|
ارسال به دوستان
مروری بر کتاب تازه منتشرشده «نگاهبان» که روایتگر خاطرات نیروهای نگهدارنده اسیران عراقی در ایران است
زندگی و امید در دل اسارت
فاطمه عارفنژاد: جنگ است دیگر؛ بیرحم و خشن. آدمی که اسلحه به دست پشت خاکریز مقابلت ایستاده، اسمش دشمن است. چشمهایش میگوید به خونت تشنه است. شهرهایت را ویرانشده میخواهد و برادرهایت را غرق خون. تا آخرین گلولهاش با تو و آرمانهایت میجنگد. بعد سکه سرنوشت چرخی میخورد و همین آدم اسیر میشود. میافتد دست تو و حالا... میخواهی با آن قیافه وحشتزده که طبق شنیدههایش از عالم و آدم، چشمانتظار سختترین شکنجهها و حتی اعدام است چهکار کنی؟ برای نظامیهای یک کشور، فارغ از متجاوز بودن و نبودن، اسارت در جنگ چطور معنا میشود؟ اسیر در لغتنامه تو یعنی چه؟
* اسارت داریم تا اسارت!
من درست پیش از دست گرفتن این کتاب، از قضای روزگار مشغول خواندن خاطرات یکی از اسرای ایرانی در کمپهای عراق بودم. پس وقتی «نگاهبان» را شروع کردم، صدای فریاد جوانها و نوجوانهای وطنم زیر شکنجه جانیهای بعثی هنوز توی گوشم بود. حالا میخواستم روی دیگر سکه اسارت را ببینم. دشمن متجاوز در خانه ما چه حال و روزی داشت؟ البته نخوانده میدانستم که اینجا و زیر دست عزیزان ارتشیمان از آن خبرهای دلخراش نبوده و اسیرهای عراقی آشولاش به کشورشان برنگشتهاند ولی اگر بپرسید دقیقا منتظر خواندن چه خاطراتی بودم، هیچ جوابی ندارم! توی اردوگاههای تهران، دماوند، سمنان و... چه خبر بوده؟ باید اعتراف کنم که ذهنم نسبت به اردوگاههای نگهداری اسرای عراقی و مزدوران کشورهای دیگر در ایران کاملا خالی بود و اینگونه شد که نخستینبار به این زاویه از دفاع مقدسمان سرک کشیدم. زیبا بود؛ زیبا و شوکهکننده.
* به رسم جوانمردی
پیش از خود کتاب، ماجرا با اسمش شروع میشود؛ نگاهبان؟ حالا چرا نگاهبان، و نه نگهبان؟ سوال پیش میآید دیگر. بعد از خواندن فقط چند صفحه و آشنا شدن با جنس خاطرهها، خیلی زود به رندی نویسنده در انتخاب عنوان پی میبرید و احتمالا ته دلتان تحسینش میکنید. نگهبان آدم را یاد زندان و زندانی میاندازد. یکجور خشکی و خشونت ناگفته ضمیمهاش است. اما نگاهبان کلمه لطیفی است. ذهن را از مناسبات پادگانی و مقررات نظامی دور میکند. انگار بیشتر بوی مراقبت دلسوزانه میدهد، بوی نگهداری از کسی و چیزی باارزش. همانطور که نویسنده جایی در مقدمه کوتاه کتابش نوشته است: «فهمیدم نگاه این نگاهبانان گاهی مثل پدر است که لقمه نانی میدهد، گاهی مادری است که دلداریاش میدهد و این روزهای دوری از خانواده و زندگیاش را کمی آسان میکند».
* سوژهیابی و شکار خاطره
«نگاهبان»50 خاطره از نیروهای نگهدارنده اسیران عراقی در ایران، به قلم نسرین ساداتیان است. پروژه با ابتکار و اعتماد جناب مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات مقاومت و پایداری، تعریف و به ایشان سپرده شده است. ساداتیان با همکاری اصغر عزیزی، عضو کمیسیون نگهداری از اسیران در دوران دفاع مقدس، تحقیق و پژوهش کار را پیش برده و طی یک سال مصاحبه در دفتر حوزه هنری، مواد خام کتابش را فراهم کرده است. از شستهرفته بودن خاطرات پیداست که مصاحبهگرها پیش از گفتوگو به آنچه میخواستهاند آگاه بودهاند و در نتیجه شکارهای خوبی نصیبشان شده است. داشتن نقشه راه، کار نویسنده را در قاببندی خاطرات و مرحله نگارش هم روی روال انداخته است.
* نثر خوب، پرداخت قاعدهمند
کتاب قلم نرم و شیرین و پرداخت داستانکوتاهواری دارد. با اینکه آشکارا دستی به سر و شکل خاطرات کشیده شده، خوشبختانه نویسنده حد نگه داشته و مخاطب احساس نمیکند که با شاخ و برگهای اضافی و حرفهای مندرآوردی مواجه است. هر کدام از این 50 خاطره، با زمان حال و زبانی صمیمی روایت میشوند. بیمقدمه مخاطب را پرت میکنند وسط ماجرا و بدون وقتکشی قصه را با ریتمی تند به سرانجام میرسانند. گاهی ضربههایی دارند که الحق خوب در جان متن نشستهاند و دل مخاطب را میلرزانند. بعضیهایشان نبض آدم را تند میکنند و بعضیهای دیگر، آنقدر لطیف و زلالند که قند توی دل همه آب میشود. از طرفی اگر منصفانه نگاه کنیم، میشود گفت که هیچکدام از خاطرهها اضافه نیستند و برای صفحهپرکنی به کتاب تحمیل نشدهاند. این گزینش خوب، اعتماد مخاطب را جلب میکند. هر چه پیش میروی، میبینی مطالب هنوز مثل شروع کتاب طراوت دارند و در نتیجه تا انتها با اشتیاق به دنبال راویها کشیده میشوی. 50 خاطره، از 50 راوی مختلف، در پازلی که دست آخر نمایی بهیادماندنی از عملکرد درخشان ارتش در میزبانی اسرای عراقی در حافظهها ثبت میکند. تنوع راویها -از پزشک و پرستار تا سرهنگ و سرباز و نیروی اطلاعاتی- به جذابیت کار و بالا بردن وزن پژوهشی اثر کمک زیادی کرده است.
اما بالاخره هر چه باشد، جمهوری اسلامی ایران در طول ۲۲ سال، در بیش از ۲۲ استان و ۳۰ اردوگاه از بیش از ۶۵ هزار اسیر نگهداری کرده است و فقط خدا میداند چه خاطرات بکری از آن روزها همچنان ناگفته باقی مانده است.
* ایران و عراق، لایمکن الفراق
نگاهبانهای ما نمیخواستند نگهبان زندان و کابوس هر شب اسرا باشند. آنها را به گواه خاطرات بیشمار و مستندات داخلی و خارجی، بیشتر میتوان دوست و برادر اسیران دید. آنها به قول خودشان میزبان میهمانان عراقی بودند. چشمهایشان به امر ولیشان بود و قرارشان اینکه طعم شیرین اسلام را به اسرا بچشانند. پس همگی، از فرمانده اردوگاه تا شورشیترین اسیر، هر روز با هم از یک نوع غذا میخوردند. نگهدارندهها دلنگران بهداشت و درمان فرزندان عراق بودند و با دردهایشان صادقانه درد میکشیدند. من در حین خواندن نگاهبان، ساعتها و روزها به اهمیت انتخابهای آن زمان برای نسلهای بعدی هر ۲ کشور فکر کردم. تصاویر پیادهروی اربعین و یکرنگی ایرانی و عراقی از جلوی چشمم کنار نمیرفت. خاطره سیزدهم دی ماه ۹۸ و خونشریکی قهرمانهایمان، حاجقاسم و ابومهدی، رهایم نمیکرد. ما امروز وارث بنایی هستیم که پدرها و برادرها، مادرها و خواهرهایمان آجر به آجرش را با پاکترین عقیدهها و محمدیترین مهربانیها بالا بردهاند. اگر حالا 30 سال بعد از روزهای سخت جنگ، همه جا میگوییم و مینویسیم «ایران و عراق، لایمکن الفراق» روی حساب محبتی است که از همان موقعها بینمان ریشه کرده و جوانه زده است. ای کاش قدرش را بدانیم.
***
گپ و گفتی با نویسنده کتاب «نگاهبان»
گفتن از جنگ و قصههایش که تمامی ندارد اما این بار کتاب «نگاهبان» به قلم نسرین ساداتیان از زاویهای که کمتر به آن پرداخته شده، سراغ این ماجرا رفته است. در این کتاب که توسط سوره مهر منتشر شده، 50 نفر از نیروهای نگهدارنده اسیران عراقی در ایران خاطراتشان را از آن روزها را گفتهاند.
روایتها در «نگاهبان» ساده، صمیمی و تاثیرگذار هستند. در واقع حال و هوای هر کدام از آنها با اینکه چندین سال قبل اتفاق افتادهاند به صورتی است که هر خوانندهای میتواند آن را لمس کند، چرا که این کتاب پر است از لحظههای عاطفی و انسانی که برای همه ما آشناست. راویان کتاب که در آن زمان جوانی خود را میگذراندند، هر چند با گذشت زمانی حدود ۲۰ سال، جزئیات را از یاد بردهاند اما این فراموشیها چیزی از جذابیت خاطرات نمیکاهد. یکی از دیدار خانوادههای عراقی در چمنهای پشت دیوارهای اردوگاه میگوید و از اشکهای بیامان مادران عراقی، دیگری از نقاش و مجسمهساز معروف عراقی روایت میکند که صحنهای از بمباران شهر حلبچه را در اردوگاه به تصویر کشیده است. نفر سوم از همدلی اسرای تواب عراقی میگوید که در هنگام فوت فرزندش مانند برادر کنارش بودند و در همه این روایتها، آنچه جاری است زندگی و امید است.
ساداتیان با اشاره به کمبودهایی که در پرداخت به اسرای عراقی و داستانهای مربوط به آنها وجود دارد، بیان کرد: از بخشی از جنگ هنوز آنطور که باید گفته نشده، مثلا ما آثار کمی درباره اسرای عراقی داریم. در این کتاب هم به پیشنهاد آقای سرهنگی سراغ کسانی رفتیم که در سمتهای مختلف در اردوگاه اسرای عراقی حضور داشتند. برخی فرمانده بودند و بعضی دیگر هم در بخش بهداشت و درمان، خدمات و... فعالیت میکردند؛ افرادی که هر کدام از آنها خاطرات زیادی از رویارویی با عراقیها و در اصل زندگی با آنها در یک اردوگاه دارند.
به گفته ساداتیان، راویان این مجموعه اکثرا بازنشسته شدهاند و حول و حوش 50 یا بیشتر از 60 سال سن دارند.
او با یادآوری فاصله زمانی بین روایتها و بیان آنها در امروز گفت: در حال حاضر سی و اندی سال از این تجربهها گذشته و در این مدت کسی هم سراغشان نرفته است. این اتفاق گاهی باعث میشد که راوی بیشتر از چند خط خاطره را نتواند به یاد بیاورد. در ادامه از آنجا که به واسطه صحبتهای مختلف و راهنماییهای آقای اصغر عزیزی (معاون کمیسیون اسرای عراقی در دوران دفاع مقدس) از این فضا تصاویری در ذهن داشتم، همان چند خط را پرورش میدادم و به روایتی به لحنی تازه تبدیلشان میکردم. به همین خاطر حسی را در روایتها میبینید که باعث شده در هر کدام رخدادی شبیه زندگی شکل بگیرد.
ساداتیان همچنین از سختیهای هماهنگ کردن و همراه شدن با این تعداد راوی که هر کدام ویژگیهای خودشان را داشتند، گفت و در آخر به عنوان یک پیشنهاد، روایتی از «شب اردوگاه» را تعریف کرد؛ قصهای که در آن یکی از فرماندهان اعظم با یک اسیر بیمار عراقی مبتلا به گال صمیمانه همراهی میکند.
ارسال به دوستان
۲ اثر جدید تلویزیونی ساخته میشود
از ملودرام پلیسی تا نخستین فیلم بلند دژاکام
تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «حکم رشد» با مضمون ملودرام پلیسی به کارگردانی حسن لفافیان و تهیهکنندگی مهدی فرجی در تهران در حال انجام است. به گزارش «وطنامروز»، مجموعه تلویزیونی «حکم رشد» به کارگردانی حسن لفافیان براساس فیلمنامهای نوشته سعید نعمتالله با رعایت پروتکلهای بهداشتی در تهران آغاز شده و تاکنون ۳۵ درصد سریال تصویربرداری شده است. همزمان با تصویربرداری، تدوین آن نیز در حال انجام است و براساس برنامهریزیهای صورت گرفته، تصویربرداری این سریال تا بهمنماه امسال ادامه خواهد داشت. مجموعه تلویزیونی حکم رشد یک ملودرام پلیسی و خانوادگی است که برای پخش از شبکه ۳ سیما تولید میشود. بازیگران سریال ثریا قاسمی (توران)، مهلقا باقری (محبوبه)، پیام احمدینیا (غلام)، شهین تسلیمی (عالیه)، علیرضا مهران (نوید)، حمید ابراهیمی (افشین کافر)، مهرداد ضیایی (دکتر پویا)، فقیه سلطانی (زیبا چاپاری)، نیلوفر شهیدی (زهره)، مجید سعیدی (اسفند/ نعنا)، مجتبی فلاح (ذبیح)، ندا قاسمی (سودابه)، هدی استواری (سایه)، ارشیا توکلی (سلیم) و حسن ولیخانی (نصیر) هستند. همچنین امیر دژاکام، نویسنده و کارگردان تئاتر قصد دارد بزودی فیلم بلند داستانی «پانسیون خوشبختی» را جلوی دوربین ببرد. «پانسیون خوشبختی» که بعد از کارگردانی فیلمهای کوتاه « گلایه»، «کیمیا»، «چاه سرخ» و «کافه فراموشی» نخستین فیلم بلند امیر دژاکام نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر به حساب میآید، قرار است اول آذرماه در تهران کلید بخورد. تاکنون حضور بهرام ابراهیمی و امیر دژاکام به عنوان بازیگر در «پانسیون خوشبختی» قطعی شده است و بقیه بازیگران در حال انتخاب هستند. بخشی از بازیگران این فیلم نیز از فارغالتحصیلان و دانشآموختگان مؤسسه فرهنگی- هنری اندیشه ماهان هستند که به مدیریت امیر دژاکام فعالیت میکند. داستان این فیلم ۷۰ دقیقهای درباره زنی است که خانه خودش را به پانسیون تبدیل کرده و همراه با ۳ دختر دیگر زندگی میکند. در این فیلم ماجرای زندگی این ۴ زن به تصویر کشیده میشود که هر کدام زندگی متفاوتی دارند. «پانسیون خوشبختی» برای پخش از تلویزیون تولید میشود. ارسال به دوستان
ستاره هالیوود در نقش رهبر فرقه افراطی آمریکا
دیکاپریو مسؤول مرگ ۹۰۹ نفر در روز!
لئوناردو دیکاپریو نقش مردی را بازی میکند که باعث مرگ ۹۰۹ نفر در یک روز شد. به گزارش «وطنامروز»، لئوناردو دیکاپریو تا به حال در مسیر حرفهای خود نقش چهرههای واقعی بسیاری را ایفا کرده؛ از فرانک ابگنیل خلافکار در «اگه میتونی منو بگیر» گرفته تا جی ادگار هوور سیاستمدار در «جی ادگار» تا دلال فاسد جردن بفلورد در «گرگ والاستریت». حالا این بازیگر ۴۶ ساله برنده جایزه اسکار میخواهد یک نام شناختهشده و البته بحثبرانگیز دیگر را به آن لیست اضافه کند و آن فرد جیم جونز، رهبر یک فرقه مذهبی افراطی در آمریکاست. پروژهای که داستان جونز را به تصویر میکشد توسط اسکات رزنبرگ از مجموعههای «ونوم» و «جومانجی» نوشته شده و استودیوی امجیام آن را خریداری کرده است. دیکاپریو در کنار جنیفر دیویسون از طریق شرکت خودشان یعنی «ایپین وی» مسؤولیت تهیهکنندگی را هم بر عهده خواهد داشت. به عنوان رهبر گروهی مذهبی که با نام «معبد مردم» شناخته میشد، جونز مسؤول یکی از بزرگترین رخدادهای مرگ دستجمعی در تاریخ است. هجدهم نوامبر سال ۱۹۷۸ او یک خودکشی دستهجمعی را سازماندهی کرد که منجر به مرگ ۹۰۹ نفر در جونزتاون شد. خیلی از پیروان جونز به خاطر جذبه و قابلیت ظاهریاش برای شفابخشی و تقویت اعتقادات مردم او را دوست داشتند اما خیلیها هم گفته بودند او پارانوئید بود و پیروان خود را آزار میداد. داستان او تاکنون الهامبخش تهیه کتابها، مستندها و پخشهای ویژه تلویزیونی بسیاری شده که از جدیدترین آنها میتوان از مستند سال ۲۰۱۸ «حقیقت و دروغها: جونزتاون، بهشت گمشده» نام برد که در چهلمین سالگرد این تراژدی منتشر شد. از دیگر پروژههای جدید دیکاپریو میتوان از «به بالا نگاه نکن» ساخته آدام مککی برای نتفلیکس نام برد که در آن کنار جنیفر لارنس نقشآفرینی میکند. او همچنین اخیرا کار فیلمبرداری «قاتلان فلاور مون» را کنار رابرت دنیرو تمام کرد و در این فیلم یک بار دیگر با مارتین اسکورسیزی همکار شد. ارسال به دوستان
کدام فیلمها برای جشنواره فیلم فجر آماده میشوند؟
چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر به شرط حضور سینماگران مطرح در این رویداد داخلی میتواند رقابتی تنگاتنگ را میان چهرههایی از چند نسل سینما رقم بزند. به گزارش «وطنامروز»، یکی از فیلمهایی که شاید در جشنواره فجر و البته شاید هم در جشنواره فیلم برلین رونمایی شود، «تفریق» ساخته مانی حقیقی است. او هشتمین فیلم سینمایی خود را نیمههای اسفندماه سال ۱۳۹۹ کمی پس از آنکه خودش از کرونا بهبود یافت، کلید زد. فیلمنامه «تفریق» توسط حقیقی و امیرضا کوهستانی - از کارگردانهای سرشناس تئاتر - نوشته شده است. در این فیلم ترانه علیدوستی و نوید محمدزاده به عنوان بازیگران اصلی معرفی شدهاند. نوید محمدزاده یک فیلم احتمالی دیگر هم برای جشنواره دارد که ساخته برادران جلیلوند با نام «شب، داخلی، دیوار» است. وجید جلیلوند این فیلم را با فیلمنامهای از خودش درباره زندگی یک نابینا با بازی نوید محمدزاده و دایانا حبیبی در نقشهای اول مرد و زن و نیز علیرضا کمالی، سعید داخ، دانیال خیریخواه و امیر آقایی کارگردانی کرده است. یکی دیگر از فیلمهای ساخته شده، «نگهبان شب» جدیدترین فیلم رضا میرکریمی است که آن هم سال گذشته کلید خورد. میرکریمی اواخر فروردین امسال در حالی که حدود ۲ هفته تا پایان فیلمبرداری باقی مانده بود در پی گسترش ویروس «کووید-۱۹» و افزایش آمار مبتلایان به کرونا، فیلمبرداری «نگهبان شب» را متوقف کرد تا شرایط برای کار کمی بهتر شود. به گزارش ایسنا، در این فیلم محسن کیایی، تورج الوند، لاله مرزبان، ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد (حضور افتخاری) بازی کردهاند. تعدادی از بازیگران «نگهبان شب» با انتشار فراخوان انتخاب شدهاند. تازهترین فیلم فرزاد موتمن با نام «شبگرد» هم احتمالا متقاضی حضور در جشنواره خواهد شد. فیلمبرداری این فیلم نیمههای تیرماه امسال به پایان رسید. امیر آقایی، روشنک گرامی، مهشید افشارزاده و امیرحسین فتحی از جمله بازیگران آن هستند. یکی دیگر از فیلمسازانی که در دوران کرونا تصمیم به ساخت فیلم جدید گرفت و احتمالا اثرش متقاضی جشنواره فجر میشود، بهروز شعیبی است. او «بدون قرار قبلی» را با بازی مصطفی زمانی، صابر ابر و الهام کردا جلوی دوربین برد. «بدون قرار قبلی» پنجمین اثر بهروز شعیبی است که فیلمنامه آن توسط فرهاد توحیدی با نگاهی به یکی از داستانهای مصطفی مستور نوشته شده است. منیر قیدی هم پس از ساخت «ویلاییها»، فیلم سینمایی «دسته دختران» را به تهیهکنندگی محمدرضا منصوری و با نگاهی آزاد براساس روایتهای واقعی از مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر در دفاعمقدس ساخته است. این فیلم متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر امسال معرفی شده است و نیکی کریمی، پانتهآ پناهیها، فرشته حسینی، هدی زینالعابدین، صدف عسگری، حسین سلیمانی، یاسین مسعودی و مهدی حسینینیا از بازیگران آن هستند. فیلم دیگری که متقاضی بودنش برای جشنواره فجر پیشتر اعلام شده بود، «لایههای دروغ» است. این فیلم به کارگردانی رامین سهراب، محصول مشترک ایران و فنلاند است که بخشی از فیلمبرداری آن مدتی متوقف مانده بود و خردادماه امسال در ایران به پایان رسید. از دیگر فیلمهای جدید امسال به «در انتهای روز» باید اشاره کرد که قبلا «چهره به چهره» نام داشت و دومین تجربه فیلمسازی کارگردانش بابک بهرامبیگی است. این فیلم به تهیهکنندگی مهدی کوهیان در کاشان و با بازی هانیه توسلی، رضا بهبودی، خیام وقار، مهتاب ثروتی، شایسته سجادی، حسام رضائیان و شبنم مقدمی ساخته شده است. «کوزوو» هم نام فیلمی کمدی به کارگردانی میثم هاشمیطبا و تهیهکنندگی حسن کلامی است که فرهاد آییش، بهاره کیانافشار، کورش تهامی، روشنک گرامی، سیاوش چراغیپور و هومن شاهی بازیگرانش هستند. این فیلم اخیرا آماده نمایش شده است. حسین مهکام نیز که پیشتر فیلمهای «بیحسی موضعی» و «آزادی مشروط» را ساخته، امسال فیلمبرداری جدیدترین فیلم خود با نام «احمد به تنهایی» را با بازی سهیل مستجابیان، محمود کلاری، بابک کریمی، سروش صحت، شاهرخ فروتنیان، علیرضا استادی و باران کوثری به پایان برد، البته در خبرها اعلام شده بود که «احمد به تنهایی» قرار است پس از انجام امور فنی به فستیوالهای بینالمللی ارائه شود. گفتنی است در کنار فیلمهای ذکر شده در این گزارش، آثار بیشتری از سال گذشته تاکنون ساخته شدهاند و در اینجا فقط به تعدادی که بیشتر احتمال حضورشان در جشنواره فجر وجود داشت، اشاره شد. ارسال به دوستان
اخبار
آغاز ثبتنام برای اکران «منصور» در شهرهای فاقد سینما
فیلم سینمایی «منصور» به کارگردانی سیاوش سرمدی همزمان با اکران در سینماهای سراسر کشور، در شهرهای فاقد سینما از سوی سامانه عماریار اکران خواهد شد. به گزارش «وطنامروز» به نقل از عماریار، فیلم سینمایی «منصور» به کارگردانی سیاوش سرمدی و تهیهکنندگی جلیل شعبانی همزمان با اکران در سینماهای سراسر کشور، در شهرهای فاقد سینما از سوی سامانه عماریار اکران خواهد شد. «منصور» سالهای پایانی جنگ را روایت میکند، زمانی که ایران درگیر کمبود تسلیحات نظامی است. سرتیپ ستاری در تلاش برای مجهز کردن این نیرو، روی یک پروژه مهم کار میکند اما با تحریمها و کارشکنیهایی روبهرو است که باید خود شخصا آنها را حلوفصل کند. فیلم سینمایی «منصور» در سیونهمین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ بلورین در بخشهای بهترین کارگردانی و بهترین جلوههای ویژه بصری شد. این فیلم از محصولات سازمان هنری- رسانهای «اوج» است و محسن قصابیان، لیندا کیانی، حمیدرضا نعیمی، علیرضا زمانینسب، سیدجواد هاشمی و قاسم زارع بازیگران این فیلم هستند. علاقهمندان برای درخواست اکران فیلم منصور در شهرهای فاقد سینما میتوانند به سامانه عماریار مراجعه کنند.
***
«بر سر خاک» به نمایش درمیآید
مستند «بر سر خاک» به کارگردانی محسن خانجهانی از امروز (چهارشنبه ۱۹ آبان) در سامانه «هاشور» و مراکز فرهنگی نمایش داده میشود. به گزارش «وطنامروز»، «بر سر خاک» درباره محیطزیست و فرونشست خاک در مناطق مختلف ایران است. «بر سر خاک» محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است که در قالب طرح «اکران حقیقت» در سامانه هاشور و مراکز فرهنگی- هنری نمایش داده خواهد شد. تصویربرداری مستند «بر سر خاک» که ۲ سال طول کشیده، توسط امیر جغتایی در شهرهای مختلف انجام شده و تدوین آن را آرش زاهدی اصل بر عهده داشته است. در ساخت این مستند علاوه بر گفتوگو و برخی تصاویر تکاندهنده از فرسایش خاک در ایران، از گفتار متن با صدای شهرام درخشان استفاده شده است. عواملی که در ساخت این مستند همکاری داشتهاند، عبارتند از صدابردار: احمدرضا طایی، صداگذار: آرش قاسمی، توازن رنگ و نور: رضا تیموری، تصویربرداری هوایی: احمد آزاد و مدیر تولید: امیر مهدی صادقی. محسن خانجهانی مستندهای «A.B.C.D»، «انتهای خیابان پاستور»، «آزادراه» و «کلاه شیشهای» را کارگردانی کرده و در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» جایزه ویژه هیأت داوران را به دلیل توجه ویژه به بحران زیستمحیطی خاک و توجه به پژوهش، برای ساخت فیلم «بر سر خاک» دریافت کرد.
***
مسعود کریمی سرپرست گروه فیلم و سریال شبکه ۳ شد
مسعود کریمیخضرا با حکم علی فروغی سرپرست گروه فیلم و سریال شبکه ۳ شد. به گزارش «وطنامروز»، علی فروغی، مدیر شبکه ۳ در حکمی مسعود کریمیخضرا را به عنوان سرپرست گروه فیلم و سریال شبکه ۳ منصوب کرد. فروغی در بخشی از این حکم با تاکید بر لزوم توجه به ۲ مقوله عدالتگستری و هویتمحوری در تولیدات نمایشی شبکه ۳، ارتقای کیفیت محتوایی و مضامین سریالها و همچنین استمرار پشتیبانی و نظارت بر سریالهای در حال تولید شبکه و تکمیل پروژههای گذشته را موارد مورد انتظار از مسؤول جدید گروه فیلم و سریال شبکه ۳ سیما دانست. پیش از این مهدی آذرپندار مدیریت گروه فیلم و سریال شبکه ۳ سیما را بر عهده داشت که روز گذشته به عنوان سرپرست انجمن سینمای جوانان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد.
***
روایتی تاریخی از نگاه انسان به غذا در «به اضافه مستند»
مستند «انسان گرسنه» در جدیدترین قسمت از برنامه «به اضافه مستند» به نمایش درمیآید. به گزارش «وطنامروز»، چهلودومین قسمت برنامه تلویزیونی «به اضافه مستند» با پخش و بررسی مستند «انسان گرسنه» به کارگردانی کمیل سوهانی روی آنتن شبکه مستند میرود. مستند «انسان گرسنه» روایتگر تاریخ فرهنگی و اجتماعی «غذا» است و تلاش میکند نگاه انسان به غذا در طول تاریخ و تغییرات آن از گذشتههای دور تا سالهای اخیر را به تصویر بکشد. نسبت غذا با محیطزیست یکی از بخشهای اصلی در این مستند است. نام این فیلم یعنی «انسان گرسنه» پاسخ به این پرسش است که «چرا انسان هنوز گرسنه است، با اینکه بیش از هر زمان دیگری در تاریخ، حیوانات را برای رفع گرسنگی خود میکشد و بیش از هر زمان دیگری از منابع زمین برای تولید مواد غذایی استفاده میکند؟» در این قسمت و پس از پخش مستند، میز کارشناسی برنامه با حضور محمدحسین عمادی، عضو هیات علمی دانشگاه و کمیل سوهانی برگزار شده و تاریخ فرهنگی اجتماعی «غذا» مورد نقد و بررسی قرار میگیرد. این برنامه روزهای چهارشنبه ۱۹ آبان (امروز) ساعت ۸:۳۰ و جمعه ۲۱ آبان ساعت ۱۵ روی آنتن شبکه مستند میرود. «به اضافه مستند» مجموعه برنامه تلویزیونی شبکه مستند است که به پخش مستندهای دیده نشده داخلی و خارجی در تلویزیون و بحث کارشناسی پیرامون موضوع مستند میپردازد. این برنامه با اجرای امین قدمی، کارگردانی محسن کریمیان و تهیهکنندگی یاسر فریادرس با آیتمهای مختلف سهشنبه هر هفته ساعت ۲۰ روی آنتن شبکه مستند میرود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|