|
بازگشت احمد نوراللهی به اردوی تیم ملی
احمد نوراللهی به اردوی شاگردان دراگان اسکوچیچ اضافه شد. هافبک تیم الاهلی امارات به اردوی تیم ملی فوتبال ایران اضافه شد و در جلسه تمرینی عصر دیروز هم حضور پیدا کرد. نوراللهی که جزو لیست اصلی نفرات دعوت شده از سوی اسکوچیچ برای بازی با امارات و عراق بود، به ویروس کرونا مبتلا شد و اردو را ترک کرد. حال با این شرایط باید دید دراگان اسکوچیچ به او فرصت بازی خواهد داد یا خیر.
ارسال به دوستان
تقابل امروز تیم ملی فوتبال ایران مقابل امارات
تشریفاتی برای ما، حساس برای آنها
در ادامه مسابقات فوتبال مقدماتی جامجهانی 2022 تیم ملی کشورمان در هشتمین مسابقه خود ساعت 18 امروز در ورزشگاه آزادی به مصاف امارات میرود. تیم ملی فوتبال ایران که صعودی زودهنگام به جامجهانی داشته، اکنون بدون دغدغه خود را برای ۳ بازی باقیمانده در مرحله مقدماتی آماده میکند. این در حالی است که برخی کارشناسان میگویند نباید این بازیهای تشریفاتی را ساده و گذرا دید و باید مثل 7 مسابقه قبلی با تمام قدرت در ادامه رقابتها حاضر شد، زیرا ممکن است نتایج دور مقدماتی در سیدبندی دور نهایی و گروهبندی جامجهانی تاثیرگذار باشد. از سویی این ۳ بازی میتواند برای هماهنگی بهتر و بیشتر ملیپوشان مهم محسوب شود. با این حال باید دید سرمربی تیم ملی چه راهبردی را برای ادامه مسابقات در نظر میگیرد و میخواهد به بازیکنان جوان که کمتر بازی به آنها رسیده میدان بدهد یا تلاش میکند رکورد بینظیر شکستناپذیری و بردهای متوالی با تیم ملی را بهبود ببخشد.
همانطور که اشاره شد نتیجه بازی امروز برای تیم صعود کرده ما اهمیت ندارد اما برای امارات نقشی حیاتی دارد. امارات 9 امتیازی در رده سوم جدول است و تلاش میکند همچنان به صعود امیدوار باشد. اماراتیها در صورتی که هر ۳ بازی خود را ببرند و کرهجنوبی هر ۳ بازی را بازنده شود، در آن صورت اماراتیها به عنوان تیم دوم به جامجهانی صعود میکنند؛ احتمالی که بسیار بعید است. با این حال اماراتیها برای رسیدن به پلیآف و سوم شدن در این گروه شانس زیادی دارند و بازی با تیم ملی برایشان حکم مرگ و زندگی را دارد، زیرا اگر مقابل تیم ملی بازنده شوند، تیمهای لبنان و عراق شانس بیشتری برای رفتن به پلیآف خواهند داشت. در بازی پرحادثه دور رفت با امارات یک بر صفر به پیروزی رسیدیم. در آن بازی، قبل از گلزنی ما داور استرالیایی شجاع خلیلزاده را با یک کارت قرمز اخراج کرد اما با مرور صحنهها به کمک VAR داور مسابقه کارت قرمز شجاع خلیلزاده را پس گرفت تا تیم ملی با ۱۱ بازیکن به بازی ادامه دهد و در نهایت هم مهدی طارمی با گل ۳ امتیازی خود ما را به پیروزی رساند. در آن بازی طارمی یک پنالتی هم گرفت که سردار آزمون آن پنالتی را خراب کرد. بازی امروز تفاوتهای زیادی با مسابقه رفت دارد، چرا که دیگر خبری از سردار آزمون، شجاع خلیلزاده (۲ اخطاره) و البته VAR نیست! بنابراین اگر داور بازی مرتکب اشتباهی شود، نمیتوان به جبران آن اشتباه از سوی کمکداور ویدئویی امیدوار بود. با این حال تیم ملی برای ادامه قدرتمندانه مسیرش به سوی قطر میخواهد به صدرنشینی و شکستناپذیری خود ادامه بدهد. البته علیرضا بیرانوند هم غایب دیگر تیم ملی به خاطر کرونایی شدن است. اماراتیها میدانند روز سختی در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی خواهند داشت و شاید به همین دلیل دنبال بهانهجویی هستند و میگویند باید مراقب تستهای کرونایی که ایران از ما میگیرد باشیم! آن هم در شرایطی که نتیجه بازی از نظر صعود به جامجهانی هیچ ارزشی برای تیم ملی ندارد و این بزرگترین تفاوت مسابقه امروز با بازی دور رفت است.
برنامه مسابقات گروه A
ایران – امارات، ساعت 18
لبنان – عراق، ساعت 15:30
سوریه - کرهجنوبی، ساعت 17:30
* اسکوچیچ: کسی نباید ایران را در جامجهانی دستکم بگیرد
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران به تیمهای راهیافته به جامجهانی ۲۰۲۲ هشدار داد تیمش در این رقابتها حریفی دست و پا بسته نخواهد بود. دراگان اسکوچیچ که تیم ملی فوتبال ایران را با برتری یک بر صفر پنجشنبهشب مقابل عراق به مرحله پایانی جامجهانی 2022 قطر رساند - که سریعترین صعود به این رقابتها در تاریخ فوتبال آسیاست - در گفتوگو با روزنامه «اسپورتسکه نووُستی» چاپ زاگرب، درباره مصاحبه جنجالیاش که به گفته او باعث سوءتفاهم مهدی طارمی شده بود، اظهار داشت: به رسانههای کرواسی هم گفتم برخی گروههای ذینفع در ایران که طرفدار من نیستند، متن آن مصاحبه را اشتباه ترجمه کردند. طارمی آن ترجمه مصاحبهام را خواند و به آن واکنش نشان داد. آن یک سوءتفاهم بود که برطرف شد. حالا ما دوباره رابطه خوبی داریم و همه چیز خوب است. وی همچنین درباره بازی با عراق اظهار داشت: ما بازی خوبی مقابل عراق انجام دادیم. ۵ بازیکنمان را به خاطر ابتلا به کرونا در این بازی در اختیار نداشتیم که نمیتوانستند بازی کنند. متأسفانه یکی از آنها در هتل به ویروس کرونا مبتلا شد و مجبور شدیم او را قرنطینه کنیم. مشکلات زیادی پیش از این بازی داشتیم اما در نهایت جشن صعود گرفتیم که این عالی بود. خود این صعود خاص بود. ویلموتس با ۲ شکست شروع ناموفقی در تیم ملی داشت و ایران در آستانه حذف در مرحله دوم انتخابی جامجهانی 2022 قرار داشت. ما یک مأموریت غیرممکن را به پیروزی تبدیل کردیم و اجازه نداشتیم حتی یک امتیاز از دست بدهیم. در نهایت سریعترین صعود به جامجهانی را در تاریخ آسیا رقم زدیم. سرمربی کروات تیم ملی در بخش دیگری از صحبتهایش تأکید کرد: مردم کرواسی از اهمیت تیم ملی ایران در آسیا و اینکه مربی ایران بودن به چه معناست، آگاه نیستند. ایران یک ملت بزرگ فوتبالی است که در آن قسمت از جهان (آسیا) بسیار مورد احترام است. اسکوچیچ که از سال 2013 در فوتبال ایران مربیگری میکند و هدایت تیمهایی همچون ملوان، فولاد، خونهبهخونه و صنعتنفت را بر عهده داشته است، در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: زمانی در النصر عربستان که آن موقع بزرگترین باشگاه آسیایی بود، کار میکردم. بعد از آن چند پیشنهاد خوب داشتم اما بعد از آن مشکلاتی به لحاظ سلامتی داشتم که مجبور شدم برای درمان به ریکا (زادگاهش) بازگردم. بعد از ۶ ماه، از بین آن همه باشگاهی که میتوانستم هدایتشان را بر عهده داشته باشم، دیگر هیچ گزینهای برای مربیگری نداشتم. سپس پیشنهادی از ایران دریافت کردم و همه چیز در ایران اینگونه شروع شد.
وی همچنین در مواجهه با این پرسش که «در آینده چه انتظاری از تیم ملی میرود و چه انتظاری از ایران در جامجهانی قطر میتوان داشت؟» اظهار داشت: کسی نباید تیم ملی را دستکم بگیرد. ایران در جامهای جهانی قبل نیز نشان داده است توانایی رقابت با تیمهای قدرتمند جهان را دارد. در جامجهانی قبل که بهترینهای جهان در آن حضور داشتند، تیم ملی با نتیجه یک بر صفر مغلوب اسپانیا شد و موقعیتهایی برای رسیدن به نتیجه تساوی خلق کرد. ایران با پرتغال یک - یک مساوی کرد و در جامجهانی 2014 هم پس از اشتباه داوری (پنالتی که به سود ایران گرفته نشد) با گل لیونل مسی با نتیجه یک بر صفر به آرژانتین باخت. ایران تیم بسیار محکمی دارد. در برخی پستها کمبود داریم و در برخی پستها بازیکنانی با ارزش جهانی داریم. بازیکنان ما از هر نظر قابل احترام هستند.
***
امارات با ترکیبی متفاوت مقابل ایران
امارات احتمالا با ترکیبی متفاوت مقابل ایران بازی خواهد کرد. تیم ملی فوتبال کشورمان امروز (سهشنبه) در دور هشتم مسابقات انتخابی جامجهانی 2022 در ورزشگاه آزادی میزبان تیم ملی امارات است. نشریه «الاتحاد» در گزارشی به آخرین برنامه تیم ملی این کشور پیش از این بازی پرداخت و نوشت: تیم ملی فوتبال امارات امشب (دوشنبه) از ساعت 18:30 به وقت امارات در ورزشگاه آزادی آخرین تمرین تاکتیکی خود را زیر نظر برت فان مارویک انجام میدهد. در این دیدار با بازگشت بندر الاحبابی و چند بازیکن دیگر به ترکیب تیم ملی امارات مارویک قصد دارد با ترکیب متفاوتی نسبت به مسابقه قبل با سوریه مقابل ایران بازی کند. مارویک در آخرین تمرین تیم ملی امارات در دوبی تاکید کرد در این بازی باید به ضدحملات تکیه کنند و برنامه اصلی تیم روی ضدحملات است، بویژه اینکه ایران در بازی قبل صعودش قطعی شده و به هیچ وجه قصد ندارد صدرنشینی را از دست دهد به همین خاطر تمرکز تیم باید بالا باشد. شاگردان اسکوچیچ با پیروزی هفته گذشته مقابل عراق صعودشان به جامجهانی را قطعی کردند. امارات با 9 امتیاز در رده سوم جدول قرار دارد و امید زیادی برای صعود به جامجهانی به عنوان تیم سوم جدول دارد.
ارسال به دوستان
سعید معروف به تیم ملی والیبال بازمیگردد؟
احتمال بازگشت کاپیتان
سعید معروف بتازگی به تیم والیبال فنرباغچه ترکیه پیوسته است. سعید معروف، ستاره و ملیپوش سابق والیبال ایران پس از حذف تیم ملی در دور مقدماتی المپیک توکیو، از بازیهای ملی خداحافظی کرد. خداحافظی نابهنگام این ستاره والیبال در حالی بود که بسیاری فکر میکردند پاسور باتجربه تیم ملی حداقل در یک رقابت جهانی دیگر برای ایران بازی میکند. خداحافظی معروف از تیم ملی به گونهای بود که فدراسیون جهانی والیبال به آن واکنش نشان داد و نوشت: «ما تصور میکردیم سعید معروف تا سال ۲۰۲۲ در تیم ملی والیبال ایران میماند!» بلافاصله بعد از المپیک توکیو چند بازیکن از تیم ملی خداحافظی کردند که یکی از آنها سعید معروف کاپیتان تیمملی والیبال ایران بود. برخی امیدوار بودند این بازیکن را بار دیگر در سال ۲۰۲۲ با لباس تیم ملی ببینند و امید داشتند معروف تا پایان رقابتهای قهرمانی ۲۰۲۲ جهان، توپ بزند. حالا شنیدهها حاکی از آن است با توجه به تقویم شلوغ والیبال ایران در رقابتها بینالمللی پیش رو و تداخل رقابتهای جهانی و بازیهای آسیایی، فدراسیون والیبال برای بازگشت معروف به تیم ملی رایزنیهایی را انجام داده و منتظر پاسخ نهایی معروف است؛ صحبتهای مطرح شده در حالی است که معروف پس از خداحافظی تاکید داشت خداحافظی او از تیم ملی احساسی نبوده است. او در این باره گفته بود: «این اطمینان را به همه عزیزان میدهم که تصمیم بنده درباره خداحافظی از بازیهای ملی نهتنها احساسی نبوده، بلکه از مدتها پیش همه جوانب آن در نظر گرفته شده و در نهایت عملی شد، هر چند به هیچ عنوان تصمیم راحتی برایم نبود. در نهایت به خاطر وقت آزاد بیشتری که نصیبم شده، ترجیح دادم همزمان با بازی در تیمهای باشگاهی، فعالیتم در زمینههای مختلف والیبال را ادامه دهم، چون به هیچ عنوان قصد ندارم از والیبال جدا باشم». پس از خداحافظی معروف از تیم ملی، حداقل انتظار از فدراسیون والیبال این بود که برای زحمات این بازیکن مراسمی را ترتیب دهد؛ اتفاقی که هیچ وقت نیفتاد و این موضوع موجب ناراحتی هواداران اسطوره والیبال ایران شد. حال باید دید برنامه فدراسیون و سرمربی والیبال ایران چگونه خواهد بود و در صورت صحت رایزنیهای انجام شده آیا معروف دوباره به تیم ملی بازخواهد گشت یا خیر؟ ارسال به دوستان
ثبتنام کاندیداهای فدراسیون جهانی وزنهبرداری
برای سومین بار
تصویب تغییرات اساسنامه فدراسیون جهانی وزنهبرداری باعث شد کاندیداهای مجمع انتخاباتی خود را برای سومین بار مهیای ثبت نام کنند. سرانجام پس از برگزاری کنگره فدراسیون جهانی وزنهبرداری که بهتازگی با حضور ۱۳۰ عضو به صورت آنلاین برگزار شد، تغییرات اساسنامه بررسی شد و در نهایت به تصویب رسید. تصویب تغییرات اساسنامه فدراسیون جهانی به عنوان مهمترین دستاورد این کنگره باعث شد تغییرات مدنظر کمیته بینالمللی المپیک (IOC) نیز بخوبی اعمال شود؛ تغییراتی که با ۱۰۷ رأی موافق از مجموع ۱۲۳ رأی یعنی بیش از ۹۰ درصد آرا به تصویب قاطع اعضا رسید. این نشست مجازی در حالی برگزار شد که محسن بیرانوند، دبیر فدراسیون وزنهبرداری کشورمان به نمایندگی از ایران در این کنگره حضور داشت. البته بیرانوند هم یکی از کاندیداهای ایرانی حضور در مجمع فدراسیون جهانی در بخش کمیته آموزش و مربیان به شمار میرفت. همچنین داوود باقری، نایبرئیس فدراسیون در بخش کمیته پزشکی و سیدعلیرضا قریشی، رئیس هیأت وزنهبرداری خوزستان نیز در کمیته فنی کاندیدا شده بودند. ضمن اینکه علی مرادی، رئیس برکنار شده فدراسیون وزنهبرداری کشورمان هم پیش از این برای حضور در انتخابات در بخشهای ریاست، دبیرکل، عضو هیأترئیسه و هیأت اجرایی فدراسیون جهانی ثبتنام کرده بود، هر چند کنار گذاشته شدن مرادی از ریاست فدراسیون به دلیل حکم بازنشستگی، معادلات او برای حضور در انتخابات فدراسیون جهانی را بر هم زد. البته با تغییرات اساسنامه، زمان قطعی برگزاری انتخابات فدراسیون جهانی وزنهبرداری هم مشخص شد که طی آن نامزدها باید برای سومین بار ثبتنام کنند؛ اتفاقی کمسابقه در تاریخ فدراسیون جهانی که بارها مورد انتقاد کمیته بینالمللی المپیک نیز قرار گرفته است. به هر حال نامزدهای مجمع انتخابات فدراسیون جهانی باید روز ۱۱ اسفند نسبت به ثبتنام رسمی خود اقدام کنند تا بتوانند طی روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن ۲۰۲۲ در مجمع فدراسیون جهانی وارد کارزار انتخابات شوند. این در حالی است که متولیان فدراسیون جهانی هنوز از وضعیت حساس و شکننده این مجموعه ابراز نگرانی میکنند و معتقدند برای بقا در جمع رشتههای المپیکی باید با همدلی و اتحاد از این روزهای پرالتهاب گذر کرد؛ روزهایی که معضل دوپینگ همچنان گریبان وزنهبرداری را گرفته و بزرگترین تهدید آن در روند حذف از المپیک به شمار میرود.
ارسال به دوستان
اخبار
پیروزی شاگردان کیروش کشته داد
هوادار مراکشی به دلیل باخت تیم ملی کشورش مقابل مصر ایست قلبی کرد. تیم ملی فوتبال مصر با هدایت کارلوس کیروش در مرحله یکچهارم نهایی جام ملتهای آفریقا مقابل مراکش صفآرایی کرد و موفق شد با درخشش محمد صلاح، ستاره لیورپول با نتیجه ۲ بر یک به پیروزی برسد و به نیمه نهایی راه پیدا کند. در این میان سایت «کیفاش» مراکش خبر داد در این بازی بعد از گل دوم مصر به مراکش یکی از هواداران در حال تماشای بازی دچار حمله قلبی شد. طبق گزارشها این هوادار مراکشی بعد از گلزنی ترزگه برای مصر در دقیقه ۱۰۰ و باخت مراکش از مصر، دچار ایست قلبی شد و جان سپرد. این هوادار مسن مراکش با آمبولانس به بیمارستان منتقل شد ولی تلاش کادر پزشکی برای احیایش بینتیجه ماند.
***
نقشه راه کمیته ملی المپیک تا ۱۷ اسفند
با تعویق انتخابات کمیته ملی المپیک، پروسهای چند مرحلهای پیش روی این کمیته برای فراهم کردن مقدمات برگزاری انتخابات وجود دارد. نشست فوقالعاده هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در حالی روز گذشته برگزار شد که خروجی این نشست تغییر قطعی تاریخ برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک بود. پیش از این قرار بود انتخابات کمیته ملی المپیک 17 اسفند برگزار شود اما این تاریخ به عنوان زمان برگزاری مجمع عمومی در نظر گرفته شد. این خبر البته چندان غیرقابل انتظار نبود، چرا که زمزمههای آن از ۲ هفته گذشته به گوش میرسید و تدوین دستورالعمل و آییننامه برگزاری انتخابات دستاویزی برای این تصمیم اعضای هیات اجرایی بود. آخرین آییننامه مربوط به انتخابات کمیته ملی المپیک سال 96 پیش از برگزاری انتخابات مربوط به این دوره از فعالیت کمیته ملی المپیک تدوین شد و تا ۲ هفته پیش قرار بود انتخابات 17 اسفند 1400 نیز با همان آییننامه برگزار شود اما به یکباره اعضای هیات اجرایی به این نتیجه رسیدند با توجه به تغییر اساسنامه کمیته ملی المپیک باید آییننامه جدیدی برای برگزاری انتخابات تدوین شود که این کار پروسهای چند هفتهای خواهد داشت. درخواست اعضای هیات اجرایی به صورت رسمی در نشست هفته گذشته مطرح شد و اعضا رأی به تدوین آییننامه جدید دادند. با این شرایط مشخص بود انتخابات کمیته ملی المپیک به تعویق میافتد اما این موضوع رسماً از سوی کیکاوس سعیدی، دبیرکل کمیته و سخنگوی هیات اجرایی تأیید نشد و وی در پاسخ به این پرسش که صراحتاً بگویید آیا همچنان تاریخ انتخابات 17 اسفند است؟ گفت: «تلاش ما این است در نخستین فرصت ممکن انتخابات برگزار شود. تاریخی تغییر نکرده است و فعلا فرآیند را آغاز میکنیم». در همان زمان این انتقاد مطرح شد که با وجود تأیید نهایی اساسنامه کمیته ملی المپیک در هیات وزیران در تاریخ 2 آذرماه چرا اعضای هیات اجرایی در تدوین آییننامه برگزاری انتخابات بر اساس اساسنامه جدید، تأخیر به خرج دادند و این دغدغه را به روزهای نزدیک به انتخابات کشانده و زمان را از دست دادند. این سوال با پاسخ قانعکنندهای همراه نبود و باعث شد موجی از انتقادات نسبت به عملکرد اعضای هیات اجرایی در این موضوع و فرصتسوزی آنها روانه شود. در نهایت تصمیمگیری درباره تاریخ انتخابات به جلسه روز گذشته کشیده شد تا نتیجه این نشست نیز تغییر زمان انتخابات و برگزاری مجمع عمومی در تاریخ 17 اسفندماه برای تأیید آییننامه برگزاری انتخابات باشد. این تصمیم در حالی گرفته شد که سیدرضا صالحیامیری، رئیس کمیته ملی المپیک بر برگزاری انتخابات در تاریخ مقرر تأکید داشت اما اعضای هیات اجرایی تصمیم دیگری اتخاذ کردند. در مجمع عمومی 17 اسفندماه قرار است دستورالعمل برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک که در هیات اجرایی تدوین و تصویب میشود، به تأیید اعضا برسد. این آییننامه باید حداقل از یک هفته قبل از برگزاری مجمع در اختیار اعضا قرار گیرد. این موضوع مهمترین دستور جلسه این مجمع خواهد بود. با توجه به در پیش بودن بازیهای آسیایی و بازیهای کشورهای اسلامی در ۶ ماه اول سال 1401 باید دید اعضای مجمع کمیته ملی المپیک و هیات اجرایی چه تصمیمی میگیرند و آیا انتخابات قبل از بازیهای آسیایی که شهریور و مهر سال آینده انجام میشود، برگزار خواهد شد یا به بعد از این رویداد موکول خواهد شد.
***
نظارت محمد بنا و کادر فنی بر مصاف مدعیان جام تختی
مدعیان رقابتهای بینالمللی کشتی فرنگی جام تختی در حالی به مصاف هم میروند که سرمربی تیم ملی از نزدیک شاهد مبارزات آنها خواهد بود. رقابتهای بینالمللی کشتی فرنگی جام تختی طی روزهای ۳ تا ۶ اسفند به میزبانی اهواز برگزار میشود؛ مسابقاتی که مدعیان چرخه انتخابی، حساب ویژهای روی آن باز کردهاند تا بتوانند در یک چارچوب قانونی به دوبنده تیم ملی برای میادین آسیایی و جهانی برسند.
بر این اساس محمد بنا، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان با حضور در شهر اهواز از نزدیک شاهد پیکارهای جام تختی خواهد بود.
غلامرضا قصاب، حمید باوفا، ایرج اسفندیاریفر، بهروز حضرتیپور و طالب نعمتپور نیز به عنوان اعضای کمیته فنی مسابقات، محمد بنا را در جام تختی همراهی خواهند کرد.
همچنین علی محمدی که بتازگی به عنوان مدیر فنی تیمهای ملی کشتی فرنگی منصوب شده هم در جام تختی حضور خواهد داشت.
ارسال به دوستان
به وقت غیرت دینی یک ملت!
یونس مولایی: امروز 12بهمن چهلوسومین سالروز بازگشت امام انقلاب به سرزمین انقلابی ایران است؛ روزی که نقطه عطف تاریخ ایران و زمانه ورود به عصر جدید تاریخ ایرانیان به حساب میآید. هر چند جنبه تقویمی این روز به ثبت حادثهای در میان ساعات و دقایق محدود میشود اما نگاه جامع به تاریخ و خوانش فرامتنی این روز، لاجرم گواه بر این میدهد که 12 بهمن 57 را باید نمادینترین ساعات قرن معاصر به حساب آورد. بازگشت حضرت امام خمینی(ره) به تهران و آماده شدن ایران برای پیروزی انقلابی عظیم و تاریخساز را میتوان انعکاسی از «غیرت» و «تحولخواهی» مردم دانست.
پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری یک مرجع دینی، آن هم در زمانهای که متفکران جملگی از به حاشیه رفتن دین در زندگی اجتماعی و سیاسی سخن میگفتند، همچون موقعیتی ممتاز و سرنوشتساز خبر از آغاز عصری جدید با همراهی مردمی میداد که شرایط تحمیلی و آمرانهای را که با ارزشهای دینیشان سازگار نبود، برنمیتابیدند. از همین رو بیراه نخواهد بود اگر در کنار پذیرش تمام متغیرها و عوامل موثر بر جرقه خوردن مبارزات منتهی به انقلاب، حرکت مردم را حرکتی برآمده از «غیرت دینی» بخوانیم.
جمیع رفتارهای پهلوی اول و دوم چه در ساحت مسائل فرهنگی و اجتماعی و چه در عرصه سیاست خارجی به مسیری پیش میرفت که فاقد هر گونه نسبت با ارزشهای دینی مردم ایران بود، از همین رو عمده اعتراضات عمومی مردم از سال 42 تا پیروزی انقلاب در واکنش به فعالیتهای فرهنگی یا سیاست خارجی نظام پادشاهی بود و بر خلاف دیگر انقلابهای قرن بیستم که عمدتا با شعارهای اقتصادی پیگیری میشد، این بار جهان شاهد انقلابی بود که در آن مردم بیش از هر چیز به دنبال صیانت از هویت دینی و ریشههای فرهنگی خود بودند؛ مسالهای که در سخنان چند هفته پیش رهبر حکیم انقلاب در دیدار مردم قم هم مورد تاکید قرار گرفت و ایشان در این باره فرمودند: «نقش غیرت دینی مردم را در این قضیه (قیام 19دی مردم قم) نباید نادیده گرفت. علت اینکه من روی این تکیه میکنم این است که انسان میبیند تبلیغ میشود و در واقع تلاش فرهنگی وسیعی انجام میگیرد برای اینکه چیزهایی که ناشی از غیرت دینی است، به بیمنطقی و خشونتهای بیمنطق متهم کنند. من میخواهم عرض کنم که نه! قضیه اینجور نیست؛ غیرت دینی، در آنجایی که خودش را نشان میدهد و تأثیرگذار است، همراه با عقلانیت است؛ و غیرت دینی اساساً ناشی از بصیرت است که بصیرت یک شعبهای از عقلانیت است و نشاندهنده عمق دینداری است و در اغلب موارد این غیرت دینی وقتی شما نگاه میکنید، میبینید با عقلانیت همراه است. شخصیتهایی که بیشترین غیرت دینی را دارند، اینها غالباً دارای عقلانیت بالا هستند؛ نمونهاش شخص امام بزرگوار؛ اوج غیرت دینی بود، واقعا هیچکس را ما ندیدیم و نشناختیم که از لحاظ غیرت نسبت به دین و فرهنگ دینی و زندگی دینی و سبک زندگی دینی و احکام دینی مثل امام بزرگوار باشد».
تاکید بر عنصر «غیرت» به عنوان مؤلفه قوامبخش حرکات جمعی مردم ایران که بیش از همه در انقلاب شکوهمند اسلامی به چشم آمد را میتوان کلید حل معمای انقلاب ایران دانست. به عبارت دیگر هر قدر که در تفسیرهای مختلف از چرایی و چگونگی انقلاب اسلامی به دنبال حوادث پیرامونی به عنوان زمینه و موتور سوخت اعتراضات گفته میشود، نسبت به این واقعیت که انگیزه و نیرویی درونی با عنوان «غیرت دینی» در شکل دادن به این حرکت جمعی دخیل بوده، غفلت میشود.
اعتراض مردم نسبت به شرایط موجود بیش از هر چیز متأثر از باورهای نهادینه شده دینی بود، به همین خاطر در جریان مبارزات انقلابی مردم ایران، اجماع عمومی حول چهرهای دینی شکل گرفت که بیش از همه بر برپایی شعائر و ارزشهای دینی در جامعه تاکید میکرد. رویکرد دینی امام و امت البته به امور فردی محدود نمیشد، به همین خاطر حتی ارزشها و شعارهایی که مردم در مبارزات انقلابی و پس از آن در جریان نظامسازی برای موضوعاتی همانند عدالت اجتماعی، سیاست خارجی و... پی گرفتند، جملگی برآمده از ارزشهای دینی بود. برای نمونه هر چند هژمونی حاکم بر بسیاری از حرکات عدالتخواهانه قرن بیستم تحت تاثیر آموزههای چپ و مارکسیستی بود اما مردم عدالت اجتماعی را به عنوان میراثی از حکمرانی حضرت امیرالمومنین(ع) واجد اهمیت میدانستند و فقدان آن در جامعه را در تضاد با غیرت دینی میدیدند. در این زمینه مسائلی همچون لزوم دفاع از مظلومان عالم و به طور ویژه آرمان رهایی قدس شریف و حمایت از مردم فلسطین نیز نسبتی آشکار با غیرت دینی مردم داشت.
امام خمینی(ره) به عنوان رهبری الهامبخش و اجماعآفرین نیز که این حرکت عظیم را راهبری میکردند، خود مصداقی از این غیرت دینی و تعلق خاطر به ارزشهای انقلابی بودند.
* انقلاب هویتبخش
ماهیت انتقادی گفتمان دینی انقلاب اسلامی در تعارض با واقعیت تثبیتشده نظام جهانی، موجب آن شده است این انقلاب بر خلاف خیل انقلابهای ناسیونالیستی دوره خود، ماهیت الهامبخش خود را حفظ کند، آنچنان که حسین کچوئیان در کتاب «انقلاب اسلامی ایران و انفتاح تاریخی» با تاکید بر همین نسبتسنجی میان انقلابها و محیط پیرامونی، تنها 3 انقلاب فرانسه، شوروی و ایران را واجد صفت «کبیر» به معنای داشتن ماهیتی چالشی نسبت به نظم پیرامونی خود و الهامبخش سایران دانسته است. وی در مقدمه کتاب خود میگوید: «یک دسته از جنبشهای اجتماعی بر شرایط تاریخی غالب، اتکا و ابتنا دارند و در تعارض ماهوی با تاریخ موجود قرار نمیگیرند. این جنبشها تاریخ موجود را در مسیر کنونیاش بسط و توسعه میدهند اما جهت مسیر آن را به تمامی تغییر نمیدهند. این جنبشها به هر میزان انقلابی و حاد باشند، در جهت فعلیتبخشی کامل به تاریخ موجود و دستیابی به اهداف نهایی و ایجاد نظم اجتماعی مطلوب آن در پایان سیر تاریخیاش هستند. جنبشهای دسته دوم علیه تاریخ جاری برای تغییر مسیر کلی آن و ایجاد تاریخی نو متناسب با گروه اجتماعی جدید به منزله نیروی فعال و سازنده جنبش انقلابی عمل میکنند. جنبشهایی از این نوع، اتکایی بر شرایط تاریخی غالب ندارند، بلکه بر خلاف نوع اول تاریخ خود را در ستیز و معارضه با آن میسازند. به جای تسهیل و کمک به این نوع از جنبشها، شرایط تاریخی موجود، در تقابل با آنها میکوشد از وقوعشان جلوگیری کند. بر این اساس، چنین جنبشهایی که به لحاظ ارزشها و صورت نظم آرمانی یا نیروهای اجتماعی آن در تقابل با تاریخ موجود، مبین «پایان» یا فعلیتیابی خاص آنند، باید از توان و نیروی بسیار زیادی تا حد لازم برای غلبه بر شرایط تاریخی موجود برخوردار باشند. همین الزام یا ضرورت منطقی است که این جنبشها را به ایجاد انقلابات کبیر میرساند».
در چنین فضایی هر چند انقلاب کبیر فرانسه و انقلاب کبیر شوروی با نظم موجود زمانه خود ماهیتی متضاد داشتند اما در نهایت برخاسته از بینش «عرفیگرایانه» و «سکولار» نسبت به روند تحولات بودند اما انقلاب کبیر اسلامی بر خلاف 2 انقلاب مذکور، راه و روشی نوین را در پیش گرفت که از آن رو میتوان تعبیر میشل فوکو - فیلسوف پستمدرنی که از انقلاب مردم ایران در سال 1357 با عنوان «انقلاب به نام خدا» یاد کرد- را نسبت صادقی دانست؛ آنچنان که دکتر محمدحسین پناهی در کتاب «جامعهشناسی شعارهای انقلاب اسلامی» با جمعآوری تمام شعارهای ثبتشده در جریان راهپیماییها (بیش از 4100 شعار) در بازه مهر 56 تا شهریور60 و بررسی درصدی آنها به شکل تفکیکشده به این واقعیت قابل تأمل اشاره میکند که از مجموع 738 شعاری که با محوریت اهداف و ارزشهای انقلاب و چگونگی تحقق آنها در خیابانها داده شده است 48.6 درصد حول محور اهداف و ارزشهای فرهنگی، 35.4 درصد حول محور اهداف و ارزشهای سیاسی، 9.7 درصد حول محور اتحاد و تشکل و ادامه مبارزه برای تحقق اهداف و ارزشها و تنها 5.3 درصد شعارها حول اهداف و ارزشهای اقتصادی بوده است.
* غیرت؛ ابزار همت جمعی
فراتر از ریشه هویتی انقلاب اسلامی، مقوله غیرت را میتوان عامل اصلی ایجاد اجماع مردمی و حرکت در راستای اهداف مشترک دانست. تحمیل جنگ 8ساله به کشورمان در فاصله کوتاهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مهمترین میدان تجلیبخشی به غیرت دینی مردم به حساب میآمد. مقاومت مثالزدنی مردم در دفاعمقدس و تبدیل شدن یک نزاع ملی به عرصه میدانداری باورهای دینی، تجسم کاملی از نقش غیرت دینی در بزنگاههای دشواری است که مردم ایران پشت سر گذاشتهاند. حماسه 9 دی به عنوان مصداقی عیان از کارسازی این غیرت دینی از دیگر صحنههای میدانداری باورهای مذهبی در مواجهه با مخاطرات بیرونی بود.
با جمیع این اوصاف سالگرد بازگشت امام خمینی(ره) به سرزمین را میتوان عینیترین مناسبت تجلیبخش غیرت دینی به حساب آورد؛ لحظه نابی از تاریخ که سرآغاز گامهایی بلند و عیان شدن مسیری جدید در پیشاروی ملتی بود که مقابل نظم غیردینی زمانه خود ایستاده و با دستان خالی عظیمترین انقلاب را در تاریخ معاصر خلق کرد. پاسداری از غیرت، پاسداری از یک مسیر طی شده و بیمه کردن نقشه راهی است که پس از این در مواجهه با دیگر تهدیدهای نیروهای خصم میتوان به آن متوسل شد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|