|
ارسال به دوستان
بررسی علل گرایش طیفهای مختلف مخاطب به سخنرانیها و منبر آیتالله فاطمینیا
اخلاق رسانه است
رضا کردلو: رحلت عالم فرزانه آیتالله فاطمینیا که از چهرههای برجسته روحانیت شیعه و از بزرگان اخلاق و عرفان ناب اسلامی بود دریغ و حسرتها را برای من و نسل من بیش از پیش کرد؛ چهرهای که ورای همه توصیفاتی که درباره علما میگوییم و میشنویم یک مشخصه مهم داشت و آن تاکید همیشگی بر خرافهزدایی از دین و ارائه تصویری صیقلی، صاف و لطیف از دین، همانگونه که هست، بود. این برجستگیها موجب شده بود که وی بیشتر از بسیاری از وعاظ مورد توجه قرار گیرد و جوانها به او اقبال داشته باشند.
در روزهایی که توصیف دین، همانگونه که هست و به دور از خرافهها و نگاههای عوامانه و عرفانهای نوظهور و کذا و کذا، برای آنان که بر منبر مینشینند، کمی سخت شده است، چهرههایی مثل آقای فاطمینیا، از منبر به عنوان فرصتی برای ارائه تصویری حقیقی از دین استفاده میکردند. در برخی موارد، واقعا شجاعتی میخواست که یکی مثل آقای فاطمینیا با قدرت جلوی خرافات و افعال غلطی که به نام دین باب شده میایستاد و گزاره تکرارشونده در میان همه حرفهایش این بود که «این عوامبازیها چیه؟»
نسل من شخصیتی را از دست داد که حرف دین را تحت تاثیر یا دربند رسانه نمیکرد و دفتر و دستک نداشت که رضای آنها را به نیاز خلقالله ترجیح دهد. برنامههای از پیش تعیین شده مجموعهها هم خط سخنرانیها و حرفی که میخواست بزند را تحت تاثیر قرار نمیداد.
کذا و کذا نمیکرد. باری نوشتم که در روزگار مجازی حفظ رابطه استاد و شاگردی کار راحتی نیست. استاد باید آنقدر جذبه داشته باشد که مخاطبان نادیده را صرفا با محتوای کلام و نحوه بیان مجذوب کند. مجذوب معارفی که نماد عملیاش، خود استاد باشد. آیتالله فاطمینیا اینچنین بود.
گزارهای در میان گزارههای نظری علم ارتباطات که کم هم نیستند وجود دارد با این مضمون که «پیام، رسانه است». با وام گرفتن از این گزاره درباره آقای فاطمینیا، میشود اینطور مطرح کرد که «اخلاق، رسانه است». آن هم بویژه از سوی کسی که خود متخلق است. و خب! همه میدانیم که این رعایت عملی، چه نقش مهم و اثر وضعی قابل توجهی در پذیرفته شدن آرای یک نفر میتواند داشته باشد. حالا فرض کنید یک رسانه، آن هم رسانهای آوانگارد مانند آقای فاطمینیا، امتیازات دیگری را هم همراه داشته باشد. لحن شیرین، بیان شیوا، نفس گرم، سواد بالای علمی و تفقه خارقالعاده در مسائل مختلف، طرح مباحث مبتلابه برای مخاطبان عام، مهربانی در گفتار و رفتار و دیگر ویژگیهایی که ایشان داشت، علاوه بر آنهایی که در محضر ایشان بودند، تماشای برشهای کوتاه درس اخلاق ایشان را برای عموم لذتبخشتر کرده بود.
اما این تنها دلیل تاثیرگذاری رسانهای آقای فاطمینیا نبود. دقت ایشان در نقل احادیث و روایات و تاکید بر سندیت داشتن آنها، درسی است که طلاب جوانتر باید برای ارتباط با مردم از استاد فاطمینیا بیاموزند.
رسانه شدن آیتالله فاطمینیا که حالا رفتنش به دریغ و افسوس میگذرد، به موضوعی که مردم آن را خوب میفهمند و خوب تشخیص میدهند هم مربوط میشود. محبوبیت ناگهان اتفاق نمیافتد. در همه این سالها مردم شخصیتی را میدیدند که در عین بزرگی، فروتن و در عین دانشمندی، در دسترس بود و به قول خودش که وقتی میخواست ارزش علما و اساتیدش را یادآور شود، «آقا این آدم یکی بود در زمانه خودش».
ارسال به دوستان
معاونت برونمرزی فعلا شبکه جدید تأسیس نمیکند
خیز برای آثار نمایشی
معاون برونمرزی صداوسیما با اشاره به اقدامات این معاونت بیان کرد تا اطلاع ثانوی بنایی برای راهاندازی و تاسیس شبکه یا کانال جدید ندارند. به گزارش «وطنامروز»، احمد نوروزی، معاون برونمرزی صداوسیما درباره شبکههای جدیدی که قرار است راهاندازی شود توضیح داد: فعلا برنامه توسعهای برای ایجاد شبکه یا کانال مدنظر نیست و عمده توجه ما به ارتقای کیفی و گسترش و عمقبخشی حوزه مخاطبان رسانههای موجود است. نوروزی در گفتوگو با مهر درباره مشکلات بودجهای معاونت برونمرزی و بدهیها که در زمان حضور پیمان جبلی انباشته شده بود و اینکه چقدر حالا از طرف وی برای پرداخت این بدهیها کمک میشود؟ عنوان کرد: حقیقتا در این چند ماهی که ایشان بر کرسی ریاست سازمان صداوسیما بود من شاهد بودم که تخصیص منابع و درخواستهایی که معاونت برونمرزی به حق طی این سالها داشت رو به تسهیل رفت. این معاونت سالها با یک بدهی انباشته مواجه شده بود. بدهی ایجاد شده به دلیل مشکلات کشور بود و بخشی از این بدهی ارزی با کمکهای ایشان تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کرد. در سال جدید هم امید داریم که این کمکها ادامه پیدا کند. نوروزی درباره رویکردهای پیش رو نیز عنوان کرد: معاونت برونمرزی در این سالها مجبور شد صرفهجوییهای زیادی انجام دهد؛ صرفهجوییهایی که در جاهایی به کیفیت کار آسیب وارد کرد. ما ناگزیر هستیم در مناطق هدف فعالانه عمل کنیم و این امید را داریم که از امسال حرکت رو به جلوی توسعهای برون مرزی اتفاق بیفتد. بسیار مهم است نسبت به ارتقای کیفیت محتوا و اطمینان از مصرف محتوایی که در حال تولیدش هستیم و تاکنون ایجاد شده است در جامعه هدف اقدام کنیم. وی اضافه کرد: بنابراین برنامه توسعهای از لحاظ افزایش شبکه و کانال نداریم و کیفیسازی در حوزههای مختلف خواهد بود. در قسمت برنامهسازی در تلویزیونهای خبری اهتمام ویژهای خواهد شد که برنامههایی که تولید میشوند برنامههای شاخصی باشند. معاون برونمرزی صداوسیما درباره حضور چهرهها و سلبریتیها عنوان کرد: ما رویکردی را دنبال کردهایم که یکی پرورش استعدادها بوده است و در همین یک سال اخیر برخی استعدادها بعد از اینکه به مجموعه برونمرزی اضافه شده و شناخته شدهاند الان سرشان دعواست و مجموعههای رسانهای دیگر یعنی تلویزیونهای خارجی به دنبال آنها هستند. دنبال این هم هستیم که برخی چهرههای شاخص را که با طراحیهایی که در ذهن خودمان سازگار است و البته با مقدورات مالی که داریم به کار بگیریم. برنامه ویژه ما این است که بتوانیم چنین افرادی را هم به مجموعه برونمرزی صداوسیما اضافه کنیم. این مسیر تا حدودی شروع شده است و بزودی انشاءالله اتفاقات جدیدی رخ خواهد داد. وی درباره حوزه نمایش و ادامه تولید سریال در آیفیلم نیز تصریح کرد: امید داریم در دوره جدید خیز قابل توجهی در قسمت تولیدات نمایشی برونمرزی هم داشته باشیم. ارسال به دوستان
آکشی کومار فرش قرمز کن را از دست داد
ابتلا به کرونا برای بار دوم
ستاره سینمای بالیوود با مثبت شدن تست کرونایش از حضور در فرش قرمز جشنواره کن ۲۰۲۲ بازماند. به گزارش «وطنامروز»، آکشی کومار با مثبت شدن آزمایش «کووید-۱۹» برای دومین بار، امکان حضور در مراسم فرش قرمز جشنواره فیلم کن امسال را نخواهد داشت. وی پیش از این دقیقا سال پیش به دنبال ابتلا به کرونا در بیمارستانی در بمبئی بستری شد. سال پیش ۴۵ نفر از افراد گروه ساخت فیلم جدید وی «رام سیتو» نیز به کرونا مبتلا شده بودند. کومار که قرار بود در جشنواره فیلم کن امسال در کنار چهرههای سینمای هند از جمله پوجا هج، ایآر رحمان، شکار کاپور و وزیر اطلاعات و مطبوعات هند آرنورانگ تاکور شرکت کند، مجبور به انصراف از این حضور شده است. وی در واکنش به خبر وضعیت «کووید-۱۹» خود در رسانههای اجتماعی نوشت: واقعا مشتاق بودم که در غرفه هند در کن حضور یابم اما متاسفانه آزمایش «کووید-۱۹» من مثبت شده است. این هم میگذرد. قرار بود بازیگران فیلم جدید وی در افتتاحیه هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن که ۱۷ ماه مه برگزار میشود، روی فرش قرمز بروند. مامهخان خواننده مشهور فولکلور هند و بازیگرانی چون نوازالدین صدیقی، نایانتارا، تاماننا بهاتیا، وانی تریپاتی و ریکی کج آهنگساز برنده ۲ جایزه گرمی بخشی از گروه هندی حاضر در جشنواره امسال کن هستند. هند امسال در بازار فیلم کن که از ۱۷ تا ۲۵ ماه مه برگزار میشود، به عنوان کشور افتخاری حضور خواهد داشت. در همین حال اکران درام تاریخی «پریتویراج» که در آن آکشی کومار در کنار سانجی دات، سونو سود و منوشی چیلار بازی کرده و به کارگردانی چاندراپراکاش دوویدی ساخته شده از ۳ ژوئن در سینماها شروع میشود. «رام سیتو» فیلم اکشن- ماجراجویی درباره ریشههای میراث تاریخی هند به کارگردانی آبیشک شارما نیز قرار است ۲۴ اکتبر امسال در هند و همزمان با آن در ۲۴۰ کشور از طریق آمازون دیده شود. این نخستین فیلمی است که با همکاری آمازون هند ساخته شده است. هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن از امروز سهشنبه ۱۷ ماه مه کارش را شروع میکند و تا شنبه ۲۸ ماه مه ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت. ارسال به دوستان
لیام نیسن در «سرزمین مقدسان و گناهکاران» دیده شد
بازی همزمان در ۳ فیلم کن
نتفلیکس ۲ تصویر از بازی «لیام نیسن» در فیلم جدیدش را منتشر کرد. به گزارش «وطنامروز»، نتفلیکس تصاویری از فیلم «سرزمین مقدسان و گناهکاران» را که اکنون با بازی لیام نیسن در دونگال در دست فیلمبرداری است منتشر کرد.
این فیلم که با بازی بازیگران سرشناس ایرلندی از لیام نیسن گرفته تا سیاران هیندز و کولم مینی در دست ساخت است، از بازی کری کاندون، جک گلیسون، سارا گرین و سیموس اوهارا نیز بهره گرفته است. داستان «سرزمین مقدسان و گناهکاران» در دهکدهای دورافتاده در ایرلند رخ میدهد و لیام نیسن که در نقش یک قاتل تازه بازنشسته شده بازی میکند، خود را درگیر یک بازی مرگبار موش و گربه با ۳ تروریستی میبیند که قصد انتقام از او را دارند. فیلمنامه «سرزمین مقدسان و گناهکاران» توسط مارک مایکل مک نالی و تری لون نوشته شده و متیو فتشانز بازنویسی آن را انجام داده است.
رابرت لورنز، نامزد اسکار کارگردانی این فیلم را بر عهده دارد. لورنز و نیسن پیشتر در فیلم «مارکزمن» با هم همکاری کرده بودند. در همین حال بتازگی اعلام شد ۲ فیلم دیگری که لیام نیسن در آنها بازی خواهد کرد، امتیازشان را در جشنواره کن به خریداران عرضه میکنند.
فیلم «تبهکار» که هانس پیتر مولاند کارگردانی آن را بر عهده دارد یکی از این ۲ فیلم است. فیلم دوم هم «انبار سرد» نام دارد که کارگردانی آن را جانی کمبل، سازنده «وستورلد» انجام میدهد.
این فیلم اکشن که پاییز فیلمبرداری آن شروع میشود درباره میکروارگانیسمی است که تازه منتشر شده و اگر گسترش یابد سرنوشت بشریت را به خطر میاندازد و برای مقابله با آن باید از یک فرد بازنشسته بیوترور کمک گرفت و راهی پیدا کرد.
ارسال به دوستان
کشف استعداد در استانها زمینهسازی میشود
ایجاد بستر در مستندسازی
نشست مشترک فیلمسازان استان آذربایجان شرقی و اردبیل به همت خانه مستند تبریز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یکشنبه ۲۵ اردیبهشت در تبریز برگزار شد. به گزارش «وطنامروز»، در جلسه نمایش فیلم این رویداد ۲ روزه، محمد حمیدیمقدم مدیرعامل مرکز گسترش مستندسازی، سیدقاسم ناظمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، عبدالله بحرالعلومی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، سیدمجید رحیمی مدیر تحقیقات و پژوهش مرکز، سعادتعلی سعیدپور مدیر خانه مستند تبریز و غلامرضا صیامیزاده رئیس هیاتمدیره خانه مستند اردبیل و جمعی از مستندسازان ۲ استان حضور داشتند. محمد حمیدیمقدم در این نشست گفت: نگاه ما به گسترش مستندسازی، عدالت نمایشی و حمایت از استعدادهای استانها کمی نیست؛ فقط به دنبال ارائه آمار و ارقام نیستیم اگر چه که در زمینه تولید و مشارکت با مستندسازان استانی، آمار خوبی داریم. برای ما کشف استعداد و ایجاد بستر برای مستندسازان استانی برای فعالیت و ورود به سینمای حرفهای دغدغه و اصل است. وی ادامه داد: اغلب مستندسازان برتر ایران که آثارشان در جشنواره «سینماحقیقت» نمایش داده میشود از استانهای دیگر هستند و در تهران اقامت دارند. برای ما مهم است که مستندسازان در هر اقلیم و فرهنگی که زندگی میکنند، آن اصالت را به سینمای مستند بیاورند. اینگونه است که فضای سینمای مستند ایران، متنوع و رنگارنگ میشود و از نظر مضمون و محتوا غنا میگیرد. مدیر عامل مرکز گسترش افزود: برای معرفی خودمان به جهان، نیازمند کارهای پژوهشی و تحقیقی گسترده در سینمای مستند هستیم، سینمای مستند بیش از مباحث شعاری و تکراری نیازمند آثاری است مرتبط با باورها، اعتقادات و فرهنگ و شرایط زیستبوم مستندسازان. آقای دکتر اسماعیلی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی بارها بر مساله عدالت نمایشی و تمرکززدایی از پایتخت اشاره داشتهاند، دغدغه ما هم این موضوع است. همچنین با عنایت و توجه آقای خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، حل مساله کمبود بودجه در سینمای مستند و انیمیشن در حال پیگیری است. وی به دنبال رونق تولید و عرضه در این زمینه است. حمیدیمقدم در بخش دیگری از سخنانش گفت: برگزاری جشنوارههای منطقهای و تعامل و همگرایی استانهای همجوار اتفاق خوبی است که باید به دنبال تکرار آن باشیم. در همین نشستها و جلسات مشترک ایدهها متولد و آثار درخشان خلق میشوند. مستندسازان استانی باید نگاه مطالبهگر داشته باشند و مسائل استانشان را مطرح کنند. مدیرعامل مرکز گسترش در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: در آییننامههای جذب اثر در سال ۱۴۰۱ که بتازگی منتشر شده و در دسترس قرار گرفته است، فهرست اولویتها و موضوعهایی که در مرکز به آنها خواهیم پرداخت مطرح شده و با توجه به استقبال چند روز اخیر، امیدوارم امسال آثار متنوعی در زمینههای انقلاب اسلامی، دفاعمقدس، مقاومت، خانواده و مسائل اجتماعی داشته باشیم. وی ادامه داد: ما نیاز نداریم همه جشنوارهها در تهران متمرکز باشد، برگزاری رویدادهای تخصصی، جشنوارهها، نشستها و مراسمی از این دست به ما تصویری کاملتر از بضاعت سینمای مستند و دغدغههای مستندسازان ارائه میدهد. حتی میهمانان بینالمللی هم باید با جاذبههای همه ایران آشنا شوند و تصویرشان از این سرزمین و زیباییها و غنای فرهنگیاش محدود به چند شهر نباشد. محمد حمیدیمقدم در پایان از ابتکار خانه مستند تبریز و اداره کل ارشاد اسلامی استان برای برگزاری این نشست قدردانی کرد. لازم به ذکر است دوشنبه ۲۶ اردیبهشتماه نیز نشست صمیمی مدیرعامل مرکز و مسؤولان استانی با مستندسازان برگزار و مسائل مستندسازان مطرح شد. ارسال به دوستان
اخبار
آغاز میزبانی ایرانشهر از «شام آخر»
سالن ناظرزادهکرمانی تماشاخانه ایرانشهر از ساعت ۱۹:۳۰ دوشنبه (۲۶ اردیبهشت) میزبان نمایش «شام آخر»، اثری جدید از مسعود دلخواه شد. همچنین در آستانه آغاز نمایش، از پوستر نهایی این نمایش با طراحی محسن عامل رونمایی شد. به گزارش «وطنامروز»، عامل در معرفی پوستر طراحیشده گفت: این پوستر الهام گرفته از نقاشی «فرود از صلیب» (نقاشی شده بین ۱۴۳۵ و ۱۴۳۸ میلادی) موجود در موزه «دل پرادو» است. فروش روزهای نخست نمایش «شام آخر» با تخفیفهای ویژه آغاز شده است.
***
«خانم خزوک» در تالار حافظ
نمایش «خانم خزوک» برداشتی آزاد از نوشته جبار باغچهبان با طراحی و کارگردانی حمید کیانیان، توسط گروه تئاتر موسسه خیریه توانمندسازی بچههای باران از امروز ساعت ۲۲ در تالار حافظ روی صحنه میرود. به گزارش «وطنامروز»، بازیگران این نمایش فاطمه بذرافشان، داوود بیگلری، مرتضی جوانشیر، زهرا چاهی، شقایق حسنزاده، ملیحه دری، خلیل قاسمی و شهاب مهدیزاده هستند. نمایش «خانم خزوک» داستان عامیانه ازدواج خاله سوسکه را روایت میکند. سایر عوامل نمایش «خانم خزوک» عبارتند از دستیار کارگردان: مجتبی رسولیان، آهنگساز: سیدسجاد شهرآئینی و مرسده فرخ، صداپیشگان: مجتبی شفیعی و مرسده فرخ، ترانهسرا: عباس سپاهییونسی.
***
اهمیت ارتباط فرهنگی ایران و لبنان
رئیس سازمان سینمایی در گفتوگویی با محمد وسام المرتضی، وزیر فرهنگ لبنان بر گسترش فعالیتهای مشترک فرهنگی و هنری و تعاملات سینمایی ۲ کشور ایران و لبنان تاکید کرد. به گزارش «وطنامروز»، محمد خزاعی گفت: از آنجا که مشترکات دینی و آیینی و آرمانی بین ۲ ملت ایران و لبنان وجود دارد، زمینهها و ظرفیتهای خوبی برای همکاریهای مشترک نیز وجود دارد و در این گفتوگو پیرامون موضوعات مختلف همکاری در حوزه فرهنگ و هنر مذاکره و تبادل نظر شد. خزاعی با بیان اینکه همگرایی و تعامل مسؤولان حوزه فرهنگ ایران و لبنان گامی مهم و موثر در مسیر تلاش برای توسعه و تقویت روابط فرهنگی و سینمایی ۲ کشور است، ادامه داد: در این گفتوگو روی تولیدات مشترک در حوزههای استراتژیک، برگزاری هفتههای فیلم ایران در لبنان و هفته فیلم لبنان در ایران و نیز گسترش فعالیتهای آموزشی و تربیت نیروی انسانی و کادرسازی در عرصههای مختلف هنری بویژه فیلمسازی و سینما در حوزههای سینمای مقاومت صحبتهای جدی شد. رئیس سازمان سینمایی در پایان گفت: وزیر فرهنگ لبنان نیز در این گفتوگو ضمن تشکر از آقای اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تدارک سفر وی به ایران، بر اهمیت تعامل بیشتر و ارتباط فرهنگی بین ۲ ملت تاکید کرد.
***
مستند «تکم» و روایت یک تکمچی سالخورده
مستند «تکم» به کارگردانی احمد شادی به زندگی یک تکمگردان سالخورده میپردازد. به گزارش «وطنامروز»، احمد شادی، کارگردان مستند «تکم» گفت: عسگر تنها تکمگردان (پیامآور نوروز) در دامنه کوه سبلان است. او هر سال با برپایی آیین تکمگردانی، آمدن بهار را به خانوادهها در روستاهای دورافتاده خبر میدهد. عسگر بعد از چند سال وقتی تصمیم میگیرد برای تکمگردانی به زادگاهش در کنار رود ارس برود، در طول مسیر ادامه کار برای او دشوار میشود. شادی ادامه داد: نکتهای که من را علاقهمند کرد تا به سراغ این شخصیت بروم اهمیت تکمگردانی در منطقه آذربایجان است. در منطقه آذربایجان بویژه شهر اردبیل، تکمگردانی یک آیین فولکلور است. عسگر تنها تکمگردانی است که این آیین را هر سال در روستاها برپا میکند. من 8 سال پیش برای ساخت مستندی دنبال زندگی شخصیتهایی رفتم که به نوعی با میراث فرهنگی در ارتباط بودند و تا به حال، کسی درباره آنها فیلمی نساخته بود. عسگر یکی از این شخصیتها بود که ۶ سال پیش با او آشنا شدم. در حقیقت روایت مستند من از آنجا و در آن زمان شکل گرفت.
***
انتشار کتاب «کروناییها همراه ندارند»
مجموعه داستان کوتاه «کروناییها همراه ندارند» نوشته امیر پروسنان که با قیمت ۳۷ هزار و ۲۰۰ تومان در ۱۲۴ صفحه توسط انتشارات صدای معاصر منتشر شده، در سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران عرضه شده است. به گزارش«وطنامروز»، کتاب «کروناییها همراه ندارند»، پنجمین کتاب و سومین مجموعه داستان امیر پروسنان است که مضامین اجتماعی دارد. پروسنان درباره این مجموعه داستان کوتاه گفت: داستانهای این مجموعه از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ نوشته شده و در برخی داستانها به موضوع بیماری همهگیر کرونا پرداخته شده است. وی ادامه داد: فضاهای داستانی در این کتاب نیز مانند کتابهای قبلی در تهران و رشت میگذرد و مضامینی مانند تنهایی انسان امروز و روابط انسانی در شخصیتپردازیها و طرحهای داستانی مورد توجه بود. پیش از این، ۲ مجموعه داستان کوتاه «مرگ خاموش آقای نویسنده» و «زنها همیشه همین طور هستند» و همچنین داستان بلند «سمت چپ، اتاق اول» از امیر پروسنان منتشر شده بود. همچنین مجموعه شعر «غصههای یک تبعیدی» از امیر پروسنان سال ۱۳۸۵ در رشت منتشر شده بود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|