|
ارسال به دوستان
نگاهی به کارنامه کاری «بهروز شعیبی» به بهانه استقبال مخاطبان از عرضه جدیدترین اثرش در نمایش خانگی
ریسک روز بلوا جواب داد
فرزانه غلامیتبار: فیلم سینمایی «روز بلوا» به کارگردانی بهروز شعیبی و بازیگری بابک حمیدیان، لیلا زارع، محسن کیایی و داریوش ارجمند که در 3 قسمت در نمایش خانگی به نمایش درآمد مورد اقبال مخاطبان قرار گرفت تا ریسک سازندگان «روز بلوا» برای تبدیل کردن این فیلم سینمایی اکران نشده به سریال ۳ قسمتی در شرایط فعلی ترافیک اکران جواب دهد. نسخه فیلم سینمایی «روز بلوا» به نویسندگی مهران کاشانی و تهیهکنندگی محمدرضا تختکشیان، سال ۹۸ برای نخستینبار در جشنواره فیلم فجر پخش شد اما به دلیل همزمانی با پاندمی کرونا هیچگاه به صورت عمومی اکران نشد. این فیلم حالا با اضافه شدن راشهای جدید و تکمیل قصه در قالب سریال، در ۳ قسمت آماده پخش و راهی اکران آنلاین شد. «روز بلوا» را که چهارمین فیلم سینمایی بهروز شعیبی پس از «دهلیز»، «سیانور» و «دارکوب» در مقام کارگردان است میتوان نخستین تجربه جدی سینمای ایران در زمینه پرداختن به مساله مهم ورشکستگی مؤسسات مالی و اعتباری دانست. در «روز بلوا» استاد دانشگاهی خوشنام و سرشناس به نام «عماد» وجود دارد؛ عماد که اتفاقا به واسطه حضور در برنامههای تلویزیونی تبدیل به یک چهره نامآشنا در میان مردم شده است به یکباره با گره خوردن زندگیاش به ماجرای ورشکستگی موسسات مالی و اعتباری درگیر اتهاماتی میشود که خود و خانوادهاش را در موقعیتی پیچیده قرار میدهد تا دنیای دوستداشتنی و پر از شهرت و محبوبیت «عماد» تبدیل به روزی پر از بلوا و استرس و آشوب شود! اما اساسا بهروز شعیبی نشان داده هر چه در دنیای بازیگری به تکرار نقشهای کلیشهای علاقهمند است یا حداقل کارگردانها بیشتر نقشهایی شبیه هم به او پیشنهاد میکنند، در دنیای کارگردانی بشدت انسان تنوعطلبی است و هر بار خود قرار است پشت دوربین قرار بگیرد، دست روی یک قصه جذاب و متفاوت و البته تا حدودی ملتهب میگذارد. شعیبی از همان ابتدای مسیر کارگردانیاش در سینما که سراغ ساخت «دهلیز» رفت و روایتگر قصهای پیرامون قصاص شد، نشان داد سعی میکند دغدغههایی متفاوت از جریان مرسوم سینمای ایران را دنبال کند و اتفاقا در شرایطی که همه سینمای ایران به تولید فیلمهایی علیه قصاص میپرداختند، با تمرکز بر مساله بخشش و عفو از این منظر به مساله فقهی قصاص پرداخت. او در «سیانور» که دومین ساخته سینماییاش بود هم یک بار دیگر دست بر داستانی ملتهب گذاشت و سراغ روایت قصهای از تاریخ معاصر رفت تا گوشهای از تفکرات انحرافی سازمان منافقین را به تصویر بکشد؛ قصهای درباره چگونگی پدید آمدن انحراف ایدئولوژیک در این سازمان که با چاشنی عشق و حادثه نیز همراه شده بود. قصه «دارکوب» که سومین اثر سینمای شعیبی بود هم قصه جالب توجهی داشت؛ شعیبی در این اثر دست بر قصه تکراری اعتیاد گذاشت اما این بار سعی کرد از مساله اعتیاد و حق سرپرستی فرزندان بگوید و از یک منظر انسانی و مادرانه به این موضوع ورود کند. اتفاقا این فیلم در جشنواره فجر هم مورد توجه قرار گرفت و باعث شد تا «دارکوب» در رشتههای متعددی نامزد شود و جایزه مهم نقش اول زن سیوششمین جشنواره فیلم فجر را هم از آن خود کند. به قول فرید سجادیحسینی یکی از بازیگران باسابقه تئاتر، سینمای امروز ایران باید قدر هنرمندانی همچون بهروز شعیبی را بداند. سیدفرید سجادیحسینی از چهرههای پیشکسوت عرصه تئاتر و سینما است. او بازیگری، کارگردانی و تهیهکنندگی در عرصههای مختلف را بارها تجربه کرده و با کارگردانی سریال «مهرآباد» از نزدیک با بهروز شعیبی همکاری داشته است؛ سریالی کمدی- اجتماعی که اردیبهشت سال ۱۳۹۲ از تلویزیون پخش شد و یکی از نکات جالب در این اثر، حضور بهروز شعیبی در یک نقش خاکستری و منفی بود چراکه بیشتر عادت داریم شعیبی را با همان چهره معصوم و دلنشین او در نقشهای مثبت ببینیم و ریتم و ضرباهنگ روان بازی او را با شخصیتهای سفید آثار سینمایی و تلویزیونی به تماشا بنشینیم. البته که سجادیحسینی میگوید شعیبی را از دوران نوجوانی و همان سالهایی که با «بازگشت پرستوها» پا به عرصه بازیگری گذاشت، میشناسد و از همان زمان، آیندهای درخشان و پربار را برای او متصور بوده است. به همین بهانه و نظر به همکاری بهروز شعیبی با فرید سجادیحسینی در مجموعه تلویزیونی «مهرآباد»، گفتوگویی با این بازیگر و کارگردان مطرح انجام داده و سینمای شعیبی را به روایت او مرور کردهایم.
***
* آقای سجادیحسینی! مخاطب عام بهروز شعیبی را بیشتر در مقام بازیگر میشناسد اما او در سالهای اخیر با ساخت فیلمهایی همچون «دارکوب»، «سیانور» و «دهلیز» نشان داد در عرصه کارگردانی نیز حرفهای بسیاری برای گفتن دارد. به عقیده شما بهروز شعیبی در کدام عرصه، نمایش بهتری از توانمندیها و قابلیتهای هنری خود ارائه کرده و کدام مسیر، فرصت بهتری برای چهره شدن او فراهم آورده است؟
به عقیده من سینمای امروز ایران باید قدر هنرمندانی همچون بهروز شعیبی را بداند؛ فردی که با کولهباری از استعداد، تفکر و ایده و فارغ از دغدغههایی همچون ستاره شدن و صرفا قرار گرفتنش روی پرده سینما پا به این حوزه گذاشت. بهروز شعیبی بارها نشان داده است بهرغم سن و سال کمش، ایدههای خلاقانه بسیاری در چنته دارد که چه در مقام بازیگر و چه کارگردان، به وقت مناسب آن را رو کرده و دریچه جدیدی از خود به روی مخاطبانش باز کند. به طور کلی من بهروز شعیبی را بازیگری باهوش و کارگردانی موقعیتشناس میدانم که دغدغه انسانها را دارد و همواره تلاش میکند در مسیر انسانیت و کمال انسانی گام بردارد. با مرور سابقه حضور این هنرمند جوان در عرصه سینما و تلویزیون به وضوح میتوان دریافت بهروز شعیبی جوان با قواعد سینما آشناست و با دست پر از دنیای پرنقش و نگار بازیگری به عرصه دشوار اما جذاب کارگردانی قدم نهاده است.
* به نظر شما تجربیات متعدد بازیگری و ایجاد فرصت همکاری با کارگردانان بنام برای هنرمند جوانی همچون بهروز شعیبی تا چه اندازه میتواند او را در مسیر کارگردانی به سمت موفقیت سوق دهد؟
شعیبی را از دوران نوجوانی و همان سالهایی که با «بازگشت پرستوها» پا به عرصه بازیگری گذاشت، میشناسم و از همان زمان آیندهای درخشان و پربار را برای او متصور بودهام. بهروز هم در زمینه بازیگری و هم در عرصه کارگردانی با تأمل پیش رفت و هرگز شتابزده عمل نکرد. او در همان دوران نوجوانی و با قرار گرفتن در برابر دوربین کارگردانانی همچون ابوالقاسم طالبی در «بازگشت پرستوها» یا ابراهیم حاتمیکیا در «آژانس شیشهای» به وضوح نشان داد که روح و روانش با عالم تصویر بیگانه نیست و بخوبی و هنرمندانه میتواند از عهده وظیفهاش برآید. بدون شک در فاصله نزدیک به یک دهه از حضور او به عنوان بازیگر و کارگردان در حوزه سینما، بهروز همواره یاد گرفته و تلاش کرده است محصل خوبی در برابر تجربیات بزرگترها باشد.
* به نظر میرسد کارنامه بهروز شعیبی در زمینه کارگردانی دارای تنوع بیشتری نسبت به بازیهای او باشد چرا که اغلب عادت داریم شعیبی را در نقشهای مثبت و سفید ببینیم اما او در امر کارگردانی سراغ سوژههای متنوعتری رفته و کارهایش، تفاوتهای عمده بسیاری در سایر بخشها دارد؛ نظر شما در این باره چیست؟
با بخش ابتدایی پرسش شما چندان موافق نیستم، چراکه با مرور بازیهای او به این نتیجه میرسم که این بازیگر را در ژانرهای مختلفی دیدهام و تواناییهای بسیاری را از او در امر بازیگری شاهد بودهام اما به واقع با بخش دوم پرسش موافقم. کارنامه بهروز شعیبی در امر کارگردانی بسیار متنوع است و هر چند که به نظر میرسد ژانر اجتماعی و پرداختن به بحران و چالشهای اجتماعی خانوادههای ایرانی را در عرصه کارگردانی هدف قرار داده است اما هر بار که او فیلم میسازد، باید منتظر یک روایت جدید از وی بود. در زمینه بازیگری اگر احساس میشود او خودش را بازی میکند، علت این است که او بازیگر باهوشی است و در حوزه کارگردانی اگر به نظر میرسد حرفهای بسیاری برای گفتن دارد به این دلیل است که قابلیتها و توانمندیهای بسیاری دارد. به هر تقدیر بهروز شعیبی تازه در ابتدای راه ایستاده و در آینده حرفهای بسیاری را به زبان سینما بازگو خواهد کرد.
* بهروز شعیبی امسال با کارگردانی مینیسریال «روز بلوا» در نمایش خانگی حضور داشت؛ پیشبینی شما از آخرین ساخته شعیبی چگونه است؟
ساختار سینمای بهروز شعیبی با وجود جوانی او، ساختاری مثالزدنی و منحصربهفرد است و از صمیم قلب امیدوارم او را دیگربار با این فیلم، موفق و پیروز ببینم. به عقیده من بهروز شعیبی با تمام تجربیات خوب و شیرینی که از خود در زمینه کارگردانی به جا گذاشته است، توقع مخاطبانش را از خود بالا برده است. داستان «روز بلوا» را نمیدانم اما کارنامه کاری بهروز نشان میدهد هر اثری که پدید میآورد، اثری بدیع و متفاوت است و نقشمایه و درونمایه آثارش، متعلق به شخصیت خاص و درونیات این هنرمند جوان است. همانگونه که پیش از این گفتم، کارنامه کاری بهروز شعیبی نشان میدهد دغدغه او انسان بوده و این همان دغدغه حقیقی هنر است. به هر روی از رهگذر جشنواره فیلم فجر باید منتظر ماند و دید که این کارگردان جوان، این بار کدام سوژه را دستمایه کار خود قرار داده و با کدام ژانر، اثر تازهای برای سینمای ایران به ارمغان آورده است.
ارسال به دوستان
اخبار
«خندوانه» 5 شب در هفته روی آنتن میرود
«خندوانه» که پیش از این دوشنبه تا پنجشنبه روی آنتن شبکه نسیم میرفت از این به بعد با یک شب پخش اضافه روی آنتن میرود. به گزارش «وطنامروز»، «خندوانه» که پیش از این دوشنبه تا پنجشنبه از شبکه نسیم پخش میشد، از یک روز پخش اضافه در کنداکتور این شبکه برخوردار شده است. «خندوانه» دیشب روی آنتن شبکه نسیم رفت و از این پس از یکشنبه تا پنجشنبه روی آنتن میرود. رامبد جوان اجرا و کارگردانی و سیدعلی احمدی تهیهکنندگی این برنامه را بر عهده دارد. فصل جدید «خندوانه» بتازگی به آنتن شبکه نسیم بازگشته و قرار است از این پس ۵ شب در هفته روی آنتن برود.
***
نخستین جشنواره ملی «نوای مهر» ایثار برگزار میشود
اداره کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران با هدف افزایش تولید آثار فاخر در حوزه موسیقی، نخستین جشنواره ملی «نوای مهر» را برگزار میکند. به گزارش مهر، اداره کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران با هدف افزایش تولید آثار فاخر در حوزه هنر موسیقی و بازشناسی محورهای جریانساز در حوزههای شعر، ترانه، موسیقی، سرود و نماهنگ نخستین جشنواره ملی «نوای مهر» را برگزار میکند. «ایران سربلند»، «ایران مقتدر»، «ایثار»، «مهربانی»، «همدلی»، «عطوفت»، «فداکاری»، «اتفاق»، «ایثار اجتماعی»، «نماز» و «عفاف و حجاب» موضوعات مدنظر نخستین جشنواره ملی «نوای مهر» هستند. این جشنواره دارای بخشهای «تکآهنگهای تولید شده توسط گروههای موسیقی در سراسر کشور (سبک آزاد)»، «نماهنگ»، «سرود دانشآموزی شامل گروه سنتی کودکان (۱۰ تا ۱۴ سال) و گروه سنی نوجوانان (۱۴ تا ۱۸ سال)» و «سرود حرفهای (گروههای کر)» است. طبق اعلام دبیرخانه نخستین جشنواره ملی «نوای مهر»، مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا ۵ دیماه در نظر گرفته شده و بهمنماه نیز آثار منتخب برای حضور در جشنواره معرفی میشوند. نخستین جشنواره ملی «نوای مهر» از ۵ تا ۱۰ اسفند سال جاری در تهران برگزار میشود.
***
معرفی اعضای هیأت امنا و هیأتمدیره انجمن سینمای جوانان
محمد خزاعی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی اعضای هیأت امنا و هیاتمدیره انجمن سینمای جوانان ایران را منصوب کرد. به گزارش «وطنامروز»، خزاعی به استناد ماده ۸ اساسنامه انجمن سینمای جوانان ایران، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، امین توکلیزاده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، سیدمحمد هاشمی معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جواد محمدی کارشناس فرهنگی، بهروز شعیبی نویسنده و کارگردان سینما و هادی مقدمدوست نویسنده و کارگردان سینما را به عنوان اعضای هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب کرد. بر پایه این خبر، همچنین محمد خزاعی به عنوان رئیس هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران، مهدی جعفری کارگردان و فیلمبردار سینما، محمدرضا شفاه تهیهکننده سینما، محسن دریالعل مدیر مرکز فیلم و سریال اوج، علی جعفری عضو قبلی هیاتمدیره و مهدی آذرپندار را به عنوان اعضای هیاتمدیره این انجمن منصوب کرد. شایان ذکر است مهدی آذرپندار که تاکنون به عنوان سرپرست انجمن سینمای جوانان ایران فعالیت میکرد به صورت رسمی به عنوان رئیس هیاتمدیره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان منصوب شد.
***
مریم بوبانی و محمدرضا داوودنژاد بازیگر «آزردگان» شدند
محمدرضا داوودنژاد و مریم بوبانی به جمع بازیگران فیلم سینمایی «آزردگان» به کارگردانی مهدی فردقادری، پیوستند. به گزارش مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، با ادامه فیلمبرداری فیلم سینمایی «آزردگان» به کارگردانی مهدی فرد قادری، محمدرضا داوودنژاد و مریم بوبانی به جمع بازیگران این پروژه پیوستند. همچنین مهدی فرد قادری همچون فیلمهای پیشینش از بازیگران تئاتر و چهرههای جدید بسیاری در نقشهای مختلف این فیلم استفاده کرده است. هدیه آزیدهاک، مریم عباسزاده، امیر شاهعلی، آتنا حبیبی، احمد نیکپور، میلاد کفایی، دنیا حیدری، سارا فیض، یاسمن مرآتی، محمدعلی عزیزی، محسن کاشیزاده، ماندانا قربانی، عارف عباسی، پریسا محمدیپور، بهناز ذکوی و امیرمهدی مقدمی از جمله این بازیگران هستند. همچنین فریماه احمدی و محمدحسین صفایی بازیگران خردسال این فیلم هستند. لیلا زارع، محمد امین، رضا بهبودی، فرخ نعمتی و رویا جاویدنیا دیگر بازیگران «آزردگان» هستند. در خلاصه داستان «آزردگان» آمده است: «فیلمهای ما تا حالا چه کمکی به زندگی مردم کرده؟!» مهدی فرد قادری که با فیلمهای «جاودانگی» و «بیوزنی» در جشنوارههای متعدد بینالمللی حضور داشته، «آزردگان» را در ادامه تجربههای فرمالیستیاش و با ۳ گروه مختلف از بازیگران و عوامل مقابل دوربین برده است.
ارسال به دوستان
«حوض خون»به چاپ ششم رسید
ادامه استقبال از کتاب تحسینشده از سوی رهبر انقلاب
چاپ ششم کتاب «حوض خون»؛ روایت زنان اندیمشک از رختشویی در دفاعمقدس که تدوین و نگارش آن بر عهده فاطمهسادات میرعالی بوده است، به همت انتشارات «راهیار» منتشر و راهی بازار نشر شد.
به گزارش «وطنامروز»، «حوض خون» خاطرات و روایتهای 64 نفر از بانوان اندیمشکی درباره فعالیتشان در بخش رختشویی البسه رزمندگان دفاعمقدس است که فاطمهسادات میرعالی، زهرا بختور، سمانه نیکدل، سمیه تتر، نسرین تتر، مهناز الفتیپور، آمنه لهراسبی و نرگس میردورقی تحقیق آن را بر عهده داشتهاند. بنا بر این گزارش، مدتی پیش رهبر معظم انقلاب در دیدار دستاندرکاران کنگره شهدای زنجان با اشاره به کتاب «حوض خون» از آن تمجید کردند. ایشان در بخشی از سخنانشان درباره این کتاب فرمودند: «من اخیرا یک کتابی خواندم به نام «حوض خون» -البته من در اهواز دیده بودم؛ خودم مشاهده کردم آنجایی را که لباسهای خونی رزمندگان را و ملحفههای خونی بیمارستانها و رزمندگان را میشستند؛ [اینها را] دیدم- که این کتاب تفصیل این چیزها را نوشته؛ انسان واقعا حیرت میکند؛ انسان شرمنده میشود در مقابل این همه خدمتی که این بانوان انجام دادند در طول چند سال و چه زحماتی را متحمل شدند؛ اینها چیزهایی است که قابل ذکر کردن است». بنا بر این گزارش، در بخش ضمیمه کتاب، تصویر راویان کتاب به همراه تصاویری از فعالیتهای این بانوان اندیمشکی در دفاعمقدس، شهدای منتسب به آنها و همچنین بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک به عنوان محل رختشویی البسه رزمندگان آمده است. خانم پوراندخت مهیمن، از راویان این کتاب پیش از انتشار و خانم خدیجه داغری، دیگر راوی کتاب هم مدتی پس از انتشار کتاب «حوض خون» از دنیا رفتند. بر اساس این گزارش، چاپ ششم کتاب 504 صفحهای «حوض خون» با قیمت 80 هزار تومان و شمارگان 1000 نسخه توسط انتشارات «راهیار» منتشر شده است و علاقهمندان علاوه بر کتابفروشیهای کشور، میتوانند از طریق صفحات مجازی ناشر و سایت vaketab.ir نسبت به سفارش کتاب اقدام کنند.
ارسال به دوستان
«بفتا» برندگانش را شناخت
کارگردانی که ۶ جایزه برد
جوایز فیلم مستقل بریتانیا برندگانش را شناخت و به فیلمی که توسط علیم خان، کارگردان پاکستانیالاصل ساخته شده ۶ جایزه داد. به گزارش «وطنامروز»، نخستین فیلمی که علیم خان کارگردانی کرده یعنی «پس از عشق» بیشترین جوایز را از جوایز فیلم مستقل بریتانیا (بفتا) ۲۰۲۱ دریافت کرد. این فیلم که درباره بیوه مسلمانی است که پس از درگذشت شوهرش به اسرار زندگی وی پی میبرد، موفق شد ۶ جایزه را در مراسمی که یکشنبهشب برگزار شد از آن خود کند. بهترین فیلم مستقل بریتانیا از جمله این جوایز بود. «پس از عشق» همچنین جایزه بهترین کارگردانی، بهترین کارگردان اول و بهترین فیلمنامه را نیز برای علیم خان برد و جایزه بهترین بازیگر زن را جونا اسکانلن و بهترین بازیگر مرد نقش مکمل را تالید آریس برای بازی در این فیلم دریافت کردند. علیم خان، نویسنده و کارگردان بریتانیایی از پدری پاکستانی و مادری بریتانیایی است و نخستینبار با فیلم کوتاه «۳ برادر» نامزدی بفتا را به دست آورد و به عنوان ستاره فردا شناخته شد. فیلم «پس از عشق» وی در بخش هفته منتقدان جشنواره کن به نمایش درآمده و به جشنواره تلوراید و تورنتو و جشنواره فیلم لندن راه یافته است. این مراسم که پس از برگزاری به صورت دیجیتال در سال پیش، امسال به صورت فیزیکی برگزار شد، جایزه بهترین بازیگر مرد نقش اصلی را به عادل اختر بازیگر فیلم «علی و آوا» ساخته کلیو بارنارد داد. وینت رابینسون هم جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل را برای فیلم «نقطه جوش» ساخته فیلیپ بارانتینی دریافت کرد. «نقطه جوش» ۳ جایزه دیگر هم برد که شامل بهترین گروه بازیگران، بهترین فیلمبرداری و بهترین صدابرداری بود. این فیلم در کنار فیلم «بلفاست» ساخته کنت برانا با کسب ۱۱ نامزدی بیشترین شانس کسب جایزه را به خود اختصاص داده بودند اما «بلفاست» موفق به کسب هیچ یک از جوایزی که نامزد شده بود، نشد. جوایز فیلم مستقل بریتانیا از سال ۱۹۹۸ اهدا میشود و در نخستین سال برگزاری درام رمانتیک کن لوچ با عنوان «نام من جو است» را به عنوان نخستین برنده خود برگزید. ارسال به دوستان
مجید مجیدی:
بازیگری را دوست نداشتم
مجید مجیدی، کارگردان ایرانی در مسترکلاسی در جشنواره فیلم کوتاه ترکیه بیان کرد: همه تصور میکنند امکانات زیادی بود که توانستیم فیلمهایمان را بسازیم ولی ما از صفر شروع کردیم و برای هر فیلم جنگیدیم.
به گزارش «وطنامروز»، مجید مجیدی کارگردان فیلمهای مطرح سینمای ایران به عنوان میهمان ویژه چهارمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه «دوستی هلالاحمر استانبول» با حضور در سینما اطلس ترکیه تجربیات خود در زمینه فیلمسازی را با سینماگران، دانشجویان و علاقهمندان ترکیهای و خارجی سینما به اشتراک گذاشت.
مجیدی ضمن ابراز خرسندی از حضور در این مسترکلاس که با اجرای فیصل سویسال، کارگردان ترکیهای دانشآموخته در ایران برگزار شد، در ارتباط با نحوه ورود خود به سینما گفت: ورود من به این عرصه بسیار دراماتیک و زیبا بود. در مرکزی بودم که بچهها در آنجا بازی میکردند و گاهی هنرهای تجسمی و تئاتر برگزار میشد. من همیشه صداهای عجیبی را از سالن تئاتر میشنیدم و کنجکاو بودم که پشت دیوار چه چیزی میگذرد. به این ترتیب با تئاتر وارد عرصه هنری شدم و در این رشته تحصیل کردم.
کارگردان فیلم «بچههای آسمان» با بیان اینکه «به بازیگری احترام میگذارم ولی دوستش نداشتم، فقط دوست داشتم که وارد فضای سینما شوم»، گفت: به این دلیل در حین بازیگری در کمتر از یک دهه فیلمهای کوتاه نیز میساختم. هدف من همواره تبدیل شدن به یک کارگردان خوب بود.
مجیدی اهمیت و توجه به انسان را موضوع اصلی فیلمهایش دانست و بیان کرد: انسان دوست دارد تجربههای جدیدی را رقم بزند. ایدههای زیادی برای فیلمسازی دارم که دوست دارم به عرصه ظهور برسد. ما همیشه یک مسیر را ادامه میدهیم که آن توجه به انسان و اهمیت به انسان است. انسان ابعاد بسیار زیبایی دارد که باید به آن پرداخته شود.
کارگردان فیلمهای «محمد رسولالله» و «بید مجنون» با بیان اینکه نسبت به انتقال تجربیات به نسلهای آینده احساس مسؤولیت داریم، افزود: سوالاتی درباره انسان دارم که در پی یافتن پاسخ به آنها هستم.
این کارگردان با اشاره به دشواریهایی که در زمینه ساخت فیلمهایش با آنها مواجه شده است، گفت: تصور انسانها این است که امکانات زیادی بود که توانستیم این فیلمها را بسازیم ولی واقعیت این است که از صفر شروع کردیم. برای هر فیلم جنگیدیم. برای «بچههای آسمان» ۲ سال تلاش کردم، چون تهیهکنندگان رد میکردند اما من به تلاش ادامه دادم.
وی تاکید کرد: جدا از ایدهها و نگاههایی که جوانان برای هر کاری دارند، باید مبارزه کنند.
کارگردان فیلم «رنگ خدا» در رابطه با اینکه آثار انسانها از خود آنها فراتر میرود، گفت: برای خودم لذتبخشترین بخش کار ایدهای است که به آن میرسم. ایده مانند یک جوانه است که از زمین رویش پیدا میکند و نیاز به نگهداری دارد. این ایده در پس ذهن شما زایش پیدا کرده و پس از یک روندی، اکران میشود و فراتر از شما میرود. مثلا «بچههای آسمان» در همه جای جهان اکران شده اما من هنوز به آن مناطق نرفتهام.
مجیدی با بیان اینکه وقتی شما ایدهای دارید، تحقیقات میدانی خیلی به شما کمک خواهد کرد تا به وجوه آن ایده بپردازید، بیان کرد: ایده از 4 مرحله الهام، تخیل، عالم محسوسات و عقلانی عبور میکند. اگر این 4 عنصر از آن مراحل بخوبی عبور کرده باشد بدانید که فیلمنامه خوبی از آن تولید خواهد شد.
کارگردان سینمای ایران گفت: اصولا همه فکر میکنند بهترین قصه دنیا را دارند و اسیر این احساسات میشوند. باید بدانیم چگونه از آن عبور کنیم و بدانیم که تا چه حدی واقعی است؛ من وقتی به این حس میرسم، از انسانهایی از طیفهای مختلف تعدادی را انتخاب میکنم و با زبان قصه آن را تعریف میکنم. اگر قصه را خوب تعریف کرده و تاثیر آن را بتوانید ببینید میتوانید بفهمید که تقریبا در مسیر درستی قرار دارید. فیلمنامه خوب به این معنی است که بیش از نیمی از این مسیر را طی کرده باشیم، البته در بخش اجرا هم بسیار مهم است. اما عکس آن شما را به موفقیت نخواهد رساند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|