|
ارسال به دوستان
نگاهی به جدیدترین اثر انتشارات سوره مهر درباره وقایع سوریه
راپورت دیپورت
سیدفرید موسوی: کتاب دیپورت، خاطرات واقعی پیمان امیری است به قلم علی اسکندری درباره سفر عجیب و غریبی که پیمان به منظور مهاجرت و رفتن به اروپا آغاز میکند اما از یک منطقه نامعلوم در سوریه سر درمیآورد!
پیمان پسر بزرگ یک خانواده معمولی (اصالتا کرد) در تهران است که به دلایل مختلف روزی تصمیم میگیرد از ایران مهاجرت کند. او پس از سفر به ترکیه و قولو قرارهایی که با قاچاقچیها میگذارد، به همراه عدهای تلاش میکند وارد یونان شده و از آنجا به آلمان برود که در همان قدم اول به ترکیه دیپورت میشود اما برای اینکه به ایران بازنگردد خود را سوری معرفی میکند! مرزبانان ترکیه هم او را به همراه عدهای به سوریه میفرستند و این ابتدای ماجرای پرفراز و نشیب پیمان قصه ما است.
او که اندکی کردی بلد است، خود را ابتدا از کردهای سوریه معرفی میکند اما وقتی به دست گروه جبهه النصره میافتد خود را کرد عراق معرفی میکند و به همراه عدهای زندانی میشود. وی پس از ماهها اسارت، شکنجه، بازجویی و لو رفتن هویت اصلیاش که ایرانی است، آزاد میشود و در انتها توسط نیروهای نظامی مستشاری ایران به کشور بازمیگردد.
کتاب در ابتدا بسیار دقیق به توصیف اتفاقات میپردازد؛ بیان رویدادها و موقعیتها مخاطب را با آن همراه میکند. درد و رنجهایی که پیمان در مسیر چند باره مهاجرت از مسیر غیرقانونی تحمل میکند و مشکلاتی که با قاچاقچیها (آدمپرانها) پیدا میکند، همه برای مخاطب جذابیت دارد. شاید حتی برای عدهای که مثل پیمان در گوشهای از ذهن خود به مهاجرت فکر میکنند این روایت جذاب و درسآموز هم باشد.
این مسیر کمکم در ادامه و پس از زندانی شدن پیمان به دست جبهه النصره ادامه پیدا میکند و گاهی اوقات کنجکاویهای او به عنوان یک زندانی که از زیر چشمبند اطراف را توصیف میکند و... بسیار دلنشین است. اما از نیمه کتاب به یکباره از حجم توصیفات و پرداخت به جزئیات کم میشود تا جایی که برخی از نقاط برای مخاطب مجهول میماند.
مخاطب علاقه دارد درباره همبندیهای او در زندان بیشتر بداند، افرادی که او چند ماهی با آنها زندگی کرده، با آنها حرف زده و از آنها چیزهایی میداند. مخاطب علاقهمند است درباره مسائل شخصی، حالات و بسیار امور دیگر این افراد که تکفیری هستند اما در زندان گروه دیگر تکفیری اسیر شدهاند، بداند اما این علاقه با جملاتی اندک و بعضاً کلیشهای سرکوب میشود.
از سوی دیگر نویسنده که در نیمه ابتدایی کتاب حالات روحی و جسمی پیمان را در مسیر مهاجرت بخوبی توصیف میکرد، این بار به بیان این حالات در زندان چندان توجهی نمیکند و از کنار آنها عبور میکند! شاید یکی از جذابترین بخشها میتوانست فکرهای پیمان در زیر شکنجه، حال او پس از بازجویی و... باشد.
در بخش پایانی کتاب و بعد از آنکه پیمان آزاد میشود نیز عملیاتی که برای یافتن و عبور دادن او از میان مناطقی که در دست تکفیریهاست و رساندن او به مناطق امن انجام میشود نیز در ابهام و اختصار کامل بیان میشود. پیمان که به طور قطع اطلاع کاملی از فرآیند انتقال خود به ایران نداشته اما نویسنده نیز بر این ابهام میافزاید و با بیان بخشی از آنچه رخ داده به همراه توصیفات کوتاه و گاهی ناقص از این روند، مخاطب را به طور کامل گیج میکند. کتاب در این بخش مثل فیلمی میشود که روی دور تند پخش میشود و شما تنها به بخشی از اتفاقات رخ داده اشراف پیدا میکنید.
میتوان در نظر داشت که بخشی از این عملیات دارای طبقهبندی نظامی بوده و حاوی اطلاعات محرمانه باشد اما به طور قطع پس از گذشت چند سال از آن و در قالب داستان میتوان برخی از رویدادها را بیان یا با کمی تغییر در واقعیات رخ داده، برای مخاطب تشریح کرد.
از سوی دیگر پایان کتاب به یکباره رها میشود و خواننده که منتظر است پیمان را تا رسیدن به تهران و حضور در کنار خانواده (اصلا نمیداند او در سوریه اسیر بوده) دنبال کند، در آخرین صفحه با این عبارت برخورد میکند که: روز آخر که میهمان آنها بودم، بازار رفتیم و مقداری سوغاتی برایم تهیه کردند. فردای آن روز با او، حسن و دیگر دوستان خداحافظی کردم و به همراه سید به تهران دیپورت شدم! همین!
حالا این مخاطب است که باید حدس بزند او چگونه به تهران میرسد؟ چه کسی در فرودگاه در انتظار اوست؟ خانواده با او چه برخوردی میکند؟ و سوالات بیپاسخ دیگر. گویا نویسنده عجله داشته تا کتاب را به چاپ برساند و کتاب را بدون انتها رها کرده است!
اما جالب است که بخشی از عملیات انتقال پیمان به تهران توسط شهید اصغر پاشاپور (همان که حاجقاسم او را در یک فیلم «آقای اصغر» خطاب میکند) انجام میشود و اگر 3-2 جمله در مقدمه کتاب نباشد، شما به این موضوع پی نمیبرید.
اینکه شهید پاشاپور که بود؟ چه کرد؟ در عملیات انتقال چه نقشی را برعهده داشت؟ و... به هیچوجه در کتاب پاسخ داده نمیشود و این هم برای خواننده تبدیل به حسرت میشود که شاید تنها کتابی که میتوانست به «آقای اصغر» بپردازد، از کنارش بهسادگی عبور کرده است.
ارسال به دوستان
کارگردان «خاطرات آن مرد» بیان کرد
حاجقاسم از زبان اهالی روستای زادگاهش
ساسان فلاحفر، کارگردان مستند «خاطرات آن مرد» میگوید این مجموعه مستند روایتی است از مردمی که بلد نیستند قداست اضافه به شهید سلیمانی بدهند.
به گزارش «وطنامروز»، نشست خبری مجموعه مستند ۱۰ قسمتی «خاطرات آن مرد» با حضور ساسان فلاحفر کارگردان، سعید دولتخواه تصویربردار و عباس وهاج تدوینگر این پروژه در محل بنیاد مکتب حاجقاسم برگزار شد.
در ابتدای این نشست، ساسان فلاحفر، کارگردان این مجموعه مستند گفت: این مستند به خاطرات مردم روستای قناتملک، زادگاه شهید حاجقاسم سلیمانی میپردازد؛ مردمی که خاطرات شخصی از حاجقاسم دارند و این نشان میدهد حاجقاسم تا چه اندازه به زادگاه و مردم روستای خود اهمیت میداده است. در مستند «خاطرات آن مرد» سراغ مردم این روستا رفتیم، چرا که حاجقاسم نگاه ویژه و محبت خاصی به این مردم داشته و همین مساله سبب شده است مردم عاشق وی شوند.
وی با اشاره به اینکه این سفر برای من بسیار جالب بود و روایت مردم از حاجقاسم سلیمانی میتواند بسیار جذاب باشد، تاکید کرد: ۳ هفته تصویربرداری این پروژه طول کشید و ما تمام تلاش خود را کردیم تا در زمان فشرده موجود کار را برای پخش از تلویزیون آماده کنیم. سعید دولتخواه، تصویربردار این مجموعه نیز درباره تصویرهای این مستند توضیح داد: در واقع کارگردان به دنبال تصاویر ساده روستایی بود و من هم همین روند را ادامه دادم.
فلاحفر نیز تاکید کرد: در واقع استفاده از فضای روستا و تصاویر حرکتی در این پروژه برای ما بسیار مهم بود.
عباس وهاج، تدوینگر این پروژه نیز ادامه داد: این مجموعه کارگردانی بسیار خوبی دارد و میتوان این مجموعه را یک کار سخت و طاقتفرسا دانست. در واقع مستند مانند یک اجرای زنده است که برخی لحظهها نمیتواند دوباره در آن تکرار شود. گروه تدوین نیز بسیار تلاش کردند تا تدوین یکنواختی در کل مجموعه وجود داشته باشد.
فلاحفر نیز بیان کرد: ما در این مستند درباره مردی صحبت میکنیم که با ابعاد متفاوتی میتوان درباره وی حرف زد. یکی از ویژگیهای این مستند روایت مردمی است که از عمق جان حرف میزنند. از حاجقاسم خاطرات بسیاری در شهرهای مختلفی است که ما این بار به سمت روستای زادگاه وی رفتیم. دوست دارم در حوزه مقاومت حرف بزنم و اکثر تولیدات من در این زمینه است و از مستند برای گفتن حرفهایم استفاده میکنم.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اینکه هر چند ما در ایران شهدای بسیاری داشتهایم اما آن طرفیها به خود افتخار میکنند که حاجقاسم را به شهادت رساندهاند، توضیح داد: لزوما کار سفارشی بد نیست و همه چیز بستگی به نوع نگاه افراد دارد، به عنوان مثال «منصور» کاملا بیپرده حرف میزند و با مخاطب ارتباط میگیرد، رفتن به این روستا به این علت بود که ما از زبان این مردم از کودکی تا شهادت حاجقاسم را بشنویم، از زبان کسانی که بلد نیستند به افراد قداست اضافه دهند. اگر به دنبال این مساله بودیم به سمت فرماندهان بلندپایه و کسانی که بلد هستند در مطبوعات حرف بزنند، میرفتیم. در واقع تمام تلاش خود را کردیم در این مستند از حاجقاسم و اخباری که از وی در رسانهها و تلویزیون منتشر میشد فاصله بگیریم.
فلاحفر در پایان گفت: سینمای ما نسبت به گذشته ضعیف شده و تعداد کمی میخواهند درباره این شخصیت فیلم بسازند و شاید دلایل مختلفی وجود دارد اما کار در این زمینه بیشک بسیار سخت است و تولید مستند درباره حاجقاسم راحتتر است.
ارسال به دوستان
سعید روستایی قید حضور در فجر را زد
ادامه تصویر برداری برادران لیلا
فیلم سینمایی «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درنمیآید.
به گزارش «وطنامروز»، در حالی که مردادماه امسال در خبری رسمی از سوی روابط عمومی فیلم سینمایی «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی اعلام شد فیلمبرداری این فیلم آغاز شده است، ضبط «برادران لیلا» همچنان ادامه دارد و این فیلم برای حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر آماده نخواهد شد. اگرچه سعید روستایی با ۲ فیلم قبلی خود با نام «ابد و یک روز» و «متری شیشونیم» در جشنواره فیلم فجر حضور داشته و جوایز متعددی را هم کسب کرده است اما این کارگردان این بار قید حضور در فجر را زده است و «برادران لیلا» در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درنمیآید.
فیلم سینمایی «برادران لیلا» تا به امروز در خیابانهای هاشمی و رودکی و مناطقی در حوالی تهران فیلمبرداری شده اما کار گروه تولید این فیلم همچنان ادامه دارد. در این فیلم بازیگرانی چون نوید محمدزاده، ترانه علیدوستی، سعید پورصمیمی، پیمان معادی، فرهاد اصلانی و... به ایفای نقش پرداختهاند. مدیر فیلمبرداری «برادران لیلا» هومن بهمنش و مدیر صدابرداری آن رشید دانشمند است.
سعید روستایی و جواد نوروزبیگی به طور مشترک تهیهکنندگی این اثر را به عهده دارند.
ارسال به دوستان
جدیدترین ساخته فرنوش صمدی به اکران امسال نرسید
احتمال اکران خط فرضی در تابستان آینده
فرنوش صمدی، نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «خط فرضی» از شرایط اکران این فیلم و احتمال نمایش آن در تابستان ۱۴۰۱ گفت. به گزارش «وطنامروز»، فرنوش صمدی، نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «خط فرضی» در یادداشتی به تشریح آخرین وضعیت فیلم خود پرداخت و نوشت: سینما و اکران فیلم در ایران هم مثل تمام دنیا در این ۲ سال پاندمیک شرایط سختی را پشت سر گذاشته اما به نظر میآید آهسته آهسته قرار است که همه چیز به حالت قبل برگردد، البته با قطعیت نمیشود گفت دقیقا اوضاع مثل قبل شود، مخصوصاً در کشور ما که شرایط بد اقتصادی هم گریبانگیر مردم است. وی در ادامه آورده است: قطعا من هم مثل همه فیلمسازها علاقهمندم فیلمم را در سینما و به صورت اکران سراسری کنار مردم ببینم. امیدوارم این امکان فراهم شود که فیلم «خط فرضی» تابستان سال آینده اکران عمومی داشته باشد. فیلم سینمایی «خط فرضی» ساخته فرنوش صمدی به تهیهکنندگی علی مصفا که در سیونهمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد، تاکنون در بیش از ۲۵ فستیوال جهانی از جمله تورنتو، لندن، سمینسی، گوآ، قطر، تایپه، استانبول، ویلادوکند، بیروت، مسکو و... حضور داشته است. سحر دولتشاهی، پژمان جمشیدی، حسن پورشیرازی، آزیتا حاجیان، امیررضا رنجبران، صدف عسکری، محمد حیدری و آیلین جاهد بازیگران اصلی این فیلم هستند. ارسال به دوستان
اخبار
آغاز اکران آنلاین مستند «رؤیای ناتمام»
مستند «رؤیای ناتمام» به تهیهکنندگی و کارگردانی آریان رضایی از روز دوشنبه ۶ دی اکران آنلاین میشود. به گزارش «وطنامروز»، مستند «رؤیای ناتمام» که مروری است بر آثار و زندگی تئاتری حمید پورآذری، به تهیهکنندگی و کارگردانی آریان رضایی از روز دوشنبه ۶ دی ساعت ۱۷ در سایت هاشور اکران میشود. در این مستند که با هدف ثبت تاریخ شفاهی تئاتر معاصر ایران و با مشارکت گروه «تئاتر بازها» و مجموعه تئاتر شهر ساخته شده است، بهمن فرمانآرا، لیلی رشیدی، نشمینه نوروزی، ندا نصر، مینا زمان، سحر صبا، مهیار جوادیها، نثار ظریفی و نازیلا احمدی حضور دارند. «رؤیای ناتمام»، پس از مستندهای «جادونویس» و «بازینویس»، سومین مستند به کارگردانی آریان رضایی است که به تاریخ شفاهی تئاتر معاصر ایران میپردازد.
***
رضا رویگری و فهیمه رحیمنیا به «پیرپسر» پیوستند
فیلمبرداری دومین فیلم اکتای براهنی با حضور رضا رویگری و فهیمه رحیمنیا ادامه دارد. به گزارش «وطنامروز»، طی روزهای گذشته ۲ بازیگر جدید جلوی دوربین فیلم سینمایی «پیرپسر» رفتند. رضا رویگری و فهیمه رحیمنیا بازیگران جدید دومین ساخته سینمایی اکتای براهنی هستند. «پیرپسر» به کارگردانی و نویسندگی اکتای براهنی و تهیهکنندگی بابک حمیدیان مهرماه کلید خورد و فیلمبرداری آن همچنان ادامه دارد. حامد بهداد، لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، محمد ولیزادگان، بابک حمیدیان، محمدرضا داوودنژاد، رضا رویگری، فهیمه رحیمنیا، وحید قاضیزاده، علی رحیمی، میلاد معیری، هژیر سام، امید محمدزاده، وحید رحمتی، شقایق فریادشیران، آرش آقابیک، مهسا باقری، میثم غنیزاده، مهری کاظمی، آذر محمدی، محمد برنجپور، غلامعلی رضایی و عباس پرنیانی بازیگران فیلم سینمایی «پیرپسر» هستند. مدیرفیلمبرداری این فیلم ادیب سبحانی، طراح گریم بابک اسکندری، طراح صحنه آناهیتا تیموریان و طراح لباس آزاده قوام است و صدابرداری توسط وحید مقدسی انجام میشود. علی جناب در سمت برنامهریز و دستیار اول کارگردان و همچنین گلنوش انتظامی با عنوان منشی صحنه اکتای براهنی را همراهی میکنند.
***
ایرانمنش و دانشبهزادی بازیگران جدید «بینشان» شدند
در ادامه تولید و عبور از نیمه مرحله تصویربرداری «بینشان»، نقشآفرینی رضا ایرانمنش و توماج دانشبهزادی در این سریال آغاز شد.
به گزارش «وطنامروز»، تصویربرداری سریال «بینشان» به کارگردانی راما قویدل، نویسندگی مشترک آزیتا ایرایی و مهدی حمزه و تهیهکنندگی مرتضی رزاقکریمی از نیمه گذشت. همچنین رضا ایرانمنش و توماج دانشبهزادی جدیدترین بازیگرانی هستند که جلوی دوربین این سریال تلویزیونی رفتهاند.
رضا ایرانمنش از جمله بازیگران پیشکسوتی است که مدتی هم کمکار شده بود. او در این سریال ایفاگر نقش «غفوری» مدیر مسؤول یک سایت خبری است.
توماج دانشبهزادی نیز که پیش از این در 2 تلهفیلم «پیله آهنی» و «کارتن خواب» و مجموعه مستند داستانی «خط باریک قرمز» نقشآفرینی کرده است، نقش «افشین» را در سریال تلویزیونی «بینشان» که تجربهای متفاوت و خاص به شمار میرود بازی میکند.
این سریال این روزها در منطقه شمال تهران جلوی دوربین فرشاد گلسفیدی رفته است.
مجید واشقانی، نیلوفر پارسا، پرویز فلاحیپور، سعید زارعی، هلن نقیلو، نیوشا ضیغمی، مریم کاویانی، مهدی فقیه، کاظم هژیرآزاد و اکبر رحمتی از جمله بازیگران این سریال هستند. «بینشان» در 30 قسمت برای پخش از شبکه ۳ سیما ساخته میشود.
***
منصور به ارسباران میرود
باشگاه فیلم تهران، نشست ۵۴۰ خود را به اکران، بررسی و نقد فیلم سینمایی منصور با بازی محسن قصابیان که هماینک نیز روی پرده است، اختصاص داد.
به گزارش «وطنامروز»، این فیلم درباره امیر سرلشکر شهید منصور ستاری است و برههای از زندگی آن شهید والامقام را روایت میکند.
کارشناس این نشست کورش جاهد، منتقد سینماست که یکشنبه ۵ دی (امروز) ساعت ۱۸ در فرهنگسرای ارسباران برگزار میشود.
ارسال به دوستان
برنامههای فرهنگی چهلمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد
نکوداشت 4 سینماگر
مدیر برنامههای فرهنگی چهلمین جشنواره فیلم فجر، از برپایی ۳۰ نشست هماندیشی و تخصصی و کارگاههای آموزشی در سالن اصلی برگزاری جشنواره و ۱۰ نشست تخصصی با موضوع سینما در دانشگاهها خبر داد.
به گزارش «وطنامروز»، سعید الهی، مدیر برنامههای فرهنگی این دوره جشنواره ضمن تشریح برنامههای این بخش گفت: بیتردید چهره رویداد معتبر و مهمی همچون جشنواره فیلم فجر، با اهتمام ویژه به مباحث علمی و پژوهشی و با اتخاذ تصمیماتی در حوزه گفتمانسازی و شکلگیری تمدن نوین اسلامی با تکیه بر ابزار هنری همچون سینما، نسبت به سالهای گذشته تغییر بسیار محسوسی پیدا خواهد کرد. وی افزود: با تدبیر محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی و مسعود نقاشزاده، دبیر جشنواره، این رویداد امسال در ۲ بخش فرهنگی و رقابتی برگزار خواهد شد و طبق برنامهریزیهای صورتگرفته، شاهد حضور چهرههای برجسته بیشتری از فرهیختگان، اساتید دانشگاه و صاحبنظران رشتههای مرتبط با موضوعات فرهنگی و سینمایی در محل اصلی جشنواره خواهیم بود.
این کارشناس سینما در همین باره عنوان کرد: نخستین جلسه شورای علمی و هماهنگی برنامههای فرهنگی جشنواره چهلم طی روزهای اخیر با حضور برخی روسا و نمایندگان دانشگاهها و مراکز مطالعاتی سینمایی کشور و نیز دبیر جشنواره و مجری - کارشناسان برنامه در محل ستاد جشنواره تشکیل شد و طی آن، همه پیشنهادات مورد ارزیابی قرار گرفت.
مدیر برنامههای فرهنگی جشنواره چهلم در ادامه سخنانش توضیح داد: در طول برگزاری جشنواره در کنار نمایش فیلمهای بخش مسابقه، 10 نشست هماندیشی با عنوان «۱۰ شب با متفکران» با حضور اساتید شناختهشده عرصه دانشگاهی برگزار خواهد شد که در آنها ضمن توجه به مفاد مندرج در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، به بررسی نسبت سینما با موضوعات کلان راهبردی و نیز برخی موارد تخصصی فرهنگی پرداخته خواهد شد.
وی همچنین گفت: نمایش ۶ فیلم مطرح از گنجینه تاریخ سینمای ایران و برگزاری جلسات پژوهشی با رویکردی جدید در شناسایی و بررسی مؤلفههای تکنیکی آثار مورد اشاره از طریق بیان دیدگاههای حرفهای از زبان کارشناسان یا سازندگان و دستاندرکاران فیلمها، از دیگر برنامههای فرهنگی جشنواره چهلم است.
کارشناس سینما و رسانه در ادامه ضمن اشاره به نکوداشت ۴ تن از سینماگران فقید یک سال گذشته که با فعالیتهای خود، ضمن الگوسازی حرفهای برای نسلهای مختلف از علاقهمندان سینما، آثار ارزشمندی را تولید و از خود برجا گذاشتند، اظهار کرد: فارغ از پاسداشت و ارزشگذاریهای مرسوم تلاشهای برخی از این عزیزان در مراسم اختتامیه جشنواره، تلاش شده در نشستهای کاملا تخصصی به نحوه تاثیرگذاری این افراد در رشتههای مختلف سینمای ایران پرداخته شود و از همفکران و همنسلان آنها در تبیین ابعاد فنی و تکنیکی این شخصیتهای ماندگار، بهره لازم برده شود.
وی برگزاری ۱۰ نشست تخصصی و کارگاه آموزشی با موضوعات علمی و نوین را که مورد توجه اهالی سینما بویژه دانشجویان رشته سینما خواهد بود، به عنوان دیگر برنامه فرهنگی جشنواره فیلم فجر امسال اعلام کرد و گفت: در این بخش که با حضور سینماگران بنام و اساتید برجسته دانشگاه در کنار هم تشکیل خواهد شد، حاضران میتوانند از دیدگاهها و مباحث میهمانان مدعو جهت اعتلای حرفهای و ارتقای اطلاعات و دانش خود استفاده کنند.
مدیر برنامههای فرهنگی چهلمین جشنواره فیلم فجر در پایان بیان کرد: همزمان با برنامههای مذکور، در تعامل و مشارکت با ۴ دانشگاه معتبر و یک مرکز مطالعات راهبردی در تهران، مقرر شد ۱۰ نشست تخصصی با موضوعات جدید و بهروز به صورت مجازی در آن مراکز برگزار شود. چهلمین جشنواره فیلم فجر در ۲ بخش فرهنگی و رقابتی به دبیری مسعود نقاشزاده از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|