با نویسنده را داشتم. فقط یکسری کلیدواژه و قالب کلی در ذهنم چرخ میخورد؛ تاریخ شفاهی، مستندنگاری، خاطرات، ۸ سال دفاعمقدس، محور مقاومت و... .
* مقدمه؛ حسرت روی حسرت
خواندمش و غصهام گرفت. زخمهای نشمرده از نظر من، تجسم حسرتهاست؛ حسرت دیر پیدا کردن و دیر رسیدن و دیر روایت کردن. حسرت برگبرگ خاطرات ازدسترفته، فصلفصل دردهای ناگفته و دیدارهای به قیامت مانده. این کتاب، ترجمان «چه زود دیر میشود» است. اما چرا این حرف را میزنم؟
شعله حسرت از همان مقدمه کتاب در جان مخاطب زبانه میکشد. آنجا گفته میشود که در زمان نهایی شدن پروژه ثبت این خاطرات، راوی به هزار دلیل فرصت کافی در اختیار نداشته است؛ یک پایش دمشق و حلب بوده و یک پایش تهران و ارومیه، شرایط جسمیاش وخیم شده، در بیمارستان بستری بوده و... القصه، بهرغم پیگیریهای دوستان حوزه هنری در آن مقطع نتوانسته زمان مناسبی را به انجام مصاحبهها و ثبت خاطراتش اختصاص بدهد. امروز، فردا، پسفردا... روزها گذشتهاند، سر و کله کرونا پیدا شده، جلسات حضوری به مرز ناممکن رسیدهاند و بعد ناگهان در اسفندماه 98، خبر درگذشت سوژه مهم کتاب، آن سرباز کهنهکار جنگ، دل همه دستاندرکاران را سوزانده است. او رفته و کوله خاطراتش را با خودش برده، تا زخمهای نشمرده حتی پیش از آغاز فرآیند نگارش یتیم شده و شانس طلایی ثبت بعضی خاطرات را برای همیشه از دست داده باشد. حالا به جای مصاحبههای نکرده با راوی چه داریم؟ بهت و حسرت و یک دنیا ای کاش!
* یک عمر جهاد، یک دریا خاطره
اصلا خودتان حساب کنید. یک نفر رزمنده دفاعمقدس بوده، داغ شهادت رفیق و رفقا را دیده، طعم جانبازی را چشیده و شکنجه بعثیها را سالها مزمزه کرده، سوریه رفته و جنگیده و دست آخر 40 سال پس از روزهای شروع مبارزاتش به خاطر جراحتهای التیامنیافتنی جنگ و اسارات، آسمانی شده است. این آدم -که زندگیاش دایرهالمعارفی تمامرنگی از جهاد است- چقدر حرف برای گفتن دارد؟ و چقدر خاطره بکر برای تعریف کردن؟
زخمهای نشمرده، خاطرات قهرمانی گمنام از همین جنس است: زندهیاد حاججعفر عباسنژاد؛ جانباز، آزاده و مدافع حرم اهل آذربایجان شرقی. آلبوم خاطراتش را که ورق بزنیم، میبینیم قبل از اینکه پشت لبش سبز بشود در تظاهرات انقلاب شرکت میکرده و بعد هم پای ثابت انجمن اسلامی دبیرستانشان در درگیری با چپ و راست و اینوریها و آنوریها بوده. تا اینکه یکی از هممدرسهایهایش، سعید صفوی، در جبهه به شهادت میرسد. جعفر تحت تأثیر این واقعه پایش را توی کفش رفتن میکند. عددهای نادلخواه شناسنامهاش را قربه الیالله تغییر میدهد و مثل خیلی از نوجوانهای دیگر با هزار کلک خودش را به خط مقدم نبرد میرساند.
* تیر و ترکش، کابل و باتوم
فصل اول کتاب، یعنی زندگی و جبهه، فقط چیزی حدود 50 صفحه است. خاطرات بریدهبریدهاند. عوض شدن بیهوای راوی و پراکندگی متن کمی توی ذوق میزند. کمبود اطلاعات در روایتشهایش به چشم میآید و پرداخت دلچسبی ندارد.
فصل دوم، قصه اسارت است. اینجا حرف از تیر و ترکش عملیات والفجر ۸، ناگهان میرسد به کابل و باتوم برقی و شوک الکتریکی و تونل مرگ. حالا حاججعفر 19 ساله قصه، فرمانده گروهانی از لشکر عاشورا، چند سال اسیر دست بعثیهاست و در استخبارات بغداد، ابوغریب، کمپ 10 الرمادی و اردوگاه تکریت انواع و اقسام شکنجهها را تاب میآورد. او همانجاست که خبر پذیرش قطعنامه منتشر میشود و بعدتر داغ رحلت امام هم جگر همه را میسوزاند. خاطرات این مقطع گاهی بسیار دلخراش و گاهی طنزآمیز میشود. روایتها نسبت به فصل اول اینجا پر و پیمانتر و زندهترند. حتی حاجآقا ابوترابی، سید آزادگان، هم وارد کتاب میشود و همبند شدن حاججعفر با ایشان در اردوگاه تکریت اتفاقات جالبی را رقم میزند.
* سوریه و ما ادراک ما سوریه!
حالا پرشی بلند در زمان داریم. فصل بعدی خاطرات سوریه است. متأسفانه کمحجم و پر از جای خالی. چند تا خاطره کوتاه و خانوادگی به روایت همسر عزیز حاججعفر، چند صفحه توضیح مختصر از زبان یکی از همرزمان در سوریه و در نهایت دستنوشتهای جمعوجور از خود زندهیاد عباسنژاد. او در یادداشت ارزشمندش خیلی سرراست تعریف میکند که چطور یک بار غافلگیرانه همراه رفیقش به کمین داعش خوردهاند. همین و همین. به گمانم در اینجای کار، آن حسرت کتماننشدنی که در فصل دوم اندکی تسکین یافته بود، بیش از پیش گریبان مخاطب را میگیرد: انگار ما از حاججعفر کم میدانیم، خیلی کم اما افسوس که او خود دیگر نیست تا راضیاش کنیم زخمهایش را برایمان بشمرد و قصههایش را حکایت کند. از طرفی، مصاحبه با اطرافیان و همقطارانش هم به هر دلیلی کامل انجام نشده و پازل چهره راوی ناقص باقی مانده است. کتاب از ماهها حضور او در میانه نبرد با تکفیریها شتابزده و سرسری میگذرد. فصل چهارمش فقط متن مکاتبات، یعنی نامههای حاججعفر به خانواده در روزگار جنگ و اسارت است و قسمت آخر کتاب، عکسها و اسناد تصویری.
* اینک گواه
با تمام این حرفها «زخمهای نشمرده» تلاشی بسیار قابل احترام برای کم کردن از بار حسرتهاست. نویسندهاش، حسین غفاری، از همرزمان حاججعفر در جبهههای جنگ است و اصلا روی حساب همین آشنایی دیرینه پای کار این کتاب ایستاده اما واقعیت این است که ما باید خیلی بیش از اینها به خودمان بجنبیم. گنجینههای کشف نشده دفاعمقدس دارند یکییکی از دسترس ما و نسلهای آینده دور میشوند. خاطرات کمکم به زوایای خاموشی و فراموشی میخزند. ردپاها آرامآرام در بستر زمان ناپدید میشوند و اینچنین است که ما میراثداران قهرمانهای گذشته، با کوهی از حسرت و افسوس بدهکار آیندگان میمانیم. حالا هر کس که گواهی بر این حقیقت گزنده میخواهد، این کتاب را با تمام جاهای خالیاش حتما بخواند.
اگر دل دلیل است، آوردهایم
اگر داغ شرط است، ما بردهایم
گواهی بخواهید، اینک گواه
همین زخمهایی که نشمردهایم!
***
رونمایی از «زخمهای نشمرده» در ارومیه
کتاب «زخمهای نشمرده» در دهمین محفل «خاطره دفاعمقدس» در آذربایجانغربی با حضور مدیر دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری انقلاب اسلامی و جمعی از مسؤولان اداری و لشکری استان، رزمندگان دوران دفاعمقدس و اقشار مختلف مردم در حسینیه ثارالله ارومیه رونمایی و معرفی شد. «زخمهای نشمرده» بخشی از خاطرات جعفر عباسنژاد، آزاده و جانباز دوران دفاعمقدس و از مدافعان حرم است و در آن، عملیاتهای مختلف و دوران اسارت وی در عراق به کوشش حسین غفاری از فعالان عرصه ادبیات پایداری در استان طی سال جاری در دفتر مطالعات و ادبیات پایداری حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجانغربی تولید و منتشر شده است. همچنین بیان خاطراتی از شهید «جعفر عباسنژاد» توسط همرزمان او، اجرای سرودهای حماسی توسط گروه طوبی، تئاتر صحنهای با هنرمندی «سعید صلحی» همراه با نمایشگاه عکس، گرافیکی «و آن دقایق آبی» با موضوع دفاعمقدس از برنامههایی بود که در دهمین محفل خاطره دفاعمقدس اجرا شد. در نمایشگاه «و آن دقایق آبی» ۲۵ عنوان عکس از عکاسان برجسته ایران با موضوع رشادتها و از جانگذشتگیهای ایرانیان در طول ۸ سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و مقاومت رزمندگان ایرانی در طول سالهای دفاعمقدس در معرض دید عموم قرار گرفت. دلنوشتههای دختر شهید جعفر عباسنژاد، سرودهای حماسی با اجرای گروه طوبی، اجرای نمایش صحنههای با موضوع دفاعمقدس با هنرمندی سعید صلحی، در کنار بیان خاطراتی از همرزمان جعفر عباسنژاد از دوران ۸ سال جنگ تحمیلی و اسارت و برگزاری نمایشگاه «و آن دقایق آبی» از دیگر برنامههای بود که در آیین رونمایی و معرفی کتاب «زخمهای نشمرده» برای حاضران اجرا شد. استفاده از طرحهای گرافیکی و اشعاری متناسب با موضوع عکس از شاعران بنام کشور از شاخصههای اصلی آثار ارائه شده در این نمایشگاه بود که مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان قرار گرفت. حسین غفاری، رزمنده، محقق و نویسنده دفاعمقدس از دوستان نزدیک حاججعفر، جمعآوری خاطرات و زندگینامه این شهید را آغاز کرد و طی تلاش ۵ ماهه و بیش از ۲۰ ساعت مصاحبه انفرادی و گروهی با دوستان، آشنایان، اقوام و همرزمان حاججعفر عباسنژاد و البته تحقیقات جانبی، در کنار تلاشهای مسؤولان اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاعمقدس آذربایجان غربی، کتاب «زخمهای نشمرده» آماده چاپ و انتشار شد.
ارسال به دوستان
«پیامبر رحمت، صلح و دوستی»؛ بخش ویژه غرفه ملی ایران
400 اثر ایرانی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت
هفتادوسومین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب فرانکفورت عصر سهشنبه ۲۷ مهر در ۲ بخش حضوری و مجازی، با رعایت پروتکلهای بهداشتی افتتاح شد و از چهارشنبه آغاز به کار کرد. به گزارش «وطنامروز» و بر اساس اعلام روابط عمومی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه در فضایی به وسعت ۴۰ متر مربع برپا شده و نمایندگانی از صنعت نشر کشور مانند خانه کتاب و ادبیات ایران، آژانس ادبی دایره مینا، آژانس ادبی پل، آژانس ادبی تماس، مجمع ناشران دفاعمقدس، انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آن حضور دارند. با توجه به محدودیتهای حضور ناشران و علاقهمندان حوزه نشر در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت، با برنامهریزیهای پیشین، هر یک از آژانسهای ادبی و تشکلها که توفیق حضور در هفتادوسومین دوره این نمایشگاه را پیدا کردند، نمایندگی بیش از ۱۰ ناشر و معرفی آثار آنان را در برنامه کار خود قرار دادهاند. غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران در هفتادوسومین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب فرانکفورت بیش از ۴۰۰ اثر توسط شرکتکنندگان با موضوعاتی از قبیل ایرانشناسی، ادبیات معاصر، ادبیات دفاعمقدس و انقلاب اسلامی، مطالعات اسلامی، علوم انسانی، کتابهای تصویرگری و داستانی ادبیات کودک و نوجوان، محیطزیست، هنر، شعر، زبانشناسی و هنر معاصر ایران را به نمایش گذاشته است. غرفه ملی ایران در این دوره نمایشگاه برای معرفی آثار فاخر جمهوری اسلامی ایران، بخشی از غرفه را به آثاری از ادبیات معاصر اختصاص داده است که بیش از دو جایزه ادبی ملی دریافت کردهاند. علاوه بر این با توجه به تقارن هفتادوسومین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب فرانکفورت با میلاد پیامبر مکرم اسلام(ص) و هفته وحدت، بهترین آثاری که درباره سیره و زندگی حضرت محمد(ص) به زبان فارسی منتشر شده است در بخشی از غرفه با نام «پیامبر رحمت، صلح و دوستی» به نمایش گذاشته شده است. خانه کتاب و ادبیات ایران در بخش مجازی «Frankfort Rights» هفتادوسومین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب فرانکفورت نیز به نمایندگی از صنعت نشر ایران، به بارگذاری بیش از ۴۰ اثر برگزیده در موضوعات متنوع پرداخته است. علاوه بر این برای نخستینبار به نمایندگی از ناشرانی که امکان حضور و بارگذاری آثار در بخش مجازی را نداشتهاند به بارگذاری آثار شاخص آنان نیز پرداخته است. در غرفه جمهوری اسلامی ایران ۵۰ قرار ملاقات با ناشران، آژانسهای ادبی و اتحادیههای کشورهای مختلف توسط نمایندگان صنعت نشر ایران، طی 5 روز حضور در نمایشگاه انجام خواهد شد. ارسال به دوستان
اخبار
انتصاب مدیرعامل بنیاد فارابی
محمد خزاعی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی کشور بر اساس مصوبه هیأت امنای فارابی طی حکمی «سیدمهدی جوادی» تهیهکننده سینما و مدیر فرهنگی را به سمت مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی منصوب کرد. به گزارش «وطنامروز»، سیدمهدی جوادی متولد ۱۳۶۶ مدرس دانشگاه و دارای دکترای حقوق بینالملل است. در کارنامه حرفهای او عضویت در جامعه صنفی تهیهکنندگان فیلم سینمایی، مدیر برنامهریزی جشنوارههای مقاومت و سینمای دفاعمقدس، مشاور معاون فرهنگی وزیر کار و امور اجتماعی، رئیس کارگروه هنر و رسانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قائممقامی شبکه کودک و نوجوان صداوسیما، مدیرعامل و عضو هیاتمدیره مرکز نوآوری رایمون، دبیر کمیسیون خدمات محتوایی سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران و تهیهکنندگی آثار تلویزیونی، مستند، سینمایی و انیمیشن دیده میشود.
***
اکران آنلاین «تکتیرانداز» از آبانماه
فیلم سینمایی «تکتیرانداز» به کارگردانی علی غفاری و تهیهکنندگی ابراهیم اصغری، با پایان اکران عمومی در سینماهای کشور، از چهارشنبه ۵ آبان به صورت اختصاصی در سامانه فیلمگردی اکران آنلاین خواهد شد. به گزارش «وطنامروز»، فیلم «تکتیرانداز» توانسته سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی و جایزه بهترین جلوههای ویژه میدانی را در سیونهمین جشنواره فجر کسب کند. این فیلم سینمایی برشی کوتاه از زندگی سردار شهید عبدالرسول زرین، بهترین تکتیرانداز جنگهای معاصر جهان است. کامبیز دیرباز، امیررضا دلاوری، علیرضا کمالی، عبدالرضا نصاری، حسین پوریده، اسماعیل خلج، حسین شریفی و... ترکیب بازیگران این فیلم سینمایی را تشکیل میدهند که اکران آنلاین آن در سامانه فیلمگردی به نشانی filmgardi.com از تاریخ ۵ آبانماه برای علاقهمندان آغاز خواهد شد.
***
داستان بهنام در ایرانصدا
همزمان با سالروز شهادت بهنام محمدی، ایرانصدا کتاب گویای داستان بهنام را تولید و منتشر کرد. به گزارش «وطنامروز»، کتاب داستان بهنام توسط داوود امیریان، دارنده نشان درجه یک هنر در رشته داستاننویسی از طرف وزارت ارشاد نوشته شده است. کتاب گویای داستان بهنام به سبب اینکه تنها یک بخش از زندگی قهرمان داستان را روایت میکند، انسجام و یکدستی جذابی دارد که عموما در کتابهایی به شیوه زندگینامه کمتر به چشم میخورد. کتاب داستان بهنام توسط انتشارات شاهد به چاپ رسیده و ایرانصدا این کتاب را به صورت صوتی برای استفاده مخاطبان خود روی پایگاه کتاب گویای ایرانصدا به صورت رایگان قرار داده است. تهیهکنندگی این اثر را محمد شکری و روایت آن را نیز مهیار مهرتاش برعهده داشتهاند. همچنین ایرانصدا پیش از این نیز کتاب بهنام جنگجوی ۱۳ ساله که توسط اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاعمقدس برای گروه سنی کودک منتشر شده است را به صورت گویا تولید و منتشر کرده است.
***
رضا کریمی بیهمگان را کارگردانی میکند
با پایان یافتن مرحله انتخاب بازیگر، تصویربرداری سریال «بیهمگان» نیمه آبانماه آغاز خواهد شد. به گزارش فارس، رضا کریمی کارگردان و سعید جلالی و علیرضا کاظمیپور از نویسندههای این مجموعه تلویزیونی هستند. این سریال درباره ازدواجهایی است که خانوادهها از هر نظر با یکدیگر همسان و یکسان هستند و به عبارتی به موضوع ازدواج بین دخترها و پسرها میپردازد. این سریال ۱۰۰ قسمتی که قرار است در ۲ فاز ۵۰ قسمتی ساخته شود، ملودرامی اجتماعی- خانوادگی در تهران را به تصویر خواهد کشید که در آن دختر و پسری قصد دارند با یکدیگر ازدواج کنند اما مسائلی سر راهشان قرار میگیرد. داستان پیچیدگیهایی دارد که بین شخصیتها و روابط خانوادگیشان حاکم است.
***
مریل استریپ در محصول جدید اپل
مریل استریپ، دیوید شویمر و ۷ بازیگر دیگر به «برونیابیها» محصولی از اپل پیوستند. به گزارش مهر به نقل از ورایتی، اپل اعلام کرد ۹ بازیگر جدید به جمع بازیگران سریال جدیدش با عنوان «برونیابیها» که به کارگردانی اسکات زی. برنز درباره تغییرات اقلیمی ساخته میشود، پیوستهاند. مریل استریپ، دیوید شویمر، سینا میلر، کیت هرینگتون، طاهر رحیم، متیو ریس، دیوید دیگز، جما چان و آدارش گوراو بازیگرانی هستند که در صدر این مجموعه قرار میگیرند. این سریال در حال حاضر در مراحل تهیه برای اپل تیوی پلاس قرار دارد و در اپیزودهای مختلفی که به یکدیگر ربط پیدا میکنند به بررسی این موضوع میپردازد که چطور تغییرات سیاره میتواند روی مسائلی از جمله عشق، باور، کار و خانواده اثر بگذارد.
ارسال به دوستان
سیدعباس میرهاشمی، دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر شد
هنرمندان در شورای سیاستگذاری
اعضای شورای سیاستگذاری و دبیرکل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حکم محمود شالویی، سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شدند. به گزارش «وطنامروز»، محمود شالویی سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، احکام اعضای شورا را اعطا کرد و با اکثریت آرای شورا در این جلسه سیدعباس میرهاشمی به عنوان دبیر چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر انتخاب شد. سرپرست معاونت امور هنری، هادی مظفری را به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر منصوب کرد و احکام منیژه آرمین، محسن حسنپور، امیر راد، پریسا شادقزوینی، سیدمسعود شجاعیطباطبایی، طاهر شیخالحکمایی، حبیبالله صادقی، مینا صدری، علیاشرف صندوقآبادی، جاسم غضبانپور، سیدعباس میرهاشمی و مسعود نجابتی به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره اعطا شد. همچنین سرپرست معاونت امور هنری با توجه به نظر شورا، سیدعباس میرهاشمی را به عنوان دبیرکل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر منصوب کرد. محمود شالویی در این جلسه با اشاره به پیشینه جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: در شکل اجرایی جشنواره، باید همه توان برای اجرای بهتر به کار گرفته شود تا مخاطب عمومی در جشنواره جذب شود و رشد و بالندگی این جشنواره در جامعه هنری و فضای هنری مورد توجه قرار گیرد. شالویی در ادامه به اهمیت بخش پژوهش و پیشینه این بخش در ادوار گذشته جشنواره اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت فوقالعادهای که در جشنواره وجود دارد در بخش پژوهش، دانشگاهیان در حوزه هنرهای تجسمی با جشنواره هنرهای تجسمی فجر مرتبط شوند و از ظرفیت علمی دانشگاه برای کیفیت بالای پژوهش در جشنواره بهره گرفته شود. ارسال به دوستان
اعطای جایزه یک عمر دستاورد هنری به تارانتینو در جشنواره فیلم رم
موریکونه غول واقعی بود!
کوئنتین تارانتینو که در جشنواره فیلم رم جایزه یک عمر دستاورد هنری را از داریو آرجنتو گرفت، عنوان کرد هنوز هیچ ایدهای درباره فیلم بعدیاش ندارد. به گزارش «وطنامروز»، کوئنتین تارانتینو در جشنواره فیلم رم جایزه یک عمر دستاورد هنری را از داریو آرجنتو، استاد فیلمهای ترسناک ایتالیایی دریافت کرد.
وی در پاسخ به خبرنگاران درباره فیلم بعدیاش گفت: هنوز نمیدانم میخواهم چه کار کنم. این کارگردان ۲ روز پیش هم به مجری شبکه ایتالیایی گفته بود شاید یک کتاب نقد فیلم بنویسد و احتمالا یک سریال تلویزیونی هم بسازد اما پیش از آن قصد دارد یک کمدی بسازد! تارانتینو در گفتوگو با رئیس جشنواره فیلم رم هم از یک پروژه نامشخص حرف زد که هم کمدی بود و هم در ظاهر یک وسترن اسپاگتی است.
وی افزود مشتاقانه منتظر است که بتواند کار بعدیاش را شروع کند چون معتقد است ساخت آن بسیار سرگرمکننده خواهد بود و شخصیتهای متفاوتی با زبانهای متفاوت در آن صحبت میکنند. تارانتینو درباره زندگی خودش هم صحبت کرد و گفت نخستین فیلمی که به خاطر میآورد تماشا کرده «مرگبارتر از یک مرد» فیلمی جاسوسی بریتانیایی بوده که به کارگردانی رالف توماس و ریچارد جانسون ساخته شده و چیزی شبیه جیمز باند بوده است.
وی عنوان کرد آن زمان ۵ سال داشت و بازی الکه زومر در فیلم را به یاد میآورد. در این گفتوگو تارانتینو یاد انیو موریکونه، آهنگساز برجسته ایتالیایی را نیز گرامی داشت و درباره نحوه ساخت موسیقی توسط وی برای «هشت نفرتانگیز» حرف زد و گفت: او یک غول واقعی بود.
جشنواره فیلم رم ۱۴ تا ۲۴ اکتبر در پایتخت ایتالیا برگزار میشود.
ارسال به دوستان
نشست ساترا با برخی تهیهکنندگان تلویزیون و شبکه نمایش خانگی برگزار شد
گفتوگو باید کرد!
محمدرضا تختکشیان، تهیهکننده سریال «زخم کاری» در نشستی با ساترا گفت نمایش سیگار در سریال «زخم کاری» اشتباه بود و ما این انتقاد را میپذیریم. به گزارش «وطنامروز»، نشست وحید فرهمند، قائممقام سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) با حضور جمعی از تهیهکنندگان سریالهای شبکه نمایش برخط خانگی که چهارشنبه ۲۸ مهر برگزار شد با حاشیههایی همراه بود. تهیهکنندگانی همچون محمدرضا تختکشیان، محمد شایسته، محمدحسین قاسمی، اسماعیل عفیفه، علی اسدزاده، علی سرتیپی، مصطفی احمدی، مصطفی کیایی و مهدی فرجی در این جلسه حضور داشتند.
قائممقام ساترا در این نشست درصد مداخله این سازمان در محتوای آثار شبکه نمایش خانگی را حدود 38/7 درصد اعلام کرد و آسیب به ارزشهای نهاد خانواده، باورها و اعتقادات، ارزشهای انقلابی و ملی و گفتار نامناسب را بیشترین مواردی دانست که در شاخصهای ارزیابی دبیرخانه محتوای حرفهای ساترا قابل توجه دانسته شدهاند. محمدرضا تختکشیان تهیهکننده «زخم کاری» در ادامه با اشاره به این آمار گفت: آمار ارائهشده درباره میزان مداخله ساترا در محتوای سریالها نشان میدهد بیش از ۹۲ درصد از این محتوا مطابق قوانین این سازمان بوده که نشاندهنده شناخت تهیهکنندگان از چارچوبها است. وی با اشاره به دیدگاههای مخاطبان درباره سریال «زخم کاری» و انتقادشان از نمایش بیش از حد سیگار کشیدن شخصیتهای آن گفت: نمایش سیگار در سریال «زخم کاری» اشتباه بود و ما این انتقاد را میپذیریم. ما میخواهیم در چارچوبها کار کنیم و با آسیبهایی چون شبکههای ماهوارهای و سریالهای خارجی مقابله کنیم؛ پس باید برای این کار حمایت شویم و در تعامل با یکدیگر تولید کنیم. علی سرتیپی یکی دیگر از تهیهکنندگان حاضر در این نشست نیز در بخشی از آن، «استقبال مردم از سریالهای نمایش خانگی به جای سریالهای خارجی» را از نقاط قوتی دانست که باید قدر آن را دانست. محمدحسین قاسمی هم در این نشست گفت: تولید کشور ما نفت نیست، بلکه هنر است و برای مانعزدایی از صدور این هنر باید از هنرمندان حمایت کرد و اگر ساترا در این مسیر حرکت کند به مانعزدایی از تولید کمک کرده است. اسماعیل عفیفه نیز با بیان سختیهای تولید سریال تلویزیونی در اوضاع اقتصادی کنونی گفت: ما در این شرایط تلاش میکنیم کار کنیم بدون اینکه اطمینانی به بازگشت سرمایه داشته باشیم. مهدی فرجی، تهیهکننده سریال «نون.خ» هم در این نشست با تأکید بر اینکه ساترا نگاه حذفی به محتوا ندارد، گفت: بهترین روش برای ایجاد تعامل میان ساترا و سازندگان سریالهای شبکه نمایش آنلاین، برقراری گفتوگو است. وی گفت: ساختار باید به گونهای تعریف شود که سازندگان بتوانند ضمن برقراری تعاملی سازنده با ساترا، ارتباط موثری برقرار کنند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|