|
ارسال به دوستان
نگاهی به کتاب «پاییز آمد» به نویسندگی گلستان جعفریان که روایتگر خاطرات همسر سردار شهید احمد یوسفی از روزهای انقلاب و دفاع مقدس است
روایت عاشقی
رضا کردلو: «آنچه ما را غلبه داد این روحیه بود؛ فلسفه نبود، جهانبینی نبود، اسلامشناسی نبود؛ هیچ این حرفها نبود. این روحیه که در ملت پیدا شد و این تحرکی که پیدا شد یک مطلب غیبی بود که ظرف مدت کوتاهی یک همچو تحول روحی در جمعیت پیدا شد؛ و ما تا اینجا که آمدیم با این تحول روحی همراه هستیم». (امامخمینی/ ۱۷ فروردین ۱۳۵۸).
در همه مدت زمانی که «پاییز آمد» را در دست گرفته بودم و میخواندم، این معنا در نظرم زنده میشد. همین تحول روحی که امام پیرامون آن صحبت میکنند. همان تحولی که ظرف مدت کوتاهی در جمعیت ایجاد کرد و چون مطلب غیب میماند؛ این ایثارگری، این از خود گذشتگی و این از جان گذشتگی. «پاییز آمد» روایتی سرشار از عشق، دوست داشتن، ایثار، شجاعت و فداکاری با بلندترین معانیشان است. توان قلم و حس سرشار نویسنده اثر، ذوق و انگیزه راوی در بیان خاطرات و پاکی و لطافت شهید احمد یوسفی به عنوان یکی از شخصیتهای اصلی داستان «پاییز آمد»، تازهترین کتاب انتشارات سوره را خواندنی کرده است. خانم گلستان جعفریان در 13 فصل، خاطرات خانم فخرالسادات موسوی را با صراحتی متفاوت از آثار گذشته و طبعی دلپذیر به نگارش درآورده است. «پاییز آمد» دارای ویژگیهایی است که آن را از دیگر آثاری که در حوزه ادبیات دفاعمقدس دستهبندی میشود، تمییز میدهد. منظور از صراحت صرفا صریح گفتن آنچه پیش از این صریح گفته نمیشد نیست، بلکه طرح مسائلی در اصل روایت است که شاید در روایتهای پیشین نادیده گرفته میشد. به بیان دیگر «پاییز آمد» مشحون از ناگفتههاست؛ ناگفتههایی که تنها در روایتهای وفادار به واقعیت یافت میشوند. ماجراهای مربوط به دوران پیش از انقلاب بدون مصلحتاندیشی و محافظهکاریهایی که معمولا دامن این گونه روایتها را میگیرند، توانستهاند با فاصله گرفتن از قرائت رسمی، ارتباط مناسبی با تاریخ شفاهی و فرهنگ عامه پیدا کنند. این مهم در هر نوشتهای پدیدار شود موجب ارتباط گرفتن بخش بیشتری از مخاطبان با آن اثر خواهد شد. توجه نویسنده بر این گزاره که او باید در کنار تنظیم روایتهای همسر شهید، یک قصه را طوری تعریف کند که فراز و فرودهای معمول داستانی را داشته باشد و در آن به مساله عناصر داستان دقت کند، موجب شده «پاییز آمد» به داستانی خوشخوان تبدیل شود. کاشتهایی که در جایی از داستان برای طرح یک مساله کلانتر میبینیم، برای این مهم طراحی شدهاند؛ «معرفی شخصیت»هایی که در ابتدا، گویی صرفا یک توصیف ساده از فضای پیرامونی است اما در ادامه و پس از ایجاد بحران برای شخصیت تازه اهمیتش شناخته میشود. شهدایی که در داستان اسامی برخیشان برده میشود، همین گونه معرفی و داستانشان روایت میشود. چیزی که به عنوان صفا و سادگی درباره دهه 60 مطرح میشود، معمولا با مصادیق کلی مواجه است اما در «پاییز آمد» مصادیق این صفا و سادگی بسیار ملموس است و از دل داستان برمیآید: «منزل مادر احمد کوچک بود و وسایل ما جا نمیشد. در محله فرودگاه، نزدیک منزل مادرش، خانهای اجاره کردیم. طبقه پایین صاحبخانه زندگی میکرد. طبقه بالا ۲ اتاق تودرتو داشت با یک آشپزخانه کوچک که ما وسایل مختصرمان را بردیم؛ یک فرش، گاز، یخچال و ظرف و ظروف. وقتی کارتنها را باز میکردیم، با احمد میخندیدیم. 16 دست خیارخوری کادو آورده بودند. 12 تا ساعت دیواری، ۳ تا پنکه و ۴ دست قابلمه نچسب. احمد گفت: یک مغازه اجاره میکنم، اینها را میریزیم و میفروشیم. من هم خندیدم و گفتم: «آره! فکر کنم درآمدش از حقوق سپاه بیشتر بشود».
«پاییز آمد» در عین حال که توصیفی مناسب از فضای دهه 50 و 60 و تفاوت و تمایز خانوادهها و سطوح فرهنگی و اجتماعی هر کدام از آنها ارائه میدهد و در عین حال که روایت یک زندگی در دل این دهه پرتلاطم است، عاشقانهای آرام است؛ عاشقانهای که نویسنده میداند چگونه آن را تعریف کند. جزئیاتی که توصیف فضای عاشقانه را جذاب و خواندنی میکند: «آن شب خوابم نمیبرد. ازدواج در سبک زندگیای که در پیش گرفته بودم جایی نداشت. مسؤولیت شوهر، زندگی، بچه. نمیتوانستم تبدیل به یک زن خانهدار و سنتی بشوم. دوست داشتم درس بخوانم، کتاب بخوانم، نظامی بشوم و به مناطق جنگی بروم. فکر کردم نخستینبار احمد یوسفی را کجا دیدم و چه حسی داشتم.
او برای سخنرانی به مدرسه ما آمده بود. بارانی بلندی به تن داشت. وقتی سر صف بارانی را درآورد لباس سبز پاسداری که تنش بود با آن آرم سپاه و ریش بلند و مجعدش مرا به یاد مبارزان فلسطینی انداخت. به نظرم جدی، آرام و بسیار قوی آمد. مثل یک چریک حرکاتش تند و حسابشده بود. واژههایی که به کار میبرد مثل حرکاتش دقیق بود... ته دلم را که میجستم حس خوبی به او داشتم. برایم مرد قوی و دلپذیری بود؛ چه ظاهری، چه تفکری. از خود پرسیدم این مرد باتجربه و خاص که از من خواستگاری کرده، چه چیز در من دیده. احساس اعتماد به نفس و سرخوشی میکردم».«پاییز آمد» البته دارای ویژگیهای مهم دیگری نیز هست که شرح آنها در این مجال نیست اما آنچه از مجموعه این کتاب میتوان برجسته کرد (علاوه بر آنچه گفته شد)، روایتهای صریحی است که از دوران پیش از انقلاب، خاطرات سالهای کودکی و سبک زندگی در یک خانواده ارتشی، ماجرای سختیها و مخالفتهای خانواده با فعالیت سیاسی فرزندان، فعالیت در سپاه، مراسم خواستگاری، عقدی که هاشمیرفسنجانی میخواند، روایتهایی از شهادت دوستان و آشنایان و ماجراهای مربوط به تولد فرزندان بیان میشود.
***
فعالیت آرمانگرایانه نوجوانی انقلابی
کتاب «پاییز آمد» همزمان با هفته دفاعمقدس به طور رسمی رونمایی و وارد بازار کتاب شد و تا امروز هم استقبال خوبی از این اثر شده است. فخرالسادات موسوی، همسر سردار شهید احمد یوسفی، فرمانده بسیج زنجان و راوی این کتاب درباره دلیل انتشار خاطراتش اینچنین گفته است: سالهای زیادی از شهادت همسرم میگذرد و خاطرات تلخ و شیرین زیادی دارم که در همه این سالها از یادم نرفتهاند و با آنها زندگی کردهام. همیشه دوست داشتم خاطراتم را از روزهای انقلاب و جنگ تحمیلی بگویم تا جایی ثبت شود. وی درباره دلیل نامگذاری کتاب هم اینگونه توضیح داده است: چون آشنایی من با شهید در پاییز بود و زمان شهادت ایشان هم مصادف شد با پاییز و ششم مهر هم سالگرد شهادتشان است، نام کتاب را «پاییز آمد» گذاشتیم. از سویی گلستان جعفریان، نویسنده کتاب «پاییز آمد» به بیان نکاتی درباره شرایط روحی همسران شهدا پرداخته و گفته است: همسران شهدا عشق را مکرر کردهاند و برای همین است که بعد از 40 سال همچنان با خاطراتشان و یاد شهید درگیر هستند و همچنان این دوری برایشان رنجآور است. کتاب «پاییز آمد»، کتاب فخرالسادات موسوی است، کسی که عشق را مکرر کرده و بعد از گذشت 40 سال از آن هنوز هم عاشق مانده است. من نگارنده خاطرات دفاعمقدس هستم و بعد از 20 سال کار و تجربه، هنوز هم خیلیها میپرسند مگر روایتهای جنگ تمام نشده و به تکرار نرسیده؟ و من همیشه پاسخم این است: پیچیدگی آدمهای جنگ و انتخابهایشان و چرایی این نوع نگرش آنقدر متلاطم است که هرگز تمام نشود. این کتاب هم روایت عاشقی احمد یوسفی و فخرالسادات موسوی است؛ عشقی که 40 سال است زنده مانده و آتش آن در غیاب یار مکرر شده و به نظرم حالا با تولد «پاییز آمد» این عشق جاودانه خواهد شد. در کتاب به زندگی خصوصی خانم موسوی و شهید یوسفی، آشنایی و عشق آنها پرداخته میشود؛ اتفاقی که در کتابهای مشابه کمتر رخ میدهد. شهدا را همیشه کلیشهای معرفی کردهاند و هر وقت حرف از خاطرات زندگی آنها میشود توقع میرود یک موجود خیالی، دستنیافتنی و از آسمان آمده معرفی شود که انگار هیچ وقت زندگی عادی و روزمره نداشته است، برای همین تصور جامعه از شهید یک شخص معصوم عاری از هر گناه و اشتباه است، در حالی که چنین نیست و شهدا هم مثل سایر آدمهای شهر زندگی عادی داشته و در روزمرگی کاملا معمولی به سر میبردند، شاید خیلیهایشان حتی اهل نماز شب یا مستحبات نبودند و در همین کوچه و بازار زندگی میکردند، آرزوهایی داشته و اشخاصی بریده از دنیا و مادیات نبودهاند.
حجتالاسلام علی یوسفی فرزند ارشد شهید هم درباره این اثر گفته است: همیشه دوست داشتم از خاطرات مادرم کتابی منتشر شود و انگیزهام بیشتر پرداختن به شخصیت مادرم بود، زنی که در میان همنسلان خود جسور بوده و در 17 سالگی و فضای بسته آن دوره برای زنان، فعالیتهای انقلابی و آرمانگرایانه داشته و وارد حوزه نظامی و رزمی میشود. به نظرم معرفی و پرداختن به چنین زنهایی میتواند الگوی خوبی برای دختران نسل جدید باشد. همیشه تمایل داشتم مادرم معرفی شود و جامعه به خود یادآوری کند در کشور ما زنانی زندگی کردهاند با شخصیتی والا و بزرگ که در مقاطعی از خود شهدا هم بیشتر زحمت کشیده و در زمان زندگی و پس از شهادت همسرانشان بار سنگینی را به جان خریدهاند. این تصویری است که جامعه امروز به ارائه و معرفیاش نیاز دارد و الگویی است که جایش خالی است. امیدوارم متولیان به سمت معرفی این چهرهها بروند و زنانی را معرفی کنند که علاوه بر عشق به خانواده و همسر و فرزند، عاشق آرمانهایشان هم بودند و پای این آرمانها ماندند.
ارسال به دوستان
«نردبان» روی آنتن مستند میرود
خاطراتی از مواجهه با طالبان
مرتضی پورصمدی، فیلمبردار سینما میهمان برنامه «نردبان» میشود. وی که تجربه کار کردن در افغانستان همراه با مجید مجیدی را دارد، خاطراتی از مواجهه با طالبان در افغانستان را بیان میکند. به گزارش «وطنامروز» به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، شصتوششمین قسمت از برنامه تلویزیونی «نردبان» جمعه ۷ آبان روی آنتن شبکه مستند میرود. پرونده این قسمت از برنامه نردبان، افغانستانیها و بازنمایی آن در فیلم و عکس مستند است. سامره رضایی، بازیگر و مستندساز افغانستانی میهمان ویژه این قسمت از برنامه نردبان است که در گفتوگو با حامد شکیبانیا، درباره فیلمهایش با موضوع افغانستان صحبت کرده و مستندهایی را که با این موضوع اصلی توسط مستندسازان ایرانی ساخته شدهاند نقد و بررسی میکند. سامره رضایی نخستین تجربه کاری خود در سینما را با مهدی فخیمزاده آغاز کرد و پس از آن در دهها فیلم و تئاتر ایفای نقش کرده است. مستند «من یک بازیگر شادم» ساخته این مستندساز افغانستانی است که سال ۱۳۹۴ در جشنواره «سینماحقیقت» به نمایش درآمد و بسیار مورد توجه قرار گرفت. فرشته حسینی، بازیگر نامآشنای سینما و تئاتر نخستینبار با بازی در همین فیلم جلوی دوربین رفت. در بخش دیگر برنامه «نردبان» مرتضی پورصمدی، فیلمبردار برجسته سینمای ایران میهمان برنامه است. او که تجربه کار در افغانستان همراه با مجید مجیدی را دارد خاطراتی از مواجهه با طالبان در افغانستان را بیان میکند. «نردبان» مجموعه برنامه تلویزیونی شبکه مستند است که تلاش میکند به فیلم و عکس مستند با نگاه تخصصی توجه کند. این برنامه با اجرای محمدحامد شکیبانیا، کارگردانی و تهیهکنندگی اصغر احمدپور و فاطمه بوربور با آیتمهای متنوع جمعهها ساعت ۱۸:۳۰ روی آنتن شبکه مستند میرود.
ارسال به دوستان
فیلمی که نماینده دانمارک در اسکار است
استقبال جهانی از انیمیشن «بگریز»
انیمیشن «بگریز» با موضوع زندگی یک پناهجوی افغانستانی همچنان به موفقیت خود در جشنوارههای جهانی ادامه میدهد. به گزارش «وطنامروز»، فیلم مستند انیمیشن «بگریز» ساخته یوناس پوهر راسموسن توانست یک جایزه دیگر ببرد و این بار برنده جایزه بزرگ هیات داوران چهارمین فستیوال «انیمیشن فیلم است» در هالیوود شده است. این فیلم که قرار است از سوم دسامبر در ایالاتمتحده اکران شود، داستان مردی به نام امین را تعریف میکند که برای نخستینبار ماجرای گذشته سخت خود را تعریف میکند و میگوید چطور وقتی بچه بود از افغانستان پناهنده شد. پیتر دبروژ از ورایتی که رئیس هیات داوران بود در بیانیهای گفت: یوناس پوهر راسموسن در مستند اثرگذار و نوآورانه خود، با دقت بالا گذشته شخصی یک پناهجوی افغان را تعریف میکند. این فیلمساز از پروسه انیمیشن برای محافظت کردن از هویت فرد استفاده میکند اما در عین حال لایهای اضافه به محتوای خود میافزاید و اثر درد و رنجی را که روی حافظه و هویت این مرد گذاشته شده به تصویر میکشد. «بگریز» همین هفته به عنوان نماینده دانمارک برای شرکت در بخش بینالمللی جوایز اسکار انتخاب شد. این فیلم قبلا برای نمایش در بخش مجازی فستیوال فیلم کن امسال انتخاب شده بود و همچنین پس از نمایش فیزیکی در فستیوال ساندنس، توانست برنده جایزه بزرگ هیات داوران بخش سینمای جهان آن شود. علاوه بر این، «بگریز» توانست جایزه بهترین مستند نوردیک در فستیوال گوتنبرگ را از آن خود کند و در فستیوال انیمیشن «آنسی» فرانسه هم ۳ جایزه از جمله جایزه کریستال بهترین فیلم بلند را به خود اختصاص دهد. در پایان جوایز «انیمیشن فیلم است»، هیات داوران همچنین جایزه ویژه خود را به فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار «زیبا» ساخته مامورو هوسودا اهدا کرد. ارسال به دوستان
اخبار
مسعود نقاشزاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر شد
با حکم محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی مسعود نقاشزاده دبیر چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر شد. به گزارش «وطنامروز»، محمد خزاعی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی کشور، در حکمی مسعود نقاشزاده را به سمت دبیر چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر منصوب کرد. مسعود نقاشزاده، کارگردان، استاد دانشگاه و از مدیران فرهنگی و سینمایی کشور است. وی دارای درجه دکترای مطالعات هنر، کارشناسی ارشد سینما و کارشناسی کارگردانی فیلم است و سابقه مدیریت به عنوان معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی، مدیر کل امور برنامهها و مشاور عالی مرکز سیما فیلم، معاون آموزش و پژوهش خانه سینما و معاون تامین و تولید مؤسسه رسانههای تصویری را دارد.
***
محمدرضا داوودنژاد جلوی دوربین «پیرپسر» رفت
محمدرضا داوودنژاد به جمع بازیگران فیلم سینمایی «پیرپسر» پیوست. به گزارش «وطنامروز»، محمدرضا داوودنژاد پس از مدتی دوری از پرده سینما با پیوستن به جمع بازیگران فیلم سینمایی «پیرپسر» جلوی دوربین اکتای براهنی رفت. «پیرپسر» عنوان دومین فیلم سینمایی اکتای براهنی در مقام کارگردان است. وی این اثر را با فیلمنامهای به قلم خود جلوی دوربین برده است. براهنی پس از گذشت ۶ سال از ساخت فیلم سینمایی «پل خواب»، ماه گذشته دومین فیلم خود «پیرپسر» را با تهیهکنندگی بابک حمیدیان و سرمایهگذاری ارسلان براهنی در تهران کلید زده است. این نویسنده و کارگردان همچنین در این مدت فیلمنامههای بسیاری را به نگارش درآورده است که در این میان، ۲ اثر سینمایی «لتیان» و «عنکبوت» تاکنون به نمایش درآمدهاند. حامد بهداد، لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، محمدرضا داوودنژاد و محمد ولیزادگان تاکنون به عنوان بازیگران این فیلم سینمایی جلوی دوربین رفتهاند. فیلمبرداری «پیرپسر» همچنان در تهران در حال انجام است.
***
فصل اول «گاندو» از شبکه تماشا پخش میشود
فصل اول مجموعه «گاندو» به کارگردانی جواد افشار از امروز ۶ آبان از شبکه تماشا پخش میشود. به گزارش «وطنامروز»، فصل اول از مجموعه «گاندو» به کارگردانی جواد افشار که به موضوعات حساس سیاسی و اجتماعی میپردازد از ۶ آبان در شبکه تماشا پخش میشود. در این مجموعه بازیگرانی همچون وحید رهبانی، داریوش فرهنگ، کامبیز دیرباز و... به ایفای نقش میپردازند. این مجموعه از ششم آبان هر شب ساعت ۱۸:۳۰ از شبکه تماشا پخش میشود و بازپخش آن در ساعتهای ۳ بامداد، ۹ صبح و ۱۳ روز بعد روی آنتن میرود.
***
حضور ۳ فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای آسیایی بارسلونا
۳ فیلم «مُردهخور»، «مسیر معکوس» و «سینما شهرقصه» در جشنواره فیلمهای آسیایی بارسلونا به نمایش درمیآید. به گزارش «وطنامروز»، فیلمهای «مردهخور» به کارگردانی صادق صادقدقیقی، «مسیر معکوس» به کارگردانی ابوالفضل جلیلی و «سینما شهرقصه» به کارگردانی کیوان علیمحمدی و علیاکبر حیدری در جشنواره بینالمللی فیلمهای آسیایی بارسلونای اسپانیا به نمایش درمیآید. در این دوره جشنواره، فیلمهای «مردهخور» و «مسیر معکوس» در بخش اصلی و فیلم «سینما شهرقصه» در بخشNetpac (نِت پک) روی پرده میروند. جشنواره بینالمللی فیلمهای آسیایی بارسلونا از ۲۷ اکتبر تا ۷ نوامبر ۲۰۲۱ مصادف با ۵ تا ۱۶ آبان ۱۴۰۰ در اسپانیا برگزار میشود.
***
«فرشتهها با هم میآیند» در آیفیلم
فیلم سینمایی «فرشتهها با هم میآیند» امروز پنجشنبه ۶ آبان از شبکه آیفیلم پخش میشود. به گزارش «وطنامروز»، فیلم سینمایی «فرشتهها با هم میآیند» با بازی جواد عزتی و نازنین بیاتی، پنجشنبه میهمان آیفیلمیها در سراسر کشور خواهد بود. این فیلم به کارگردانی و نویسندگی حامد محمدی و تهیهکنندگی منوچهر محمدی داستان یک روحانی جوان به نام احمد است که با همسرش لیلا در حالی با تنگدستی روزگار سپری میکنند که خداوند به آنها فرزند سهقلو میدهد. این ۳ فرزند که دختر هم هستند باعث میشوند زندگی این زوج جوان دچار تغییراتی شود. این فیلم محصول سال ۱۳۹۳ است و الهام کردا و رضا ناجی دیگر بازیگران آن هستند. «فرشتهها با هم میآیند» پنجشنبهشب ساعت ۲۲:۰۰ راهی آیفیلم فارسی میشود. بازپخش آن نیز در ساعتهای ۰۶:۰۰ و ۱۴:۰۰ روز جمعه خواهد بود.
***
انتصاب مدیرگروه مستند روایت فتح
سیدمحمدیاشار نادری، رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح طی حکمی داوود مرادیان را به سمت مدیرگروه مستند روایت فتح منصوب کرد. به گزارش «وطنامروز»، داوود مرادیان پژوهشگر، نویسنده و مستندساز طی حکمی از سوی نادری، رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح به سمت مدیر گروه مستند این بنیاد منصوب شد. داوود مرادیان متولد ۱۳۵۸، پژوهشگر، نویسنده، تهیهکننده و کارگردان فعال در عرصه سینمای مستند است. از مهمترین ساختههای او میتوان به مستند «اوین لند»، «گیلن باره»، «کلاشینکفهای آمریکایی»، «رویاهای آجری» و «بعد حصر» اشاره کرد. تالیف کتابهای «لنز بازی»، «دوربین بازی» و «درام بازی» محصول انتشارات ساقی و برگزاری چندین دوره کارگاههای آموزشی برای مستندسازان جوان از جمله فعالیتهای این هنرمند فعال و جوان در حوزه نشر و آموزش است.
ارسال به دوستان
احمد واعظی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:
برای ضمانت اجرایی مصوبات شورا راهکاری اندیشیده شود
اولین جلسه شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت سیزدهم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سرپرست وزارت آموزشوپرورش و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. با دستور این جلسه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اکثریت آرا به ریاست شورای هنر انتخاب شد. به گزارش «وطنامروز»، در این جلسه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رهبر فرزانه انقلاب اخیرا فرمودند متفکران اسلامی در جمهوری اسلامی ایران، به تبیین و بیان دین اسلام بپردازند. به هر حال یک وظیفه سنگینی بر دوش ما در حوزه فرهنگ است و باید بتوانیم در مسیر تبیین جامعیت اسلام قرار بگیریم، بویژه جهان غرب در سکولاریزه کردن دین و اسلام آنقدر به پیش رفتهاند که دین را از مسیر زندگی خارج کردهاند. در ابتدا سخن از جدایی دین از سیاست بود اما بعدها دین را از نهاد علم دور کردند. سیدسعیدرضا عاملی گفت: نکته دوم مقام معظم رهبری وحدت جهان اسلام و ارزش این وحدت برای همافزایی جهان اسلام در شکلگیری تمدن نوین اسلامی بود. وی با الهام ملی از فرمایش رهبرانقلاب درباره وحدت در جامعه اسلامی ایران گفت: حکیم فرزانه انقلاب فرمودند وحدت یک همافزایی بین جهان اسلام است. در حقیقت در سطح ملی هم به این همافزایی نیازمندیم. همافزایی مستلزم نگاهی بلند و همفکری در کارها با نیتی خالص برای خداوند متعال است. نکتهای که در سخنان رهبری حائز اهمیت بود. ایشان بحث تمدن نوین اسلامی را نه در مقیاس ملی بلکه در مقیاس جهانی مطرح میکنند. رهبر حکیم انقلاب اسلامی معتقدند بدون وحدت در جهان اسلام، تمدن نوین اسلامی مستقر نمیشود، بنابراین به همافزایی والایی نیازمندیم تا استقرار تمدن نوین اسلامی حاصل شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، هنر را دارای اثرگذاری بالا در جامعه دانست و افزود: برخی «هنر» را حوزه تفنن فرض میکنند اما واقعیت این است که «هنر» حوزه تعهد به روش زندگی مطلوب است. هنر مسؤول و متعهد با هنر غیرمسؤول و غیرمتعهد ۲ عرصه متفاوتند. اگر از بنده با توجه به فعالیت در حوزه غربشناسی سوال کنند که وضعیت امروز فرهنگ عمومی غرب چرا به اینجا کشیده شده است! پاسخ آن هنر است. در هنر غرب، یک نوع یلخیگری شکل گرفته که بازتاب آن بر هویتهای رها شده، نامعین و چند رگه دیده شده است.
عاملی بیان کرد: با نگاهی به پردیس هنر دانشگاه تهران درمییابید بسیاری از صاحبان هنر در حوزه هنرهای موسیقی، تجسمی و نمایشی و... هنر بازاری را قبول ندارند. در واقع اعتقاد دارند هنر بازاری با هنر آکادمیک فاصله بسیاری دارد، البته در این زمینه ملاحظات و نکاتی نهفته است. به نظرم دانشگاه به فاخر بودن هنر کمک دهنده است و آموزشوپرورش میتواند ما را در این مسیر یاری دهد و سازمان تبلیغات اسلامی با ظرفیتهای عمیق در پیوند با دین در حوزه هنر هم در این مسیر تعالیبخش است. سعیدرضا عاملی با ابراز امیدواری، دوره جدید را موسمی فاخر برای شورای هنر دانست و گفت: استدعا دارم اعضای محترم این جلسات را شخصا بدون واگذاری به معاونانشان شرکت کنند. تلاش داریم با مسالهیابی از وضعیت جامعه، به صورت منسجم مباحث دستور کار شورا را چون سند موسیقی، سند ملی مد و لباس و هنرهای تجسمی پیش ببریم.
همچنین حجتالاسلام والمسلمین احمد واعظی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره گفت: ضمن عضویت در شورای حوزوی و شورای هنر باید عرض کنم در رابطه با کلان شورای عالی انقلاب فرهنگی و طبعا شوراهای اقماری آن تا زمانی که مساله ضمانت اجرایی مصوبات را حل نکنیم، تقریبا انگیزهها برای مشارکت جدی در جلسات کاهش مییابد و باید اساسا برای ضمانت اجرایی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی راهکاری اندیشیده شود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|