|
ارسال به دوستان
«جهاد تبیین» در عصر شهید مرتضی آوینی چگونه تحقق یافت؟
آوینی معلم سواد رسانهای
گروه فرهنگ و هنر: تلاشها و توفیقهایی که شهید سیدمرتضی آوینی در حوزه رسانه، مستند و سینما داشت، ناخواسته موجب غفلتی مهم درباره «ادبیات» او شده است. با اینکه او را سید شهیدان اهل «قلم» میخوانند اما کمتر درباره اینکه او مبدع چه فرم و چارچوب جدیدی در ادبیات است، صحبت شده است. انقلاب اسلامی پدیدهای بود که شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران، منطقه و جهان را تحت تاثیر قرار داد. این انقلاب نمیتوانست «بیادبیات» باشد؛ ادبیاتی که بتواند معارف و مؤلفههای اساسی آن را توضیح و شرح دهد. در این بین الهیات انقلاب اسلامی ایران، دارای برجستگیهایی بود که آن را از انقلابهای دیگر متفاوت میکرد؛ اگر نگوییم، انقلابهای دیگر از اساس فاقد الهیات بودهاند. حال قرار است این الهیات و این معنا به نحوی در اختیار مخاطب جهانی قرار گیرد چرا که مخاطب جهانی با پدیدهای مواجه شده که هیچ نمونه پیشینی نداشته و به حسب تاریخچه انقلابها و جامعهشناسی انقلابها، نمیتوان با مؤلفههای آن آشنا شد. از سوی دیگر این ادبیات در زبان بدن، لباس، رفتار و کردار مردمان نیز بازنمایی شده است. یعنی مخاطب جهانی نهتنها با یک انقلاب در تئوری بلکه با یک احوال در تمام ابعاد انسانی در یک خطه از جهان روبهرو بوده است.
شاید بتوان گفت یکی از نمونههای نشو و نمو این تحول انقلابی در شهید سیدمرتضی آوینی بازنمایی شد، یعنی همانگونه که در ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این انقلاب رنگ و بو داشت، در کنشهای فردی نیز به عینه دیده میشد. شاید نخستین چیزی که در رابطه با ایشان فیالبداهه به ذهن میآید، کلام آرام و گیرا و پیراهن جین ایشان در آخرین تصویری است که از او به جا مانده. این تصویر فردی را در تصور همگان به رخ میکشد که همگام با زمانه عمقهایی را یدک میکشد که چندین قرن سینه به سینه در میان مردمان منتقل شده است و تنها فرم آن عوض شده است. فرم در آن زمان او را به همراه جوانهایی یکدل و شجاع به درون توپ و تانک میکشاند. شهید آوینی فرزند زمانه خویش بود و تحقق وجودیاش در بغض چندین ساله استقلالخواهی جوانان یک ملت است. سیدمرتضی آوینی یک امتیاز دیگر در آن زمانه برای اینکه خویشتن خویش را تحقق ببخشد داشت؛ او در جمعی از بهترینهای اقوام ایران حضور داشت. یعنی کرد، ترک، لر، عرب، لک، بلوچ، قشقایی، فارس و... هر کدام نمایندگانی را برای یک ملت به یک نقطه فرستاده بودند و سیدمرتضی در بین آنها به یک «ادبیات مشترک» رسید. این ادبیات با جهانبینی او و تبارشناسی تاریخی که او چشیده و دیده بود مکمل هم شدهاند برای آنکه شهید سیدمرتضی آوینی در سالگردش قلمها را به سوی خود بکشاند تا درباره او تفکر کنیم و آن ادبیات مشترک که زبان گویایی شده بود را به یاد بیاوریم.
به عبارت دیگر، اگر نگوییم آوینی «مبدع» ادبیات انقلاب اسلامی و نه صرفا «انقلاب» است، او حتما یکی از مقومان این ادبیات است. آوینی پیوند میان انقلاب اسلامی و اسلام ناب محمدی را بخوبی درک کرده است. به تعبیر دیگر، آوینی از معدود چهرههای فرهنگی معاصر است که الهیات انقلاب اسلامی را در معرض مخاطبان عمومی قرار داده است. این روزها مساله «جهاد تبیین» به خاطر تاکیدات رهبر انقلاب، در رسانهها برجسته است. آوینی مصداق روشنی از این گزاره است؛ رویکردی که او در ساخت و تولید مستندهای روایت فتح در پیش گرفته بود، مجاهدتی که در روزهای سخت مدیریت در سوره و روایت فتح از خود نشان داد، ناملایمات را به جان خرید، به کمترین تمکن مالی قناعت کرد آنچنان که به گفته دوستانش «3 جا کار میکرد و از یک جا حقوق میگرفت»، مورد حملات ناجوانمردانه قرار گرفت، اتهامها شنید و باز تحمل کرد، تا جهاد کند. برای تبیین هم تا توانست نوشت. خواند و نوشت و مستند ساخت. حال آنکه روشنگریهایش گاه خوشامد جریانها و گروههایی نمیشد. او را به خاطر چاپ عکس جوان بوسنیایی که تیپ خاصی داشت، مواخذه کردند، به خاطر نگارش مقاله آوانگارد و روشنگرانه «خانههایتان را در دامنههای کوه آتشفشان بنا کنید» مورد طعن و کنایه قرار دادند و روشنفکرش خواندند، حال آنکه فریاد میزد «من روشنفکر نیستم».
همه این تبیینهای مجاهدانه در مطالب فرهنگی و فلسفیاش، در مستندهایش، در نقد فیلم نوشتنهایش و در همه بروز و ظهورهای رسانهایاش به چشم میآمد اما در زمان حیات خودش کمتر دیده میشد، چون مردی بود فراتر از عصر خویش. آنچنان که خود گفت: «اگر انسانهایی که مأمور به ایجاد تحول در تاریخ هستند خود از معیارهای عصر خویش تبعیت کنند، دیگر هیچ تحولی در تاریخ اتفاق نخواهد افتاد». برای جهاد تبیین از معیارهای عصر خویش تبعیت نکرد، تا اینگونه ماندگار بماند.
***
در سوگ دومین کبوتر خونینبال حرم رضوی
شهید دارایی
ناله از گنبد و مناره رسید
بر زمین فرشی از ستاره رسید
گویی از عرش، گاهواره رسید
کاروانی که دیشب آمده بود
امشب از آسمان دوباره رسید
هودجی از فلک فرود آمد
وقت کوچ دگر سواره رسید
یار جاماندهای به همسفرش
فارغ از شک و استخاره رسید
خواست او هم نظر کند به رضا(ع)
پس به او هم ز شه، اشاره رسید
چون طبیب از علاج عاجز ماند
نسخه از غیب بهر چاره رسید
غافلان! باز وقت غفلت شد
ناظران! نوبت نظاره رسید
سنگدل! طعنه کم بزن که به گوش
ناله از گنبد و مناره رسید
سفره انقلاب سیری چند؟!
چه به آن قد، از این قواره رسید؟
به شهید از مقام و دارایی
فقط این جسم پاره پاره رسید
صاحبان گهر به خون خفتند
گر غنیمت به سنگ خاره رسید
تا به کی شرح کشتگان گویم؟
سوخت جانم ز بس شراره رسید
سیرم از عمر خویش بس که به دل
داغ، افزونتر از شماره رسید
مرگ خوشتر ز شاعری، که به لب
جان تشبیه و استعاره رسید...
افشین علا
ارسال به دوستان
یک هفته پس از پایان تعطیلات فروش سینما تغییر چندانی نداشت
تازه شد میلیون!
یک هفته پس از پایان تعطیلات نوروز در حالی که به خاطر ماه مبارک رمضان بلیت بخشی از سانسها نیمبها به فروش میرسد، بالاخره تعداد مخاطبان فیلمهای اکران نوروز به یک میلیون نفر رسید؛ کمتر از نیمی از آمار مخاطبان اکران ۲ هفته ابتدایی نوروز در سالهای پیش از کرونا. به گزارش «وطنامروز»، روند کاهشی تعداد مخاطبان سینما با آغاز ماه مبارک رمضان و پس از آن رسیدن به تعطیلات نیمه خرداد و ایام امتحانات دانشآموزان و دانشجویان که بخش قابل توجهی از مخاطبان سینما را تشکیل میدهند، حداقل تا پایان تیر ادامه خواهد داشت، چرا که به نظر نمیرسد در اکران عید فطر هم گزینههای جذابی برای نمایش در سینماها در جدول اکران قرار بگیرند. اگرچه نام «لامینور» در میان گزینههای اکران عید فطر قرار گرفته است. در روزهای گذشته و بعد از پایان تعطیلات نوروزی گزارشهای متعددی از آمار فروش فیلمها در ابتدای سال جدید منتشر شد. این آمار دال بر بیرونقی گیشه و شروع ناامیدکننده برای اکران سینما در سال ۱۴۰۱ بود و برخی صاحبان فیلمها و کارشناسان تاکید کردند که برای برنامه اکران آن هم در سالی که فیلمهای زیادی در نوبت نمایش قرار دارند و نیز در سالی که تابستانش با محرم و صفر و پاییزش با جامجهانی فوتبال همزمان است، باید از الان فکر چاره کرد؛ بویژه آنکه پس از شیوع کرونا با وجود بازگشایی سینماها با ظرفیت کامل، هنوز مردم با سینما آشتی نکردهاند. در پایان روز ۱۳ فروردین، فروش کلی ۷ فیلم اکران نوروزی با حدود ۸۷۳ هزار نفر تماشاگر به ۳۳ میلیارد تومان رسید و از آنجا که بلافاصله بعد از پایان تعطیلات، ماه رمضان شروع شد پیشبینی میشد که کمرونقی گیشه ادامه داشته باشد. در این راستا شورای صنفی نمایش مصوب کرد که در ماه رمضان هر روز تا پیش از افطار بلیت تمام سینماها در سراسر کشور نیمبها باشد و حالا پس از چند روز از اجرایی شدن این طرح، تعداد مخاطبان این فیلمها به حدود یک میلیون و ۷۰ نفر و آمار فروش هم تا پایان روز پنجشنبه ۱۸ فروردینماه به ۳۹ میلیارد تومان رسیده است. بر اساس آمار درج شده در سامانه مدیریت فروش و اکران سینماها (سمفا)، فیلم کمدی «سگبند» به کارگردانی مهران احمدی همچنان پرمخاطبترین فیلم اکران نوروزی است که با ۴۴۰ هزار و ۲۰۰ نفر تماشاگر بیش از ۱۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش کرده است. فیلم دفاع مقدسی «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازیفر در رتبه دوم پرمخاطبهای جدول فروش قرار دارد که تعداد تماشاگرانش از ۲۲۶ هزار نفر بیشتر بوده و ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هم فروش داشته است. سومین فیلم پرفروش این نوبت اکران، کمدی «شادروان» ساخته حسین نمازی است که بیش از ۱۷۰ هزار بلیت فروخته و به فروش ۶ میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومانی رسیده است. فیلم پلیسی- امنیتی «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان هم با حدود ۱۲۳ هزار و و ۴۰۰ هزار تماشاگر، بیش از ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش کرده است. در جایگاه پنجم جدول فروش اکران نوروزی فیلم «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان قرار دارد که با میزبانی از ۱۰۰ هزار و ۵۰۰ نفر تماشاگر، حدود ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بلیت فروخته است. ایسنا در تحلیل وضعیت فروش سینمای ایران نوشته است: با توجه به نیمبها شدن بلیت سینماها اگرچه کمی به فروش فیلمها اضافه شده است اما این تصمیم برای همه فیلمها کارساز نبوده و فقط بعضی از آنها توانستهاند به فروش بیشتری برسند. بر همین اساس است که برخی صاحبنظران معتقدند جدا از موضوع قیمت بلیت -که به زعم عدهای دلیل اصلی شکست اکران نوروزی ۱۴۰۱ است- باید در چینش و انتخاب فیلمها هم تغییرات جدی صورت گیرد. به نظر میرسد گمانهزنیها درباره چرایی عدم استقبال مخاطبان از فیلمهای نوروزی، با آغاز اکران عید فطر میتواند به پاسخهای دقیقتری برسد؛ اکرانی که فعلا فقط «لامینور» پرحاشیه داریوش مهرجویی به طور رسمی متقاضی پخش در آن است. ارسال به دوستان
نمایش فیلمهای ایرانی در زوریخ
آمار فیلمهای دریافتی در هشتمین دوره رویداد جشنواره بینالمللی فیلمهای ایرانی در زوریخ سوییس به دبیری یدالله داج اعلام شد. بر این اساس ۲۵۰ فیلم بلند سینمایی و مستند و ۸۰ فیلم کوتاه داستانی و مستند برای حضور در هشتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای ایرانی در زوریخ سوییس (IFFZ) ارسال شدهاند. به گزارش «وطنامروز»، امسال برای نخستین بار بخشی با عنوان «ایران ۳۶۰ درجه» به جشنواره زوریخ سوییس اضافه شده است که فیلمهای انتخابی مستند درباره رویدادها و مسائل مختلف ایران در این بخش به نمایش درمیآیند.
آثار این بخش در نخستین سال راهاندازی آن، توسط دبیر جشنواره و از بین مستندهای رسیده انتخاب میشود. هیات داوران این جشنواره در بخش فیلمهای بلند، متشکل از 5 نفر از افراد متخصص است که بهترین فیلم بلند فستیوال را انتخاب میکنند. جایزه بهترین فیلم بلند فستیوال، استوانه یا منشور طلایی کوروش است که به همراه ۲ هزار دلار جایزه نقدی به برگزیده جشنواره اهدا میشود.
هیات داوران بخش فیلمهای کوتاه فستیوال نیز متشکل از ۳ نفر از افراد متخصص این حوزه است که جایزه بهترین فیلم کوتاه را به همراه ۵۰۰ دلار جایزه نقدی به برگزیده اهدا میکنند.
هشتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای ایرانی در زوریخ سوییس از ۲۶ مه تا اول ژوئن ۲۰۲۲ (۵ تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۱) برگزار میشود. آخرین مهلت ارسال آثار به این دوره از جشنواره ۱۵ مارس (۲۴ اسفند ۱۴۰۰) بود.
ارسال به دوستان
زیرخاکی در تلوبیون هم پرمخاطبترین شد
در میان سریالهای نوروزی، «زیرخاکی ۳» تولید مرکز سیمافیلم پرمخاطبترین سریال نوروز امسال در تلوبیون شد. به گزارش «وطنامروز»، زیرخاکی ۳ تولید مرکز سیمافیلم که از شبکه یک سیما پخش شد با ۳ میلیون و ۱۹ هزار و ۷۹۹ بازدید (میانگین هر قسمت ۲۰۱ هزار بازدید) پرمخاطبترین سریال نوروز امسال در تلوبیون شد. کلیپهای برگزیده این سریال هم نزدیک به ۷۰۵ بار تماشا شدند. سریال «نجلا ۲» شبکه ۳ سیما با یک میلیون و ۸۹۶ هزار و ۵۲۳ بازدید (میانگین هر قسمت ۱۴۶ هزار بازدید)، سریال دردسرهای شیرین شبکه ۵ سیما با ۷۸۳ هزار و ۴۹۲ بازدید (میانگین هر قسمت ۵۶ هزار بازدید) و سریال خداداد شبکه ۲ سیما با ۵۶۵ هزار و ۳۶۲ بازدید (میانگین هر قسمت ۳۸ هزار بازدید) در رتبههای بعدی پرمخاطبترینها قرار گرفتند. بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی، زیرخاکی۳ با 69.2 درصد مخاطب و رضایت 86.3 درصدی، عنوان پرمخاطبترین سریال نوروزی سال ۱۴۰۱ را از آن خود کرد. فصل سوم زیرخاکی، اگرچه مفرح اما بیقصه بود. کل فصل جدید چیزی به داستان اضافه نمیکند و انگار اساسا ساخته شده بود تا پایانی باشد بر فصل ۲ که ناقص مانده بود. در سریالهای ایرانی که به فصل چندم کشیده میشوند خلأ کاراکتر و داستان جدی است. این ماجرا را میتوان به نوپا بودن اینگونه سریالسازی در ایران مرتبط دانست و امید داشت این روند اصلاح شود. کما اینکه پایان فصل سریال زیرخاکی هم به نحوی بود که میشود برای آن فصل چهار هم متصور بود.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
اخبار
تداوم استقبال تماشاگران از «موقعیت مهدی»
با تداوم استقبال مخاطبان از «موقعیت مهدی» در ماه مبارک رمضان، دومین تیزر رسمی این فیلم رونمایی شد. به گزارش «وطنامروز»، همزمان با موج دوم اکران فیلم سینمایی موقعیت مهدی با شروع ماه مبارک رمضان و تداوم استقبال مخاطبان از نخستین ساخته سینمایی هادی حجازیفر در سینماها، دومین تیزر رسمی این فیلم رونمایی شد. همچنین عوامل موقعیت مهدی در ادامه اکرانهای مردمی این فیلم که از شهرهای ارومیه، تبریز و مشهد آغاز شد، این بار دوشنبه ۲۲ فروردینماه با سفر به شیراز، در کنار مردم این شهر به تماشای «موقعیت مهدی» مینشینند.
***
رونمایی سامانه آموزشی «رویاد»
سامانه آموزشی «رویاد» با همکاری سازمان هنری- رسانهای اوج و دانشگاه تهران رونمایی خواهد شد. به گزارش روابط عمومی سازمان هنری- رسانهای اوج، سامانه آموزشی «رویاد» شنبه ۲۰ فروردین (امروز) همزمان با سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم مرتضی آوینی ساعت ۱۸ در کافه نخلستان سازمان اوج رونمایی خواهد شد. این مراسم با حضور مسؤولان موسسات دانش بنیان، دانشگاه تهران و سازمان هنری- رسانهای اوج برگزار خواهد شد. رویاد (رویای دستیافتنی) یک سامانه آموزش آنلاین زیر نظر سازمان اوج با هدف ارائه خدمات آموزشی در زمینه هنر رسانه است که از ماههای گذشته کار خود را آغاز کرده است. این سامانه با همراهی بهترین اساتید صنعت فیلم، مستند، گرافیک و انیمیشن کشور دورههای تولیدمحور و مناسب بازار کار را با همکاری دانشگاه تهران در بستر آنلاین ارائه میدهد.
***
چاپ دهم «سیوشش وضعیت نمایشی»
چاپ دهم کتاب «سیوشش وضعیت نمایشی» تألیف ژرژ پولتی با ترجمه سیدجمال آلاحمد و عباس بیاتی بتازگی توسط انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شده است. به گزارش «وطنامروز»، این کتاب ترجمه یکی از منابع مهم در زمینه ادبیات دراماتیک است. نویسنده این اثر نمایشی ادعا دارد که همه رخدادهای عاطفی در سیوشش وضعیت مختلف تعریف شده است و رخدادی خارج از این سیوشش وضعیت وجود ندارد. شرایط عاطفی مختلفی مثل بلا، لابه، عشق، تعقیب، جنون، ایثار در راه آرمان، همه چیز فدای هوس، جنایت عشقی، عشق به دشمن، جاهطلبی، حسادت بیجا، قضاوت اشتباه، پشیمانی و بازیابی گمشده از این دست هستند.
***
میزبانی هنرهای نمایشی از «هفته هنر انقلاب اسلامی»
همزمان با فرارسیدن «هفته هنر انقلاب اسلامی» محوطه مجموعه تئاترشهر از امروز تا پایان روز سهشنبه بیستوسوم فروردینماه میزبان اجرای چند نمایش خیابانی، مجالس پردهخوانی و مجالس نقالی با حضور هنرمندان شناختهشده این حوزهها خواهد بود. به گزارش «وطنامروز»، این ویژهبرنامهها از تاریخ یاد شده ساعت ۱۶ تا ۱۸:۳۰ توسط اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری مجموعه تئاترشهر، شهرداری منطقه ۱۱ تهران، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی میزبان شهروندان تهرانی در محوطه مجموعه تئاترشهر است.
***
برگزاری نمایشگاه خوشنویسی «شهر رمضان»
به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، نمایشگاه خوشنویسی با مضامین قرآنی با عنوان «شهر رمضان» شامل ۶۵ اثر متعلق به گنجینه موزه هنرهای دینی امام علی(ع) به نمایش درآمد. به گزارش «وطنامروز»، عمده این آثار به قلم استاد علی شیرازی نوشته شده که همگی شامل آیات قرآن کریم است که در معرض دید علاقهمندان قرار گرفته است. علاقهمندان جهت بازدید از این نمایشگاه میتوانند در ماه مبارک رمضان غیر از روزهای تعطیل، از ساعت ۹ الی ۲۴ به موزه هنرهای دینی امام علی(ع) به آدرس خیابان ولیعصر(عج) بالاتر از میرداماد، بلوار اسفندیار، شماره ۳۵ مراجعه کنند.
***
انتصاب جدید در صداوسیما
پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما طی حکمی «حسین رضی» را با حفظ سمت قبلی به سمت رئیس امور مجامع شرکتهای وابسته و رئیس هیأت امنای صندوق بازنشستگی منصوب کرد. به گزارش «وطنامروز»، تدوین و اجرای برنامههای منسجم، هدفمند و موثر در راستای استفاده حداکثری از ظرفیتهای صندوق و شرکتهای وابسته به سازمان در مسیر تحولی دوره جدید رسانه ملی و حفظ سمت قبلی از ماموریتهای رئیس صداوسیما برای حسین رضی است. حسین رضی، کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و تبلیغ و دکترای رشته فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) است. او از سال ۱۳۸۰ عضو هیات علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا و سیما، در فاصله سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ معاون پژوهش، برنامهریزی و نظارت سازمان صداوسیما و از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ مشاور رئیس سازمان صداوسیما بوده است.
ارسال به دوستان
تحقق عدالت فرهنگی با دسترسی همه مردم به کتاب
آغاز ثبتنام ناشران خارجی برای حضور در نمایشگاه کتاب
ناشران و موزعان خارجی متقاضی شرکت در نمایشگاه کتاب میتوانند با مراجعه به سامانه ketab.ir ضوابط و شرایط حضور در این نمایشگاه را مشاهده و با توجه به نوع فعالیت خود در یکی از بخشهای آثار لاتین و عربی شرکت کنند. ناشران در صورت تمایل به ثبتنام در بیش از یک بخش باید اطلاعات جداگانه هر بخش را تکمیل کنند. به گزارش «وطنامروز»، نمایندگان ایرانی ناشران خارجی، علاوه بر ارائه نامه نمایندگی یا اجازه فروش معتبر از ناشران خارجی باید پروانه نشر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا پروانه کسب از اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران یا شهرستان داشته باشند. همچنین سال مبنای عرضه کتابها از ۲۰۱۸ به بعد خواهد بود و فروش مجازی فقط برای شرکتکنندگانی امکانپذیر است که در نمایشگاه حضور داشته و به صورت مستقیم نیز کتابهای خود را عرضه کند. ثبتنام ناشران خارجی برای حضور در «سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران» از ۱۹ فروردین آغاز شده و تا ۲۵ فروردینماه ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت. لازم به ذکر است تاکنون بیش از ۲ هزار و 50 ناشر داخلی نیز برای حضور در «سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران» ثبتنام اولیه انجام دادهاند که از این تعداد هزار و ۲۳۱ ناشر در بخش فیزیکی و ۸۲۱ ناشر صرفا در بخش مجازی برای ثبتنام اولیه اقدام کردهاند. ناشران بخش فیزیکی همزمان در بخش مجازی نیز حضور خواهند داشت. همچنین به منظور تحقق عدالت فرهنگی، دسترسی همه مردم کشور به کتاب و رعایت شیوهنامههای بهداشتی ناشی از ویروس کرونا، ناشرانی که در بخش فیزیکی «سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران» به صورت حضور مستقل یا ثبتنام موقت اقدام کردهاند، در نمایشگاه مجازی کتاب نیز شرکت داده خواهند شد. ثبتنام این دسته از ناشران در شکل مجازی به صورت پیشفرض انجام خواهد شد. همچنین ناشرانی که در نمایشگاه فیزیکی، نمایندگی اعطا کردهاند باید در شکل مجازی به صورت جداگانه ثبتنام کنند و ناشرانی که تمایل به شرکت در این دوره از نمایشگاه به صورت فیزیکی ندارند، میتوانند صرفا در شکل مجازی شرکت کنند. «سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران» با توجه به محدودیتهای ناشی از شیوع بیماری کرونا، به ۲ شکل فیزیکی در محل مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه نمایشگاه به آدرس ketab.ir بیستویکم تا سیویکم اردیبهشتماه ۱۴۰۱ برگزار میشود. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|