|
ارسال به دوستان
چرا دهه 90 را میتوان نقطه عطفی برای ارجاع به واقعیت در سینمای ایران دانست
یک دهه اقتباس به نفع سینما
گروه فرهنگ و هنر: چند سال پیش در اختتامیه یکی از جشنوارههای فیلم فجر، هیات داوران در بیانیه پایانی، گزارههای قابل تاملی را درباره سینمای ایران مطرح کرد. به گزارش «وطنامروز»، در بخشی از بیانیه پایانی هیات داوران جشنواره سیوهفتم فیلم فجر، اینطور آمده بود: «فیلمنامه، همچنان چشم اسفندیار سینمای ما است. انسجام روایی، آغازبندی و پایانبخشی منطقی، ضرباهنگ روایت، توجه به عمق و باورپذیر بودن انگیزههای رفتاری و موقعیتی شخصیتها، و حل شدن ایده و درونمایه در تاروپود دراماتیک داستان، بایستههای کمتر دیدهشده این عرصه است». تنوع ژانر در آن جشنواره به نسبت چند جشنواره پس و پیش، اهالی سینما را سر ذوق آورده بود. این ماجرا هم در کنار دلایل متنوع، یک دلیل عمده داشت و آن هم ارجاع به واقعیت بود. این نکته البته از نظر هیات داوران دور نمانده بود، چنانکه به آن اینطور اشاره کرده بودند: «تاریخ، عرصه دشوار و ناپیدای سینمای ایران است. تلاش سینماگران در جشنواره جاری، برای نقب زدن به لایههای زیرین این فضای پرمخاطره و حساسیتبرانگیز، چه تاریخ جنگ تحمیلی 8 ساله که دربرگیرنده حماسه دفاع شهیدان و ایثارگران و آزادگان بیادعاست، و چه تاریخ معاصر 100 ساله که بحبوحهای از پیروزیها، شکستها، مقاومتها و رادمردیها و پهلوانیهاست، تحسینی درخور میطلبد».
ارجاع به تاریخ و واقعیتهای تاریخی و البته از منظری دیگر، «اقتباس از واقعیت» و حتی اقتباس از داستانپردازیهای تحسینشدهای که با پرفروش شدن کتابها رخ نشان میدهند، ظرفیت مغفول سینمای ایران بوده و هست. اگرچه میتوان دهه 90 را نقطه عطفی برای ورود جریانهای سینما به حوزه اقتباس تلقی کرد. خاطرات جمعآوری شده رزمندگان جنگ که در دل کتابهای دفاع مقدسی جا خوش کردهاند، همه منتظر سینمایی شدن هستند. خاطرات دیگری هم هستند که کتاب نشدهاند اما واقعیتهایی هستند که ظرفیت دراماتیزه شدن دارند؛ خاطراتی که در عین داشتن وجه اشتراکهای فراوان، نقاط دراماتیک منحصربهفردی دارند. برخلاف سینمای بلاموضوع دهه 80، سینمای دهه 90 نشان داد میتوان ظرفیتهای اقتباسی را به نفع سینما فعال کرد. چ، استرداد، ایستاده در غبار، ماجرای نیمروز، رد خون، شیار 143، درخت گردو، چهارراه استانبول، 23 نفر، تنگه ابوقریب، خروج، شبی که ماه کامل شد، تختی، روز صفر، لباس شخصی، منصور و موقعیت مهدی بخشی از جریان سینمایی کنشگر در دهه 90 هستند که متاثر از واقعیتهای تاریخی و با الهام از آنها ساخته شدهاند. اگر فرض بگیریم در شرایط ایدهآل سالی 100 فیلم در سینمای ایران تولید میشود، بین سالهای ۹۴ تا ۱۴۰۰، ۶۰۶ فیلم در سینمای ایران ساخته شده است؛ به طور متوسط سالی 100 فیلم. اگر میانگین این عدد را به یک دهه توسعه دهیم، یعنی فیلمهای ذکر شده که با ارجاع به واقعیت ساخته شدهاند، کمی بیش از یک درصد از همه سینمای ایران را تشکیل میدهند. با تسامح و اضافه کردن چند فیلم دیگر، میتوانیم بگوییم 2 درصد از تولیدات سینمای ایران با ارجاع مستقیم به واقعیتهای تاریخی تولید شدهاند. در بازتاب رسانهای اما با تاثیری بسیار بیش از این مواجهیم. 2 درصد فیلمهای سینمای ایران با تسامح توانستهاند سر و صدایی بیش از چندصد فیلم دیگر تولید شده در این سینما راه بیندازند، از آنها ماندگارتر و تماشاییتر شوند و خط و خطوط و راهبردهای سینمای استراتژیک را پیش روی مدیران بگذارند. به عبارت دیگر، بخشی از پیمودن مسیر سینمای استراتژیک در سخنرانیها و گاه در حرافیهای چهرههای مدعی، با رفتن زیر یک خم تولید، طی شده است. برخی سازمانها مانند سازمان اوج و برخی چهرهها مانند محمدحسین مهدویان، ابراهیم حاتمیکیا، سعید ملکان و نرگس آبیار را میتوان به عنوان چهرههایی موثر در شکل گرفتن سینمای اقتباسی دهه 90 ایران معرفی کرد؛ دههای که از فرصت ورود نسل جدید سینماگران مولف استفاده کرد و توانست در زمان مناسب ظرفیتهای لازم برای پیشرفت سینمای اقتباسی (اقتباس از واقعیت) را فعال کند. ورود به سینمای اقتباسی حالا فعالتر از پیش، مسیر خود را یافته است. این مسیر امتحان خود را در سینمای دنیا پس داده است؛ کارگردانان مطرح تاریخ سینما با بهرهگیری از واقعیت و بعضا سوژههای خاص سیاسی در مقاطع خاص، آثار ماندگاری در ژانر سینمای سیاسی خلق کردهاند. از رکود اقتصادی دهههای 20 و 30 آمریکا تا ترور جاناف کندی، رسوایی واترگیت، جنگ ویتنام و خیلی اتفاقات دیگر منبع الهام فیلمهای مهمی در سینما شدهاند. در ایران، حداقل در 50 سال گذشته و با نگاهی وسیعتر در نزدیک به یکصد سال اخیر، تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران مشحون از تحولات فراوان و حوادث عجیب و غریب و محیرالعقول بوده است که بشدت قابلیت دراماتیزه و سینمایی شدن دارند. استقبال از جریان اقتباس به نحوی است که تعدادی از سینماگران مولف نسلهای قبل نیز اگرچه دیگر توان تولیدی سابق را ندارند و نمیتوانند بسان گذشته کنشگری کنند ولی به این مهم رسیدهاند که ارجاع به واقعیتهای تاریخی و دست یافتن به روایتهای منحصربهفرد میتواند به آنها برای فرار از داستانپردازیهای از مد افتاده کمک کند.
***
۳ سریال اقتباسی در راه است
مدیر مرکز تولیدات سریال سازمان سینمایی سوره از اقتباس ۳ کتاب انتشارات سوره مهر برای تولید سریال خبر داد و عنوان کرد این آثار در مراحل پایانی نگارش قرار دارند. به گزارش «وطنامروز»، وحید پناهلو از اقتباس ۳ کتاب «عصرهای کریسکان»، «قرارگاه سری نصرت؛ خاطرات عباس هواشمی» و «ماتیخان» برای ساخت سریال خبر داد. وی با اعلام این خبر گفت: بر اساس تفاهمنامهای که سال ۱۴۰۰ میان سازمان سینمایی سوره و انتشارات سوره مهر مبنی بر اعطای نمایندگی حق هرگونه اقتباس یا برداشت از آثار انتشارات سوره مهر منعقد شده است، در نخستین گام ۳ کتاب «عصرهای کریسکان» به قلم کیانوش گلزار راغب، «قرارگاه سری نصرت؛ خاطرات عباس هواشمی» نوشته عباس هواشمی و «ماتیخان» به نویسندگی عبدالرحمن اونق که توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است، انتخاب شدند. مدیر مرکز تولیدات سریال سازمان سینمایی سوره ادامه داد: مقدمات اقتباس از این ۳ کتاب از پاییز سال ۱۴۰۰ آغاز شد، با جدیت ادامه پیدا کرد و هماکنون در مراحل پایانی نگارش فیلمنامه برای تولید سریال قرار دارد. پناهلو با اشاره به اسامی سرپرست نویسندگان این ۳ اثر درباره عوامل اصلی این پروژه عنوان کرد: احمدعلی سجادیصدر، مهدی سجادهچی و نازنین اسماعیلپور به ترتیب سرپرست نویسندگان آثار «عصرهای کریسکان»، «قرارگاه سری نصرت؛ خاطرات عباس هواشمی» و «ماتیخان» برای نگارش فیلمنامه هستند و هماکنون در حال مذاکره با دیگر عوامل هستیم. همچنین با توجه به اینکه شرایط پروژهها به چه صورت پیش میرود، وارد مرحله پیشتولید و سپس تولید یکی از این آثار میشویم. مدیر مرکز تولیدات سریال سازمان سینمایی سوره در پایان درباره مضمون این ۳ کتاب بیان کرد: این آثار 3 فضای مختلف را در ۳ مقطع تاریخی متفاوت روایت میکنند. «عصرهای کریسکان» خاطرات یک آزاده کُرد است که اخیرا به شهادت رسیده است. «ماتیخان» که داستان آن مربوط به حکومت پهلوی اول است، به موضوع اسکان قبایل ترکمن در منطقه مرزی حاشیه رود اترک اشاره دارد. همچنین «قرارگاه سری نصرت؛ خاطرات عباس هواشمی» نیز با بررسی روند شکلگیری قرارگاه سری نصرت در زمان دفاعمقدس به نقش سردار شهید علی هاشمی در این قرارگاه میپردازد.
ارسال به دوستان
تاریخ تحلیلی سینمای فلسطین در یک مستند
«آنجا باید بهشت باشد» دیدنی شد
کارگردان مستند «آنجا باید بهشت باشد» گفت: این مستند نشان میدهد صهیونیستها خیلی پیشتر در قابهای تصویر و پرده نقرهای سینما به اشغال سرزمین فلسطین پرداخته و اذهان عمومی را برای چنین واقعهای از مدتها قبل آماده کرده بودند. به گزارش «وطنامروز»، مستند «آنجا باید بهشت باشد» به تهیهکنندگی و کارگردانی داوود کاظمی با موضوع تاریخ تحلیلی سینمای فلسطین و از تولیدات جدید شبکه مستند به مناسبت روز جهانی قدس پخش میشود. کاظمی درباره مراحل تولید مستند «آنجا باید بهشت باشد» گفت: این اثر با نگاهی متفاوت مساله مقاومت مردم فلسطین را روایت کرده است. این مستند ۲ قسمتی در نگاهی کلی برای به تصویر کشیدن رویارویی فرهنگی فلسطینیها و اسرائیلیها آن هم در مدیوم رسانه تلاش میکند و برای رسیدن به این هدف سراغ سینمای مستند رفته است. به عبارت دیگر، در این مستند با بررسی تاریخی یکصد سال گذشته به مخاطب نشان میدهیم برخلاف تصویر رایجی که ما از اشغال فلسطین و اعلام موجودیت اسرائیل در سالهای پایانی دهه ۱۹۴۰ میلادی داریم، داستان این تقابل کمی به عقبتر بازمیگردد. این کارگردان افزود: این مستند نشان میدهد که صهیونیستها خیلی پیشتر و در قابهای تصویر و پرده نقرهای سینما به اشغال سرزمین فلسطین پرداخته و اذهان عمومی را برای چنین واقعهای از مدتها قبل آماده کرده بودند. کاظمی ادامه داد: «آنجا باید بهشت باشد» کاملا آرشیوی است و تصاویر کمیاب و تا حدودی دیده نشدهای را گردآوری کرده است. برای روایت بهتر گفتار متن سومشخص به شکلی زنجیروار آن را همراهی کرده و حوادث پیدرپی داستان را برای مخاطبی که بعضا از خیلی از فصلهای داستان هیچ اطلاعی ندارد بیان میکند؛ حوادثی مانند «روز نکبت»، «جنگ اعراب و اسرائیل»، «انتفاضه» و... که هرکدام در طول این سالها مبنای فیلمهای جداگانهای قرار گرفتهاند اما هیچگاه به ردپای سینمای فلسطین یا حتی اسرائیل در این وقایع نپرداختهاند. او درباره انتخاب نام فیلم هم گفت: نام مستند برگرفته از نام آخرین فیلم یکی از برجستهترین فیلمسازان فلسطینی به نام «الیاس سلیمان» است که در واقع به بازپسگیری سرزمین ربوده شده فلسطینیها اشاره میکند؛ سرزمینی که به امید خدا روزی دوباره به گذشته خود بازخواهد گشت. نویسنده این مستند ۲ قسمتی عادل انیسی از مستندسازان باتجربه است، تهیه و کارگردانی و جمعآوری تصاویر آرشیوی این اثر را داوود کاظمی عهدهدار بوده و سامان قیطولی تدوین و ریحانه اقبالی تیتراژ و گرافیک این مستند را بر عهده داشتهاند. «آنجا باید بهشت باشد» به مناسبت روز جهانی قدس از شبکه مستند پخش میشود. ارسال به دوستان
گسترش شخصیتهای مارولی توسط سونی پس از موفقیتهای مالی
تام هاردی خبرنگاری میکند
سونی قصد دارد روند پول درآوردن از دنبالههای جدید از پروژههای قبلی را ادامه دهد و مشغول گسترش شخصیتهای مارولیاش نیز هست. به گزارش «وطنامروز»، استودیوی سونی پیکچرز تایید کرده که قسمت سوم مجموعه «ونوم» با نقشآفرینی تام هاردی و همچنین دنبالهای دیگر برای «شکارچیان روح» ساخته خواهد شد. پس از موفقیتهای باکس آفیسی نخستین فیلم «ونوم» محصول ۲۰۱۸ و دنباله آن در سال گذشته که به ترتیب ۸۵۶ میلیون دلار و ۵۰۲ میلیون دلار فروختند، سونی میخواهد قسمتی دیگر برای این مجموعه تولید کند. ورایتی نوشت: این استودیو همچنین گفته میخواهد دنبالهای برای «شکارچیان روح: افترلایف» بسازد که ۲۰۰ میلیون دلار فروخته بود. از دیگر پروژههایی که توسط سونی اعلام شدند میتوان از فیلم بیوگرافیکی جدید درباره ویتنی هیوستون، فیلم «کرِیوِن شکارچی»، «ایکوالایزر ۳» و کلیپهای جدیدی از «مردی به نام آتو» با نقشآفرینی «تام هنکس» نام برد. در «ونوم»، تام هاردی نقش خبرنگاری به نام ادی براک را ایفا میکند که درگیر انگلی از جهانی دیگر میشود که به او قابلیتهایی جدید میدهد.
سونی علاوه بر این دارد روی فیلمی جداگانه بر پایه شخصیت مادام وِب با نقشآفرینی داکوتا جانسون کار میکند. شخصیت ونوم تام هاردی آخرین بار در صحنه پایانی فیلم «اسپایدرمن: راهی به خانه نیست» دیده شد.
این فیلم یکی از غولهای باکس آفیسی بود که در سطح جهان 1.89 میلیارد دلار فروخت. «شکارچیان روح: افترلایف» توسط جیسون رایتمن کارگردانی شده که این مسؤولیت را از پدرش ایوان رایتمن به ارث برد که کارگردان فیلم اصلی «شکارچیان روح» سال ۱۹۸۴ بود.
ارسال به دوستان
خاطرات یک پزشک از زمان جنگ
سوره مهر «کوه مرگی» را منتشر کرد
رمان «کوه مرگی» نوشته حسین عباسزاده توسط انتشارات سوه مهر منتشر و راهی بازار نشر شد. به گزارش «وطنامروز»، رمان «کوه مرگی» اثر حسین عباسزاده با روایتی از خشم یک پزشک ایرانی از بعثیها در زمان جنگ توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شد. جنگ ایران و عراق داستانها و گفتنیهای زیادی دارد و رمان «کوه مرگی» هم از زبان یک پزشک روایت میشود که در مواجهه با یک بیمار عراقی به یاد خاطرات خودش از جبهه میافتد. در ادامه از روی شباهتها متوجه میشود این بیمار عراقی فردی است که موجب اسارت خود او و شهادت دوستان همرزمش شده است. از ویژگیهای این اثر میتوان به توصیف و فضاسازی مناسب و تأثیرگذار، پرهیز از سویه شعاری و قضاوتمندانه، پایانبندی و تأثیرگذاری که مخاطب را با خود همراه میکند، اشاره کرد. این کتاب در کارگاه قصه و رمان مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری تولید شده و مخاطبان آن گروه سنی جوان و بزرگسال هستند. در بخشی از رمان «کوه مرگی» میخوانیم: «وقتی باد و برف با هم قاطی میشدند یک جهنم یخزده میشد. باد از بین کوهها زوزه میکشید و روی برفها میرقصید و پودر برف را به سر و صورتت میکوبید. باد و برف وقتی با هم دست به یکی میکردند بیرحم میشدند مثل یک حیوان درنده بیرحم. هر چه سر راهشان بود یخ میزد. شبهایی که باد بود اصلاً پست دادن فایدهای نداشت؛ چون نمیتوانستیم رو به باد بایستیم. باید مدام پشت به باد میایستادیم تا ذرههای برف توی صورتمان نخورد. ذرههای کریستالی یخزده برف مثل چاقو توی پوستمان فرو میرفتند». اینکتاب با شمارگان هزار و ۲۵۰ نسخه منتشر شده است. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
اخبار
محمدعلی اسلامیندوشن درگذشت
محمدعلی اسلامیندوشن، نویسنده، شاعر و منتقد ادبی درگذشت. به گزارش «وطنامروز»، محمدعلی اسلامیندوشن، نویسنده، شاعر و منتقد ادبی روز دوشنبه ۵ اردیبهشت در کانادا درگذشت. بعد از ظهر دیروز سهشنبه زمزمههایی مبنی بر درگذشت این چهره ادبی شنیده شد که با تایید آنها مشخص شد اسلامی ندوشن روز دوشنبه ۵ اردیبهشت در کانادا درگذشته است. این چهره ادبی، متولد سال ۱۳۰۴ در ندوشن، از توابع استان یزد بود که با مهاجرت به تهران در دبیرستان البرز و سپس دانشکده حقوق تهران تحصیل کرد. او پس از دریافت مدرک کارشناسی به فرانسه رفت و در رشته حقوق بینالملل، مدرک دکترای خود را از دانشکده سوربن دریافت کرد. اسلامیندوشن سال ۳۴ به ایران بازگشت و مدتی را به عنوان قاضی سپری کرد اما با رهاکردن مشاغل حقوقی به تدریس حقوق و ادبیات رو آورد. او در ادامه زندگی خود را در مسیر ادبیات پیش برد و با چهرهها و مجلات ادبی همکاری کرد. از اسلامی ندوشن، مجموعهمقالات، مجموعه اشعار، یادنامهها و نوشتههای مختلف ادبی به جا مانده است. سال ۹۹ همزمان با ۹۵ سالگی این چهره ماندگار ادبیات معاصر، خیابانی در حوالی دانشگاه تهران بهنام او نامگذاری شد.
***
برگزاری شب شعر و موسیقی قدس
سومین شب شعر و موسیقی بینالمللی قدس در آستانه چهلوسومین راهپیمایی روز قدس با حضور شاعران و اجرای سرودهای مقاومت به همت معاونت هنری سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران برگزار میشود. به گزارش «وطنامروز»، در آستانه چهلوسومین سالروز برگزاری روز قدس، معاونت هنری سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران سومین شب شعر و موسیقی بینالمللی قدس را با حضور شاعران و اجرای سرودهای مقاومت، امروز ساعت ۱۷ در فرهنگسرای اندیشه برگزار میکند. رونمایی از قطعه ۳ زبانه «قدس ای یقین» از تولیدات معاونت هنری سازمان فرهنگی- هنری بخش دیگر این آیین خواهد بود. آهنگسازی این قطعه به همت محمدرضا عقیلی انجام شده و شاعر فارسی آن علیمحمد مودب است و عارف علیزاده نیز آن را خوانده است. شعر عربی نیز توسط مرتضی حیدریآلکثیر سروده و خوانده شده و بخش انگلیسی این قطعه نیز توسط وهاب ابراهیمی سروده و اجرا شده است. پیوستن به پویش جهانی «مقلوبه» بخش دیگری از این آیین است که در آستانه افطار اجرا خواهد شد. «مقلوبه» غذای سنتی در منطقه شامات بویژه فلسطین به شمار میرود که در فلسطین و قدس اشغالی به نماد پیروزی قدس و واژگون شدن سلطه دشمنان قدس تبدیل شده است.
***
فروش یک میلیاردی «موقعیت مهدی» در اکرانهای مردمی عمار
فروش فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» در اکرانهای مردمی «عمار» از یک میلیارد تومان عبور کرد. به گزارش عماریار، فروش فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازیفر و تهیهکنندگی حبیب والینژاد در اکرانهای مردمی «عمار» از یک میلیارد تومان عبور کرد. تاکنون و با همت اکرانکنندگان عماریار، ۸۰۰ سانس اکران مردمی فیلم «موقعیت مهدی» در سراسر ایران برگزار شده و ۷۵ هزار مخاطب به تماشای آن نشستهاند که در این بین شهرهای تهران، رودسر و سبزوار بیشترین اکرانها را به خود اختصاص دادهاند. همزمان با آغاز اکرانهای فیلم «موقعیت مهدی»، پویش فرهنگی «مهمان من باش» نیز در سراسر کشور به راه افتاد که از طریق آن مخاطبان میتوانند با هزینه دلخواه خود به اکران فیلم «موقعیت مهدی» در مناطق محروم کمک کنند که از این طریق نیز تا به امروز بیش از ۲۰ میلیون تومان وارد چرخه اکرانهای مردمی شده است.
***
مادام محبوبا منتشر شد
رمان «مادام محبوبا» نوشته مرضیه احمدی توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر شد. به گزارش «وطنامروز»، رمان «مادام محبوبا» نوشته مرضیه احمدی توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر و راهی بازار نشر شد. این رمان روایتی متفاوت است از احوالات درونی بانوانی که بتازگی به تحول، درک و شناخت از نقش و جایگاه زن مسلمان، حجاب و... رسیدهاند و در تغییر تدریجی با انتخاب پوشش چادر محجبه شده و به مذهب رو آوردهاند. این کتاب با ۱۸۴ صفحه و قیمت ۵۰ هزار تومان منتشر شده است.
***
تجلیل از 5 پیشکسوت قرآنی
همزمان با بزرگداشت روز قدس، بیستمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی شهر تهران با عنوان «عمری با قرآن» برگزار و در این برنامه از 5 استاد پیشکسوت قرآن تجلیل میشود. به گزارش فارس، سعید زکیلو، رئیس فرهنگسرای قرآن گفت: برگزاری همایش عمری با قرآن یکی از برندها و مهمترین برنامههای شاخص این فرهنگسرا بوده و به مدت ۱۹ سال هر سال در ایام ماه مبارک رمضان اجرا شده است. نوزدهمین همایش عمری با قرآن به دلیل همهگیری کرونا سال گذشته در اواخر پاییز برگزار شد. وی ادامه داد: هماکنون با توجه به واکسیناسیون عمومی و پایین آمدن آمار ابتلا، تصمیم گرفتیم به یاری پروردگار و با رعایت پروتکلهای بهداشتی این همایش را روز جمعه ۹ اردیبهشتماه ۱۴۰۱ در فرهنگسرای قرآن برگزار کنیم. زکیلو در ادامه اعلام کرد: تجلیل از 5 پیشکسوت قرآنی شهر در این همایش انجام میشود. اساتید رشتههای مختلف علوم قرآنی از جمله قرائت، داوری، مدیریت، تدریس، هنر و... پس از جلسات کارشناسی متعدد انتخاب و دعوت شدند که در این مراسم از تلاشهای قرآنی ایشان در طول سالهای متمادی تقدیر به عمل خواهد آمد.
ارسال به دوستان
پرویز پرستویی پیشقدم شد
تأمین خانه و پرستار برای رضا رویگری
رضا رویگری پس از بهتر شدن شرایط جسمیاش در منزلی که برای هنرمندانی همچون او اختصاص داده شده، سکونت خواهد یافت. در پی انتشار ویدئویی از رضا رویگری، بازیگر پیشکسوت کشورمان که میگفت در آسایشگاه کهریزک رها شده است، پیگیریهای زیادی از سوی مردم، هنرمندان و برخی مسؤولان انجام شد تا کمکی به شرایط زندگی این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون شود. به گزارش ایسنا، یکی از دستاندرکاران آسایشگاه کهریزک در این باره میگوید تماسهای متعددی از تهران و شهرستانهای مختلف با این مرکز گرفته شده تا هم جویای حال رویگری باشند و هم به طریقی با در اختیار قرار دادن منزل یا پرستار به او کمک کنند. در عین حال صبح دیروز چند همکار و دوست رضا رویگری از جمله علیرام نورایی و شهربانو منصوریان به نمایندگی از جمعی از همکاران دیگر خود به ملاقات رویگری در آسایشگاه رفتند و پرویز پرستویی هم که در سفر است، در تماسی تصویری با رضا رویگری صحبت کرد. پرستویی تایید کرد قرار شده با پیگیریهای این گروه و یکی از دوستانش به نام علیرضا اصغری منزلی به همراه پرستار برای رضا رویگری فراهم شود تا پس از بهبود شرایط جسمی و ترخیص از آسایشگاه در آنجا اقامت کند. همچنین تاکید شده این محل اقامتی متعلق به خانواده رویگری نخواهد بود و صرفا در اختیار هنرمندانی با شرایط مشابه قرار خواهد گرفت. در حال حاضر رویگری در آسایشگاه کهریزک تحت درمان است و فیزیوتراپی، کار درمانی و نکات بهداشتی برای او انجام میشود. از سویی محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی با اشاره به وضعیت رویگری بیان کرد: از زمانی که از مشکل آقای رویگری اطلاع پیدا کردیم با خانم کریمی همسر ایشان و از طریق آنها با پزشکان معالج و دستاندرکاران آسایشگاه کهریزک در تماس بودیم. وی ادامه داد: به گفته همسرشان و بنا به تاکید پزشک معالج آقای رویگری، امکان نگهداری وی در منزل به دلیل پارهای مشکلات و اختلالات جسمی به هیچ وجه وجود نداشت و با مساعدت و همکاری پزشک به آسایشگاه کهریزک و در شرایط مطلوب منتقل شده است. به گفته وی، چندین بار هم از سوی سازمان سینمایی و همکاران بنده در موزه سینما برای حمایت از این هنرمند عزیز اقداماتی صورت گرفته و عیادت از ایشان از نخستین برنامههای دیداری بنده در مدت حضورم در سازمان سینمایی بوده است. رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم صبح امروز (دیروز) مدیرعامل صندوق اعتباری هنر را مامور کرد تا از نزدیک و حضوری در جریان روند نگهداری و درمان و شرایط آقای رویگری قرار گیرد. وی اضافه کرد: با تعاملاتی که از طریق صندوق اعتباری هنر صورت گرفته و اقداماتی که از سوی سازمان سینمایی و صداوسیما در حال انجام است، مشکلات این هنرمند بزودی مرتفع میشود. خزاعی گفت: در کنار این هنرمند پیشکسوت و خانوادهاش خواهیم بود. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|