|
ارسال به دوستان
مسؤول اکرانهای مردمی جشنواره فیلم عمار در گفتوگو با «وطنامروز» از جزئیات شبکه اکران مردمی این رویداد گفت
30 هزار اکرانکننده مردمی
عباس اسماعیلگل: جشنواره مردمی فیلم عمار با فراهم کردن امکان اکرانهای مردمی فیلمهایی چون «منصور»، تصور اقبال عمومی به سوپرمنهای خاص یا فیلمهای مبتذل، اجتماعی سیاه و بهاصطلاح روشنفکرانه را نقش بر آب کرد. مردم با انتخاب «منصور» برای اکرانهای مردمی نشان دادند آنها هستند که تولیدات سال آینده را جهتدهی خواهند کرد، حتی اگر جشنوارهها خلاف آن انتخاب کنند. این مردم هستند که بر تابوی سفارشی نامیدن آثار، خط بطلان میکشند. جریان اکرانهای مردمی «منصور» قیامی است علیه فیلمهای بیمحتوایی که یک عمر افتخارات ملت را نادیده گرفتند و نمایشی غیرواقعی از آن داشتند. اکرانهای مردمی این فیلم «نه» گفتن به سینمایی است که ایران را ندید. اکران مردمی «منصور» پاسخی است به سالها دهنکجی این سینما به ارزشهای ملی. اکران مردمی «منصور» نشان داد این سینماست که باید با مردم آشتی کند و این محتواست که باید به سینما بازگردد تا مخاطب هم به سینما بازگردد. اگر هنرمند خارجی زیبا فیلم میسازد، هنرمند ایرانی فیلم زیبای واقعی میسازد. در واقع تقدیر اصلی، اساسی و ماندگار را از فیلم «منصور»، اکرانهای مردمی آن داشتند؛ مردمی که هم از نظر مادی و هم معنوی به اندازه توانشان به میدان آمدند تا فیلم دیده شود؛ میدانی که نبرد در آن منحصر به سالنهای سینما نیست و حالا مساجد، پایگاههای بسیج، کتابخانهها و... هر کدام میدان نبرد شدهاند. در همین راستا همزمان با برپایی جشنواره عمار با حجت غیباللهزاده، مسؤول اکرانهای مردمی جشنواره فیلم عمار گفتوگو داشتیم.
***
* ایده اکرانهای مردمی از کجا شکل گرفت؟
سال ۱۳۸۹، در سالگرد فتنه ۸۸ و روز بصیرت، قرار بود یکسری تولیدات فرهنگی از صداوسیما پخش شود. بنا به دلایل مختلف، صداوسیما زیر بار پخش این آثار نرفت، از این رو فعالان فرهنگی تصمیم گرفتند اینها را به خود مردم برسانند که در کل کشور اکران شوند. آن سال، فیلمهایی مانند ایران سبز در 30 نقطه کشور بهصورت اکرانهای مردمی به نمایش درآمد. اساس شکلگیری جشنواره عمار هم همین اکرانهای مردمی بود. برند و رسانه جشنواره عمار نیز همین اکرانهای مردمی است. دلیل دیگر شکلگیری اکرانهای مردمی به پراکندگی سینماها بازمیگردد. سینما به این معنا که مردم کل کشور با آن درگیر شوند، چند درصد توانسته موفق باشد؟ آن موقع مشخصا وضع فجیعتر از چیزی بود که الان هست. ما الان شاید هزار نقطه فعال نمازجمعه داریم ولی ۱۵۰ تا ۲۰۰ شهر هستند که سینما دارند. بعضی از شهرها هم سینما دارند اما غیرفعال است. با وجود این، اگر بقیه شهرستانها، بخشها، روستاها و مجموعههای دیگر بخواهند از این ظرفیت استفاده کنند، باید چه کار کنند؟ اکران مردمی شکل گرفت تا این خلأها را پوشش دهد. اگر فیلمی در بالاترین نقطه تهران اکران میشود، همزمان باید در دورافتادهترین نقطه کشور نیز این دسترسی ممکن باشد.
از جنبه دیگر که بخواهم بگویم، خیلی از فیلمها این فرصت را ندارند که در سینمای رسمی کشور دیده شوند. در حوزه مستند هم کسانی که خودشان را متولی سینمای مستند و سینمای کوتاه میدانند، معتقدند برای سینمای مستند بازاری نداریم. تهیهکننده با پول شخصی مستند را میسازد، بعد از ساخت به صداوسیما عرضه میکند و به همان حداقل پرداختی راضی میشود. اگر هم در ارتباط با صداوسیما توانمند نباشد، در نهایت باید با یکسری مجموعه سروکله بزند تا تهیهکننده کار شوند. شبکه اکران مردمی طی این 12 سال توانسته چندین مستند مانند «عابدان کهنز»، «بانو» و «تهراندمشق» را با فروش درخور توجهی همراه کند.
* چه نوع فیلمهایی برای اکرانهای مردمی انتخاب میشوند؟
فیلمهایی در این سازوکار قرار میگیرند که حرف مردم باشند. حرف مردم یعنی چه؟ یعنی دغدغههای مردم را بیان کنند. برای مثال «امیدیه» درباره خلاصه اتفاقاتی است که در این شهرستان افتاد و مطالبه عام مردم بهدنبال آن شکل گرفت و منجر به اقدام اجتماعی شد. یک بحث دیگر مربوط به حوزه جبهه مقاومت است. در این بخش، سینما به کمک آمد و مردم باخبر شدند که در حوزه مقاومت و مدافعان حرم چه خبر است. در حوزه اقتصادی هم که حضرت آقا تأکید ویژهای دارند، راهکارها و ایدههای شکلگرفته از طریق اکرانهای مردمی به گوش مردم و اکرانکنندگان میرسد.
* نحوه اکران به چه صورت است؟
اکرانهای مردمی جشنواره بسیار متنوع شده است. قبلا به این صورت بود که به رابطان استانی و شهرستانی سیدی میرساندیم، اکرانکنندگان نیز از رابطان میگرفتند اما الان به این صورت است که اکرانکنندگان به صورت مستقیم به فایلها دسترسی دارند. مورد دیگر، اکران برخط است. اگر به هر دلیلی دوستان نتوانند در مسجد، مدرسه، دانشگاه و... اکران کنند، میتوانند در سایت بهصورت گروهی ثبتنام کنند و دستهجمعی فیلم را تماشا کنند، حتی به صورت شخصی و در منزل هم میتوانند از فیلمها استفاده کنند.
* استقبال چطور بوده است؟
بعد از 12 سال که از عمر عمار میگذرد، بیش از ۳۰ هزار اکرانکننده در کشور داریم که شبکه اکران مردمی را شکل دادهاند. از آثار و برکاتش این است که توانستیم بر سینمای رسمی کشور هم تاثیرگذار باشیم. فیلمهایی از جنس «منطقه پرواز ممنوع»، «بنیامین»، «بیستوسه نفر» و همین اواخر فیلم «منصور» توانستند پابهپای فیلمهای رسمی سینما مخاطب جذب کنند و فروش داشته باشند. فیلمی مثل «منطقه پرواز ممنوع»، حدود یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان فروش داشت، با حدود ۳۰۰ هزار نفر مخاطب. به جرأت میتوانم بگویم این فیلم از ۴۰ یا ۵۰ درصد فیلمهایی که در بدنه رسمی اکران میشوند، توانسته بود مخاطب بیشتری جذب کند.
* اهداف و آینده این اکرانها به چه شکل است؟
هدف ما این است که بتوانیم عدد درخور توجهی از مخاطبان سینمای انقلاب را تبدیل به مشتری کنیم. سینمای ایران در خوشبینانهترین حالت ممکن حدود ۳ میلیون نفر بیننده دارد. اگر ما بتوانیم یک میلیون نفر به این جمعیت اضافه کنیم، دستاورد مالی چشمگیری را میتواند برای سینمای انقلاب ایجاد کند. همچنین باعث جهش عجیب و عظیمی در حوزه تولیدات سینمای انقلاب میشود. نکته بعد، اصلاح ذائقه مخاطب است. هر ساله بخشی از فیلمهایی که در بدنه رسمی سینمای ایران تولید میشود، دغدغه و حرف مردم است و جدا از بحث سرگرمی، میتواند محتوای سالمی به مخاطب برساند. نکته بعد این است که از جریان سینمای انقلاب بتوانیم حمایت کنیم؛ به این معنی که در حوزه مستند، فیلمکوتاه، انیمیشن و... بدون دغدغه فیلم تولید شود.
* سینمای چه شهرهایی به واسطه فیلمهای عمار فعال شدهاند؟
برای مثال در فیلم منصور، اردکان را داشتیم که سینمایش غیرفعال بود. خانم ابویی که اکرانکننده ما بود، سینمای شهر را فعال کرد و باعث شد سینمای تعطیل، به فروش چشمگیری برسد. سینمای گلشن نیز بعد از مدتها تعطیلی، توانست با فیلم منصور رکوردشکنی کند. این کار هم با تلاش و مجاهدتهای آقای خدادادی و دیگر دوستان در شبکه اکران مردمی اتفاق افتاده است. بسیاری از مکانها نیز وجود دارند که به صورت جدی تعطیلند. در شهرهایی مانند پلدختر، ازنا و قم از ظرفیت سالنهای سازمان تبلیغات و اداره ارشاد استفاده شده تا به دیده شدن و اقتصاد فیلم کمک شود.
ارسال به دوستان
مقدمات برگزاری سیوسومین نمایشگاه کتاب تهران در حال انجام است
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: امور اجرایی سیوسومین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در حال انجام است و جدول زمانبندی برگزاری آن آماده شده است.
به گزارش «وطنامروز»، علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به اقدامات و فعالیتهای صورتگرفته درباره برگزاری سیوسومین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران گفت: بنا بر تصمیم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برگزاری سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در اردیبهشت ۱۴۰۱، نیاز بود اقداماتی در این زمینه انجام و تدابیری اندیشیده شود. وی ضمن بیان اینکه به دلیل همهگیری ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن ضرورت داشت تا هماهنگیهای لازم با قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا و ستاد ملی مقابله با کرونا صورت گیرد، گفت: بر همین اساس محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با احمد وحیدی، وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا و بهرام عیناللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و عضو اصلی ستاد ملی مقابله با کرونا مکاتباتی داشتند. پاسخ اولیه قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا این بود که با توجه به شرایط همهگیری این بیماری در کشور و قابل پیشبینی نبودن آن، از هماکنون امکان صدور مجوز برای برگزاری سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در اردیبهشتماه سال آینده وجود ندارد.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه بیان کرد: در مرحله دوم نیز مطرح شد که در صورت صدور مجوز برای برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران به صورت حضوری، شرایط سالهای گذشته قابل تکرار نخواهد بود و برگزاری نمایشگاه با جمعیت سالهای گذشته، وسعت و تعداد بالای ناشران امکانپذیر نیست؛ در نتیجه باید درباره این موارد برنامهریزی و برای کاهش آن راهکاری ارائه شود. همچنین در صورتی که مجوز برگزاری سیوسومین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران صادر شود، باید دستورالعملهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور را مدنظر قرار داده و بر اساس آن اقدام شود.
رمضانی گفت: طبق دستور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری این نمایشگاه در دستور کار خانه کتاب و ادبیات ایران قرار گرفته و این مجموعه با توجه به موارد مدنظر ستاد ملی مقابله با کرونا سناریوهای مختلفی را برای اجرا طراحی کرده است. همچنین مذاکرات و مکاتباتی با سازمانهای دستاندرکار در حال انجام است تا به محض تایید ستاد ملی مقابله با کرونا، فعالیتهای مربوط به برگزاری دوره سیوسوم نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران عملیاتی شود. جدول زمانبندی برگزاری سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران آماده شده و پس از مشورت با صاحبنظران و دستاندرکاران حوزه نشر، نهایی شده و به سرعت وارد فاز اجرایی خواهد شد. بعضی از فعالیتها را باید توأمان انجام دهیم، چرا که با محدودیت زمانی روبهرو هستیم. قبلا هم اعلام شد که بازدید از محلهای احتمالی برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران انجام شده و تصمیمگیری در این باره نیز در حال نهایی شدن است.
وی در پایان گفت: امیدوارم با کنترل همهگیری کرونا در ایران، امکان برگزاری بزرگترین رویداد فرهنگی کشور به نحو مطلوب فراهم شود و علاقهمندان حوزه کتاب و کتابخوانی، بتوانند از فعالیتهای ناشران کشور در ۲ سال گذشته به صورت حضوری بازدید کرده و انتخابگر بهترینها باشند.
ارسال به دوستان
اخبار
حمید لبخنده درگذشت
حمید لبخنده، هنرمند شناختهشده عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون دار فانی را وداع گفت. به گزارش «وطنامروز»، نیما لبخنده فرزند حمید لبخنده گفت: پدر چندی پیش تحت عمل جراحی قرار گرفته بود و بعد از بستری بودن در بیمارستان به منزل منتقل و بستری شد. متأسفانه ایشان به دلیل عوارض ناشی از عمل جراحی، عصر روز شنبه ۱۸ دی چشم از جهان فروبست. حمید لبخنده متولد سال ۱۳۳۰ در اهواز فارغالتحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود. وی از جمله شاگردان زندهیاد حمید سمندریان بود و بعد از درگذشت سمندریان و همچنین زندهیاد هما روستا، مدیریت آکادمی سمندریان را عهدهدار شد. لبخنده در عرصه کارگردانی تلویزیون نیز فعالیت داشت و آثار ماندگاری را برای مخاطبان خلق کرد که از جمله آنها میتوان از مجموعههای تلویزیونی پرطرفدار «در پناه تو» و «در قلب من» نام برد. فیلم سینمایی «آبی» نیز از تجربیات سینمایی زندهیاد حمید لبخنده بود.
***
اکران «عنکبوت» پس از جشنواره فجر
با اعلام شورای صنفی نمایش، فیلم سینمایی «عنکبوت» ساخته ابراهیم ایرجزاد از ۲۳ بهمنماه به نمایش عمومی درمیآید. به گزارش «وطنامروز»، جلسه شورای صنفی نمایش، دیروز ۱۹دی برگزار و طی آن مقرر شد فیلم سینمایی «مرد نقرهای» ساخته محمدحسین لطیفی از ۲۲ دیماه به نمایش درآید. همچنین در این جلسه مصوب شد فیلمهای سینمایی «بی صدا حلزون» ساخته بهرنگ دزفولیزاده، «مورچهخوار» ساخته شاهد احمدلو، «عاشق پیشه» ساخته داوود موثقی و «عنکبوت» ساخته ابراهیم ایرجزاد از ۲۳ بهمنماه راهی اکران شوند. در این جلسه بر این نکته تاکید شد که هیچ سینمایی در سراسر کشور حق نمایش تک سانس قبل از ساعت ۲۲ را ندارد، در عین حال عنوان شد به صاحبان فیلم سینمایی «حکم تجدیدنظر» ساخته محمدامین کریمپور که بدون مجوز اقدام به اکران آنلاین این اثر کردهاند و پلتفرمهای مرتبط اخطار داده شده و متعاقبا پیگیریهای لازم درباره این اقدام به عمل خواهد آمد.
چندی پیش خبر اکران فیلم سینمایی «عنکبوت» ساخته ابراهیم ایرجزاد در دیماه رسانهای شد اما این کارگردان در چند روز گذشته در اینستاگرام خود اعلام کرده بود این فیلم با آنکه دارای پروانه نمایش بوده اما مجددا مشمول اصلاحیههایی شده و همین موضوع اکران «عنکبوت» را به تعویق انداخته است.
***
اکران رایگان ۵۰ «فیلمتئاتر» کانون پرورش فکری در ۵۰ روز
به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۵۰ فیلمتئاتر به صورت رایگان اکران میشود. به گزارش «وطنامروز»، به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۵۰ فیلمتئاتر در ۵۰ روز به صورت رایگان اکران میشود. این فیلمتئاترها از روز ۱۹ دی تا ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ در پایگاه اینترنتی کانون به نشانی cinema.kpf.ir در دسترس مخاطبان کودک و نوجوان و سایر علاقهمندان قرار خواهد داشت. در نخستین هفته از برنامههای پنجاهمین سالگرد تاسیس مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری، ۶ فیلم تئاتر به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار میگیرد. فیلمتئاترهای «مهمان ناخوانده»، «کلوچههای دارچینی»، «هدیه اسرارآمیز»، «عقل صورتی یا مدادی که فقط مشق مینوشت»، «آ تقی در شهر خیال» و «راز گنجور» به ترتیب از روز ۱۹ تا ۲۴ دی ۱۴۰۰ اکران میشوند.
***
سوره مهر «بوی تند خردل» را منتشر کرد
«بوی تند خردل» نوشته نجمه بنآرام و نرگس التیاممقدم، خاطرات جانباز آزاده، محمدنبی ملکحسینی توسط سوره مهر به چاپ رسید. به گزارش «وطنامروز»، «بوی تند خردل» نوشته نجمه بنآرام و نرگس التیام مقدم، خاطرات جانباز آزادهای به نام محمدنبی ملکحسینی است که بتازگی از سوی نشر سوره مهر وارد بازار نشر شده است؛ کتابی از ۵ سال اسارت راوی در چنگال نیروهای بعثی. خاطرات راوی از بهار ۱۳۶۴ تا اواسط سال ۱۳۶۹ است که بعد از آتشبس نام وی در لیست آزادهها اعلام میشود و به وطن بازمیگردد. محمدنبی ملکحسینی در ۱۶ سالگی داوطلبانه به جبهه میرود و یک سال بعد در عملیات تک دشمن و غافلگیری نیروهای ایرانی به اسارت درمیآید. ۵ سال در اردوگاه رمادیه به سر میبرد که در شهر رمادیه استان الانبار در ۱۲۰ کیلومتری ضلع غربی بغداد قرار داشت. این کتاب در ۱۸۴ صفحه قطع رقعی از سوی انتشارات سوره مهر منتشر و با قیمت ۵۰ هزار تومان روانه بازار شده است.
ارسال به دوستان
محمدحسین لطیفی:
برای سریال شهید بروجردی بازیگر برایم ملاک نیست
محمدحسین لطیفی با اشاره به ویژگیهای شخصیتی و داستان زندگی شهید محمد بروجردی، ابراز امیدواری کرد پروژه ساخت مجموعهای درباره این شهید تبدیل به سریالی متمایز نسبت به دیگر تولیدات مرتبط با شهدا شود. به گزارش «وطنامروز»، محمدحسین لطیفی، کارگردان سینما و تلویزیون که قرار است کارگردانی سریالی درباره شهید بروجردی را بر عهده داشته باشد، درباره این مجموعه که این روزها در مرحله پیشتولید است به مهر بیان کرد: من اخیرا کتابی به نام «محمد؛ مسیح کردستان» خواندم که تیتر بسیار زیبایی داشت و شخصیت شهید بروجردی در این کتاب برایم بسیار جذاب بود. وی ادامه داد: روح بزرگ این شهید و حتی نوع برخوردش با دشمن یعنی کسی که مقابل شما قرار گرفته بسیار عجیب است. حضور در جنگ برای ایشان طبق رویه مولا علی(ع) است که کمترین میزان کشته برایش ملاک است و نه به هر قیمتی شهید شدن. کارگردان «سفر سبز» درباره جذابیتهای درام شهید بروجردی اظهار کرد: زندگی این انسان در زمان جنگ که کشور شرایط خیلی پیچیدهای دارد بسیار جذاب است. وی که پیش از این پیشنهادهای مختلفی برای ساخت سریال درباره شهدا داشته است، گفت: شاید ساخت سریال خیلی از شهدا را به من میگفتند قبول نمیکردم، کمااینکه پیش از این هم قبول نکردهام اما این کار برایم متفاوت بود و برنامهریزیهای بسیار خوبی با حامد عنقا، تهیهکننده سریال برایش انجام شده است. امیدوارم بتوانیم این فکرها را محقق کنیم تا اندکی کار متمایز انجام دهیم. لطیفی درباره بازیگران این سریال و اینکه مشکل بودجه یا حضور چهرهها را خواهند داشت یا خیر هم گفت: به لحاظ استراتژیای که با حامد عنقا داریم، دچار مشکل نمیشویم. برای کاری مثل سریال شهید بروجردی برای من بازیگر ملاک نیست. مثلا فلانی بیاید فلان نقش را بازی کند که سریال من دیده شود. من هیچ وقت نمیخواهم این کار اینگونه دیده شود. ارسال به دوستان
با فروش 55 میلیون قطعه بلیت
«اسپایدرمن» در آستانه غرق کردن «تایتانیک»
استقبال از فیلم جدید «اسپایدرمن» به حدی بوده که بزودی فروش این فیلم در آمریکا از «تایتانیک» هم فراتر میرود. به گزارش «وطنامروز» به نقل از ددلاین، جدیدترین قسمت مجموعه «اسپایدرمن» شنبه 3/8 میلیون دلار دیگر به فروش خود اضافه کرد و انتظار میرود تا پایان یکشنبه بتواند فروش خود در آمریکای شمالی را به 5/666 میلیون دلار برساند و به این ترتیب با پشت سر گذاشتن رکورد فروش 3/659 میلیون دلاری «تایتانیک» ساخته جیمز کامرون، تبدیل به ششمین فیلم پرفروش تاریخ آمریکا شود. این فیلم همچنین «دنیای ژوراسیک» با ۶۵۲ میلیون دلار فروش را پشت سر خواهد گذاشت. شرکت تحلیل دادههای باکس آفیسی انتلیجنس میگوید فیلم «اسپایدرمن: راهی به خانه نیست» تا به حال توانسته در آمریکا و کانادا 4/54 میلیون قطعه بلیت بفروشد. به این ترتیب، حتی با اینکه سویه اُمیکرون باعث شده خیلیها در ژانویه خانهنشین شوند، «اسپایدرمن» هنوز دارد مردم را به سینماها میکشاند و انتظار میرود فروش آخر هفته چهارم خود را به ۳۰ میلیون دلار از نمایش در ۴۰۱۲ پرده سینما برساند. فیلم موزیکال خانوادگی «آواز بخوان ۲» با فروش تخمینی 3/10 میلیون دلار تا پایان یکشنبه در رتبه دوم باکس آفیس آمریکا قرار میگیرد و فیلم اکشن «۳۵۵» که نخستین آخر هفته اکران خود را تجربه میکند با 3/4 میلیون دلار سوم میشود. این در حالی است که انتظار میرفت «۳۵۵» بتواند با جمع پرستاره خود تا ۷ میلیون دلار در آخر هفته اول بفروشد. جسیکا چستین، لوپیتا نیونگاو، پنلوپه کروز، دایان کروگر و فن بینگبینگ در این فیلم بازی میکنند و داستان آن درباره چند جاسوس بینالمللی است که تیمی تشکیل میدهند تا جلوی اتفاقهای بد بزرگی را بگیرند. «آواز بخوان ۲» هم صداپیشگان مطرحی از جمله متیو مککانهی، ریس ویترسپون، اسکارلت جوهانسون و بونو را با خود دارد. ارسال به دوستان
دکتر مصطفی رحماندوست:
ذهن بچهها را که تازه از بهشت خدا آمدهاند، تخریب نکنیم
دکتر مصطفی رحماندوست در رونمایی از گاهنامه ادبیات دینی کودک و نوجوان گفت: مگر میشود بچهها را با زیباییهای دین آشنایی نداد و کار دینی کرد؟ آنها از بهشت خدا آمدهاند، نباید ذهنشان را تخریب کرد. به گزارش «وطنامروز»، آیین رونمایی از نخستین شماره گاهنامه ادبیات دینی کودک و نوجوان توسط انتشارات بهنشر و با حضور پژوهشگران، نویسندگان و شاعران ادبیات کودک و نوجوان در کتابفروشی بهنشر تهران برگزار شد. مصطفی رحماندوست با اشاره به قدمت توجه تئوریک به طرح مسائل دینی برای کودکان گفت: سال ۲۰۰۵ واتیکان تعدادی از نویسندگان را دعوت کرد تا مسائل مربوط به ادبیات دینی را حتی فارغ از دین مسیحیت بررسی کند. اوایل انقلاب هم دفتر تبلیغات قم ۲ جلسه برای بررسی چگونگی طرح مسائل دینی با بچهها برگزار کرد که بسیار مفید بود. در این موضوع، کسب تجربههای جهانی مهم است چون در این زمینه خیلی کار کردهاند. وی افزود: در مقدمه این گاهنامه حس کردم فشارها و محدودیتهایی برای آن وجود داشته است. باید مراقب باشیم که ادبیات دینی به ادبیات شیعی و نوع خاصی از آن تبدیل نشود. مگر میشود بچهها را با زیباییهای دین و با لذتهای روحی آشنایی نداد و کار دینی کرد؟ باید توجه داشته باشیم که اطلاعرسانی با حکومت بر دل فرق میکند. باید پیاممان را مثل شکری حلشده در شربت به مخاطب بدهیم و الا شکرش بیرون میآید و مخاطب، آن را پس میزند. در تاریخ دین، لحظههای زیبایی داریم که یک اشاره، آدمها را زیر و رو کرده و مگر میشود آنها را نادیده گرفت؟ رحماندوست ادامه داد: ما در محدودهای زندگی میکنیم که محیط جغرافیایی و تاریخی ما خاص است. اگر چه کتاب نمیخوانیم اما خوشبختانه خیلی چیزهای دیگر ما خوب شده است. همین که همدیگر را تحمل میکنیم، خیلی خوب است. فاصله دروغ تا خیال بسیار باریک است که این موضوع باید برای مخاطبان تبیین شود. شما باید به نویسندگان جوان کمک کنید که شهامت به خرج دهند و اگر نه، ما باختهایم. بچهها تازه از بهشت خدا فاصله گرفتهاند و نباید ذهنشان را تخریب کنیم. سیدعلی کاشفیخوانساری، نویسنده و فعال حوزه ادبیات کودک و نوجوان نیز در این مراسم گفت: این رونمایی امروز و همنشینی چهرههای ادبیات دینی کودک و نوجوان را باید اتفاق مهمی دانست، چرا که حدود ۲ سال است چنین نشستهایی را نداشتهایم. همچنین باید به انتشارات بهنشر به خاطر وجهه و اعتباری که در ادبیات دینی کودک و نوجوان دارد، تبریک بگوییم. انتشار این گاهنامه هم آرزوی بسیاری از ما بوده است.
نویسنده کودک و نوجوان در این رونمایی با اشاره به آمار تولید کتاب در کشورمان گفت: تقریبا سالانه 100 هزار عنوان کتاب در کشور منتشر میشود که ۱۵ تا ۲۵ درصد آنها را کتابهای کودک تشکیل میدهد. تعداد نویسندگان مطرح کودک و نوجوان که بیش از ۵۰ عنوان کتاب در این زمینه نوشتهاند هم از ۳۰۰ نفر تجاوز نمیکند. در حوزه ادبیات دینی کودک و نوجوان هم حدود ۲۰۰۰ عنوان کتاب وجود دارد اما به عقیده من نگاه نقادانه به این کتابها بسیار کم است و نشریات تخصصی که این حوزه را نقد کنند، بسیار محدودند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|