|
قیمت نفت آرام گرفت
پس از اینکه مشخص شد اتحادیه اروپایی به تحریمهای نفتی آمریکا و انگلیس علیه روسیه نمیپیوندد، بازار نفت آرام شد اما هنوز قیمت نفت بالای 112 دلار در هر بشکه است. روز گذشته هر بشکه نفت برنت با 3 دلار و 18 سنت افزایش 112.51 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 2 دلار و 60 سنت افزایش 108.62 دلار معامله شد. همچنین روز پنجشنبه نفت برنت 1.6 درصد و نفت خام آمریکا 2.5 درصد کاهش قیمت را ثبت کردند.
ارسال به دوستان
مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران: نسخه کاملا بومی سامانه معاملات بورس در سال آینده رونمایی میشود
سامانه ایرانی معاملات بورس در سال ۱۴۰۱
اختلالات هسته معاملات بازار سرمایه پایان مییابد؟
مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران با بیان اینکه استفاده از سامانه بومی معاملات در انتظار تصمیمگیری سازمان بورس برای نحوه بهرهبرداری از سامانه است، گفت: در صورت اتخاذ تصمیمات لازم، این سامانه در سال ۱۴۰۱ به بهرهبرداری خواهد رسید. روحالله دهقان به آخرین اقدامات انجام شده برای استفاده از سامانه بومی معاملات در بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: اکنون زیرساختهای فنی مربوط به استفاده از این سامانه در نظر گرفته شده است و فقط باید تصمیمگیریهای مربوط به نحوه بهرهبرداری از آن انجام شود. وی ادامه داد: این تصمیمگیری بر عهده سازمان بورس و سایر ارکان بازار سرمایه است تا نحوه بهرهبرداری از این سامانه را مشخص کنند. دهقان خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که فعلا این سامانه برای بخش کوچکی از بازار به بهرهبرداری برسد تا قابلیتهای خود را در میان فعالان بازار مورد اثبات قرار دهد. مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران اظهار داشت: اکنون در انتظار نتیجه تصمیمگیریها هستیم تا جمعبندیهای مورد نیاز و اطلاعرسانی لازم انجام شود. وی با بیان اینکه اکنون کارگروهی در سازمان بورس برای پیگیری این موضوع تشکیل شده است، افزود: این اتفاق به دلیل برخی تحولات ایجاد شده در سازمان بورس با تاخیر همراه شده است. به گفته دهقان، ممکن است در صورت اتمام تصمیمگیریها، این سامانه در سال ۱۴۰۱ به بهرهبرداری برسد.
* تأثیر سامانه بومی معاملات در سرعت بخشیدن به روند معاملات بازار سرمایه
مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران با بیان اینکه از زمان تصمیمگیریها یک بازه زمانی ۶ تا ۹ ماهه جهت فرآیند بهرهبرداری سامانه در نظر گرفته میشود، گفت: سامانه معاملات باید به برخی سامانهها مانند سامانههای نظارتی، سامانههای ثبت سفارش و سامانههای انتشار اطلاعات متصل شود تا بعد از آن بتوانیم اقدامات لازم برای انجام معاملات را در دستور کار قرار دهیم. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بهکارگیری سامانه بومی معاملات تا چه میزان میتواند در سرعت بخشیدن به روند معاملات بازار سرمایه تاثیرگذار باشد، افزود: این سامانه از لحاظ زیرساختی و توسعه ابزارهای جدید میتواند بر سرعتبخشی به انجام معاملات اثرگذار باشد. دهقان گفت: این موضوع باید در نظر گرفته شود که سامانه بومی معاملات نمیتواند نقشی را در فاکتورهای اقتصادی بازار ایفا کند، بلکه فقط در افزایش سرعت پیادهسازی ابزارها و پشتیبانی از تعداد تراکنش بیشتر، کمککننده خواهد بود.
* رفع اختلالات ایجاد شده در بازار سرمایه با کمک سامانه بومی معاملات
مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در پاسخ به سوالی دیگر در این زمینه که آیا با استفاده از سامانه بومی معاملات میتوان امیدوار به رفع اختلالات ایجاد شده در بازار سرمایه بود، گفت: مشکلات ایجاد شده در سامانه معاملات طی سال گذشته، ناشی از حضور تعداد زیادی سهامدار و ورود حجم انبوهی از سرمایهگذاران تازهوارد به این بازار بود. وی گفت: چنین اتفاقی میتواند هر سامانهای را تحت تاثیر خود قرار دهد و منجر به افزایش فشار در سامانه معاملات شود؛ بنابراین این مساله باعث کندی در فعالیت سامانه معاملات شده بود. دهقان تاکید کرد: سامانه معاملات بومی از ظرفیت بیشتری برای پشتیبانی معاملات برخوردار است؛ بنابراین با بهکارگیری این سامانه مشکلات ناشی از افزایش بار روی سامانه معاملات رفع خواهد شد اما برخی مشکلات که ناشی از کارکرد سامانههای برخط شرکتهای کارگزاری یا عملکرد سامانههای شرکت سپردهگذاری است از حوزه عملکردی سامانه بومی معاملات جدا شده و در محل خود مورد بررسی قرار میگیرد. مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ادامه داد: اگر حضور افراد در بازار افزایش پیدا کند، سامانه بومی معاملات میتواند پاسخگوی انجام بهتر معاملات در بازار باشد.
* افزایش تدریجی دامنه نوسان
بورس تهران از ابتدای شکلگیری تاکنون، مدلهای مختلفی از دامنه نوسان را تجربه کرده است طوری که در برخی دورههای زمانی، دامنه نوسان متقارن و در برخی دورهها، به صورت نامتقارن تعیین شده است. همچنین به دنبال برخی تغییرات بازار سهام، دامنه نوسان کاهش یافته و به دنبال برخی تغییرات تصمیم به افزایش دامنه نوسان گرفته شده است. در همین راستا روز گذشته نایبرئیس هیاتمدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه مقرر شد دامنه نوسان بورس تا ١٠درصد تغییر کند، گفت: بر اساس برنامهریزیهای انجام شده قرار است دامنه نوسان در سال آینده و به صورت فصلی به صورت یک درصدی اضافه شود.
به گزارش «وطنامروز»، یکی از اصلیترین مطالبات سهامداران و کارشناسان در سالهای پر افت و خیز بازار سرمایه (از سال ۹۷ تاکنون) حذف یا اصلاح «دامنه نوسان» است. آنها معتقدند دامنه نوسان تبدیل به سرعتگیری شده که سهامداران را آزار میدهد.
همچنین یکی از عوامل اصلی که اکنون مانع ورود بسیاری از اشخاص علاقهمند به سرمایهگذاری در بازار سرمایه شده، وجود محدودیتهای متعددی است که در دامنه نوسان قیمت وجود دارد.
میتوان گفت دامنه نوسان کارایی بازار را کاهش میدهد و از جمله تبعات منفی دامنه نوسان زمانی است که بحث صفنشینی رخ میدهد. دامنه نوسان باعث پدیدهای به نام «سرخطی زدن» میشود که افرادی با استفاده از آن اقدام به کلاهبرداری یا با زد و بندهایی اقدام به خرید و فروش رانتی میکنند. این پدیده موضوع عرفی در بورسهای بزرگ جهان نیست و صرفا در کشورهای محدودی وجود دارد. از سوی دیگر یکی از مؤلفههای مهم بازارهای سرمایه، نقدشوندگی سرمایهگذاری است، یعنی سهامدار بتواند ورود و خروج سرمایه را براحتی داشته باشد، در حالی که وجود متغیر دامنه نوسان این مؤلفه را تحت تاثیر منفی قرار میدهد.
ارسال به دوستان
طرحی برای جلوگیری از سپردهگذاری بلندمدت شرکتهای حقوقی در بانکها به جای سرمایهگذاری در تولید
سود، سرمایه تولید میشود
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برخی شرکتهای حقوقی بخشی از منابع مالی خود را به جای سرمایهگذاری و توسعه فعالیتها، در حسابهای بانکی سپرده کرده و از آن سود دریافت میکنند که برای رفع این مشکل مجلس مصوب کرد اگر این شرکتها سرمایههای خود را در حسابهای بانکی بلندمدت نگهداری کنند و به دنبال دریافت سود باشند، سود مذکور مشمول مالیات میشود. مهدی طغیانی با بیان اینکه بر اساس این مصوبه شرکتهای حقوقی موظف به پرداخت سود سپردههای بانکی شدند، گفت: نکته این مصوبه این است که اگر شرکتهای حقوقی به طور معمول با حساب خود کار کنند و در تولید سرمایهگذاری کنند و... مشمول این مصوبه نمیشوند. وی اضافه کرد: اگر شرکتهای حقوقی سرمایه خود را به جای سرمایهگذاری در تولید، در حسابهای بلندمدت نگهداری کنند و از آن سود بانکی دریافت کنند، این سود مشمول مالیات میشود. پیش از این هر نوع مالیات بر سود سپرده معاف از مالیات بود. به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، مصوبه مجلس با این هدف تصویب شد که شرکتهای حقوقی سرمایههای خود را در حوزه تولید و سرمایهگذاری به کار گیرند. نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم در پاسخ به این پرسش که آیا دریافت مالیات بر سود سپردههای بانکی شرکتهای حقوقی بر بازده سهام این شرکتها در بازار سرمایه هم اثرگذار است، توضیح داد: خیر، چنانچه شرکتی فعالیت معمول تولیدی خود را داشته باشد و منابع مالی هم به صورت سرمایه در گردش استفاده شود قطعا این مصوبه بر سود نهایی بنگاه بیاثر است اما چنانچه شرکتی سرمایههای خود را به جای گردش در تولید در حسابهای بلندمدت سپردهگذاری کند مشمول این مالیات خواهد بود. طغیانی با بیان اینکه سپردههای جاری و سرمایه در گردش کماکان معاف از مالیات است، تصریح کرد: مجلس برای جلوگیری از سپردهگذاری بلندمدت شرکتهای حقوقی این مصوبه را داشت که میتوان آن را اقدامی درست و محکم در جهت کمک به سرمایهگذاری تولید دانست. ارسال به دوستان
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی مطرح کرد
50 اقدام مثبت مجلس در اصلاح لایحه بودجه 1401
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ۵0 اقدام مثبت و سازنده مجلس یازدهم درباره لایحه بودجه 1401 دولت را تبیین و تشریح کرد.
«بابک نگاهداری» درباره اصلاحات اعمال شده روی تبصره یک لایحه که به موضوع نفت و روابط مالی آن با دولت و صندوق توسعه ملی میپردازد، گفت: جلوگیری از اتلاف منابع کشور از طریق جمعآوری و بازیافت گازهای مشعل، ارتقای حملونقل عمومی تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان از طریق سرمایهگذاری بخش خصوصی و استفاده از منابع حاصل از صرفهجویی انرژی، تکلیف به دولت جهت اصلاح رابطه مالی شرکت ملی نفت و دولت به جای تعیین سهم ثابت 14.5 درصد با هدف جلوگیری از برداشت غیرصیانتی و خامفروشی در شرکت ملی نفت، تسهیل و تسریع پیشبرد راهبرد بیاثر کردن تحریم از طریق رفع موانع احداث پتروپالایشگاهها، ساماندهی ارز ترجیحی جهت حذف مفاسد آن، همچنین جبران زیان مصرف کالاهای اساسی برای خانوارها و ممنوعیت دولت و دستگاههای موضوع ماده ۵ قانون خدمت کشوری به تخصیص، فروش، تهاتر یا مبادله منابع ارزی به غیر از نرخ سامانه معاملات الکترونیکی(ایتیاس) از مهمترین موارد انجام شده در این باره بود.
وی افزود: پیرامون تامین مالی خارجی و فاینانس در تبصره 3 لایحه بودجه 1401، برش یکساله اقدام فعالانه در جهت تحریمناپذیری و دیپلماسی فعال اقتصادی و تعیین تکالیف مشخص برای بانک مرکزی، وزارت صمت، وزارت راهوشهرسازی و وزارت جهاد کشاورزی موضوع زمین ماندهای بود که توسط مجلس در لایحه گنجانده شد.
نگاهداری تصریح کرد: در تبصره 4 لایحه بودجه درباره مشارکت با بخش غیردولتی، اجرای طرحهای تسهیل فرآیند مشارکت عمومی و خصوصی و تعیین ضابطه مشخص برای تعیین وضعیت طرحهای تملک سرمایهای نیمهتمام در کشور و پیشبرد هر چه بهتر این طرحها، اجازه به بانکها و موسسات اعتباری جهت سرمایهگذاری مستقیم و غیرمستقیم در طرحهای بزرگ زیربنایی و طرحهای آزادراهی و بزرگراهی، حذف مالیات نقل و انتقال سهام صندوقهای سرمایهگذاری به منظور تسهیل سرمایهگذاری بخش خصوصی در پیشبرد طرحهای نیمهتمام و تسهیل و نوسازی روشهای تامین مالی شرکتهای دولتی و سازمانهای توسعهای در راستای افزایش سرمایهگذاری و ایجاد رشد اقتصادی در کشور را میتوان از اقدامات اصلاحی مجلس درباره لایحه دولت برشمرد.
درباره تامین مالی داخلی از محل اوراق مالی اسلامی در تبصره 5 بودجه، مجاز بودن بانک مرکزی در خرید اوراق بهادار منتشرشده از سوی خزانه در بازار ثانویه و ممنوعیت خرید اوراق بهادار منتشره از سوی دولت یا شرکتهای دولتی در بازار اولیه، تکلیف به پرداخت سود سهامداران در قالب سامانه جامع اطلاعات مشتریان، تصویب حکم پیشنهادی اخذ مالیات از سپردههای اشخاص حقوقی با انجام برخی تغییرات، اخذ مالیات از فعالیت هنرمندان با درآمد بالای ۲۶۰ میلیون تومان در سال در راستای عدالت مالیاتی، کمک به اسقاط و نوسازی خودروها و کاهش آلودگی هوا و راهاندازی مجدد صنعت اسقاط با استفاده از ظرفیت رانت عرضه خودروهای جدید از جمله اقدامات مفید مجلس در این تبصره از بودجه بود.
نگاهداری تاکید کرد: در حوزه عوارض و مالیات در تبصره 6 لایحه بودجه، جلوگیری از اسراف و هدررفت منابع آبی و سیاستگذاری جهت اصلاح الگوی مصرف آب از طریق افزایش جریمه مشترکانی که بیش از ۲ برابر الگو مصرف کردهاند، تشویق به سرمایهگذاری و ساخت مدارس خیریه از طریق معافیت مدارس خیرساز از پرداخت هزینههای انشعاب و سایر هزینههای آب، گاز و فاضلاب، افزایش شفافیت مالیاتی با تبدیل تمام معافیتهای مالیاتی به مالیات با نرخ صفر و اخذ مالیات از صادرات مواد معدنی فلزی و خام و نیمهخام و تعیین حقوق ورودی یک درصدی برای واردات ماشینآلات رویکردهای صحیحی بود که مجلس یازدهم در این باره اتخاذ کرد.
وی افزایش عوارض ورود گوشیهای همراه خارجی با قیمت بیش از ۶۰۰ دلار به ۱۲ درصد و اختصاص منابع آن به صندوق حمایت از تحقیقات و صنایع پیشرفته، جلوگیری از کماظهاری حقوق دولتی و بهره مالکانه معادن با وصل کردن سامانههای سازمان امور مالیاتی و وزارت صمت و مشروط شدن هزینههای قابل قبول مالیاتی به ارائه صورت حساب الکترونیک و کمک به افزایش رقابت بخش خصوصی در اکتشاف و استخراج معادن در حوزه صنعت و معدن و ارتباطات در تبصره 7 لایحه بودجه را مثبت ارزیابی کرد.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس افزایش حداقل دریافتی از 3.5 میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ به 5.6 میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ و در نظر گرفتن حداقل دریافتی برای والدین شهدا و همچنین افزایش دریافتی سربازان وظیفه و مبنا قرار دادن حداقل دریافتی برای محاسبه دریافتی سربازان را از جمله اقدامات مثبت مجلس یازدهم در عرصه حقوق و دستمزد در تبصره 12 بودجه دانست.
نگاهداری در حوزه هدفمندسازی یارانهها در تبصره 14 لایحه، افزایش نرخ خرید تضمینی گندم به ۹۵۰۰ تومان و در نظر گرفتن بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان منابع برای خرید تضمینی گندم، الزام وزارت رفاه به ایجاد پوشش بیمه برای 3 دهک پایین درآمدی بدون نیاز به ثبتنام و مراجعه حضوری افراد و صرفا از طریق کد ملی افراد فاقد بیمه، همچنین بازنگری در لیست داروهای مشمول پوشش بیمه با توجه به اثربخشی آنها، ملزم شدن بانک مرکزی به مسدود کردن حسابهای شرکتهای تابعه وزارت نفت نزد بانکهای تجاری مربوط به منابع ناشی از فروش داخلی آنها و واریز این وجوه به خزانهداری کل کشور و افزایش قابل توجه منابع اختصاص یافته جهت کالاهای اساسی، دارو و خرید تضمینی گندم و یارانه نان (اختصاص بیش از 240 هزار میلیارد تومان) را مثبت و موثر ارزیابی کرد.
وی تصریح کرد: در تبصرههای 19 و 20 مکلف کردن وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه به تنظیم آییننامه ماده 30 قانون برنامه و بودجه جهت ساماندهی به مدیریت هزینههای جاری و عمرانی و تخصیص بهینه منابع و افزایش شفافیت بودجه و مصارف تمام دستگاههای اجرایی از جمله مجلس شورای اسلامی میتواند آثار مثبت قابل توجهی در آینده داشته باشد.
ارسال به دوستان
اخبار
افزایش 57.4 درصدی حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده
گروه اقتصادی: جلسه شورای عالی کار پس از ۱۵ ساعت رایزنی صبح روز پنجشنبه ۱۹ اسفند به پایان رسید که بر این اساس حداقل دستمزد کارگران 57.4 درصد و سایر سطوح مزدی ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار تومان برای ۱۴۰۱ افزایش یافت. به گزارش «وطنامروز»، محمدرضا تاجیک، عضو شورای عالی کار در این باره گفت: پایه دستمزد به ۴۱,۷۹۷,۵۰۰ ریال رسید، یعنی حداقل دستمزد از ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان به ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار تومان برای سال ۱۴۰۱ افزایش یافت. وی ادامه داد: پایه سنوات ۲۱۰ هزار تومان، حق خواربار ۸۵۰ هزار تومان و بن مسکن ۶۵۰ هزار تومان تعیین شد. تاجیک گفت: بنابراین دستمزد یک کارگر با احتساب 1.3 اولاد ۶۴,۳۳۱,۱۷۵ ریال میشود؛ یعنی یک کارگر با 1.3 اولاد ۶ میلیون و ۴۳۳ هزار تومان دستمزد دریافت خواهد کرد. عضو کارگری شورای عالی کار اظهار کرد: همچنین دستمزد سایر سطوح نیز ۳۸ درصد به اضافه ۵,۱۵۱,۶۶۰ ریال (۵۱۵ هزار تومان) افزایش یافت.
***
میرکاظمی: رکورد تخصیص اعتبارات عمرانی شکسته شد
رئیس سازمان برنامه و بودجه در توئیتی نوشت: در ۱۱ ماهه امسال تخصیص اعتبارات عمرانی کشور رکورد شکست. سیدمسعود میرکاظمی در توئیتی نوشت: در ۱۱ ماهه امسال ۹۶ هزار میلیارد تومان از محل منابع عمومی به طرحهای عمرانی پرداخت شد؛ بیشترین رقمی که در ۱۰ سال گذشته پرداخت شده؛ ۴۰ هزار میلیارد تومان هم از محل هدفمندی یارانهها پرداخت شده است. وی اظهار داشت: در مجموع ۱۳۶ هزار میلیارد تومان با بیش از ۷۰درصد رشد نسبت به سال گذشته به زیرساختهای مورد نیاز تولید، اشتغال و زیربنایی اختصاص پیدا کرده است؛ دولت به رشد غیرتورمی التزام عملی دارد.
***
قیمت ۵ هزار قلم کالا کاهش یافت
وزیر صمت گفت: نرخ تورم در شهریور سال جاری 43درصد بود ولی با اقدامات دولت سیزدهم به 35 درصد رسیده که البته عدد بالایی است ولی سال آینده این میزان کاهش بیشتری نیز پیدا خواهد کرد.
سیدرضا فاطمیامین روز گذشته پیش از خطبههای نماز جمعه تهران با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در کنترل تورم و مانعزدایی از تولید گفت: تورم، یک بیماری مزمن اقتصادی است که در چند سال اخیر با شدت بیشتری گریبانگیر کشور شده است. ما تاکنون در ۳مقطع تورم بالا داشتهایم.
وی گفت: مقطع زمانی اول مربوط به سالهای 73 و 74 است که تورم اعداد 35 و 49 درصد را ثبت کرد ولی در سالهای قبل و بعد از این 2 سال، عدد تورم پایین بود. فاطمیامین افزود: مقطع زمانی دوم مربوط به سالهای 91 و 92 است که تورم اعداد 31 و 35 درصد را ثبت کرد ولی همانند سالهای 73 و 74 عدد تورم در سالهای قبل و بعد پایین آمد. وزیر صمت اظهار داشت: اما مقطع زمانی سوم تنها مقطعی است که تورمهای بالا در طول 4 سال یعنی 1397 تا 1400 ادامهدار بوده و رکورد تورم را به 50درصد رسانده است. وی تاکید کرد: به طور کلی 3 عامل نقدینگی، قیمتهای خارجی (نرخ ارز) و تولید بر میزان تورم به ترتیب اثرات مستقیم، غیرمستقیم و معکوس دارند اما در این بین یک موضوع مهم دیگر که باعث کنترل تورم میشود، وجود دارد و آن «اصلاح بازارها» است.فاطمیامین گفت: در 6 ماه گذشته تمرکز وزارت صمت بر اصلاح بازارها بوده است، به ترتیبی که در بازار فلزات و مواد پایه مثل سیمان و محصولات پتروشیمی نوسانات مدیریت و رفع شود. وزیر صمت گفت: ما سازوکارهای قیمتگذاری و تنظیم بازار در مواد اولیه را مدنظر قرار دادیم و بدین ترتیب مواد اولیه ارزانتری را در اختیار تولیدکنندگان قرار دادیم.
وی گفت: روند قیمت فلزات، ورق، میلگرد و شمش کاهشی بوده است که این موضوع نتیجه اصلاح سازوکارها در بورس کالاست. البته به دلیل تحولات روسیه و اوکراین برخی نوسانات در روزهای گذشته ایجاد شده که آنها نیز مدیریت خواهد شد.فاطمیامین گفت: در حوزه کالاهای مصرفی خانوار نیز اقدامات خوبی انجام شده است. یکی از این اقدامات «درج قیمت تولیدکننده» روی محصولات است. این کار شفافیت و نظارت را افزایش میدهد و در میانمدت (6 ماهه) باعث ایجاد رقابت میشود. بدین ترتیب در 5 هزار قلم کالا قیمتها کاهشی بوده است. وزیر صمت گفت: نرخ تورم در شهریور سال جاری 43 درصد بود ولی با اقدامات دولت سیزدهم نرخ تورم به 35 درصد رسیده است که البته عدد بالایی است ولی سال آینده این میزان کاهش بیشتری نیز پیدا خواهد کرد. وی افزود: از جمله اقدامات دولت برای رفع موانع تولید، «تسهیل مقررات صادرات» بوده است. تا اول اسفند امسال میزان صادرات ایران بدون احتساب نفت، 45 میلیارد دلار بوده است، در حالی که سال گذشته کل میزان صادرات 35 میلیارد دلار بود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|