|
ارسال به دوستان
چگونه بازیهای دیجیتال و صنعت سرگرمی فرهنگ میسازد؟
جامعهپذیری با آموزش غیر رسمی
محمدجواد بیژنی: بازی فعالیتی است که با توجه به درونمایه سرگرمی میتواند بهترین نقش را در جامعهپذیری افراد برعهده بگیرد، هر چند کارکرد آن به صورت تبارشناسی در اقلیمهای متفاوت و اقوام ایران همانند لر، کرد، ترک، بلوچ، عرب، بختیاری، قشقایی و... همیشه فارغ از سرگرمی، آموزش بوده است. در گذشته طی یک بازی، ادب، احترام، رقابت، قدرت، نشاط، امید و ناامیدی، شجاعت و... جریان داشت. حتی گاه در یک بازی، بزرگترها میتوانستند دامادها و عروسهای خود را انتخاب کنند اما این میزان از اهمیت بازی در جامعهپذیری ایرانیها رفته رفته کمرنگ شد و با ورود تکنولوژیهایی همچون تلویزیون، رادیو و سینما، بازی ارزش و جایگاه خود را از دست داد اما خیلی طول نکشید که در قالب جدید و فرمی تکنولوژیمحور، بازی دوباره خود را به عرصه اهمیت در دیدگاه مردم آورد. بالاخص این بازگشت دوباره با استقبال نسل جوان و نوجوان همراه شد. اگر ۴ کارکرد نظارت بر محیط (خبری)، ایجاد و توسعه همبستگیهای اجتماعی (تشریحی)، انتقال میراث فرهنگی (آموزشی) و سرگرمی (تفریح) را برای رسانهها در نظر بگیریم، به صراحت میتوان گفت همگی این موارد در بازی نهفته است. رسانههای مختلف از جمله سینما، موسیقی، تلویزیون، روزنامه، شبکههای اجتماعی، رادیو، عکاسی، تئاتر، نقاشی، مجسمهسازی و... اگر چه هر کدام ارزش و معنای خاص خود را دارند و از زاویه هنری مخصوص به خود قابل احترام هستند اما از زاویه رسانهای به ۲ دلیل بازیهای دیجیتال افضلتر از این رسانهها قرار میگیرد. اول آنکه همگرایی رسانهای باعث شده همگی این رسانهها در جریان یک قالب قرار بگیرند و پتانسیل بازیها اینگونه است که همگی این رسانهها درون آنها جریان دارد. این موضوع حتی در چندین سال اخیر در بازیهای شبکههای اجتماعی نیز نهفته بوده است و بین بازیکنها یک ارتباطی وجود دارد که به واسطه اینترنت این ارتباط فارغ از زمان و مکان است. یعنی آنکه بازیها همزمان که جهانی هستند، ارتباط افراد نیز با فشردگی زمان و مکان با هم درآمیخته است. اینگونه دیگر اینکه همتیمیها مثل قدیمالایام در یک اقلیم خاص محلی با هم بازی کنند، یا جنسیت در بازی اهمیت داشته باشد، مفهومی ندارد و نسل جدید بازیها جنسیت و مکان فیزیکی را از بین برده است. دوم آنکه به میزانی که رسانهها بتوانند مخاطبان را با خود همراه کنند و به صورت احساسی، عقلی و حتی عملی کاربران یا مخاطبان را با خود همراه کنند، میتوانند روی شناخت، ادراک و رفتار آنها تاثیرگذار باشند. برای مثال تاثیرگذاری مانای فیلم اخراجیها که هنوز از اذهان پاک نشده به خاطر همراه کردن مخاطبان با خود است. یا به صورت عمیقتر همراه شدن با شبکههای اجتماعی با ساخت یک پروفایلی است که طی سالها با عکسها و مورد علاقههای فرد تکمیل میشود. حال آنکه بازیهای دیجیتال به دلیل کشش برای کاربر و نقش کاربر در آن بازی با تمام وجود فرد را با خود همراه میکنند و به تبع آن تاثیرگذاری بسیار بیشتری را نسبت به مخاطب دارند. لازم به ذکر است که اگر این مخاطب نوجوان و جوان باشد، دیگر در جامعهپذیری این کاربران با توجه به اقتصاد سیاسی آن بازی، نمیتوان شک کرد. برای مثال در بازی«Grand Theft Auto» که به اختصار به آن GTA میگویند و توسط «دیوید جونز» و «مایکل دیلی» در سال 1997 به بعد ساخته شد و در این چندین سال توسعهگری آن تداوم داشته است؛ یک فردی را در نظر بگیرید که در شهری آزاد است؛ اتوموبیل میدزدد؛ آدم میکشد و هر کاری را که میلش باشد، انجام میهد؛ این فرد، گاه در مقابل پلیس قرار میگیرد و کاربران چون در نقش آن فرد هستند با پلیسها درگیر شده و آنها را میکشند. این بازی که نسخههای قبلی آن فردی سیاهپوست بود؛ کمکم جای خود را به فردی رنگینپوست و سفیدپوست میدهد و در نسخههای بهتر میتوان این فرد را به هر شکل دلخواهی که کاربران میل دارند، تبدیل کرد. نخستین چیزی که این بازی به ذهن کاربران میآورد این است که قانونگریز باشند و آزادانه در شهر زندگی کنند؛ به حقوق دیگران اعتنایی نکنند و از پلیسها نیز باکی نداشته باشند. بازی GTA جدا از سرگرمی، در کارکردهای دیگر رسانهای که ذکر شد، هیچ آموزش درستی را نصیب کاربر نمیکند، هیچ فهم و آگاهیبخشی صحیحی را به فرد نمیدهد و اتفاقا آموزش و جامعهپذیری ناقص و ضد اجتماعی را برای فرد به همراه دارد.
باربد طاهرخانی و کیوان تاجفر، ۲ نوجوان سال سوم ریاضی فیزیک که از کاربران اصلی بازیهای دیجیتالی هستند، در مصاحبهای با نگارنده میگویند: «بازیهای دیجیتالی فقط برای سرگرمی نیست. بازیهای امروزی در حالت چند نفره، به یک زبان مشترک میان بازیکنان آن تبدیل شده است. یک پسر ۱۶ ساله از خاورمیانه میتواند با فردی ۶۰ ساله در اروپا ارتباط برقرار کند، هر چند ذرهای از حرفهای هم را متوجه نشوند؛ این یکی از دلایلی است که بازیهای آنلاین امروز مخاطبهای بیشتری را به خود اختصاص دادهاند. همین ارتباطهای جذابی که میان بازیکنان ایجاد میشود؛ از دلایل آن است که از بازیهای داستانمحور به سمت بازیهای ارتباطمحور مهاجرت کنند اما طرفداران بازیهای داستانمحور کم نیستند. توسعهدهندگان بازی در کنار جنبه اقتصادی به افکار و عقایدی که بازی میتواند به بازیکن دهد، میاندیشند و حتی میتوان گفت با بازی این کار بسیار تاثیرگذار و دارای سوگیری است، چون کاری میکنند که بازیکن عقاید درون بازی را تجربه کند و این از بار کلیشه بودن آن میکاهد و در این بین هم بازیساز به نحوی ایدئولوژی خود را تبلیغ کرده است. عقاید و تصمیمات بازیسازها روی بازی یا شاید حرفه بعضی از گیمرهای داخلی سایه انداخته است. به گمان ما در صنعت گیم باید منتظر یک انقلاب بزرگ باشیم؛ یکی از مدعیان اصلی، عینکهای واقعیتمجازی است. شاید امروز کیفیت و کارایی آن حتی نزدیک کنسولهای نسل نهم هم نشود ولی در 5 تا 10 سال آینده چه کسی ترجیح میدهد که شخصیتی را با دسته یا کیبورد کنترل کند وقتی میتواند خودش جای آن شخص زندگی کند و بیشمار کار انجام دهد».
از زاویه دیگر بحث جامعهپذیری افراد و کاربران نوجوان و جوان بازیهای دیجیتال میتواند با اسطورهها و شخصیتهای ایرانی درهم آمیخته شود اما این آمیختگی در کیفیت و فیلمنامههای این بازیها بسیار مهم است. برای مثال وقتی شخصیتی از شاهنامه فردوسی را برای یک بازی دیجیتال انتخاب میکنیم، خود را در مقابل جهانی از کاربران تصور کنیم نه فقط کاربران ایرانی یا حوزههای فرهنگی ایران! بلکه کاربرانی از اروپا یا خاور دور نیز در ذهن سازنده نقش داشته باشند. فیلمنامه بازیها به گونهای نباشد که کهنالگوها به صورت کاملا بدیهی برای بازیکنان عیان است بلکه این جامعهپذیری به صورت کاملا نهفته در بازی و در زیر لایههای پنهان آن نقش داشته باشد. امروز ضرورت برنامهریزی و کار حرفهای برای بازیهای دیجیتالی و تطبیق دادن با آینده این بازیها و نقش آنها در جامعهپذیری افراد بیش از پیش مورد اهمیت قرار دارد. ضرورت توجه و مواجهه حرفهای با این فضا بسیار مشهود است و این امر چه به عنوان یک رسانه تاثیرگذار، چه یک صنعت پولساز و چه یک هنر زیبا، در آینده نقشآفرینی بسیار بیشتری را از خود به نمایش میگذارد.
ارسال به دوستان
نصب طرح در دارالشرف در غرفه هنرمندان پیشکسوت
هوای حرم رضوی در نمایشگاه قرآن
در دومین روز بیستونهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم، طرح درِ دارالشرف حرم مطهر امام رضا(ع) که توسط هنرمند پیشکسوت قلمزن خلق شده است، نصب شد. به گزارش «وطنامروز»، در دومین روز از بیستونهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم، طرح در دارالشرف حرم مطهر امام رضا(ع) که توسط منصور تامسن، هنرمند پیشکسوت هنرهای سنتی طراحی شده است با حضور اصغر امیرنیا مدیرکل دفتر ارزیابی و عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس عظیمی مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت، علی تن مدیر بخش هنری نمایشگاه، داوود فرشبافرواسانی هنرمند پیشکسوت خوشنویسی، غلامرضا راهپیما هنرمند پیشکسوت خوشنویسی، سیدجواد آشفته هنرمند پیشکسوت هنرهای سنتی، عبدالکاظم صادقا هنرمند پیشکسوت خوشنویسی و فرزند زندهیاد مهرزمان فخارمنفرد در محل غرفه مؤسسه هنرمندان پیشکسوت نصب شد. طراحی این در به روش طراحی سنتی سبک صفویه توسط منصور تامسن و دستیاری مرضیهسادات کمانیان در مدت ۳ ماه و به سفارش توسعه حریم حرم آستان قدس رضوی برای در دارالشرف انجام شده است.
همچنین قرار است این در به صورت قلمزنی با نقره و طلا و در بخشهایی میناکاری اجرا شود. مؤسسه هنرمندان پیشکسوت با ۵۰ اثر از ۲۲ هنرمند کشور در این نمایشگاه حضور دارد.
علاقهمندان میتوانند برای دیدن آثار و گفتوگو با این هنرمندان همه روزه تا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ از ساعت ۱۷ تا ۲۳ در محل غرفه مؤسسه هنرمندان پیشکسوت در بیستونهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم واقع در مصلای امام خمینی(ره) حضور به هم رسانند.
ارسال به دوستان
مجموعهای که داستان کرامتهای حضرت رضا(ع) را تعریف میکند
زبان معجزه در «گره»
تهیهکننده سریال «گره» با اشاره به موضوع کرامات حضرت امام رضا(ع) گفت: یکی از قسمتهای این سریال به ماجرای مادری میپردازد که به گفته پزشکان جنین درون شکمش ضربان نداشت و پس از زیارت حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) متوجه شد که ضربان دارد.
به گزارش ایرنا، امیرمهدی پوروزیری با بیان اینکه سریال «گره» بر اساس پروندههای واقعی کمیسیون پزشکی آستان قدس رضوی ساخته شده است، اظهار داشت: قبلا دو قسمت از این مجموعه را ساختیم که مورد توجه قرار گرفت و تصمیم گرفتیم در ایام ماه مبارک رمضان وارد بقیه پروندهها شویم. زمان هر قسمت از این سریال بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است و در خلال برنامه افطار شبکه ۳ یعنی مثل ماه پخش میشود. بهترین زمان تلویزیون در طول سال، قبل و بعد از افطار است. این سریال چون 20 دقیقه زمان دارد، نمیتوانست بعد از افطار به صورت مستقل پخش شود.
تهیهکننده مجموعه گره با اشاره به اینکه قصهها در قالب مونولوگ و از زبان شخصیت اصلی تعریف میشود، افزود: برای باورپذیرتر بودن از بازیگرهای تئاتر استفاده کردیم و سراغ بازیگران شناختهشده نرفتیم.
کارگردانی این مجموعه ۳۰ قسمتی را ۴ نفر بر عهده دارند که عبارت از ابوذر حیدری، محمد فراهانی، مسعود دهنوی و حسین امانی هستند. وی با مرور پروندههای افراد شفایافته گفت: پروندهای داشتیم که قرار بود چشم فردی را تخلیه کنند. او به زیارت میآید و پس از آن در بیمارستان پزشک علائم بهبودی را میبیند. مواردی از خوب شدن سرطان خون هم در پروندهها داشتیم. این موارد توجیه علمی ندارد و کمیسیون پزشکی جوابی برایش پیدا نمیکند.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
اخبار
مینیسریالی تازه با قصهای از آگاتا کریستی
«هیو لوری» هنرپیشه بریتانیایی یکی از رمانهای «آگاتا کریستی» را در قالب مینیسریال به تلویزیون میآورد. به گزارش «وطنامروز»، «هیو لوری» هنرپیشه بریتانیایی که بیشتر برای بازی در سریال تلویزیونی «خانه» شهرت دارد، یکی از رمانهای «آگاتا کریستی» را که مورد علاقه او است در قالب مجموعه تلویزیونی جدید «چرا از ایوانز نخواستند؟» در تلویزیون به نمایش میگذارد. رویترز نوشت: این مجموعه یک مینیسریال سه قسمتی خواهد بود که نویسندگی، تهیهکنندگی و کارگردانی آن را «لوری» بر عهده دارد. «لوری» همچنین در این سریال به عنوان یکی از نقشهای مکمل ظاهر میشود. رمان «چرا از ایوانز نخواستند؟» اثر «آگاتا کریستی» نخستینبار سال ۱۹۳۴ در بریتانیا منتشر شد. «بابی» به همراه یکی از دوستان دوران کودکیاش تصمیم میگیرد درباره سوال این غریبه تحقیق کند. سریال «چرا از ایوانز نخواستند؟» که در آن «جیم برودبنت»، «اما تامپسون» و «پل وایتهاوس» به ایفای نقش میپردازند از «بریت باکس» پخش میشود.
***
خداحافظی محمدرضا فرجی با سازمان سینمایی
رئیس سازمان سینمایی طی حکمی روحالله سهرابی را به عنوان مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم و حسین طلابیگی را به عنوان مدیرکل دفتر نظارت بر مراکز، مشاغل و مجامع منصوب کرد. به گزارش «وطنامروز»، بنا به پیشنهاد حبیب ایلبیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی طی حکمی روحالله سهرابی را به عنوان مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم و حسین طلابیگی را به عنوان مدیرکل دفتر نظارت بر مراکز، مشاغل و مجامع منصوب کرد. روحالله سهرابی متولد همدان و عضو رسمی کانون کارگردانان ایران است. دوره حرفهای فعالیتهای او از سال ۱۳۸۷ با ساخت فیلم بلند «محدوده ابری» آغاز شد. «خاکستر و برف» دومین فیلم سینمایی سهرابی است که در ژانر دفاعمقدس تولید شد و جوایزی نیز کسب کرد. حسین طلابیگی نیز متولد ۱۳۵۰ از مشهد دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته طراحی صنعتی است. مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی، عضو شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر، قائممقام انجمن سینمای انقلاب و دفاعمقدس و... از جمله سوابق مدیریتی او است.
***
«آزردگان» در انتظار پروانه نمایش
با پایان مراحل فنی فیلم سینمایی «آزردگان» به کارگردانی، نویسندگی و تهیهکنندگی مهدی فردقادری، از لوگوی این فیلم سینمایی رونمایی شد. به گزارش ایسنا، مراحل تصحیح رنگ و نور «آزردگان» توسط نیما دبیرزاده به اتمام رسید و سومین فیلم سینمایی فردقادری در انتظار دریافت پروانه نمایش است. همچنین از لوگوی این فیلم که توسط پرهام عرب طراحی شده است، رونمایی شد. موسیقی «آزردگان» را بهزاد عبدی ساخته و صداگذاری توسط علیرضا علویان انجام شده است، همچنین رامین نجفی تدوین این فیلم سینمایی را به عهده داشته است. لیلا زارع، محمد امین، رضا بهبودی، فرخ نعمتی، رویا جاویدنیا، هدیه آزیدهاک، محمدرضا داوودنژاد، عطا ثروتی و مریم بوبانی به همراه برخی از چهرههای تئاتر از بازیگران «آزردگان» هستند.
***
برگزاری اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی
اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی امروز سهشنبه 30 فروردین توسط نهاد کتابخانههای عمومی کشور با همکاری بنیاد فرهنگی بینالمللی امام رضا(ع) برگزار میشود. به گزارش «وطنامروز»، مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان یازدهمین جشنواره «کتابخوانی رضوی» امروز سهشنبه توسط نهاد کتابخانههای عمومی کشور با همکاری بنیاد فرهنگی بینالمللی امام رضا(ع) و معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن آمفیتئاتر کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار میشود. این جشنواره در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فرهنگ کتابخوانی و شناسایی استعدادها سال گذشته در بستر فضای مجازی برگزار شده است و استقبال علاقهمندان کتاب و کتابخوانی این جشنواره را به یک رویداد استانی در تمام ردههای سنی تبدیل کرده است. مراسم اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی با داوری آثار، انتخاب برگزیدگان و تجلیل از آنها با حضور مسؤولان ملی استان، چهرههای مذهبی و فرهنگی با رعایت پروتکلهای بهداشتی از ساعت ۱۱ تا ۱۲:۳۰ برگزار میشود.
***
فلاحیپور در آزادی مشروط
پرویز فلاحیپور به عنوان جدیدترین بازیگر سریال تلویزیونی «آزادی مشروط» انتخاب شد. «آزادی مشروط» عنوان جدیدترین سریال مسعود دهنمکی است؛ سریالی که همچنان در مرحله انتخاب بازیگر است و بتازگی پرویز فلاحیپور به جمع بازیگران آن اضافه شده است. با اضافه شدن چند بازیگر جدید دیگر، کار انتخاب بازیگر مسعود دهنمکی برای ساخت این اثر به پایان میرسد و این مجموعه وارد فاز تولید میشود. پیشتر خبر پیوستن منوچهر آذری، مهران رجبی، رضا توکلی، محمود مقامی، عباس محبی، سیدمهرداد ضیایی و چند بازیگر دیگر به این مجموعه تلویزیونی مخابره شده بود.
ارسال به دوستان
اعلام برنامههای هفته بزرگداشت سعدی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اعلام برنامههای ویژه هفته بزرگداشت سعدی گفت: این برنامهها با محوریت فرهنگ قرآنی در آموزههای سعدی برگزار میشود. به گزارش «وطنامروز»، حمیدرضا قانعی در نشست ستاد بزرگداشت سعدی شیرازی با بیان اینکه بنمایههای سخن در ادب و فرهنگ ایرانی- اسلامی سعدی شیرازی است، گفت: سعدی زبان فارسی را به اوج اعتبار زبان رسانید، آنگونه که نهتنها برای ایرانیان و مسلمانان، که برای انسانیت، زبانی از سر معرفت و شعور دارد و عطر آن در بوستان و گلستان او به جان جان خواهد رسید. وی با اشاره به همزمان شدن هفته بزرگداشت سعدی شیرازی با دهه پایانی ماه مبارک رمضان و شبهای سراسر نور قدر، رویدادهای امسال این هفته را با محوریت فرهنگ قرآنی در آموزههای سعدی دانست و افزود: در همین راستا همه برنامهها در 2 بخش اجرایی و علمی برگزار میشوند.
مدیر مرکز سعدیشناسی نیز در ادامه این نشست گفت: در آستانه برگزاری بیستوپنجمین سال از یادروز سعدی، شیخ بزرگ و شاعر نامی ایرانزمین هستیم؛ ربع قرن از آغاز برپایی این رخداد مبارک گذشته و ما همچنان، مشتاقانه خوشهچین خوان معرفت، اخلاق و انسانیت او هستیم.
کورش کمالیسروستانی تصریح کرد: امسال نیز این رویداد مقارن با ماه ضیافت خدا، ماه مبارک رمضان شده است؛ ماهی که سعدی نیز در آثارش، معرفتشناسانه و انساندوستانه از لون «جهد کردن برای نجات غریق، نه به در بردن گلیم خویش از موج» به آن پرداخته است. قداست و اهمیت این ماه برای سعدی چنان است که در مباحث اعتقادی که رکن اصلی شریعت است و سعدی هم بسیار به آنها پایبند است، با هر ۲ رویکرد اعتقادی و انتقادی با این موضوع روبهرو میشود و تاکید و توصیه میکند که: اندرون از طعام خالی دار / تا در او نور معرفت بینی... . ما نیز این توأمانی ماه مبارک رمضان و شبهای قدر را با ایام یادروز سعدی به فال نیک و سیلان رحمت و مغفرت خداوندگاری گرفته، از این منظر به معرفی و شناخت دیدگاههای شیخ خداجوی و خدادوست میپردازیم.
مدیر مرکز سعدیشناسی در ادامه افزود: همزمان با اول اردیبهشتماه، در آرامگاه سعدی بر خوان «سعدی و قرآن» خواهیم نشست و دکتر سیدمحمدمهدی جعفری و دکتر سعید رحیمیان، «تاثیر قرآن بر آثار سعدی» را جستوجو خواهند کرد و نگاه سعدی را به آموزههای قرآنی برخواهند شناخت. وی در ادامه افزود: در روزهای اول تا یازدهم اردیبهشتماه نیز استادان دیگر، همچون دکتر نصرالله پورجوادی، دکتر محمدجعفر جعفریلنگرودی، عبدالعلی دستغیب، دکتر میرجلالالدین کزازی، دکتر اصغر دادبه، دکتر راجندر کمار از دانشگاه دهلی، دکتر ناهید نوروزی از دانشگاه بولونیا، دکتر محمدرضا امینی، دکتر عبدالرضا مدرسزاده، سیدعلی میرفتاح، دکتر سیدحسین محمودی، کاوه بهبهانی، دکتر محمدرضا خالصی، نایب شیرازی و دکتر فرح نیازکار پیرامون موضوعهای مختلف در زندگی و آثار سعدی سخنرانی خواهند کرد.
وی همچنین گفت: در هشتم اردیبهشتماه با حضور استادان خوشنویسی ایران همچون یدالله کابلی و محمد حیدری سومین نمایشگاه «محفل انس» به سرپرستی استاد معینخواه گشایش خواهد یافت. کمالیسروستانی در پایان سخنانش، گلباران آرامگاه سعدی، گلستانخوانی، غزلخوانی و انتشار بیستوهشتمین دفتر سعدیشناسی را از دیگر برنامههای جنبی یادروز سعدی دانست.
گفتنی است مراسم یادروز سعدی که همزمان با شیراز در دیگر شهرهای ایران و جهان برگزار میشود، در شیراز با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، شهرداری شیراز، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس، صداوسیمای مرکز فارس و مرکز سعدیشناسی برگزار میشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|